Fantastica De duizend pastorieën Berlijnse muiir kern van een theologisch debat Meer rechtsbescherming tegen de overheid Wat paffen willen we of proeven? Brits bijbelgenootschap in Spanje weer toegelaten Vier kerken in Wales overwegen vereniging CONSTANT NIEUW Een kanttekening OPKOMST EN NEERGANG VAN POSTORDERBEDRIJVEN SUNNY Ds. J. C. Helders overleden Penning van Tilburg voor prof. W. R. Heere NDP protesteert tegen toelating van Ghanezen Docenten sloegen leerlingen Geref. synode komt 2 mei bijeen Een woord voor vandaag „Verenigde Kerk in Wales" Interim-rapport uitgegeven Wordt dokter Klapwijk (Dorp)[ lector aan V.U.?b AEG AUTOMATISCH DONDERDAG 14 MAART 1963 HET GAAT met de postorderbedrijven in ons land niet goed. Beter gezegd, het gaat slecht. Vorige week werd bekend gemaakt, dat Dekkers in Dordrecht het postorderbedrijf zeer drastisch zal inkrimpen, omdat deze tak van het bedrijf met zijn zeer zware verliezen de zaak naar de afgrond heeft gesleurd. Dit jaar zullen er dan ook 240 personeelsleden worden ontslagen. Maar de vorige week werd ook nog een ander echec bekend gemaakt. Stoom spinnerij Twente heeft een dochteronderneming, verzendhuis „De Postduif". Ook dit postorderbedrijf blijkt niet meer rendabel te zijn en het zal ook worden opgeheven; dit betekent het ontslag van een aantal personeelsleden. Een paar maanden geleden verscheen in de krant het bericht, dat het grote Engelse concern Great Universal Stores 75% van de aandelen van hot post orderbedrijf N.V. Wehkamp had overgenomen. Door deze binding met een zeer groot Engels postorderbedrijf (men doet overigens ook nog andere zaken) zijn de economische basis en de mogelijkheden van Wehkamps postorderbe drijf enorm vergroot en heeft het de kans gekregen ook buiten de eigen grenzen activiteiten te ontplooien. Deze machtige steun in de rug zal Wehkamp vermoedelijk zeer welkom zijn, gezien althans de ipoeilijkheden waarmee de andere postorderbedrijven hebben geworsteld. Die moeilijkheden zijn anders beslist niet van de allerlaatste tijd. Wij her inneren ons b.v. de liquidatie van het postorderbedrijf Noordeloos in het begin van 1962. Maar ook voordien waren er al tekenen aan de wand die te denken gaven. Postorderbedrijven zijn geen nieuw verschijnsel bij de distributie. Ver voor de oorlog bestonden zij reeds, vooral in landen waar de afstanden tussen steden, dorpen en platteland zeer groot waren. De postorderbedrijven over brugden nu die afstanden door het plaatsen van aanlokkelijke advertenties, maar vooral door het sturen van smakelijk uitgevoerde, vaak zeer uitgebreide catalogussen. Men kon thuis op zijn gemak een keuze doen, daarna een be stelformulier invullen, waarna het bestelde keurig werd thuis bezorgd. Na de tweede wereldoorlog begon het postorderbedrijf zijn grote opmars in Nederland. Het overbruggen van geografische afstanden was in ons land niet zó belangrijk. De grote zuigkracht was dan ook aan andere factoren toe tc schrijven. Nog geruime tijd na de oorlog was er een enorm gebrek aan goede ren en het waren de postorderbedrijven die erin slaagden op opvallende wijze grote partijen goederen aan te bieden. Voor de consumenten betekende dit bovendien, dat zij niets met winkelsluitingstijden te maken hadden, terwijl anderen niet meer de schroom behoefden te overwinnen om een grote winkel met veel personeel binnen te gaan. Postorderbedrijven werkten ook nog met gemakkelijke betalingsvoorwaarden, terwijl de vierde en belangrijkste factor was, dat de postorderbedrijven