Professor gaf klap in het gezicht van vakbeweging NIEUW „Glijdende lonen" voor bouwvakarbeiders E.E.G.-commissie staat werkelijk voor niets Een woord voor vandaag Opmerkelijke groei var; haptisteiigemeeiiten Anti-religieuze campagne met nieuw argument lekker en gezond fe ZATERDAG 23 FEBRUARI 19b ANDERZIJDS KNELPUNTEN Het is duidelijk, volgens ds. J. H. Velema, christelijk gerefor meerd predikant te Apeldoorn, dat er in de verhouding tussen christelijk gereformeerd en vrij gemaakt verschillende knelpun ten zijn. Hij schrijft dit in „De Wekker". Hij vervolgt: Ais we het over de echte knel punten eens worden, dan zullen din gen als. het zware accent bij di al wat daar- samenhangt, waarover intern ook veel verschil van mening is; het verzet tegen gemengd jeugd werk; een andere beoordeling over 1892. hoe belangrijk ook, ons niet gescheiden mogen houden, al zul len ze moeite geven. Ik zwijg ook over de plaatselijke moeilijkheden, die er in deze ker ken zijn en die ons niet aanlok ken. Maar bij ons zijn plaatselijk ook moeilijkheden genoeg en han- len hier en daar schaduwen moeite geven. De echte knelpunten zijn de ver schillen met de toeëigening des heils en met de betrekking tot hantering van het ge reformeerd belijden omtrent de kerk. Wat het eerste punt betreft, kun nen we het verschil tussen deputa- ten het beste aldus formuleren: door ons wordt tussen schenking en deelachtigmaking van het heil, de belofte en de vervulling van de be lofte een duidelijker onderscheid ge maakt dan door de gereformeerde deputaten. Dit hangt samen met het feit dat de toeëigening van het heil door deze deputaten nogal al gemeen gesteld wordt als te ge schieden door de prediking zonder meer, terwijl niet voldoende de ge varieerdheid van het werk van de Heilige Geest wordt gezien. Als we rapporten van plaatselijke samen- sprekingen lezen is daar wel eens gezegd: bondeling zijn is gelovige zijn. Wanneer dit inderdaad alge meen zou gezegd en geleerd wor den sommige artikelen en uit drukkingen geven aanleiding dit te denken dan wijzen we dit af als in strijd met Schrift en belijdenis. Deputaten van deze kerken wezen dit ook af. Het is zaak dat van vrijgemaakte kant geen aanleiding wordt gegeven tot deze gedachte. Het tweede punt de hantering van het belijden omtrent de kerk raakt niet de belijdenis t.a.v. de kerk als zodanig. Daarover zijn we het eens. Als van vrijgemaakte zij de met instemming wordt gewezen naar het Rapport van 1937 op het punt van de kerk, dan onderschrij ven we dit Rapport nog. Ik ontken niet dat onze kerken plaatselijk wel eens de indruk geven dat ze de pluriformiteit van de kerk aanvaar den. Maar tussen deputaten was dit niet in geding. Wel bleef een ver schil dat het instituut van de kerk door de vrijgemaakte overgeaccen- tueerd wordt. Plaatselijk komen daar de moeilijkheden uit voort. De geref. synode wil met ons als kerk van Christus verenigen; plaatselij ke kerkeraden zeggen: we moeten eerst nog eens zien of u kerk van Christus bent. Nogmaals: het is van het groot ste belang dat deze verschillen, die in de practijk zoveel moeite geven, wantrouwen zaaien en doen groei en, duidelijk worden weggenomen. Het zal nu zaak en taak zijn om in rustige sfeer tegenover elkaar te staan, open te gaan staan voor el kaar, elkaar te gaan zoeken en be grijpen. Het deputatenrapport kan hier als leidraad dienen. Terecht schreef prof. Van Gende- ren in „Ambtelijk Contact": „Waar de kerken niet ver meer van el kaar staan, zal het goed zijn, dat de kerkeraden bij het lezen ervan bedenken, dat de zaak nog niet zo eenvoudig is, als alle aspecten on der ogen gezien worden. En waar de verwijdering nog groot is. zal het goed zijn, dat bedacht wordt, dat het in het licht van het rap- ert toch niet uitgesloten is om el- ar te vinden." niet in een anti-oecumenische geest