AESCHYLUS „PERZEN" als mensheidsdrama Het! Verdeling goederen Dorp per advertentie Nu wachtgeld inplaatsvanton voor directeur Eerste opvoering na 2135 jaar r °sde geluidsb,atn:? ïarlegf 1&Aciccf W ZATERDAG 9 FEBRUARI 1963 ureau t lelaan iwelülo iefw. sluiten, e lamp rootste) lemmi lekte. f 20. Hai Gisteravond is in Arnhem op een vergadering van het bestuur van de stichting „Het Dorp" beslist op welke wijze de talloze goederen, die zo spontaan tijdens de 26-november- actie zijn aangeboden, te gelde kun nen worden gemaakt Behoudens ministeriële goedkeuring is het de bedoeling door middel van ad vertenties in de dagbladen de mogelijk heid te openen deel te nemen aan de verdeling van deze goederen, waarbij iedere deelnemer tegen een bepaalde, geringe vergoeding een kans maakt een dezer goederen te verkrijgen. Het spreekt vanzelf, dat de goederen, die voor het dorp bruikbaar zijn niet voor de verdeling in aanmerking ko men, zo zegt het bestuur. Ook die goe deren die een grote gevoelswaarde heb ben. zoals de olympische medaille var Hie Mastenbroek en de voetballen var Leo Hom, zullen op een andere, pas. sende wijze een bestemming vinden. De bedoeling van de gevers om de goederen op Amerikaanse wijze te toerkopen ten einde een zo hoog moge lijke opbrengst te verkrijgen is om technische redenen (de voornaamste is wel de ontzaglijke hoeveelheid) on uitvoerbaar gebleken. Het bestuur heeft gezocht naar een mogelijkheid om zo veel mogelijk tegemoet te ko- i i* 1 d' bedoeftno "an de genera: j KKU-ratllO Diet aCllt enerzijds een zo hoog mogelijke op- i NTS zendt film In Deventer: B. en XV. van Deventer zullen maan dag aji. de gemeenteraad voorstellen geen beroep aan te tekenen tegen de beslissing van Q.S. van Overijssel, waarin deze hun goedkeuring weigeren voor het besluit van de Deventer raad de directeur van openbare werken: Dam-vruay 343 (Eerste publicatie) Met ten hoogste één zet kan zwart van onderstaand vraagstuk zijn ne- derlaag rekken. Daardoor ontstaat dah i ook een frappant moment dat tevens i het hoogtepunt vormt van dit pro- 8 bleem dat door Polman is samenge- steld. Wit is aan zet en wint 12, 13, 19, 20, 32, 39, 42, 43. Schaak-vrauy 342 Het probleem van Ch. A. Gilberg had als opgave: wit speelt en geeft mat in vijf zetten. De stand was, wit: Kal, Dc2. Pg2 en hl, pi c3; zwart: Kf3, pi a2, a3, e6, g3, g4 en g5. De oplossing: 1. c3c4, e6e5; 2. c4c5, e5e4; 3. c5c6, e4e3; 4. c6c7, e3e2; 5. Dc2c6 mat. Een aardig grapje: de witte pion moet vrij baan maken voor de dame. Zonder deze pion lukt de matvoering door tempozetten van de witte koning. Kruiswoord-puzzel Hor.: 1. voorzetsel, 4. stakker, 9. bloeiwijze, 11. nauwe opening, 12. met kennis toegerust, 16. uitsteeksel aan een kanon, 17. slede, 18. plaats in N. Brabant, 21. vlaktemaat, 22. achting, 23. de schikgodinnen (Germ. Myth.), 25. voedsel. 27. land in Europa (afk.), 28. slot, 31. makker, 32. haarvlecht, 34. snoekbaars, 35. muzieknoot. Vert.: 1. mount (afk.), 2. arbeidseen- heid, 3. toethoorn, 5. vreemde munt, 6. jongensnaam, 7, slaapt men op, 8. voegwoord (Fr.), 10. kruipend dier, 13. dorp in Z.-Limburg, 14. scheidings lijn, 15. witte populier, 17. vlaktemaat, 19. uitroep, 20. zeer brandbaar koord, 21. op een andere wijze, 24. nauwe opening, 26. voorlichting, 28. oude be naming voor liter, 29. sociëteit (afk.), 30. jongensnaam, 31. familielid, 23. sus loco (afk.). Oplossing vorige puzzel Hor.: 1. meesteres, 10. Meteren, 12. e.p.. 14. deren, 15. ge, 16. lol, 18. rei, 19. Bep, 20. Irene, 22. Siëna, 24. stee, 25. deer, 26. santé. 28. tarra. 