Uw probleem is het onze
WAJANG
Nieuwe geloofsuitspraak'
van baptisten in V.S.
Liefst zeventien partijen
strijden om Kamerzetels
1,50
Een woord voor vandaag
S.E.R. dient Roolvinkvan
repliek in advieskwestie
Eclitsclieidiiigswet roept
kerkelijk verzet op
2
WOENSDAG 3 APRIL 1963
ANDERZIJDS
OPEN EN EERLIJK (SsPREK
Prof. dr. G. P. van Itterzon
gaat in het „Hervormd Week
blad" in op het artikel van ds.
M. de Jonge over prof. dr. P.
Smits getiteld „Een verdrietige
zaak". Hij zegt hier het volgen
de over:
NU wekt het schrijven van dr. De
Jonge de indruk, dat deze
„een open en eerlijk gesprek" wil.
Hij licht dit toe door te zeggen:
Waar in de zaak-Smits „het breed-
moderamen en prof. Smits beide
partij zijn. moet een derde instan
tie gevonden worden, die zich ver
gewist van de bereidheid van prof.
Smits om mee te doen aan een ker
kelijk gesprek en van de bereid
heid van het breed-moderamen om
aan prof. Smits de rechten terug
te geven, en die probeert een dus
danige regeling voor het gesprek
te treffen, dat beide partijen ook
werkelijk hun bereidheid kunnen
tonen. Die instantie moet zo offi
cieel mogelijk zijn, en in stilte wer-
ken. Er zijn vast enige vooraan
staande leden van de Ned. Herv.
Kerk te vinden, die daar hun tijd
en aandacht aan willen geven."
Deze citaten roepen de volgende
vragen op. Moet men uit de woor
den van dr. De Jonge afleiden, dat
er tot nu toe geen „open en eerlijk
gesprek" is gevoerd? Hebben alle
kerkelijke samensprekingen, die
door of namens diverse kerkelijke
lichamen met prof. Smits 2ijn ge
voerd. een ander karakter gehad?
Waren al die gesprekken met hem
niet open? En niet eerlijk? Het is
bekend, dat prof. Smits van mening
was, dat zijn gedachten een zo ho
ge vlucht namen, dat weinigen be
kwaam geacht mochten worden die
te kunnen volgen. Akkoord. Prof.
Smits is niet de eerste de beste.
Het is ook bekend, dat hij uitzag
naar een samenspreklng met men
sen, die hem wel zouden kunnen
begrijpen en, naar wij menen te
weten, heeft hij toch aanvankelijk
de Raad voor de zaken van kerk
en theologie als gesprekspartner
aanvaard. De vraag rijst, waarom
hij in het eerst met deze Raad wèl
wilde spreken en later dit pertinent,
en zelfs bot, heeft geweigerd. Moet
ik uit de formulering van dr. De
Jonge afleiden, dat deze gesprek
ken een ongewenst karakter droe
gen? Niet open? Niet eerlijk?
Voorts: dr. De Jonge spreekt in
het bovenvermelde citaat tot twee
maal toe van „partijen". Het breed
moderamen en Smits heten beide
partij. Belde partijen moeten een
zekere bereidheid tonen. Als ik dit
lees, voel ik mij onverwachts ver
plaatst in het oude geschil tussen
remonstranten en contra-remon
stranten, vóór en tijdens de Na
tionale Synode van Dordrecht in
1618 «n 1618. De termen zijn pre
cies dezelfde! De remonstranten
betoogden zonder ophouden, dat de
synode een „partij" was en dat
zij de synode derhalve niet als
rechter wilden erkennen. Het kan
niemand ontgaan, dat dr. De Jon
ge dit oude remonstrantse stand
punt nog weer eens inneemt, als
hij letterlijk van de „verhouding
rechter-geoordeelde" spreekt. In de
Dordtse tijd wilden de remonstran
ten een andere instantie, die recht
zou doen: de Staten van Holland.
Ze waren er zeker van, dat ze
dan een „onpartijdige" uitspraak
souden krijgen. Ingewijden kun
nen over dat „onpartijdig" alleen
maar glimlachen, omdat het wel
bekend was, dat de Staten van Hol
land, die «door de remonstranten
zo naarstig! werden begeerd, niet
onpartijdig Varen, maar kennelijk
remonstrants gezind.
Waarschijnlijk zal dr.-- De Jonge
kunnen plaatsen, dat wij In zijn
„derde instantie" niet veel fiducie
hebben. Hij heeft daarbij blijkbaar
niet gedacht aan de voormalige
Staten van Holland, maar heeft het
oog gericht op „enige vooraan
staande leden van de Ned. Herv.
Kerk". Mag ik vragen wie die
„enige vooraanstaande leden", dis
„derde instantie" zal moeten uit
nodigen? Het is duidelijk, wie
daar niet toe zullen behoren. Het
zou interessant zijn te weten, wie
dit naar de inzichten van dr. De
Jonge en dus ook van prof. Smits
zouden moeten zijn. Onpartijdigen
vooral! Misschien ligt het aan mij.
maar ik zou in geheel Nederland
zulk een „derde instantie" van on
partijdigen niet weten te vinden.
