GERARD DOU driehonderd vijf tig
jaar geleden in Leiden geboren
Weg
naar
met de franje;
de wezenlijke
zoeken
inhoud
Zijn werk bracht meer op
dan dat van Rembrandt
Alberts Corner volgende
week open
Eerste paal de grond in
voor studentensociëteit
NIEUWE LEIDSE COURANT
3
WOENSDAG 3 APRIL 1963
Agenda voor Leiden
en Den Haag
Woensdag
LPC-terrein, 8 uur: Zilveren-Molen-
tournooi, LFCRijnsburgse Boys.
Meisjes-HBS, 8 uur: „Wij maken een
opera" van Benjamin Britten.
Stadsgehoorzaal, 7.45 uur: Uitvoering
chr. gymnastiekver. „DOS",
Filmzaal Academie, 8 uur: tekenfilms
van Dusan Vucotic.
Pieterskerk, 7.15 uur: Avondgebed.
Middelstegracht 91, 912 en 24.30
uur Bevolkingsonderzoek op t.b.c.
Oegstgeest, raadhuis, 7.30 uur:
Raadsvergadering.
Den Haag, Diligentia, 8 uur: Volks
zangavond o.l.v. Herman Stenz,
Donderdag
Stadsgehoorzaal, 8 uur: Residentie-
Orkest o.l.v. Willem van Otterloo m.m.v.
Nikita Magaloff, piano.
Prediker, 8 uur: Lezingencyclus Geref.
bond, dr. C. Graafland, Woerden, over:
„Verschuiving in de theologische achter
grond van de Geref. prediking".
Middelstegraoht 91, 912 en 24.30
iur: Bevolkingsonderzoek op t.b.c.
Oegstgeest: Het witte Huis, 8 uur:
Oranj evereniging.
Zendingshogeschool, 8 uur: prof. dr.
H. A. E. van Tongeren over ,,De uitbouw
van de medische faculteit van de VU"
Vrüdag
Foyer gehoorzaal, 8 uur: Feestelijke
bijeenkomst t.g.v. vijfjarig bestaan afd.
„Philadelphia", spreker J. J. Dondorp.
Hilversum; poppenspel „De Nachtegaal
van de keizer".
Kleine Stadszaal, 2.30 uur: Vereniging
van Huisvrouwen. T. Hoogland over on
bekende vakantiegebieden.
Schouwburg, 8 uur: Albert Vogel over
Louis Couperus, voor Lions Club.
Wijkgebouw Levendaal, 7.30 uur: Jaar_
vergadering CHU Statenkring Ledden,
drs. A. D. W. Tilanus uit Arnhem over:
„De taak van de overheid t.o.v. het maat
schappelijk werk."
Middelstegracht 91, 24.30 en 79.30
uur n.m. bevolkingsonderzoek op t.b.c.
Den Haag: Kon. Schouwburg, 8.15
uur: Haagsche Comedie met „Venus
bespied".
JN de doopboeken van Leiden vinden we de aantekening, dat Gerrit Dou
*- „binnen de stad Leyden" werd gebooren in den jare 1613 opten 7
Aprillis". Deze Gerrit Dou later altijd Gerard Dou genoemd is een
de schilders uit de Gouden Eeuw, wiens schilderijen uitstekend werden
betaald. Bedragen van duizend en meer gulden werden er in zijn dagen
neergeteld voor zijn produkten, terwijl er voor een schilderij van zijn leer
meester Rembrandt (en dat waren meestal grote doeken) maar enkele gul
dens werd betaald. Wie was deze schilder en waarom werden bijna al zijn
schilderijen naar het buitenland verkocht, zodat we er in ons land nog
maar een vijftiental over hebben.
Hervormden en Gereformeerden.
Den Burcht, 7.45 uur: Propaganda-
contactavond reserve-gemeentepolitie,
toneelopvoering.
De Hoeksteen, Levendaal 1, 24.30 uur:
Maken Paasversieringen door kinderen.
D e n H a a gKon. Schouwburg, 3 uur:
Werkgroep Haagsche Comedie met „Im
provisatie" en „Esbatement van den
Visscher"; 8.15 uur: Haagsche Comedie
met ,Oh pa, arme pa".
