De stem fan het evangelie DEZE WEEK IN EEN WOELIGE WERELD ZONDAGSBLAD ZATERDAG 16 FEBRUARI 1963 Het gehele Woord Er is iets in beweging. Niet alleen in de wereld van christelijke kerken, maar evenzeer in het Joden dom. Dat bewijst het artikel van de 34-jarige Jood se theoloog, die uitgever en auteur is geworden. Ar thur A. Cohen. Deze man wil noch tot de orthodoxe Joden, noch tot de moderne joden gerekend worden. Hij wordt wel het *mfant terrible van de Amerikaanse joden ge- JVoömo. maar hij heeft, hoe jong ook, toch iets van eer profeet. Hij houdt zijn geloofsgenoten voor dat de geschiedenis, zowel van de wereld als van Is rael. niet voltooid is zolang het Koninkrijk Gods niet is opgezet. Cohen wijst op de beloften van God in het Oude Testament. Hij wil deze beloften geloven. Hij be seft dat God zijn volk niet heeft vergeten. Hij wil niets uit het Oude Testament weginterpreteren. Hij wil-Gods Woord het Woord van God laten zijn en roept daarom op het gehele woord" te aanvaarden. Wie Cohen leest moet denken aan Jesaja. die na mens God schreef: ..Op zulken sla Ik acht: op de ellendige, de verslagene van geest en wie voor Mijn Woord beeft." Wie Cohen leest krijgt het ge voel dat hij geluisterd heeft met de Emmaüsgan gers naar de Here Jezus: ..O onverstandigen en tra gen van hart. dat gij niet gelooft alles wat de pro feten gesproken hebben!" Cohen wil niet langer on verstandig zijn. Hij richt deze zelfde woorden tot zijn volk. die Christus sprak tot zijn discipelen. Cohen wil eerlijk luisteren naar het Woord van God. het Oude Testament Hij beseft misschien niet, maar daarom is het nog wel zo. dat hij door het gehele Woord te willen aanvaarden op datzelfde moment een stap dichter is bij de aanvaarding van de ge komen Messias. In deze woorden gebeurt iets wat de kerk vele honderden jaren niet ens voor mo gelijk heeft gehouden: Een nieuwe toekomst schemert voor Israël... UIT ADDIS ABEBA KLINKT NOG DEZE MAAND: r* i-, r.. (Van kerkredactie) Deze maand klinkt een nieuwe stem in de ether. Vanuit de hoofdstad van Ethiopië, Addis Abeba, gaat een oorspronkelijk Lutherse zender zich in dienst stellen van de zending. Onder de naam „De stem van het evangelie" gaat een radiostation uitzenden met een bereik dat „The Voice of America" naar de kroon steekt. Het zal in het bijzonder programma's gaan verzorgen voor Afrika en het Midden-Oosten. In het uitgestrekte vlakke land, enkele tientallen kilo meters van de residentie van keizer Haile Selassie verheffen de antennes zich reeds hoog in de lucht en stoere klauteraars voeren op het ogenblik hals brekende toeren uit ver boven de grond om de laatste kabels te spannen. Het is niet de eerste christelijke zender voor Afrika, want Elwa, van de geloofszending, Sudan Interior Mission, zendt reeds jarenlang programma's uit, maar dit zal in ieder geval wel de sterkste zender worden van Afrika. Hoewel het 1fideel op 26 fe- «n gaat beginnen. Vanuit een comfortabele studie kan een zendeling nu iedereen in Afrika bereiken. Nog geen hon derd jaar geleden stierf David Li vingstone, die als een van de eer ste ontdekkingsreizigerszendelin gen de woeste wildernis introk voor een reis van onuitsprekelijke ontberingen en die toch slechts een betrekkelijk klein aantal men sen in het donkere hart van Afrika bereikte. De nieuwe zender zal zonder moeite te beluisteren zijn van de Atlantische kust tot de Javazee en van de Bosporus tot Kaap de Goede Hoop. Er zal worden uit gezonden in de taal van het eiland Madagascar, in het Am- harisch voor de Ethiopiërs, in het Arabisch, in het Zuidafrikaans en in een groot aantal Afrikaanse talen. Ethiopië is gekozen als ba sis, omdat dit land een uitstekend klimaat heeft en de christelijke keizer van dit land spoedig bereid was om toestemming te verlenen. Luthers Het plan voor deze zender is opgekomen in de lutherse wereld en heeft dan ook de steun van de Lutherse Wereldfederatie. Voor al de Duitsers en de Amerika nen hebben de noodzakelijke finan ciën bijeen gebracht. Ruim zes miljoen gulden werd door de Europese en Amerikaanse luthe ranen ter beschikking gesteld in 1961 en de bouw kon beginnen. In