Uw probleem is het onze
Dr. Berghuis komt terug
op laatste redevoering
Een kanttekening
Bissc
lop Stephen Neill in Oegstgeest
Chr. gemeenschap openbaarde
zich in revolutionaire tijden
HOOFDPIJNPOEDERS
Een woord voor vandaa.
Chr. geref. studenten ovei
„Eindhoven" voorgelicht
Werken aan jonge kerk die
gezond gereformeerd is
HOE KOPEN WIJ EEN HUIS?
JJET kopen of lat«D bouwen van een huls kost tegenwoordig veel geld.
In vele zo niet de meeste gevallen zal de man die voor zijn gezin een
eisen woning wil hebben, maar een gedeelte van het benodigde geld bezitten
en dan zal hij een weg moeten vinden om aan het ontbrekende geld te komen.
Dat zoeken is niet meer zó moeilijk als vroeger, omdat er verscheidene wegen
naar dit Rome leiden: een bedrijfsspaarregeling, het voorschot van de werk
gever, een spaarsysteem van een bouwfonds en het opnemen van een hypo
thecaire lening. Aangezien er over deze hypothecaire leningen, verstrekt door
de hypotheekbanken, nieuwe cijfers zijn verschenen, willen wij hier thans
wat dieper op ingaan.
Om een huis te kunnen kopen, kan de koper een hypotheek van b.v. 25.000
sluiten. De hoogte van de lening houdt weer verband met de waarde van het
hnis. De koper geeft nu door middel van die hypotheek de geldgever het
recht om dat huis te verkopen als hij koper zijn verplichtingen (de af
lossing) niet nakomt. In ruil voor die hypotheek krijgt de koper van de geld
gever een geldlening onder hypothecair verband.
Hypotheek en geldlening hebben dus wel veel met elkaar te maken maar ln
wezen zijn het verschillende zaken. De geldnemer geeft het recht van hypo
theek en ontvangt geld, de geldgever krijgt het recht van hypotheek en geeft
geld.
Wie zijn nu die geldgevers? Dat kunnen vermogende particulieren zijn. Meh
moet toevallig met ze in aanraking komen of door middel van een advertentie
contact met ze krijgen; op het platteland treedt de notaris meestal als con
tactman op.
Maar het kunnen ook financiële instellingen zijn, die veel geld naar zich zien
toestromen en die dit geld willen beleggen. Wij noemen de verzekeringsmaat
schappijen, de pensioenfondsen, de spaarbanken. Het kunnen echter ook finan
ciële Instellingen zijn die juist voor dit doel zijn opgericht: de hypotheekban
ken.
Deze hypotheekbanken komen niet zo vaak in het licht van de publiciteit, zij
zijn ook niet zo algemeen bekend als b.v. de algemene banken en de spaar
banken. Maar dat wil niet zeggen dat zij niet belangrijk zouden zijn. Uit
cijfers die de Vereniging van hypotheekbanken dezer dagen bekend hebben
gemaakt blijkt dit zonneklaar.
Hypotheekbanken geven geld voor het financieren van gebouwde eigendom
men (huizen, boerderijen enz.), maar soms ook voor het financieren van on
gebouwde eigendommen (landerijen). Dus niet alleen om te kunnen kopen,
maar ook als men het eigendom reeds heeft en daarop geld wil lenen.
Om geld te kunnen uitlenen moeten de hypotheekbanken natuurlijk zelf geld
hebben. Zij kunnen dit op verschillende wijzen aantrekken: door het uitgeven
van obligaties die een vaste rente dragen en die bij hypotheekbanken
pandbrieven worden genoemd.
Af en toe kunnen wij in de krant een advertentie vinden, waarin een hypo
theekbank aankondigt, dat zij pandbrieven tegen een bepaalde koers en tegen
een bepaalde rente uitgeeft.
De geldbeleggers kunnen echter ook pandbrieven op de Amsterdamse effec
tenbeurs kopen. Nu gaat het echter niet om uitbreiding van de geldmiddelen
van de hypotheekbank, maar alleen om het overhevelen van reeds uitgege
ven pandbrieven van de ene geldbelegger naar de andere.
Een andere weg om geld aan te trekken is het sluiten van een ondershandse
lening bij grote geldbezitters: dat kunnen andere financiële instellingen zijn,
maar ook grote ondernemingen. Het is nu opvallend dat. die ondershandse
lening voor de hypotheekbanken belangrijker lijkt te worden, zoals blijkt uit
het volgende overzichtje van het door alle Nederlandse hypotheekbanken op
genomen geld:
MAANDAG 22 APRIL 1963
in miljoenen
uit. 1959
uit. 1960
uit 1961
uit. 1962
eind mrt. 1963
pandbr. ondersh. 1.
