Hoed af voor 't verleden mouwen op voor toekomst Delfts appèl Ned. Herv. Jeugdverenigingen Vrijheid, waarom gebeden is, niet prijsgeven CJV-toogdag in Leiden leverde geen „miss" op Een ivoord voor vandaag Landdag in Utrecht van drie jeugdbewegingen Tien Papoea's met een diploma naar N.-Guinea DINSDAG 16 APRIL 1963 Op de middag van de Tweede Paasdag vond te Delft in de Nieu we Kerk een jeugdappèl plaats van de Ned. Herv. Jeugdverenigingen op Geref. grondslag in de provincie Zuid-Holland. Deze samenkomst was goed be- Bocht. Naar schatting een vijfhon derd personen (overwegend jonge ren) waren aanwezig, toen de voor zitter van dit provinciaal jeugdver band, ds. L. Vroegindeweij te Delft, na de opening in een inleidend woord op de hem eigen gemoedelijke wijze een aantal vragen stelde, o.m. of men de foto al had gezien, niet die uit de krant of van de bruiloft of het vacantiereisje, doch die welke in de H. Schrift van ons te vinden is; of men de advertenties al had gele zen, die van het huwelijksfeest, maar ook die van het overlijden, waaruit blijkt, dat de tijd kort Is. Spreker wees aan de hand van een en ander op de noodzaak om de Here Jezus te kennen en met Hem in gesprek te komen. Het initiatief hiertoe gaat van Hem uit blijkens het Paasevan- geile. Bij Hem vindt het heimwee van een goed jeugdgeloof bevrediging. Afgewisseld door samenzang, decla matie (de dames W. Vroegindeweij en C. Stolk) en briljant orgelspel van de heer Jan J. van den Berg (orgelist van de Nieuwe Kerk), die koraalbewerkin gen van J. S. Bach en J. Zwart en de toccata uit de 5e symfonie van Ch. M. Widor ten gehore bracht, werd nog door een tweetal predikanten het woord tot de jongeren gericht. Ds. H. Talsma (Den Haag) wees aan. hoe Pasen perspectieven opent tot in een verre toekomst, want het wijst de weg door de doolhof, die deze wereld is, geeft antwoord op de vragen, die het le ven stelt en ontsteekt licht in het duister van ons bestaan. Christus immers geeft ons de zin en het doel van ons leven; Hij schenkt levensgenieting, levensbe vrediging en brengt ons tot onze be stemming; Hij schenkt de ware vreug de. Vragen Vele vragen stormen op ons af: tn de gezinsverhoudingen, waar de bin dingen losser werden; met betrekking tot de verhouding van jongens en meisjes waarbij velen de normen kwijt zijn; in ons verenigingsleven, dat alle kanten uit dreigt te glijden; in de schoolverbanden, waarin velen maar wat meezeulen zonder veel be langstelling; op ons werk, waarvan de zin niet steeds wordt gezien; met betrekking tot de ontspanning, tot het kerkelijk leven, dat soms in traditio nalisme dreigt dood te lopen; in het staatkundig leven en de internationa le verhoudingen, die een chaotische indruk maken. Er is geen klaarheid zonder Pasen. Zonder Christus worden wij bedreigd door pessimisme of door grenzeloze op pervlakkigheid en leiden een wroetend molle-'evn. Het pclonf echter leert zoe ken de dingen die Boven zijn. Paulus beg.ert Cniisius te kennen en de kracht Zijner opstanding en de gemeenschap Zijns lijdens, Zijn dood gelijkvormig wordende om enigszins te komen tot de wederopstanding der doden. Dit schrijft hij aan de gemeente van Filippi, der tig jaar nadat hij op de weg naar Da mascus geleerd heeft dat godsdienst aan de buitenkant niet genoeg is. In het verbond te zijn en stipte orthodoxie zijn niet voldoende. We hebben niet méér. doch iets énders nodig: Oiristus en de kracht van Zijn opstanding. Hem te kennen door levensgemeenschap met Hem. Dan is het Christus voor u, doch 's