Griep fil/fi Ghanese studenten willen hier afstuderen Ook prof. Duynstee voor gratie aan Duitsers ASPRO graag Een woord voor vandaag Veel gegalm, maar geeip wol in de Eusebius Residu is voor amateurs een te zware opgave Prof. H. J. Rasker: moedig besluit Herv. synode WAJANG ZATERDAG 16 FEBRUARI WflEUH Pleidooi in juristenblad „Misdadigers als individuen beschouwen" Prof. mr. F. J. F. M. Duyn stee, hoogleraar te Nijmegen, en mr. J. Ie Poole sluiten zich in een gezamenlijk artikel in het Nederlands Juristenblad aan bij de conclusie van de hoogleraren in het strafrecht prof. mr. J. M. van Bemmelen en prof. mr. W. P. J. Pompe, dat thans het tijd stip is aangebroken voor gratie verlening aan de nog in Neder land gedetineerde Duitse oor logsmisdadigers. Zoals bekenü gaat het hier om Aus der Fünten, Fischer, Kotalla en Lages. Prof. Duynstee en mr. Ie Poole behoorden tot degenen, die enige maanden na de bevrijding het initiatief hebben genomen tot de op richting van de stichting „Toezicht politieke delinquenten" die zich ten doel stelde, degenen die in de oor logsjaren de rechtsorde hier aanrand den, te helpen bij de terugkeer tot normale verhoudingen. Prof. Duynstee is oud-voorzitter ir. Ie Poole oud-directeur van deze stichting, die „om practische redenen" haar t.moeiinger. beperkt tot degenen, die op 10 mei 1940 de Nederlandse na tionaliteit bezaten. De schrijvers van het artikel voegden er echter aan toe, dat de nationaliteitskwestie nauwelijks een rol speelt „in de schokkende en verbijsterende gevallen, waarin het le ven van de mens, van de jonggeborene tot de grijsaard is opgeofferd aan d triomf van een waanzinnige ideologie". De schrijvers stellen, dat men dege- die leefden in de collectieve gees- Advertentie) Bescherm u tegen Rillerig? Onprettig? Openbare les aan V.U. van clr. Joh. Blok Dr. Joh. Blok heeft vrijdag ter gele genheid van zijn benoeming tot buiten gewoon lector in de radio biophysica in de faculteit der wiskunde en natuur wetenschappen aan de Vrije Universi teit te Ansterdam, zijn openbare les ge houden. Dr. Blok is sinds 1951 werkzaam als physicus bij het Medisch Biologisct Laboratorium RVO-T.N.O. te Riiswijk. Dr. Blok zei onder meer in zijn open bare les „De taak van de fysicus in het radiobiologisch onderzoek" dat de be langstelling voor het radiofysisch onder zoek vooral na 1920 sterk toenam, toen duidelijk werd dat een effectieve bevei liging tegen ioniserende straling werd belemmerd door gebrek aan een metho de voor dosismetmg en aan biologische kennis. Na de oorlog was een sterke uitbrei ding van het dosimetrisch onderzoek no dig door de snelle ontwikkeling var kernenergie. Deze verdere ontwikke Seschiedde grotendeels in het kader e zogenaamde „Health Physics", aldus dr. Blok Het onderzoek naar het biologisch ef fect van straling op levende cellen is sterk afhankelijk van het algemene r derzoek naar de normale processen de cel. Heden ten dage is de cellulaire diobiologie nauw verbonden met de genaamde moleculaire biologie. De be oefening. aldus dr. Blok, hiervan werpt vele fundamentele vragen op, waarop het antwoord moet worden gezocht met eerbied voor de werkelijkheid en kritische zin zowel ten opzichte vooropgestelde menselijke meningen over de werkelijkheid als ten opzichte van overwaardering van wetenschappe lijke theorieën. Dr. Posthumus Meyes als docent naar de Kameroen (Van een onzer medewerkers) Dr. G. H. M. Posthumus Meyes. die onlangs aan de Leidse universiteit cum laude promoveerde tot doctor in de theo logie. hoopt eind april naar Kameroen te vertrekken. Hij zal daar met ingang van het nieuwe cursusjaar docent den aan een Theologische School, hij prof. dr. E. Jansen Schoonhoven zal vervangen. Na zijn beroeping