UIT HET
VUISDE
Uw probleem is het onze
Baptisten willen in de
Wereldraad blijven
Studieloon moet 3500
per jaar bedragen
We erkennen elkaar nu
als ware kerken
VOORTREKKERS
WAJANG
Minister Beerman over
vreemdelingenbeleid
Synode van Duitse Kerk
in Bethel bijeen
Argumenten contra van dr. Van Huiten
Minderheid
wil echter
uittreden
Een woord voor vandaag
Europa's lichte
geurigea
pijptabak
DINSDAG 12 MAART 1963
De kosten bij een eventuele
81
invoering van het studieloon
zullen geen 60 maar ruim 100
miljoen gulden bedragen. Dit is
de mening van dr. M. van Huiten
in en artikel „Argumenten con
tra het studieloon" in het jongste
nummer van „Folia Civitatis",
waarin hij commentaar geeft op
een beschouwing van prof. dr. J.
E. Andriessen over „Enkele con
sequenties van het studieloon"
in een vorige aflevering van dit
weekblad.
Praten over het al of niet invoeren
van studieloon is een uitzichtloze zaak
zolang niet betrouwbaar en exact is
vastgesteld hoe de-problemen dienen
te worden opgelost, meent dr. M. van
(Advertentie)
Huiten, die deze problemen dan in zijn
artikel nader aangeeft.
Volgens prof. Andriessen zijn er twee
duidelijke argumenten pro studieloon,
namelijk het bijdragen tot de zo hoog
noodzakelijke democratisering van ons
wetenschappelijk onderwijs.
Onder democratisering verstaat prof.
Andriessen het opvoeren van het per
centage studerenden afkomstig uit een
lager milieu en onder rendementsverbe
tering het opvoeren van het percentage
afgestudeerden binnen een bepaald aan
tal jaren.
Rendement
De allereerst te stellen vraag is ech
ter volgens dr. Van Huiten of demo
cratisering de rendementsverbetering
niet uitsluit of vertraagt. Neen, ant-
woordt prof. Andriessen, opvallend is
het dat het studierendement -beter wordt
naar gelang het milieu Avaaruit de stu
denten afkomstig zijn lager is. Geen
wonder, reageert dr. Van Huiten, de
selectie op die categorie toegepast is
wel zo scherp dat alle zwakke broeders
er uit gevallen zijn. lang voor de poort
van de universiteit bereikt wordt.
Zij die de universiteit wel binnen
treden torsen volgens hem bovendien
in veel zwaardere mate dan de stude
renden afkomstig uit de middelbare
hogere milieus de druk van een per
studiejaar groeiende schuld aan ren
teloze voorschotten, terwijl hen boven
dien voortdurend de dreiging boven het
hoofd hangt van inhouding van beurs
en/of renteloos voorschot bij niet tijdig
met succes afleggen van het volgende
tentamen of examen. Dat zij voortmaken
en gemiddeld meer afstuderen dan de
anderen is niet varwonderlijk, aldus
dr. Van Huiten, die van mening is dat
wanneer deze categorie door democra
tisering wordt vergroot zij welhaast
automatisch dit selecte karakter ver
liest.
Loon
Voor de berekening van de kosten
van een eventuele invoering van het
studieloon gaat prof. Andriessen uit
van minima die wei zeer aanvecht
baar zijn, meent dr. Van Huiten, die
een studieloon van 3000 per jaar zeer
beslist te laag noemt. Het voor de
begroting van de kosten van studie
loon uitgaan van 45000 studenten ge
tuigt naar zijn oordeel eveneens van
een minimalisering van het probleem.
Hij gaat uit van een totaal aantal
studenten van 60000, van wie 55000
met een studieloon van 3500 per jaar.
De netto-kosten zouden dan ruim 100
miljoen gulden gaan bedragen,
In Folio Civitatis worden nog enkele
argumenten die ingaan tegen het be
toog van prof. Andriessen. Zo zal bet
studieloon een enorme beperking inhou
den van elke vorm van studentenleven.
Het is bovendien geen uitgemaakte zaak
dat de maatschappij het meeste gebaat
is bü een dooor ieder zo snel mogelijk
volbrengen van de academische vorming.