976
706
1017 725
Met het ontvangen geld kunnen de hypotheekbanken opereren. De vraag naar
geld zal thans echter ook verband houden met de toegestane activiteit van
de particuliere woningbouw in de vrije sector.
Hoeveel de Nederlandse hypotheekbanken nu gezamenlijk uitgeleend hebben,
vertelt het volgende staatje van de stand van de hypotheekportefeuille:
eind 1959 1.104 miljoen
eind 1960 1.272 miljoen
eind 1961 1.534 miljoen
eind 1962 1.815 miljoen
eind mrt. 1963 1.862 miljoen
Elk jaar groeit de portefeuille. Het bedrag aan jaarlijks uitgeleend geld is
echter groter, omdat er elk jaar ook geld wordt terugbetaald en de portefeuil
le dus het verschil tussen uitgeleend en terugbetaald geld weergeeft. Zo heb
ben de hypotheekbanken in 1961 (voor 1962 zijn de cijfers nog niet bekend)
voor 549 miljoen aan hypothecaire leningen gegeven.
Het verschil tussen de ontvangen hypotheekrente en de betaalde rente op de
pandbrieven en de ondershandse lening is de voornaamste bron van inkomsten
voor de hypotheekbanken. Daarnaast kunnen genoemd worden de provisie
bij het sluiten van hypotheken en de vergoeding voor vervroegde aflossing.
Tot slot nog even een kleine vergelijking. Eind 1962 was de portefeuille aan
hypothecaire leningen van de hypotheekbanken 1.815 miljoen groot. De ge
zamenlijke levensverzekeringsmaatschappijen hadden eind 1962 voor f 2.437
miljoen aan hypothecaire leningen uitstaan. Die verzekeringsmaatschappijen
zijn dan ook de grote concurrenten van de hypotheekbanken.
(Van een onzer medewerkers)
Op de zevende lustrumconferen
tie van de studenten zendingscom
missie in het zendingshuis te Oegst
geest sprak dit weekeinde een
bekend internationaal zendings
leider, de Anglicaanse bisschop
Stephen Neill uit Engeland. Hij
sprak over „Secularisatie in Azië
en Afrika".
Secularisatie is in de wereld eei
probleem. Vroeger waren religie
tuur steeds nauw verbonden. Iedere cul
tuur had religie als basis. In het oude
Griekenland en Rome werd de religie
noodzakelijk geacht. Het was geen zaak
van het individu, maar van de maat
schappij als geheel, waaraan ieder lid
deelnam. Daarom werd Socrates in
Griekenland en werden de christenen
m het oude Rome als atheïsten gedood,
omdat ze geen deel vormden, van de
gemeenschappelijke religie en geacht
werden daardoor de veiligheid van de
staat te ondermijnen.
Toen de christenen uit de catacom-
ïn in de openbaarheid traden vorm
de zich gedurende 1000 jaar de Christe
lijke cultuur, die hier in het westen de
gehele gemeenschap onder God en in
relatie tot Hem bracht. In deze chris
telijke gemeenschap waren de Joden
steeds een probleem.
Reformatie
De reformatie huldigde het principe
in de individualiteit, van de religieu-
vrijheid en tolerantie. In de volgen
de eeuwen is voor deze religieuze vrij
heid een zware prijs betaald. Met het
feit, dat de religie een individuele zaak
werd, verloren we onze eenheid in een
;er centraal punt.
Met de tijd der verlichting, eerst in
Frankrijk, later in Duitsland begint de
secularisatie. God werd niet ontkend,
laar behandeld als van geen belang.
Universiteiten
Typerend is op dit punt de ontwikke
ling van de universiteiten in het westen.
Vanouds kent de universiteit de facul
teit der theologie. Maar hoeveel invloed
heeft deze faculteit nog aan de univer
siteit? Worden rechten, medicijnen een
natuurwetenschappen niet veel belang
rijker geacht?
In Amerika is er geen universiteit
met een theologische faculteit, even
min in Australië. Ghana kende een theo
logische faculteit, met drie professoren
maar zonder studenten.
Ook in de literatuur en de kunst mist
men alle christelijk begrip vooi
heid van het leven en voor het gees
telijk verstaan van het menselijk leven.
Is het eigenlijk niet zo dat wij in
het westen tegenwoordig als schizofre-
nen leven in twee verschillende werel
den. die van de religie en die van de
geseculariseerde cultuur?