29. aas, 30. Eos, 32. set, 3. nl., 34. graag, 36. Ni, 37. passaat, 39. Rotterdam. Vert.: 2. Em, 3. eed, 4. stère, 5. tere, 6. ereis, 7. ren, 8. en, 9. Melissant, 11. reparatie. 13. portaal, 15. generen, 17. Leens, 19. Beers, 21. net, 23. Ida, 27. eerst, 28. tsaar, 31. oase, 34. gat, 35. Gad, 37. Po. 38. Ta. ACADEMISCHE EXAMENS AMSTERDAM. Gem Un Geslaagd: doet Nederlander P M G Koning (Volen- dam): kand. Nederlands, met. M A Obbena J De KRO gaat een 6erie van acht de- l teotivespelen uitzenden in de radio- programma's op de zondagavond. De l serie heet „De onweerstaanbare nach- tegaal", want dit is de bijnaam van i Jean Pierre, een wat ijdele zanger, die wel belangrijk is in de verhalen, maar toch niet de hoofdrol speelt. J Die is nl. toebedacht aan een zekere l Miss Dangerfield, die haar talenten l als privé-detective gaat ontplooien. Zij l ontraadselt vele duistere en dikwijls J griezelige zaken, waarin het kwaad l ontdekt en bestraft en het goed be- J loond wordt. I De Engelse auteur Edward J. Mason J schreef deze spelen voor de BBC, die I ze ook uitzond, Ben Heuer vertaalde J ze, André van den Heuvel heeft ze voor de KRO geregisseerd (want ze met toekenning vul een bedrw van N"r* n'"™=" v»" d' 105.000 gulden. Hoewel zij menen, dat het besluit van de provinciale overheid juridisch aan vechtbaar is, wil men zich van beroep onthouden, omdat dit teveel tijd zou ver gen en de gemeente het grootste belang heeft bij een snelle beslissing. Het col lege stelt voor te bepalen, dat aan ir. Bierdrager eervol ontslag wordt ver leend met ingang van een door B. en W. te bepalen datum en daaraan te verbin den een uitkering op grond van de wachtgeldverordening. De heer Biedrager staat thans op het detectivespelen „De Mum*' uit Indrukwekkende première van Nieuwe Komedie "VTA een voorbereiding, die twee maal zo lang geduurd heeft als voor een toneelpremière gewoonte is. heeft de Nieuwe Komedie giste ren in Carré te Amsterdam de avond voay de galapremière voor pers genodigden, de eerste opvoering Nederland door een Nederlands be roepsgezelschap van Aeschylus' tra gedie „De Perzen" gegeven. Als de prediking van een wrekende God, Die de tot verblinding lijdende over moed straft, heeft de boodschap van deze tragedie geklonken. In om floerst pathos, a.h.w. con sordino, werd het lijdensverhaal van het Per zische volk en in dat volk het lijden van de mensheid om de zinloosheid van de oorlog vocaal en mimisch hoorbaar en zichtbaar gemaakt. tnneer men zich indenkt, hoe dit in 472 v. Chr. werd bijgewoond in Athe- loor een publiek, waaronder zicb strijders van Marathon en Salamis en weduwen en wezen bevonden moeten hebben, in een Athene, dat nog deerlijk gehavend was door de Perzische ver woestingen. maar de overwinning had behaald, dan kan men de grootste be wondering hebben voor de fijnzinnigheid 1 Aeschylus, die het toneel verplaatste ir de hoofdstad van de verliezer en geen overwinningsgezang van maak- maar vervuld was van deernis om het menselijk lijden in het algemeen. Nietzsche merkte op, dat het een on geluk voor de esthetiek is geweest, dat het woord „drama" steeds met „han deling" heeft vertaald. Het Griekse dra- streefde veeleer naar grote pathos- scènen, terwijl wat wij handeling noe- werd verplaatst, vóór de aanvang of achter het toneel. moet men ln de Perzen ook niet veel uiterlijke handeling verwachten. Dit bewijst al het simpele feit, dat het koor Perzische rijksgroten, dat de emo ties hoorbaar en zichbaar maakt, eigen lijk de hoofdrol heeft: 504 van de 1077 regels zijn aan het koor toegewezenDe eigenlijke gebeurtenis, die