tegen scherp concurrerende prijzen leverden, vaak lager dan die van de detailhan. delszaken. De postorderbedrijven konden scherp concurreren, doordat zij velen tot kopen wisten te bewegen en daardoor grote bestellingen op gelijke produkten ont vingen. En hier komen wij bij de kern van de zaak. Een postorderbedrijf kan economisch werken, als het grote hoeveelheden tegelijk kan inkopen en vervolgens verkopen, als het zijn voorraden snel kan afzetten en het dus een grote omzetsnelheid bereikt. Op deze wijze worden niet alleen alle soorten textiel en kleding verkocht, maar ook alle mogelijke huishoudelijke artikelen. Een catalogus van het gigantische Amerikaanse postorderbedrijf Sears, Roebuck and Co (dat overi gens ook tal van winkelbedrijven bezit) is een enorm boekwerk, waarin bijna alles ten verkoop wordt aangeboden wat maar te bedenken valt. Wat zijn nu de krachten geweest, die voor de ommekeer hebben gezorgd? Krachten die aan de mythe van de steeds verder groeiende postorderbedrij ven een eind hebben gemaakt? In de eerste, plaats zijn de marktverhoudingen radicaal gewijzigd. De naoor logse Inhaalvraag Is verdwenen, doordat het aanbod van goederen steeds groter is geworden, naar hoeveelheid, maar ook naar assortiment en kwaliteit. En de fabrikanten, warenhuizen en detailzaken hebben beslist niet vergeten om door advertenties maar ook op andere wijze onder de ogen van kopend Nederland te brengen, dat zij voordelig konden leveren, desgewenst eveneens tegen gunstige betalingsvoorwaarden. Een bijkomende factor is nog, dat het aantal auto's zeer sterk Is toegenomen, waardoor steeds meer mensen uit afgelegen plaatsen naar de grote winkels konden komen. Niet alle postorderbedrijven hebben deze belangrijke verschuiving bijtijds ingezien en getracht de bakens te verzetten. Dodelijk wordt het dan, als daarnaast de goederen niet economisch genoeg worden ingekocht, als er niet selectief gekocht wordt, als onvoldoende wordt nagegaan waaraan de af nemers behoefte hebben, als te grote voorraden worden ingeslagen. Wij krij gen dan het beeld dat door de felle concurrentie de vraag te klein is geworden tegenover de ingekochte voorraad artikelen. Een extra handicap is de laatste jaren nog geweest, dat het weer zeer on gunstig voor de verkoop was. Men bleef dus met voorraden zitten, die niet alleen verouderden of uit de mode raakten, maar waarin ook veel geld was vastgelegd, dat er niet bijtijds uitkwam. Dit leidde tot verliezen, die op een gegeven moment niet meer, althans uiterst moeilijk te dragen waren en vandaar dat menig postorder bedrijf noodgedwongen het bijltje erbij heeft neergelegd. Duitse synode bijeen Tot twee maal toe botsten deze week de inzichten op de synode van de Duitse Evangelische Kerk, die op dit ogenblik in Bethel bijeen is. Tijdens het debat dat volgde op het overzioht van de situatie in de Duitse Kerk door praese Kurt Scharf bleken grote verschillen van mening over de Berlijnse muur. De bekende Duitse voorzitter van de Bonds-j dag, dr. Eugen Gerstenmaier, tekende protest aan tegen een uitspraak van de Berlijnse hoog leraar prof. dr. Heinrich Vogel, waarin deze zei dat „politiek ge zien, de muur van twee kanten is gebouwd". Op theologisch ge bied werd een uitspraak aange vallen van de theoloog uit Erlan gen prof. dr. Walter Künneth dat de ontwikkeling van de mario- logie in de Rooms-Katholieke Kerk maar kinderspel is verge leken bij wat op het ogenblik mogelijk schijnt te zijn in de protestantse theologie. Prof. Vogel, die