door de generale synode van de Hervormde Kerk tot zen dingspredikant zal dr. Posthumus Meyes verbonden worden aan de classis Eind- Eer prof. dr. Jansen Schoonhm naar Nederland terugkeert zal hij eerst nog van 20 tot 30 april in Kampala. Oeganda de tweede pan-Afrikaanse ker- kenconferentie bijwonen. Zeer waar schijnlijk zullen de Afrikaanse kerken zich op deze conferentie aaneensluiten in een hechte regionale organisatie die veel zal lijken op het lichaam dat ge sticht werd in Zuidoost-Azië. V.S. willen andere plulmveepolltlek tesgesteldheld die ontstaan is, doordat in 1933 een criminele ideologie als staatsbeginsel werd aanvaard een collectief delict en met die ideologie waren doordrenkt, niet zonder meer op dezelfde manier persoonlijk verant woordelijk kan stellen voor hetgeen zij misdeden, zoals wij in de strafrecht spraak van oudsher gewend zijn te doen. SCHULDVRAAG Zij komen in hun artikel voor de vraag, hoe bij de afweging van de per soonlijke schuld van de oorlogsmisda digers het collectieve karakter misdadige ideologie tot geldii worden gebracht. Voor de relatief wei nigen, die politieke leiding aan de col lectieve misdadigheid hebben gegeven, was het antwoord niet moeilijk. Zijl zijn geëxecuteerd of hebben zich door de hand aan zichzelf te slaan cutie onttrokken. Voor het probleem of voor degenen die zich direct en op de meest afschuwe lijke wijze hebben vergrepen aan de te genstanders van het naziregime, per soonlijke schuld en collectieve verant woordelijkheid moeten worden afgewo- is naar het oordeel van de schrij- geen verlossend antwoord gevon- Men dient, zo zeggen zij, de vier Duit sers te beschouwen als Individuele men sen en wij behoren jegens hen de norm te hanteren, die voor ieder geldt aaz wie hier de zwaarste gevangenisstraf wordt voltrokken: geen mens wordt le venslang uit de maatschappij verwij derd, tenzij overtuigend Is komen vast te staan dat zijn agressie een voortdu rend gevaar der gemeenschap blijft vor Op Schiphol: Het was verschrikkelijk Voorgoed van De Ghanese studenten die Bul garije hebben verlaten na de ge welddadigheid van de commu nisten aldaar en de rassenvoor oordelen die zij van de zijde van de Bulgaarse bevolking moesten ondervinden, zijn gisteravond on der leiding van hun ambassa deur Apnah Sampong, op Schip hol aangekomen. Zij willen niets liever dan hun studie voortzetten in een Westeuropees land, en dan nog het liefst in West-Duitsland of in ons land. Zelf kunnen zij niets betalen, maar er zal kon- takt opgenomen worden met onze regering en met de regering in Bonn. De Ghanese ambassadeur maakte op Schiphol duidelijk hoe zeer hij een Nederlandse geste zou waarderen. Hij verwachtte niet dat in Nederland alle 27 Ghanezen kunnen afstuderen. (Over het lot van 7 van de studenten heerst overigens nog onzekerheid: Bulgarije zegt dat ze uitgewezen zijn, maar de ambassadeur zei gehoord te hebben dat slechts twee van hen in Londen waren aangekomen). communisme genezen land te kunnen onderbrengen. Tot maar dag blijven de Ghanezen (20 in getal) i Amsterdam in hotel Krasnapolsky. ,JZivarte apen Op Schiphol hebben de Ghane zen verslag uitgebracht van hun be vindingen in Bulgarije. Over één ding waren zij het volledig eens: het was verschrikkelijk om dit te moeten ervaren in een land dat zich voordoet als een vriend Afrikanen. Als men al linkse sym pathieën mocht koesteren dan zou den deze nu wel genezen zijn. Zij werden in Bulgarije gewoon uitge scholden voor zwarte apen. De 25-jarige Robert Kotey, die in Sofia landbouw-economie studeerde, vertolkte de mening van de groep: Bulgarije was groots in zijn ontvangst. Alle Afrikanen werden koeien met gouden horens be loofd. In de praktijk viel het bijzonder tegen. Alleen de