Bovendien is prof. Van Itterzon
van mening dat de kerk nooit mag
toegeven, dat een breed modera
men en een generale commissie
voor de behandeling van bezwaren
en geschillen partijen zouden
zijn. Prof. Van Itterzon vervolgt:
En evenmin mag ze toegeven,
dat een „derde instantie" van „er.i-
ge vooraanstaande leden der Ned.
Herv. Kerk" als rechter over beide
partijen (de partij van het breed
moderamen en de partij van prof.
Smits) zou kunnen gaan zitten, om
dan te zien, „wat zal daar uitko
men"? Wat zal blijken? Een spre
kende, ook een recntsprekende kerk
kan zich zeker niet binden aim de
uitspraak van een arbitrage-com
missie van vooraanstaande leden,
die dan als neutrale instantie „on
partijdig" zou kunnen oordelen.
De zaak-Smits heeft jaren ge
duurd. Telkens werd de zaak lank
moedig uitgesteld. De ene keer was
een advocaat buitenslands, een an
dere keer was er een andere, even-
belangrijke reden. Als dr. De
Jonge van twee mijlen spreekt, ben
ik van oordeel, dat er misschien
wel drie mijlen zijn afgelegd. Wie
zal de afstanden meten? Vast
staat, dat iedereen vond, dat het
wel heel lang duurde. De kerk werd
er moe en ongeduldig van. En eigen
lijk ook prof. Smits, of heb ik dit
mis? Had prof. Smits nog maanden
willen doorpraten?
Dr. De Jonge betoogt, dat zijn
derde Instantie zo officieel mogelijk
moet zijn. Is dat geen drukfout?
Bedoelt hij met: zo onofficieel mo
gelijk? Want zoals het er nu staat,
begrijpt niemand, wat zulk een com
missie „zo officieel mogelijk" zou
moeten maken. Een benoeming door
de synode? Bekleed met gezag? Be
voegd om een bindende uitspraak te
doen?
Wat voor zin heeft het dat dr.
De Jonge zich opwerpt als
spreekbuis van prof. Smits,
vraagt prof. Van Itterzon zich af.
Waarom dit alles in de krant, in
de synodale pers nog wel?
Vreemd is, wat hij daarop laat
volgen: dat die instantie „in stilte"
moet werken. Dat betekent dus:
geheime gesprekken. Niets in de
krant. Niets in de kerk. Dus ook:
alles geheim voor het hoofdbe
stuur van de Vereniging van Vrij
zinnig Hervormden? In stilte?
Maar twee alinea's later wordt
voorspeld, dat dit gesprek jaren
zal duren en dat de hele kerk
daarin zal moeten méédenken en
-spreken. Die logica ontgaat mij.
Alles geheim en „in stilte". Maar
het duurt jaren en de hele kerk
de
spreekt mee! Open en eerlijk: dat
begrijp ik toch niet.
Waarom heeft prof. Smits blijk
baar niet zélf aan het breed mo
deramen om een onderhoud ver
zocht? Hij is bekwaam genoeg om
zelf een brief te schrijven: Waar
om moeten anderen het blijkbaar
voor hem opnemen en blijft hij
zelf. waar het zijn eigen zaak be
treft, zwijgend op de achtergrond?
Wat is daar de bedoeling van? En
wat betekent het, dat noch hij, noch
zijn vrienden als zijn supporters
een brief posten, geadresseerd aan
het breed moderamen, maar dat
dit balletje wordt opgeworpen via
een hoofdartikel in een synodaal
orgaan? Of is er toch wèl een
brief verzonden en dient dit kran
tenartikel als begeleiding om
kerk te prepareren op wat er
straks komt? Als de hele kerk vol
gens dr. De Jonge jarenlang over
de zaak zal moeten meedenken en
meespreken, zou de kerk. waar
onder ook wij, gaarne willen we
ten, wanneer wij aan dat denken
en spreken moeten beginnen. Te
vens zouden wij gaarne vernemen
over welke concrete vragen wij
dan moeten beginnen te denken en
te spreken, nu en jarenlang.
Dat klemt des te meer, omdat de
kerk toch wel mag weten waarover
dr De Jonge nu prof. Smits, en
het breed moderamen, en de ge
hele kerk zou willen laten denken
en spreken. Over het Lam Gods,
dat de zonde der wereld wegneemt?
Moet het in discussie komen, of wij
dit getuigenis van Johannes de Do
per in de prediking zullen behou
den. of daaruit moeten schrappen?
Of over de waarde van het gebed
in onze natuurwetenschappelijke
tijd met wetten van oorzaak en ge
volg? Als dr. De Jonge zegt. dat
het hem „bij een nadere bestude
ring van zijn uitspraken en in ge
sprekken duidelijk is gebleken", dat
prof. Smits „gedreven wordt, door
het verlangen echt modern te
zijn", zal niemand hem tegenspre
ken. Het kon zijn, dat anderen die
„nadere bestudering" niet meer no
dig hadden om tot dezelfde conclu
sie te komen. „Echt modern". Dat
lijkt mij In de roos geschoten. Het
komt mij voor. dat het schieten
niet zo moeilijk was.
