Hoofdpijn
Vergrijzing een gevaar
voor geref. mannenbond
Zelfbeklag onderkennen
en bestrijden
AEG
„Kosters moeten synode
meer respect tonen
.Y.B.-2.Lj procent-ligt
beschamend laag
WAJANG
Ministers in politiek forum
Wel of geen afspraken
bij kabinetsformatie?
AEG
Een woord voor vandaag
Predikantssalaris
.r>
in discussie
Stuur zendingspredikanten
naar Indonesië
neem
Commissies van beheer Geref. Kerken:
Lijm hout met CETAFLEX *51^ Ceta-Bever
T
1
J GELEZEN: 1
DONDERDAG 9 MEI 1963
Ruim 300 Amsterdamse studenten
hebben gisteravond een door het po
litiek gezelschap van de Vrije Univer
siteit georganiseerde politieke forum
bijeenkomst in Krasnapolsky bijge
woond. Fijntjes merkte de president
van het gezelschap, de heer J. A. Aerts-
sen, in zijn begroetingswoord op dat dit
grote gehoor „de voorkeur gaf aan de
woorden hier, boven de daden elders
in Europa". Het forum bestond uit de
minister van sociale zaken en volks
gezondheid dr. G. M. J. Veldkamp
(kath.v.), de minister van financiën,
prof. dr. J. Zijlstra (a.r.), en de Twee
de-Kamerleden prof. dr. H. J. Witte-
veen (vice-voorzitter der V.V-U.) en
dra. J. M. den Uyl (P.v.d.A., Amster
dams wethouder van publieke werken
en oud-directeur der dr. Wiardi Beck-
manstichting)Dit viertal economen
sprak en discussieerde over het the
ma: Wat zijn de centrale punten bij de
komende kabinetsformatie.
Prof. Zijlstra stelde o.m. dat de
ervaringen van 1952 en 1956 hebben ge
leerd dat bindingen tussen kabinetsfor
mateur en kamerfracties op niets uitlo
pen. Wel noodzakelijk en de enige juis
te binding acht hij tussen de formateur
met een program en de mensen, die hij
aanzoekt om minister te worden. Dezen
zullen dan wel ruggespraak hebben met
degenen met wie zij politiek verwant
zijn. Spreker achtte dit staatsrechtelijk
de juiste wijze.
Advertentie
Het
sprookje
van iedere
dag
Thuis bij U de beste
koelkast uit de
grootste fabriek
voor electrische
huishoudelijke
toestellen in Europa
ster Veldkamp was van
oordeel dat men over enkele kernpunten
met elkaar een afspraak moet maken,
en sprak in dit verband van „een poli
tiek gentlemen's agreement". Bij een ka
binetsformatie moet worden voorkomen
dat er tijdens de regeringsperiode een ka
binetscrisis kan komen, volgens spreker
zal voor 1963 een heel belangrijk punt
zijn: Wat zal men de voorrang geven?
Hij stelde dat via de formateur een af-
praak moest worden gemaakt met de
fracties.
Drs. Den Uyl was voor afspraken
ten aanzien van de centrale punten met
de fracties: daar hebben naar zijn me
ning de kiezers recht op.
Jaarvergadering in Groningen
ment een aantal Kamerleden een ander
standpunt moet gaan innemen: men moet
volgens hem vrij blijven.
Belastingen
KOELKASTEN
Eèii 'schitterende s^erie
waafüit U Kunt kiezen:
van 120 liter tot 2Ö0
liter inhoud.
Van 1 348.- tot f995.-.
Compressorkoeling.
Veilige magnetische
deursluiting. Ruim
vriesvak. Automatische
ontdooiinrichting.
Doordachte indeling.
Vraag het de vakman.
De V.V.D. wil dat er een zekere ruim
te wordt geschapen voor belastingverla
ging hij noemde hierbij de inkomsten
belasting voor de middengroepen en
dat dit in de komende periode wordt be
reikt. In de toekomst zal men met zelf
beheersing een conjunctuurpolitiek moe
ten voeren.
Drs. Den Uyl betoogde dat'de regering
op het punt van de massale ontwikke
lingshulp bepaald tekort is geschoten.