Secularisatie
In het licht van deze eigen ervarin
gen moeten we de secularisatie in Azië
en Afrika bezien. In China was de fami
lie, met de voorouders, de basis van al
le cultuur. In India was de maatschap
pij gebaseerd op de kasten, die alle
met eigen privileges als stenen waren
ingepast in het geheel van de maat
schappij. In Afrika existeert een mens
slechts in de relatie tot1 zijn stam, zijn
Dilemma
tegenover zijn ouders, zijn voorouders
en de gemeenschap. Maar daarmee is
het dilemma gegeven. Enerzijds gaat
de Afrikaan enthousiast in op de moge
lijkheden, die de kennis der blanken
biedt. Hij wil sterk zijn als de blanke.
Anderzijds blijkt hij gebonden in het ou
de bijgeloof. Zo zal hij gebruik maken
van de westerse medicijnen en tevens
naar de heidense medicijnman gaan.
Zo zien we b.v. bij de Basuto's in
Zuid-Afrika, die voor meer dan de helft
christen zijn telkens een terugval in
vreselijke gebruiken als b.v. de rituele
moord, die niet als een moord wordt
beschouwd maar als een sociale plicht,
nodig voor het welzijn der gemeenschap.
Niet terug
Het teruggaan naar, behouden en cul
tiveren van het oude Afrikaanse erf
goed is onmogelijk, want wie door
de secularisatie is aangeraakt kent geen
weg terug. Al probeert men dit wel ook
in de moderne onafhankelijke jonge sta
ten. Ceylon b.v. waar men totalitair de
gebroken eenheid wil herstellen op de
basis van het Boeddhisme: in Egypte,
Syrië en Arabië uit de anti-westerse re
actie waarvan de destructieve kracht
ervaren wordt, in een bewuste wen
ding tot de Islam als basis voor de een
heid van het leven, maar dat kan niet
omdat de Islam, met zijn vaste regels
en voorschriften voor het hele leven,
ook juridisch, sociaal en hygiënisch,
stamt uit de 7de eeuw, regels die in een
moderne maatschappij niet houdbaar
Remedie
Is er vanuit het christendom enige re
medie in deze door de secularisatie ge
teisterde wereld van Azië en Afrika?
Hoe kunnen christenen hier helpen als ze
zelf geïndividualiseerd zijn en lijden
aan de verdeeldheid?
Wij zullen de christelijke boodschap
moeten brengen van God, die de Schep-
Over verwantschap ARP-socialisten
(Van onze parlementsredactie)
Dr. W. P. Berghuis, voorzitter
van de A.R.P., is zaterdag terug
gekomen op z'n uitlating in z'n
laatste deputatenrede dat er een
zekere verwantschap tussen anti
revolutionairen en socialisten be
staat. Het was hem gebleken dat
deze opmerking de uitwerking had
gehad van een knuppel in een
hoenderhok. Natuurlijk is er geen
sprake van, aldus dr. Berghuis, dat
ik verwantschap in politiek opzicht
bedoelde; ik wilde alleen zeggen
dat wij in het algemeen democra
tische vlak met de socialisten be
paalde eigenschappen gemeen heb
ben, met name met oudere socialis
ten als dr. Drees. De praktijk,
bijvoorbeeld bij het gezamenlijk
besturen van gemeenten, wijst dat
uit.
Dr. Berghui 8 was in Amersfoort een
van de sprekers op de contactdag van
het a.r. kader van de mensen, die naar
zijn woorden in de verkiezingsstrijd het
vuile werk moeten doen. Staatssecretaris
Roolvink sprak van een laatste instructie.
Voor wat de praktijk betreft werd deze
gegeven door de secretaris, van het cen
traal comité, mr. W. R. van der Sluis,
die in de strijd om de kiezersgunst twee
fasen onderscheidde. Zaterdag j.l. begon
de tot 1 mei durende ..tiendaagse veld
tocht" om stemmen bij volmacht te wer
ven. Tussen 1 en 15 mei valt de nadruk
op het verspreiden van propaganda-ma-
teriaal.
Sterke partij
Voorzitter Berghuis zei dat de A.R.P.
door de jaren heen een sterke partij is
geweest en ook thans nog is. Aanknopend
bij een eerder gebruikte beeldspraak, be
toogde hij dat de partij bezig is door de
bocht te komen en straks weer in volle
vaart haar weg zal vervolgen. „Wij be
vinden ons in een belangrijke ontwik
kelingsfase" Prof. Vondeling mag dan
hebben beweerd dat de confessionele
parti vorming funest is voor de werking
lijke partijen de politiek in Nederland
meer inhoud en diepte heeft gekregen
dan in de meeste landen. Ook aan de
christen-democratische politiek in Euro-
'NPYAMA VOOR MM?
°rima,als"tmaar
EEN ROBSON is!