begeert de dynamische uitwerking aarvan te ervaren, zodat de zonde erft en wij nu de innerlijke ving ervaren en straks zelfs de algehe- e vernieuwing van ons lichaam. Al en. die Hem zó gekend hebben komen .ot de zalige wederopstanding. Het is een geweldige verwachting: Adam en \b-aham, Samuël en David, Maria en Paulus, de martelaren en uw geliefden: z.ij komen uit de graven met een ver heerlijkt lichaam! Dan zal de vereni ging van 41 Gods volk plaatsvinden. Dit perspectief ontsluit Pasen voor allen, die God vrezen; hier vindt ge antwoord op alle vragen. Leef, trouw, werk daar om in het licht van Hem, die de Opstan ding en het Leven is. ansluiting op het reeds gespro kene wees ds. P. A. A. Klusener (die de avond tevoren afscheid de gemeente Delft) op het leven uit de overwinning: niet de mens met zijn wetenschap en cul tuur (hoe grote gaven dit ook zijn) kan de angst bannen; ook de moder- mens kan alleen het leven vin- in Christus, die de sleutelen van graf en dodenrijk heeft (Openb. 1:17, 18). Hem te ontmoeten betekent ster- aan eigen gerechtigheid om van Zijn genade, dus uit Christus' over winning, te leven. Advertentie Hem vrede met God. vinden wij in Vernieuwing Opstanding is méér dan een idee, die zich b.v. in de lente realiseert. Met ideeën kunnen wij niet leven en niet sterven. Pasen is een feit (1 Cor. 15). Men kan dit erkennen en het feit toch bulten de mens laten staan. Doch Pau- Advertentie) echte PIJNSTILLER DE Hebt u griep die zo echt in uw botten is gaan zitten? Jaag hem eruit met WITTE KRUIS, (poedere. tabletten of cacheta). Sallcyl-vrjj en daardoor gaen maagklachtan. WITTE KRUIS Gereformeerde jeugd viert lustrum Gereformeerd zijn Honderden gereformeerde jon- geren hebben gisteren in het Ge- nPPlllt nil hiuipl bouw voor Kunsten en Weten- WgUll UIJ UlJUPi schappen te Den Haag het 70- jarig bestaan van de afdeling Zuid-Holland Noord en Zuid van de Bond van Gereformeerde (Van een onzer verslaggevers) Fa. GEBR. TEN HOEVE DEN HAAG Jeugdverenigingen gevierd. In de morgenvergadering werd een feestrede uitgesproken door prof dr. S. U. Zuid erna en tijdens de middagbijeenkomst werd door de toneelgroep Akoustikon Utrecht onder regie van Ton van Dijk het toneelspel ,,De bloeien de perzik" van Clifford Odets op gevoerd. Tevens werd op hartelijke wijze afscheid genomen van de voorzit ter van de afdeling Zuid-Holland zuid, de heer J. C. Lanser. Hem werd het ere-voorzitterschap van deze afdeling aangeboden. kwamen de gereformeerde jongeren voor het begin van dc samenkomst al in stemming door massaal het lied „Geen woorden maar daden" te zingen. Voordat de eigenlijke afdelingsdag be gon, werd met medewerking van de Haagse christelijke meisjeskoren Jubi late en Juliana onder leiding van Ber nard Verboom het paasfeest gevierd. In zijn openingswoord tot de eigenlij ke afdelingsdag zei de aftredende voor- Drs. J. Douma tot geref. (vrijg.) j.v.'s LEDEN van de gereformeerde spreker naar Jl.Tim. 2. het gebed voor (vrijgemaakte) jongelingsver enigingen (afd. Zuid-Holland) wa ren op tweede paasdag naar Rot terdam getogen voor hun jaarlijk se ,,paasvergadering", waarvoor zij onderdak hadden gekozen in de kerk aan de Simonstraat. De vergadering begon 's middags en werd 's avonds voortgezet. De onderbreking kon, behalve voor een gemeenschappelijke brood maaltijd, door de liefhebbers ook nog benut worden voor het beluis teren van een orgelbespeling door Jaap Zwart. In de middagvergadering hebben de jongeren met grote aandacht het refe raat beluisterd van drs. J. Douma Rijnsburg: „Christus' opstanding en atoombewapening". In een uitvoe_.