Zijn partij is voor een substantiële ver
hoging van de hulp aan ontwikkelings
landen. Men zal bereid moeten zijn daar
voor consumptieoffers te brengen. Geen
belastingverlaging aldus spreker, inte
gendeel, men zal in de toekomst bereid
moeten zijn belastingverhoging te aan
vaarden. Een groot deel van de natio
nale middelen zal men zijns inziens vrij
moeten maken voor de woningbouw.
Er zal voorrang moeten worden gege
ven aan een ander soort woningen, en
hij merkte in dit verband op dat 90 pro
cent der bevolking minder dan 10.000 gld.
verdient. De lasten zullen rechtvaardi
ger moeten worden verdeeld dan nu het
geval is. o.m. door belasting op vermo
gen.
Als het deze weg op gaat, zo merkte
prof. Zfjlstra hierna op. en men dit w 1
vastleggen In afspraken dan denk ik
niet dat we de derde dinsdag in septem
ber een kabinet zullen hebben.
Bij de binnenlandse problemen is
mair zo betoogde prof. Zijlstra,
voorkomen wij. ondanks een gezonde
economie, dat er overbestedingen ko
men. Dat betekent restrictie en beper-
klMi'nister Veldkamp zei o.a., wij zouden
gaarne zien dat het mogelijk zou zijn dat
kruipende belastingstijging wordt ver
minderd. zodat de belastingdruk met
zwaarder wordt. Persoonlijk zei hij een
sterk voorstander te zijn van commer
ciële televisie. Het jongste tv-debat in
het parlement had volgens hem winst
punten opgeleverd. Men is in elk geval
geen tegenstander van reclame in de
t.v. men is voor een open omroepbestel.
Tegen de Presbyteriaanse geestelij
ke die vorige week gouverneuer Neison
Rokcefeller en de pas een maand ge
scheiden Margarette Murphy in de echt
verbond zullen disciplinaire maatrege
len worden getroffen, aldus heeft een
kerkelijke autoriteit bekendgenaakt. Als
iemand korter dan een jaar is geschei
den moet voor een nieuw huwelijk toe
stemming worden verleend door de raad
van ouderlingen. Rockefeller was veer
tien maanden gescheiden.
(Van onze kerkredactie)
De jaarlijkse bondsdag van de
iBond van Gereformeerde Mannen-
gaande afspraken met de fracties «in I verenigingen Stond bijna in het
groot gevaar inhouden. Dit kan er toe teken van de vraag: Hoe bereiken
leiden dat in het openbaar in het patje- W0 de jongere belijdende lidmaten?
Deze vraag werd gisteren tijdens
de morgenbijeenkomst in Gronin
gen minstens zesmaal gesteld. Het
meest praktische voorstel kwam
van ds. P. Homburg van Heerjans-
dam, die ervoor pleitte desnoods
het verenigingskarakter te laten
vervallen en de jongere leden in
een gesprekskring bijeen te bren
gen. Hij meende dat het organisa
torisch mogelijk moet zijn om een
band te leggen tussen dergelijke
kringen en de overkoepelende
bond.
Er zijn gevaren voor de gereformeer
de mannenvereniging zei ds. Homburg,
tot de ongeveer 500 leden, die bijeen
gekomen waren in de Stadsparkkerk,
waar vorige week c> gereformeerde sy
node bijeen was. Het grootste gevaar is
dat men ze gaat zien als een instituut
uit een ver verleden.
Voor hij enkele practische wenken
gaf, kwam hij eerst met kritiek. Het
(Advertentie)
mankeert zo vaak aan goede leiding.
Deze is maar al te vaak niet vlot ge
noeg. waardoor jonge mensen worden
afgestoten. Als tweede bezwaar noemde
hij het slechte gehalte van de vragen,
die zo vaak langs de werkelijke pro
blemen van deze tijd heengaan. De voor
zitter, aldus ds. Homburg, moet kennis
hebben van de vragen van deze tijd:
„Zorg er voor dat die aan de orde ko
men bij de bespreking!"
Methodiek
Durf het aan om het te wagen met
een vernieuwde methodiek. Men kan
het proberen met gespreksgroepen, maar
ook de opzet van de vergaderingen kan
gewijzigd worden. Ds. Homburg vindt
het lezen van notulen zinloos en pleitte
ervoor het „gebroeder" af te schaffen
„Noem elkaar toch gewoon bij de naam.
gewoon Jan, Piet en Klaas" was zijn
voorstel.
