Handen af, overheid, van lonen, prijzen, bedrijven Catechismuspreek mag niet in gedrang komen Synode Geref. Kerken in Groningen geopend Ruim 800 protestanten op Vlaamse Bijbeldag DEEM Wereldraad v. Kerken is een vooruitgrijpen op eenheid In september weer diakonaal jaar van start Socialisme heeft Een woord voor vandaag Angolees vraagt hulp en steun NCAB achter samenwerking Dr. De Kort wil brede basis Amerikaan wil het Louvre Cézannes niet teruggeven Zuidafrikanen hebben nu wet tegen sabotage 2 DONDERDAG 2 MEI 1963 Ds. L. Kievit voor Gerei. Bond: (Van een onzer verslaggevers)Ook andere moeilijkheden ontmoette T_ v T. |de catechismusprediking in d~ 1 In het gebouw voor Kunsten en periode. De middagdiensten Wetenschappen te Utrecht, waar hijvoorbeeld de Gereformeerde Bond gisteren zijn zeer goedbezochte jaarver gadering hield, heeft ds. L. Kie vit in de openbare middagverga dering gesproken over het onder werp ,,De catechismuspredi king". .Heeft het nog zin het feit te herdenken, dat de catechismus 400 jaar geleden tot stand kwam", *o vroeg ds. Kievit aich af. In 1863 meende men van niet; het jnbUeum van een emeritus wordt niet gevierd. Dat emeritus" is echter een vergissing. De cate chismus is niet uitgediend, al is hij een oudgediende. De Heidel- berger heeft iets van een eeuwige jeugd en zonder hem te vereren, willen wij hem dankbaar in ere houden, zo sei ds. Kievit. Wie catechismus zegt. zegt onder richt. zowel aan de jeugd als aan de ouderen en het is de verdienste van Datheen, dat dit leerboek bij ons volk zoveel ingang vond. Hij heeft haar in 1566 vertaald en opgenomen in zijn psalmboek. De synodes drongen al spoedig op een regelmatig gebruik aan. Toch openbaarde zich ook al even vroeg verzet tegen de regelmatige catechismusprediking. Met name van remonstrantse zijde. Deze be zwaren richtten zich zeker tegen de inhoud, al gaf men er een andere vorm aan: Was het gewoonte 's mor gens staande en met ontbloot hoofd de tekst aan te horen, 's middags, tijdens de catechismuspreek, vond hetzelfde gebruik ingang, en daarte gen rees verzet. Zo dreigde de „H" van Heidelberger die van „heilig" te worden. Advertentie HET is absoluut noodzakelijk te komen tot een grensbe- werker bedrOgd! paling van de overheidsbemoei- O ing, bij de vaststelling waarvan (Van onze sociaal-economische de vraag of aard, wezen en func- redactie) tie van de onderscheidene levens- kringen gerespecteerd wordt, een toetssteen moet zijn. Dit is één der vele conclusies in het derde sociaal program van het Christe lijk Sociaal Verbond „Patrimo nium", waarin aan de hand van bijbelse normen een brede, sa menhangende visie wordt gegeven op een gYoot aantal sociaal- economische vraagstukken van deze tijd. „Vrijheid in verant woordelijkheid jegens God en de naaste" is de leidraad van dit program, dat onder de titel „Ant woord aan deze tijd" binnenkort al-s pocketboek wordt uitgegeven. Volgens „Patrimonium" ls permanent Ingrijpen door de overheid d.m.v. wet ten slechts aanvaardbaar inzake geva ren en algemeen aanvaarde normen, doch dan voorzover dit beperkt blijft Begin september zal er voor de derde achtereenvolgende maal in de grote ste den Utrecht. Haarlem. Rotterdam. Den Haag. Amsterdam, en Arnhem een dia konaal jaar van start gaan. Sinds het begin in 1956 stelden driehondernegentig jongeren zich een jaar beschikbaar, waarvan er momenteel honderddertig op velerlei plaatsen in verschillende in richtingen wehkzaam zijn. Bijna drie kwart van het deelnemersaantal is 17 of 18 jaar. De oudsten, die zich opga ven. waren 28 jaar Hoewel het diakonaal jaar geen be roepsverandering ten doel heeft, is het merkbaar dat de beroepskeuze na be- werden slecht bezocht. hetgeen men nu wel eens uit het oog wil ver liezen. en de catechismuspreek trok geen extra kerkvolk. Zelfs de overheid gaf het slechte voorbeeld: het hooggerechtshof dat Van Oldenbarneveldt ter dood veroordeelde, ed dat op een zondagmiddagzitting Ook de predikanten van vroeger treft trouwens schuld; ze maakten het vaak te lang en te geleérd. Na 1816 wordt de behandeling van de catechismus aan de vrijheid van de predikant overgelaten, met dien ver stande. dat hij overleg pleegt met zijn kerkeraad. „Worden wij nu niet gestraft met het verval dat geconstateerd kan wor den en dat zijn oorzaak