het debat opende waarschuwde voor een nationalisme in zijn ergste vorm, dat zich op de Ber lijnse muur richt. Deze theoloog die aan beide zijden van deze muur werk zaam is en naar zijn woorden dage lijks door de muur moet, vroeg de synodeleden de „boeteroep van de COOP ROZIJNENBROOD LEKKERALST FIJNSTE BANKET! In de leeftijd van 85 jaar is te Am sterdam overleden ds. J. C. Helders, emeritus predikant der Nederlandse Hervormde Kerk. De begrafenis zal van daag. donderdag 14 maart om twee uur te Ermelo plaats hebben. Ds. Helders, te Rotterdam geboren, studeerde aan de Rijksuniversiteit te Utrecht. In 1904 werd hij kandidaat te Friesland. Nadat hij eerst enige tijd werkzaam was geweest als broeder op de stichting ,,Meer en Bosch" te Heem stede. werd hij in 1905 hulpprediker te Glanerbrug. Nadat aldaar een zelfstan dige gemeente was gesticht, werd ds. Helders in 1907 predikant van Glaner brug. Hij diende voorts de gemeenten van Vorden (1910), Velsen (1918) en Groesbeek f1921). In 1926 kreeg hij eervol ontslag met bevoegdheid van emeritaat om voorgan ger te worden van de Biltse kapel te Bilthoven. Op 1 juli 1929 ging hij met emeritaat. Vele publicaties zijn van ds. Helders' hand verschenen. Onder meer verscheidene bijbelse dagboeken. Tiveede Kamer van harte akkoord (Van onze parlementsredactie) Van harte heeft de Tweede Kamer gistermiddag ingestemd met een regeling, die tot doel heeft, de rechtsbescherming van de burger te vergróten en die is neergelegd in het wetsontwerp Beroep Administratieve Beschik kingen. De vijf sprekers, die over het wetsontwerp het woord voer- Voor „paffers" een vraag - voor fijnproevers een weet! louter lichte geurigheid 29ct. WILLEM II SIGARENFABRIEKEN VALKENSWAARD den, legden minister Beerman, die het voorstel verdedigde, geen strobreed in de weg. Het ontwerp kon derhalve zonder hoofdelijke stemming worden aanvaard. De inhoud van het belangrijke w_ ontwerp komt in grote lijnen op het volgende neer. Wanneer iemand zich In zijn belang getroffen acht op grond van bepaalde beschikkingen van de rijksoverheid, kan hij tegen deze over heidsbeschikking beroep aantekenen bij de Kroon. Hij moet daartoe een verzoek indienen bij de voorzitter van de afdeling geschillen van bestuur van de Raad van State. Hy dient daarbij een griffierecht van 25 te betalen, welk bedrag hem wordt teruggegeven, wanneer zyn klacht gegrond wordt verklaard. De voorzitter van de afdeling geschil len van bestuur onderzoekt het beroep tegen de overheidsbeschikking. Hij wint zo nodig bij de betrokken overheidsin stanties inlichtingen in. Acht hij het beroep gegrond en wei gert het betrokken overheidsorgaan de beschikking te herzien, dan kan hij des gewenst de Kroon adviseren, de beschik king te vernietigen en zo nodig schade loosstelling toe te kennen. Hangende het onderzoek kan een beschikking, waar tegen beroep is aangetekend, op verzoek van de klager geheel of gedeeltelijk wor den geschorst. Bedoeling van het wetsontwerp is vooral, het de burger mogelijk te maken op betrekkelijk eenvoudige wijze zijn recht tegen de overheid te zoeken. Het is niet mogelijk gebleken, de regeling ook van toepassing te verklaren, ten aanzien van beschikkingen van lagere overheidsorganen, zoals provincie en ge meenten. Bij het wetsontwerp is een bijlage ge voegd, waarop staat vermeld op welke beschikkingen de wet niet van toepas sing is. In verband met de verwachte toeneming van het werk van de afdeling geschillen van de Raad van State wordt het aantal staatsraden