Ds. H. van Benthem van Leeuwarden
was de tweede spreker die tot onder
werp had. .Mannenvereniging en
jeugd". Hij wees er op dat terwijl dit
werk vergrijst en men maar moeilijk be
slag kan leggen op mensen, onder de
veertig, het jeugdwerk verkinderlijkt en
men maar moeilijk mensen van boven
de twintig bereikt.
Juist omdat veel jongeren, ook in de
Gereformeerde kerken, geïnfecteerd zijn
door het relativisme van deze tijd, dat
alles op losse schroeven zet, riep hij
de anderen op tot een gelovig voor
beeld. Zij moeten weten dat het ons niet
alleen maar te doen is om discussies
over het woord van God, maar dat dat
woord beslag heeft gelegd op ons leven.
SPORTSHIRT?
MEESTERLIJK. CADEAU,
MAAR KOOPWEL'N ROBSON
UIT P& KUNST
Het Evangelie is niet naar de mens. Het is ook niet een mens,
die het schenkt of leert aan de ander. Het wordt geschonken
door openharing van Jezus Christus. Mooie woorden en diep
zinnige begrippen? De woorden zijn van de apostel Paulus en
zij zijn te vinden in het eerste hoofdstuk van zijn brief aan
de Galaten. Niet naar de mens is het Evangelie. Het past zich
namelijk niet aan de gewoonten en opvattingen van de mens
aan. Het is van een andere orde. De Heidelbergse Catechismus
heeft het in dit verband over een afsterven van de oude mens
en het aandoen van de nieuwe mens. Dat velen zich ergeren
aan de inhoud van het Evangelie ligt voor de hand. Het praat
nl. de mens nooit naar de mond en het keurt zijn handelwijzen
nooit goed. Integendeel: het gaat daar regelrecht tegenin. Het
zegt zonder enige restrictie, dat de mens verdorven is en dat
er in hem geen goed is. Maar dat is niet alles. Paulus heeft
het over de openbaring van Jezus Christus. Dat wijst dus op
een zeker ingrijpen door iemand, die de mens er op attent
maakt, dat het heus niet zo best met hem is gesteld. En dan
is het verrassende van het Evangelie, dat die openbaring de
mens tot inkeer brengt, hem ervan overtuigt, dat hij zijn leven
radicaal veranderen moet, sterker: dat de mens slechts toe
komst heeft als hij zich volledig overgeeft aan Christus.
Prof. Smelik tot vrouivengroep C.J.V.F.:
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Eenheid
vicaris te Meppel; te Beet-
Droppers, te Mensinge-
AMSTERDAM
mot de producten AEG,
Telefunken en Osram
Wereldvermaard
sinds mensenheugenis
Tijdens de woensdag iri Den
Haag gehouden elfde algemene
vergadering van het landelijk ver
band van commissies van beheer
van de Gereformeerde Kerken in
Nederland, heeft de voorzitter, de
heer C. H. van den Berg, uitvoerig
de problemen besproken inzake de
regeling van de rechtspositie van
de kosters en het treffen vaft rege
lingen voor de tractementen van
predikanten.
Tijdens deze vergadering werd tevens
besloten tot oprichting van een stichting
voor collectieve verzekering van wette
lijke aansprakelijkheid. Deze stichting
Onderling Risico krijgt als doel het on
derling dragen van risico's verbonden
aan het beheer van kerkelijke middelen,
zoals een wettelijke aansprakelijkheid.
Men denkt dit doel te bereiken door het
afsluiten van collectieve verzekeringen,
waarbij het voeren van eigen beheer niet
is uitgesloten. De middelen van de stich
ting zullen bestaan uit bijdragen van de
aangesloten commissies.
De voorzitter, de heer C. H. van dor.
Berg. had enkele bedenkingen tegen het
door de vereniging van kosters ingedien
de ontwerp voor het regelen van hun
rechtspositie. Dat daarbij de kosters
zich o.a. hadden afgevraagd of men
in de regententijd leefde, vond de heer
Van den Berg getuigen van een tekort
aan respect voor de leden van de synode.
Dr. J. Verkuyl via O.Z.C. tot Ned. kerken:
In de/morgenvergadering sprak ds.
T. M. "Gilhuis van Dordrecht nog een
(propaganda-) woord voor het bondsor
gaan „Opdracht en Dienst"; de mid
dag-vergadering stond in het tek<
van de verhouding gereformeerd her
vormd. Dit onderwerp werd ingeleid
door prof. dr. S. U. Zuiema.
