Interessant onderzoek LEVEN MET DE HEILIGE GEEST" Gouden ambisjubileum voor ds. Straatsma DEZE WEEK IN EEN WOELIGE WERELD ZONDAGSBLAD ZATERDAG 27 APRIL 1963 Herkennen Tijdens de persconferentie, die kardinaal Alfrink in de afgelopen week gaf, kwam ook even een boek ter sprake dat onlangs over de Rooms Katholieke Kerk is gepubliceerd door twee predikanten. Een beetje verdrietig werd er van gezegd: Wij herkenden ons zelf met. Er werd niet over geklaagd. Het feit werd alleen maar geconstateerd. Het is niet de eerste maal dat iemand zichzelf niet herkent in de spiegel die een ander hem voor houdt. We zouden haast schrijven dat het vroeger kennelijk de gewoonte was om van iemand een beeld te ont werpen en dat dan te gaan bestrijden, ook al moest de ander, van wie dit beeld gemaakt was, zeggen dat hij zichzelf er in het geheel niet in herkende. Juist daarom is het zo belangrijk dat wij elkaar beter leren kennen. Het is misschien een van de grootste gebeurtenissen van deze tijd dat wij onder ling niet meer zo fel tegenover elkaar staan als vroe ger. dat wij met elkaar willen prrten. ook al is het soms nog maar een tot elkaar praten. Maar laten we niet denken dat door dat praten wij een toestand bereiken waarin we onszelf altijd wel herkennen in de spiegel die ons wordt voorgehouden. Lang niet altijd is het niet herkennen een gevolg van een vertekend beeld dat ons gegeven wordt. Het kan ook een gevolg zijn van het feit dat wij onszelf niet kennen Dat geldt niet slechts voor ons als mensen, maar ook voor ons als organisaties, verenigingen, kerken. Tot Israël moest God eens door Jeremia zeggen: .Hoort niet naar de woorden der prof aten. die u profeteren; zij maken dat gij u aan een ijdele waan overgeeft, zij spreken het gezicht van hvn eigen hart, niet uit des Heren mond." Het gesprek tussen kerken is belangrijk. We leren el kaar kennen. Maar toch ook weer niet helemaal. We leren elkaar kennen, zoals wij onszelf kennen. En dat is toch eigenlijk niet zo geweldig belangrijk. Im mers veel belangrijker is dat wij onszelf leren zien zoals God ons ziet. Het heil komt niet voort uit een verzoening met elkaar, hoe belangrijk overigens ook. maar uit een verzoe ning met God. Die verzoening komt alleen tot stand, als wij ons .gaan zien zoals Hij ons ziet en als wij ons door Hem willen laten hervormen tot wat Hij van ons wil maken. Daarom kan het gesprek met elkaar niet zónder het gezamenlijk gebed tot God. Dat gebed moet lui den: Toon ons, hoe Gij ons ziet. Juist daarom heeft onze tijd geen behoefte aan meer ronde tafels om elkaar te ontmoeten, maar aan meer knielbanken om God te ontmoeten. GOEDE VOORLICHTING VAN GROOT BELANG (Van een onzer redacteuren) Er zijn verschillende manieren om de Rooms-Katholieke Kerk te beoordelen. Eén ervan is het antipapisme. Antipapisme is iets meer dan het alleen maar afwijzen van de rooms-katholieke godsdienst. Niet iedere niet-rooms-katholiek is antipapist. In het algemeen wordt van antipapisme gesproken, als een element van vijandigheid mee spreekt in de beoordeling van de R.K. Kerk en haar volgelingen. NAAR DE ACHTERGROND VAN HET ANTIPAPISME Handoplegging en Goddelijke genezing Handoplegging en goddelijke genezing, door H. J. Zweers. Uitgave J. N. Voor hoeve, Den Haag. De schrijver van deze brochure behoort tot de zgn. Lukas-orde, die in ons land slechts weinig leden telt maar die in ker kelijke kringen in Noord-Amerika en En geland uitgebreide vertakkingen heeft. De opvattingen van dit gezelschap inzake de handoplegging (Lukas 10: 