Studiedag docenten
in godsd. vakken
Op woensdag 17 april aanstaande zal
van 1116 uur op ,,De Boerderij"
van „Kerk ei.
de studiedag
docenten verbonden aan het openbaar
en christelijk v.h.m.o. en de openbare
christelijke kweekscholen gehouden wor
den.
Thema voor deze studiedag is: „De
verhouding godsdienstonderwijs-cate-
chese".
Dr. N. F. Noordam te Rotterdam,
leraar kweekschoolonderwijs en ds. F.
H. Kuiper te Leeuwarden, zullen inlei
dingen houden.
Studiecommissie brengt rapport uit
Een studiecommissie van de
Unie van Baptistengemeenten zal
de komende unievergadering van
n 9 mei, die in Sneek zal wor
den gehouden, aanraden om lid te
blijven van de Wereldraad van
Kerken. Deze commissie spreekt
evenwel tevens als haar oordeel
uit dat het de gemeenten moet
worden ontraden mee te doen aan
zogenamde „oecumenische avond
maalsvieringen" en „kanselruil".
Bij het rapport is een minder
heidsrapport gevoegd van de Eind-
hovense predikant, ds. S. J. Zijl
stra, die als zijn mening te kennen
geeft dat de bezwaren opwegen
tegen de positieve aspecten. Hij
raadt aan om uit de Wereldraad
en uit de Oecumenische Raad van
Nederland te treden.
In dit rapport worden naast elkaar ge
zet de bezwaren die leven tegen de We
reldraad in de kring van de baptistenge
meenten en ook de positieve kanten van
de Wereldraad. Sommige bezwaren wor
den door de commissie onderschreven,
andere worden afgewezen.
(Van onze kerkredactie)
KentuSchoonauwen, Bluefort,
Limburgse kaas? Wees niet een
kennig: houd van méér kazen
Ds.
H. Siegers
overleden
In de ouderdom van 79 jaar is te Am
sterdam overleden ds. H. Siegers, eme
ritus-predikant van de Evangelische Ge
meenten. De overledene werd 8 febr. 1884
te Stiens in Friesland geboren en was
oorspronkelijk bestemd voor de onder
wijzersopleiding. Langs een bijzondere
weg kwam hij tot het predikambt waar
toe hij werd toegelaten op grond van
art. 8 van de Kerkenorde (singuliere
gaven).
Ds. Siegers was voorganger van de
evangelisatievereniging „De Bijbel" te
Batavia. Na zijn repatriëring werd hij
predikant bij de Nederlands Gerefor
meerde Gemeente te Oosterbeek. Tij
dens zijn verblijf aldaar kwam hij in
contact met de Maranathabeweging.
waarvan hij een overtuigd voorstander
werd. Op tal van Maranathaconferenties
trad hij als spreker op. In 1932 werd
hij predikant bij de evangelische ge
meente te Utrecht, later bij de her
vormde evangelisatie „Moria" te Nieu-
wendam. Ds. Siegers was indertijd voor
zitter van het comité van de Kleine
bond van evangelische gemeenten en re
dacteur van de Vredesbode. Enkele van
deze gemeenten hebben zich later bij
de Unie van baptisten aangesloten.
Ds. J. van der Leek
met emeritaat
BEZWAREN
Er zijn zes bezwaren die worden ge
opperd:
Het bestaan van de oecumenische be
weging stimuleert een relativerende
zogenaamde oecumenische theologie
die „in wezen niet anders dan tot mo
daliteit van de „ene kerk" verklaart,
hetgeen als eigen en onderscheiden
geloofsbezit binnen de verschillende
kerken wordt beleefd. De studiecom
missie signaleert met bezorgdheid de
opkomst van deze theologie als een
ernstige bedreiging van de oecumeni
sche beweging.
2. Deze relativerende theologie vindt
zijn meeste aanhangers in de volks
kerken. Waar de verschillen het ge
makkelijkste gerelativeerd worden,
wordt het grootste „ongeduld" gevon
den om tot eenheid te komen. De
commissie vreest dit ongeduld.
Grote vrees wordt tevens geuit voor
het volkskerkelijk imperialisme. Symp
tomatisch voor dit imperialisme is
de dikwijls van volkskerkelijke zijde
vernomen uitleg van de verklaring van
de Wereldraad, waarin deze proselitis
me afkeurt. De studie-commissie
merkt echter met klem op dat deze uit
leg waardoor alle evangelisatie in
gekerstende landen zo goed als onmo
gelijk zou worden gemaakt door
de Wereldraad niet wordt gedeeld.
