Oosterse christelijke wereld e»* 4 Veel jonge Oost-Duitsers met Pasen aangenomen voorbeeld voor het westen DEZE WEEK IN EEN WOELIGE WERELD ZONDAGSBLAD ZATERDAG 20 APRIL 1963 OECUMENE IN INDIA EN CEYLON Leven zoekt leven 1b vele gemeenten vindt u de predikanten dezer dagen gevlogen. De gereformeerde voorgangers waren deze week al in Utrecht bijeen. De hervormde en vrij-evan- telische predikanten vieren hun samenzijn in deze omende week. Er zit iets opmerkelijks in. Na de kerstdrukte met daar over heen nog het oud- en niewujaear trekken de pre dikanten zich een ogenblik terug in alle stilte. In die eerste weken van januari worden geen vergaderingen belegd, want geen enkele predikant Is bereid om er gens heen te gaan. Hij gaat waarschijnlijk winkelen met zijn vrouw, of speelt met zijn kinderen. Maar na het feest van de opstanding zoeken zij elkaar op. Dan zijn ze bereid om te luisteren naar gedegen referaten en om zich in een discussie te storten. Dan willen ze zich laten voorlichten of dan willen ze hun kritische opmerkingen plaatsen. Kerstmis leidt tot de atiilte, maar pasen kennelijk tot bezinning. Onze weerkundige medewerker zal ongetwijfeld zeggen dat het weer er iets mee te maken heeft. En hij zal nog wel ergens gelijk hebben ook. Maar zouden deze beide feesten er ook niet een klein beetje mee te maken hebben? Pasen immers brengt de verstrooi de discipelen weer samen. Pasen is het feest van de gemeenschap, van het leven. En leven zoekt leven. Billy Graham naar Europa vertrokken De Amerikaanse evangelist Billy Graham is donderdag per sohip naar Europa vertrokken om het huwelijk van zijn 16-jarige dochter te voltrekken en op het Europese vasteland een kruis tocht van twee maanden te ondernemen. Zijn campagne begint op 12 mei in Pa rijs. Het huwelijk van zijn dochter Virginia met de 22-jarige Zwitser Stephan Tchi- vidjian zal op 3 mei te Montreux in Zwitserland plaatsvinden. Beiden stu deren aan de Universiteit van Lausanne. Zij zullen na het huwelijk hun studie voortzetten. Graham, die ernstig ziek is geweest, mag van rijn artsen nog geen volledige dagtaak verrichten. Atheïstische campagne geen succes (Van onze kerkredactie) ..Waarom gaan de afgevaardigden van de (Nederlandse) kerken nog niet om een ronde tafel zitten het voorbeeld van India en Ceylon leert ons dat dan nog een zeer lange weg moet worden afgelegd om een belijdenis te schrijven, een kerkorde op te stellen en een catechismus voor de kerk van Christus van het jaar 2000 te schrijven? Waarom heeft nog geen enkele van de kerken, die afgevaardigden naar New Delhi stuurde, enige duidelijke stap gedaan?" Dit is de wat ongeduldige uitroep van een Nederlandse zendingspredikant, ds. Th. B. W. G. Gramberg, gepubliceerd in een juist verschenen boek over de «oecumene in India en Ceylon". Ds. Gramberg echter wil niet alleen ongeduldig zijn. Hij wil het ongeduld uitspreken van jon ge kerken in de gebieden waar hij zelf lange jaren heeft gewerkt. In zijn boek geeft hij een geschiede nis van het zoeken naar eenheid van jonge kerken in India en op Ceylon. Hij gelooft dat in onze tijd deze jonge kerken onze oude. gevestigde kerken van het Wes ten iets te zeggen hebben. Nog al tijd wil hij de zendingspredikant zijn. Nu niet de blanke die met de boodschap van het evangelie der verlossing tot de gekleurde volkeren gaat, maar nu de man die met de oproep tot eenheid vanuit deze oosterse, christelijke wereld zich richt tot het Westen. Ds. Gramberg is een merkwaar dig man. Hij is eigenlijk al inter kerkelijk in zijn eentje. Na zijn gymnasiale opleiding in