1-20) worden in consequentere vorm ook gevonden in de kring van de Volle-Evangelie-Zakenlieden, waarvan de schrijver eveneens lid is. De heer Zweers onderwerpt in deze bro chure de handoplegging, die hij niet als een behandeling maar als een geloofsuiting ziet, aan een enerzijds juridisch, anderzijds Bijbels onderzoek. Hij wil hiermee een bij drage leveren tot het verkrijgen van een beter inzicht in de onderhavige materie. Ten eerste om conflicten met de wet te voorkomen en te streven naar een erken ning van recht. Ten tweede om na te gaan welke functie het opleggen van han den volgens hem moet hebben bij de Evan gelieverkondiging en bij de geestelijke verzorging der gemeente. Het is aan het originele inzicht van dr. J. Weima te danken, dat wij sinds kort over iets meer kijk op de antipapistische gezindheid beschikken. De heer Weima is als socioloog verbonden aan de eerder geneigd zijn tot het accep- Hij verkreeg daarbij de medewer- Provinciale Stichting voor Maai- teren van bepaalde vooroordelen king van het Gereformeerd Socio- schappelijk Werk in Utrecht. Hij en tot een op het fascisme lijkende logisch Instituut. Zijn gegevens :f0C'°. 8if vliV iri1- en houding dan zij, die deze vulde hij later aan met de uitkom- psychologie aan de Vrije Univer- persoonlijkheidsstructuur niet be- sten van interviews met een groot TT*^i«»f*n«Sr«^l0Vee« u f«gSj'n, zitten. Aangetoond kon worden, aantal van de Utrechtse, Amers- Utrecht op een proefschrift, dat dat bijvoorbeeld antisemitisme en foortse en Zeister onder de titel „Psychologie van ppn „eeatieve houdine ten ODZich- het antipapisme1' in de handel is te vang andere minderheidseroe- Weima toonde verschenen. Paul .Brand in Hil- pen bijv. negers, sterker i iv iie eio oiciivci ,uul- thans bij de leden gaf het uit. Weima heeftkomt bij autoritaire personen dan °nde"°^tneVl *",e;es;8.nte stVd,1?. el- bij niet autoritaire personen. ™n. zorgd. hoewel het specialistisch weima vroeg zich af, of iets de leek moeilijk dergelijks wellicht ook het geval het geschrift zal is met betrekking tot de antipa- pistische gezindheid. Door middel j achter- van een zeer nauwgezet onder- ?.ud!ezoek trachtte hij hierachter te ko men. Hij ging bepaald niet over één nacht ijs, hetgeen zeer in hem valt te prijzen. karakter tot lezing Om iets pen. moeten wij eerst dacht schenken aan onderzoekin gen. die vooral in Amerika grofe aandacht hebben gekregen en die tot doel hadden, een inzicht te krijgen in wat wordt aangeduid als de autoritaire persoonlijkheid, veronderstelling bestond, Autoritair dat lieden Allereerst had hij een middel nodig om bij de leden van de persoonlijkheidsstructuur door hem onderzochte groepen de u ,iwiiiiT..rTii anwezigheid van een autoritaire duidelijk minder positieve aspec- de door hem gen. samenhang bestaat tussen het autoritaire persoonlijkheidssyn droom en een antipapistische ge zindheid. Dat wil zeggen, dat die onderzochte personen, die blijk gaven van een autoritaire persoon lijkheidsstructuur, in het algemeen ook duidelijk een antipapistische gezindheid aan de dag legden. Het begrip Rooms-Katholieke Kerk werd door de niet-autoritairen dui delijk positiever beoordeeld dan door de autoritairen. Autoritaire personen noemden, zo vervolgt de schrijver, duidelijk meer godsdienstige bezwaren te gen de Rooms-Katholieke Kerk e~ persoonlijkheidsstructuur Pinksterboodschap Wereldraad van Kerken het Amerikaanse onderzoek betrouwbaar gebleken techniek, -s„ci;ieu vcllltlluuc angepast aan de Nederlandse door de niet-autoritairen