behuizing al was slecht. Afgelopen zomer leidde de rassendiscri minatie die zij zich van de zijde van de Bulgaren moesten laten welgevallen, al tot de uittocht van 22 Ghanezen terug lar hun land. Komsomol De tweede uitbarsting was dinsdag. De Afrikanen wilden de band onderling alleen maar verstevigen en stichtten daarom een eigen bond. De Bulgaren werden echter gealarmeerd omdat een der statuten inhield dat eer Afrikaanse bond geen lid vai nistische jeugdorganisatie Komsomol mocht zijn. Vandaar de moeilijkheden. Nadat geefs was geprobeerd de Bulgaarse pre mier Zjivkof te spreken te krijgen werd besloten tot een demonstratie. Des nachts echter stormde de politie het ge bouw binnen en arresteerde verschillen de Afrikanen. Dit bracht de gemoederen tot het kookpunt. Men wilde door a kwestie zeer hoog op. De Bulgaarse re gering heeft echter in een verklaring la ten weten dat het juist de westerse pers is die de zaak overdrijft. Het zou hier slechts een klein groepje dissidente Afri kanen betreffen en niet de overgrote meerderheid van de Afrikanen. Later werd meegedeeld dat nog enkele Ghanezen in Praag zouden zijn aangeko men. Degene die nog vermist wordt is de voorzitter van de opgerichte bond, de Tawia. Volgens de ambassadeur van 'Ghana in Sofia. Apnah Sampong, moet hij zich nog steeds in Bulgarije bevin den, omdat hij zijn paspoort niet heeft. Overigens maakten zijn landgenoten zich nog niet ongerust. WOORD VOOR VANDAAG Maar hij antwoordde hun en zeide: Geeft gij hun te eU (Marcus 6:37). Daar begrijpen de discipelen niets van e;Tj, laten we eerlijk zijn, als wij in hun plaats waren geweêi' <h hadden we er ook niets van begrepen. Daar is dan die gr< schare. Jezus, zo schrijft Marcus, werd met ontferming l wogen en Hij begon hun te leren. Maar de avond valt. A de bijeenkomst, zo redeneren de discipelen, moet een ein komen. Al die mensen moeten naar huis. Wie zal voor zorgen? Ze moeten toch eten? Als de mens er geen raad meer op weet zendt hij de art weg. Zoek het nu verder zelf maar uit. En dan komt de He\ „Geeft gij hun te eten." Ja, te eten geven. Waarvan? Van gij hebt. Van wat wij hebben? Maar Here, dat is slechts: broden en twee vissen? Dat is, zegt Jezus, genoeg. Genoeg? Al die mensen? Op ogenblik hebben de discipelen maar één ding gedacht, nl. „Goed, Here, doet Gij dat dan maar." En zonder dat zij Tij weten geven zij de oplossing voor het hele probleem feitelijk voor alle problemen des levens. Waar de mens |i gebreke blijft, daar helpt de Here. Wat de mens niet kan, dj kan Jezus wel. Geeft gij hun te etenOnbegrijpelijk die hele schare ee Eet van die vijf broden en twee vissen en er is nóg over. 2 is God. Hij vraagt en beveelt, en wij hebben slechts uit tfDe~n voeren. Maar wie Zijn bevel uitvoert in het geloof, zal or dekken, dat hij nooit bedrogen uitkomt. Drink de enige eehte voor mensen die kwaliteit verlangen! Kerkeraad Groningen wil ds. Van der Ziel schorsen De kerkeraard van de gerefonmeer- de kerk van Groningen-Zuid vrijge maakt heeft zich maandagavond en gisteravond opnieuw beziggehouden met de aanklachten tegen ds. A. van der Ziel, een van de predikanten van deze gemeente. Wij hebben daarover reeds een-en-andermaal een bericht gepubli ceerd. De kerkeraad heeft gisteravond met 39 tegen 9 stemmen uitgesproken dat ds. Van der Ziel zich heeft schul dig gemaakt aan zonden die in dienaar des Woords niet gedragen gen worden. De kerkeraad heeft besloten aai raad van de gerefomeerde kerk Groningen-Noord te verzoeken voor een schorsing (naar artikel "79 K.O.) noodzakelijk voortgaand, oordeel te willen geven. Zi t IDen on^and bit a Sta. De dames zouden net gaan knopen?