Gorin- chem, trok hij naar Utrecht om theologie te studeren. Na zijn kan didaatsexamen zette hij nog zijn studie voort aan het Theologisch Seminarium van Hartford, waar hij twee graden behaalde. In 1923 werd hij tot predikant bevestigd van de lutherse gemeente in Zwol le. Maar de horizon riep. In 1931 stelde hij zich ter beschikking van het Nederlandsch Zendelingsge nootschap. Hij werd ingescha keld bij het jeugdwerk in Malang. Weer zes jaar later vertrok hij met de bekende dr. J. L. Swel- lengrebel naar Bali voor de op bouw van de Balisch-christelijke kerk. In de jaren 1940-1942 was hij ad viseur van de Batakkerk. Oorlog en internering maakten geen ein de aan zijn zendingswerk. Na een kort verblijf na de bevrijding in Nederland om op verhaal te ko men leidde hij een commissie die door de Hervormde Kerk en de Gereformeerde Kerken naar Djokjakarta gezonden werd om contact op te nemen met de ker ken van Indonesië. Weer volgde een verblijf op Bali, van 1947 tot 1951. In dat laatste jaar keerde hij opnieuw korte tijd naar Neder land terug. De weg naar Indone sië was afgesloten, maar nu werd de deze lutherse predikant die zo •en lang de hervormde zending ge- diend had beroepen tot predikant Duitsland dat zich richtte tegen het nieuwe leven, moet i teiten zouden kunnen bezoeken. vestiging eh de kerkelijke be- inwoners belijdenis van hun ge- grafenis schijnt niet veel succes loof. Vele Jongelui die in 1962 offi te hebben. Op het afgelopen de zogenaamde communist!- jeugd Paasfeest zijn in de kerken van srhe jeugdwijding" ontvingen, zijn nu aangenomen. Zelfs de aiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiini hjers S.E.D.-functionarissen sturen hun kinderen tegenwoor dig weer naar catechisatie, wat II' L li r J j er op schijnt te duiden, dat zij nier neen UOO gewoonu minstens het voornemen hebben om hen te laten aannemen. Hier heeft God gewoond, 'aulus een apostel van Je Christus, belde door Paul Bruin bVut^^lands"V"d*e"cormn^istis*che pogingen der Oostberlijnse de partij, hebben moeten vaststellen j dat het aantal socialistische hu welijken en begrafeni Tien geboden Conclusies Pbilipp Giegel; Edei stad van de apostel Thomas, door dr. A. F. T. Klijn. Uitgaven s'te maanden Ts terügVeiopen." In vervangen." Dit^ kreeg de Bosch en Keuning N.V., Baarn. de huwelijken werd het kerkelijk 1 :iJ' ritueel door een communistisch Weer drie voortreffelijke pockets vervangen. Volgens insiders be- in de „Bibliotheek van Boeken wijst dit alles dat het de S.E.D. bij de Bijbel". Het ene reist met met al haar terreur en bedrei- u door het Palestina van vandaag gingen niet gelukt om de kerk in maar zó dat de gedachten ver- Oost-Duitsland te laten sterven, toeven bij de bijbelse gebeurtenis sen. het andere maakt op dezelfde wijze een hedendaagse reis langs Paulus leven, van Tarsus tot Ro me. en het derde doet vertoeven De eerste „jeugdwijdingen" die aannemingen in Edessa. centrum van de oude de plaats moesten innei Syrische kerk. De eerste twee boe- aanneming en bedoeld ken zijn overvloedig voorzien fraaie foto's. Alle drie verraden^ ze grondige hadden op bevel van Ulbricht in jonge Wijdingen Deze bevatten, naast algemene formuleringen, de principes v het communisme. Onder m< dat iedereen de ideologie van partij zonder tegenspraak en z< der afwijkingen moet opvolgen. De toeneming van het aantal aannemingen in Oost-Duitsland het afgelopen Paasfeest bewijst echter, dat de ..wijdingen" 3 n geschreven. Hij is er in dit boek in geslaagd om duidelijk te ma ken dat die ontwikkeling binnen een kerk zo ver weg ons iets te zeggen heeft: ..De