Maar als dr. De Jonge dan van
prof. Smits zegt: „Hij wil de we
reld, die hij als socioloog onder
zoekt, volkomen ernstig nemen en
empirisch te werk gaan" en ver
zekert, dat prof. Smits de kerk in
haar prediking wil „behoeden voor
het gevaar, dat zij over de hoofden
en langs de harten heen preekt"
en dan de conclusie trekt, „dat de
inhoud van de prediking herzien
moet worden", wordt het pas goed
interessant. Er moet dus een bood
schap komen, waarbij de inhoud
van de prediking is herzien.
Nuchter gezegd: prof. Smits en
zijn naaste geestverwanten nemen
dus de wereld volkomen ernstig en
preken zo, dat de prediking niet
over de hoofden en langs de harten
heen gaat. Echt modern. Echt
eigentijds. Echt ingesteld op de
moderne mens. Even nuchter ge
zegd en gevraagd: Is het resultaat
van al zijn „modern"-zijn, dat de
mensen van de 20e eeuw nu met
drommen naar zijn prediking ko
men luisteren? Hebben nu alle
kerkmensen èn 'buitenkerkelijken
de overtuiging, dat dit het evan
gelie is, dat wij nodig hebben? In
grote ernst en zonder enige reser
ve: Prof. Smits is een erkend so
cioloog en weet met statistieken om
te gaan. Zou hij' ook het aantal
kerkgangers eens naar de modali
teiten willen rubriceren? Ik zit er
om te springen en hij kan het ge
ven. Maar dan een statistiek voor
alle provincies.
En voor alle modaliteiten. En
dan zo, dat hij ook links- en rechts-
vrijzlnnigen afzonderlijk rubriceert.
En voorts zo, dat hij confessione
len en midden-orthodoxen onder
geen beding door elkaar haalt.
Het doet ongebruikelijk vreemd
aan, als dr. De Jonge zegt: Eerst
de rechten als van een emeritus
aan prof. Smits teruggeven, en dan
praten. Een keik, die dit zou doen,
zou haar eigen rechtspraak tot een
aanfluiting maken. Zit prof. Smits
echt zo om die rechten te sprin
gen? Hij preekt in Den Haag toch
gewoon door? Of heeft hij dit ge
stopt na 17 maart?
Wat dr. De Jonge bedoelt met
de Heilige Geest als „gesprekspart
ner" is niet duidelijk. Vooral niet.
als Hij dit jarenlang zal moeten
zijn. Betekent dit, dat hier sprake
is van de Heilige Geest, los van
het geschreven Woord Gods? Want
ken artikel van dr. De Jonge niet
veel gelezen. Wel van de „Waar
heid", maar daar kan men alle
kanten mee uit. Dat behoeven theo
logen elkaar toch werkelijk niet te
vertellen.
Er. De Jonge hoeft zijn hoofdar-
woord „verdrietig" tegengekomen.
Hij schrijft: „Het is verdrietig, dat
dit stukje verleden het gesprek in
het heden belemmert" De beslis
sing van het breed moderamen
heeft dus voor een brok verdriet ge
zorgd. Ik heb mij afgevraagd, of
ik „ergens" in het artikel de me
dedeling van niemand minder dan
prof. Smits kon lezen, dat hij het
verdrietig vindt, dat hij zich over
het Lam Gods. het gebed en de
prediking van Paulus heeft uitgela
ten. zoals hij dit metterdaad heeft
gedaan. Van iemand, die zozeer
de waarde van vreemde godsdien
sten onderstreept en die zozeer pleit
voor het zich inleven in vreemde
religies, mocht toch vroeg of laat
wel worden verwacht, dat hij spor
tief en fors (of om met dr. De
Jonge te spreken: open en eerlijk)
erkende, dat hij zich in zijn uit
spraken over het „geloof der va
deren" en over wat zijn orthodoxe
mede-hervormden heilig is, bepaald
onwetenschappelijk en derhalve on
verantwoord neeft uitgelaten. Om
van andere kwalificaties maar te
zwijgen. Wat zou hij er van zeggen,
als wij zijn „echt moderne" opvat
tingen eens met soortgelijke etiket
ten gingen merken?
Prof. Van Itterzon kan de open
heid en eerlijkheid van het artikel
waarderen, al blijft hij het ver
schijnen van het artikel uiterst
merkwaardig vinden. Hij besluit
met „nog één positief punt":
Dr De Jonge zegt, dat zowel
prof. Smits als zijn gesprekspart
ners (wij weten nu wie hij daar
onder begrijpt!) ernstig zullen moe
ten nemen, „dat het hier gaat om
het hart van het belijden in de
kerk". Dat zijn wij met dr. De
Jonge van harte eens. Als hij ten
minste ook het oog heeft op de pre
diking van het Lam Gods, de rijk
dom van het gebedsleven en de in
houd van de prediking van Paulus.
Als hij tenminste niet denkt aan de
echt-moderne opvattingen van col
lega Smits.