uitgebreid van zestien tot twintig Te zijnen huize is aan prof. dr. W. R. Heere. oud-hoogleraar in de sociografie aan de r.k. economische hogeschool te Tilburg, door loco-burgemeester N. H. Pontzen de zilveren legpenning der ge meente overhandigd. Dit op grond van zijn bijzondere belangstelling en daad werkelijke medewerking als adviseur bij het oplossen van stedebouwkundige vraagstukken. Prof. Heere heeft ook enige tijd het gemeentelijk bureau voor statistiek als adviseur ter zijde gestaan en deel uit gemaakt van de gemeentelijke onder wijscommissie. muur" te laten klinken. Klachten aanklachten zijn niet het antwoord, moet schuldbesef zijn. Dat alleen zal een werkelijke verandering brengen, ook in de politieke problematiek. Naar zijn mening mag de kerk hier niet zwijgen. Deze woorden werden scherp aange vallen door dr. Gerstenmaier. Hij ver klaarde met nadruk dat de muur werd opgericht „om een groot stuk van Duits land tot een gevangenis te maken." Er was maar een mogelijkheid geweest om de bouw van de muur te voorkomen, namelijk de duizenden vluchtelingen uit Oost-Duitsland terug te sturen. Dat echter zou betekenen dat men het recht en de rechten van de mens zou hebben vertrapt. Commissie Toen nog twee leden van de synode, prof. dr. Oskar Hammelsbeck uit Wup- pertal en ouderling Georg Jung uit de Palts zich aan de kant van prof. Vogel stelden, nam dr. Gerstenmaier nogmaals het woord en zei onder meer dat een christen zich niet in een houding van boetedoening en schuldbesef mocht ver harden. Hij kon niet inzien wat een discussie over de fouten van het ver leden voor nut had voor de toekomst Ouderling Jung had het antwoord van Gerstenmaier op de uitspraak van prof. Vogel als een al te lieflijke voorstelling van kwade zaken en iet of wat farizeïsch betiteld en gevraagd om een commissie die een onderzoek zou kunnen instellen naar de koers van de kerk in de afgelo pen twaalf of vijftien jaar. De emeritus-bisschop Martin Haug sloot dit gedeelte van het debat met enkele opmerkingen over de menselijke kant' van de zaak. Hy stelde vast dat een muur die gezinnen uiteenrukt en verhindert dat mensen menswaardig met elkaar kannen leven „tegen Gods wil" is. Theologie Bijzonder scherp was de opmerking van prof. dr. Künneth, die had uitge sproken dat de protestantse theologie zich in een ernstige crisis bevindt. De „existentiële uitleg" van de bijbel draagt het gevaar in zich dat een filosofisch principe „tot de zaak zelf wordt ver klaard en boven de waarheid van het evangelie wordt gezet." Hij werd herhaaldelijk in zijn spreken onderbroken door boze stemmen die het in het geheel niet met hem eens waren, vooral toen hij zei: „Wat tegenwoordig zo hier en daar naar voren komt onder het mom van theologie is bijzonder ge vaarlijk omdat het veel subtieler en on doorzichtiger is dan de theologische ketterij waartegen de Bekennende Kirche in de nazidagen te strijden had". Ook was volgens hem de ontwikkeling van de mariologie in de Rooms-Katholieke Kerk slechts kinderspel vergeleken bij wat nu mogelijk is in protestantse krin- Vele theologen wierpen zich in het debat. Prof. Künneths woorden vonden gehoor en werden scherp afgewezen. Prof. dr. Wilhelm Niesel. de moderator van de Reformierte Bund toonde zich ook bezorgd over de huidige ontwikke ling. Prof. dr. -Ernest Wolf en prof. dr. J. Beckmann spraken van „overdrijving Wolf zei dat de kritiek zich tegen stro mingen in de theologie richtte die al weer op de terugmars zijn. Naar zijn overtuiging was