Gebouw K. en W., 8.iö uur: Residentie-
Orkest o.l.v. Willem van Otterloo m.m.v.
Wilhelm Baokhaus, piano,
Kurzaal, 8 uur: Oscar Peterson Trio,
jazzconcert.
Apotheken
Geopend voor spoedeisende gevallen:
Zuider-aipotheék, Lammenschansweg 7,
tel. 23553. De dienst van apotheek R. van
Breest Smallenburg te Leiderdorp wordt
eveneens waargenomen door de Zuider
apotheek.
Films
Casino (2.30, 7 en 9.15 uur): Fanny (14
Lido (2.30, 1 en 9.15 uur): Als twee
druppels water (14 jaar).
Luxor (2.30, 7 en 9.15 uur): De onover
winnelijke gladiator (14 jaar).
Rex (2.30, 7.15 en 9.15 uur): Vernieti-
gings-commando (18 jaar); donderdag:
Onteerd moederschap.
Studio (2.30, 7 en 9.15 uur): Léon Mo
rin, priester (18 jaar).
Trianon (2 en 7.30 uur): Gejaagd door
de wind (14 jaar).
Tentoonstellingen
Lakenhal, etsen Mare Chagall als ver
luchting van de Bijbel (tot 29 april).
Rijksmuseum van Oudheden: „Het dier
als motief in de antieke kunst'" (tot 3
juni)
Aademiegebouw, Jan Wolkers, sculp
tuur, schilderijen' tekeningen (tot 12
Lakenhal, werk leden „Ars'Aemula
Naturae" (tot 21 april).
Leeszaal en oibiiotheek Reuvens, Bree-
straat 27, maandag en woensdag van 1
tot 5.30 en van 7 tot 9 uur; dinsdag van
1 tot 5.30 uur; vrijdag van 10 tot 5.30 en
van 7 tot 9 uur; zaterdag van 105.30 uur
Bijkantoor chr. school Obrechtstraat
volw. dinsdag en donderdag van 6.309
uur nm. zaterdag 25 uur; jeugd: elke
woensdag 25 uur.
Jeugdbibliotheek, leeszalen en biblio
theek Reuvens, Plantage 6: maandag,
en dinsdag van 4 tot 5.30 uur, woen*-
zaterdag van 12 tot 4.30 uur en
•riidag (speciaal voor de grotere jeugd;
uur '8 avonds.
dag
Zweedse hof was goede klant van hem
Gerard Dou werd dus op 7 april
Ü3 thans drie-en-een-halve eeuw
•leden in Leiden geboren. Zijn va
ir was Douwe Janszoon, die in het
begin van de 17de eeuw in Harlingen
woonde en zich in 1609 als glazenmaker
glasschilder te Leiden vestigde. Zijn
moeder heette Maria Jansdochter van
Wassenaar en ze was de weduwe van
Vechter Vechterszoon Cuyper van Strij-
velt, die ook glasschilder was.
Gewaardeerd
Douwe Janszoon was een welvarend
ian. Hij werd in Leiden zeer gewaar
deerd en was jarenlang hoofdman van
het glasschildersgilde. Hij had verschei
dene knechts in zijn dienst en boven
dien bezat hij huizen aan het Kort Ra
penburg, in één waarvan hij zelf met
zijn gezin woonde.
De jonge Gerard had nog een oudere
broer Jan benevens een halfbroer en
halfzuster uit het eerste huwelijk
zijn moeder. Deze halfzuster huw
de met Simon van Tol, secretaris der
beide Katwijken, en zij kreeg vier kin
deren. Later zal één van deze kinde
ren, Antonia, het huishouden doen bij
haar oom Gerard Dou.
Natuurlijk werd Gerrit Dou die
pas veel later, toen hij beroemd was,
ïaam tot Gerard liet verfransen
ook bestemd om in het glazenmakers'
vak te worden opgeleid.
Hij moest dus eerst behoorlijk
leren tekenen wilde hü een goed
glasschrijver glasschilder) kunnen
worden. Reeds op 9-jarige leeftijd
ging Gerrit Dou bij de bekende
glasschilder Bartholomeus Dolendo
in de leer. Daar bleef hij ander
half jaar en werd toen onder het
toezicht van Peter Couwenhorn ge
steld, waar hij het graveren op
glas onder de knie kreeg.