Prof. H. Kling over
gemengd huwelijk
Dr. Hans Küng, de r.k. theoloog van
Zwitserse afkomst die dogmatische theo
logie doceert aan de universiteit van
Tuebingen in West-Duitsland, heeft in
San Francisco op een persconferentie
als zijn mening te kennen gegeven dat
de R.K. kerk haar beperkingen ten aan
zien van huwelijken tussen roomskatho-
lieken en protestanten moet verzachten.
De huidige bepaling van het kerkelijk
recht dat de R.K. partner in het huwe
lijk voor de „bekering" van de andere
moet werken zou volgens Küng beter
vervangen kunnen worden door het voor
schrift dat elk van beide partijen in een
gemengd huwelijk het christelijk geloof
van de ander moet eerbiedigen en steu
nen. De R.K. Kerk zou voorts ook de in
een protestantse kerk gesloten huwelij
ken als geldig kunnen erkennen. Profes
sor Küng meende dat een groot aantal
concilievaders deze meningen deelde.
Twee Britse onderzeeboten hebben
met succes een afstand van bijna 50
km onder de ijskap van de Noordpool
afgelegd. Dit heeft de admiraliteit be
kendgemaakt.
(Advertentie)
PLANTEN
MARGARINE
plantaardig
zoutloos
licht verteerbaar
Na verbod van „The Message of Genesis
Als gevolg van de sinds 1961
bestaande meningsverschillen
binnen de Unie van Zuidelijke
Baptistengemeenten in de Ver
enigde Staten (het met meer dan
10 miljoen leden, grootste kerk
genootschap), heeft een hiertoe
ingestelde commissie een „ge
loofsuitspraak" (de baptisten ken
nen geen vastgestelde geloofsbe
lijdenis) samengesteld, om de
rust in de Unie enigszins te her
stellen. Een der oorzaken van de
verschillen van mening was het
in 1961 gepubliceerde, en sinds
dien door de Unie verboden, boek
„The Message of Genesis", van
Ralph Elliot, professor aan het
Midwest Seminary. Deze valt
hierin de goddelijke inspiratie
van de bijbel aan.
De nieuwe „geloofsuitspraak" is een
aanvulling en uitbreiding van de sinds
1925 opgestelde tekst. In een toelich
ting zegt de commissie dat het geens
zins de basis van 1925 aantast. Er zijn
alleen enkele veranderingen aange
bracht om de tekst aan te passen aan
de behoeften van deze tijd. De verkla
ring is geen officiële geloofsbelijdenis
en draagt als zodanig dan ook geen
autoriteit. Het niet aanwezig zijn van
een geloofsbelijdenis bij de baptisten is
niet hetzelfde als het ontbreken van
dogmatische leerstellingen, aldus de
toelichting.
De uitspraak, die tevens dient als een
informatie aan de kerken beyat 17
hoofdstukken die onder meer handelen
over de opvatting van de baptist over
de Heilige Schrift, de kérk en het
Avondmaal.
Het eerste deel handelt over de bij
bel, oorzaak van de meningsverschil
len in de Unie: Hierin wordt onder
meer gesteld dat de Schrift door godde-
Een naoorlogs recordaantal
stembureaus de kandidatenlijsten
voor de Tweede-Kamerverkiezin
gen van 15 mei ingediend. Zeven
tien politieke groeperingen nemen
aan de verkiezingen deel, waar
van 14 in alle kieskringen. Dit
aantal is een record voor de ja
ren na de oorlog- Tot dusver span
de voor deze periode het jaar 1952
de kroon, toen 13 partijen de gunst
van de kiezers trachtten te ver
krijgen. In 1933 namen aan de
verkiezingen voor leden van de
Tweede Kamer 54 partijen deel,
waarvan „slechts" 14 met suc
ces.
In alle kieskringen zijn lijsten inge
diend door K.V.P., P.v.d.A-, V.V.D.,
AR.P., C.H.U., C.P.N., S.G.P., P.S.P.,
G.P.V.. partij Economisch Appèl. Li
berale Staatspartij. Nieuw Democra
tische Partij, Boerenpartij. De Li
berale Unie en de partij „Veilig Ver
keer en 100.000 woningen per jaar" heb
ben verbonden lijsten ingediend in alle
kieskringen. De Christelijk Nationale
Volkspartij komt uit in de kieskringen
Leiden, Utrecht, Middelburg, Nijmegen,
Den Haag, Dordrecht, Amsterdam en
Arnhem. In deze laatste kieskring wa
ren er van de 25 vereiste handtekenin
gen slechts 10 geplaatst. De C.N.V.
krijgt tot en met vrijdag de gelegenheid
om voor de 15 ontbrekende handteke
ningen te zorgen.