het onder werp van de tragedie vormt, de slag bij Salamis, waarin de Perzische vloot een duizendtal schepen benevens 207 sneljachten onder Xerxes jammer lijk verloor van de „tienmaal dertig" schepen der Grieken, heeft reeds plaats gevonden voor het begin van de trage die Het koor, hiervan in het begin nog niet op de hoogte, verneemt reeds in re gel 250 van de bode de fatale uitslag. Toch wordt de ramp van Salamis in direct voor ogen gesteld in drie grote los samenhangende scènes: het openings koor. waar de onbestemde vrees de ramp weerspiegelt; het bericht van de bode en de voorspellende woorden van Da rius. die nog meer rampspoed in het uitzicht stelt (een jaar later zal met de slag bij Plataeae het pleit voor de Grie ken gewonnen zijn en ten derde het effect van de ramp op de vernietigde Xerxes. De nederlaag wordt uiterlijk van hel standpunt der Perzen bezien (het to neel stelt ook het paleis van Xerxes in de Perzische hoofdstad Susa en het graf van Darius voor), maar innerlijk van het standpunt der overwinnaars uit gedramatiseerd. „De Perzen moet gelden als tragische interpretatie van de histo rie: de historie is hier getransformeerd tot tragedie", schrijft prof. Kamerbeek, de Nederlandse kenner der Griekse tragedie bij uitstek. Gebeurtenis De Nieuwe Komedie heeft i opvoering van de oudste overgeleverde Griekse tragedie, die hiermee voor het eerst na 2135 jaar in het Nederlands door een beroepsgezelschap wordt vertoond, voor een toneelgebeurtenis van de eer ste orde gezorgd. Regisseur Erik Vos is hiervan de drijvende kracht. Langzamerhand is in hem de concep tie gerijpt, hoe dit lijdensverhaal van een volk. dat door de overmoed van zijn leider tot wanhoop komt, aan de heden daagse mens moet worden voorgelegd in een vorm, die de klassieke opvoerings- wijze, voor zover die ons bekend is. vol doende recht doet wedervaren. De meest dwingende eis in dit ver band is: een koor van veertien personen met een koorleider, die in een ronde ruimte vóór het verhoogde toneel (or chestra voor de senai spreekt, nei zingt, zich beweegt. Met de keuze Aeschylus' Perzen heeft Erik Vos zich tegelijk voor de moeilijkste opgave ge steld. Want dit is niet een tragedie met intrige of een psychologisch drama, als het korte tijd later bij Sophokles Euripides begint te worden, maar het teruggedreven naar het park. Zijn glimlach koor als symbool van het lijdende volk. diepte zich. Het was alsof hij de lof van de blanke tussenpersoon tussen toeschouwer en nog in zijn oren hoorde. Zo was het. En daarna speler, maakt de innerlijke emoties hoor baar en zichtbaar. En juist met dit koor van beroepsto neelspelers heeft de regisseur al heel veel bereikt. Het is hem gelukt het grote ritmegevoel der Grieken in spel, muziek beweging opnieuw op te roepen en de dans van het woord aanwezig te laten Het spreken op variërende toonhoog ten, het opklimmen via een gehele toon- scala tot een climax, de overgang van spreken tot zingen, de dynamische en melodische schakeringen leidden tot bij zonder fraaie resultaten. Mimekimst In de mimekunst, waarin Erik Vos zijn sporen reeds heeft verdiend, spreekt men „mime vocale" en „mime corporale". Naar mijn smaak was de beweging van het woord overtuigender dan de li chaamsbewegingen. Zou hier een gelijk gezinde choreograaf niet nog meer kun- ;n bereiken De bewegingen van het koor bleven sterk beperkt tot een schrijden in ver schillende figuren. De regisseur ziet het koor als symbool van de zee, die in dit verhaal een grote rol speelt, maar de deining bleef bescheiden en de armen werden vrijwel