afgesloten van anderen en zich te ruggetrokken in eigen slakkehuisje. Tegelijk heeft ze in diepe verant woordelijkheden voor de kerken op reële moeilijkheden gewezen. Het is nu maar te hopen dat men van vrijgemaakte zijde be grip heeft voor deze beslissing. Is hier geen begrip voor, maar gaat men zich in een grote mate van zelfverzekerdheid afzetten te- Sen dit besluit en onze kerken, dan ewijst men de zaak. waar het om gaat, een slechte dienst Ik weet er zijn in de deze kerken broe ders, die oog hebben voor ons standpunt. In eigen kring ga men zich even eens niet schrap zetten tegen dit synodebesluit. De vrijgemaakten maken het ons in menig opzicht niet gemakkelijk. Er zijn, gelijk onder ons, ook on der hen allerlei verschillen. Maar in een tijd van belijdenis-ondermij ning is het een grote zaak onder hen verdedigers te vinden van de gereformeerde belijdenis als ner gens elders. Daar moeten we ook oog voor hebben. Het beste antwoord op een vals eenheidsstreven is de eenheid van hen, die onder Gods Woord buigen en de gereformeerde belijdenis wensen te handhaven. Om die eenheid en we denken daarbij ook aan velen uit andere kerken ga een gedurig gebed op tot de Koning der Kerk. Uiting van carnavalstijd....? Hij weet nietd „Een klap in het gezicht van de lei dinggevende personen in de vakbewe ging." noemde de heer C. J. van Mastrigt. voorzitter van het Christelijk Nationaal Vakverbond, de uitlatingen van prof. Wemelsfelder, gisteren gedaan tydens de jaarvergadering van de Contactgroep van werkgevers in de metaal. Naar aanleding van de opmerking van de hoogleraar, dat de vakbeweging ei genlijk geen functie meer heeft, zei de heer Van Mastrigt, dat het onmogelijk is een historische ontwikkeling stop te zet ten en opnieuw te beginnen, al moet de vakbeweging zich wel voortdurend blij ven aanpassen aan de veranderende om standigheden. De vakbeweging is evengoed ais welk concern ook een pressuregroup, aldus de CNV-voorzitter. Maar ze heeft wel zo veel verantwoordelijkheidsbesef getoond, dat zij voor de arbeiders is gaan staan om een loonsverhoging te voorkomen, die zij op bepaalde momenten van de werkgevers hadden kunnen krijgen. De heer Van Mastrigt meent ook, dat de overheid nooit een loonbeleid zou kunnen voeren, als de vakbeweging daar dwars tegen in ging. Bij de huidige wel vaart zouden de loonsverhogingen op een vrije arbeidsmarkt zonder collectie ve contracten, volgens hem, groter zijn dan thans het geval is, met als gevolg een inzinking van de werkgelegenheid. Het is voor de vakbondsleiding een zwa re taak naar binnen aan haar leden dui delijk te maken waarom de loonsverho gingen in toom worden gehouden. waarover hij praat... De stelling van prof. Wemelsfelder, dat de machtspositie van de vakbeweging alleen zou kunnen worden beteugeld door kredietbeperking en daarmee gepaard gaande werkloosheid, bestreed de heer Van Mastrigt met de opmerking, dat de overheid de werkloosheid zou moeten bestrijden en dat dit laatste zou moeten gebeuren met inflatoire maatregelen. Geen enkele bevolking verdraagt trou wens een herhaling van de dertiger ja ren, aldus de heer Van Mastrigt. Volgens hem is het altijd nog beter als men te maken heeft met de moeilijkheden die een volledige werkgelegenheid mee brengt, dan met een situatie waarin dui zenden mensen zonder werk zouden zijn. Dit ondanks het feit, dat overheid, werk gevers en zelfs de vakbeweging een rus tiger leven hebben in een periode van werkloosheid. De vakbeweging met na me, omdat zij dan haar leden kan laten zien waarvoor zij strijdt. Advertentie) VAKANTIEREIZEN per autocar of per trein door geheel Europa; uitstekende maaltijdverzorging, geen lunch pakketten; desgewenst hotelkamers met eigen bad en toilet; matige prijzen. Vraagt programmal963.Reisbureau Groeneveld, Botersloot 52, Rotterdam teLH2535 A