de protestantse theo logie van Duitsland op de beste weg, waarop ze opnieuw ontdekte vat de reformatoren bedoelden met de recht- vaardigmaking. Het bestuur van de Nieuwe Democra tische Partij heeft telegrafisch bij pre mier Dè Quay geprotesteerd tegen de toelating van Ghanese studentén in ons land. Zij zijn geen politieke vluchtelin gen, die asiel behoeven, aldus de N.D.P. Verzocht wordt de gelden van de Ne derlandse belastingbetalers ter beschik king te stellen van Nederlandse studen- Beroëpingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Stavoren: J. A. Scholten, vicaris te Meppel; te Odoorn (vac. H. van Lunzen): A. J. Roodzant, te Belling- wolde. Aangenomen naar Katwijk aan Zee (7e pred.pl.): W. Vroegindewey, te Bar- neveld. Bedankt voor Papendrecht: W. Vroeg indewey, te Barneveld. GEREF. KERKEN Beroepen te Lewedorp: A. Borman, kand. te 's-Gravenhage. CHRIST. GEREF. KERKEN Bedankt voor Hilversum-O. (vac. P. op den Velde): C. den Hertog, te 's-Gra- venhage-W. GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor Kortgene en Ouddorp: A. Hofman, te Zeist. ÜNIE VAN BAPTISTEN GEMEENTEN Beroepen te Zwolle: S. J. Zijlstra, te Eindhoven. De politierechter te Arnhem heeft gis teren de 38-jarige A. F. vanA. directeur van het pedagogische instituut K. W. te Arnhem en zijn broer, de 41-jarige do cent aan dit instituut A. A. J. van A. ver oordeeld tot een geldboete van ƒ500,— ieder wegens mishandeling van een aan tal jongens in de jaren 1959 en 1960. Zo zou een jongen een hersenschudding heb ben opgelopen en een andere gekneusde ribben. Bloedneuzen zouden aan de orde van de dag geweest zijn. Beide broers ontkenden echter dat zij zich zo te bui ten waren gegaan. Ouders bleken ook weinig geloof te hebben gehecht aan uit latingen van hun kinderen over het in stituut. Ter zitting kwam nog ter spra ke dat leerlingen tot diep in de nacht strafwerk zouden hebben moeten ma ken. De officier van justitie, mr. J. van IJsendoorn had tegen ieder van de ver dachten een voorwaardelijke gevange nisstraf van drie weken met een proef tijd van drie jaar en een boete van 1000 gevorderd. De generale synode van de Gerefor meerde Kerken zal op 2 mei voor een eerste zitting bijeenkomen. Deze datum is dezer dagen vastgesteld door de ker- keraad van de roepende gemeente van Groningen-Zuid. Zo nodig zaïl de synode ook nog op 3 mei vergaderen, maar dan uiteengaan tot de tweede helft van au gustus. De traditionele bidstond wordt gehouden op 1 mei De synode zal in de Stadsparkkerk vergaderen. Nog vóór Goede Vrijdag is Pinksteren al in het zicht. Nog voordat Jezus sterft om de zonden van de mensen ligt er al dc boodschap van een andere Trooster. „Ik zal de Vader bidden en Hij zal u een andere Trooster geven om tot in eeuwigheid bij u te zijn, de Geest der waarheid", zo zegt Jezus kort voor Zijn gang naar Golgotha tot Zijn discipelen. In deze woorden klinkt reeds door het lied van de overwinning. Jezus zal heen gaan. Hij zal ons met God verzoenen. Dat staat vast. God de Vader zal het offer van Zijn Zoon accepteren. Maar Hij zal de mensen niet als wezen achterlaten. De troost, die de discipelen ontvingen in de onmiddellijke nabijheid van hun Heer, neemt geen einde met Zijn heengaan. Er komt een andere Trooster. Die zal blijven. Die Trooster is de Geest der waarheid. Hij neemt als het ware de taak van Jezus over. De troost, die Hij biedt, omdat Hij in de allerdiepste zin van het woord zelf Trooster is, wordt geen mens ontnomen, die zich wil laten troosten. En