den genoemd. ten dan de niet-autoritaire. Ook de inhoud van de door hen ge noemde bezwaren en positieve specten verschilde van die, wei- De zeven voorzitters van de Wereldraad van Kerken heb ben zich ook dit jaar in een Pinksterboodschap tot de 201 anglicaanse en orthodoxe ker ken die lid zijn van de orga nisatie gericht. Het is een op roep geworden om met de Heilige Geest te leven. „Je zus gaf de belofte, de verze kering van nieuwe overwinnin gen van de Geest. Op Pinkste- de ecumenische beweging!" verhoudingen. Als kenmerken voor een autori taire persoonlijkheid noemt Wei ma achtereenvolgens: de aanwe zigheid van verdrongen gevoelens en zwakheid, onzekerheid en vij andigheid, de afwezigheid van sta biele, emotionele bindingen, het als onszelf op, krampachtig handhaven van een op de Hei- facade van mannelijkheid, kracht en flinkheid en het afwijzen van het gevoelsmatige en subjectieve, maal bezwijken) om met heim- kenning is van het geloof in de ken wij zowel 1 wee aan de eerste of de twaalfde Heilige Geest, die steeds voor ons niet te versagen, uit gaat, verlangend ons telkens lige Geest te vertrouwen die weer de weg van Christus te wij- allen geschonken is en door wier zen. wij aanbidden: de daadwerkelijke het denken in zwart-wit schema's. Wij zijn tegenwoordig-vaak be- liefde, de bron van waarheid, de anti-intellei tualisme en overdre- zorgd zelfs voor de grondslagen Heer die ons het leven geeft." ven conformisme aan groepsnor- het christelijk geloof en onze De voorzitters van de Wereld- men, een gebrekkig invoelings- :n een houding van Roeping i het- levenshouding als christenen, wij raad geen achter en te jagen naar het doel roeping. Hij doet dit, misschien, omdat hij weet dat ook christenen elk geval behoeven de moed kunnen verliezen. Maar bezorgd te maken gedenken wij de eerste njet te jagen naar het doel is vervulling van die belofte wij bespeuren de kracht van de toekomende eeuw". ligt los te laten zijn bekommerd om onze kerken schop Michael Cantuar, Londen; wantrouwen in anderen, en hun plaats in allerlei verschil- aartsbisschop Iakovos, New York: slotte een neiging tot verplaatsing lende gemeenschappen. Maar in Francis Ibiam, te Enugu; David van agressieve neigingen van de ons niet G. Moses, Nagpur; Dr. Martin eigen groep naar vreemde groe- de Geest Niemöller, Wiesbaden; J. H. Old- pen, met name zwakke en min- God, die nimmer faalt of ver- ham, St Leonards-on-Sea; Char- derheidsgreepen. ernstige zaak, omdat het de ont- oudert. Op dit Pinksterfeest wek- les Parlin, New York. Vraag De vraag die de boodschap stelt is: „Beginnen en eindigen wij met de Heilige Geest? Alle christenen zijn hierin één; christen zijn bete kent de Geest ontvangen te heb ben: Kerk zijn is sedert het eer ste Pinksterfeest: vervuld zijn van de Heilige Geest. Men kan naar waarheid zeggen dat de leden van Christus nimmer hebben opgehouden „aan armen het evangelie te brengen gebrokenen van hart te helen, ge vangenen bevrijding te prediken, het aangename jaar des Heren te verkondigen". Maar dit kan niet met zelfgenoegzaamheid gezegd worden. Hoeveel mogelijkheden voor getuigen en dienen liggen er nog voor ons, die niet alleen door gebrek aan helpers of hulpbronnen ongebruikt zijn gebleven, maar in de grond van de zaak, omdat wij niet onder leiding van de Geest willen wandelen of niet de gave die wij allen ontvangen hebben, willen gebruiken. Eindigen wij ook met de heilige Geest? Dit betekent open zijn en vooruit zien. Er wordt tegenwoor dig veel en hoopvol over de een