„ exposé schilderde drs. Bouma de groei van de dreigende atoombewapening. Dit laar niet een normale uitbreiding bestaande vernietigingskracht; dit is een kwalitatief verschil met wat vroe- aan potentiële veriiietingswapenen voorhanden was. Daarom zijn er thans mensen die uit roepen: weg met die wapens! Onder hen heeft zich ook geschaard de com missie uit de hervormde synode. Zij be pleit de co-existentie van Want Christus is voor alle storven en leeft voor alle Vooraanstaande woordvoerders uit de Hervormde Kerk (o.a. prof. Rasker) hebben dit summiere standpunt duide lijker en uitvoeriger weergegeven. Hun viaie ia gebaseerd op de gedachte dat Je zus het leven heeft behouden door het weg te geven. Dat is ook onze weg. De weg van de tegemoetkoming. Wie zijn leven verliest die zal het behouden Daarom ontwapenen. Een weg met ri- co's weliswaar, maar met het risico an het geloof. Zich tegen deze visie kerend (Van een onzer verslaggevers) In de Stadsgehoorzaal te Leiden wa ren gisteren Zuidhollandse jongeren van de C.J.V. bijeen. Op vrolijke wij ze werden de medewerkenden aan de zaal, die geheel met jongelui was be zet, voorgesteld. Voorzitter A. Berg- werff uit Dordrecht verwelkomde al len, in het bijzonder ds. J. H. Bogers uit Alphen aan den Rijn, die 's middags de jongerendienst leidde, en mevrouw J. S. Kleijn-van Wijk uit Haarlem, se cretaresse van het landelijk verbond der CJ.V. De heer Bergwerff herinnerde er aan, dat het 110 jaar geleden is, dat met het C.J.V.-werk werd begonnen. De kerken werkten niet altijd mee. Toch heeft men doorgezet en nog steeds is het verbond springlevend. Een glanspunt van de morgenbij eenkomst was de „missverkiezing 1963", waarby geen van de opge roepen zes meisjes werd verkozen, maar een zekere heer Vellekoop. Het gezelschap „Bill the Wolf and his gin-town colder group" uit Schiedam verzorgde een belangrijk deel van het morgenprogramma met als motto „Holder de bolder, in Lei den allemaal kolder". Tijdens de pauze verleende het quintet Wim Schulze uit Schiedam muzikale medewerking. Met The Gar den Village-band uit Berkel zorgde het 's middags ook voor de muzikale omlijsting. 's Middags werd een cabaretpro gramma uitgevoerd, waaraan mede werkten de Geref. J.V.-cabaretgroep „De oude Kuyper" uit Honselerdijk, en de C.J.V.-cabaretgroep „In den blaauwen Vis" uit Schiedam. Ds. Bogers wees er in de jongeren- dienst op, dat het leven met God be vrijding van de mens uit alle machten betekent. Beroepineswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Zaandam (vac. A. de Jon ge): G. F. A Carstens, te Spannum (Fr.). Bedankt voor Zunderdorp: H. S. J. Kalf. te Bennebroek. GEREF. KERKEN Beroepen te Stad aan 't Haringvliet: H. de Va'.k, te Katwijk aan de Rijn Aangenomen naar Meliskerke. J. H. Meijer, te Oud-Beijerland; Vrouwenpol der: J. Bosman, kand. te Amsterdam; naar Diever: H. Dijkstra, te Wieringer- werf. Prinses Christina heeft Eerste Paas dag da kerkdienst bijgewoond in de Hervormde kerk in Brummen, waar ds. C. J. Dijkhuis voorging. De Prinses lo geerde het Paasweekeinde op huize ..Spaensweerd" in Brummen, een bul ten bewoond door de familie ir. A. H. Ingen Housz. Een dochter van ir. Ingen Housz is de verzorgster van de Prinses. de overheid. Dit gebed wordt niet gevraagd opdat wij persoonlijk een en. gerust leven mogen leiden, maar opdat de kerk rustig en vrij zal mogen leven. Want het gebed voor de over heid doelt op de vrijheid van de kerk. ,En dan maakt