vindt in het niet regelmatig onderrichten", zo vroeg ds. Kievit zich af. Van de kansel Vroeger kwsm de predikant tijdens de catechismuspreek van de kansel. Hij ondervroeg, door de paden gaan de, de kerkgangers. Later werden al leen kinderen aan de tand gevoeld, om de zaak wat minder pijnlijk te maken voor sommige kerkgangers. Naar mate het onderscheid tussen catechisatie en catechismusprediking scherper wordt, voltrekt zich de schei ding. Toch dient er tussen beide aan sluiting te blijven. Wil de gemeente mondig worden, dan dient daartoe in ieder geval de catechismus gepreekt te worden. De catechismus is het tegendeel van scholastisch, zij is Schriftuurlijk. Dat is de hoogste onderscheiding die men haar kan geven. Onze predikanten moeten geschoold worden door de catechismus, ze moe ten herschoold worden en dan zullen ze de vrucht ontvangen op hun bedie-, ning. Het onderricht uit de catechis mus is echt onderricht. Wanneer ik hier. zo besloot ds. Kie vit. een hartstochtelijk pleidooi hield voor de catechismuspreek. doe ik aan tot zaken en maatregelen, die niet door de catchismus recht, omdat zij aan het anderen worden en kunnen worden ge- nomen en die alle burgers gelden. Voorts heeft de overheid de plicht inci denteel ln te grijpen ter opheffing of voorkoming van rampen of misstanden, mits dit ingrijpen niet permanent wordt en mits het gericht ls op herstel van zelfstandige functionering. BEDROGEN Het spreekt vanzelf nu. dat „Patri monium" zich fel keert tegen de socia listische beginselen, die vaak juist het omgekeerde voorstaan. „Het is één der grootste aanklachten tegen het socialis me dat het de arbeiders bedrogen heeft met de voorspiegeling van gouden ber gen, dat het de ontstane afgunst heeft aangewakkerd en dat het de arbei ders heeft opgehitst onder het motto van een reële verdeling van het natio naal inkomen", aldus het program, waarin becijferd wordt, dat een verde ling van alle inkomens boven 10.000 per jaar zou neerkomen op een paar kwartjes per week per persoon. „Mis schien zou daar de toto van betaald kunnen worden, maar als men dan een prijs krijgt, dan moet die ook verdeeld worden." Hier staat een reëlere „verdeling" tegenover: de inkomens zijn sedert 1952 niet met kwartjes, maar met fientjes verhoogd. Door produktieverhoging. Evenals er nog steeds fantasten zoeken naar de kwadratuur van de cirkel, blij ven er, zelfs in christelijke kring, men sen zoeken naar een „rechtvaardige verdeling", aldus „Patrimonium", dat van oordeel is dat de christelijke orga nisaties, vakverenigingen en partijen dit nooit duidelijk en concreet genoeg hebben gesteld' De overheid, zo luidt een conclusie, moet zich derhalve af zijdig houden van inkomens-regeling, temeer daar noch produktiviteit noch rentabiliteit een zuivere maatstaf voor de bepaling van een rechtvaardig loon geven. „Loon komt tot stand door de werking van allerlei factoren, die de overheid niet in de hand heeft, zelfs niet met de grootste dwang", aidus „Patrimonium", dat een warm pleidooi voert voor prestatiebeloning. Grepen uit Patrimonium's sociaal program iets heel anders is toch wel het belang of het recht van een geheel volk", al dus het program, waarin verzucht •wordt, dat het gevoel voor verhouding in allerlei kringen in ons vaderland ge heel zoek ls. „Evengoed als een mens de vrijheid en het recht moet hebben om als arbei- der bij de onderneming van een ander De s«bekte ven „toon near werken" chflm'Lllslandig komt tn heel de bijbel steeds weer naar werken. Zijn klanten moeten de voren en zij past by de persoonlijke vrijheid hebben om hem al of niet te lrixw" nit hssincol van vrii» vesti- „Indien er geen doden worden opgewekt, laten wij eten en drinken, want morgen sterven wij." Deze woorden van de apostel Paulus, in eerste instantie gericht aan het adres van de Corinthiërs, zijn algemeen bekend. De Bijbel legt voort durend een directe verbinding tussen dit en het toekomstige, het nieuwe leven. Deze relatie zou geen enkele zin hebben, zegt Paulus, als met het uitblazen van de laatste adem alles voorgoed was afgelopen. „Indien er geen doden worden opgewektJa, maar, zo heeft Paulus juist even tevoren betoogd, de doden worden wèl opgewekt. Hoe hij dat weet? Paulus is ervan overtuigd, dat Christus is opgestaan. Indien dat niet zo zou