Deze hoogleraar bracht eerst een
groot aantal gezichtspunten naar vo
ren. van waaruit dit onderwerp be
sproken kan worden: sociologisch, so
ciaal-psychologisch, theologisch, maar
hij weerde ze allemaal af. Hij citeer
de de boekjes van „De achttien",
prof. dr. H. Berkhof, prof. dr. De
Gaay Fortman, ds H. Volten, maar
gaf als zijn mening te kennen dat zij
geen van allen de kern raken.
Die kern noemde prof. Zuidema de
belijdenis: Ik geloof in de algemene
'katholieke) kerk. Dat is de kerk, waar
aan het Woord Godi is toevertrouwd
en waarvan de leden leesbare brieven
zijn, dat is de kerk, van Jezus (en niet
van ons), waarvan de grondstructuur
gehoorzaamheid is; Niet in de eerste
plaats gehoorzaamheid aan de belij
denis (zoals de gereformeerde zeggen)
of aan het actuele belijden (zoals de
hervormden zeggen), maar aan het
Woord van God.
Prof. Zuidema sprak als zijn grootste
bezwaar tegen de Hervormde Kerk uit
dat deze in het bekende artikel X van
de nieuwe kerkorde een scheiding
maakt tussen de bijbel of de Schrift
en de openbaring of Woord Gods. Als
rootste bezwaar tegen het huidige zoe-
.;en naar hervormd-gereformeerde een
heid achtte hij dat men het algemeen
christelijke, wat men rem'een heeft,
Hij noemde het de zondeval van het
christendom, dat men vast houdt aan de
oude definitie dat katholiek is wat de
kerk altijd en overal geloofd heeft, wat
algemeen is. Volgens prof. Zuidema is
alleen echt katholiek (algemeen) wat de
kerk altijd en overal geloven moet, wat
van Godswege dus algemeen geldig is.
In het huidige eenheidsstreven zag prof.
Zuidema het zoeken naar het algemene
en niet wat het volgens hem moet zoe
ken: het algemeen geldige dat te vinden
is in de bijbel, het Woord van God.
Kosteres
Het toetreden van de gereformeerde
kosteres tot de vereniging moest men
volgens hem als een normale zaak be
zien. Hij achtte het voorts mogelijk, dat
er algemene regelen werden getroffen,
die door de plaatselijke commissie van
beheer nader konden worden toegepast.
Reeds heeft het landelijk verband hier-
(Van onze kerkredactie)
In Utrecht is gisteren de jaar
vergadering van de Onderwijs
Zendingscommissie, een orgaan
van de Nederlandse Zendings
raad, gehouden. Zoals de voor
zitter in zijn openingswoord nog
eens duidelijk zei, stelt de com
missie zich tot taak, de belang
stelling voor de zending bij al het
onderwijs te stimuleren. Dit ge
beurt dan op de openbare scholen
door het godsdienstonderwijs.
Dr. de Vries zei zeer verheugd
te zijn dat het percentage open
bare scholen waaraan godsdienst
onderricht gegeven wordt op het
moment 90 procent bedraagt.
Nadat de secretaris, ds. A. de
Haan de diverse activiteiten van
de commissie had gememoreerd
refereerde dr. J. Verkuyl, thans
secretaris van de Nederlandse
Zendingsraad over ,,De evan
gelieverkondiging vanuit de jonge
kerken".
Dr. Verkuyl stond uitvoerig stil bij de
nieuwe taken waarvoor de jonge zelf
standige kerken in Afrika en Azie. zich
thans geplaatst zien. Deze kerken kun
nen, aldus dr. Verkuyl. in de veranderde.
C.litieke en sociale omwenteling van hun
nd niet volstaan met de conventionele
lijnen en middelen van ihet zendingswerk.
Er zal grote aandacht geschonken moe
ten worden aan de lectuurvoorziening,
en de kadervorming.