niet ingeschakeld. Een prachtig geheel vormden de goud leren costuums van Wim Vesseur met de Perzische maskers, vervaardigd door Wim Vesseur en Lisette van Meeteren. De organische overgang van de achter zijde van het masker in het costuum maakte het ook mogelijk, dat de koor leden zich door het publiek in het amphi theater van Carré „in de nek" konden laten kijken. crweldigend is bij binnenkomst in de zaal de 14 meter hoge poort van Xerxes' paleis met de indrukwekkende staatsietrap, die een grote dieptewerking heeft. Zo te horen heeft rnr. Evert Straat een bijzonder mooie vertaling geleverd. Eén de grootste problemen vormt wel het klaagroepen. Van de oorspronkelijk Griekse klachtuitingen zijn klankwoor den als pheu en oa misschien niet goed bruikbaar en In ieder geval zouden roepen als „totoi" en ototoi" eerder de lachlust wekken, vooral door de klank verwantschap met de traditionele „Hals- und Beinbruch"-wens der toneelspelers: toi-toi-tei I Het is vertaler en regisseur gelukt zonder in „ach en wee" te vervallen de klachten werkelijk aangrijpend te laten klinken. Ook Marthe Gevers als Atossa sprak haar rol voortreffelijk. Alle spelers bereikten een omfloerst pathos zonder in pathetiek te vervallen. In de 16 voorstellingen, die het gezel schap in de komende negen dagen gaat geven kan nog een groei en een climax venvacht worden. Dolf de Vries was bij zijn opkomst als de geslagen Xerxes nog niet helemaal overtuigend en de tegen stelling met de even tevoren als schim verschenen en verheerlijkte Darius uiteraard statische rol van Edmond Classen) kwam niet voldoende tot uiting. Een dramatisch hoogtepunt werd be reikt daar, waar de tekst het minst in teressant is, n.L wanneer het koor eer groot aantal namen van Perzische strij ders noemt en vraagt naar hun lot De ze ons niets zeggende namen daalden als geselslagen in een genadeloos ritme op Xerxes neer. De bode (Carol Linssen) heeft zich al sterk in zijn dramatische rol ingeleefd. De muziek van Rudolf Escher had minder opvallende functie dan ik wacht had. In de laatste week schijnen er enige moeilijkheden te zijn ontstaan tussen componist en regisseur. In ieder geval erkent de regisseur niet te zijn klaargekomen met de volledige ee king van muziek en koortekst. Waar schijnlijk is het een en ander va muziek geschrapt, want de 17 klanksym bolen. die Escher gebruikte, waren moeilijk te ontdekken. Het klonk te frag mentarisch en soms ontbrak muziek, waar men deze verwacht had. Dat in deze tijd, waarin het Grieks op het Gymnasium wordt bedreigd uit heel Nederland scholieren naar deze opvoering komen, achten wij zeer belangrijk. Wij dromen van een volledige opvoering van Aeschylus' Orestie in de toekomst. Misschien iets voor de eventuele opening over twee jaar van de tot amphitheater te ver bouwen Willemskerk Want wat zou den we deze Perzen en andere Griek se tragedies in een dergelijk verant woorde opvoering graag ook in Den Haag hebben Dr. W. J. Schmidt De regisseur van de Nederlandsche Opera. Frans Boerlage, die op 19 janua ri in het Teatro Del Liceo te Barcelona de opera „Werther" van Massenet regisseerde. Is uitgenodigd om in hel volgend seizoen in dat theater te regis seren de opera's „Romeo et Juliette' van Gounod en „Manon" van Massenet. Nora Boerman speelt de rol charmante vrouwelijke detective, l De spelen worden 's avonds om 8 uur uitgezonden, te beginnen op 10 februari Loting voor het Songfestival Dat het bij het a.s. Eurovisie Song standpunt, dat hij genoegen neemt met J festival een beetje „anders dan anders een eervol ontslag op grond van art. 