het wel wat uit of men in het Westen of in het Oosten woont. Wij prijzen het Westen piet boven het Oosten alsof hier alles zoveel beter zou zijn dan daar. Hier kan de kerk rustig en vrij haar weg gaan. Maar het is bittere ernst dat de kerk daar leeft In een dwangbnis, en dat de duivel er rond gaat als een briesende leeuw die duizenden verslindt. W(j weten dat Christus niet alle mensen is gestorven, wij weten van een grens, een scheidingslijn die dwars door de mensen heen gaat. Daarom sijn wij blij dat wij vrij zijn en een overheid hebben die die vrijheid wil beschermen. Wij sullen de vrijheid niet prijsgeven waarvoor wij gebeden hebben. En wij danken God voor het schild dat Hij ons gegeven heeft", aldus drs. Douma. In het leger In de avondbijeenkomst heeft Kapt. ds. J. Snijder te Ermelo een causerie ge houden over de taak van de geestelijke verzorging in de militaire dienst. Tegen de achtergrond van het voorafgaande referaat zei hij dat het hier niet gaat om een verscheidenheid van geestelijke be langen, maar om de Heilige Geest, om Jezus Christus die niet in één verdie ping van ons leven, maar in heel leven heerst. Zonder wie ons i vruchteloos zal zijn. Dit is een absolute uitspraak ons, hoe de reactie daarop ook mag zijn. Daarom heeft de geestelijke ver zorger alleen deze 'allesomvattende boodschap aan militairen te brengen. De rest van deze causerie was op smake lijke wijze opgevuld met de dagelijkse ervaringen van een legerpredikant. Beide sprekers kregen nog een aantal vragen te beantwoorden. Raad van kerken te Delft Op initiatief van de centrale kerke- raad van de hervormde gemeente van Delft is op paasmaandag, na afloop de morgendienst in de Oude Kerk, Raad van Kerken opgericht. De centrale kerkeraad nam dit initiatief ter gelegenheid van zjjn 100e ver gadering. Van de uitgenodigde kerken trad verreweg de meerderheid toe. Van de rooms-katholieke kerk was ook een bewijs van instemming ingekomen. De bijeenkomst werd voorgezeten door prof. dr. W. H. Beekenkamp. De be doeling van deze contactraad van ker ken is elkaar te ontmoeten in de zin het paasverhaal. Op een in mei te houden vergadering zal het bestuur van de contactraad worden gekozen. Wijziging programma geref. predikanten (Van onze kerkredactle) Het programma van de gereformeerde predikantenvergadering, die op woens dag 17 en donderdag 18 april zal wor den gehouden, moet enigszins gewijzigd worden. Op donderdagmorgen zou dr. G. P. Hartvelt. gereformeerd predikant van Delft, spreken over „De avondmaals leer van de Heidelbergse catechismus en haar toepassing in de prediking." Door ziekte van ar. Hartvelt moet dit referaat echter uitvallen. In zijn plaats spreekt nu dr. J. Verkuyl over „Iets van de evangelie verkondiging in de huidige situatie in Indonesië." Daar dr. Verkuyl op woensdagavond >u spreken wordt hij op zijn beurt dan vervangen door prof. dr. W. H. Gispen over de nieuwe psalmberijming, het zo genaamde Dichterspsalter. De referaten van prof. dr. J. C. Hoekendijk op woens dagmiddag en van dr. J. A. H. M. S. Bruins Slot op donderdagmiddag zullen gewoon doorgaan. zitter, de heer J. C. Lanser, dat de bei de afdelingsbesturen bijzonder blij wa ren, dat zovelen waren gekomen om hel lustrum mee te vieren. Nadat Zuid-Hol land bijna 60 jaren één afdeling was geweest, werd de provincie wat het ge reformeerde jeugdwerk betreft, in twee delen geknipt, doch nu waren er stem men opgegaan om het lustrum geza menlijk te vieren. „Wij zijn niet alleen bijeen om ons jubileum te vieren, doch ook