De lobby-groep „Referendum en ini
tiatief", die onder de naam „Volksre
ferendum" uitkomt heeft alleen in de
kieskring Amsterdam een lijst inge-
Levensgeluk
Aan de verkiezingen zal ook worden
deelgenomen door een onafhankelijk
kandidaat, de heer G. M. A. Grol (40
Jaar) uit Blarlcum, die als enig pro
grammapunt ln zijn banieren voert
„een mentallteitsverbetering". HIJ be
oogt te bereiken een grotere veiligheid
in het verkeer, een verhoging van de
produktle, een verbetering van de kwa
de produktle, verhoging
rlaglng van prijzen, verlag
de belastingen, en meer welvaart
oprecht levensgeluk.
,50 stemmen heb ik al in ieder ge-
1", zo deelde de heer Grol gisteren
mee. Zijn lijst is ingediend in de kies
kringen Haarlem en Amsterdam.
Encycliek over
vrede op komst
Er is een nieuwe encycliek van paus
Johannes op komst die gewijd is aan
de vrede op aarde, (de tekst begint met
ceerd worden. Deze omvat 58 pagina'
druks in het Vaticaanse staatsblad Acta
Apostolicae Sedis. Op het ogenblik zljri
deskundigen 'bezig de encycliek uit het
Latijn in de voornaamste moderne talen
te vertalen.
Volgens zegslieden in het Vaticaan
zal de nieuwe encycliek gezien kunnen
worden als een soort magna charta, die
de leer der kerk uiteenzet met het oog
op de vrede in de. 20ste eeuw. Maar dan
op zodanige wijze, dat niet alleen de
rooms-katholieken, maar ook de andere
christenen en alle mensen van goede
wil zich erachter zouden kunnen scharen.
Volgens dezelfde zegslieden gaat de
paus in zijn nieuwe encycliek, ae acht
ste in zijn pontificaat, uit van de rede
nering, dat er by een nieuwe oorlog
noch overwinnaars noch overwonnenen
zullen zijn. Hij zou d'an ook bouwen op tie
in de hele wereld levende verlangens
naar vrede en aan de grote wereldmach
ten het terrein wijzen, waar zij elkaar
al sedert de laatste wereldoorlog proberen
te vinden. Dat de encycliek op witte don
derdag verwacht kan worden is afge
leid uit een bericht in de Osservatore
Romano dat de paus op die d'ag het
corps diplomatique ontvangt in de Six
tijnse kapel. De paus zou dan de diplo
maten de primeur van de encycliek wil
len geven.
lijke inspiratie geschreven is en dat het
de openbaring van God zelf aan de mens
„Het is een volmaakt voorbeeld van
goddelijke inspiratie. De enige manier
waardoor de bijbel verstaan kan wor
den is Jezus Christus".
Dr. Ralph Elliot heeft naar aanlei
ding van het verbod van zijn boek ont
slag genomen als professor aan de
Midwestern Seminary. Dit raakte het
vraagstuk van de academische vrijheid.
In de nieuwe geloofsuitspraak wordt
ook hierover gesproken. Men heeft het
volgende aan de uitspraak van 1925 toe
gevoegd: „In de christelijke opvoeding
behoort een evenwicht te zijn tussen de
academische vrijheid en de academi
sche verantwoordelijkheid. Vrijheid is
altijd gelimiteerd en nooit geheel abso
luut. De vrijheid van een leraar aan
een christelijke school wordt begrensd
door de autoriteit van de bijbel en de
doelstelling waardoor de school -bestaat.
Willy Messerschrnitt
geeft als particulier
raad aan Egypte
De leiding der te Augsburg in West-
Duitsland gevestigde Messerschmitt-
vliegtuigenfabriek heeft de juistheid
ontkend van een bericht, inhoudende dat
zij zakelijke betrekkingen onderhoudt
met Egypte of enige officiële instantie
of firma in dat land.
In dit bericht was gemeld dat Mes
serschrnitt medewerking verleende aan
de bouw, te Holoean, in Egypte, van
een krachtige straaljager. Driehonderd
Duitse technici zouden ter plaatse bij
de bouw van dit toestel betrokken zijn.
In de verklaring van Messerschrnitt
wordt ook gezegd dat indien professor
Willy Messerschrnitt (die president
directeur is) als particulier raad geeft,
dit geen zaak is, die de leiding van
Messerschrnitt aangaat.
(Advertentie)
di«pw*rk*nd«
KLOOSTERBALSEM
verzacht en verlicht aan
doeningen van huid en
spieren.
Huisapotheek
In 1 potje
En toch laat Petrus zich nog één keer gelden. Het moet tot
zijn eer worden gezegd. Petrus heeft een zwaard meegenomen
en als de bende zich op zijn Meester wil stortenkan hij zich
niet langer inhouden. Met één zwaai van zijn zwaard slaat
hij het rechteroor af bij Malchus, de slaaf van de hogepriester.
Is Jezus blij, dat althans Petrus het nu daadwerkelijk voor
Hem opneemt? Zegt Hij: goed zo, Petrus, op u kan ik ten
minste aan? Niets van dat alles. Jezus richt zich tot Petrus
met deze woorden: „Steek het zwaard in de schede; de beker,
die de Vader Mij gegeven heeft, zou Ik die niet drinken?"
Jezus herstelt de door Petrus aangerichte schade onmiddellijk.