In 1626, op 13-jarige leeftijd nar
Douwe Jansz. zijn zoon Gerrit bij zich
de werkplaats „ende gebruijckte
hem tot het glaes-schrijven ende Glaes-
maecken, daer mne hij zijn vader goe
de profijten ende diensten gedaen heeft"
Bij Rembrandt
Hoewel Gerrit Dou zich met hart er
ziel op het glasschildersvak toelegde,
bevredigde dit beroep hem niet hele
maal. Hij voelde zich eigenlijk meer tol
het schildersvak aangetrokken en hij
kreeg zijn vader zo ver, dat hij hem
bij „den konstrijcken ender wytvermaer-
den Mr. Rembrandt" in de leer deed.
Rembrandt was toen 22 en Gerrit Dou
16 jaar. Dat Rembrandt zijn
ter werd, komt waarschijnlijk door het
feit, dat zijn ouders met Rembrandts
ouders bevriend waren en omdat de
beide gezinnen in dezelfde buurt
en tot dezelfde klasse van de bur
gerij behoorden. Maar juist door deze
keuze werd Gerrit Dou' een 1
belangrijkste portretschilders. Vader
Dou zal echter niet hebben vermoed,
nen veel later andere portretschil
ders boven zijn zoon zou verkiezen, om
dat hij teveel geduld van zijn modellen
vergde.
Rembrandt had behalve Dou ook de
aankomende schilder Lievens
atelier aan het werk en zij konden heel
goed met elkaar overweg.
Tot de modellen die veel voor Gerrit
Dou poseerden, behoorden ook de vader
moeder van Rembrandt. Daaraan
danken wij o.a. het prachtige portret
.Rembrandts moeder", die in de Bijbel
leest. Ook Rembrandts vader komt her
haalde malen op de werken van Gerrit
Dou voor o.a. als „De Kluizenaar".
Eigenaardig was, dat Dou nogal
moeite had met het uitbeelden van
mensenhanden; daarom liet hij ze als
maar even kon weg
Toen Rembrandt taferelen met figu-
•n begon te schilderen, volgde Dou
hem daarin na. Later keerde hij zich
echter weer tot het portret, waarbij
de achtergrond een tafereel werd afge-
In 1631 vertrok Rembrandt naar Am
sterdam, Lievens verliet ook Leiden
Gerard Dou zoals hij zich van
toen af noemde bleef in de Sleutel
stad achter. Van dat jaar af .-voerde
een zelfstandig bestaan, woonde in
eigen huis en had een riant gelegen
atelier tot zijn beschikking.
Toen hij zo enkele jaren voor zich
zelf had gewerkt, kreeg hij het aan
bod van de maecenas Petter Spiering
Silvercron, resident van Zweden in
Den Haag, om alles wat hij schil
derde eerst aan deze kunstkoper te
laten zien. Daarvoor alleen al ont
ving hij 500 gulden per jaar. Bo
vendien kocht deze kunstkenner bij
na alles wat Dou vervaardigde. Veel
daarvan ging regelrecht naar het
Zweedse hof, waar koningin Christi
na de scepter zwaaide. Zij bezat een
uitgebreide collectie schilderijen en
zij dreef er een levendige handel in.
De aangekochte Dou's bleven enkele
maanden in Stockholm cn werden dan
weer doorverkocht naar andere
hoven of aan particulieren. Zodoende
vinden we op 't ogenblik van Gerard
Dou meer schilderijen in het buitenland
(vooral in Scandinavië) dan in
eigen land.
Hij kreeg ook wel kritiek, want toen
de familie Spiering zich door hem liet
schilderen, moest mevrouw Spiering
vijf dagen poseren voor het overschilde-
hand. Dat vond zelfs zijn
beetje te veel van het
Naam
Toch kreeg Gerard Dou in die dagen
aam als portretschilder en talloze gro
ten verdrongen elkaar om zich door
hem te laten conterfeiten.