Voor dit laatste is de universiteit zeer
belangrijk, aldus dr. Verkuyl. Dit was
ook een van de redenen waarom inder
tijd de Theologische School te Djakarta
tot Theologische Hogeschool werd om
gevormd, De theologen moesten het
zelfde niveau hebben als de andere
academici. De universiteit is dus van
groot belang, aldus dr. Verkuyl. Een
van de taken van de kerk zal dan ook
zijn de studentensamenleving te bewer
ken. De student voelt zich In de Azia
tische en Afrikaanse landen een pionier,
want er is nog geen kader. In Indonesië,
zo vertelde dr. Verkuyl, telt de christen
studentenvereniging 15.000 leden.
Er Is een groot tekort aan studenten
predikanten, zo zei dr. Verkuyl. HU vroeg
zich af, of de Nederlandse kerken niet
Iets kunnen doen om dit tekort op te
heffen, nu de poorten naar Indonesië
weer open staan.
De Indonesiërs zelf zien het belang
van de studentenpredikant ter dege in.
Dit blijkt uit het voorbeeld dat dr.
Verkuyl gaf: In West-Duitsland zijn er
3 Indonesische zendingspredikanten
werkzaam onder de Afro-Aziatische stu
denten, terwijl er in Indonesië zelf maar
2 zijn.
Een der aanwezigen stelde naar aan
leiding hiervan de vraag of het niet
mogelijk is dat de studenten zendings
commissie tot hot sturen van studenten-
predikanten kan stimuleren. Dr. Ver
kuyl sloot zich bij deze suggestie vol
komen aan. Het zal alleen kunnen als
men zich ook blijft afvragen wat het
zendingsbevel van Christus nü eist, al
dus dr. VerkuyL
_WPW)spm
eniging van kerkvoogdijen van de Herv.
Kerk. Hierbij heeft de kostersvereniging
echter verstek laten gaan. De heer Var
den Berg meende, dat het landelijk ver
band in dezen moet volstaan met advi
seren. omdat de plaatselijke gereformeer
de kerken autonoom zijn. Voorts meende
hij, dat de belangen worden geschaad
als de kosters hun voorstellen op onrust
wekkende wijze verdedigen.
Predikanten
De heer Van den Berg achtte het voorts
wenselük een bepaalde norm te hanteren
voor de vaststelling van de predlkants-
tractementen, waarbU het niet de bedoe
ling Is een vergelUklng te trekken met
In het bedryfsleven werkzame personen
met een universitaire opleiding, doch het
is uitermate moellUk gebleken een uni
forme regeling te treffen.
vergelijk willen
trekken met salarissen die net rijk heeft
Hij zou graag een
vastgesteld voor die rangen, waarvan de
studie met die van een predikant kan
worden vergeleken.
Doch ook hiertegen zyn bedenkingen
aan te voeren. Ook tegen het gelijkstel
len met hoofden van ulo-scholen en leer
krachten aan middelbare scholen. Dat
aan de tractementen iets gedaan moet
worden, daarover was iedereen het wel
eens. -Het aantal studenten in de theolo
gie neemt af en men verwachtte, dat
hierdoor binnen enkele jaren een tekort
aan predikanten zou ontstaan.
Keuze
„De salarissen zouden wel eens
doorslaggevend kunnen zijn op een
beslissing van een jongeman, als hij
een vergelijk trekt met de salaris
sen in het bedrijfsleven", zo werd
gezegd.
Daarom achtte de voorzitter het ge
wenst de predikanten goed te honoreren.
Wat de verzekering van ziekenhuiskos
ten voor predikanten betreft werd op
gemerkt. dat bij onderzoek was geble
ken. dat hieraan collectief niets kon
worden gedaan, zodat men dit onder
werp verder zal laten rusten.
pen
J. Scholte,
sterzwaag:
weer.
Aangenomen naar Zevenhoven: F. de
Jonge, kand. te De Bilt.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Diemen: W. Dekker, te
NoordwQk; te Nieuwveen-Zevenhoven:
W. Netjes, te Stellendam; te Grijpskerke:
H. Reenders, kand. te Katwijk.
Prof. F. E. Vening Meinesz. oud-di
recteur van het K-N.M.I. in De Bilt,
is woensdagavond verkozen tot ere-lid
van de Amerikaanse academie voor kun
sten en wetenschappen. Ook secretaris
generaal Oe Thant en de zondag jl. over
leden directeur van het internationale
monetaire fonds. Per Jacobsson, kregen
deze onderscheiding.