tijding die tot ons komt uit de kerken daar. is dat onze zendingsarbeid onaan vaardbaar wordt, tenzij wij in staat zijn die arbeid in eenheid Overgang In het schema dat de vier zen dingskerken in Zuid-India tot een heid bracht is een overgangspe riode van dertig jaar voorzien. Wij kennen een dergelijke perio de (van kortere duur) ook uit de nieuwe kerkorde van de Her vormde Kerk. Maar dat is een in terimperiode voor eigen gebruik. Het opmerkelijke van het sche ma van Zuid-India is dat men het zoeken van de kerkelijke een heid daar niet los kor, maken van de noodzaak van eenheid die behoorde te bestaan tussen de vier kerken die vanuit het Wes ten met het zendingswerk begon nen waren. Men zocht in India slechts eenheid op eigen die band met de moederkerken be waren, opdat ook zij elkaar zouden In die overgangsperiode spreekt deze kerk uit, zegt ds. Gram berg: ,,dat ze gedurende die der tig jaar in gemeenschap wil blij ven leven met al die kerken die nog niet de ene avondmaalsge- meenschap gevonden hebben, die zij zelf bezit. De dertig jaren zijn dus niet alleen de tijd van respijt voor de kerk van Zuid-India om een bepaald vraagstuk tot oplos sing te brengen, maar eigenlijk veelmeer een hartstochtelijk be roep op de andere kerken om eerst avondmaalsgemeenschap en dan eenheid te vinden, zoals de kerk van Zuid-India die vond. Men formuleert het daar op de ze manier: ,,als onze moederker ken in die tijd geen eenheid vin den is eigenlijk alles tevergeefs geweest. Dan is onze kerk (de kerk van Zuid-India) een nieuwe denominatie geworden. Eén te worden en dan nog dertig jaar te wachten is dus een daad van ge loof, dat gehoorzaamheid de weg zal openen tot nieuwe gehoorzaam heid bij anderen!" Impasse (Van onze correspondent Oost-Duitsland voor het eerst verklaarde Ulbricht: „Met in Bonn) sinds vele Jaren weer een groot jeugdwijding legt de jeugd Het onderdeel van de anti- aantal jonge mensen aangeno- bekentenis tot de staat, de kerkelijke empajne in Oost- mejr In 1M2 w.ren dit op de op' cïffi' mj wert d.tt on inwoners nog maar 3. Dit - -< tevens secretaris van de chrlsten- ntenbeweging., Juist in die jaren kreeg hij difêct contact de deelneming der p? de eenheidikerk v.n Zuid- jrueu „U ue „jeugdwijdiiigen" Indin en nnm hij deel «an de be. vrijwillig. Op de scholen liet.de 'komen 'i™. jaar is geeft hij nog steeds les aan de zendings hogeschool te Oegstgeest en is bovendien geestelijk verzorger van het revalidatiecentrum „De Hoog straat" te Leersum. In een boek van 366 pagina's geeft hij de geschiedenis weer van de Kerk van Zuid-India, die christelijke doop en w..w huwelijk door communistische de laat- naamgevingsceremoniën te doen samengesteld >8 uit c °'o Tn vervangen. Dit kreeg de naam Usten. methodisten, presbyteria- „levenswijding". ne"„ "J. anglicanen Bovendien Deze wijding eindigde dan met overzicht van de de verkondiging van de tien ge- altljd_moeizame) ..bespre- boden der socialistische moraal. kingen op Ceylon en in Noord-In- dia. Het is allemaal ver weg. Ne derland heeft nimmer veel zen ding gedreven in deze gebieden. Wel is herhaaldelijk vanuit de Dutch Reformed Church van Cey lon aan Nederland om hulp ge- maar meestal tevergeefs, de Christian Reformed Amerika deze kerk gaan helpen. De vraag kan dan ook gesteld worden of het niet te „,"d'.t'"zëifs hoog gegrepen is om eon derge- i die onder dwang de }U,fc dlk. "oek uit te geven over kennis van zaken. Ze lezen by- 1955 plaats. In deze wijdingen jeugdwijding over zich heen heb- l€ts wat ons zo weinig raakt, zonder prettig. Populair-weten- werd een bekentenis