108 4 u"4 van het algemeen ambtenarenreglement van Deventer 1958. Onderzoek naar kapperstarieven Hoewel de kapperstarieven momenteel niet door de overheid „beheerst" wor den, wil de economische controledienst op verzoek van de Nederlandse Consu mentenbond een onderzoek instellen naar tariefsverhogingen die sommige kappers zouden hebben ingevoerd. Wegens de afschaffing van het fooien- a stelsel zijn indertijd de kapperstarieven J wil dat de juryleden het festival niet met ongeveer 15 procent verhoogd. De i op het scherm, maar alleen via een luid. laatste maanden, zo schrijft de bond in spreker volgen. i Als dat zo gebeurt, blijft er van een Eurovi6ie-festiva! niet veel over, men I zou dan voor de beoordeling evengoed een radio-festival kunnen houden. Maar het is nog geen 23 maart en dus kan er I nog veel veranderen. i Openbaar kunstbezit over het portret I In de tweede televisie-uitzending van J de stichting Openbaar Kunstbezit op l maandagavond a.s. Ckwart voor acht) komt de eerste aflevering van een uit twee delen bestaand programma aan zal toegaan, blijkt mede uit het feit dat j er nu al is geloot voor de volgorde, l waarin de 16 deelnemende landen zul- len optreden. Daarbij staat Nederland 1 op de 2e plaats. 2 Er is meegedeeld, dat op een pro- grammaconferentie voor het festival de j loting is gehouden. De volgorde zou i dan zijn: 1 Engeland, 2 Nederland, 3 J West-Duitsland, 4 Oostenrijk, 5 Noor- l wegen, 6 Italië, 7 Finland, 8 Denemar- 1 ken, 9 Joegoslavië, 10 Zwitserland, 11 2 Frankrijk, 12 Spanje, 13 Zweden, 14 1 België, 15 Monaco en 16 Luxemburg. 2 De BBC wil ditmaal de nadruk Ieg- gen op de melodie van de liedjes, en J niet op de woorden, de interpretatie, de muzikale entourage of het decor. Zij Dinsdagavond sus. (12 februari) zendt de NTS tussen 10 en 11.30 uur de documentaire film „De Muur" uit. Het Amerikaanse network NBC wijdde deze film aan de bouw van een vluchtgang van west- naar oost- Berlijn onder de muur door. De ongeveer 140 meter lange tunnel werd ontworpen door twee in west- Berlijn studerende Italianen. Dominico Sesta en Luigi Spina. Bij het graven werden zij geholpen door ongeveer 20 Berlijnse studenten. Er werd gedurende vier maanden dag en nacht gewerkt. Toen men ongeveer een maand bezig was kwam de NBC toevallig in contact met de gravers. De ze gaven toestemming tot filmen, als het maar heel voorzichtig werd gedaan. De eerste Vluchtelingen die door deze narvnel op 16 september 1962 veilig het westen bereikten, waren een jonge vrouw met haar kind. Nog 57 anderen, variërend in leeftijd van 6 maanden tot 70 jaar. volgden Tot ben behoren ook de 29 Oost-Berlijners, die op 22 september tegelijk door de tunnel naar de vrijheid kropen. Ook deze massale ontvluchting werd gefilmd door de West-Duitse cameraman Peter DehmOl. in dienst van de NBC. die zich vrijwillig voor het gevaarlijke werk beschikbaar stelde en evenals de gravers dik wijls onder zeer moeilijke omstan digheden moest arbeiden. Het Nederlandse commentaar by de ze filmdocumentaire wordt gesproken door Arie Kleywegt Programma voor zordag zijn orgaan „De Consumentengids", be reiken ons echter herhaaldelijk klachten over nieuwe verhogingen van de tarie ven voor heren, meestal met 25 cent en zonder dat daarvoor een bepaalde reden wordt gegeven. Soms wordt de verhoging niet recht streeks ingevoerd, maar via een omweg. Zo is een geval bekend van een kapper die twee tarieven invoerde: f 1.50 voor „knippen" en f2 voor „coupe-knippen". Later werden beide samengevoegd tot één tarief van f 1,75. Of hiervoor nu „eou- pe geknipt" wordt