Dankbaarheid
De heer B. Roolvink die het woord
kreeg direct na het openingswoord van j
zijn mede-lijsttrekker J. Smallenbroek j
stelde voorop dat er alle reden is om de
politieke vraagstukken dankbaar te be
naderen. De afgelopen vier jaar hebben
een bijna stormachtige ontwikkeling van
de welvaart te zien gegeven, niet dank
zij ons, maar veeleer ondanks ons. Waar
wij ook in het leven staan, telkens moe
ten wij belijden dat wij dingen verknoeid
hebben. Wat deze dankbaarheid dit be
lijden van tekortkomingen betreft zag
spr. een diepgaand onderscheid tussen de
christelijke partijen en de andere forma
ties. Laatstgenoemde hebben een heel
ander klimaat, ademen een heel andere
geest.
De verkiezingsstrijd van 1963 staat in
het teken van de tegenstelling tussen de
regeringspartijen enerzijds en de P.v.d-A.
anderzijds. De partijen, die het kabinet
en gesteund,, moeten zoveel moge
lijk solidair zijn. Heel concreet gaat het
om de resultaten van vier jaar beleid.
Gedurende deze periode zijn de econo
misch zwakkeren beter aan hun trekken
gekomen dan ooit na de oorlog. Ons aan
deel daarin mogen we volledig claimen.
De Vara wijdde een uitzending aan een
arbeidersgezin met 85 schoon, msar
weet men wel dat nog bi december 1958
een G.S.W.-arbelder In de vUfde gemeen
teklasse 47,60 schoon had? Sociale za
ken stond toen onder socialistische lel-1j
&5ttkb2/!«w?toSl Seaaa° «°°r "UoMtatl. van het verteke.
De^ronclusie van 7ièr jaar" beleid maf nngeweten De A R.P: wil preciee. het
U IT- De KU NST
en daarvan is een dankbaar gebruik ge-
maakt. Dit beleid kan worden voortgezet.
Het kan me niet schelen met wie dat ge
beurt: hoofdzaak is dat het gebeurt, zo
besloot de staatssecretaris.
Strijd
De derde a.r. lijsttrekker mr. B. W.
Biesheuvel legde er de nadruk op dat de
politiek vooral een geestelijke strijd is.
Tussen de A.R.P. en de P.v.d.A. zag hij
een duidelijke scheidingslijn lopen. De
socialisten is het te doen om de zelfver
werkelijking van de mens in vrijheid en
solidaire gebondenheid aan één grote ge
meenschap: de anti -revolutionairen wil
len werken in het schriftuurlijk besef dat
Gods kracht in zwakheid wordt vol
bracht. Het verschil in beginsel heeft
grote practische consequenties. De P.v.
d.A. staat een versterking voor van de
overheidsinvloed op het bedrijfsleven,1
omgekeerde: een positief overheidsbe
leid, gericht op vrijheid en gerechtigheid
en een tegengaan van ongeremde over
heidsmacht Dankbaar kan worden ge
constateerd dat de christelijke politici
hebben bewezen ook de moderne sociaal-
economische problematiek aan te kunnen.
Tenslotte schonk mr. Biesheuvel aan
dacht aan de internationale politiek.
Voor de A.R.P. zag hij op dit terrein drie
belangrijke tekenen 1 het blijven mee
bouwen aan het Europese huis (ook door
het indragen in de Europese samenleving
van de beginselen van naastenliefde en
gerechtigheid), 2. de hulp aan onderont
wikkelde gebieden, die evenwel niet mag
gaan ten koste van de minst draagkrach-
tigen in ons eigen volk en 3. het mee-
zoeken naar een antwoord op het pro
bleem van de atoombewapening.
Op de door muziek omlijste biji
vee. zijn voorouders en dé wereld der
feesten. Daar is de zienlijke en onzien
lijke wereld één geheel, het stamhoofd
is vorst, wetgever en hogepriester in
één want het religieuze en profane le
ven is een geheel.