Cf. perfect l alu automatisch SPIEGELGLADDE STALEN ZOOL VEDERLICHT Geen r.k. scholen in Ontario Premier John Robarts van Ontario heeft donderdag een verzoek van de bisschoppen voor r.k. middelbare kweekscholen van de hand gewezen. Hij zei dat de kosten schrikaanjagend den zijn. „Een verdubbeling van de bestaande onderwijsfaciliteiten zou van financieël standpunt niet slechts onpraktisch maar ook onmogelijk zyn". zo deelde hij in de wetgevende vergadering van zijn staat mede. „Onze maatschappij is eer digweg niet welvarend genoeg om dubbel schoolstelsel boven het niveau van de lagere school te financiërein", hij. HIJ stelde besprekingen voor over de rnogelijkheid van een stelsel van gods dienstonderwijs voor middelbare scho lieren en kwekelingen door leerkrach ten van hun eigen geloof. Primeur in West-Duitsland Werktijd verkorting zelf afgewezen (Advertentie) Voor de eerste maal zijn in West- Duitsland bij onderhandelingen tus sen werkgevers en werknemers zoge naamde „glijdende lonen" overeenge komen, die zijn gekoppeld aan de werkelijke stijging van het nationale inkomen en het indexcijfer voor de kosten van het levensonderhoud. De ze voor de 425.000 georganiseerde werknemers in de Westduitse bouw nijverheid gesloten overeenkomst treed op 1 mei in werking. Hierbij is bovendien voorzien in een onmid dellijke loonsverhoging van 4.9 pet. Deze nieuwe loonpolitiek zou bij ver dere navolging kunnen leiden tot een aanzienlijke kalmering van het West duitse sociale klimaat en de loon- en prijsspiraal tot stilstand brengen, zc heeft de voorzitter van de Westduitse Bond van Bouwvakarbeiders Georg Le ber in Frankfort verklaard. Als alle verantwoordelijke personen in het bedrijfsleven het voorbeeld van de bouwnijverheid zouden volgen, kunnen verdere prijsstijgingen uitblijven, zc wordt aangenomen. De Duitse bouwvak-cao kreeg een loop tijd van twee jaar. Tegelijk is afgespro ken de lonen der bouwvakarbeiders op 1 april 1964 opnieuw met 4,8 pet. te verhogen. Om mogelijke risico's van stij ging der kosten van het levensonderhoud binnen twee jaar uit te sluiten, zijn de deelnemers aan het overleg een veilig heidsclausule overeengekomen. Georg Leber deelde voorts mee, dat zijn bond zonder van andere zijden daar toe gedwongen te zijn, heeft besloten af te zien van de werktijdverkorting van 43 tot 42 uur per week, die op 1 okto- dlt jaar zou ingaan. Deze werk tijdverkorting wordt uitgesteld tot 1 april 1964. Zo worden In West-Dults- Iand 36 miljoen arbeidsuren gewonnen, waardoor de achterstand, die de bouw ook daar door de ongewoon strenge en lange winter heeft opgelopen, zo veel mogelijk zal worden teruggebracht. Naar schatting zullen toch al 100.000 wonin gen minder worden gebouwd Hoeveel voer voor één kippeei? door de vakbeweging ook wel pressie noemen, maar waarschuwde dan onder het woord pressiegroep niets onbehoor lijks te verstaan. De minister stelde er voorts prijs op te verklaren, „dat de vakbeweging in de naoorlogse jaren er blijk van heeft ge geven in deze over een grote verant woordelijkheid te beschikken. Ze heeft in onze naoorlogse verhoudingen grote verantwoordelijkheid gedragen. We die- daar dankbaar voor te zün. Ze heeft blijk gegeven een constructie-orgaan van onze naoorlogse sociaal-economische structuur te zijn". Narrig Van onze parlementsredactie) het staat er werkelijk. Het document nr. 135, dat het Europees 'parlement onlangs heeft gepubliceerd heet inderdaad „Verslag namens de commissie voor de landbouw nopens het voorstel van de E.E.G.-Commissie aan de Raad inzake de ontwerp-v er ordening tot vaststelling van de hoeveelheid voedergranen vereist voor de produk- tie van een kilogram broedeieren van pluimvee". Men vraagt zich op het eerste gezicht af, wat ter wereld de E.E.G.