laat nu niemand zeggen: ik heb geen troost no dig. Men kan het ver brengen met het pantseren van het hart. Maar er komt een ogenblik, vroeg of laat, dat het pantser af valt en dat de mens blijft staan, onbeschermd en ongetroost. Jezus zendt die andere Trooster, Die de Geest der waarheid is, Die u en mij wil leiden in het licht en in de waarheid en in het leven. Na ruim zes jaar De Spaanse regering heeft een bijbelgenootschap in Engeland, het „Britse en Buitenlandse Bijbelge nootschap", toegestaan weer bij bels in Spanje uit te reiken en de arbeid onder de protestanten te hervatten. Goed ingelichte kringen in de Spaanse hoofdstad zien hier in aanwijzingen, dat het klimaat voor de protestanten in Spanje toch langzamerhand verbetert. Tot 1956 was het Londense genotschap in Spanje werkzaam, in dat jaar werd er een verbod van kracht om nog lan ger bijbels uit te reiken, de aanwezige voorraad, waarvoor later wel schade vergoeding werd betaald, werd in be slag genomen. De primaat van Spanje heeft nu aan de minister van buiten landse zaken medegedeeld dat het Spaanse episcopaat geen bezwaar meer heeft tegen de hervatting van de arbeid van het Londense genoodschap. Toch is er nog een sterke- oppositie tegen de nieuwe koers van de regering, tot grotere vrijheid van de protestanten. (Advertentie) Snuif en wrijf Uw verkoudheid van neus, keel of borst weg met De vier grootste vrije kerken in Wales, te weten de baptisten, me thodisten, congregationalisten en presbyterianen, hebben een 31 pa gina's tellend schema uitgegeven handelend over het eventuele mengaan van deze vier kerken. De voorgestelde naam voor de dan ontstane kerk zal zijn „De Ver enigde Kerk in Wales". GOUDEN HEREN ZEGEL EN MONOGRAMRINGEN Ltvtring van Jt productin der Constant fabitkm uitsluitend via dt erkende juweliert Het rapport, dat vorige week is vrij gegeven, is verdeeld in twee delen. Het eerste bespreekt de vraag „waarom eenheid?". Het tweede deel behandelt meer de organisatorische kant van het samengaan, en de leerstellingen. Het gehele rapport ademt de sfeer van een „interimrapport", alleen ge publiceerd ter informatie aan de ker ken, zodat die kennis kunnen nemen van de stand van zaken na vier jaar werken aan de eenheid. Het voornaamste doel van de inhoud van het rapport is het samengaan van meer dan de vier genoemde kerkge nootschappen te bevorderen. Hoewel men niet kan verwachten, aldus het rapport, dat de verschillende „takken" van de kerk overeenstemming over al le theologische vraagstukken.zullen be reiken, en men vrij moet zijn in het verschillen van meningen zal de „Ver enigde Kerk van Wales" zichzelf be schouwen als deel van de ene Heilige katholieke en apostolische kerk, het li chaam van Christus. Organisatie Men verwacht niet dat een algemene organisatielijn uitgestippeld kan wor den, maar het schema vermeldt wel voorstellen tot het onderbrengen van de verschillende kerken lil districten, ver tegenwoordigd in de Synode van de „Verenigde Kerk van Wales". Elk dis trict afzonderlijk zal dan zaken als pre dikantsvoorzieningen, kerkelijke bijdra gen en afvaardiging naar de Synode kunnen regelen. Het is klaarblijkelijk niet de bedoeling dat de plaatselijke kerken afgevaardigden sturen naar de Raad. De kerkgebouwen zullen over de te vormen gemeenten worden verdeeld, en elke gemeente zal het récht hebben haar eigen predikant te beroepen. Vooral de Jezuiet Eustaquio Guerreri waarschuwde in een Spaans tijdschri" voor de protestanten. „Als de protestante minderheid hij