De Wereldraad zoekt toenadering tot
de Rooms Katholieke Kerk. De studie
commissie is te dien aanzien ervan
overtuigd, dat bij het voortgaande ge
sprek van de kerken, indien het zich
ontwikkelt in de richting welke thans
zichtbaar wordt, de kloof tussen Rome
en Reformatie steeds minder diep zal
blijken, terwijl tenslotte de doperse
richting zich wezenlijk zal blijven on
derscheiden van 'de kerktypen, die de
;ing gemeen hebben.
Door de toetreding van kerken uit
communistische landen heeft de We
reldraad van Kerken zich opengesteld
voor marxistische infiltratie. De com
missie wijst dit argument af.
6. Het ontbreken van toezicht op de na
leving van de basisformule, waardoor
binnen de Wereldraad ook ruimte
wordt verkregen voor de vrijzinnig
heid. Hiervan wordt evenwel gezegd
dat de studiecommissie herstel van de
eenheid van de kerk niet verwacht van
een herstelde orthodoxie en een ortho
doxe geloofsformulering en daarom
dit bezwaar niet als ter zake dienend
acht te zijn.
POSITIEF
De commissie ziet de volgende posi
tieve aspecten:
1. In officiële publicaties distantieert de
Wereldraad zich van de relativerende,
zogenaamde oecumenische theologie.
2. Het lidmaatschap houdt niet in dat
leden-kerken elkaar en elkanders amb
ten erkennen.
Tegenover de wereld legt de Wereld
raad een niet licht te onderschatten ge
tuigenis af van de ernst waarmee de
voor de wereld onbegrijpelijke en al
leen maar ergerniswekkende verdeeld
heid wordt beleefd en waarmee wordt
gezocht naar wegen die aan die ver
deeldheid een einde kunnen maken.
4. De Wereldraad heeft mogelijkheden
geopend om tot inniger contact met
mede-gelovigen achter het ijzeren gor
dijn te komen.
5. De betekenis van het werelddiakonaat
is van enorm gewicht gebleken.
6. Het ontbreken van een gezaghebben
de uitleg van de basisformule moet
naar de mening van de studiecommis
sie (met uitzondering van ds. S. J.
Zijlstra), voor het algemeen baptis-
tisch besef als een positieeve tendentie
worden aangemerkt.
risico's. Er Is geen enkele garantie, dat
de Wereldraad zal ieidcn tot de openba
ring van de eenheid der nieuwtestamen
tische gemeenten. Er is ook geen ga
rantie dat deze niet zal leiden tot ont
sporingen. Maar niet meedoen bergt
even vele zo niet grotere risico's in
zich.
In verband met het federale karak
ter van de Unie der Baptisten Ge
meenten komt het de studiecommis
sie als juist voor dat niet de Unie lid
is van de Wereldraad van Kerken,
maar de gemeenten. Om redenen van
praktische aard zal de Commissie (het
moderamen) der Unie deze aange
sloten gemeenten kunnen vertegen
woordigen in de Oecumenische Raad
van Kerken, die de van deze raad uit
gaande stukken kan ondertekenen
met: aangesloten baptisten-gemeen
ten.
Het meerderheidsrapport is onderte
kend door de predikant J. van Dam te
Sneek, E. J. Huizing te Hoogeveen. Ph.
Lindeman te Groningen, H. Ploeger te
Zwagerveen. Het minderheidsrapport
door ds. S. J. Zijlstra.
Er klinkt grote teleurstelling in Jezus' woordenals Hij
tot de ontdekking moet komendat een van Zijn discipelen,
Philippus, na al die jaren Hem dagelijks te hebben gezien en
gehoord, niet blijkt te weten wie Hij in werkelijkheid is. Als
Jezus hem, Philippus, maar de Vader wil tonen, is het genoeg.
En dan klinkt de teleurstelling door, het verwijt ook: Ben
Ik zo lang bij u, Philippus, en kent gij Mij niet? Wie Mij
gezien heeft, heeft de Vader gezien". Het is dus mogelijk:
jarenlang Jezus volgen en Hem toch niet kennen. Denken, dat
God de Vader als het ware geheel losstaat van Zijn Zoon.