heid van de christenen gesproken en wat vroeger door enkelen werd nagestreefd, wordt nu door allen gezocht. Maar eenheid in de Hei lige Geest zal ongetwijfeld offers vragen, wanneer wij nieuwe wegen durven gaan die niet door ons, maar door Hem worden gekozen. Onze kerken kennen de verzoe king (één waarvoor wij menig- Een dezer dagen zal ds. A. K. Straatsma, emeritus-predi kant der hervormde gemeen te van 's-Gravenhage het bij zondere feit gedenken dat hij een halve eeuw geleden in het predikambt bevestigd werd. Ds. Straatsma is, mede door zijn radiotoespraken over „Kent gij uw bijbel" die hij in 1941, 1942 en van 1946 tot 1951 hield, een bekend figuur die ook na zijn emeri taat nog zeer actief publiceert. Hij is onder meer medewer ker aan het weekblad „Her vormd Nederland". In de 22 jaar dat hij in de gemeente van 's-Gravenhage werkzaam was, heeft ds. Straatsma veel gedaan om de gemeente tot bloei te brengen. Hij behoorde tot die kanselredenaars die steeds een enorm gehoor wis ten te trekken. Door zijn ini tiatief kwam bijvoorbeeld het wijkgebouw „Eltheto" Zes jaar lang stelde ds. Straats ma via de radio de vraag „Kent gij uw bijbel", tot stand, waarin hij zelf ve le causerieën hield. Via Eikerzee, Oosterzee, Meppel en Zandvoort kwam ds. Straatsma in 1929 in 's-Gravenhage. In de loop der jaren heeft ds Straatsma tal van functies bekleed. Hij zat onder meer in het be stuur van de chr. filantropi sche instellingen in Doetin- chem, was voorzitter van de prot. kliniek in Brussel en vice-voorzitter van de com missie voor de West. Naast zijn gebundelde cau serieën over Kent gij uw bijbel", schreef ds. Straats ma onder meer .Late lente", „Licht en Kruis", „Ben ik het?", „De kerk in het mid den", „Hoogt", en diepte" en een dagboek. Ds. Straatsma werkte ook geruime tijd mee aan het blad „Pniël". Op 27 april zal het feest zijn voor de nu 76-jarlge, in de Bethlehemkerk ln Den Haag, de vroegere wijkkerk van ds. Straatsma. Ongetwijfeld zal hij nu ook, zoals In bijna zijn ge hele loopbaan, kerk trekken. Enkele hoorzaamheid en eerbied "■"ir -i;n d" h'-'nnvriikste deug den, die men kinderen moet leren; wat we nodig hebben zijn minder wetten en instellingen en meer moedige, onvermoeibare en toe gewijde leiders, waar het volk vertrouwen in kan stellen; homo- sexualiteit is een verwerpelijke vorm van misdadigheid, die streng gestraft dient te worden; de mees te mensen vallen tegen wanneer men ze beter leert kennen, etc. Mariaverering De autoritairen legden bij de bezwaren een zwaar accent op de Rooms-Katholieke Mariaver ering. Volgens Weima hangt dit samen met ten minste 'n drietal factoren, namelijk met de in het oog lopende wijze, waarop door de Mariologie de rooms-katholieke theologie en het gehele rooms-ka tholieke leven zich onderscheidt van het specifiek reformatorische, voorts met de houding van autori taire personen tegenover de vrousv en tegenover de moeder en ten derde met enkele persoonlijk heidsaspecten als pseudo-manne- lijkheid en afkeer voor .het ge voelsmatige. in hei lichi van Gods woord De aanwezigheid van een autori- Ten slotte kwam Weima tot de taire persoonlijkheid werd onder- conclusie, dat de autoritaire per- zocht door aan een groot aantal soonlijkheid zich tevens kenmerkt personen een lijst met uitspraken door een gebrekkige integratie ter beoordeling voor te leggen. de eigen godsdienstige waarden en Uitspraken: ge- door een weinig persoonlijke bele- ving van zijn geloof. Ook deelt hij mee, dat er bij niet-autoritaire personen sprake is van een