tot het ben laten gaan, desondanks aan Maar ds. Gramberg zegt: Het Van die periode van dertig jaar is de helft reeds verstreken en de tekenen in het Westen zijn naar het gevoelen van ds. Gramberg niet bijzonder ht wel hij Héte - eenheid in een impasse men. Hij laat zich niet misleiden door het veelvuldig gebruik van het woord oecumene. Ds. Gram berg is blij met de groei van de Wereldraad van Kerken en de verschillende nationale oecumeni sche raden, maar schrijft hij: ..Als deze raden alternatieven worden voor eenheid, moeten wij ze radicaal verwerpen. Federatie ve eenheid is volstrekt onvoldoen de. daar ze de zonde der geschei denheid alleen maar consolideert en ons daarvoor slechts in de plaats biedt een volmaakt vrij blijvende samenwerking, die ons weinig kost en ons in staat stelt rustig het gescheiden leven in de eigen kerk voort te zetten." Er is duidelijk een impasse op het ogenblik. Die impasse is er ook geweest in de besprekingen die leidden tot de vorming van de Kerk van Zuid-India. Toen werd het verlossende woord gespro ken door te zeggen: ,,De inter communie (avondmaalsgemeen schap) is de weg naar de een heid." Voorstellen die daarop be trekking hadden hebben toen de impasse doorbroken. Aan de avondmaalstafel werd een nieuwe weg gevonden om tot verzoening met elkander te komen. Maar wat voor India geldt, be hoeft nog niet te gelden voor Nederland. Ds. Gramberg wijst er op dat er reeds intercommunie is tussen de Hervormde en de Lutherse Kerk. „Toch zijn er maar weinig lutheranen of hervormden, die op grond van de intercommu nie de eenheid der beide kerken in een nabije toekomst zien ver werkelijkt." Als reden noemt ds. Gramberg, dat de Nederlandse kerken nu een maal de leer hoger dan het sa crament stellen. Ze plaatsen het Woord meer centraal dan het broodbreken: ,,Als we dus conclu sies gaan formuleren voor Neder land moet in onze beschrijving een paragraaf gevonden worden die voorzichtig een mogelijke weg aanwijst, waarlangs de weg leidt die hier naar de eenheid voert." ..India vond de weg naar de in tercommunie, toen de leiders der kerken ontdekt hadden, dat allen, onverschillig tot welke kerk ze ook behoorden, vergeving van zon den als kerken nodig hadden en dat zij die ook allen konden ver krijgen in het eenmaal gebrachte offer op Golgotha van de ene Heer, wilden ze die zekerheid, dat hun aller zonden vergeven waren samen ontvangen in het gezamenlijk eten en drinken on der brood en wijn van het li chaam en bloed van die Heer in de ene avondmaalsdienst." Zonden belijden ..Zou het nu niet mogelijk zijn", vervolgt de schrijver van dit boek dan, „dat er daarom hoop is, dat de kerken hier in Nederland el kaar kunnen vinden, omdat zij al le het Paulinische „uit genade za lig door het geloof" centraal wil len stellen." Ds. Gramberg vraagt zich af of niet de tijd gekomen is dat we „met zondenbelijdenis en zondenvergeving, geloof en gena de en daaruit voortvloeiend de za ligheid, ernst gaan maken voor onze kerken? Immers als we over kerken spreken, dan betekent za ligheid, dat we weer als broeders en zusters ln één kerk samenle- Volgens ds. Gramberg is het vraagstuk van de eenheid van de kerken in Nederland allereerst het vraagstuk van de bereidheid van de kerken om hun zonden als ker ken te erkennen. „De weg naar de eenheid zal moeten beginnen met de ootmoedige belijdenis van alle kerken, dat ze in alle opzich ten hebben gefaald." Ds. Gramberg is bijzonder blij met het initiatief van de Achttien. Hij vraagt zelfs: Is dit een Ne derlands Tranquebar? Dat was de plaats waar de Indiase kerkelijke