in tegenstelling tot de officiële cijfei van de regering aanduidt met het ge-. tal 15.000) inderdaad gelijk gesteld gaanF worden, dan moet men van meet af aanpï bedenken dat zo'n stap „het onschat-l^ bare goed van onze religieuze eenheid"^' veel schade kan gaan berokkenen. In politieke kringen In de Spaans» hoofdstad meent men toch dat de rege-F ring ondanks zulke tegenstand besloten heeft de gelijkstelling van de protestan-L ten door te voeren, al was het alleen[y maar om de tegenstelling in dit opzichtf® met andere Europese landen zo klein]1 mogelijk te maken. (Van onze correspondente) K' Blijkens een uit Arnhem afkomstig'L bericht in Het Vrije Volk is de genees-fu heer-directeur van de Johanna Stich-IL ting, dokter A. Klapwijk, op het ogen-fS blik nog waarnemend directeur vanlR Het Dorp, een lectoraat aan de Vrije'0 Universiteit in de leer van de revalijf datle aangeboden. Dokter Klapwijkp blijkt het aanbod nog in beraad hebben. Hij heeft het voor zichzelf nog ni uitgemaakt of hij moet accepteren weigeren. Hij heeft zelf verklaard, da. de onderhandelingen nog gaande zijnl In de omgeving van de dokter neemt meiT aan, dat hij naar Amsterdam zal gaanr De leeropdracht die hier wordt bedoelq?1 zou voorlopig toch maar enkele uren peif' week vergen van de bekende revalidatie! arts, die een oud-student van de V U. en later zich heeft gespecialiseerd aar., de Leidse universiteit. Aan de laatste universiteit heeft men vier jaar geleden de jonge Arnhemse^ arts, die juist in de veertig is, een hoogc leraarschap aangeboden, maar in overf leg met zijn hoogleraren heeft hij toeifi? gekozen voor het directoraat van der. Johanna Stichting, die onder zijn leiding en onder die van de economische direcf tcur J. W. van der Ben (samen hebbeif zij de conceptie van Het Dorp op papieiai gezet), de laatste jaren een grote faaraL: heeft gekregen. Als dokter Klapwijk het lectoraat i_. Amsterdam aanvaard, zal hij de eerster docent in de revalidatietecliniek aan cl(L V.U. zijn. Dokter Klapwijk heeft niett ogenblikkelijk de eervolle opdracht a vaard vanwege zijn gebondenheid zijn Arnhemse taken. Die zijn hem. heeft hij gezegd, heel dierbaar. Buiten z" werk op de Johanna Stichting en 1 zeer veel omvattende werk voor Dorp (men zoekt op het ogenblik juiste man voor de directeursstoel) heefC dokter Klapwijk een eigen, kleine prakp tijk in het Arnhemse Diaconessenhuis enJ( is hij bovendien nog con-rector van dtec Christelijke Academie voor Lichamelijk^ Opvoeding. L (Advertentie) SPIEGELGLADDE STALEN ZOOI. VEDERLICHT Stille, vriendelijke pastorie, ik breng U mijn groet!" Zo luidt de eerste regel van een ver rukkelijke, zij het ook ouderwetse roman, geti teld „De Pastorie van Nöddelo", geschreven door een onbekende Deense Nicolaas, oud acht tien jaar, en door de Rotterdamse predikant-lite rator Haspels in het begin van deze eeuw ver taald. Verhalen over dorpspredikanten en hun gezinnen waren destijds in de mode, zoals ze dat trouwens in Amerika nog zijn, getuige de ware stroom van domineeskinderen, die het le ven van hun ouders schilderen; het Europese genre is allengs in het vergeetboek geraakt. Mis schien omdat onze auteurs wel wat erg omslach- tig-rhetorisch waren: misschien omdat hun ver tellingen te langdradig zijn. en er feitelijk zo bij zonder weinig gebeurt Misschien ook omdat geen mens na twee wereldoorlogen meer gelooft in een pastorie als in een eiland van gelukza ligheid, en men gelijktijdig meent de werkelijk heid meer recht te doen door de perversiteiten