zijn, dan zou het volkomen zinloos zijn te zeggen, dat de laatste vijand, de dood, is onttroond. En als dus niet de verbinding tussen „nu" en strakseen werkelijk heid zou zijn, dan zou het inderdaad een enorme dwaasheid zijn nu niet te genieten en te profiteren van het leven. Het „pluk de dag" is de meest logische gevolgtrekking van ieder, die meent, dat „dood dood is". Er behoeft dan jmmers ook geen rekenschap te worden afgelegd? En leven wij ten slotte niet slechts één keer? Eten en drinken: er is op zichzelf niets tegen. Maar het wordt een vloek, een terdoodveroordeling voor de mens, die denktdat dit het enige is voor diit leven, omdat toch het eeuwige „niets" wacht! Woord van God recht doet. Ik weet mij door de catechismus gezegend, steeds weer en steeds meer. Daarom moge nog steeds het woord gelden van Kohl- brugge; „De Heidelberger, de eenvou dige Heidelberger, houdt daaraan vast, kinderen". Stemming Voordat ds. Kievit aan zijn referaat begon maakte prof. dr. J. Severijn de uitslag van de stemming bekend. De aftredende bestuursleden, ds. L. Kievit, de heer J. L. Verbeek Wolt- huys en ds. J. J. Timmer, werden met grote meerderheid van stemmen her kozen. De in Parijs wonende vertegenwoordi ger voor Europa van de Angolese vrij heidsbeweging (M.P.L.A.), de heer Ca mera Plrea heeft op een gisteren in Amsterdam gehouden persconferentie een beroep gedaan op de „vrijheidslie vende Nederlanders" om hulp en steun te verlenen aan de slachtoffers van het koloniale regime in zijn geboorteland. In de strijd tussen de Angolese bevol king en het Portugese leger zouden reeds enkele tienduizenden mensen zijn omge komen. Een twintigste deel van Angola (34 maal groter dan Nederland met 4.5 miljoen inwoners) zou reeds in handen van de opstandelingen zijn. Een kwart miljoen mensen vluchtte uit Angola naar het naburige Kongo, dat zelf met grote moeilijkheden worstelt. Aan de grenzen zijn medische en andere hulp posten ingericht om de grootste nood te kunnen lenigen. Er is behoefte aan voedsel voor de kinderen en oude men sen (90 pet. van alle vluchtelingen), aan medicijnen, kleding. eindiging van het diakonaal jaar sterk ligt in de richting van de meer sociale beroepen. Arnhem gaat voor het eerst dit jaar meedoen „diah's" in. te schakelen. De inrichtingen waar de jongelui te werk worden gesteld zorgen zelf voor kost en inwoning. Bovendien krijgen de „diah's" zakgeld. .Een bepaalde op leiding wordt niet gevraagd Voor inlichtingen en opgaven voor de in september beginnende nieuwe ronde kan men zich wenden tot: in Amster dam: Kerkstraat 107; Arnhem: Zijpen- dsfiseweg 57; Den Haag. Ste vinstra at -90; Haarlem: Wilhelminapark 26; Rot terdam: Breitnersingel 30, Utrecht: Maliesingel 26. KOOP LIEVER Vandaag begon in Groningen, zij "heeft immers ons dagelijks werk. ook ons i-.«f ambtswerk te betekenen als het niet ge- het nog provisorisch de generale dragen wordt door Zyn Levcn - svnode van de Geref. Kerken. Er Wij willen ons zo vaak zelf laten gei- (Van onze sociaal-economische redactie) i vproarWH in Hp nipnwp den- als het moet zel*s °P de naam van De algemene vergadering van de W u*i *erSa°®r° in nieuwe - - - Nederlandse Christelijke Aanne- achtkantige Stadsparkkerk. maar mers- en Bouwvakpatroonsbond heeft eer deze een echt „synodaal" uiter- zich gisteren in Arnhem zo goed als lijk zal krijgen met lange tafels ..Uivoer d. afgevaardigden, moet er de overeengekomen samenwerking|no8 heel wat gebeuren. Er zal van de bond met zijn r.k. zusteror-ivoor deze synode een aparte vloer ganisatie, de N.K.A.P.B. Het hoofd- in de kerk moeten worden gelegd bestuur kreeg mandaat om op de in- o? tesLsrn „es%oort to on in do ter hoogte van ongeveer 25 cm., pogingen om ook de neutrale omdat de poten van de stoelen N.A.P.B. bij de samenwerking te be- niet weg te nemeri zijn. trekken te volharden. Omdat de voorzieningen te uit- breedvoerlge gedachtenwisseling, waar bij de afdeling Groningen zich als eni ge afdeling tegen de samenwerking verzette. Niet minder dan drie leden van deze afdeling deden het Groningse standpunt uit de doeken. De één ver klaarde. dat er met de hand op de bij bel geen samenwerking met rooms-ka- tholieken mogelijk is. de ander betoog de. dat de N.C.A.B bezig is van de ..smalle weg" af te dwalen en de der de zei van