Niet begrijpen, dat de vrede met God onbestaanbaar is zonder
de ontmoeting met Jezus, zonder de aanvaarding van Zijn
persoon en Zijn werk. Moet Jezus hier, nu Philippus er nog
zo weinig van begrepenblijkt te hebben, niet bedroefd zijn,
dut al Zijn woorden en tekenen nog zo weinig hebben uitge
werkt in het leven van Zijn volgelingen? En toch: in de
terechtwijzing van Philippus openbaart zich ook nu weer de
vasthoudende liefde van Jezus ten opzichte van een me*ns, die
nog zoveel leren moet. Het gaat Jezus niet om het weten als
zodanig van de verhouding tussen de Vader en de Zoon. Het
gaat Hem erom, dat Zijn volgelingen zullen begrijpen met
hun hart dat Hij in de Vader is en dat de Vader in Hem
is. Nee, dit is geen spel met woorden. Wie Jezus heeft gezien,
wie Hem heeft ontmoet op ogenblikken, dat alles verloren
schijnt en elke vastigheid wegvalt, die ziet achter Jezus de
Vader Die gaat iets beseffen van wat het zeggen wil: verzoend
te zijn door het bloed van Jezus, verzoend met God, de Vader.
Chr. geref. en geref. (vrijg.) kerk Amsterdam
(Van onze kerkredactie)
Na Eindhoven komt nu uit Am
sterdam het bericht dat de chris
telijke gereformeerde kerk en de
gereformeerde (vrijgemaakt)
kerk elkaar wederzijds als kerk
hebben erkend en wegen zullen
zoeken om elkaar verder te vin
den. Men gaat daar evenwel nog
niet zo ver als in Eindhoven dat
men ook heeft besloten samen
avondmaal te vieren en tot kan
selruil over te gaan.
Na een aantal samensprekingen tus
sen de predikanten en kerkeraden van
beide kerken is een rapport opgesteld
dat door de kerkeraden is aanvaard. De
beide kerkeraden spreken nu uit:
1. Bij onze plaatselijke samensprekin
gen hebben wij met vreugde kunnen
vaststellen, dat wij wederzijds geen
schriftuurlijke of confessionele bezwa-
Ds. J. van der Leek, gereformeerd
predikant te Kapelle-Biezelinge. heeft
per 1 augustus aanstaande om gezond
heidsreden emeritaat aangevraagd.
Ds. Van der Leek, in 1898 geboren,
werd op 19 februari 1928 in zijn eerste
gemeente hij diende tot 1931. Daarna
gemeent hij diende tot 1931. Daarna ver-
vertrok hij naar Badhoevedorp. Op 20
april 1947 werd ds. Van der Leek predi
kant te Kapelle-Biezelinge.
Van de classis Goes der Gereformeer
de Kerken is hij reeds vele jaren actua
ris en deputaat voor de zending. Ook
was ds. Van der Leek deputaat voor de
hulpbehoevende kerken en de geestelijke
verzorging van zeevarenden. Vele malen
heeft ds. Van der Leek de classis Goes
vertegenwoordigd op de particuliere sy
node voor Zeeland.
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Aangenomen naar Grijpskerk-Visvliet:
H. Berton, kand. te Amsterdam: naar
's-Gravenmoer (toez.): W. E. Heijboer,
te Hollandscheveld; naar Terkaple-Ter-
horne- jhr. M. A. de Savornin Lohman:
vicaris te Utrecht; naar Rotterdam-Vree
wijk: W. Sirag, voorheen pred. te Hol-
landia, te Katwijk a. Zee; 's-Grevelduin-
Capelle (N.-B.): drs. R. T. Huizinga, te
Ouderkerk a. d. IJssel.
Bedankt voor Kamperland (toez.): H.
Brons, te Nieuw-Vennep-Abbenes: voor
Veenwouden (toez.): jhr. M. A. de Sa
vornin Lohman, vicaris te Utrecht.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Broek onder Akkerwoude:
D van Santen, kand. te Schipluiden: te
Spijkenisse (2e pied.pl.): G. Oppedijk,
te Dokkum.
Bedankt voor Hardenberg (vac. D.
Pasman): W. Blanken, te Westerbork.
GEREF. KERKEN (VRIJGEMAAKT)
Aangenomen naar Mariënberg: M. K.
Drost, te Enschede-N.
CHR. GEREF. KERKEN
Tweetal te Sliedrecht-Middeldiepstraat:
G. de Vries, te "s-Gravendeel en C. v. d.
Weele, te Ermelo.