Hij kreeg zelfs een uitnodiging aan
het hof van koning Karei II van Enge
land te komen schilderen. Hij sloeg
deze convocatie echter af, omdat hij in
eigen land genoeg verdiende en geen
tijd had om er een jaar tussen uit te
Tijdens het bezoek van de Engelse
koning aan Den Haag van 25 mei tot
2 juni 1660, werd hem ook een Gerard
Dou aangeboden, namelijk het portret
n „De jonge Moeder", dat thans
•er in het Mauritshuis te zien is.
Dou was reeds in zijn tijd een in
ternationale beroemdheid en in zo
verre stond hij vrijwel alleen onder
onze schilders van de eerste helft der
17de eeuw. Hij werkte voor het bui
tenland als geen ander van zijn land
genoten en hij kon zoveel verkopen
als hij wilde. Hij was altijd thuis en
liet iedereen toe. Zijn persoon en
atelier behoorden daardoor tot de
curiosa, die men op reis door Hol
land ging bekijken en van verschei
dene vreemdelingen hebben we er
dan ook onze berichten over. Kort
om, Dou wilde weten dat hij een
knap schilder was en hij liet zich
dit ook gaarne zeggen.
Deze zeer zeker bij een kunstenaar
an zulke betekenis allerminst onge
paste zelfvoldaanheid bleek ook in z
kunst. Niet zozeer, dat hü zich zelf
vaak schilderde, dat deden Rembrandt
en Jan Steen en anderen ook,
wel de manier waarop hy zich gaf.
Zyn portretten tonen ons het groeien
van zijn zelfvoldaanheid.
Het belangrijkste is zijn portret uit
1663, dat thans drie ee
zich (gelukkig) in het Rijksmuseum te
Amsterdam bevindt. We zien hem daar
op uit een boogvenster op de linker
elleboog leunen. Hij heeft een baret op
het hoofd, een pyp in de mond
heeft in een boek gele:
juist opkijkt. Voor het venster
blauw gordyn weggeschoven, dat rechts
n een koperen roede hangt.
Zyn naam en de datum staan te lezen
op een papier dat onder de vensterbank
is vastgehecht.
Avondschool
Een ander beroemd schilderij, dat ook
in Amsterdam te zi
„Avondschool", waarop een school
meester lezen leert aan enkele kinde-
Merkwaardig hierop zyn de licht
effecten (brandende lantaarn en kaars)
aarin hij zeer bedreven was.
Gerard Dou's nisstukken, zijn kluize-
lars, zijn kaarslichten, zijn dokters,
zyn huiselyke taferelen en scholen zyn
doro al zijn leerlingen (Gabriël Metsu,
Frans van Mieris de Oude, Pieter
Corneliszoon van Slingelandt, Godfried
Schalcken, Dominicus van Tol) en tal
rijke navolgers (Jan Steen, Adriaen van
der Werff en Arnold Boonen) afgebeeld,
zowel in schilderij en tekening als ets.
is nog niet zo lang geleden, dat
de vreemdeling in Amsterdam
Nachtwacht van Rembrandt de
Avondschool van Gerard Dou liet zien.
Gerard Dou heeft ongeveer 370
schilderijen en slechts een tiental
tekeningen gemaakt. De meeste
van deze schilderyen verblijven in
het buitenland (Brussel, Parüs,
Londen, Stockholm, Berlijn, Genè-
ve, Innsbriick, Florence. Moskou
en New York) en we hebben er in
ons land slechte een vijftiental over
(9 In Amsterdam, 4 in Leiden, 1
in Den Haag, 1 in Rotterdam).
Gelukkig zijn daarbij wei de mooi
ste (Zelfportret, Avondschool,
Rembrandts moeder, Kluizenaar en
De jonge Moeder).
Gerard Dou was zeer „op de pen
ning", hy liet zich goed betalen, was
ongehuwd, een goed financier en hij liet
by zijn dood op 9 februari 1675
werd hy begraven in de SL Pieters
kerk in Leiden een kapitaal van
f 20.000 na.
Primeur aan Stationsplein
A LS volgende week dinsdagochtend om 9 uur de deuren van het restau-
ZL rant Alberts Corner aan het Stationsplein opengaan betekent dit een
nieuwe fase in de voltooiing van heidens entree. Het grote in de vorm
van een L gebouwde complex op de hoek van de Stationsweg en het
Stationsplein krijgt nu wat de begane grond betreft zijn eerste bestemming
gerealiseerd. De geprojecteerde winkels zijn nog geen van alle zover. De
directie van Alberts Corner hoopt nu maar dat de vlak voor de ingang ge
plaatste kantoorautobus van de Eltax spoedig zal verdwijnen.