mening te zijn, da: de bond door de samenwerking aan een zijden draadje komt te hangen. Van de zijde van het hoofdbestuur werd er evenwel nadrukkelijk op gewe zen. dat de N.C.A.B. zich nimmer voor een karretje van de N.K.A.P.B. zal la ten spannen, doch de samenwerking aangaat met behoud van eigen prin cipes en eigen zelfstandigheid. De af deling Groningen gaf tenslotte te ken nen de kwestie nog eens in beraad te willen nemen, doch alvast in de notulen te willen zien opgenomen dat zij voors hands tegen de samenwerking is. Het was voor het eerst in de geschie denis van de N.C.A.B., dat een voor zitter van de N.K.A.P.B. een algemene vergadering bijwoonde. Deze eer viel te beurt aan de heer J. P. A. Nellssen. die in een toespraakje de overeengekomen samenwerking een constructieve bijdra ge aan het streven naar betere verhou dingen in de bedrijfstak noemde. van vergaderen, zal dit echter pas in augustus geschieden. Deze twee dagen behelpt de synode zich in de (te kleine) benedenzaal. Synodeleden en adviseurs «we zagen o.m. prof. dr. D. Nauta. prof. dr. W. H. Gispen, prof. dr. J. v. d. Berg, prof. C. v. d. Woude en prof. A. D. R. Polman) waren reeds gisteren naar Groningen ge komen voor de bidstond. Daar de voor zitter van de vorige synode, ds. P. D. Kuiper van Sassenheim opnieuw in het ziekenhuis moest worden opgenomen, werd deze bidstond geleid door de Am sterdamse predikant ds. P. G. Kunst, as sessor van de synode van Apeldoorn. Ds. Kunst sprak naar aanleiding van Joh. 1010, waar Christus zegt dat Hij is gekomen, opdat wij leven hebben en overvloed. Wij menen zo vaak. zo zei hij. dat wij het leven wel bezitten, maar Jezus laat zien dat wU veel meer nodig hebben. Als de Samaritaanse vrouw spreekt van water, spreekt Hij van het water des levens, als de Joden spreken over brood, vertelt Hij van het brood des levens. Zo is het ook hier. Het hele Evangelie van Johannes is geschreven dat wij leven, het Leven van Christus nodig hebben, dat Zijn Leven het onze moet binnenstromen. Hebben wij dat Le- Jezus. Ieder van ons heeft nodig dat God •orm van ons zelfgemaakte leven, dat zo veilig en zeker lijkt, verbreekt. Juist daarom is het goed dat we, eer we met ons werk beginnen. Jezus onder de ogen komen. Zo begon dan deze synode met een bidstond en daarna de gebrui kelijke kennismaking. Tijdens deze eer ste zitting wordt een moderamen geko- en zullen verschillende commissies rapport worden benoemd, die tot taak krijgen de binnengekomen stukken, verslagen en vragen te bespreken en met voorstellen aan de synode voor te leggen. Dat zal pas gebeuren als de synode eind augustus weer opnieuw bijeenkomt. Het is zelfs mogelijk dat dit pas de eer ste week van september zal kunnen zijn. Vele interne problemen zullen orde komen, zoals de plaats en de taak van de diakenen in de generale synode, de afvaardiging naar deze synode (die een probleem begint te worden nu er classes zyn die meer lidmaten omvatten dan sommige particuliere synodes) e.d. Minstens twee onderwerpen zullen ech- i- in het bijzonder de belangstelling hebben van de ..buitenwacht". In de eer ste plaats is daar wel de bezinning op de uitspraak die de synode van Assen van 1926 heeft gedaan naar aanleiding van wat wel populair gesproken genoemd werd het „spreken van de slang", waar bij het ging om de historiciteit van de eerste hoofdstukken van Genesis. De uit spraak werd de oorzaak van een scheu ring en de vorming van de Gereformeer de Kerken in Hersteld Verband, die zich later met de Hervormde Kerk verenig den. Nieuwere exegetische inzichten heb ben bij velen de vraag doen oprijzen of de uitspraak van toen nog wel te hand haven is Een ander onderwerp is dat van de gezinsvorming, (soms ten onrechte wel eens geboortebeperking genoemd) en al les wat daarmee samenhangt. Velen in de Gereformeerde Kerken verlangen naar een pastoraal woord als antwoord ven gevonden?, zo vroeg ds. Kunst. Wat op de vele vragen die op dit punt leven. verantwoordelijkheid. „ALs men waar lijk de massageest vreest, dan mag men eenvoudig niet een gelijk loon beplei ten voor een luie en een vlijtige, een langzame en een vlugge, een slordige en een accurate, een zorgeloze en een zorgzame, een onverschillige en een leergierige, een onwillige en een ge willige arbeider. Het is merkwaardig dat