Hij raakt het oor van Malchus aan en geneest de man, zo
weet de evangelist Lucas ons te melden. En de evangelist
Mattheüs voegt eraan toe deze woorden van Jezus: „Want
allen, die naar het zwaard grijpen, zullen door het zwaard
omkomen". Het moet voor Petrus een ontgoocheling zijn
geweest. Zijn dapperheid wordt niet door de Meester geac
cepteerd. Hij wordt teruggewezen, ja zelfs gewaarschuwd.
Waarom toch?, zo vraagt men zich af. Jezus zelf geeft het
antwoord: Hij moet de lijdensbeker tot de bodem uitdrinken.
Het zou zo eenvoudig voor Hem zijn de Vader te vragen Zijn
engelen te sturen. Maar Jezus weet, dat dan het plan van de
Vader tot redding van de wereld niet gerealiseerd zal wor
den, dat dan de duivel de overwinning boekt. Dat trekken
van het zwaard door Petrus hoe goed ook bedoeld kan
gevaar meebrengen voor de uitvoering van Gods plan met
de wereld. Daarom wordt Petrus op zijn nummer gezet. Hij
moet weten, dat hij met zijn optrediet de raad van God
dient.
De Sociaal Economische Raad
heeft een brief aan staatssecre
taris Roolvink gezonden, waarin
hij bezwaren maakt tegen een'
aantal opmerkingen die de staats
secretaris op 19 maart in de Eer
ste Kamer heeft gebezigd. Op die
dag werd de begroting 1963 van
sociale zaken en volksgezondheid
behandeld.
De Raad zegt dat de staatssecre
taris tijdens die behandeling hem in
gebreke gesteld heeft terzake van de
behandeling van de adviesaanvrage
over wettelijke regeling van het mi
nimumloon. De S.E.R. heeft nu opge
merkt het te betreuren dat staats
secretaris Roolvink in een openbare
vergadering verwijten heeft geuit 'in
een vorm waarin deze door de Raad
moeten worden afgewezen.
In de brief die de Raad aan de staats
secretaris heeft gezonden geeft hij een
samenvatting van hetgeen zich rond de
Ds. A. J. Noordewier
overleden
Op 67'jai-ige leeftijd is te Driebergen
overleden ds. A-. J. Noordewier, emeri
tus predikant der gereformeerde kerk
van Staphorst en Rouveen.
Ds. Noordewier werd in 1923 in zijn
eerste gemeente bevestigd. Hij stond
daar 27 jaar. Toen vertrok .hij in 1950^
naar Staphorst en Rouveen. Deze ge-"
meente diende hij tot 1 oktober 1960. Op
die datum werd hem emeritaat verleend.
De begrafenis is vastgesteld op vrij
dagmiddag 5 april aanstaande om twee
uur op de nieuwe algemene begraaf
plaats te Driebergen.
Britse kerkelijke leiders hebben
gisteren een voorgestelde wet
waarbij echtscheidingen in Enge
land gemakkelijker zouden wor
den, aangevallen. De Anglicaanse
aartsbisschop van Canterbury
heeft zich aangesloten bij de
roomsxkatholieke geestelijkheid
en vele protestanten in een ver
klaring waarin gezegd werd dat
deze nieuwe maatregel de men
sen zou aanmoedigen om het
huwelijk minder serieus op te
vatten.
Het ontwerp dat nu door het parlement
behandeld wordt, voorziet er in dat een
paar na zeven jaar van elkaar geschei
den geleefd te hebben, zonder veel moei
te echtscheiding zou kunnen krijgen.
De verklaring luidde onder meer: „De
huwelijkswetten van de staat in dit land
waren tot dusverre'gebaseerd op de ver
onderstelling dat het huwelijk voor het
leven aangegaan wordt en niet slechts
op wens van de betrokken partners ont
bonden kan worden".
„In de vervulling van onze plicht de
christelijke betekenis van het huwelijk
hoog te houden, zijn wij bezorgd over het
welzijn van de staat en het volk. Tegen
woordig zijn een kerkelijk huwelijk pn
zelfs een huwelijk voor de wet één in
de veronderstelling dat de twee partners
een verbintenis voor het leven aangaan".
„Wij geloven dat er een toenemende
neiging zal bestaan om deze verbintenis
minder serieus op te vatten, als het bij
de wet toegestaan zou worden deze ver
bintenis te verbreken op wens van beide
partnèrs".
„Bovendien, zal wanneer echtscheiding
wettelijk wordt toegestaan nadat de
partners enige tijd van elkaar geschei
den hebben geleefd, druk worden Uitge
oefend om deze vereiste periode te ver
korten", aldus de verklaring.
Momenteel is echtscheiding in Enge
land alleen maar mogelijk wanneer over
spel of wreedheid in het huwelijk bewe
zen is.
(Advertentie)
Ceta-Bever transparante kieurlak MFnfl MFY Cil»;
tl prachtige kleuren, wotervostl IlLUlMVICA
NED. HERV. KERK
Beroepen te Maarssen: J. A. de Waard,
te Meerkerk.