Beroepen te Nieuwe-Pekela: H. P.
Brandsma, te Rozenburg.
Bedankt voor 's-Gravenhage-Ryswijk:
J. J. Rebel, te Haarlem-N.
GEREF. GEMEENTEN
Bedankt voor Barneveld: H Ligten-
berg, te Oudemirdum; voor Benthuizen.
Capelle a. d. IJssel. Kampen. Leiden.
Opheusden. Rotterdam-Zuidwijk (2e
maal). Veen, Wageningen: P. Blok, te
Dirk:land.
ren hebben tegen elkanders leer en
prediking, al worden wederzijds be
paalde accenten verschillend gelegd.
2. Derhalve zijn wij de overtuiging toe
gedaan. dat wij de door ons vertegen
woordigde kerken wederzijds hebben
te erkennen als ware kerken, zoals de
desbetreffende artikelen van de Ne
derlandse Geloofsbelijdenis hierover
spreken, en achten wij het daarom on
ze plicht, zulks op grond van de
schriftuurlijke roeping tot eenheid en
in overeenstemming met de gerefor
meerde belijdenis, om de eenwording
van de door ons vertegenwoordigde
kerken biddend te zoeken.
Op grond van het voorafgaande zul
len wij al het nodige ondernemen, om
onder de zegen van de Here, het sa
menleven in één kerkverband te mo
gen verkrijgen en bereiken.
Advertentie
(Advertentie)
PLANTEN
MARGARINE
CONCLUSIE
De studie-commissie is van mening,
dat op het ogenblik de positieve tenden
ties nog overheersend zün. Door daad
werkelijk mee te blijven doen aan de
oecumenische beweging in de Wereld
raad kan een goede bijdrage tot hand
having en versterking worden geleverd.
De commissie verheelt echter niet dat
meedoen betekent het aanvaarden van
Adjunct-secretaris
Ned. Bijbelgen,
overleden
Op 57-jarige leeftijd is te Amersfoort
overleden de heer P. N. Ruys, adjunct-
secretaris van het Nederlands Bijbelge
nootschap. De heer Ruys heeft lange tijd
een vooraanstaande plaats in het ker
kelijk leven van hervormd Amersfoort
ingenomen.
Hij diende het Nederlands Bijbelge
nootschap 20 jaar, was jeugdouderling
van de hervormde „Bergkerk" te Amers
foort en ouderling van het ziekenhuis
„De Lichtenberg".
Van het christelijk militair tehuis
„Boskamp" was hij oprichter en secre
taris en van dat in de Lange Berkstraat
penningmeester
De hervormde gemeente van Amers
foort diende de heer Ruys voorts als no
tabel, ook was hij bestuurslid van het
prot. chr. ziekenhuis ,,De Lichtenberg".
Verder was hij penningmeester van het
herv. wijkgebouw: „Uw Koninkrijk Ko-
me".
Na de rouwdienst die 's morgens in
de Bergkerk gehouden zal worden, vindt
de begrafenis plaats op de begraafplaats
„Rusthof". j
Dr. J. W. Doeve: benoemd tot ge
woon hoogleraar in de faculteit der god
geleerdheid aan de Rijksuniversiteit te
Utrecht, om onderwijs te geven in de
geschiedenis van het Jodendom in de
Hellenistische en Romeinse tijd. I
Chr. Hist. Vrouwencentrale
(Van een onzer redacteuren)
Op de Pietersberg te Ooster
beek heeft de Christelijk Histo
rische Centrale van Vrouwen
haar jaarvergadering en confe
rentie gehouden onder leiding van
de presidente jkvr. mr. C. W. S.
Wttewaall van Stoetwegen. In
haar openingswoord maande zij
tot bezinning op beginselen en
problemen en noemde in het bij
zonder de houding tegenover de
P.S.P. In verband hiermede wees
jkvr. Van Stoetwegen op de zin
snede in het verkiezingsmani
fest: „Nederland zal in diepe ver
ontrusting over de huidige ato
maire bewapening met nog meer
kracht dan voorheen invloed
moeten aanwenden om internatio
nale controle van deze ontwikke
ling te bereiken."
Zondag is in de Duitse stad
Bethel de tweejaarlijkse synode
van de Duitse Evangelische Kerk
met een feestelijke dienst geopend.