het protest van christelijk-sociale organisaties tegen de loonnivellering steeds zo slap is geweest. Juist deze or ganisaties hebben hier een roeping", ildus „Patrimonium", dat niet verzuimt aan te geven hoe de loonbepaling vol gens hem tot stand zou moeten komen. Op de bepaling van lonen en prijzen, zo stelt het verbond, hebben vele fac toren invloed: macht, mogelijkheid, vergelijking, vraag en aanbod, waarde ring enz. Al deze factoren wisselen sterk en snel, hun invloed is verschil lend en er zijn geen objectieve maat staven. Pogingen van de overheid om de maatstaf van het recht de hanteren bij loon- en prijsbepaling zouden leiden tot een chaos van casuïstiek óf gepaard gaan met dwang tot in details en zouden in beide gevallen leiden tot onrecht. De weg van de loonbepaling via machtsstrijd, loonronde en differen tiatie met zgn. vaste maatstaven loopt in de richting van totale beheersing. Van de maatstaf van produktiviteits- stijging moet men komen, aldus het program, tot inachtname van rentabili teit en zo verder tot andere factoren van toepassing per bedrijfstak moet men komen tot differentiatie per derneming en per persoon enz. „De verantwoordelijkheid van loon en prijsvorming moet berusten bij hen, die direct bij de zaken betrokken zijn. Het behoort tot de vrijheid, verantwoorde lijkheid en zelfstandigheid van de mens om zelf zijn arbeid te kiezen, te waar deren en aan te bieden aan anderen. De prijsvorming dient evenzeer vrij te zijn als de loonvorming, want koopwaar is arbeid. De verschillen in loon zullen niet gebaat bij overheidsexploitatie. meer in verband en juiste verhouding moeten staan tot de prestaties, omdat de arbeider de vruchten van zijn arbeid toekomen. Zo zal de regeling der lonen dus mhtder in' de sfeer van nivelleren^ de contracten, maar in kleine onderne- mingsverbanden moeten plaats vinden en zoveel mogelijk persoonlijk geschie den. De organisaties van de onderne mingen en van de arbeiders zullen daarop berekend moeten zijn. En het is de taak van de overheid om de vrij heid te beschermen. In plaats van ver bindendverklaring van collectieve con tracten zou zij ze in beginsel ónverbin- dend moeten verklaren, zodat partijen, die het met zulk een contract niet eens zijn andere lonen zouden kunnen vast stellen. De tijd dat de arbeider gevaar loopt te worden uitgebuit is voorbij. Hij is zelfstandig genoeg geworden om als gelijke partij te kunnen onderhande len". zo klinkt de zienswijze van het verbond, dat daaraan nog toevoegt, dat de vakorganisatie dan meer op de ho gere belangen van het arbeidsleven ge richt kan worden. GELEIDE ECONOMIE „kiezen". Dit beginsel van vrije vesti ging en vrije keuze mag niet belem merd worden door het examineren van de ondernemer. Het is de klant, die dit moet uitmaken. Als voor de functie van arbeider, gemeenteraadslid, kamer lid en minister geen eisen gesteld wor den is het onrecht dit wel te doen voor de functie van middenstander", zo vindt „Patrimonium", dat overigens een uit zondering maakt voor artsen, apothe kers e.d.. omdat hier direct de volks gezondheid in het geding is. EXPLOITATIE Het verbond ls ook voorstander van een streven naar particuliere exploita tie van zgn- publieke bedrijven, omdat aaa overheid en bedrijfsleven onder scheidene taken zijn toegewezen en so cialisatie derhalve revolutionair is. De omvang van een bedrUf noch het feit, dat bij het produkt leder betrokken is. vormen een beletsel voor particuliere exploitatie. Evenmin sluiten aanleg van leidingen over publiek terrein voor gas, water en electrlcltelt)noch ont eigeningen die noodzakelijk zijn voor de uitoefening van bepaalde bedrijven, particuliere exploitatie uit. Voorts is „Patrimonium" van me ning, dat particuliere exploitatie van een monopolistisch bedrijf de voor keur heeft boven overheidsexploitaties (hoewel een monopolie niet behoort bij een particulier bedrijf), omdat de con trole. o.a. op de prijs, beter is en om dat de prikkels van aansprakelijkheid, winst en concurrentie dan effect heb ben. Prof. H. Berkhof referent (Van onze kerkredactie) Een overvol „Paladium" te Antwerpen was gisteren getuige van de viering van de Vlaamse bijbeldag 1963. Ruim 800 protes tanten, waaronder velen uit Nederland zongen en luisterden met overgave. Het luisteren was in de