Voorafgaand aan de openingsdag
dinsdag 9 april zullen op maandag 8
april twee maal zestig gasten zich
de counter en de tafeltjes schikken
kritisch te eten. Dit heeft niets te
ken met een atoomreactor, die op
gegeven ogenblik ook kritisch begint te
worden, maar alles met het inspelen
van het reeds voltallig aangeworven
25 man sterke personeel en het be
proeven van de apparatuur in de prak-
tyk.
Bovendien wordt aan deze opening
nog een attractie verbonden in de vorm
van zesduizend sleuteltjes, die door
werkstudenten aan willekeurige Leide-
naars zullen worden uitgereikt. De be
zitter van zo'n sleuteltje kan op de
openingsdag gratis een kopje koffie ko
men gebruiken in het nieuwe restau-
Alberts Corner wordt geëxploiteerd
door de N.V. Formosa, een dochteron
derneming van Albert Heijn N.V. Men
heeft reeds praktijk kunnen opdoen met
dit soort op Amerikaanse leest ge
schoeide restaurants, want in het win
kelcentrum Amstelveen draait een zo
danige inrichting al een jaar en in
Hoogvliet is de tweede reeds geopend.
Men betreedt Alberts Corner langs
een cassière, die in een apart hokje
troont. Het bedienend personeel komt
niet met geld in aanraking maar
teert slechts gebruikte consumpties op
bonnen, die bij de uitgang worden
rekend. Dit systeem is uit hygiënische
overwegingen gekozen.
In het eigenlyke restaurant valt op,
dat voor een snel gebruik van eenvou
dige maaltijden gelegenheid bestaat aan
een grote en een kleine counter met in
totaal 39 zitplaatsen. Wat een counter
is kan men in de Verenigde Staten
middellijk vertellen, wy moeten nog met
dit zakelijke begrip vertrouwd raken.
De eenvoudigste omsohryving lijkt ons
een ovaalvormig blad met daarvoor
vaste zitplaatsen, waar men een maal
tijd kan gebruiken zonder een zakelyk
gesprek te onderbreken. In totaal krygt
Alberts Corner 140 zitplaatsen, met in
begrip van ruim twintig in een apart
zy zaaltje.
Warme schotels komen kant en klaar
op speciale bladen uit de keuken. Spe
cialiteiten zyn Hamburgers en Pan
cakes. Onder een Pancake wordt een
Amerikaanse pannekoek verstaan,
luchtig van samenstelling en overgoten
met een zogenaamde maple syrup, een
soort dunne stroop. In de keuken werkt
men onder meer met elektrisch ver
warmde platen, waarop droog gebak
ken wordt. Men beschikt over een eigen
patisserie, terwyl een liftje voor ver
binding met de voorraadkamers in de
kelder zorgt
Interessant is het nieuwe model
spoelmachine, dat in de spoelkeuken
staat opgesteld. In een rek worden bak
ken met vuile vaat opgestapeld, die op
wagentjes uit het restaurant worden
aangevoerd. Eén vaste kracht kan de
hele dag vooruit zodat piekuren waar
voor meer personeel zou zyn vereist
hier niet kunnen voorkomen.
De smaakvolle interieurverzorging
heeft onder supervisie gestaan van
binnenhuisarchitect H. F. Zwartkruis
uit Wassenaar. Het pand is voorzien
van een mechanische luchtverversing.
Interessant is ook nog, dat de kassa
by de uitgang is voor2ien van een auto
matische geldwisselaar. Over de hele
frontlengte van 21 meter komt een ter
met dertig stoelen.
LEIDERDORP
Huisschaaktoernooi
22 en 29 april wordt een huis-
jehouden in de kantine
i de Touwfabrieken aan de Zyldöjk.
door tot bewondering van het tech
nische. Daarmede interpreteert hij
artistiek een kant van onze 17de eeuwst
cultuur: het element van het preciese
gedistingeerde, dat eerst in ons land
niet werd begrepen, maar weldra m
opkwam en in het eind van de 17de
18de eeuw vooral hier bloeide.