grote re bereidheid, met andersdenken den over geloofszaken te spreken. Voorlichting Wie dit alles leest en zich er te vens rekenschap van geeft, op welk een consciëtieuze wijze Wei ma het onderzoek heeft verricht, zal weinig geneigdheid in zich voe len opkomen om de juistheid van zijn conclusies in twijfel te trek ken. De vraag zou kunnen rijzen, Vervolgens had Weima behoefte jn hoeverre het door hem gevon- aan een middel om het voorkomen den verband tussen autoritaire per van antipapisme te meten. Omdat soonlijkheid en antipapisme ook is het zijn voornemen was, leden van te verwachten buiten de door hem gereformeerde mannenverenigin- onderzochte groepen. Zijn gege- gen voor zijn onderzoek te gebrui- Vens wekken de indruk, dat de sa- ken, koos hij uit publikaties, die in menhang niet is beperkt tot de ge- veel toetste gereformeerde over enigingen. Gereformeerden het gereformeerde milieu worden gelezen, uitspraken de Rooms-Katholieke Kerk, het r.k. geloof en de Rooms-Katholie- ken. waaruit een negatieve gezind heid ten opzichte van het Rooms- Katholicisme sprak. Zowel de schaal, aanwezigheid van e persoonlijkheid kan ten, als de antipapistische uits: ken legde Weima ter beoordel voor, eerst voornamelijk den van een aantal gereformeerde mannenverenigingen in Amster dam, vervolgens, in een iets ver beterde versie, aan leden van ge reformeerde mannenverenigingen in Utrecht, Amersfoort Als streng wetenschapsbeoefe naar geeft Weima in zijn proef schrift geen wegen aan om het op treden van een autoritaire gezind- waarmee de beid en dus van antipapisme tegen en autoritaire te gaan. Er is daarover toch echt worden geme- wel iets te zeggen. Wie geneigd is. te denken, dat een autoritaire per- soonlijkheidsstructuur een onge- de ie. neeslijk iets is, vergist zich. Ook hier is de persoonlijkheidsstruc tuur niet alleen bepaald door er felijke factoren, maar ook door milieu-invloeden. Uit de gegevens, die Weima ver- Zeist. strekt, krijgt men de indruk, dat Rome in het licht van Gods Woord, door ds. G. A. Zljder- veld. Uitgave De Banier, Utrecht. Verontrust door de groei van het Rooms-Katholicisme in ons land roept ds. Zijderveld -de „zo nen der Reformatie' op, het erf goed van de hervorming hoog te houden. Zijn uitgangspunt is zeer gezond: het boekje maakt een vergelijking tussen wat de Bijbel ons leert en een aantal misvat tingen van het Rooons-Katholicis- me. Achtereenvolgens worden be handeld de kerk, het pausdom, de verering van Maria, de biecht, de roomse mis en het vagevuur. .bij .WBPWWBI -kringen valt te beluisteren. Terecht wijst hij erop, dat een groot aantal elementen in de r.k. leer niet overeenkomt met .wat de protestanten op grond van de Bijbel als juist erkennen. Het is evenwel jammer, dat hij zich her haaldelijk te buiten gaat aan be schuldigingen. die hij niet waar kan maken. Dat de roomse gees telijkheid de oorbiecht gebruikt om te spioneren en te regeren is ééh zo'n uitspraak. Evenzo de be wering. dat de biecht menigmaal door de priesters wordt misbruikt om hun eigen zonde te bemante len. Evenzo, dat het heel goed mo gelijk is, dat de roomse geestelijk heid geld ontvangt, dat niet op eerlijke wijze is verdiend. Zoiets waarschijnlijk meer autoritaire ge zindheid wordt waargenomen naar mate men minder opleiding heeft genoten. In veel opzichten kan men voor het woord opleiding het woord voorlichting in de plaats zetten." Wanneer men ervan uit gaat, dat ook het protestantisme met een antipapistische gezindheid van zijn aanhangers niet is ge diend, springt