(Van onze kerkredactie)
Twee dagen lang is Deventer
,,de hervormde vrouwen stad"
geweest. Dinsdag en woensdag
hebben de leden van de her
vormde vrouwengroep C.J.V.F.
daar de zeventiende jaarvergade
ring gehouden. De eerste dag
was hoofdzakelijk gewijd aan
huishoudèlijke agendapunten.
Gisteren hield prof. E. L. Smelik,
te Amsterdam een referaat over
,,De plaats van de recreatie in
ons leven".
Eigenlijk is de mens geschapen om te
genieten in het leven. Hieruit volgt dat
het eigenlijke doel van het leven de vrije
tijd en niet de arbeid zal zijn. Met deze
voor vele toehoorsters, revolutionaire
stelling, begon prof. Smelik zijn betoog.
Hij gaf toe dat het na de zondeval an
ders is geworden dat men „in het zweet
zijns aanschijns" het brood verdient, maar
dat verandert, volgens prof. Smelik, niets
aan de begintoestand.
Uitvoerig stond prof. Smelik dan ook
stil bij het verschijnsel dat alle mensen
het tegenwoordig zo druk hebben. De bij-
Advertentie)
O
TIJDENS de in Den Haag gehou
den jaarvergadering van het
landelijk verband van commissies
beheer der Gereformeerde
Kerken in Nederland heeft prof.
dr. F. de Roos uitvoerig stilgestaan
bij de vele taken die de kerk heeft
te verrichten op alle mogelijke
terreinen en de financiële middelen
die daarvoor de kerken ter be
schikking worden gesteld.door de
vaste vrijwillige bijdrage.
Het gemiddelde landelijke percen
tage van het inkomen dat door de
leden van de Gereformeerde Kerken
als vaste vrijwillige bijdrage wordt
gegeven, namelijk 2.11 procent,
noemde prof. De Roos veel te laag.
Het arbeidsterrein van de kerk is
zeer groot, doch het wordt onvol
doende bewerkt. De taak die de
kerk heeft te vervullen in geestelijk
en stoffelijk opzicht neemt met do
uitbreiding van de bevolking sterk
toe.
Een probleem hierbij vormt de bin
nenlandse migratie, waarbij zowel bij
een sterk groeiende kerk als bij een
kleiner wordende plaatselijke kerk, de
lasten In beide gevallen toenemen.
Prof. De Roos achtte het van be
lang voor de opbouw van de gemeen
te, dat de vele taken goed worden
vervuld. De taak van de plaatselijke
kerken achtte hij typisch evangelise
rend, dat echter nog beter en meer
uitgebreid zou kunnen worden. Op het
terrein van het maatschappelijk werk
ligt nog een groot terrein braak, waar
bij zelfs de hulp aan de verre naaste
tot het arbeidsterrein mag worden ge
rekend.
Verheugend
,De kerken spreiden de laatste ja
ren een verheugende activiteit ten
toon. Er is een duidelijke inspanning
merkbaar tot uitbreiding van het werk
op alle mogelijke terreinen". Toch is
er nog ruimte voor de vraag, hoe het
met de „arbeiders" staat. Daarmede
is het niet zo bijzonder gesteld.
Als men de inkomens vergelijkt met
de vaste vrijwillige bijdragen op grond
van de samenstelling van beroepsgroe
pen dan liggen de inkomens van de
leden van de Gereformeerde Kerken
beduidend hoger dan het landelijk ge
middelde, ook de gezinsgrootte ligt
iets hoger", aldus prof. De Roos.
Hij stelde dat een gemiddeld percen
tage van 2.11 pet. aan vaste vrijwil
lige bijdragen beschamend laag is. Nor
maal worden deze bijdragen gegeven
voor de kerk. Prof. De Roos zou graag
zien, dab men voor alle taken een ge
zamenlijke bijdrage zou geven. Het
percentage achtte hij daarom bescha
mend, omdat het gemiddelde inkomen
de laatste tien jaren met 32 pet. was
gestegen, terwijl de gemiddelde bij
dragen ongeveer gelijk waren gebleven.
(Advertentie)
bel laat ons zien, aldus prof. Smelik,
dat we niet zo gewichtig moeten praten
over het nut van het leven. Werken doet
men vaak alleen om zich van een be
staan te verzekeren. Velen gaan dan ook
aan hun gewichtigheid ten opzichte van
hun werk ten gronde. Een van de be
langrijkste argumenten van dit soort
mensen is dan ook zich te kunnen laten
beklagen omdat ze zo hard werken. Prof.