™ Liturgische commissie: Geen tapijt (Van onze correspondente) De wijkpredikant van de her vormde centrumgemeente in Am- hem, ds. H. Hiensch, heeft zich een strop van f 6000,op de hals ge haald door wol te kopen voor een Gevecht Halverwege de Lenlnboulevard werden de ongeveer 200 studenten opgewacht door ongeveer 500 Bulgaren, politie, le ger en burgers, gewapend met pistolen. Er werd echter niet geschoten. De Afri kanen moesten het onderspit delven en ze werden afgeranseld. Daarna werden ze in legerbussen afgevoerd naar de ge vangenis waaruit ze later werden vrij gelaten. „Ik ben blij dal ik nu weer vrij man ben en terug in de vrije we reld", zei Robert Kotey en hij beaam de wat 'zijti'landgenoten zeidén dat de Afrikanen zich in Bulgarije niet meer veilig voelden. Zij waren ervan overtuigd dat alle ongeveer 300 Afri kanen Bulgarije wilden verlaten op een klein groepje uit Soedan na, die zich Arabieren voelen en die niet worden lastig gevallen. Komt het spel voor de t.v. Niet veilig Rapport over kernbewapening (Advertentie) Ondcrwijsbenoemingen Prof. W. F. J. M. Krul: benoemd tot buitenlands erelid van de Waterpollu- tioncontrol Federation Washington, D.C.. V.S. Prof. Krul doceert civiele gezondheidstechniek aan de afdeling Weg- onzer medewerkers) Drie levens heeft hij nodig gehad om een beetje wijs te worden. Dit gegeven is door Je£ van der Heij den niet overal evenwichtig uitgewerkt. Soms worden vrij grove dingen gedebi teerd om effect te sorteren. De opvoe ring maakte duidelijk dat men het to neelwerk niet in de eerste plaats moet lezen maar moet zien en in dit geval ook horen. Objectief bezien echter heeft de toneel En Ronde", alleen na de pauze het derde bedrijf, kans gezien het benodigde peil te halen. We zagen in dit derde bedrijf ook zeer verrassende decor- en scènewisselingen. De handeling van het ogenblik werd soms op z suggestieve wijze geïllustreerd met t leden en toekomst in flash backs het omgekeerde daarvan. Zowel aan linker- als aan de rechterzijde van toneel stond een apart decor. Er werd maar aan een zijde tegelijk gespeeld, zodat men door verandering van belich ting direct over kon gaan op een andere scène aan de andere kant. Het tweede bedrijf was te moeilijk voor amateurs. Dat werd dan ook Wat de Afrikanen bijzonder had geër gerd was de houding van het Bulgaarse I publiek, dat eigen armoede weet aan „de zwarte apen uit Afrika" die door hun regering voor 240 gulden in de maand werden onderhouden. Klasgeno ten wilden niet naast hen zitten en op straat werden zij gemolesteerd zonder dat de politie er iets tegen deed. „De iarse wet maakt tussen blank en geen onderscheid, maar in de praktijk is geen enkele kleurling veilig". Zoals al gemeld neemt Ghana deze vormde Synode in ons land", was het onderwerp, waarover dr. F. de Graaff te Rotterdam-Centrum en prof. A. J. Rasker uit Leiden vrijdagavond tij dens een samenkomst in het Her vormd Centrum in Overschie nogal van mening verschilden. Dr. De Graaff koesterde bezwaren tegen het geschrift van de synode; prof. Ras ker noemde het rapport een moedige mening van 52 mensen, tegen alle wereldse wijsheid in. Dr. De Graaff vond het bezwaarlijk dat het rapport door lek.-i op politiek en militair gebied was opgesteld. Hij meende dat een derde weg moet wor- ,,^B- Waterbouwkunde aan de Technische Hogeschool te Delft. De Federation omvat een 50-tal vereru- gingen op het gebied van de behande ling van afvoerwater in de V.S., Ca nada en Europa (onder anderen Enge land, West-Duitsland. Zweden en Zwit serland». Ir. M. P- Breedveld, lr. R. van Hasselt en dr. Ir. J. C. Vlugter: benoemd tot adviseur van de Technische Hoge school te Enschede. Verwacht wordt dat ze benoemd worden tot gewoon hoogleraar tevens voorzitter van de al daar te vormen afdelingen der elec- trotechmek. werktuigbouwkunde