naar voren, van hoe groot belang een goede voorlich ting over het rooms-kathollcisme mag worden geacht. zou in een evenwichtige beschou wing over het Rooms-Katholicis- i me niet mogen voorkomen, tenzij men de bewijzen erbij levert. De kracht van hei gebed De kracht van het gebed, door Th. A. Delleman. Uitgave N.V. De Graafschap, Aalten. „Het gebed is het krachtigste wapen tegen de aanvallen van de duivel", hebben wij eens gelezen. Wij geloven dat en hebben het ook ervaren. Het schenkt de grootste en diepste geestelijke be vrijding en vrijheid en doet de mens deel hebben aan het nieuwe leven, waarin geest en lichaam beide worden gevormd tot Gods eer, vreugde van de naaste en heil ratie als in het leven m het gebed, die open, wijde en vrije gemeenschap met God, een vormelijke traditie is geworden of geheel is weggevallen. Wij be droeven en krenken er God mee, Die immers onze vernieuwing op het oog heeft, en verwaarlozen er de zin van ons bestaan door. Daarom is het goed, acht te ge ven op wat de Bijbel zegt en wat 1 mensen aan de hand daarvan schrijven over het gebed. Het boekje van Th. A. Delleman heeft ons overtuigd van de rijkdom die i ligt opgetast in een ontspannen j bezig zijn met deze dingen. Een heel eenvoudig boekje is het. zon- der wetenschappelijke pretentie, maar ontsproten aan een warm gemoed en daardoor zo echt en menselijk en ontdekkend. Het geeft geen recept voor een „ef ficiënt" gebed maar wel van de Heilige Schrift uit aanwijzingen voor een verantwoorde concentra tie en houding bij en inhoud van het bidden. God wil gebeden zijn. Tot onze bevrijding dus. Wat een verlies i als wij van wat een levende en levendmakende relatie kan zijn I een trieste sleur en dode vorm hebben gemaakt. Wat een winst j als iemand ons daarvoor (weer eens) de ogen opent. Dan gaat het 14- ten veranderen. dat wij - In Bonn viel een belangrijke beslissing - Adenauer moest bittere pil slikken - Brandt had onderonsje met De Gaulle IN BONN is ln de afgelopen week een bijzonder belang rijke beslissing gevallen, toen de chr. democratische parlements leden met grote meerderheid van stemmen besloten, vlce-kan- seller en minister van economi sche zaken Ludwlg Erhard aan te wijzen als de man, die dr. Konrad Adenauer dit jaar moet opvolgen als kanselier van de Bondsrepubliek Duitsland. Niet zozeer omdat er behalve Erhard niemand zou zijn, die voor bet kanselierschap in aanmerking komt. Maar wel en vooral, om dat men zich vierkant tegenover Adenauer heeft geplaatst, die zich vier jaar lanB met hand en tand tegen de kandidatuur van Erhard heeft verzet. Het werd tenslotte een onverkwikkelijke strijd, waarin Erhard een bijzon der moeilijke positie innam. De parlementsleden moesten deze weck wel ingrijpen om te voor komen. dat de oude kanselier het parlementaire systeem in zijn land tot een aanfluiting zou maken. Het Is goed. dat deze Ingreep snel en grondig is ge schied en dat Adenauer toen hij eenmaal verslagen was een waardig verliezer bleek te zijn. Geschikt Vier jaar geleden bleek voor het eerst duidelijk, dat Adenauer alles zou doen wat in zijn ver- mogep lag om te voorkomen, dat Erhard hem als kanselier zou opvolgen. Dat was zij het dan binnen bepaalde perken zijn goed recht. Adenauer was (en is blijkbaar nog steeds) van oor deel. dat Erhard een heel goe de minister van economische za ken is geweest, maar dat hij de veelzijdigheid en l et politieke in zicht mist, die nu eenmaal on ontbeerlijk zijn voor een bonds kanselier. Het is de vraag, of de oude staatsman