leiders en de zendelingen elkaar het eerst ontmoetten om te spre ken over een mogelijke eenheid. Maar Jilj weet dat er aog veel moet gebeuren. Met een congres is de eenheid niet gevonden. Door acties van particulieren komt de eenheid van de kerken niet tot Daarom komt hij tot deze uit spraak: „Als de Hervormde en Gereformeerde Kerken nu niet spoedig een gezamenlijk comité benoemen, dat over de eenheid gaat spreken en daarbij de kleine re kerken uitnodigen- (en niet te vergeten de Pinkstergroepen), dan zijn ze verplicht om naar In dia en Ceylon te trekken en aan de kerken daar duidelijk te ma ken waar zij, die toch christelijke en bijbelgetrouwe kerken willen heten de zedelijke, en vooral de geestelijke, moed vandaan halen om wel zendelingen uit te zenden en toch naast elkaar te blijven voortleven." Ds. Gramberg heeft een uitste kend boek geschreven, dat door het Boekencentrum schitterend is uitgegeven. Hij geeft een bijzon der boeiende beschrijving van mo derne kerkgeschiedenis op wat wij nog altijd noemen: het zen- dingsveld. Toch hebben wij uit die geschiedenis van de kerk in India en op Ceylon nauwelijks in dit artikel geciteerd, omdat wij menen dat dit boek meer is dan een combinatie van kerk- en zen dingsgeschiedenis. Vanuit de ont wikkeling in India komt een harte- kreet of is het een noodkreet? .tot ons. Daar heeft men elkaar gevonden, waarom willen wij niet althans een poging wagen om el kander te vinden. De jonge kerk van India wacht op daden van de moederkerken in het Westen. Dat wil ds. Gramberg zeggen. Oecumene in India én Cey lon, door ds. Th. B. W. G. Gramberg. Uitgave Boekencen trum N.V. te 's-Gravenhage. Het land dat Ik u wijzen zal Het land dat Ik n wijzen zal, door ds. J. v. d. Heuvel en ds. E. F. Vergunst. Uitgave De Ba nier, Utrecht. Op de eerste lentedag van het vorig jaar landden twee hervorm de predikanten uit Ede in Tri poli in de Libanon. Ze stonden aan het begin van een reis door het Nabije Oosten en speciaal door Israël. In het boek „Het land dat Ik u wijzen zal" hebben beide predikanten een beschrij ving gegeven van deze reis, die een zeer diepe Indruk op hen heeft gemaakt. Bij het lezen van dit boek valt al spoedig één van de grote ver diensten op, het dichterbij bren gen van de bijbel-historie door het oude te vergelijken met het huidige, het meer bekende. Om één van de vele voorbeelden hier van te noemen: de stad der Am monieten, voor de muren waar van Uria op last van koning Da vid de dood vond, is dezelfde als het zo geregeld in het wereld nieuws verschijnende Amman, de hoofstad van Jordanië. Doch ook de beschrijvingen van de lijdens weg van Christus vanaf Gabba- tha (hoogte) naar Golgotha in de heilige Grafkerk, of het overste ken van de nauwelijks opvallen de beek Jabbok, of welke andere situatie dan ook, het zijn allemaal belevenissen voor de lezer zelf. Het boek beperkt zich echter niet tot het beschrijven van de reis en het opsommen van (soms veel) gegevens en het verwijzen naar bijbelgedeelten. Het werkt ook zeer verhelderend en het boek zal bovendien het bijbellezen ver gemakkelijken en veraangenamen. Niet alleen de bijbelkenner, maar en misschien wel in het bij zonder ook de niet zo bijbel vaste lezer zal aan dit boek bij zonder veel kennis -kunnen ontle nen. Behalve een nuttig boek is het ook zeer boeiend geschreven en daardoor leesbaar voor de meest uitgebreide lezerskring. Kortom, we kunnen het iedereen van harte aanbevelen. Het Angelus klept in de verte. Ook in India. F.lke dag om tte uur ah hel Angelus geluid uo houden daar de vrouwen op het veld enkele