een voor het langzame Ethio pië recordtijd verrees sindsdien een groot studiogebouw met 23 woningen voor het personeel op een terrein van 16 hectarens vlak ten westen van Addis Abeba. Twee en dertig kilometer ver der het golvende land in hebben werklui onder leiding van een (Van onze kerkredactie) Er is iets aan het veranderen In de Joodse wereld in de Ver enigde Staten, schrijft een Jood se auteur, Arthur A. Cohen, die de Joodse geest door en door kent ln het weekblad Christian Century. ,,De geestelijke leiders zijn theologisch meer geïnteres seerd dan zij ooit wordt een nieuwe liefde openbaar, niet voor het christendom ln zijn geheel maar wel voor christenen, die ook werkelijk christenen zijn." Cohen is de schrijver van het boek ..The Making of Jewish Mind" en heeft in de afgelopen maand gepubliceerd „The Natural and the Supernatural Jew". Hij schrijft dat het door ideologieën beheerste Amerikaanse Jodendom uit de jaren dertig en veertig be gint te tanen. Men identificeert niet langer het Zionisme met een herleving van het Jodendom. Te vens verliest de hervormingsbe weging die zich liet beheersen door het beeld van het Amerikaan se protestantisme aan kracht. Maar nieuwe krachten komen naar boven. Nieuwe kracht derogen van de oude garde van rabbi's die lang de hervormings- en conservatieve synagogen heb ben geleid. De rabbi die het goe de nieuws predikt van het dag blad en zijn teksten zoekt uit de bestsellers van het ogenblik, die zijn mensen een zekere vorm van „gedistilleerd Freudianisme" voorschotelt, ontdekt dat hij zijn gehoor verliest. Steeds minder jonge mannen en vrouwen heb ben de alwetende prediker nodig om een uitleg te geven van de dagelijkse gebeurtenissen. De theologisch geïnteresseerde rabbi staat veel sterker om de mensen te bereiken. Volgens Cohen veranderen de oudere rabbi's hun joodse leer veel gemakkelijker dan hun ge meenten en moesten ze uiteinde lijk een geweldige prijs betalen. Dit is een nieuwe tijd waarin men de vleugels van de apoca lypse kan horen fladderen. En juist in deze tijd komt er iets nieuws naar voren in het Ameri kaanse Jodendom: „een nieuw theologisch intellect, en her nieuwd besef van de waarden van de Joodse liturgie, en een herbo ren inzicht in de verhouding tus sen godsdienst en cultuur". De vernieuwing van de Joodse theo logie, die nu aangetroffen wordt onder de jongere geestelijke lei ders is vooral te danken aan het werk van Franz Rosenzweig, Leo Back en Martin Buber. Zij zijn niet bepaald volgelingen van deze mensen die hun inzichten tot een „isme" hebben gemaakt, maar wei mensen die door hun gedachten gevormd zijn. Zij leggen zich niet toe op de theologische vragen in het alge meen maar in het bijzonder op de Joodse theologische vragen, op de verhouding tussen gebod en wet, tussen het eeuwige en tijde lijke in de Joodse .evensstijl, op de verhouding tussen Jood en christen, tussen de Messias en het Koninkrijk Gods. Beweging Er is nu een beweging onder de rabbi's, de geestelijke leiders, gaande. Minder zeker weet de schrijver te spreken van een soortgelijke ontwikkeling onder de Joodse leken: „De Joodse le ken worden er zeer zeker niet zo door beheerst, zij zijn minder ge grepen door het besef de tradi tionele verplichtingen van het Joodse volk te moeten vervullen. Maar zij beseffen misschien wel meer dan ooit dat het gaat orrr theologische vragen". Terwijl de oudere generatie veeleer hing aan de uiterlijke tra dities. is de jongere generatie veel meer een generatie die stu- Amerikaan. die een deskundige Is geweest in de rakettenelectro- nica, maar zijn leven nu wil wij den aan dit christelijke radiosta tion, twee krachtige kortegolfzen- ders gebouwd van honderd kilo watt elk en een antennesysteem. Tevens is een middengolf zender gebouwd die in het bijzonder voor Ethiopië zelf uitzendingen zal ver- Oecumenisqh Hoewel de lutheranen oorspron kelijk de initiatiefnemers zijn voor de bouw van deze zender, werd het werk al spoedig uitgebreid. Vanuit het Midden-Oosten kwam namelijk het verzoek om ook van de zender gebruik te mogen ma ken en met de Oecumenische Raad voor dit gebied werd een