het hiermee bij het rechte eind heeft Erhard heeft nog nooit gelegenheid ge kregen te laten zien, wat hij als politicus kan presteren. Daar kon onder het autoritaire re gime van Adenauer geen sprake van zijn. Dat geldt overigens niet alleen voor Erhard, maar ook voor de andere ministers in het kabinet van Adenauer. seller te verdedigen. Toen dat niet langer het geval was, werd hij aan de kant gezet. Met Er hard heeft Adenauer zoiets nooit aangedurfd, omdat hij het niet kon stellen zonder de medewer king van de Beierse CSU, die achter zijn rivaal stond. Geduld Zo is Erhard er in geslaagd, tussen de klippen door te zeilen, die hij op zijn weg naar het kanselierschap moest passeren, of hij wilde of niet. Hij heeft bijzonder veel geduld moeten oefenen en veel vernederingen moeten ondergaan van de zijde van de oude kanselier. Aanvan kelijk had het er op geleken, dat hij zich zou laten meeslepen door de groepering binnen de CDU, die zich in 1959 al van Adenauer wilde ontdoen. De si tuatie was toen bijzonder ge compliceerd. omdat de wijze, waarop men Adenauer weg wil de promoveren, weinig scrupu leus was. Adenauer had er na veel vijven en zessen in toege stemd. zich beschikbaar te stel len voor het presidentschap van de Bondsrepubliek, als opvolger van Theodor Heuss. Bijkbaar had hij de verzekering gekre gen, dat hij zelf zou worden op gevolgd door de man van zijn keuze maar in geen geval door Erhard. Toen korte tijd nadat hij de kandidatuur voor het president schap aanvaard had echter bleek, dat men hem een poets gebakken had en dat Erhard toch naar voren werd gescho ven voor het kanseliersehap. trok Adenauer zijn toezegging in en liet hij weten, dat hij zou aanblijven als bondskanselier. Uitstel Gecompliceerd was de zaak ook, omdat Adenauer nog maar anderhalf jaar tevoren de CDU- CSU aan de absolute meerder heid in de Bondsdag had gehol pen en dat toen de gehele par tij hem opnieuw als bondskanse lier geaccepteerd had, zonder hem aan een bepaalde limiet te binden. Het was dus niet juist, dat men hem anderhalf jaar la ter probeerde van het politieke toneel te laten verdwijnen door hem de slechts representatieve functie van de bondspresident op te dringen. Na de onverkwik kelijke gebeurtenissen in 1959 heeft Erhard zich niet opnieuw laten verleiden tot het doen van uitlatingen, die de opvolgings kwestie weer tot een politieke crisis zouden doen uitgroeien Toen de CDU van Adenauer in 1961 de absolute meerderheid verloor, die zij samen met de Beierse CSU van Erhard in de Bondsdag had. heeft men Aden auer de eer gelaten, zelf de da tum van zijn aftreden als bonds kanselier bekend te maken. Voor de verkiezingen was afgespro ken, dat de oude staatsman in een overgangsperiode opnieuw als kanselier zou optreden, op dat zijn opvolger gelegenheid zou krijgen, zich in te werken. Maar Adenauer stelde telkens een beslissing uit en het is thans nog geenszins zeker, wan neer hij afscheid van de poli tiek zal nemen. Enkele weken geleden zei hij nog, dat het wel november zou kunnen worden. Nu is de vraag, of de parle- mentsfractie van de CDU en CSU Adenauer nog langer Toen deze foto gemaakt werd, was de spanning nog niet gebroken neemt van de politiek. Het is vanzelfsprekend mogelijk, dat men nu vaststaat dat Erhard hem zal opvolgen Adenauer in staat zal stellen, op waardi ge wijze het politieke leven vaar wel te zeggen. In dat geval zou de kanselier zijn politieke leven nog even kunnen rekken en in derdaad kunnen proberen, tot oktober of november aan te blijven om nog zo