of alleen maar „ge knipt" is de Consumentenbond niet duide lijk geworden. In elk geval, zo meent de bond, zal de balans wel ten gunste van de kapper en ten koste van de niet-„cou> pe"-klanten zijn doorgeslagen. In verband met het door de economi sche controledienst in te stellen onder- j de orde. zoek vraagt de Consumentenbond zijn i Dit pn leden om geconstateerde verhogingen met l gezichten" vermelding van naam en adres van de J tretten progr 9.45 Geestelijk lever, toespraak. vPRO: 10 00 Zondagshalfuur v d jeugd IKOR: 10.30 Hervormde keiw- dlenst M.30 Vraag cn 1H.45 Nieuws van eigen erf. AVRO: 1—00 Kleurrijke Manken - Muzock Revue 12.30 Eventuele afgelastingen van wed strijden) i3.00 Nws 13.07 De toestand In de rogr - m 15.00 Gehoord, gezien, gelezen: veertiendaags kunstsymposion 15.30 Musica Folclorlca: muzikale lezing 1565 Dansoricest en zangsolisten 16.30 Sportrevue. VPRO: 17.00 Gesprekken met luisteraars 17J15 Sttd en land - Radio en televisie, gesprek VARA 7 30 V d jeugd 17 50 Nws, sportuitslagen cn sportjournaal d9.4o VrtJ entree, cabaret. AVRO: 30.00 Nws 20.05 Zing met ons mee 20.30 Voordracht 20 45 Licht instrumentaal ensemble 2100 Ernstige verdenking, hoor spel 3'. .35 Klaas gram 22.05 Chansons 22.30 Nws 22.40 Actualiteiten 22.55 Meded. sport uitslagen 2e klas voetbal 28 00 Moderne kamermuz (gr) 23.25 Lidhte ork muz en zangsoliste 23 55—(24.00 NWI. Hilversum II 298 m. NORV: 8.00 Nws en wceroverziObt 3.15 Geestelijke liederen (gr). IKOR: 8.30 Goede Mongcn 9.00 Mor gengebed. KRO: 9750 Nws 9.45 Klass gram 9.33 Inleiding Hoogmis 10.00 Hoogmis 11.30 Gram: Fragmentenjiit romantisch en Mas- 12.05 Klein beraad, vragen ;n 12X5 Lichte ork muz en solisten 12.50 Buitenl comm 13.00 Nws cn meded 13.10 Dc stemvork: Bel Canto-progr met toelichting 13.45 De kerk in Indonesië, lezing 14 00 V d kinderen 14J15 Concert gebouworkest rjg Treinstagnaties door storing Het treinverkeer tuisen Utrecht en Den HaagRotterdam en op de „nieu we lijn" Amsterdam Woerden - Gouda Rotterdam ondervond vrijdagavond veel vertraging door storingen in de NX-be- veiling bij Woerden en Gouda. Enkele treinen tussen Rotterdam en Amsterdam moesten uitvallen. Men neemt aan, dat de storing is veroorzaakt door opdooi. Dit programma is getiteld „Bekende heeft tot onderwerp por- bekende persoonlijkheden. J Drs. E. R. Meyer, hoofd van de educa- I tieve dienst van het Rijksmuseum te J Amsterdam, presenteert beide afleve- moderne IKLM?, le zing: b. Gram 16X5 Sportuizending 16.30 Vespers CONVENT VAN KERKEN: 17.00 Gereformeerde kerkdienst NCRV: 36.30 Geestelijke liederen 19.00 Nws uit de ker ken 19,06 Gewijde muz 19.30 De Openba ring aan Johannes, lezing. KRO: 19.46 Nws 20.00 De onweerstaanbare nachtegaal, hoor spel (I) 20.45 Orkesten-parade (gr) 21.00 Klass grar- gjjj progr 31.50 strumentaa. bespreking 22.30 22.50 Volksmuz met comm 23.20 Spiegel van de hedendaagse muz 235624.00 Nws. 19 00 Artistieke 19.55 Deze week. le- i 22.40 Babysit- lezing legro-Tempo I-Lento-Tcmpo I) Dennis SPREIDING BETEKENT: VEILIGHEID VOOR U Verdeel uw beleggingsrisico. Elk participatlebewljs Algemeen Vond sen bezit jNèJ 200 deskundig geselecteerde ondernemingen. Inlichtingen en recente brochure bij I 33.55—<M.OO Nws. I Hilversum II, 298 m. 19.00 Nws 1?j10 Ac- tualiteiten 19.22 Motorpra; l wappers, licht pr I en soliste: popula I baken, lezing 2'. .00 Toerelantijne 1 progr 22.00 Lichte gram 22X5 Reportage Katholieke Studentendagen in Wagcnin- gen 32.25 Boekbespr 2230 Nws 22.40 Wij luiden de zondag in 23 00 Nouveautés 2 23.55—24.00 Nws. TELEVISIE KRO: 15,00 