om het paasfeest te vieren. Daarin komt uit. waarin wij als jongeren v 1963 behoren te staan. Het paasfeest voor velen een dubbel feest, omdat gis teren zeer velen van ons tijdens de paasfeestviering in hun kerk Christus hebben gezegd. POSITIEF De heer Lanser merkte op. dat de jongeren van vandaag het beu zijn nog langer over de moedeloosheid deze wereld te spreken. Zij willen hun leven positief richten, zoals een van de jongeren het kernachtig had gezegd: wij zullen niet preken, doch in ons leven zullen wij onze stem verheffen tegen al les wat het leven tot een modderpoel maakt. Ook in de gereformeerde jeugdbe weging hebben de jongeren zich de laatste maanden steeds een positieve kant laten zien. Overal is enthousiast prachtig werk verricht ten bate van de jubileum-actie „Heb het hart eens". De actie voor hei feestalbum heeft alleen in Zuid-Hol land al een bedrag van f 20.000 opge leverd. „Dan zullen wij nog maar niet spreken van de oliebollenactie in Den Haag en de vele wandeltochten en andere evenementen in de provin cie", zo zei de heer Lanser. De heer Lanser vond het verheugend, dat zovelen het door ds. Vonkenberg be gonnen werk nu nog voortzetten. De toeroepen, dat het noodzakelijks is, dat dat gereformeerde jeugdwerk zijn ka rakter behoudt, namelijk op ieder le vensgebied Jezus Christus aanvaarden. Niet alleen persoonlijk Bijbellezen is be langrijk, doch het komt er vooral op aan, dat wij brandende harten hebben voor het evangelie van Jezus Christus. Daarom gaat onze hoed af voor het verleden, doch stropen wij onze mou wen op voor de toekomst", zo besloot de heer Lanser. VRAGEN Prof. dr. S. U. Zuidema wilde in zijn rede waarschuwen tegen de vele geva ren, die het christendom in deze wereld bedreigen. Een levend Christendom vraagt niet alleen dynamiek, doch voor al bezinning, zo betoogde hij. „Het eni ge wat nodig merendeel van de mensheid zegt het te kunnen missen, namelijk de omgang met Christus. Een dynamisch christen zijn is niet nummer één. Voor alles moe ten wij beseffen dat Jezus leeft. Juist daarom moeten we naar het evangelie luisteren, tedere da»» weer. Als je daarvoor geen tijd hebt, leef je verkeerd. De bijbel moet je niet lezen als een cultuurverschijnsel, doch lezen om er uit te eten en te drinken. Daar om moeten wij overal „nota bene", let wel, bil plaatsen. Bij het leven uit de bijbel, begint het gereformeerd zijn", zo zei prof. Zuidema. Sprekende over de termen menselijk heid en mede-menselijkheid zei prof. Zuidema nog dat deze termen de laat ste jaren ook in christelijke kring op geld doen. „In de vorige eeuw heeft de sociologie als vervanger van de the ologie opgeld gedaan. Men meende, dat als God niet zorgt, wij voor elkaar moe ten zorgen. Laat het evangelie niet be graven worden onder het contra-evan gelie van de medemenselijkheid. In on ze tijd wordt de liefde tot God verwaar loosd, omdat „wij voor elkaar er zijn". Kijk uit, voor de moderne mens-be schouwing", zo riep prof. Zuidema uit. Hij besloot zijn toespraak door te zeg gen, dat Jezus niet zonder schapen kan. Dat is het paas-evangelie. VERKIEZING Bij de bestuursverkiezing werd o.m. in de plaats van mej. L. van Splunter, mej. M. van Rijswijk gekozen en in de vacatures A. v. d. Berg en mej. A. Klok. resp. J. v. d. Binnen en mej. S. Hartsuiker. Tijdens de middagvergadering, dto werd geleld door de voorzitter van de a/deling Zuld-Holland-Noord, de heer J. H. Snellink, werd afscheid genomen van voorzitter J. C. Lanser. In zijn plaats werd gekozen ir. F. C. den Boer uit