-commissie in Brussel tocih wel mag hebben bewogen om vast te stellen, hoeveel voer een doorsnee kip eet, alvorens een kilo broedeieren te hebben gelegd. Het antwoord wordt dui delijk. als men iets verder leest. Bij het streven naar een ge meenschappelijk Europees eier- beleid stuitte men op prijsver schillen tussen de zes landen. Het bleek nodig, na te gaan door welke factoren deze prijsver schillen worden veroorzaakt. Een van de factoren is het ver schil in graanprijzen tussen de E.E.G.-landen. Het was dus zaak. vast te stellen, hoeveel graan is verwerkt in kippenvoer en vervolgens, hoe groot de in vloed daarvan is op de eierprij- Bij het streven naar prijstoe- nadering had men aan deze we tenschap echter niet genoeg. Om het aandeel van de voerkosten in de eierprijzen scherp vast te «tellen, diende te worden be paald, hoeveel voer een kip eet, alvorens een bepaalde hoevee- heid eieren te hebben geprodu ceerd. De E.E.G.-commissie staat voor niets; zij heeft ook dit uit gezocht. Men moet niet denken, dat daarvoor een ambtenaar met een weegschaal enige tijd in een kippenhok heeft vertoefd. Neen, dat is veel nauwkeuriger ge gaan. Niet alleen met het aan deel aan granen in het voer is rekening gehouden, maar ook met de gemiddelde legprestatie, het aandeel aan jonge hennen, en het voeder voor het fokken en instandhouden. Op grond van dit alles werd de hoeveelheid voedergranen per kilo broedeie ren met ingang van 1 januari 1963 vastgesteld op: 3,63 kilo gram. verwacht een overspanning van de bouwconjunctuur in de komende den door een opeenhoping van de orders. WPA zendt weer waarnemers naar het concilie (Van onze kerkredactie) De „World Presbyterian Alliance" of „Hervormde Wereldbond" zal ook naar de tweede zitting van rooms-katholiek concilie in Rome waarnemers sturen. De Fransman, ds. Hébert Roux en de Schot, ds. Douglas W. D. Shaw, zuilen opnieuw naar Rome vertrekken. Prof. dr. James H. Nichols van Prin ceton Seminary in de Verenigde Staten kon zich echter alleen vorig jaar vrij maken. Hij zal vervangen worden door prof. dr. Robert McAfee Brown, die vo rige herfst benoemd werd tot hoogle raar aan de Stanford University in Pale Alto. Californië waar hij systematisch» theologie doceert Hij is een man me bijzonder.veel ervaring, die ook als hoog leraar verbonden is geweest aan het be kende Union Theological Seminary te New York en daarvoor doceerde aan het Amherst College en het Macalester Col lege. In 1960 schreef hij samen met de rooms-katholiek Gustav Weigel een boek „An American Dialogue." De Italiaanse dekaan van de theolo gische faculteit van de Waldenzen te Ro me blijft de plaatsvervangende waarne mer. een functie die hij ook vorig jaar bekleedde. Ds. J. A. C. Rullmann 65 jaar De gereformeerde, sinds 1954 emeri tus-zendingspredikant ds. J.A.C. Rull mann hoopt maandag 23 februari aan staande te Baarn zijn 65ste verjaardag te vieren. Ds. Rullmanns predikanten loopbaan staat geheel in het teken van de zending. Hij begon in 1924 als predi kant te Batavia. Na zes jaar daar gearbeid te hebben werd hij door de gereformeerde kerk te Rotterdam be vestigd voor de zendingsarbeid op Midden-Java, met eerst Poerwokerto en daarna Poerbolinggo als standplaats. Ds Rullmann keerde na zijn verlof in 1940 terug naar Indonesië als docent aan de Theologische Opleidingsschool der Gereformeerde Kerken te Djokja karta. Na dertig dienstjaren in Indo nesië vervuld te hebben ging ds. Rullmann op 56-jarige leeftijd met emeritaat. In 1960 werd ds. Rullmann, toen dus 62 jaar, door de generale zendings- deputaten van de Gereformeerde Ker ken aangezocht gedurende ongeveer drie jaar op te treden als adviseur van de kerk in Argentinië bij de opbouw van het zendingswerk, dat de kerk toen in Argentinië en Brazilië gaan ondernemen. Ook daar was ds. Rullmann gi onbekende. Hij was het vorige jaar met dr. J. C. Gilhuis naar Zuld-Amerika geweest