en scheikunde. Zij zullen als zodanig van meet af aan hun medewerking verle nen aan de opbouw van het weten schappelijk onderwijs en onderzoek aan de nieuwe Technische Hoge school. Ook prof. Ir. H. K. Vclbeda, gewoon hoogleraar inde te?k"'sc£® bedrijfsleer, is intensief betrokken bij de voorbereidingen van de Technische Hogeschool te Twente. gevonden van het toneelstuk „Resi du" van Jef van der Heyden door de toneelgroep En Ronde van SSR afdeling Groningen. Dit stuk Is geschreven in opdracht .in de Uniecongrescommissie van SSR. Pas toen men al tijden bezig was met de repetities van dc eerste twee bedrijven, kwam het derde klaar. Omstreeks die tijd kwam bij het uniebestuur een schrijven binnen het erelid der SSR, prof. dr. J. P. A. Mekkes waarin het uniebestuur )a°^d^f^en verveirnde vertoning. Al- werd verzocht een onderzoek in leen het beroepstoneel zou van Residu stellen naar de kwaliteit van het stuk. jeen werkelljk gave, speelse opvoering te Na lezing verklaarde het uniebestuur zien kunnen geven. Voor amateurs ls dat „Residu" een smakeloos geheel deze opgave te zwaar. Maar ook dan was met een weinig positief-christe-1 blijven de bezwaren tegen de inhoud lijke boodschap en dat het daarom van dUMu)t be. taan. ^nderhandeUngn maar niet opgevoerd moest worden.zouden re^P beil/lljn De toneelgroep „En Ronde" was niet gelukkig met dit besluit en zette daar- (Advertent om de voorstelling op eigen verantwoor- ding en risico door. Het stuk is een al legorie met muziek voor een klein en- I semble en gezongen stukken tekst en handelt over de figuur Residu die de op dracht krijgt van 3 aartsengelen om op aarde te gaan ontdekken hoe de mens het aardse leven heeft te aanvaarden. Wanneer het hem niet lukt zal hij steeds weer naar de aarde teruggestuurd worden door de aartsengelen. Wat de rol van de aartsengelen betreft moeten wij bedenken dat de schrijver rooms- katholiek en geboren in België is en daarom van huis uit gewend wat meer familiair met deze zaken om te springen dan de meeste protestanten. SPEL PLANTEN MARGARINE In het eerste bedrijf wordt Residu, dat is dus de persoon, aan het front ge plaatst in een oorlog omstreeks 1870. Dit geeft reden tot kleurrijke en leven dige verwikkelingen die erop uitdraaien dat Residu te veel belangstelling gaat tonen voor de vrouw van een ander. Hij wordt dan in een duel gedood en moet dus het leven nog een keer over doen omdat hij dus niet heeft beant woord aan de opdracht. Het tweede bedrijf is dramatisch het sterkst en is in tegenstelling tot het eer ste ook boeiend bij lezing. Residu gaat een hotel beginnen dat door omstandig heden niet loopt Hij kan dit niet verkroppen en wordt gek. Dan komt Residu voor de derde maal op aarde als man van middelbare leeftijd die handelt in lampekappen. Hij knoopt relaties aan met een veel jongere vrouw. Het blijkt dan dat hij bedrogen wordt maar hij weet dit te verwerken en blijkt dan ook geen overdreven waarde meer te hechten aan zijn bezittingen. plantaardig zoutloos licht verteerbaar Transport lijst 17 269.651.25. Mlddelstum 483.25. HarkemaOpelnde 368, Lio 423.95. Nljawier 331.50. Sloten 181.25. Oude Wetering 450. Helmond 497,81. Miei Twintig Ghanese studenten ar riveerden gisteravond op Schip hol uit Sofia.. Zij klaagden over rassenwaan van de Bulgaren. Genezen van hun linkse sym pathieën willen zij nu in West- Duitsland of Nederland htm studie afmaken. den jjekozen, die tussen militairisme -tacifisme gaat. „Ik ben van geen der ieide richtingen voorstander." aldus spreker. „Militairisme is realisme waarheid is meer dan de realiteit, het is een daad Gods. Pacifisme is een voor' barig idealisme dat dwars tegen de Bij' bel ingaat". Dr. De Graaff wees erop. dat