Vl&ardingen. De heer Lanser werd op hartelijke wijze gehuldigd door de pre sidente van de afdeling Zuid- mevr. P. C. de Waard—v. d. Waal. die hem een grammofoon-lnstaMatie aanbood. Daar- werd het toneelstuk „De bloeiende perzik" opgevoerd. De geschiedenis van de Emmaüsgangers blijft boeien, hoe vaak u het verhaal ook leest. Wij kunnen ons zo goed de gemoeds gesteldheid indenken van die twee mannen, die al hun hoop en toekomstverwachting hadden gesteld op Jezus. Nu zijn alle illusies verdwenen: Jezus is dood en het is hun niet mogelijk zich te heroriënteren. Het merkwaardige is, dat zij wéten van het lege graf. Enkele vrouwen hebben het hun verteld, „maar Hèm hebben zij niet gezien". U moet het verhaal zelf nog maar eens nalezen in Lucas 24. Het is een soort van schemertoe stand, waarin deze mannen leven. Hun hoop, dat Jezus Israël verlossen zou, is op dit moment vervlogen. En dan is het wonderlijke, dat Jezus Zich aan hen gaat voorstellen, gaat openbaren. Niet als de verlosser van Israël in het politieke vlak, maar als Degeen, van Wie de profeten eeuwen tevoren hebben gsproken. Dan komt voor deze mannen de zaak vol komen anders te liggen. Dan gaan zij, zomaar ineens, begrijpen, dat de opstanding van Jezus van een totaal andere strekking is. Voor hen krijgt dan dat woord verlossing een veel diepere betekenis. En vanaf dat ogenblik worden zij enthousiaste ver slaggevers van hetgeen hen is overkomen. Hoe Jezus hun de ogen heeft geopend en hoe zij Hem hebben herkend bij het breken van het brood. J.N.V.C., Y.F.C. en V. en A. Christen zijn is geen levensbeschouwing maar levenservaring (Van een onzer medewerkers) In het Utrechtse Tivoli waren tweede paasdag honderden jonge mensen van de drie jeugdevange- lisatie-bewegingen Jong Neder- Huwelijk Tijdens de lustrumviering van de afdelingen Zuid-Holland Noord en Zuid van de Bond van Gereformeerde Jeugdverenigin gen werd afscheid genomen van de bestuursleden Anneke Klok en Arie v. d. Berg. Het was bekend: veel huwelijken heb ben hun oorsprong in het jeugdwerk. Zo ook hier. Anneke Klok en Arie v. d. Berg namen afscheid, omdat zij met elkaar in het huwelijksbootje zullen stap pen. Als blijk van waardering voor het vele dat zij voor de af delingen hebben gedaan werd hen een rotan zitje aangeboden. In de middagvergadering van het lustrumfeest van de Zuid hollandse gereformeerde j.v.'s werd het spel „De bloeiende per zik" opgevoerd onder regie van Ton van DtjJc door de toneel groep Akoustikon. Het stuk werd reeds eerder voor de tele visie opgevoerd, niet tot volle te vredenheid van vele kijkers, die zich moeilijk konden verenigen met de tendens van dit spel over Noach. Van links naar rechts: Johann ter Hart als Cham, Mar griet v. d. Dool als Lea; Henk Bruins Slot als Jafeth, Harry Körner als Noach. Klaas Schoon- heim als Sem en Rier van Reste ren als Mirjam. Zweden maakt van het schoolblijven een pretje voor meester Voor de Zweedse lagere-schoolkin- deren, althans degenen onder hen die zich niet ordelijk willen gedragen, gaat zich een somber vooruitzicht openen, als gevolg van een overeen komst die dezer dagen tussen het mi nisterie van onderwijs en de Onder wijzersvereniging is getroffen. Afgesproken is namelijk dat de on derwijzers voortaan extra uitbetaald zullen worden voor overwerk be staande tn het toezicht houden op kinderen die moeten schoolblijven. Dit is voor de Zweedse onderwij- •rs, die geen lichaamsstraffen mo gen toepassen, de voornaamste stok achter de deur maar tot nog toe wer den zij van het gebruik