om zich te oriënteren ove zendingsmogelijkheden. In 1961 keerde ds. Rullmann voorgoed naar Nederland terug en sindsdien woont hij te Baarn. De heer J. A. Middelhuis, voorzitter in de Katholieke Arbeiders-Beweging, noemde de rede van prof. Wemelsfelder narrig betoog dat duidt op fessorale pesthui". De inleiding van prof. Wemelsfelder getuigt, volgens hem, van gebrek aan stijl, inzicht en argumentatie. De hoog geleerde heer, aldus de KAB-voorzitter, beweert naar iets zonder enige motive ring. Hij heeft een poging gedaan on prof. Van Esveld te overtreffen, maai men kan de kreten van prof. Wemelsfel der nauwelijks au serieux nemen. De heer Middelhuis noemde het teveel ier voor de Eindhovense hoogleraar om ;ijn betoog te ontzenuwen. Prof. Wemels felder heeft, naar de mening van de KAB-voorzitter, met deze uitlatingen de stand van de professoren zeker geen goed gedaan. Zijn collega's sociologen, economen en docenten in het arbeids recht, zullen, aldus de heer Middelhuis, ongetwijfeld de schouders ophalen over deze beweringen. Als men deze uitlatingen in de kring in de contactgroep van werkgevers In de metaalnijverheid voor zoete koek aan neemt, ben ik bereid, ook bij deze con tactgroep een groot vraagteken te zetten, zo zei de heer Middelhuis tenslotte Ceen uitbreiding De minister van sociale zaken en volks- Sezondheid, dr. G. M. J. Veldkamp, stel- e, ofschoon hij het betoog van prof. Wemelsfelder nog niet diepgaand kon bestuderen, dat van machtsmisbruik uitbuiting door de vakbeweging niets gebleken. Hij voegde hier aan toe, dat voor het gehele bedrijfsleven en het al gemeen belang de vakbeweging langrijke factor is geweest bij het pro ces van economische expansie en dat ze dit nog is. „De vakbeweging bevordert de emancipatie van de arbeiders in ver sneld tempo en levert een krachtige bij drage tot de sociale vrede," zo zei dt minister. Hij zei te staan achter de woorden, die hij vorig jaar op een congres sprak over „de plaats van de vakbeweging in de maatschappij". Voor een goed functione ren van de maatschappij achtte hij het van het hoogste belang, dat de verschil lende maatschappelijke groeperingen hun wensen duidelijk naar voren brengen. „Terecht heeft de vakbeweging dit tot nu toe ook steeds gedaan," aldus de be windsman. Hij wilde de beïnvloeding Carnaval? De voorzitter van het Nederlands Ver bond van Vakverenigingen (NW), drs. D. Roemers, veklaarde geen behoefte te hebben om commentaar te leveren op het betoog van prof. dr. J. L. Wemelsfelder. Niet omdat hij het eens zou zijn met in houd en strekking van het professorale betoog, maar omdat prof. dr. Wemelsfel der zich heeft begeven op 1_ dat het zijne niet is. Na afloop van een vandaag in Den Haag gehouden vergadering Stichting van den arbeid zei de heer Roemers slechts: „Als een hoogleraar praat over dingen, waarvan hij geen verstand heeft, wil ik daarop geen mentaar geven." De staatssecretaris van algemene zaken, publiekrechtelijke bedrijfsorganisatie en bezitsvorming, drs. W. K. N. Schmelzer, had nog geen gelegenheid gehad de reda ran prof. Wemelsfelder te bestuderen. .,De stellingen van prof. Wemelsfelder die ik via het nieuws verneem, zijn mijns inziens bijzonder aanvechtbaar," aldus de staatssecretaris. Hem waren speciaal de uitlatingen de hoogleraar over het sparen voorge houden. Daarin werd geadviseerd het geld op te eten, er goederen voor "te ko pen, zo min mogelijk in geldvorm te sparen en zoveel mogelijk risico's trach ten over te dragen op de staat. De staatssecretaris zei, dat er ongetwij feld van verschillende zijden de nodige reacties op de stellingen van prof. We melsfelder zullen komen. HU voegde er nog aan toe: „Wellicht mag men de rede niet geheel losmaken uit de carnavals- tüd, die een deel van ons land zo vreug devol en bekwaam weet te beleven." Een vrouw, die twaalf