morgenvergadering voor namelijk naar prof. dr. H. Berk hof, te Leiden en het zingen ging met begeleiding van het muziek korps van het Leger des Heils te Dordrecht. Verdere Nederlandse sprekers waren ds. J. Wolven, gereformeerd predikant te Urk en ds. G. Samson, hervormd predikant te Rotterdam. Prof. Berkhofs referaat droeg als titel „Ouderen en jongeren in de kerk en de (Advertentie) DIADEEM: het vloerkleed voor gezelligheid en sfeer! Moge gesloten pool, doorgeweven rug, effen of gedessineerd. Prof. Van Riessen op „Civitasdagen" V.U.: Ruim 200 studenten van de Vrije Universiteit uit Amsterdam heb ben zich met hun hoogleraren op het conferentieoord Woudschoten in Zeist, drie dagen intensief ver diept in de verdeeldheid der ker ken eri het in onze tijd sterk groeiende verlangen naar eenheid. Een ander doelwit van het sociaal j Men begon op deze 'jaarlijkse zo- program is de geleide economie. Het /-?■■,t vraaggt zich af, waarom de overheid genaamde „Civitasdagen met de bijv. niet het godsdienstig leven of het verhouding tot de andere religies. ,.ï2ïr om via de problematiek van de als nooit tevoren", terwijl er op gods- iienstig terrein allerminst van „wel vaart" sprake is. Volgens het verbond is het welvaarts- streven van de geleide economie een zijdig (materieel) gericht, waarvan het effect afhankelijk is van de mate van leiding, zodat het zoeken van het groot ste resultaat neerkomt op het bevorde ren van de totalitaire staat. Elk teveel aan leiding, elke beperking van recht matige vrijheid wekt reacties die er ger zijn dan het euvel dat men wilde bestrijden. De argumenten voor leiding in de economie, aldus „Patrimonium", zouden eerder kunnen gelden voor lei ding op andere terreinen, omdat daar de welvaart zich nergens kan meten met de economische welvaart, de groot ste van alle eeuwen. „Omdat de gelei de economie tot doel heeft de perma nente beheersing en regeling van het bedrijfsleven, omdat hierbij maatrege len op het gebied van loon-, prijs-, ren te- en kredietbeheersing even onvermij delijk en permanent nodig zijn als ho ge belastingen, subsidies en koppeling van overheid en bedrijfsleven door een publiekrechtelijke bedrijfsorganisatie en omdat al dergelijke maatregelen, willen ze effectief zijn, tot steeds ver dere detaillering dwingen, dus tot de to talitaire staat lyeiden. moet de geleide economie worden afgewezen als in strijd met christelijke beginselen". VESTIGINGSEISEN In het raam van de gewenste grotere economische vrijheid pleit ..Patrimo nium o.m. voor meer vrijheid t.a.v. de vestiging van bedrijven, waarbij het ar gument als zouden vestigingseisen in het algemeen belang zijn ernstig in twijfel wordt getrokken. Wat dan te zeggen van een deskundige ondernemer, die 'h^el gemeen en glad is? „Aange nomen. dat het algemeen belang de doorslag geeft, dan speelt dat toch een grotere rol naarmate de zaken van grotere betekenis voor het algemeen belang zijn? Waarom dan geen „vesti gingseisen" voor ministers, kamerle den. gemeenteraadsleden enz.? Aange nomen, dat bij een politieke benoeming de betrokkene zich kan inwerken in één of twee jaar. Dijv. in de defensie- problemen. waarom dan zo somber gestemd over de mogelijkheden om zich de deskundigheid te verschaffen tot het verkopen van melk of bruine bonen of steenkolen? De zoon van een kolenhandelaar moet een examen af leggen om het rondbrengen van kolen van zijn vader over te nemen, maar leraren kunnen in enkele gevallen zon der examen voor de klas staan. Is ko- lensjouwen belangrijker dan opvoeden? Als een of andere sukkel ondeskundig een winkel drijft, kunnen inderdaad een paar kopers de dupe worden, maar Rooms Katholieke Kerk en de re formatorische kerken tenslotte de interne verdeeldheid der reforma tie te bespreken. De kortgeleden uit Indonesië terug gekeerde dr. J. Verkuijl. thans secre taris van de Nederlandse Zendingsraad, wees in een referaat over „Christus en de religie" op de sterk toenemende invloed van het syncretisme, dat alle godsdiensten beschouwd als wegen naar dezelfde bergtop. Een leidende figuur als de hindoegeleerde dr. S. Rhada- krishnan. de huidige president van India, bepleit volgens dr. Verkuijl zelfs in het kader van de Verenigde Naties een parlement van de godsdiensten. Hij gaat daarbij uit van de wezensgelijk heid der