Bedankt voor Leerbroek (toez.): A. J.
Mulder, te Meteren en Est.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Coevorden (2e pred. pl.):
C. A. Verhoog, te Winaum (Fr.).
Aangenomen naar Amsterdam-Z (vac.
wijlen J. M. Mulder): J. P. Haspels, te
Apeldoorn.
CHRIST. GEREF. KERKEN
Beroepen te Harderwijk (vac. R. Sini
stra): M. Vlietstra, te IJmuiden.
Dr. J. W. Bruins
curator V.V.)
overleden
TUdena een vergadering in Den Haag
is gistermiddag plotseling overleden dr.
J. TV. Bruins, arts te Deventer.
Dr. Bruins werd in 1904 geboren. Hij
studeerde aan de Vrije Universiteit te
Amsterdam en aan de Rijksuniversite t
te Utrecht. In 1931 vestigde hij zich als
huisarts in Deventer en in 1943 promo
veerde hij aan de Rijksuniversiteit te
Utrecht tot doctor in de medicijnen op
een proefschrift over „Kinderen
schizophrene ouders".
Dr. Bruins heeft onder meer een boek
geschreven over „Huwelijkskeus en na
geslacht". In 1949 richtte hij mede op
de Nederlandse anthropogenetische ver
eniging. Hij was voorzitter van de in 1959
opgerichte vereniging van tweelingen,
in welke kwaliteit hij enige tweelingen-
congressen organiseerde. Voorts was hij
medewerker van het orgaan van de pro
testants-christelijke artsenorganisatie „So-
teria" en lid van de commissie van an-
thropogenetica van de Koninklijke Aca
demie voor Wetenschappen, en van de
commissie van de Koninklijke Neder
landse maatschappij ter bevordering der
geneeskunst, welke commissie een rap
port uitbracht over de kunstmatige in
seminatie bij de mens. Sedert 1962 war
dr. Bruins curator van de Vrije Universi
teit en docent aan het instituut voor pre
ventieve geneeskunde te Leiden. Ooi
was hij president-curator van het „Bau-
dartius lyceum" in Zutphen.
adviesaanvrage heeft afgespeeld. De
raad zegt dat de toenmalige minister
van sociale zaken op 2 juni 1959 advies
gevraagd heeft over een wettelijke re
geling van het minimumloon. Een door
de Raad voor dit onderwerp ingestelde
commissie van pre-advies constateerde
in haar eerste vergadering dat op grond
van de bepalingen van het buitengewoon
besluit arbeidsverhoudingen 1945, de
(wettelijke) mogelijkheid tot vaststel
ling van een minimumloon aanwezig is.
Beantwoording van de vraag of daar
naast een afzonderlijke wettelijke rege
ling voor minimumlonen tot stand zou
moeten komen bleek ten. nauwste sa
men te hangen met he«| stelsel van
loonvorming dat wordt vrorgestaan. In
de tijd van de adviesaanvrage, zo stelt
de Raad, was dat stelsel van loonvor
ming nog volop in discussie.
Niet persoonlijk
In de opmerkingen die de staatssecre
taris heeft gemaakt, zo zegt de Raad,
komt tot uitdrukking dat hij niet offi
cieel op de hoogte geweest zou zijn van
de gang van zaken bij de adviesaanvra
ge. Als de bewindsman hiermee wil
zeggen dat hij niet schriftelijk of per
soonlijk op de hoogte gebracht is, is het
juist, zo zégt de S.E.R. Hij wil gaarne
erkennen dat dit had kunnen gebeuren.
Dat het niet gebeurd is vindt onder
meer zijn oorzaak in het feit dat het
tijdens de besprekingen van de advies
aanvrage in de commissie een ministe
riële vertegenwoordiger aanwezig ge
weest is, die toezegde dat hij zo nodig
de minister gaarne op de hoogte
stellen van hetgeen in 1
leeftr
De Raad besluit met te zeggen dat hij
hoopte dat het de staatssecretaris dui
delijk zal zijn, dat hij ernstig behoefte
had aan een wederwoord op hetgeen
de bewindsman ln de Eerste Kamer
heeft gezegd. De Raad acht het juister
dat Indien hij inderdaad in gebreke
geweest zou zijn wakr hij de staatsse
cretaris niet persoonlijk schriftelijk
heeft Ingelicht de bewindsman de
Raad een rappel had doen toekomen,
dan dat hij de raad in het openbaar in
gebreke stelde.
VN-commissie
veroordeelt
ra ssenscheiding
De V.N.-commissie voor de rech
ten van de mens heeft gisteren een
ontwerp-verklaring goedgekeurd
waarin de rassendiscriminatie in de
wereld wordt veroordeeld,. Deze ver
klaring zal ter goedkeuring worden
voogelegd aan de zitting van de
Algemene Vergadering der Ver. Na
ties van dit jaar.