jaar ziek is, ziet Jezus als Hij op 1 is naar de dochter van de overste. De geschiedenis staat 1 schreven in Mattheus 9 18 e.v. Men behoeft niet te fantasie te bezitten om te weten, dat die vrouw van de gei genheid, dat Jezus in haar nabijheid is, gebruik wil om beter te worden. Het gemakkelijkste zou natuurlijk iveest zijn als zij zich rechtstreeks tot Jezus had gewend. doet dat niet. Misschien wil zij de Here niet ophouden. zij zegt bij zichzelf: Indien ik slechts Zijn kleed aanraak, ik behouden zijn, zal ik van mijn ziekte worden verlof Jezus echter keert Zich om en zegt dan dat bemoedigeif woord: „Houd moed, dochter, uw geloof heeft u behoudetS En van dat ogenblik af was de vrouw beter. Jezus is op Zijn wandelingen altijd door mensen omgeif^v geweest. Altijd waren er mensen in Zijn buurt, öf omdat vonden dat Hij zo mooi sprak, öf omdat zij wel eens horen wat Hij had te zeggen. De mens is de eeuwen door niets veranderd. Vandaag zijn<^^0 er nog, de duizenden, die zo graag over Jezus horen spreh*^*^ die zo warm worden van binnen als zij Zijn woorden hort Het is een stap, maar niet de beslissende. Die deed die vrotuL prgj die twaalf jaar ziek was. Zij strekte haar handen uit om Hi o aan te raken. Dat is de kwaal van deze tijd. Wij staan rondi de Here en wij luisteren, maar wij proberen niet Hem aan raken. En toch komt het daar op aan. Slechts uitstrekken handen kunnen ons brengen op de weg, die leidt naar iZaaj behoudenis. eidse Ja ilist: Ca "j Schouw Ds. Reiling over cijfers volkstelling !S?e"; Bevrijd Hert en 1 Ha: iet de j Gebow let „Sin Diliger an Asc To Geestelijk zuiver gemeenteleven Drs. J. Reiling, baptisten pre dikant te Utrecht schenkt in „De Christen" aandacht aan de cij fers die de volkstelling van 1960 heeft opgeleverd ten aanzien van de kerken. Met name die gege vens die betrekking hebben op de baptisten hebben zijn aandacht. De toename van de baptisten gemeenten in ledental over de pe riode 1-1-1948 tot 1-1-1961 heeft on geveer 40 procent bedragen, of wel het dubbele van de bevol kingstoename. Deze cijfers, al dus ds. Reiling, zeggen in het landelijke geheel natuurlijk zo goed als niets want een groep met nog geen tienduizend leden legt qua getallen geen gewicht in de schaal van de statistiek. Oppervlakkig oordelend zou ik m< dat onze gemeenten over het algemeen niet behoren tot groepen met een be volkingsaccres boven het landelijke ge middelde, zodat de helft van onze I name zou kunnen berusten op wat n dan wel noemt onze „werfkracht", vervolgt ds. Reiling. Maar dat :Marek« eigenlijk op brede schaal statistiferv. G< moeten worden uitgezocht en daarveim. ontbreken mij de tijd en de middel Overigens, aldus ds. Reiling, schigchouv de groei van onze gemeenten in 1 Europese geheel opvallend te zijn. ontmoetingen met broeders uit andr\J Rxl unies in Europa werd mij herhaafj1- lijk de vraag gesteld hoe onze groei yt?1 klaard moest worden, of wij veel bijj^..1J°l dere evangelisatie-acties hadden <tpie?~.e in nieuwe gebieden pionierden. Radio Moskou waarschuwt tegen doop De leiders van de anti-religieu ze campagne in de Sovjetunie heb ben een nieuw argument gevon den om de godsdienstigen aan te vallen. Radio Moskou heeft haar luisteraars gewaarschuwd tegen de gevaren voor de gezondheid die er zijn indien men zich laat dopen. Men stelde het in de uit zending als zou het onderdompe len van babies en jonge kinderen in koud water, wat bij sommigen Gezond ür: Rai Nee Ik moest, aldus ds. Reiling, het u mL... woord schuldig blijven, omdat die acrQg^y en pionier-arbeid er bij mijn weten j Q leen op zeer beperkte schaal waren. Ir,,,, zou, zo zei ik dan, moeten liggen de gewone gemeentelijke arbeid, r zou wel eens kunnen blijken, dat 't inderdaad zo is. :Regio® Een gezond, opgewekt en geeste5. 