met onderwijs en christelijke zending, I
wordt deze eonheid opgelost, want in]^
die werelddelen is de religie het ce-
ment, dat de maatschappij tezamen
De rehabilitatie van de apostel Petrus is niet een eerhersU
zonder meer voor een man, die, toen de nood in Jezus' leve
op het allerhoogst was, Hem in de steek had gelaten. Nee\
dit opnieuw opnemen in de kring van vertrouwden van Jez
loopt regelrecht uit op een concrete opdracht. En dat n
alleen: Jezus bereidt Petrus voor op de vervolgingen, die ln
te wachten staan. Hij licht een tipje op van de sluier, dit
over de toekomst van deze apostel ligt. Maar toch, vóór allt
rehabilitatie. Petrus weet wel, dat hij niet zonder meer
draad van de relatie met Jezus weer kan opnemen. Er is fel
veel gebeurd om te doen alsof er niets is voorgevallen. Jez:
neemt het initiatief. U kunt dat lezen in Johannes 21. Tol
driemaal toe stelt Jezus Petrus de concrete vraag, of hij Hei
waarlijk liefheeft. Petrus wordt er bedroefd onder. En te\
slotte, met een beroep op de alwetendheid van zijn Meeste1
is het genoeg voor Jezus. De opdracht luidt: zorg. Petrus, vooi
degenen, die Mijn kinderen zijn. Nog even en dan zal Jezuj
terugkeren naa,r de Vader. Hij zal de Trooster, de Heiligt
Geest, zenden, maar Hij belast mensen, Petrus en de andere:
met de zorg voor de zielen van degenen, die Hem als huy
Redder hebben aanvaard. Nu zal ook Petrus moeten tonen]
dat zijn aanhankelijkheidsverklaring voor Jezus méér is dan
een spel met woorden. Eenmaal zal Jezus zijn leven vragei
en Petrus zal het geven.
de
i de
boze machten en van alle angst. Hi!
maakt ons vrij van vrees om onbezo:\d
in deze wereld te leven; en van de Hei
lige Geest, die de nieuwe gemeenschap
schept, het nieuwe volk van God in de
christelijke kerk, waarin niet is man of
vrouw, Jood of Griek, deze stam en die
stam. maar waarin allen één zijn in
Christus.
Hoe ver zijn wij in het werkelijk leven
in deze nieuwe gemeenschap? Is het
niet beschamend dat een communisti
sche cel of een vakvereniging dikwijls
meer onderlinge gemeenschap tonen dan
de christelijke gemeente?
Toch komt in deze wereld, juist in
revolutionaire tijden de christelijke
f:emeenschap openbaar, b.v. in 1947 in
ndia toen in de botsingen tussen hin
does en moslims in enkele weken meer
mensen stierven dan in de hele wereld
oorlog burgers van het Gemenebest. Het
waren alleen de christenen, die naar bei
de zijden hulp konden bieden en zowel
met moslims als met hindoes gemeen
schap konden oefenen. Zo was het even
eens in Kenya, waar enkele jaren gele
den de blanken, de Afrikanen van ver
schillende stammen en de Indiërs
op elkander botsten.
door de Genade van Jezus Chris-
liefde van God en de gemeen
schap van de Heilige Geest deze Chris
telijke gemeente in deze geseculariseer
de wereld steeds meer openbaar worden,
besloot bisschop Stephen Neill zijn refe
raat.
De Duitse rooms-katholieke theoloog
Hans Kung heeft vrijdag op een bijeen
komst van 13.000 rooms-katholieke leer
krachten betoogd, dat de index van ver
boden boeken moet worden afgeschaft.
Hij hield hun voor dat zij moeten helpen
de Rooms-Katholieke Kerk tot „de woon
stede der vrijheid" te maken.
„Het gevaar, dat de vrijheid van bin-
..»n in de kerk bedreigt is veel groter en
moeilijker te bestrijden dan het gevaar
buiten", zeide Kung.
Volmaakte rust geeft de DRAKACEL matras
Teleurstelling over synode 1947
U rust echt uit op een DRAKACEL matras
Dr Brants op bondsdag G.J.O.
(Van een onzer verslaggeefsters)
Ook de 51ste bondsdag voor Ge
reformeerde Jeugdorganisaties is
weer verleden tijd. Afgelopen za
terdag is deze in Arnhem feestelijk
gevierd. Onder de vele aanwezigen
zagen we onder andere de heer en
mevrouw M. Heyboer, die, voordat
ze mede door de actie „Heb het
hart eens", naar Roeanda vertrek
ken, toch kans zagen aanwezig te
zijn op deze dag. Aan deze actie
werd op originele wijze ook op
deze bondsdag aandacht besteed.
De bondsvoorzitter dr. J. L. P.
Brants wekte in zijn openingswoord
zijn gehoor op niet alleen stil te
staan bij een verbetering van de
organisatie, maar te werken met
Gods Woord voor de jeugd van
de kerk „die ons lief is". „Wij wil
len een jonge kerk die gezond
gereformeerd is", aldus dr. Brants.
De voorzitter vroeg zich af of het hele
jeugdwerk geerr utopie was. Hij kwam
tot de conclusie dat het een groots pers
pectief is de jeugd van „onze kerk om te
dat dat beslist geen utopie
is ais de gereformeerden
'antwoordelijkheid voor deze vorming
van de jeugd bewust blijven.