ogenblikken op r werken, om het hoofd in gel Belijdenis - fotoboeken Ja. Uw belijden uw leven, be lijdenis-fotoboek met beknopte tekst van ds. G. Aalbersberg. Uit gave W. D. Meinema N.V., Delft. Ziet hoe dat God u bemint, be lijdenis-fotoboek met foto's van D. ter Haar en bijbelteksten uitgezocht door dr. H. Mulder. Uitgave J. H. Kok N.V., Ham leder jaar omstreeks deze tijd verschijnen weer belijdenisboek jes. Geen belijdenisgeschriften, maar boeken die jonge mensen ge schonken kunnen worden, die be lijdenis hebben gedaan. En ieder jaar wordt weer gezocht naar iets Het is opmerkelijk dat dit jaar twee uitgevers het gezocht hebben in foto-boeken. Meinema in Delft heeft zo maar foto's, en goede fo to's, gekozen uit het leven en de gereförmeérde predikant van Vlaardingen heeft er een zeer kor te tekst bijgeschreven, waarin hij een verband tracht te leggen tus sen het evangelie en het leven. Het zijn sprekende foto's die toch net niet voldoende spreken om het evangelie te verkondigen. En de beknopte tekst, in versvorm ge drukt, van de Vlaardingse pastor blijft toch te beknopt om aan te spreken. Het is een lust voor het oog, maar heeft weinig Woord voor het hart. In de uitgave van Kok zijn fo to's gekozen uit het bijbelse land. De gereformeerde predikant, dr. H. Mulder uit Delft heeft bij de foto's passende bijbelteksten ge zocht. Is men geneigd bij het boek je van Meinema te zeggen: „Wat aardig!" hier zegt men: „Wat in teressant!" Toch krijgt men meer een indruk van wat het latere christendom gemaakt heeft van het Heilige Land, dan dat men gaat beseffen hoe het was in de dagen van de omwandeling van onze Here Jezus. Beide boekjes zijn er toch weer een bewijs van dat zelfs spreken de foto's weinig zeggen. Zij blij ven spreken van deze tijd en van deze wereld. Het verkondigend ka rakter wordt er zelfs door korte bijschriften of bijbelteksten niet of nauwelijks aan verleend. Beide boekjes zijn leuke geschen ken. Maar: „Wat doe je er mee, wat doe je cr mee... je kijkt er naar." Maar in onze t.v.-eeuw^is dat voor velen immers al ruim voldoende. Situatie in Laos gevaarlijk en gecompliceerd - Ca nada weer een loyale Navo-partner - De luchtver dediging van Europa De situatie in Laos is gevaar lijk en ingewikkeld. De door de communisten beheerste Pathet Lao-troepen zetten hun verove ringsoorlog voort en zijn in de afgelopen weken in zware ge vechten gewikkeld met dc neu tralistische eenheden, die lange tijd hun wapenbroeders zijn ge weest. Als het zo doorgaat zal het niet lang meer duren, of ge heel Laos valt In banden van de communistische strijdkrachten. Het komt dan achter het bam boegordijn van communistisch China, dat samen met het com munistische Noord-Vietnam op grote schaal steun verleent aan dc oprukkende Pathet Lao-troe pen. F.n het levert dan een recht- communisten definitief de zijde van communistisch China heb ben gekozen in het conflict tus sen Moskou en Peking. En zij heeft thans meer reden dan ooit om haar medewerking te verlenen aan maatregelen, die de machtsuitbreiding van com munistisch China kunnen te gengaan. Over die mogelijk heid beschikt zij in Laos. omdat zij samen met Engeland de su pervisie heeft op de naleving die i Sowjetunie Als we het goed hebben, is Laos thans niet langer alleen voor de westelijke mogendheden een probleem. Ook de Sowjetunie ziet met lede ogen toe. hoe de Chinese communisten bezig zijn. hun invloedssfeer in Azië uit te breiden. Zij heeft moeten erva ren, dat de Noordvietnamese het op de Geneefse landen-conferentie bereikte ak koord over een neutraal Laos. Meer controle