In de „verklaring en conventie over
de uitroeiing van alle vormen van ras
sendiscriminatie" wordt gezegd, dat
„zonder uitstel zowel een eind moet
worden gemaakt aan de politiek van
rassenscheiding en met name aan de
apartheidspolitiek als aan alle vormen
van rassendiscriminatie en afscheiding
die uit een dergelijke politiek voortvlioei-
In de verklaring staat verder onder
meer, dat discriminatie op grond van
ras, kleur of etnologische afkomst een
belediging voor de menselijke waardig
heid is en moet worden veroofdeeld
„als een loochening van de beginselen
die vervat zijn in het Handvest der Ver.
Naties, als een schending van de rech
ten van de mens en de fundamentele
vrijheid, geproclameerd in de univer
sele verklaring van de rechten van de
mens en als een obstakel voor vriend
schappelijke en vreedzame 'betrekkingen
tussen de volken".
Vraag: Als de man 65 jaar is en
A.O.W.-pensioen geniet, en de jongere
vrouw in loondienst is, maar nu door
een ernstige ziekte niet meer bekwaam Het contract wordt op de oude
te werken, kan zij dan na het waarden voortgezet. Wie de rioolbelas-
Waarschijnlijk heeft hij het contract
liet laten zien toen hij dit vroeg.
Antwoord: Dood breekt geen huur.
meen geldt de regel, dat men valt on
der de sociale voorzieningen van het
land, waar men werkt en niet van het
land. waar men woont. De regelingen
in België veranderen nog wel eens. zo-
het ziekengeld, invalid!- ting betaalt, wordt bij verordening be- dat het veiliger is zich meteen tot het
paald. De polderlasten betaalt de eige- door
naar. Als het contract daarin verande
ring brengt, dan bestaat de mogelijk-
heid, dat de huur te hoog is omdat be- de erfenis. Nu
ophouden
teitsrente vragen?
Antwoord: Deze vrouw kan zich het
beste wenden tot de bedrijfsvereniging
welke zij nu haar uitkering ont-
genoemde adres te wenden.
Vraag: Bijna een jaar geleden stierf
Ik heb recht op i
vangt. Deze vereniging is gerechtigd de paalde lasten, die ten laste van de eige- verkoop bij
hypotheek op
liditeitswet in werking als
plegen te komen, door de huur- huis. Alle geld moest op 1 december
der worden betaald. In dat geval zou bij de notaris zijn. Wanneer kan ik dit die wel
r haar de huurder aan de huuradviescommis- geld
zijn. De rente moet worden aange- bepalingen niet
vraagd bij de raad van arbeid.
Vraag: Kan een
het huis in 1943 van haar broer geërfd
leeft, de huur op dezelfde voorwaar
den voortzetten? Het voor de oorlog ge
sloten contract bepaalt, dat de straat-
en grondbelasting door de eigenaa
wordt betaald, ma
lasten, ook de nog
hoog is, m.a.w. of het
extra-last voor de huurder
huiseigenares, die de huurprijs is verdisconteerd.
Vraag: Hoe hoog is de A.O.W. in het geld
België voor gehuwden en weduwen? gen en c
Antwoord: Voor arbeiders, die in Ne- men ten
derland wonen en in België werken, werkelijk
geldt dat zij onder Belgische sociale dan nog kan het met
dat alle andere voorzieningen vallen, zolang zij daar bij neven
belas- werken. Daar deze regelingen ten dele gestorven
krijgen? Of betaalt de notaris,
hem dit goeddunkt? Is er hier-
bepaalde tijd? Is de rente van
voor de erfgenamen of voor
geen pensioen heeft, voor de oude dag
sparen zonder een lijfrente te kopen of
een levensverzekering te sluiten en toch
een bedrag van 3600 voor de inkom-
stenbelasting aftrekken? Op welke
Antwoord: De notaris is verplicht voorwaarden kan men effecten of deel-
•fgenamen af te dra- nemingen in beleggingsfondsen kopen
aftrek? Het gaat er om dat het
1 december binnen
erfenis, waar
nichten, of kinderen van
nichten betrokken
of c
verlies moeten afkopen, indien i
verzekering is gesloten.
tingen, door de huurder worden gedra- anders zijn dan in Nederland, moeten zijn, soms lang duren eer de zaak gere- Antwoord: Wat u wilt, kan fiscaal
geld
de notaris met de betaling niet. De 3600 aftrek wordt slechts
wordt voortgezet. Kan de huurder
?eren de rioolbclasting en polderlasten
te betalen omdat men op het woning
bureau heeft verteld, dat de rioolbelas- trent de
ting door de eigenaar wordt gedragen? terugkeer
deling Belgische zaken
van arbeid te Breda, Daar kan men
volledige inlichtingen geven ook om
schriften. die gelden bij
kan beginnen, vooral als niet allen be- leend
de raad reikbaar zijn of medewerken. Het beste daarmf
is eens rustig op het kantoor van de
notaris te spreken en na te gaan, wel
ke moeilijkheden de afwikkeling in de ter
Nederland, In het alge- weg staan.
betaalde lijfrentepremies of
gelijkgestelde premies voor
kapitaalverzekeringen met lijf'-ente-
clausule. Do lijfrentetermijnen zijn la
ter weer met inkomstenbelasting be
last. De door u gespaarde effecten niet.