en ellenden van ontspoorde mensen te tekenen? Het is overigens wel spijtig: deze afkering van het gave en gezonde! Ik prijs me ondertussen gelukkig dat ik die dui zend liefelijke pastorieën nog heb megen leren ken nen. Het waren er dan mogelijk welgeteld geen duizend, en er waren ook wel min of meer onbe woonbaar verklaarde woningen bij, maar de sfeer van stille vriendelijkheid was er zeker in aanwe zig, en die heeft een grote bekoring op me uitge oefend. Wat lagen ze daar heerlijk temidden van de Gro ningse. de Friesche en de Drentse dorpen en vel den. Toegegeven, we zagen hen op hun allerbest: des zomers in de hondsdagen, als we fietstochten maakten, of met voorwereldlijke voertuigen als paardetrams of landauers de boer op gingen. Die zelfde pastorieën waren heel wat minder idyllisch als het spijkerhard vroor, en hun bewoners zich 's morgens min of meer uit hun bed moesten los hakken om op te staan. Ze waren evenmin bestand tegen wolkbreuken en stormen, die maakten dat hele kamers onder water kwamen te staan. Van al die ongemakken had je niet het flauwste benul, .vanneer je er 's zomers te gast was, en gezellig in de tuin zat op een uur dat de legioenen mug gen te lui waren om hun jengelzang aan te hef fen. In plaats van de gebreken zag je enkel maar de deugden. Eerste deugd: de studeerkamers met hun zware rijen folianten in de boekenkasten, met het over laden schrijfbureau, waaraan de pastor loei zijn preken placht te schrijven en waarop allerlei an dere herderlijke documenten rustten. Studeerkamers, waar je als vanzelf je stem dempte vanwege de hoge gedachten, die hier rond waarden. En stu deerkamers. waarin die dominees zich altijd weer geheimzinnig terugtrokken ter voorbereiding van kerkdiensten en catechisaties van vergaderingen en besprekingen. Dan tweede deugd: de huiskamers vol enorme meubelstukken. vol kaften en tafels en stoelen en weet ik wat meer. Met vooral de nodige bescher mende glasgordijnen, die je wel toestonden om het leven in de dorpsstraat gade te slaan, maar du geen enkele brutale blik van buiten naar binnerfA toelieten Want in de pastorie waakt men over hejJ dorp, maar men voelt er beslist niet voor dat heiL dorp de pastoriebewoners óók op de vingers kijktJE Al weet men dan ook heel best, dat er binnedG die muren geen woordje gesproken, en geen zuchtjfV geslaakt wordt, dat niet in de kortst mogelijke tijfv tot aan de uiterste grenzen van de gemeenscha» n, doordringt. Vl En tenslotte derde deugd: de keuken. En in dijï! keuken altijd een enorm fornuis, en daarop immo: een evenredig grote pan soep. Want de pastorieën zijn in het verleden de soepfonteinen van het platte tr land geweest, en geen mens weet hoeveel domiJL neeskinderen klompen en schoenen versleten hrb- E ben bij het wegbrengen van geheimzinige trans] d porten versterkende middelen naar zieken en inval a liden, naar kraamvrouwen en bejaarden. Ja, dat was de stille, liefelijke pastorie. Etf thans glimlachen we erover en steken er een beet je de draak mee. De soep komt nu van sociale zaken en de levenswijsheid krijgen we uit he kijkkastje. De oude pastorieën staan leeg en he ffj predikantsgezin woont in 'n soortement bungalow tje tussen anderen in. Maar ik bliif dankbaar dat v die oer-pastorieën me hebben bekond: ze hebbel me mee de weg gewezen naar dat wondere amhtï® dat veel minder romantisch en tegelijk oneindig veel wonderlijker is dan ik destijds ooit vermoed*— de!

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1963 | | pagina 2