Jezus in uiterste nood in de Hof van Jjethse- mané naar het zwaard greep, pen, of het nu een conventioneel of kern wapen is. behoort niet in de sfeer het Koninkrijk Gods. Maar wannee zelfverdediging sprake is. da een wapen een verschrikkelijke noodop lossing, die altijd een grote schulden last met zich mee brengt." zei dr. De Graaf. „Wij mogen geen verstopppertje spelen en moeten kiezen Prof. Rasker was het eens met de strekking van het rapport van de Her vormde Synode. „Kernwapens zijn zul ke verschrikeiykc wapens, dat zü niet meer als middelen voor een doel (ge rechtigheid, liefde voor het vaderland, voor vrouw en kinderen, voor de vrij heid) kunnen worden gebruikt. De mid delen zouden in dit geval het doel me de vernietigen," aldus prof. Rasker. kerkkleed dat niet in de fceijcest' (Eusebius) mag worden gebrull[pest De predikant had de 'wol besfer^ad om een kleed te laten knopen d^entes naar hij meende, de afcoestisc|Den problemen in de kerk voor een bre?0; langrijk deel zou kunnen verzacItraat ten, maar de liturgische commij°^i sie verantwoordelijk voor de richting van de kerk, heeft hafDe toestemming aan dat plan onthoPf.^ Geb De wijkpredikant had advies gekrfoilii gen van deskundigen en die haddéymfc hem aangeraden met textiel de njheo galm in de kerlc te bedwingen. MajBim het advies was niet gepreciseeijiuzie over een kleed was niet gesprokei De predikant vatte het plan op eé kleed van grote afmetingen neer konee leggen onder de kansel, opdat stemgeluid dat wordt gespreid dofKar het klankbord erboven, in de toLr: j van het kleed het nagalmeffect zo sta< verliezen. now Rijl Er waren geluidsdeskundigen voor #rof. en er waren deskundigen tegejjstor Maar de liturgische commissie bjDe seerde haar afwijzing op de ovóun weging dat de plavuizen in de kei Get te mooi zijn om onder een kleed jilv- verdwijnen. De commissie had het kleedplan gelezen in het medj delingenblad van de hervormde gï meente. Officieel was de commissi Lo| niet in het plan gekend. ?eda {eha De voorzitter van deze commissie Ge de wijkpredikant zelf die Bode tooi al had ingekocht. Hij heeft vt Prj de commissie een brief gekregtuiral waarin stond dat een onbedorvt Pe gezicht op de plavuizen van mei™?" belang werd geacht dan een lic/iTv? verbetering aan de kwalen van akoestiek. Experts zijn trouw van mening dat de strijd tegen nagalm in deze kerk toch een oi Ge begonnen werk is. bper Afgezien van de financiële strop fo Dil zes mille, gefourneerd door de hifcarit nog bestaande wijkvereniging (d tool is tegen inkoopsprijs gekocl Re en men neemt aan dat de predikalderh de partij zonder moeite weer ®£Fo de hand kan doen) haalt d zing een streep door een andere i kening: een groot aantal darr. de wijkgemeente had zich al beref verklaard gezamenlijk op de toijL avonden het kleed te knopen. Men had daarvoor een ideale n gevonden waar iedere knoopstb uit de voeten zou kunnen komen: de kerk. Maar het hoeft meer, de nagalm blijft erbarmelijk en de plavuizen blijven onbedekt Bernepin gswerk S'ed NED. HERV. KERK D< Beroepen te 's-Gravenmoer: W. hem Heyboer te Hollandseveld; te Exmorifleid R. Houtsma te Wanneperveen; te Rotte K dam-Vreewijk:. W. Sirag, voorheen prleoh dikant te Hollandia, wonende te Katwifir aan Zee. <jl GEREF. KERKEN (vrijgem.) Aangenomen naar Doesburg-Doetif chem: E. J. Oosterhuis te Heemse. hl)_. GEREFORMEERDE GEMEENTEN Beroepen te Dordrecht: A. Hofman t Zeist c, Ik heb een zwak voor de post. Niet voor de man persoonlijk, maar voor wat hij brengt. Als ik hem in de verte aan zie komen, denk ik: Ha de post. En in die drie woordjes ligt dan een ple zierige spanning. Vaak stelt hij me teleur, dan brengt hij alleen maar saaie post, giro-afreke ningen van mijn man of andere