2.30 zuiver gemeenteleven is de beste evtelling. gelisatiemethode die er bestaat. Zij k Stadsg maar weinig geld en bezit een gifepetitie werfkracht. Me dunkt, dat is ook defonegge van de cijfers, aldus ds. Reiling in jfreents Christen". iribo. Kleine Buitenl. studenten^ J^ in Hongarije °:yo. De Hongaarse autoriteiten hebben *cte" e kele nieuwe voorschriften bekend Geboii maakt met het doel de studie van dees Vol Afrikaanse en 300 andere buitenlan Op G studenten aan Hongaarse universiteaer. pi; te veraangenamen. Dilige De Hongaren willen namelijk Enfriano. en Frans invoeren als talen, waarin r denten uit de ontwikkelingslanden coU Stadsj kunnen lopen. „"'oonkuj De buitenlandse studenten aan H- gaarse universiteiten studeren gewoon mhet moeilijke Hongaars. geloofsrichtingen gebruikelijk is. levensgevaar zijn of in ieder ge val tot blijvend letsel lijden. Als voorbeeld voor deze stelling haal de men in de radiouitzending het geval aan van een jonge man van 25 jaar die na een hartaanval naar het ziekenhuis was gebracht. De doktoren vroegen, hem onderzocht te hebben, of hij in jeugd soms een ernstige ziekte had op gelopen. Na duidelijk te hebben laten uitko ten dat de jonge man al zo goed als invalide was, gaf men als de oorzaak >n „barbaars doopritueel" waaraan de ;an in zijn jeugd fiad deelgenomen. „Sommige gelovigen denken dat de doop een langer leven garandeert", al dus de uitzending, „maar deze redene ring kan gemakkelijk door statistieken weerlegd worden. Ten tijde van voor de Russische revolutie, toen bijna ieder een zich liet dopen, was de gemiddelde leeftijd van de mensen 32 jaar; nu is die gestegen tot 69 jaar." „De doop faalt niet alleen voor wat betreft de belofte van het langere leven, maar kan oorzaak zijn van grote scha de aan de gezondheid", zo werden de Sowjetrussische luisteraars gewaar schuwd. Wij kunnen vele voorbeelden noemen van gevallen waar het drie maal onderdompelen in het koude wa ter de oorzaak was van een hevige kou die zelfs in een paar gevallen de dood tot gevolg had. studenten in Hongarije uitgenodigd zu?an®- worden voor het Hongaarse publieka£ru^1' zingen te houden over verleden, ha Zuide en toekomst van Afrika. out 01 De Hongaren, die van oudsher onferei gastvrij volk zijn, hebben de Airikaa1 Zome; en andere studenten altijd hartelijk fling vangen, overal waar Afrikanen verscCruft's nen vormen zij het middelpunt van fa Geref telijke belangstelling. niging Ook zijn huwelijken tussen Afnkaa Gebot studenten en Hongaarse meisjes ged. C ongewoon. lepl. V tond ii FferoepingswerJgfjS ur: Re ir: N v Gebo Op G bijz. werkzaamheden (arbeid der vrijz. herv.): J. F. Kruyt, P. J. I nouw, W. C. Ligthelm. voorgangers van vrijz. herv. in Den Haag en S< veningen. GEREF. KERKEN - Bedankt voor Hoogvliet (3e pred. pf pon L. C. Rietveld, te St. Pancras; vl Drachten (vac. J. M. Draayer)J. M.\ sec, te Dokkum. CHRIST. GEREF. KERKEN h"": a Bedankt voor Maarssen (a s. vac ichool. H. SeggelinkV. M. W. Nieuwenhuijze, Schoi Amsterdam-W. Baarde EVANG. LUTH. KERK Dane, Aangenomen naar Edam-Monniktrum. dam: M. A. van Teylingen, te Nieifl Stad: Pekela. Orkest Er zijn mensen, die op een ondefinieerbare manier bij je leven horen. Ze zijn geen familie, officieel op visite komen ze nooit. Het zijn vrien den, ja dat wel, hoewel ze geen deel uitmaken van de geijkte kring. Wellicht weten ze niet eens wanneer je jarig bent. Het leven wederzijds is ook te druk om de relatie zorgvuldig uit te bouwen tot iets reëels, maar dat is ook niet nodig. Als je elkaar, zo te hooi en te gras, eens spreekt springt de vonk van contact zomaar over en ontdek je in dc an der een verlengstuk van jezelf. Zo iemand is Anneke. Anneke is uniek en de manier waarop zij haar tanden in het leven ge zet heeft getuigt van stijl en allure. Zij is een grote vrouw, hoewel ze nauwelijks tot mijn schouders reikt. Zij hoort bij de mensen