Deze synode bestaat geheel uit
afgevaardigden van de zogenaam
de Duitse „Landeskirchen" die
zelfstandig zijn maar zich na de
jongste wereldoorlog in een over
koepelend verband hebben ver
enigd. Voor het eerst konden dé
35 afgevaardigden van de Oost-
duitse kerken niet aanwezig zijn.
In zijn preek zei dr. Wilm de voor
zitter van de synode van de roepende
kerk Rijnland-Westfalen over het thema
van deze synode „Zending en diakonie
'n oecumenische verantwoordelijkheid."
Kunnen wij nu over dit thema spreken
alsof zij er niet zijn. van ons gescheiden
en afgesneden?" Hij wees er echter op
dat een synode van een kerk niet door
politieke of welke andere menselijke
macht ook bepaald wordt en riep de
aanwezigen op te luisteren naar de stem
van de Goede Herder.
De bijeenkomsten werden gisteren of
ficieel geopend door de voorzitter, die
in die functie indertijd bisschop Dibe-
lius is opgevolgd, dr. Kurt Scharf. Hij
zei onder meer dat de nood en de schuld
van de scheuringen in het christendom
nog niet overwonnen zijn. In die stre
ken van Duitsland waar verschillende
confessies zijn hij doelde op de ge
bieden waar naast de protestantse kerk
de Rooms Katholieke Kerk ook sterk is
zullen de uiteenzettingen van eigen
inzichten en ook de onvriendelijke
vooreerst niet ophouden.
Hij sprak over het veranderde kli
maat dat geschapen is door het feit dat
de Oosters-Orhodoxe Kerken tot de We
reldraad zijn toegetreden en door het
rooms-katholie concilie.
De tegenstellingen tussen de confes'
sies zijn evenwel niet weggenomen.
Maar alle kerken zullen wel moeten er
kennen dat confessionele rivaliteiten,
vooral op de zendingsgebieden, niet in
onze tijd passen, want zij brengen de
geloofwaardigheid van ons evangelie
gevaar en zijn een stimulans voor
groei van de sekten, die naar het inzicht
van Scharf een groter geestelijk gevaar
zijn dan communisme of atheïsme.
Scharf ging niet in op de problemen
die geschapen zijn door het feit dat de
afgevaardigen van Oost-Duitsland geen
visum ontvingen om de synode bij té
Tot lid van de Unieraad werd geko
zen mevrouw J. Lens-Land uit Utrecht.
Des avonds sprak de minister van
justitie, mr. A. Beerman over het be
leid inzake de toelating en uitwijzing
van vreemdelingen. Nederland heeft van
ouds een gastvrije politiek ten aanzien
van vreemdelingen bedreven, zelfs al te
tijde van de Republiek der Verenigde
Nederlanden.
De grondwet van 1848 geeft allen, die
i het Rijk wonen recht op bescherming
van persoon en goed. Maar het is aan
de minister van justitie het beleid te voe-
ren. Per jaar passeren een dertig mil
joen vreemdelingen de grens. Van mid
den 1960 tot juli 1961 werden alleen van
de Duitse grens 66000 overgangers ge
weerd (meest jongelui); van andere
vreemdelingen werden er 2200 niet toe
gelaten.
Er zijn ih Nederland 141760 vreem-
delmgen gevestigd, waaronder: 25000
?^er,s'J20 000 Bel*en, 10.000 Italianen.
10000 Indonesiërs, 7000 Engelsen, 5000
Amerikanen. Er zijn indertijd 13000
Ambonezen naar Nederland gekomen.
Nu wopen er 20000, terwijl plm. 1500
zijn teruggegaan.
Nu de controle' op personen aan de
binnengrenzen van de Benelux landen
opgeheven is, wordt de gemeentelijke
controle op het verblijf van vreemde
lingen verscherpt.
Pleegkinderen
«et moeüijkste onderdeel van het be-
K»!? ie m'nlster dat betreffende
de buitenlandse pleegkinderen. Het aan-
niL^nVJagen -van Nederlanders voor
S! u iren m het buitenland neemt
DuitsSnH6 nngi Pal5istan- Griekenland,
Oostenrijk en België blijken
de bronnen te zijn. Enerzijds is er het
ziids dpan de ieële aanvragen, ander
zijds de verantwoordelijkheid dat de
met Jn verkeerde gezinnen te
recht komen. In dit laatste geval is het
^namelijk. dat uiteindelijk deze
kinde.en weer voor rekening van Ne-
ziln^l^ gestichten komen. Bovendien
"e kwesties steeds emotioneel en
S1'0""1 2waar waardoor de
Kiem der argumenten nauwelijks meer
kan optornen tegen de publieke opinie.