Hierna hield mejuffrouw N. Koning,
secretaresse van het Gereformeerde
Jeugdcentrum „De Witte Hei" een refe
raat over „Leeftijd en club". Zy besteed
de veel aandacht aan de vraag of het
jeugdwerk wel bij de leeftijd van 8 jaar
moet beginnen. „Alleen als we voor ogen
houden dat we met een kind te doen
hebben, en het daarom ook op die ma
nier benaderen, aldus mejuffrouw Ko
ning, heeft het jeugdwerk zin". We kun-
ken op die manier werken aan toe-
smeentevorming.
lid zyn
(Van een onzer verslaggevers)
De vergaande toenadering tussen
de Christelijke Gereformeerde en
de Gereformeerde Kerken (vrijge
maakt) van Eindhoven is uitvoerig
besproken op het congres, dat de
Christelijke Gereformeerde Stu-
dentenbond eind vorige week in
fel De Witte Hei in Huis ter Heide
heeft gehouden. Zoals men weet,
hebben beide Eindhovense kerken
elkaar als ware kerken erkend en
bestaat het voornemen tot geregel
de kanselruil en tot gemeenschap
pelijk gebruik van de sacramenten.
De Chr. Geref. predikant van Zeist,
ds. M. Baan, heeft reeds laten weten,
dat hij hetgeen in Eindhoven gebeurt,
ten scherpste afkeurt. Hij ziet voor de
kerk van Eindhoven slechts twee mo
gelijkheden: het besluit ongedaan
maken of een breuk met het kerk
verband. Op het congres van de C.G.S.
sprak dr. W. H. Velema, Chr. Geref.
predikant te Leiden, als zijn zeer stel
lige overtuiging uit, dat het Eind
hovense besluit niet ongedaan mag
worden gemaakt. Donderdag wijdt de
classis Utrecht, waaronder zowel Eind
hoven als Zeist ressorteren, een be
spreking aan het vraagstuk.
Het congres van de C.G.S. had „De
Gereformeerde gezindte" als thema. Drs.
J. van Putten uit Den Haag sprak don
derdag over de sociologische asDecten
van de verdeeldheid van de Gerefor
meerde gezindte. Hij meende, dat een
groot aantal geschilpunten, vooral die
met betrekking tot de levensstijl maar in
bepaalde opzichten ook die aangaande
de beleving van het geloof, beter zijn
te begrijpen wanneer men let op de
maatschappelijke en geografische samen
stelling van de verschillende kerken.
Hij pleitte voor een goede voorlichting
binnen de kerken over de andere kerken
van de Gereformeerde Gezindte, en
sprak voorts als zijn mening uit, dat de
toenadering het meest is gediend door
praktische samenwerking: samen evan
geliseren, méér samen vergaderen, en
vooral het jeugdwerk zoveel mogelijk
horen bij elkaar omdat
dezelfde kerk.
Daad
Onder het zingen van een hiervoor
speciaal gecomponeerd lied: „Heb bet
hart eens om te geven, daar het om de
naaste gaat; heb het hart eens om te le
ven, als een christen van de daad", be-
het gehele bondsbestuur zich als
„sandwich"mannen de zaal In om eert
collecte te houden voor de actie „Heb het
hart eens". Een zeer originele manier die
ongetwijfeld, ook wat de opbrengst be
treft, is aangeslagen.
Tijdens de huishoudelijke vergadering,
's middags' werden mej. M. van Doorn,
te Rijswijk en dr. J, L. P. Brants, te
Goes, die aan de beurt van aftreden wa-
als bestuursleden herkozen. De heer
Deuzeman, te Arnhem, werd in de
vacature J. M. Steketee benoemd tot lid
van de commissie tot het nazien van de
combineren.
Ds. H. Rijksen, predikant van de Ge
reformeerde Gemeente te Gouda, sprak
over de verhouding tussen de Chr.
Geref. Kerken en de Geref. Gemeenten.
Hij zetten uiteen, dat de Gereformeerde
Gemeenten aanvankelijk zich tegen de
Afgescheidenen hebben afgezet omdat
deze naar hun mening te ongenuanceerd
het aanbod der genade predikten. Het
huidige verschil ligt, zo meende hij.
vooral op het pastorale vlak: de plaats
-an de ellendekennis en van de belofte.
Ds. Rijksen zei. samenspreking tussen
beide kerkgenootschappen noodzakelijk
te vinden. Desgevraagd beloofde hij. er
aan mee te werken dat contact tot stand
komt tussen de theologische studenten
de Gereformeerde Gemeenten en die
de Chr. Geref. Kerken.
De Achttien
Vrijdagavond had, onder voorzitter
schap van ds. L. S. den Boer uit Sassen-
helm, een discussie plaats tussen de Ge
reformeerde predikant dr. J. M. van
Minnen en de Chr. Geref. predikant dr.