die het niet breed hebben. De welvaartskoorts slaat gro te groepen over en Anneke heeft zeker voor haar kinderen geen brommer klaar staan als ze zes tien worden. Ach, ze zal niet de enige zijn die zorg heeft over haar vijftal. Vijf kinderen, dat betekent: zoveel stel ondergoed, zoveel sokken, zoveel truien en broeken en idem zoveel toe komsten, waaraan gebouwd ihoet worden. Er zul len, meer dan menigeen vermoedt, moeders zijn die zorgen hebben over zo'n koppeltje. Maar hoe veel hebber er, als Anneke, een mongooltje ter wereld gebracht? Hoeveel, hoe weinig? De manier, waarop zij moeder is voor haar vier gezonde en voor haar misdeelde kind, dwingt respect af. Heeft deze loodzware last, dit kruis, dat nóóit eens even afgelegd kan worden, haar zo gemaakt? Een enkele keer wipt zij met Ruurd hij is nu 12 jaar bij me binnen. Zo stonden ze van middag ook ineens voor mijn neus. Hij bijna potsierlijk log en groot, naast zijn kwieke tenge re moeder. en „Mag ik even bij je uitblazen?" vroeg ze ze nuwachtig en met een schichtige blik od Ruurd fluisterde ze verder: „Hij is zo moeilijk vandaag, 'k ben bekaf en haal dat eind naar huis gewoon niet meer." We dronken thee. Zijn korte harde hand graai de in de koekjestrommel, die ik hem voorhield hij stopte gulzig zijn keuze in zijn kwijlende mond. De doffe ogen lichtten even op, maar ver anderden opeens tot boosaardige spleten toen hij zag, dat ik de hond ook iets gaf. ..Ruurd koek, hond niet", zei hij driftig, ter wijl hij op zijn stoel heen en weer schoof. „Ruurd", waarschuwde Anneke. Hij keerde zijn stoel met een onbeheerste zwaai van ons af en keek mokkend naar buiten. Zijn hoofd klapte knikkend naar voren, alsof hij zichzelf bevestig de dat hem onrecht gedaan werd. Toen ik naar Anneke keek, zag ik dat ze aan het eind van haar kracht was. Nerveus verspeld de ze wat aan haar haar, beet op haar lippen en stak toen met trillende vingers een sigaret op. „Sorry hoor", begon ze „dat ik zomaar bin nenval, maar ik was ineens zo moe. Ach weet I Waaf ff. J. N (endiei Grav Segstg ,Interr neent€ Café je. hij is mijn kind en het is een opdracht, Jnjonder mijn leven gaat aan hem kapot. Ik kan r Dej] meer. Ik doe de andere kinderen tekort, mjur; H huwelijk raakt in de mist omdat mijn geduld |erf». is. Dit kind zuigt me leeg, alles slurpt hij i Dilig me, zodat er alleen nog maar tekorten zijn. I hoe moet ik dan de rest van mijn leven fixé Rem Ik ben zo moe, ik kan niet meer." krereld Ik had geen troost en geen woorden. Gé Bevi troost? Met de bijbel op de plank? Geen wofrea2e den? Ik kende toch de grote Trooster aller d' petr gen? Ik wist toch van kracht naar kruis? Dbebeds jcon ik toch over praten? O, zeker, maar ik fa Oud haar niets te zeggen, wat ze zelf niet allang tapen en dikwijls ervaren had. Ik kon haar niet ai Aca< geven" wat ze nu even kwijt was. Ze moestv- Wl dacht ik alleen wat tijd hebben, een uur, #otan' dag, een week misschien, dan zou ze het 2 Dei uieer zien. Ze praatte door over spanningen en eindigde timide met dezelfde woorden daarvoor: ,Jk kan niet meer." q"11 Was ik het die zei: „Je kunt het wèl". Ja»L0ep was het, maar het was alsof een ander mijn stra.,r" gebruikte, alsof het buiten mij om ging: kunt het wèl. Anneke." Ze keek me fel aé Zui( „Wat weet jij daarvan? Wat weet jij? NieLn Rt „Je kunt het wel Anneke, ik ken je langer <%ée vandaag, en jij kent God langer dan vandaaTsdii Ze stond op, streelde gedachteloos het stopinet lige hoofd van Ruurd: Kom joh, we gaan." Ber a gen mij zei ze alleen nog: „Dag, en bedankt vO Sta' de thee." ktran» Ze was tengerder dan ooit toen ze met hfjsch< zoon de tuin uit liep. I De Maar morgen, overmorgen of volgende wè zal ze me opbellen en dan zal haar stem wè jjg oude Anneke. jeugd MINK VAAT RIJSDIÏ

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1963 | | pagina 2