Volgens de New York Times zouden de Russen Engeland reeds te kennen hebben gegeven, dat zij voorstander zijn van het verhogen van de doelmatigheid van de internationale controle commissie voor Laos. Zij zou den te vinden zijn voor meer in tensieve onderzoekingen en voor de vestiging van semi-permanen- te controleposten in het gebied, waar op het ogenblik gevochten wordt de strategisch van groot belang zijnde Vlakte der Kruiken. De Pathet Lao maakt iedere inspectie onmogelijk en wat water door de Mekongrivier stromen, voordat deze zaak in behandeling wordt genomen. Het staat dan overigens al van tevo ren vast. dat het Russisch-Britse plan aangenomen dat dit in derdaad bestaat van de hand zal worden gewezen. Oorlog heeft al bij voorbaat een voorste] om permanente inspectiegroepen in het gebied van de strijd te stationeren, van de hand gewe- Premier Soevannah Phoema blijft nog wel proberen, de stuk ken weer aan elkaar te lijmen, maar het is onbegonnen werk. Zijn neutralistische rijk Is als een kaartenhuis in elkaar gezakt. Conferentie Een oplossing van de kwestie Laos is dus bepaald niet in zicht. China heeft reeds aange drongen op het bijeenroepen van een nieuwe conferentie over La os. Een dergelijke bijeenkomst moet inderdaad worden gehou den, als de Sowjetunie en En geland het er over eens worden, dat de doelmatigheid van de in ternationale controlecommissie in het land moet worden ver hoogd. Het is niet uitgesloten, dat beide landen zullen proberen, deze maatregel in overleg met de neutralistische premier van Laos door te voeren. Waarschijn lijk is het echter niet. En als in derdaad moet worden gewacht op de door China gevraagde conferentie, dan zal er nog heel Een gewapend conflict kan dan niet uitblijven. De pro-westerse strijdkrachten van generaal Phoemi Nosavan zijn nog niet bij de gevechten van de afgelo pen weken betrokken geraakt. Maar het kan haast niet anders, of zij zullen zich in de strijd mengen, zodra duidelijk wordt, dat de neutralistische troepen zich niet tegen de overmacht van de Pathet Lao kunnen handha ven. Het wordt dan tevens de vraag, of de grote mogendheden nog langer buiten het conflict gehouden kunnen worden. De mogelijkheid bestaat, dat pre mier Soevannah Phoema een be roep doet op de Sowjetunie en de Verenigde Staten. Ook is een inschakelen van de Verenigde Naties niet uitgesloten. Van de Verenigde Staten mag worden verwacht, dat zij slch niet zullen neerleggen bij een communistische machtsoverna me in Laos. Vorig jaar is dit nog met veel machtsvertoon gedemonstreerd, toen duizenden mariniers In Slam landden en zich naar de grens van Laos spoedden. aan het bewind geweest zijnde Convervatieve partij van John Diefenbaker werd voorbijge streefd door de Liberale partij van Lester B. Pearson. Men zal zich herinneren, dat Diefenbaker zich wilde onttrekken aan de verplichtingen, welke hij in het kader van de Navoverdediging op zich had genomen. Het gevolg hiervan zou geweest zijn dat de verdediging van het Noordelijke gedeelte van het Westelijk Half rond (en daarmee van de rest van de vrije wereld) in belang rijke mate verzwakt zou zijn. Nu Pearson de plaats van Die fenbaker als premier gaat inne men, mag worden verwacht, dat Canada evenals voorheen weer een loyale Navopartner zal zijn en dat de problemen tussen de Verenigde Staten en Canada op een prettige manier geregeld zullen worden. Minderheid Of Pearson gelegenheid krijgt, zijn land het krachtige beleid te geven, waar het om vraagt, hangt niet alleen van zijn Libera le partij af. Om te kunnen rege ren heeft Pearson de steun no