Smelik stelde deze gewichtigheid en zelf
beklag zeer duidelijk aan de kaak en
waarschuwde zijn gehoor hier vooral
toch niet aan mee te doen, en het te on
derkennen en te ontmaskeren bij ande
ren.
Zinvol
Bij sommigen nu is er absoluut geen
onderscheid tussen werk en vrije tijd,
aldus prof. Smelik. Hij doelde hier na
melijk op de mensen die creatief werk
zaam zijn. Maar de anderen, die aan de
lopende band staan bijvoorbeeld, hebben
een tegenwicht voor dit werk nodig, al
dus prof. Smelik. Hij is van mening dat
dit tegenwicht alleen te vinden is in
.zinvolle arbeid in de vrije tijd. Prof. Sme
lik is van oordeel dat velen in plaats
van aan overspanning aan onderspan
ning lijden. Daarom moet de vrije tijds
besteding in vele gevallen zijn: tot een
zinrijk leven komen. Prof. Smelik doel
de hier op het vormingswerk. De mens
moet worden afgeholpen van het niets
doen. van het passief zijn.
Prof. Smelik noemde hierna enkele
punten die volgens hem een zinrijke
spanning in de vrije tijd veroorzaken,
zoals het luisteren naar muziek, het ge
nieten van de kunst, het ontdekken der
natuur. Wat dit betreft wees prof. Sme
lik op de taak van de ouders de kinderen
te leren de tijd goed, dus zinvol, te be
steden.
(Advertentie)
PLANTEN
MARGARINE
Opdracht
„De algemeen geroemde offervaardig
heid bij de gereformeerden vindt geen
steun in de cijfers. Van offers kan he
lemaal geen sprake zijn. Wij schieten
ten opzichte van de ons opgelegde ta
ken hopeloos tekort. Men kan niet zeg
gen. dat de gemeente alle krachten
inspant om aan de opdracht van de
Heer te voldoen.
Er moet getracht worden hierin ver
betering tc brengen. Do gemeenteleden
moet duidelijk worden gemaakt, dat
een verhoogd percentage verband hou
dende met het Inkomen moet worden
gegeven." Prof. De Roos meende, dat
als het jaarinkomen met 6,5 procent
stijgt, zoals hl 1961, het percentage van
bijdrage 10 moet zijn. Op deze ma-
r zou men over enkele jaren het lan
delijk gemiddelde kunnen opvoeren.
Zwervend door Nederland, deel II, door
Evert Zandstra. Uitgave Contact, Amsterdam.
Werden in het eerste deel van Zwervend door
Nederland de provincies Gelderland, Overijssel,
Utrecht (met Gooi), Noord-Brabant en. Limburg
behandeld, in deel twee dwalen we met ae schrij
ver door Zeeland, Zuid-Holland, Noord-Holland,
Friesland, Groningen en Drenthe. Het gaat op
nieuw in de trant van: Ontdek uw eigen provin
cie voor de weekends, of „het buitengewest"
voor de vakantie. Feiten en feitjes, zowel in
historisch of geografisch verband, het wemelt
ervan. De foto's 99 in het tweede deel zijn
uniek, omdat ze van de fotograaf met het unieke
camera-oog Cas Oorthuys zijn.
Waar vind ik...hèm; door Charlotte Bingham,
Uit het Engels vertaald door Catho van Eijs-
den. Uitgave Ad. M. C. Stok Zuld-Hollandsche
Uitgevers Mij, Den Haag.
Dit boek, geschreven door de twintigjarige
dochter van de Engelse lord Clanmorris over
haar eigen leven tussen 14 en 20 jaar, is met
roem verschenen. Zodra de uitgave bekend werd
van deze autobiografische roman, dongen bin
nen de 48 uur negen buitenlandse uitgevers naar
de vertaalrechten. Het Engelse zondagsblad
People kocht de rechten van publikatie voor niet
minder dan 150.000 gulden
„Waar vind ik... hèm!" is een oorspronkelijk,
geestig en uiterst oprecht boek, dat door de
20-jarige Charlotte Bingham ongetwijfeld knap
werd geschreven. Maar de ongeoefende en daar
door wat eentonige stijl en de in feite vrij on
beduidende gebeurtenissen waarover heel net
boek handelt, maken dat de lezer halverwege de
188 bladzijden een lichte verveling nauwelijks
kan onderdrukken.