religies. .Ook schetste dr. Verkuijl de „eveneens aan de absoluutheid van Jezus Christus tekortdoende stroming" van het relati visme, die in het Westen grote invloed heeft. Hij was van oordeel, dat deze beide bewegingen, „in wat tot voor kort de christelijke wereld heette", grote kracht zullen ontwikkelen in de komende jaren. Het christelijk geloof kent volgens hem slechts een antwoord op alle pogingen tot zelfverlossing, of dat nu door de yogaleer of het humanisme is, namelijk de verlossing door Christus. De verdeeldheid van de kerk ver zwakt de geloofwaardigheid van het hele evangelie. De kerk. die zich bewust is van haar apostolaat kan dan ook niet anders dan rusteloos zoeken naar de eenstemmige verkondiging van het evangelie, aldus dr. Verkuijl. De verhouding tussen Rome en de Reformatie kwam aan de orde in een dialoog tussen pater L. G. M. Alting von Geusau en prof. dr. G. C. Berk houwer. Beiden waren zij op de assem blee van de Wereldraad van Kerken in Nieuw Delhi en op het Tweede Vati caanse Concilie in Rome. Over de verscheurdheid binnen de reformatie ontstond een scherp debat Beroepingswerk NED. HERV. KERK Aangenomen naar Zaandam (vac. A. de Jonge): G. F. A. Carstens. te Span- num en Edens (Fr.); naar Oosterwolde (Fr.): C. J. van Royen, te Scheemda. GEREF. KERKEN Beroepen te Hoogeveen (vac. D. H. Borgers): W. Struys, te Vriezen veen: te Spijk (Gr.): H. Langenburg, te Drijber. Aangenomen naar Ezinge: L. Weerman, te Halle (Gld.). tussen de hervormde hoogleraar dr. A. F. N. Lekkerkerker en de gereformeerde prof. dr. H. van Riessen. Kern van deze discussie was een tegengestelde kük op de Wereldraad van Kerken. Deze werd door prof. Van Riessen veroordeeld als een vooruitgrijpen op de eenheid, terwijl prof. Lekkerkerker de Wereldraad juist waardeerde als een stuwende kracht In het eenheldsstreven. Prof. Van Riessen richtte zijn bezwaren tegen de aanwe zigheid van vrijzinnigen in de Wereld raad. doch prof. Lekkerkerker hield hem de positief rechtzinnige baslsformulc van de Wereldraad voor en zei, dat deze wel degelijk functioneert. In discussiegroepen bespraken de hoogleraren en studenten de opgewor pen vragen, die later door de sprekers uitvoerig werden behandeld. Voorzitter van deze conferentie ws prof. dr. H. R. Wijngaarden. Spoonvegvakvereniging vraagt erkenning De federatieve spoorwegvakvereniging heeft de ministers van verkeer en wa terstaat en van sociale zaken en volks gezondheid en de Sociaal economische raad schriftelijk verzocht, aan te geven op welke wijze zij een erkenning kan krijgen bij de Nederlandsche Spoorwe gen. zonder dat daardoor de ontevreden heid onder het personeel op negatieve wijze naar buiten treedt. De leden van de vakvereniging beslo ten gisteren op een protestvergadering in Utrecht tot het verzenden van deze brief. Hierin wordt voorts gezegd, dat men uit de briefwisseling met de N.S.- directie de indruk krijgt, dat getracht wordt om op diplomatieke wijze de er kenning zo lang mogelijk uit te stellen De directie van N.S. heeft, zoals be kend. enkele voorwaarden gesteld waar aan moet worden voldaan, wil de fede ratieve spoorwegvakvereniging door haar worden erkend. Eén van die voor waarden is, dat de organisatie duidelijk de bereidheid moet tonen, in construc tieve zin aan het overleg over de be langenbehartiging van het spoorweg personeel deel te nemen. In één van haar laatste brieven aan de N.S.-direc tie vraagt de vereniging, hoe zij hier aan kan voldoen als zij niet in de ge legenheid wordt gesteld, van die bereid heid blijk te geven. Dr. De Kort, fractievoorzitter in de Tweede Kamer van de K.V.P.. acht een kabinet op zo breed mogelUkc basis de best denkbare- oplossing, zeker voor een volk als het onze dat politiek zo ver deeld Is. Hij bestreed in een gisteren gehouden verkiezingsvergadering van zijn partij te Gouda de opvatting als zou in een poli tiek genuanceerd land als het onze een kabinet van louter socialisten en rooms- katholieken „de" oplossing zijn. Als meerdere partijen zouden willen samenwerken aan de vorming van een brede-basiSkabinet zou het echter wèl noodzakelijk zijn, aldus dr. De Kort. dat ze ook de volle verantwoordelijkheid gaan dragen voor de daden van kabinet. wereld van vandaag". Hoewel hij van een Nederlandse situatie' uitging was hij ervan