Zuid-Amerikaans ork 15.30 De Laatste der Mohikanen. TV-film (deel J 9). NTS: 15.66 De Jack Benny Show 16.20 J KRO: Jaesi inorti, documentaire film 16.30 Huls, thuis, wonen, documentair progr 2 17.0O—X7.45 V d kinderen 19 00 De avon- symphonisch gedicht Karl Böhm (Viooteolo: Mi chel (Schwalbe). III. „Der BUrger als Edelmann". orkestsuite op. 60, Ouverture - Menuett - Der Fechtmelster - Auftrltt and Tanz der Schneider Menuett des Lullv Courante Auftrltt des Oeonts - Intermezzo - Das Diner (Tafelmusili und Tanz des KUchenjungen), Philhar- monisch Orkest van Berlijn o.I.v. Ferdi nand Leitner IV „Metamorphoeen". «iu- die voor 23 solostrijkers. Philharmonia Or kest o.I.v. Otto Klemperer. TELEVISIE NTS: 13.45—15.00 Eurovisie: Internatio nale wedstrijden skispringen in Falurn 15.30 Nationale kampioenschappen bad minton van Nederland 17.00±19.00 De monstratie door de winnaars van de Euro pese kampioenschappen kunstrijden te Boedapest 9Xto Weekjournaal 20.00 Sport Gesprc'* ln beeld. VPRO: 21.10 Mens te Boedapest. KRO: 21.00 I Brandpunt, actueel beeldmagazine 2130 I Pianospelende humorist Victor Borgc 22.25 I Dat geelt te denken, quiz 22.50 Epiloog I NTS: 23.00—C3.0& Journaal. 65 Hij begon te rennen, zigzaggend tussen de strui ken door, zelfs in zijn wanhoop nog voorzichtig. Toen hij tenslotte hijgend stil stond, besloot hij terug te lopen naar het kamp. Hij schatte de af stand op een kleine twintig kilometer, dwars door de savanne. De koude regen bracht Enock Kendi bij be wustzijn. Zijn geest kwam van heel ver en hij geloofde, dat hij midden op het Edwardmeer dreef. De golfjes kabbelden in zijn oren en hij zou eeuwig zo willen voortdrijven. Maar zijn geest werd helderder en de geluiden waren ongewoon scherp. Tikken van regendroppels op bladeren, de zachte ademhaling van een dier. De ademhaling was zó dichtbij, dat hij meende de luchtstroom over zijn natte gezicht te kunnen voelen. Er was iets, dat hem weerhield zijn ogen te openen. Ik heb geen pyn, dacht hij, wat is er met me gebeurd? De herinnering kwam langzaam op. Zijn hersens begonnen het raadsel van zijn aanwezigheid hier, onder een struik waarop regen viel te verklaren van héél ver terug. Ik ben toch Enock Kamendi, dacht hij met enige verbazing. Ik draag een blauw uniform met een rode fez, want ik werk in het Albert-park. Een glimlach trilde in zijn mondhoeken. Hij dacht aan bwana Coeman, zijn blanke heer. We zijn samen in het veld, dacht hij. Wat ik hoor is de regen op de tent. Zijn rechterhand onderzocht de waarheid van die gedachte. Toen voelde hij zijn natte kleding en besefte, dat hij zich vergiste. Zijn hersens keerden haastig terug tot de zeker heid, dat hy toch stellig wèl Enock Kamendi was en zijn baas bwana Coeman. Hoe kom ik dan hier? dacht hij. Ik ben toch in de jeep hierheen gereden. Ah, hij herinnerde het zich: h'ij had de Mwami Moeizaam doorliepen zijn gedachten de ver schillende fasen, die hem hier gebracht hadden en de glimlach' verdween. Bwana Coeman was boos geweest, heel boos. Hij slaagde er niet in, dc oorzaak van die boosheid te doorgronden, want hij had zich aan de regels gehouden, zoals altijd. Hij draaide zijn hoofd opzij en probeerde te vergeten. Slaap of bewusteloosheid nam de ge dachten weg en hij ontwaakte pas weer, toen de regen zijn kleren doorweekt had. Hij had geslapen, en ditmaal wist hij direct wat er gebeurd was. Ik ben gevallen, dacht hij, niemand zal weten waar ik ben. Met moeite kreeg hij zijn ogen open en zijn hart stond stil van verbijstering. Tegen de grauwe luch't zag hij de zware schaduw van een leeuwin, die met