De woningnood is een der argumenten
s™ ïrbeider*81 m°rWen van buitenland-
Li i uSl 'Italianen en Spanjaar
den) slechts beperkt toe te laten. Vele
werkgevers hebben de neiging de bui
tenlandse arbeider met gezm eerder aan
een woning te helpen, dan de Neder"
landse arbeider, die toch wel blijft. Van-
f*a_r £e. voorwaarde, dat eerst na twee
nlf n/ii gezni over ma2 komen. Voor
h L Tag de vrouw alleen komen in
dien zij hier in een verzorgend beroet)
werkt en geen kinderen heeft.
Ten aanzien van de buitenlandse stu
denten en dit geldt ook voor die uit Su-
de *nt,l,en is «en zorgvuldig
beleid nodig, wil men voorkomen dat de
gegadigden te hoog grijpen en daarna
rtn.t hl w"; ?et Universitair Asylfonds
doet hier uitstekend adviserend werk.
hoofdpijn..... hoof dp.....' ho...
AKKERTJES L^Uht cficUU
helpen sneller en beter dan ooit
De spijtoptanten, die aldus de minis
ter, hem „vier jaar nachtmerries heb
ben bezorgd" hebben een royaal beleid
ontmoet. Zeker wanneer men dit verge
lijkt met België tegenover de Kongo,
onnn sen beeft Nederland thans weer
8000 mensen uit Nieuw Guinea gekregen
wa^£2?d?r slechts 1 Pet. Nederlanders
en 4000 Ambonezen.
Bij dit alles moet men, aldus minister
Beerman, er rekening mee houden, dat
de spanning op de arbeidsmarkt een tij
delijke zaak is, die over twee jaar, w
neer de geboortegolven van 1946 en
zich doen gelden, hoogst waarschijnlijk
opgeheven zal zijn.
Vraag: Gaarne zouden we het werk
van een testamenteur willen weten.
Wordt dit door de notaris of door de
erflater opgedragen aan de persoon, die
alles in orde moet maken?
Antwoord: De executeur-testamentair
wordt door de erflater benoemd. Dit
kan geschieden bij testament. Het is
echter ook mogelijk dit te doen bij een
codicil. Dit is een zelf geschreven,
zelf gedagtekend en zelf ondertekend
worden gemaakt, dat het wegraakt,
verduisterd of vernietigd wordt. Kosten
bespaart men er niet mee, omdat het
stuk na het overlijden van de erflater
aan de kantonrechter wordt overhan
digd en daarna in handen van een no
taris wordt gesteld.
Men kan ieder tot executeur benoe
men. die men maar wil, mits men dit
niet aan een onbevoegd persoon op
draagt.
Ook is het raadzaam goed te letten
op de persoonlijke bekwaamheden van
de betrokkene. Vandaar dat men het
werk dikwijls aan een notaris opdraagt.
Het voordeel is dat een notaris, die een
goede haam heeft bij de fiscus geld
kan besparen bij de aangifte voor de
successierechten.
De executeur moet zorgen voor alles
wat met de afwikkeling van de boedel
samenhangt, maar heeft voor verschil
lende daden machtiging van de erf
genamen nodig. Hij moet de boedel
verzegelen als er minderjarigen of cu
randi onler de erfgenamen zijn, een
boedelbeschrijving opstellen, de erfge
namen oproepen en het testament (zo
aanwezig) uitvoeren. Men kan hem het
recht geven de boedel in bezit te nemen,
doch slechts voor één jaar en mits
eventuele legitimarissen daar niet te
gen op komen. Hij kan dan de schuld
vorderingen innen. Hij mag zijn onkos
ten in rekening brengen en als belo
ning voor zijn diensten 2% pet. van de
inkomsten en 1% pet. van de uitgaven
in rekening brengen. Tegenwoordig is
het gebruikelijk dat de activa van de
nalatenschap als inkomen en de passiva
als uitgaven worden opgebracht. Dit
is een natuurlijke ontwikkeling nu de
beloning van alle werkzaamheden zo
hoog gestegen is, en er veel werk aan
vast zit. -
Vraag: Is het mogelijk een stofzuig-
motor te gebruiken om lucht in de balg
van een harmonium te draaien?