daarvan zelf mede-slachtoffer, omdat zij onbetaald moesten overwerken om bij de ge strafte leerlingen de wacht te hou den. Nu gaat het een vrije-tijds-beste-^gen of ding worden die geld oplevert.., Ook studenten voor 1 mei weg land voor Christus, Youth For Christ en Verdieping en Aktive- ring bijeen. Het was een feeste lijke dag: in de allereerste plaats omdat deze trefdag in het teken stond van het opstandingsfeest van de Heer, maar ook omdat jongeren uit verschillende organi saties elkaar gevonden hadden in deze gezamenlijke aktiviteit: oen nationaal evangelisch jeugd-ap- pel. In het kolossale zalencomplex van Ti voli was ruimschoots gelegenheid voor onderlinge gesprekken en contacten. Er was zelfs een soort „markt" met stands met boeken, tijdschriften en grammofoonplaten. Na de opening door Oswin Ramaker ontrolde zich een programma waarin o.m. meewekten Frannie Faassen, zang, de Spiritual Sisters met negrospi rituals. Rob Sussenbach, Hans van der Steen aan het electronische orgel, de pianiste Ruth Kos en enkele onvermoei bare zangleiders. In de morgensamen komst sprak de voorzitter van het Ne derlandse Youth for Christ-werk. de heer Albert Ramaker. Deze korte toe spraak had tot kern een oproep tot per soonlijke overgave aan Christus. Ervaring Deze samenkomst en de daaropvolgen de werden afgewisseld door korte toe spraakjes van enkele minuten door jon ge mensen. Op zeer concrete wijze werd gesproken over de praktijk van Met christelijk leven voor jonge mensen. Sydney Wilson van „Verdieping en Ac tivering" sprak in de middagsamen komst over de overwinning in het leven van jongeren. De korte getuigenissen van de ver schillende medewerkers kunnen als volgt samengevat worden: Christen zijn is geen levensbeschouwing maar een levenservaring. Een levende wer kelijkheid. De laatste bijeenkomst welke om on- geveer half zeven besloten werd stond onder leiding van ds. George Brucks. directeur van de Eur. Evang. Zending en tot voor kort leider van het werk van JNVC. „Wij zijn niet geroepen om te theologiseren of te filosoferen", aldus ds. Brucks, „maar om "te komen tot het rijke leven met de Heer Jezus." Ds. Brucks vertelde van de nood onder de 93 miljoen teenagers van Europa, waarvan naar schatting misschien maar vijf procent het evangelie heeft gehoord. Appel 1V-ELLEKE RUMPAIDUS, een 20-jarig Papoea-meisje dat zich in de afgelopen drie jaar aan de landbouwhuishoudschool in Zetten heeft mogen bekwamen in de meest uiteenlopende huishou delijke bezigheden en dat thans ook vloeiend en accentloos Neder lands spreekt, is gisteren van Schiphol naar Biak teruggekeerd. Dank zij haar opleiding in Neder land wacht haar daar de functie van hoofd van de huishouding in het plaatselijke ziekenhuis. Nelleke, die al die drie jaren heeft gewoond bij de familie Wolf in Apel doorn, maakte deel uit van een groepje wan 10 Papoea's, dat evenals zij in Nederland op staatskosten een opleiding heeft gevolgd. Nicolaas Jouwe, vroeger een leidende Papoea politicus, die zich echter met de overdracht aan Indonesië niet kon verenigen en zich dus met zijn fami lie in Nederland vestigde, deed hen uitgeleide. had willen blijven. In dat opzicht dedpn drie leerlingen van de tuinbouwschool in Zutfen wel een duidelijke uitspraak: zij waren bijna een jaar in Nederland geweest en hadden gedurende het laat ste deel een wintercursus aan de tuin bouwschool gevolgd. „Onze studie is nog niet beëindigd", zeiden ze. „Wij zou den nog graag een jaar doorstuderen." Waarom? wisten het niet. „Op Nederland