overtuigd dat die ook voor België wel opging. Hij doelde hier op de con flictsituatie tussen de verschillende thans levende generaties over de levensstijl in het algemeen en meer speciaal die op kerkelijk gebied. Hij toonde met enkele, niet alleen dui delijke, maar vooral ook actuele voor beelden aan dat het verschil in opvattin gen tussen de jongeren, de mensen van middelbare leeftijd en de ouderen over imige vraagstukken wel vaak groot maar dat er toch ook soms wel een verrassende eensgezindheid bestaat. Een duidelijk verschil in opvatting zag prof. Berkhof tussen de drie generaties wat betreft de beleving van het kerk-zijn. Leggen de ouderen nog de nadruk op de innerlijke beleving, de verborgen om gang met God, bij de jongeren valt het op dat hun beleving veel meer naar bui ten is gericht, naar de wereld en de naaste. De jongere gaat van het stand punt uit dat het gaat om het Koninkrijk Gods. om de concrete naaste. Op de per soonlijke zaligheid wordt bij hen geen nadruk gelegd, aldus prof. Berkhof. Dit verschil in opvatting blijkt zeer duidelijk uit de viering van het avond maal. De jongere ziet dit sacrement als een maaltijd der gemeenschap, over ras sen en kerken heen, als een teken naar buiten. De oudere worstelt vaak nog met de vraag of hij wel aan mag zitten Leren Deze twee uitersten tonen volgens prof. Berkhof aan dat de generaties lets van elkaar te leren hebben. De oudere zal van het „hcllsegoïsme" af moeten komen, en de jongere zal de verborgen omgang met God moeten leren. „Maar", aldus prof. Berkhof, alleen b\j de woorden uit Maleachi: „Hij zal het hart der vaderen terugvoeren tot de kinderen en het hart der kinderen tot hun vaderen" zullen we een oplossing vinden. En Zolang we deze woorden omgekeerd toepassen komen we er niet." Juist door zijn concrete voorbeelden zorgde prof. Berkhof ervoor dat er een ontstellend aantal vragen loskwamen. Hij kon ze „jammer genoeg, het zijn zulke heerlijke vragen" niet allemaal beant woorden. Maar het was een duidelijk be wijs dat men in Vlaanderen mee denkt en mee leeft. Het F.B.I. heeft bij een Amerikaanse kunstschilder, de 39-jarige Harry Jack son. vier schetsen van Paul Cézanne in beslag genomen die afkomstig zouden zijn uit het Louvre in Parijs. De kunstschilder heeft ze naar zijn zeggen in september 1954 van een man in het Cézanne-museum te Aix-en-Pro- vence gekocht. Volgens deze man had Cézanne de pentekeningen aan zijn vader gegeven. De aandacht werd in november jl. op de tekeningen gevestigd toen Jackson drie ervan wilde verkopen. Hfj ging er mee naar een kunsthistoricus, die contact opnam met het Louvre. Daar ontdekte men, dat de betrokken schetsen uit een map weiden vermist waarna men de Amerikaanse minister van justitie om teruggave verzocht. Jackson is het echter met deze gang van zaken niet eens. Hij betoogt, dat het slachtoffer van een diefstal volgens de Franse wet geen rechten meer kan doen gelden op gestolen goederen als de dief stal niet binnen drie jaar wordt aange geven. Onder de Amerikaanse wet is deze termijn vijf jaar. Beide tijdslimieten zijn overschreden, aldus Jackson, en daarom ben ik de wettige eigenaar van de teke ningen. Hij heeft voor elke tekening 70 gulden betaald. Nu zijn de schetsen bijna 3000 gulden waard. (Advertentie) PufOl^er\q\ ■In de huid gezondheid en zuiverheid De Zuidafrikaanse anti-sabotagewet is gisteren in derde lezing door de Senaat goedgekeurd en behoeft nog slechts de ondertekening van presi dent Swart. De wet, die is opgesteld om sabotage en terreur te onderdrukken, geeft de po litie bevoegdheid verdachten zonder ar restatiebevel drie maanden in eenzame opsluiting te houden. De wet is in ijl tempo het parlement gepasseerd. Zij stelt de doodstraf op twee nieuwe han delingen: het verlaten van he land om sabotage te leren en het ijveren voor het omverwerpen van het regime vanuit het buitenland. De minister van justitie krijg het recht een politieke gevangene na afloop van zijn straftijd voor onbe paalde tijd te detineren. Vrijdag eindigt de straf van drie jaar van Robert Soboekwe, gewezen leider van het verboden panafrikaanse con gres. Hij werd veroordeeld wegens op ruiing. De nieuwe wet zal dan naar ver wachting al van kracht zijn.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1963 | | pagina 2