W. H. Velema. Als oecumenisch idei
zag eerstgenoemde niet één kerki
tuut, maar veeleer het gezamenlijk i
ren van het Avondmaal en onderlti
kanselruil. Het instituut waarborgt ge<
eenheid, zo zette hij uiteen, t
aan de veelkleurigheid.
Dr. Van Minnen zei voorts: Wat hertpj
vormden, gereformeerden, vrijgemaakt
gereformeerden en christelijke gerefor-]
meerden scheidt is niet de inhoud vaa
de waarheidsvragen, maar de handha-,
ving ervan.
Dr. Velema ging met name in op hel
voorstel van Volten tot reductie a
belijdenis en op de activiteiten
Achttien. Reductie van de belijdeni
achtte hij niet mogelijk. „Wie maakt uitM;
wat in de belijdenis fundamenteel ey,ni
niet-fundamenteel is?" vroeg hij. HSU
meende, dat de Achttien ten diepste aan
het vraagstuk van de tuchthandhaving,'-
voorbij zijn gegaan. Tf1
Balans
Op de reühistendag, zaterdag, beden
drs. A. W. Overwater uit Eindhoven enscl
ds. P. op den Velde van Mijdrecht eew
balans van het kerkelijk leven in infij
Chr. Geref. Kerken sinds 1947. Ds. Op,
den Velde zei, dat de synode van 194"r
bij velen hoge verwachtingen heeft geJ
wekt, die niet allen zijn uitgekomen. HiJua
kon anderzijds toch wel een aantal verDe
anderingen constateren, waaruit blijkiag
dat in de Chr. Geref. Kerken iets is ont«ek
waakt en dat men meer probeert kerÏRjj
van de Heer te zijn. De ontwikkeling^..
waarvan deze veranderingen het syup.nt
toom zijn, is niet te stuiten. L
Deze ontwikkeling, zb vervolgde d« *a
predikant, leidt tot spanningen. De moei|dei
lijkheden spruiten echter voort uit ietsfui
waarom men blij mag zijn. Ds. Op den'Ge
Velde meende, dat het van het hoogst«fere
belang is, dat het onderlinge vertrou^
wen bewaard blijft en dat de persoonj..
lijke relatie met God in het middelpunt^
blijft staan. £.e
Ook drs. Overwater kon enice teleur-Gé
stelling over de ontwikkeling sinds 194taë
niet onderdrukken. HU wees erop, hoe-Op
veel moeite het kost, bepaalde vernleumh
vingen in te voeren. In dit verband gin^nt,
hij vooral in op de verhouding tussen
de meerdere kerkelyke vergaderingen
en de plaatselyke gemeenten. HU be-Sch
pleitte als het ware een grotere vrUheldet
van handelen voor decern eenten. „Wijjildi
moeten het bestaansrecht van onze kerjüu
ken niet waar maken op synodaal nlv»ai\st;(
in de gemeenten, in hün optreden.,--
m.anlo ic kaaia „ar, kat V „r.Inlr *uil
Beroepingswerk |e
Gel
NED. HERV. KERK raë
Nieuwaal: P. J. Bos, te Sprang.
GEREF. KERKEN jje*
Aangenomen naar De Lier: B. Wentsel™-Cï
jr., te Oudewater. pan
Aangenomen naar Rotterdam-C (vachgu
F. Vroon): H. Heule, te Leiden. jlOe
CHRIST. GEREF. KERKEN rfr
Beroepen te Rotterdam-Kralingen: Cl
v. d. Weele. te Ermelo-Putten: te DenEf.Y'
Haag-Rijswijk: Joh. Prins, te Groningen/""
DOOPSGEZ. BROEDERSCHAP fr:
Tweetal te Amsterdam (vac. F. Kui-P1®
er): J. Matthijssen. te Meppel en J. T.Rer
ielsen, te Leeuwarden. btr
Vraag: Een verpleegster heeft mij ment ongeldig geworden en vervalt het huurder en huurder en huurders onder
tien dagen lang als kraamverpleeg- dan? Bovendien is
pleegster "nu over dit bedrag inkom- worden gemaakt?
stenbelasting betalen? Mag dit bedrag
door mij in mindering worden ge
bracht bij de aangifte inkomstenbelas-
het maken ling elkaar vrij te laten
van politieke gevoelens. Niets belet de
ene huurder hetzelfde te doen als de
andere huurder en ook zijn mening
mindering
het testament blijft geldig derling overleg de zaak het beste re-
gelen, waarbij dikwijls nog een grap
pig effect is te krijgen.