valt ln dit opzicht niets aan te merken", verklaarde Ni colaas Jouwe later. „Deze drie hebben wel degelijk de hele cursus gevolgd en krijgen daarvoor een soort diploma uit gereikt. Maar als ze werkelijk de school verder hadden willen volgen, dan zou daarvoor op zijn minst een ulo-diploma vereist »IJn en het heeft geen sin hen eerst nog eep ulo-opleldlng te geven. Daarom gaan se nu maar terug, want ln Nieuw-Guinea kunnen tij dc kennis, die ze nu hebben opgedaan uitstekend gebruiken." °e ruim 40 Papoea-studenten, die nog in Nederland zijn, zullen volgens de heer Jouwe voor of omstreeks 1 mei naar Nieuw-Guinea worden teruggezon den. „Ik heb vorige week mijn einddiplo ma op de huishoudschool gehaald", zei Nelleke op Schiphol, maar evenals met de meeste van haar metgezellen bleef blijvende Pau ïSrf&Ss iv h« s^te^rd.TVtT'Ha v,",8 kon zij niet zeg- «ezag heeft over Nieuw-Guinea. blij was naar huis terug tc ÜNTEA-bestuur had tegen verdere „Na het vertrek van Nederland uit Nieuw-Guinea". zo zette hij uiteen, „heeft de Nederlandse regering over de studie van de tijdelijk ln Nederland ver- overleg gepleegd met. In deze laatste bijeenkomst werd dan )k een appel gedaan op de christen jongeren van Nederland. Wij kunnen Ne derland veranderen als wij bereid zijn om onze verantwoordelijkheid te zien en God te antwoorden als hij ons zou roe pen in zijn dienst. God vraagt ons niet om allemaal zen- daling of dominee te worden, maar wij hebben allen een verantwoordelijkheid Hem te belijden met de mond en Zijn boodschap door te geven aan mensen in naaste omgeving. Als God je zou roepen tot Zijn dienst, wat zou je ant woord zijn? aldus ds. Brucks. Kun je het zeggen: Hier ben ik, Heer, zend mij. Zeer spontaan en zeker niet als gevolg van massasuggestie stonden vele tientallen jonge mensen op om te kennen te geven dat zij bereid zijn, als God hen zou roepen, om in Zijn dienst te gaan staan, en hun leven in te zet ten voor de zaak van Christus. Het dertiende congres van de Finse communistische partij is vrijdagmiddag om twaalf uur geopend in het Cultuur huis in Helsinki. Er waren 340 verte genwoordigers met stemrecht aanwezig plus 750 genodigden uit Finland en van zustetpartijen uit zeventien landen. ï««n d.n w«l of liever to Nederland Ueidtoi ven de Papëe.'e geen enkel bV-nog nier. nationaliteit moeten krijgen. Welnu, van Indonesische zijde heeft de Neder landse regering geen officiële reactie los kunnen krijgen. Nederland heeft dus in principe maar besloten de Papoea's, die immers toch voor het grootste deel Geen subsidie Natuurlijk kan iedere Papoea, die dat per se zou willen, in Nederland blijven, maar dan zal toch nauwkeurig moeten worden nagegaan op welke wijze in zijn onderhoud kan worden voorzien, want het ligt volgens de heer Jouwe in de bedoeling een eind te maken aan de geregelde subsidie voor de opleiding van deze Papoea's. Nicolaas Jouwe zelf weet nog niet precies wat hij zal gaan doen. Evenals twee van zijn Nederlands gezinde land genoten, de hrren Kaslepol en Jufuway, woont hij ln Nederland met zijn gezin en leeft van wachtgeld, dat hU van on ze regering krijgt, omdat hij deze ve le Jaren trouw heeft gediend. Nog steeds bouwt Jouwe zijn hoop op het referendum, waarin volgens het Neder lands-Indonesisch akkoord de Papoea- bevolklng zich ultcr'IJk 1969 nog altijd voor zelfbeschikking en onafhankelijk heid kan uitspreken. „Ik moet dus terug naar mijn land", aldus Jouwe, „maar wanneer weet lk

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1963 | | pagina 2