naar hem toegewende kop langs hem liep. a Enock opende zijn mond, maar hij was niet in 1 staat tot schreeuwen. Zijn zwarte ogen volgden j het roofdier, tot het aan zijn voeten stond en zich 1 langzaam omdraaide, om in tegengestelde richting langs hem te lopen. De verbijstering was zo groot, d^i. de neger zijn i ogen sloot en luisterend wachtte op zijn dood. Hij meende aan het verplaatsen van de stilte te kun- 1 nen horen, waar het dier zich bevond. Als bwana J Coeman hem nu zou zoeken, zou de leeuwin mis- a schien weg gaan. Zijn hand gleed tastend langs de grond en stoot- te tegen het gladde metaal van de staaflantaarn 1 aan zijn riem. Het duurde even, voordat hij wist wat hij in zijn hand had besefte wat hij ermee a kon doen. Toen haakte hij voorzichtig het knipje 1 los. Door het uitblijven van een aanval, begon hij J naar het leven te verlangen. Zijn duim gleed langs 1 de metalen mantel en vond het knopje. Hij opende zijn ogen op een kier en wachtte tot de leeuwin a weer aan zijn voeten zou staan. Toen flitste plot- seling het. felle licht aan en hij keek in dc ont- J stelde ogen van toet dier. Dc muil hing een eindje 1 open en de leeuwin bleef doodstil in het licht kijken. Langzaam steunde de neger zich met zijn lin- 1 kerhand en probeerde overeind te komen. Het J kostte hem moeite, want hij wilde voorkomen, dat 1 een te snelle beweging de leeuwin zou verschrik- ken. Achter het licht van de lantaarn was hjj be- a trekkelijk veilig. Toen hij eenmaal zat, begon hij achteruit te J schuiven. De aanwezigheid van de struik aan zijn l rechterhand, deed hem beseffen welke fout hij gemaakt had. op weg naar de jeep: hij was veel te dicht langs de begroeiing gelopen en zijn plot- J selinge aanwezigheid had de leeuwin verschrikt. zodat ze hem had aangevallen. Hij verbaasde zich er over, dat hij leefde. Wordt vervolgd i Programma voor maandag 8X5 Progr overzicht. Aansluitend: amus muz (gr) 9.00 Gym voor oudere luisteraars 9X0 De groenteman 9 5 Klass gram 9.35 Waterstanden 9.40 Morgenwijding 10.00 Arbeidsvitaminen (gr) 10 50 V d kleuters :.0o Even bijpraten, progr v d vrouw 12.00 Licht instrumentaal ensemble en zangso- Hsten 12.30 Meded ten behoeve van land en tuinbouw 12.33 Voor ons platteland il ensemble 34.00 Licht In( recital: klass en mode ttemuz (gr) 14 50 In het voetspoor vete nsch up, boekbesprekingen *SO-: Klass gram :6 30 Planoduo: moderne S.0S ders 17X5 Licht instrumentaal kwartet i_ zang 17.30 Lichte ork muz (gr) 17.50 Mili tair comm 18.00 Nws 18 15 Politieke lezing 1960 (3): Nederlands Hilversum II. 298 m. NCRV: 7.00 Nws n SOS-ber 7X0 Dagopening 7.25 Klass ram 7.235 Sportuitslagen van zaterdag 46 Radiokrant 8.00 Nws 8X5 Gewijde ïuziek 8.30 Lichte gram 9.00 V d zieken .35 Gram 9 40 V cl vrouw 10X0 Klass gram 10.20 Rondom het woord, theologi- eUierleergang Hl .05 Zangrecital: >raan cn klavecimbel 1.38 Lichte gram 2.23 Voor boer en tuinder 12.30 Meded cn behoeve van land- en tuinbouw '.2.33 12.60 Gram. eventueel actualitei- '3 15 Licht ensemble 13.45 Koorzang li ten 13.00 h Lichte gram .4 05 Schoolradio 14 35 KÏ gram 15.30 Lichte gram :6.00 Btjbelover- denking 1630 Zang recital: moderne liede ren 17 00 V cl kleuters 17X8 V d jeugd 17,30 Gram 17.40 Beursber 17.46 Gram 17 50 Regeringsuitz: Nieuw* uit de Neder landse Antillen, door Henk Dennert 1600 Orgelspel: amus muz .8 30 Klass gram 130 Ship Ahoy, spcelfilmpje 19.45 Kunstbezit 20 00 Journaal cn Zcndtyd politieke De bruid was een Eurovisie: Italiaans a San Remo 23.15—23.20 Jour-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1963 | | pagina 7