Brieven, die niet voorzien
ran naam en adres, kunnen niet
beantwoord worden, Geheimhou-
I ding verzekerd. Vragen, die niet I
onderling met elkaar verband
j houden, moeten In afzonderlijke
I brieven worden gesteld.
Vraag: Mijn 2
Vraag: Met het oog op de aanstaan- vak en draagt bij het werk
het schilders- heeft hij mij de toegang tot het padb.O.
wllt® of slop verboden. Wat is hieraan
Antwoord: U mag geen kosten in de verkiezingen deze vraag: Ik heb overall. Om deze schoon te krijgen heb mij te doen? Mag ik het Dad betreden!? oU
mindering brengen, maar u moet af- een beneden- en een bovenwoning ver- ik al verschillende soorten wasmidde- -* |ljaK
trek verzoeken "wegens buitengewone huurd. Bij vorige verkiezingen heeft de len gebruikt. Tot nog toe is het mij ken ondanks6 het'verbod daarop'
lasten. Een aftrek wegens buitengewo- bovenbewoner muurplakkaten
■- niet gelukt de verfvlekken
i ga;
inkomen te bo-
Van die 6% wordt weer den mij dat de verhuurder dit kan
afgetrokken voor elk kind. Tot de bul- bieden. Ik heb verhuurd zonder
tengewone lasten behoren bijdragen in paling i
het noodzakelijk levensonderhoud
enige naaste familieleden, kosten van
ziekte, begrafenis, geboorte e.d. Ziek
tekosten omvatten ook in geval van
ziekte de premies voor ziektekosten
verzekering, hulp 1 dj
wegens ziekte e.d..
behoren niet de normale aanschaf-
fingskosten van baby-uitzet
mening i
goed uit men? |r
;-T middel of Antwoord: Als het slop niet op de leg-L.
methode aan de hand doen om het kle- gers van openbare wegen voorkomt of:i,'
dingstuk weer goed schoon te krijgen? door stilzetten van de buurman open-.15.
Antwoord: Besmeer de verfvlekken bare weg geworden is tdat zal
yerktezlngsreclame. Mun in de overall dik met groene zeep. trouwens wel op het gemeentehuis
dat ik als verhuurder daar- Laat dit er enige tijd intrekken en be- tenj, kan de buurmaS het slop afslui-l
bordje ..Verboden toegang
irge
niets kan doen. Is dit wel
dan wilde ik graag weten wat
kunnen doen?
Antwoord: Bij het aangaan van de
de huishouding overeenkomst kan de verhuurder bepa-
vcrpleging. Hiertoe len. dat de huurder zich onthoudt van
aanschaf- ontsierende reclame. Ook zonder zich
j.d. Voor op contractuele bepaling te beroepen,
suikerziekte is een norm voorgeschre- kan de verhuurder zich verzetten als zich
i, namelijk 420 per jaar voor kos- het huis zo beklad wordt, dat de recla- dat
verwijderen bare weg staat. De buitenmuur
ogelijk druppel deze dan met een beetje te- ten of tv., v.
ik zou tra, terpentine of vlekkenwater. Daar- plaatsen of op andere wijze" het °p"ar"ti-L
moet u het weefsel dubbelvouwen culiere karakter aangeven Hij kan u.
goed tussen de vingers heen en dan beletten het venster schoon te ma-^
;r wrijven en deze werkwijze her- ken. mits hij dus maar het particulier Gc'
en tot de vlek verdwenen is. Daar- karakter van het terrein duidelijk aan-ff-v-
geeft u de gewone wasbeurt. geeft. Hij kan dan zelfs wegneminglass«
Vraag: Naast mijn woning bevindt van het venster eisen, als hij niet der-l
i vier meter breed pad of slop, tig jaar heeft stilgezeten. In dat geval
open verbinding met de open- kunt u er ook niets aan doen als hiiL ec
■RBI eg staat. De buitenmuur van op zijn terrein een zak hanet mits ii'P°tl1
De verpleegster moet de bijver- is, of waardoor het huis in zeer ernsti- mijn woning is de grens, dus behoort geen erfdienstbaarheid van uitzicht"136
diensten voor de inkomstenbelasting ge mate wordt ontsierd. De huurder het pad of slop aan mijn buurman. In heeft (maar dat moet duideliik be fcnbu
dan moet immers het huis in goede staat de buitenmuur heb ik een raam, waar- schreven staan) en hij dit doet om in
door ik op het pad en op de woning kijken in zijn huis te beletten. Weet
van de buurman zie. Buurman heeft u zeker of het terrein aan de buurman Cas
zak op een meter behoort. In elk geval is het wel eens Ftei
dieet, insuline,
niet of nauwelijks
opgeven als zij in totaal
afstand
mijn i
i gehangen. Ook goed informaties in