Met Hals, Rembrandt en Van Ostade
behoort Dou tot de eerste baanbrekers
van het moderne genre in het Holland
van de 17de eeuw.
Werden er voor schilderijen van
Rembrandt, Van Goyen en Jan
Steen enkele tientallen guldens be
taald, voor een Dou liep het soms in
de duizenden. Maarin 1961 ging
Rembrandts doek „Aristoteles be
schouwt het borstbeeld van Home
rus" op een veiling te New York weg
voor 2.300.000 dollar, dat is
8.280.000 gulden. Een Gerard Dou
„Een kluizenaar" bracht het „slechts"
tot f 35.000.
J. H. Kruizinga.
Technicus
Dou was geen grote geest, maar een
technicus by Gods genade. Men noemt
hem „de grootste miniaturist van Hol
land". Hy was geen mens van
hartstochten en evenmin een schilder
hartstochten, nooit strevend naar
het geven van schelle contrasten, hoe
dan ook.
Hy bekoort, doordat hij ons dwingt
tot bezadigdheid in het kyken en daar-
Opening Parmentier
De opening van de N.V. Textielfabrie
ken Johan Parmentier te Dokkum is
thans bepaald op dinsdag 23 april om 2
uur 's middags. Zy zal geschieden door
de minister van economische zaken, drs.
J. W. de Pous. Ook zal de burgemeester
van Dokkum, drs. S. van, Tuinen, een
toespraak houden.
Voorzitter ARP in LEIDEN
Met de nodige jolijt is gistermid
dag de eerste paal de grond in
dreven voor de nieuwe studenten
sociëteit Minerva aan de Breestraat.
iraeses van de sociëteitscommis
sie, de heer S. W. Schalm, verrichtte
dit stoere karwei met zwier,
hoofd bedekt met een heuse brand
weerhelm voorzien van de woorden
.moed", „beleid" en „trouw".
Na deze eerste paal gaan nog 137
palen de grond in. Het betreft hier
zogenaamde pulspalen, waarin be-
tonspecie wordt gestort wanneer ze
zich al in de grond bevinden. Op
deze manier werkend, wordt het ge
wone heien vermeden, waarvan het
gedreun mogelijk de omringende
TAE voorzitter van de Anti-revolutionaire partij, dr. W. P. Berghuis nit
Kampen, heeft gisteravond in de foyer van de stadsgehoorzaal op
een verkiezingsbijeenkomst van het provinciaal verband Zuid-Holland van
a.r. jongeren-studieclubs gezegd, dat de christelijke politiek een zaak met
perspectief is, wanneer men zich er tenminste rekenschap van geeft in een
andere wereld te staan dan onze vaderen. Wij hebben met andere vraag
stukken te maken dan ons voorgeslacht en wij zullen daarom onze eigen
weg onder eigen verantwoordelijkheid moeten kiezen. Men moet zich op
nieuw afvragen wat is nu eigenlijk de bedoeling van christelijke politiek
en wat bedoelden onze vaderen in feite?
Dr. Berghuis vestigde de aandacht op
de worsteling op geestelijk en zedelijk
gebied die vandaag de dag gaande
Als christen is men daarbij betrokkèn,
men mag zich niet dn eigen kring terug
trekken. Niet de verdediging maar
offensief is de strijdmethode var
christen. Dus is het niet verstandig stil
te blyven staan bij eigen rijke historie,
maar daaruit en daarachter moet
den gezocht naar de drijfveren.
oude panden schade zou
De palen zijn ongeveer 19 meter
lang.
Het werk wordt uitgevoerd door
de N.V. aannemingsmaatschappij
v.h. H. P. Voormolen te Rotterdam
onder architectuur van het Rotter
damse architectenbureau Boks,
Eijkélenboom en Middelhoek. Men
'.ft ernaar in anderhalf jaar
klaar te zijn. Bouw en inrichting
gaan f 2.450.000 kosten. Het gebouw,
wordt vier verdiepingen hoog en in
de voorgevel zijn een balkon en
loggia opgenomen „ten behoeve van
een beter contact met de burgerij".