lang mogelijk invloed uit te kunnen oefenen op de gang van zaken in Bonn, speciaal wat de Duits-Franse re laties betreft. Het moet echter aan twijfel onderhevig worden geacht, of de parlementsfractie hem dit zal toestaan. Zij heeft zich op demonstratieve wijze van Adenauer gedistantieerd. Het kanselierschap van Adenauer is een aflopende zaak. Het belang van de politici in Bonn is er mee gediend, als zij het met Erhard goed kunnen vinden, met wie zij in de nabije toekomst te maken krijgen. Het zal voor Ade nauer geen prettige ervaring zijn. En daarom is de mogelijk heid niet uitgesloten, dat hij binnen afzienbare tijd de harp aan de wilgen gaat hangen. Er is reden om aan te nemen, dat hij als hij daar eenmaal toe besloten heeft dit op waardige wijze kan doen. Ade nauer bleef tegen Erhard fulmi neren zolang het nog zin had. Hij krijgt nu gelegenheid te be wijzen, dat hij werkelijk groot is, zoals de wereld hem tot voor enkele jaren gekend heeft. Brandt Intussen zijn er twee mensen, die het helemaal niet prettig vinden, dat Erhard Adenauer zal opvolgen. De ene is Willy Brandt die bij de verkiezingen van 1961 de kanselierskandidaat van de Westduitse socialisten was. De ander is de Franse pre sident. die terdege beseft dat de periode van Frans-Duitse onder onsjes voorbij is. En zie, wat er gebeurt: Willy Brandt, de bur gemeester van West-Berlijn, vliegt naar Frankrijk om De Gaulle op te zoeken, die zich nota bene op een van zijn ..tours" door zijn land bevindt. Een Franse woordvoerder ver klaarde. dat de ontmoeting tus sen Brandt en De Gaulle van be lang was, omdat „Brandt over twee jaar wel eens de nieuwe kanselier van de Bondsrepubliek zou kunnen zijn". We hebben on ze ogen even uitgewreven, toen we deze woorden lazen. Want dit is een klap in het gezicht van Erhard en van de CDU, die hem als opvolger van Adenauer heeft aangewezen. En Will" Brandt heeft zich na het gesprek met De Gaulle plotseling ontpopt als een enthousiast voorstander van het franse-Duitse akkoord, dat De Gaulle en Adenauer in het voorjaar hebben gesloten en waar zijn partijgenoten aanvan kelijk helemaal niet over te spre ken waren. AI met al Is het een onver kwikkelijke zaak, die de Ber- lijnse burgemeester geen goed zal doen. Daarvoor heeft hij zich te veel in zijn kaart laten kijken. Interessant De Bondsrepubliek gaat een een interessante tijd tegemoet Drastische wijzigingen in de bui tenlandse politiek behoeft men onder Erhard niet te verwach ten. Het zal meer genuanceerd zijn en dat zal beslist niet al leen tegenover Frankrijk het ge val zijn. Erhard is wellicht niet zo veelzijdig als Adenauer Dat kan echter ook zijn voorde len hebben. Het te sterk domi neren van Adenauer heeft in Bonn tot een gevaarlijke ver starring geleid. Het minder sterk overheersen door Erhard zal wellicht een bevrijdende uit werking hebben omdat de vak lieden. die aan het hoofd van de departementen staan, nu ein delijk eens gelegenheid zullen krijgen, hun inzichten naar vo ren te brengen. Daarom Is Ie beslissing van de parlementsfractie van dc CDU en de CSU in meer dan een op zicht een gelukkige geweest, on danks het feit, dat zij voor Ade nauer een bittere pil was. Dc de mocratische ontwikkeling in de Bondsrepubliek kaq cr alleen maar door worden „eslimuleerd en de verhoudingen binnen de westelijke samenleving kunnen er door worden gesaneerd. En dat is in onze tijd van voort durende internationale spannin gen een zaak van het grootste

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1963 | | pagina 14