Antwoord: Hoogstwaarschijnlijk is
een stofziger niet geschikt om aan
een harmonium te koppelen. De lucht
druk moet in* een harmonium vrij hoog
zijn en een stofzuigermotor kan daar
voor niet zorgen. Probeer het eens en
dan horen wij gaarne nader nieuws.
Vraag: In Kopenhagen kwam ik in
het bezit van een klein (men zou bij
na zeggen „Delfts blauw) wandbordje
met het randschrift: „Giv Tid og Hvad
Du drömte skönt Du skal I Sandhed
skue" en het jaartal 1919. In het mid
den ziet men een Deense vlag naast
een schoorsteen (of altaar?) en daar
naast een weg of beek. die zich in de
verte verliest, en op een weiland (wij
zouden zeggen) een - '''ak ge zg. Nis
sen-hut met vlagt >-ist en gehesen
vlag er naast. In de lucht ziet men
de omtrekken van een eiland of heu
vel met witte flank omgeven door stra
len. Het is mij nog niet gelukt te ont
dekken voor welke gelegenheid dit bord
je vervaardigd is en wat het randschrift
betekent? Op de achterkant staat:
Royal Copenhagen met daaronder drie
golflijntjes en het getal 178.
Antwoord: De spreuk betekent letter
lijk: Geef tijd en wat je zo mooi droom
de. zal je in waarheid aanschouwen.
Vrij vertaald: Gun u de tijd en uw
fraaie dromen zullen bewaarheid wor
den. In 1919 kwam een deel van het
verloren gebied van Sleeswijk Holstein
aan Denemarken terug. Waarschijnlijk
slaat het daarop.
Vraag: Uw vragenrubriek lees ik al
tijd met belangstelling. Nu wilde ik
zelf iets vragen: Een paar dagen ge
leden heb ik een grammofoonplaat ge
kocht met de titel „Manon Lescaut"
van de componist Puccini. Op deze in
het Italiaans gezongen plaat staan vier
fragmenten: „Donna non vidi mai",
„Ah, non v'avvicinate", „in quelle tri
ne morbide" en „Sola, perduta, abban-
donnata".
Antwoord: „Donna non vidi mai, be
tekent: Nooit zag ik een vrouwAh.
non v' avvicinate" Och, kom niet
dichterbij, „In quelle trine morbide" in
die zachte kanten kledingSola,
Serduta, abbandonnata" alleen ver-
)ren, in de steek gelaten....
Vraag: Wij zijn inwonend in een ge
meentewoning. De hoofdbewoonster is
onlangs gehuwd en de man is in het
huis getrokken zonder dat er kennis is
Brieven, die niet voorzien zijn
van naam en adres, kunnen niet
beantwoord worden. Geheimhou
ding verzekerd. Vragen, die niet
onderling met elkaar verband
houden, moeten In afzonderlijke
brieven worden gesteld.
gegeven aan de gemeente, afdeling be
volking. Is dit niet clandestiene inwo
ning en is dit niet strafbaar? Kunnen
zij er nu uitgezet worden?
Antwoord: De toestemming van de
gemeente is nodig, niet als verhuurster
maar als overheid. Inderdaad is dit feit
strafbaar en de man zou er uitgezet
kunnen worden, Het is vreemd dat de
toestemming van de gemeente niet ge
vraagd is. want de gemeente zal in dit
geval een redelijk verzoek niet weige
ren. Ook zijn er veel mensen, die be
reid zijn als verklikker op te treden.
De vrouw heeft vergunning om in'dit
huis te wonen en dit is voor de onder
huurder het voordeligst omdat uitzet
ting van de hoofdbewoonster de ge
meente als verhuurster het recht zou
geven de onderhuurders er uit te zet
ten.
Vraag: Is het waar dat een 65-jarige,
die heel zijn leven rentezegels heeft ge
plakt, geen recht op ouderdomsrente
heeft, wanneer hij aangeslagen is in de
vermogensbelasting?
Antwoord: De ouderdomsrente krach
tens de invaliditeitswet is onafhanke
lijk van de vraag of men vermogen
bezit.