Foto N. van der Horst
Beginselen
Zeker, christelijke politiek bedrijven
is niet enkel een kwestie van christe
lijke gezindheid. Het beginsel, het pro
gramma is het hart van de christelijke
politiek. Maar dat wil nog niet zeggen,
dat honderd-en-één zaken tot beginsel
moeten worden verheven. In het ver-
leden is de ARP niet helemaal aan het
gevaar van verstarring ontkomen. Er is
een denkpatroon ontstaan afgestemd op
situaties in het verleden en de neiging
kwam op, elk sohakeltje in dat patroon
tot beginsel te verklaren. Dat is niet
juist. Dat we dit gevaar hebben onder
kend, mag als een zegen worden be
schouwd. Ontdekt is. dat we ons van
de franje moeten ontdoen om ons juist
sterker op de wezenlijke zaken te rich
ten.
Ontkomen aan de verstarring, er
op lettend niet naar de andere kant
over te slaan, staat de ARP midden
in deze roerige wereld met een bood
schap die ook voor dit aardse leven
perspectief inhoudt.
Bij zyn voorbeelden om aan te tonen,
dart wy in andere termen denken dan
onze vaderen noemde dr. Berghuis ook
het streven naar één reformatorische
party. Wy kunnen nooit vrede hebben
met die verdeeldheid. Wanneer het gaat
om het samengaan van ARP en CHU
moeten wy niet in de eerste plaats let
ten op de geschilpunten, maar op de
vraag: is dit gescheiden optrekken in
het geheel van de wereldsituatie bezien
nog wel verantwoord? Dat de CHU niet
zo toeschieteiyk is, kan, aldus dr. Berg
huis, voor een deel aan ons zelf liggen.
Zelfonderzoek in deze is geboden.
Na de koffiepauze werden in cabaret-
styi politieke noten gekraakt. Dr. A.
Veerman, oud-voorzitter van de Arjos
en Tweede-Kamerlid, besprak tenslotte
de propaganda-actie. Ook in dit opzicht
is er veel veranderd. De tyd van de
grote debatavonden en van de feestmu
ziek ligt alweer ver achter ons. Thans
staart de discussie, het gesprek, in het
middelpunt. Men is meer bereid naar
elkaar te luisteren en dat komt de tole
rantie, de geestelijke vryheid, ongetwy-
feld ten goede.
Het recht zijn opvatting in het
openbaar te verkondigen is een groot
goed. Dr. Veerman stond stil bij ten-
denzen die aan dit recht afbreuk wil
len doen, waarbij hij zich op actueel
politiek terrein begaf en onder meer
de aanval op de zogenaamde zuilen
aanstipte.
Hoewel aan de byeenkomst een zo
groot mogelyke bekendheid was gege
ven (er waren byvoorbeeld zesduizend
folders verzonden) was de belangstel
ling heel matig. Er waren ongeveer
vyftig mensen aanwezig.
Vakschool voor meisjes
houdt tentoonstelling
De vakschool voor meisjes aan het
Rapenburg zal op 9 en 10 april een ten
toonstelling houden, 's middags van 2-30
tot 4.30 uur en 's avonds van 7 tot 9 u
Op de tentoonstelling kan men zien
welke opleidingen aan deze huishoud
school kunnen worden gevolgd. Werk
ui leerlingen zal van iedere opleiding
•n duidelyk beeld geven.
Ook zullen er openbare lessen worden
gegeven in allerlei vakken die op school
worden onderwezen, zoals koken, naaien,
handenarbeid, bloemschikken. Bovendien
kan men een modeshow bezoeken, waar
de leerlingen hun zelfgemaakte kleding
stukken aan de bezoekers tonen. Een
kopje thee met een koekje, natuurlijk
de leerlingen zelf gebakken, zal
zeker smaken, na of halverwege de rond
gang door de schooL
1 men iets mee naar huls nemen,
de leerling-verkoopsters bieden in hun
markitkraampje allerlei door leerlingen
vervaardigde produkten aan. Heeft men
kleine kinderen voor wie er thuis geen
oppas is, kinderverzorgsters zullen ze
gezellig bezig houden terwyl men de
tentoonstelling bezoekt. Ieder is welkom
op de tentoonstelling.