Men vraagt zich derhalve af of dit boek zijn
uitzonderlijke vroege roem te danken heeft aan
zijn kwaliteiten óf aan de voor velen nog altijd
schokkende wijze waarop beatniks, society, se-
xualiteit en mannen zonder enige terughouding
VOOR T
worden beschreven door de dochter van een En
gelse lord.
19 x Europa, door Raymond Cartler. Verta
ling Hans de Vries. Uitgave Ad. M. C. Stok
Forum Boekerij, Den Haag.
Met zijn scherp-analytische geest heeft Ray
mond Cartier, top-reporter van het bekende,
Franse weekblad Paris Match, Europa in meer
dan 350 bladzijden onder de loep genomen. Hij
geeft er een panorama van,, opgebouwd uit ne
gentien karakteristieken van de oude wereld, die
net zo min oud is als Amerika jong. Zeer over
vloedig is het feitenmateriaal, waarmee het boek
werd gelardeerd, doch de briljante schrijftrant
van de auteur staat er borg voor dat er ner
gens van dorheid kan worden gesproken. Aan
Nederland worden veertien bladzijden besteed.
Het betreffende hoofdstuk begint met de wa
tersnood van 1 februari 1953, die als actuele
aanleiding wordt gebruikt voor het epos van de
(vaterstaatbouwers. Aan het einde kan men, le
ren dat Indonesië verloren en vervangen werd.
Vervangen door de industrialisatie, die Neder-
and volgens Cartier heeft gered.
Een merkwaardige episode uit dc geschie
denis van de slavenemancipatie, door dr. R.
Reinsma. Uitgave Van Goor Zonen, Den Haag.
Dat het houden van slaven, ook onder zich
christelijk hetende volken, mogelijk is geweest,
blijft een vreemde en tegelijk beschamende
zaak. Vreemd en beschamend was eveneens,
dat men, ook toen de ogen opengingen, nog
zoveel moeite had met de afschaffing van de
slavernij. Dr. Riensma heeft er deze studie over
geschreven, die men met ootmoed leest. Het is
allemaal niet zo best geweest, en het was nog
niet eens zo lang geleden, immers nauwelijks
honderd jaar. Wat kunnen wij mensen toch van
merkwaardige opvattingen <"e slaven zijn...
Contrabande, door Klaas v. d. Geest. Uit
gave Callenbach, Nijkck.
Klaas v. d. Geest heeft met dit boek (ver
schenen in de ATO-reeks) een verhaai voor jon
geren geschreven dat van begin tot einde boeit
zonder onwaarschijnlijk of al te gefantaseerd te
zijn. Twee leden van dc rechercheafdeling van
een grote Amerikaanse affinaderlj krijgen te
gelijk ieder een opdracht. De een moet nagaan
wat aan boord van schepen van een bepaalde
maatschappij gebeurt en de nder gaat op weg
naar een geheimzinnig -iland waar vreemde
dingen gebeuren. Aanvankelijk lijken beide op
drachten niets mei elkaar t« maken te hebben.
Later bljkt echter het tegendeel. Belde recher
cheurs werken aan dezelfde zaak: een groots
opgezette internationale wapensmokkel.
Het nieuwe imperialisme, door Hugh Seton-
Watson. Uitgave Nijgh Van Dltmar, Rot
terdam 's-Gravenhage.
In feite heeft Seton-Watson in „Het nieuwe
imperialisme" niet veel meer gedaan dan een
aantal bekende feiten geordend en daaraan de
conclusie vastgeknoopt, dat de Sowjetunie en
het vroegere Rusland bepaald niet minder im
perialistisch is (geweest) dan welke kapitalis
tische/kolonialistische staat ook.
De wijze waarop de schrijver dit heeft ge
daan, verdient waardering. Het boekje, waarin
hij het resultaat van zijn studie heeft neerge
legd, is helder en overzichtelijk. Bovendien
heeft het de verdienste dat het sprookje van
de Russische vredelievendheid duidelijk wordt
weerlegd, wat bepaald niet overbodig is, want
,,De kracht en meedogenloosheid van het nieu
we imperialisme schijnen nog onaangetast".
De prettig leesbare vertaling is van mevrouw
G. W. de Bruijn-Jackson.