zakenpost. Maar wat hij me deze week op een ochtend door de brievenbus schoof, tart iedere beschrijving. Voor mij had hij niet door de sneeuw hoeven te ban jeren, wat zeg ik, voor mij had hij beter bij moeders thuis kunnen blijven. Tussen „De Christenvrouw", schoensmeer re clame en de bekende dorre girobrief, lag een on aanzienlijke bruin-gele envelop. Inplaats van een afzender werd er alleen een postbusnummer vermeld, De eigenaar van deze postbus bleek een club te zijn. Een club van heel vieze jongens, al noemen ze zichzelf anders. De brief begon met de vraag, of ik ook tot de ontdekking was gekomen, dat het zo moeilijk was om een goed-realistisch boek in handen te krijgen. Nu behoor ik niet direct tot de rein-le- ven-mensen, maar aan realistische, pardon, goed- realisfische lectuur heb ik tot nog toe geen be hoefte gevoeld. Maar als ik die behoefte wel had gehad, zou ik dus tot de schrikbarende ont dekking zijn gekomen, dat het moeilijk was dergelijke lectuur te bemachtigen. Maar elders schijnt dus nood te zijn, elders heb ben ze ontdekt dat het moeilijk is. Is het nu niet heerlijk dat er een club van vieze jongens is, die in deze nood voorziet? Tranen van dankbaarheid stromen mij uit de ogen. Mijn dankbaarh"'! Ifo.etang.e0s en wordt nog groter als men mij schrijft, dat het ondoenlijk is om alle nieuw verschenen boeken op dit terrein zelf door te werken, maar dat de jongens dat onderling doen. Zij zoeken dan sa men iedere maand het méést-pikante boek uit. Ik ben helemaal niet verplicht dat bekroonde boek zomaar te kopen, o nee, de jongens maken van ieder boek een beschrijvingdie ze mij gratis en in blanco envelop toesturen en als het mij dan voldoende realistisch lijkt, kan ik het in een couvert zonder afzender bestellen. De postbus is geduldig. Kan het allemaal fijner? En de post maar door de barre winter sjouwen. Weet hij veel wat hij voor vuil bij iemand in de bus gooit.' Wat is de wereld toch vol van goede, nobele, altruïstische mensen. Neem nu de jongens van die club. Die lezen en lezen maar, de stukken uit hun moreel. En niet voor zichzelf. O heden nee, maar voor iedereen, die elke maand e%e lekker vies boek wenst. Dat is toch schattig. pro ,Maar", zult u zeggen als u dat gelees en gqijk doe van die jongens toch niet zo schattig vin „maar er lag toch ook een „Christenvrouw" bi C u op de mat. Dat is toch het blad van de Nede|ke landse Christen Vrouwen Bond. Doet zo'n Boni 1 dan niefs tegen dat obscure gedoe?" PJ Nee. Daar doet niemand iets tegen. Geen enkeFjï bond, geen enkele instantie, geen enkele politit Niemand kan in dit geval iets doen, want de mo zen van de wet zijn heel wijd. Officieel verbodei is wel pornografie. Maar, pornografie is volgend®" mijn woordenboek: ontuchtige literatuur. Wat d< 1 jongens in hun circulaire aanbieden heet ee»hel .zwaar realistische zedenroman" en een iegelijl I zal begrijpen dat dit heel wat anders is. (1( Grappig Ls verder ook nog, dat ik mijn leeftiji 1 moet vermelden als ik iets bij de jongens besteijrc U dacht toch niet dat zij een cent aan mij toildeiMi verdienen als ik minderjarig was? Nee hoor, ze I zijn ze niet. Ze schrijven uitdrukkelijk dat'hum boeken niet in handen moeten vallen van jells' dige personen. Zo hoogstaand zijn ze wel, of -d een mens wordt wat achterdochtig ruik it hier gewoon een verkoopstunt? Ja, de mazen van de wet zijn wijd en dat toe-j ten de jongens ook. Daarom zitten ze met hu smeerpijperij op rozen en zwaaien beminnelijKm groetend met het wetboek van strafrecht in hutc hand naar iedereen, die hen vieze jongens noemt En de post, rijksbriefbesteller, gooit gewillig dr zwijnerij in vele bussen. Mink van Rijsdi

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1963 | | pagina 2