overeenkomst gesloten, werd bepaald dat hij zou kunnen be schikken over vijf- T""" tig procent van de zendtijd. Dit radiostation „oecumenisch" ka rakter krijgen dan enig ander station tot nu toe heeft. De meeste chris telijke radiostati ons behoren aan geloofszendingen die weinig directe A kerkelijke bindin gen hebben. Dit station wordt nu gesteund door de Lutherse Wereld federatie die zal samenwerken niet slechts met de Oe cumenische Raad voor het Midden- Oosten, de Afri kaanse Raad van Kerken, de Raad Oost-Azië en ook met de divisie voor wereldzen ding en evangeli satie van de We reldraad van Ker- Prog Joodse rabbi's in V.S. leren meer theologisch denken ramma s In tegenstelling tot vele andere christelijke radiostations zal het programma niet de gehele dag be staan uit enkel gewijde muziek, ■godsdienstige uitzendingen en een enkel nieuwsprogramma. Besloten is dat de zendtijd verdeeld zal worden. Dertig procent van de uitzendingen zullen een evangeli serend karakter dragen en 70 pro cent van de uitzendingen zal ge- deert. Schrijvend over de grote belangstelling voor studieconfe renties, lezingen# en dergelijke komt Cohen tot de conclusie dat ook de leken tenminste ernstig over de plaats van het Jodendom willen nadenken, eer zij persoon lijk beslissen wat zij zelf willen. Het is in het bijzonder opmer kelijk om een Jocd als Cohen te horen zeggen dat wie het Woord van God bestudeert, niet het recht heeft om te kiezen tussen gebo den, en zeker niet het recht heeft. om zoals de Joodse hervormings beweging gedaan heeft, de gebo den die hij niet wil aanvaarden ouderwets of irreëel te noemen: „Er is een ongehoorzaamheid in mij, en die belijd ik, niet blijmoe dig, maar wel oprecht en ik bid dat God mijn ongehoorzaamheid zal willen vergeven en mij in mijn ongeloof zal willen bijstaan. Dat is. de genade en de barmhartig heid die ik bii God zoek. Maar ik allang geleden gebroken met mijn eigen wens om mijn eigen ongeloof te rationaliseren en mijn geloof te expliceren. Het gaat om het gehele Woord van God en mijn gewilligheid om dat af te wijzen met mijn eigen wens om mijn eigen ongeloof te rationaliseren en gaat om het gehele Woord van God en mijn gewilligheid om dat af te wijzen of daaraan te ge hoorzamen". De Noor Sigurd Aske die direc- zender „De stem van het evan gelie", in gesprek met twee Ethiopische regeringsfunctionaris- wijd worden aan opvoedkundige onderwerpen. Evenals door de be kende Afrikaans-christelijke week bladen als „Challenge" zal de be volking via deze zender ook kun nen leren hoe zij hun tanden moe ten poetsen; de vrouwen zullen naailes krijgen. Honderd on één dergelijke onderwerpen zullen aan de orde komen op hygiënisch huis houdkundig, landbouwkundig en cultureel gebied. De muziek zal ook niet slechts uit „blanke gewijde muziek" be staan. „Integendeel", zei een woordvoerder van de zender on langs: „Wij gaan uit van de ge dachte, dat de programma's zo inheems mogelijk zullen moeten zijn. Onze mensen hebben bijvoor beeld in een land als Tanganyika al duizenden kilometers afgelegd om zoveel mogelijk inheemse mu ziek op de band vast te leggen." De meeste programma's zullen in het land waarvoor ze bestemd zijn zelf worden opgenomen. Daartoe zijn veldstudio's ingericht in vele plaatsen, die reeds begonnen zijn programma's op de band vast te leggen. Directeur Tot directeur van de organisa tie is benoemd de Noor Sigurd As ke. Hij zal worden geassisteerd door een internationale staf, die niet slechts uit Afrikanen bestaat, maar waartoe ook nog vijf No ren, vijf Amerikanen, twee Zwe den en een Duitser behoren. Op 26 februari zal de zender officieel ln gebruik genomen wor den, Dan zal dus de eerste uit zending plaats vinden. Eigenlijk is het niet helemaal een eerste uitzending natuurlijk, want er is reeds geruime tjjd geëxperimen teerd. De N.C.R.V. stuurt een eigen delegatie om de feestelijke gebeurtenis bij te wonen, maar ook uit Duitsland, Noorwegen, Zweden en zelfs uit Amerika zul len gasten komen om rondgeleid te worden en met eigen ogen het gebouwencomplex gade te slaan. dat op een afstand veel weg heeft van een gezellig conglomeraat