dig van de zonderlinge Social Credit Party, die aanvankelijk ook het minderheidskabinet van Diefenbaker heeft gesteund, maar het (samen met de libera len) in het begin van dit jaar ten val bracht. Vorige week zag het er nog naar uit. dat enkele leden van deze partij zitting jou Canada Intussen heeft Amerika dicht bij huis weer een probleem min der gekregen. De verkiezingen in Canada leidden er zoals men weet toe, dat ds sinds 1957 j f M den nemen in een coalitiekabinet onder leiding van Pearson. Maar in de week die achter ons ligt bleek, dat de partijleiding daar niets voor voelde. Er komt dan ook geen coalitie kabinet. Pearson zal het (even als Diefenbaker) moeten probe ren met een minderheidskabinet, dat op de medewerking van de Social Credit Party of van de nog kleinere New Democratie Party is aangewezen. Met alle consequenties, die daaraan ver bonden zijn. Starfighter Intussen bestaat aan proble men nog geen gebrek. Ook de Starfighter is een zorgenkindje, zowel voor de Amerikanen als voor hun Europese bondgenoten. Het Amerikaanse ministerie van buitenlandse zaken heeft zich er ook al over moeten uitlaten, om dat de kranten er al heel veel over hadden geschreven en men in de Navolanden nu wel eens wilde weten, wat er nu eigenlijk aan de hand is. De aap kwam meteen uit de mouw. Amerika is wel bereid, aan verdere verbe teringen van de Europese lucht verdediging mede te werken, maar dan dienen de bestaande plannen van de Navo gewijzigd (e worden, omdat zij zeer kwets baar en onnodig duur zijn. We wisten al, dat het gehele Star- fighterproject. waaraan ook W- Duitsland, Nederland en België meedoen, verschillende honder den miljoenen dollars meer zal gaan kosten, dan was berekend. Amerika zou weigeren de ver hoogde kosten van een netwerk, dat van de grond af opereert,* te betalen. Mankementen In Washington is men (een jaar nadat de bestaande plannen werden goedgekeurd) tot dc ont dekking gekomen, dat bedoeld netwerk drie grote mankemen ten vertoont. Zo kunnen laag- vliegende vliegtuigen er niet door worden gesignaleerd. Het gaat veel meer kosten, dan was berekend zoals bekend is. En tenslotte zou het netwerk onder het internationale toezicht van de Navo niet zo doeltreffend ge leid kunnen worden als wanneer het onder eenhoofdige technische leiding zou staan. Dit alles heeft in de binnenka mers van de Navo veel stof doen opwaaien, vooal bij de kleine landen en bij Frankrijk, die te gen nog grotere Amerikaanse zeggenschap in Europese defen sie-aangelegenheden zijn. Ame rika ontkent echter, naar grote re zeggenschap te streven. Het gaat er zlechst van uit. dat het huidige plan voor een Europese luchtafweerketen aan West-Euro pa niet de luchtverdediging ver schaft, die het zo hard nodig heeft. Bovendien vragen zij niet om een Amerikaanse, maar om een onafhankelijke leiding in plaats van internationale contro le. Dc centen Het laatste woord is hierover nog niet gesproken. De Europe se partners van dc Verenigde Siatcn kunnen weigeren, op dc Amerikaanse suggestie in tc gaan. Zij zullen zich echter moe ten realiseren, dat de Amerika nen voor een zeer groot deel van het geld moeten zorgen, dat bet oude project meer gaat kosten dan vorig jaar beraamd werd. Generaal Lemnitzer, opperbevel hebber van de Navo-strijdkrach- tcn in Europa, heeft onlangs een voorlopig rapport aan de Navo- raad uitgebracht. Verwacht wordt dat bet eindrapport van Lemnitzer een aantal alternatie ve voorstellen zal bevatten. Wel licht dat er nog een compromis in de bus zit.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1963 | | pagina 14