van buitenhuizen gebouwd ln landelij ke stijl van steen en hout, omge ven door grasvelden en tuinen di® net zijn aangelegd. Ontmoetingen met koningin Wilhelmina Ontmoetingen met Koningin Wil helmina, door Gerard Rutten. Uitgave A. W. Bruna en Zoon, Utrecht. Nummer 630 in de pocketserie Zwarte Beertjes brent ons een vlot verhaal van Gerard Rutten, die als Engelandvaarder en later als adjudant van koningin Wilhel mina te Londen zijn visie geeft op de gebeurtenissen tussen 1942 en 1946 in de omgeving van ko ningin Wilhelmina. Het prettige is. dat Gerard Rut ten zichzelf in dit boekje slechts de rol heeft toebedeeld van toe schouwer. We zien door zijn ogen de Koningin en haar omgeving. En het zijn ogen die veel zien. Die met eerbied en tegelijk bijna kin derlijke liefde de eenzaamheid van de Koningin in ballingschap, met ontroering hèar ontroering bij het terugkeren in het eigen land en met veel gevoel voor humor tal van details in het geheugen heb ben gegrift. Zo is het een herinnering aan koningin Wilhelmina geworden, die haar weer nader tot ons brengt. Verstoord „evenwicht" in de Arobische wereld - Ook verschuiving in machtsverhoudingen in Middenoosten FR VALT nog weinig te zeg- gen over de koers, die het nieuwe republikeinse bewind in Bagdad gaat varen. De verkla ringen, die in de achter ons lig gende week werden afgelegd, bieden weinig houvast. De mili taire leiders houden zich om het wat populair te zeggen nog al op de vlakte. Zij stellen iedereen gerust: de Koerden, die van Koeweit, de andere Ara bische landen, de westelijke mo gendheden en zelfs de aanhan gers van de monarchie in Irak. Maar zij hebben niets beloofd en zich niet vastgelegd met het oog op de toekomst. Ook Nasser, president van Egypte. weet waarschijnlijk nog niet. waar Mj met t«et nletzare bewind in Irak Verstoord Een ding is echter duidelijk: met het wegvallen van Kassem en diens invloed in dc Arabi- schb wereld, heeft zich in het Midden-oosten verstoring van de evenwichttoestand voorgedaan. die al enkele jaren voor een be trekkelijk rustige situatie in dat deel van de wereld had gezorgd. Zo nu en dan was er wel eens een dreigende situatie, maar werkelijk gevaarlijke ontwikke lingen hebben .zich toch niet voorgedaan. De breuk tussen Sy rië en Egypte liep met een t wel iswaar grote) sisser af. De op stand in Jemen leidde niet tot een Arabische oorlog op grote schaal. En de Jordaanse en Saoedi-Arabische monarchieën wisten staande te blijven temid den van de door Nasier opge zweepte propagandagolven. Israël Deze evenwichtstoestand kon blijven voortbestaan, zolang Kassem in Irak aan het bewind was en de bewegingen van Nas ser nauwlettend ln het oog wer den gehouden. Toen Kassem oi 14 juli 1958 aan de macht kwan leek het er op, dat er nauwe banden tot stand zouden komci tussen de Verenigde Arabische republiek (die toen bestond ul Egypte. Syrië en Jemen) ei Irak. Het vonnis over Libanon Jordanië en Saoedi-Arabh' scheen al getekend te zijn ei moeilijkheden werden verwach voor Turkije en Perzlë en niet in de laatste plaats voor... Is raël. Een samenbundeling van Arabische krachten, steunend op Russische militaire hulp zou wel eens fatale gevolgen voor de Joodse staat kunnen hebben. Aref Kassem voelde er echter niets voor, Irak te doen opgaan in een groter Arabisch geheel, waarin ongetwijfeld Egypte's Nasser de lakens zou hebben uitgedeeld. Later is gebleken, dat achter deze houding van Kassem zeer persoonlijke motieven schuil gingen. Zo zou het vermoorden van de jonge koning Feisal en andere leden van de Iraakse ko ninklijke familie niet tot de vooropgezette doelen van de re volutie hebben behoord. Blijk baar heeft Kassem daartoe per soonlijk opdracht gegeven. Deze persoonlijke motieven traden ook naar voren, toen Kassem zijn vriend en strijdmakker Ab- del Salem Mohammed Aref liet arresteren, omdat hij met Nas ser had aangepapt en reclame had gemaakt voor diens Arabi sche eenheidsstreven. resteren en berechten, veranderde het over dc rebelle rende officier uitgesproken dood vonnis in levenslange gevange nisstraf. Drie jaar later werd Aref in vrijheid gesteld en nu is hij president van Irak. eenheid en toenadering tot Egyp te, maar niet in dieust van Nas ser". Het klinkt allemaal ver trouwenwekkend, zo zelfs, dat men geneigd is, zich af te vra- of het wel helemaal waar Afweer Van het ogenblik af, dat Kas- em Aref liet arresteren, was de Iraakse premier in een afweer- toudlng gedrongen. Hij zag er nlljkbaar tegen op, zijn oude Tiakker uit dc weg te laten rui men en gaf Aref een kans om ie dans te ontspringen: hij be noemde dc kolonel tot Iraaks imbassadeur in West-Duitsland Maar Aref schuwde de strijd 'let. Hij vertrok uit Bagdad met 'iet vliegtuig, dat hem naar Bonn moest brengen, maar onderbrak fijn gedwongen reis en keerde Matigend heeft Kassem nog getracht, de bemiddeling van Aref in te roepen om tenminste zijn leven te redden. Het pleidooi van de man. die velen ter dood had la ten brengen en nu zelf voelde, dat het doodvonnis over hem was uitgesproken, mocht echter niet baten. Aref voelde zich in geen enkel opzicht verplicht te genover Kassem, omdat deze hem niet had laten doodschieten. Integendeel: Kassem had hem onrechtmatig van zijn vrijheid beroofd en hem drie jaar lang gevangen gehouden. En boven dien wat het zwaarst moet we gen Kassem had wel vele an dere Iraakse revolutionairen, die hem in de weg stonden, uit de weg laten, ruimen. Waf nu De rollen zijn nu omgedraaid. Kassem ts van het toneel ver dwenen en Aref is president van de Iraakse republiek geworden. Het is evenwel de vraag, of dit zal inhouden, dat Irak nu gaat doen. wat vier en een half jaar geleden de verwachting was, nl ot het zich blindelings achter het Arabische eenheidsstreven van Nasser zal scharen. Te oor delen naar een uitlating van de jeugdige nieuwe minister van buitenlandse zaken, Sjabib, zal dit niet bet geval zijn. Hij v klaarde nl.: „Dt sterk geporteerd t Dit laatste neemt echter niet weg. dat dc mogelijkheid in het geheel niet uitgesloten is, dat de relatie tussen Irak en Egypte inderdaad in de toekomst zoda nig zal zijn. dat er voor Nasser nog geen reden is om hoera te roepen. Het is nog moeilijk om te beoordelen, welke positie Aref in het Irak van vandaag in neemt. Het is vaak zo, dat de functie van de president in tal van landen slechts symbolische betekenis heeft en dat de wer kelijke macht in handen van an deren ligt. Of dat ln Irak ook het geval Is, zal wellicht spoedig duidelijk worden. Op het ogenblik ziet het er echter naar uit, dat hij het bepaald niet alleen voor het zeggen heeft en dat daar behoefte aan mocht bestaan hij slechts een matigende In vloed kan uitoefenen. Weerslag In de afgelopen vier jaren, die Irak weinig goeds hebben ge bracht, hebben mannen als Aref ook kunnen ervaren, waartoe een blindelings volgen van Nas ser in diens eenheidsstreven, lei den kan. Syrië is er als af schrikwekkend voorbeeld en we kunnen ons moeilijk voorstellen dat mannen als Aref. die toch heel wat hebben moeten verdu ren voor het welzijn van hun land tzoals zij het ongetwijfeld zullen zien) na al die jaren be reid zouden zijn, alles wat zij bereikt hebben weer op losse schroeven te zetten. Dat neemt niet weg, cjat het evenwicht in de Arabische wereld is verstoord en dat landen als Syrië, Jorda nië en Soeadi-Arabië daarvan op de duur de weerslag van kunnen ondervinden. Chinese bom geruchten, d^; de ronde doen over de eerste kernexplosie in communistisch China. Het is opvallend, dat niemand er geloof aan wil hechten, ook de Sow jet unie niet. Nu is het moeilijk, het bewijs te leveren voor de juist heid van betichten, als in dc af gelopen week werden verspreid. Toen verdient het aanbeveling, dat men zich ook in het westen niet tot een soort struisvogelpo litiek laat verleiden. We denken liever niet aan het feit, dat de Chinese communisten vandaag of morgen ook over kernwapens kunnen beschikken, die over een aantal jaren op grote schaal ge bruikt kunnen worden. Ook staan we liever niet stil bij de politieke consequenties, welke een groeiende Chinese kern macht in de gehele wereld kan hebben. Het zou een goed ding zijn, als we er nu reeds reke ning mee zouden houden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1963 | | pagina 14