AESCHYLUS „PERZEN"
als mensheidsdrama
Het!
Verdeling goederen
Dorp per advertentie
Nu wachtgeld
inplaatsvanton
voor directeur
Eerste opvoering na 2135 jaar
r °sde geluidsb,atn:? ïarlegf
1&Aciccf
W
ZATERDAG 9 FEBRUARI 1963
ureau t
lelaan
iwelülo
iefw.
sluiten,
e lamp
rootste)
lemmi
lekte.
f 20. Hai
Gisteravond is in Arnhem op een
vergadering van het bestuur van de
stichting „Het Dorp" beslist op
welke wijze de talloze goederen, die
zo spontaan tijdens de 26-november-
actie zijn aangeboden, te gelde kun
nen worden gemaakt
Behoudens ministeriële goedkeuring is
het de bedoeling door middel van ad
vertenties in de dagbladen de mogelijk
heid te openen deel te nemen aan de
verdeling van deze goederen, waarbij
iedere deelnemer tegen een bepaalde,
geringe vergoeding een kans maakt een
dezer goederen te verkrijgen.
Het spreekt vanzelf, dat de goederen,
die voor het dorp bruikbaar zijn niet
voor de verdeling in aanmerking ko
men, zo zegt het bestuur. Ook die goe
deren die een grote gevoelswaarde heb
ben. zoals de olympische medaille var
Hie Mastenbroek en de voetballen var
Leo Hom, zullen op een andere, pas.
sende wijze een bestemming vinden.
De bedoeling van de gevers om de
goederen op Amerikaanse wijze te
toerkopen ten einde een zo hoog moge
lijke opbrengst te verkrijgen is om
technische redenen (de voornaamste
is wel de ontzaglijke hoeveelheid) on
uitvoerbaar gebleken. Het bestuur
heeft gezocht naar een mogelijkheid
om zo veel mogelijk tegemoet te ko- i i* 1
d' bedoeftno "an de genera: j KKU-ratllO Diet aCllt
enerzijds een zo hoog mogelijke op- i
NTS zendt film
In Deventer:
B. en XV. van Deventer zullen maan
dag aji. de gemeenteraad voorstellen
geen beroep aan te tekenen tegen de
beslissing van Q.S. van Overijssel,
waarin deze hun goedkeuring weigeren
voor het besluit van de Deventer raad
de directeur van openbare werken:
Dam-vruay 343
(Eerste publicatie)
Met ten hoogste één zet kan zwart
van onderstaand vraagstuk zijn ne-
derlaag rekken. Daardoor ontstaat dah
i ook een frappant moment dat tevens
i het hoogtepunt vormt van dit pro-
8 bleem dat door Polman is samenge-
steld. Wit is aan zet en wint
12, 13, 19, 20,
32, 39, 42, 43.
Schaak-vrauy 342
Het probleem van Ch. A. Gilberg
had als opgave: wit speelt en geeft mat
in vijf zetten. De stand was, wit: Kal,
Dc2. Pg2 en hl, pi c3; zwart: Kf3, pi
a2, a3, e6, g3, g4 en g5. De oplossing:
1. c3c4, e6e5; 2. c4c5, e5e4;
3. c5c6, e4e3; 4. c6c7, e3e2;
5. Dc2c6 mat. Een aardig grapje: de
witte pion moet vrij baan maken voor
de dame. Zonder deze pion lukt de
matvoering door tempozetten van de
witte koning.
Kruiswoord-puzzel
Hor.: 1. voorzetsel, 4. stakker, 9.
bloeiwijze, 11. nauwe opening, 12. met
kennis toegerust, 16. uitsteeksel aan
een kanon, 17. slede, 18. plaats in N.
Brabant, 21. vlaktemaat, 22. achting,
23. de schikgodinnen (Germ. Myth.),
25. voedsel. 27. land in Europa (afk.),
28. slot, 31. makker, 32. haarvlecht,
34. snoekbaars, 35. muzieknoot.
Vert.: 1. mount (afk.), 2. arbeidseen-
heid, 3. toethoorn, 5. vreemde munt,
6. jongensnaam, 7, slaapt men op, 8.
voegwoord (Fr.), 10. kruipend dier,
13. dorp in Z.-Limburg, 14. scheidings
lijn, 15. witte populier, 17. vlaktemaat,
19. uitroep, 20. zeer brandbaar koord,
21. op een andere wijze, 24. nauwe
opening, 26. voorlichting, 28. oude be
naming voor liter, 29. sociëteit (afk.),
30. jongensnaam, 31. familielid, 23.
sus loco (afk.).
Oplossing vorige puzzel
Hor.: 1. meesteres, 10. Meteren, 12.
e.p.. 14. deren, 15. ge, 16. lol, 18. rei,
19. Bep, 20. Irene, 22. Siëna, 24. stee,
25. deer, 26. santé. 28. tarra. 29. aas,
30. Eos, 32. set, 3. nl., 34. graag, 36. Ni,
37. passaat, 39. Rotterdam.
Vert.: 2. Em, 3. eed, 4. stère, 5. tere,
6. ereis, 7. ren, 8. en, 9. Melissant, 11.
reparatie. 13. portaal, 15. generen, 17.
Leens, 19. Beers, 21. net, 23. Ida, 27.
eerst, 28. tsaar, 31. oase, 34. gat, 35.
Gad, 37. Po. 38. Ta.
ACADEMISCHE EXAMENS
AMSTERDAM. Gem Un Geslaagd:
doet Nederlander P M G Koning (Volen-
dam): kand. Nederlands, met. M A Obbena
J De KRO gaat een 6erie van acht de-
l teotivespelen uitzenden in de radio-
programma's op de zondagavond. De
l serie heet „De onweerstaanbare nach-
tegaal", want dit is de bijnaam van
i Jean Pierre, een wat ijdele zanger, die
wel belangrijk is in de verhalen, maar
toch niet de hoofdrol speelt.
J Die is nl. toebedacht aan een zekere
l Miss Dangerfield, die haar talenten
l als privé-detective gaat ontplooien. Zij
l ontraadselt vele duistere en dikwijls
J griezelige zaken, waarin het kwaad
l ontdekt en bestraft en het goed be-
J loond wordt.
I De Engelse auteur Edward J. Mason
J schreef deze spelen voor de BBC, die
I ze ook uitzond, Ben Heuer vertaalde
J ze, André van den Heuvel heeft ze
voor de KRO geregisseerd (want ze
met toekenning vul een bedrw van N"r* n'"™=" v»" d'
105.000 gulden.
Hoewel zij menen, dat het besluit van
de provinciale overheid juridisch aan
vechtbaar is, wil men zich van beroep
onthouden, omdat dit teveel tijd zou ver
gen en de gemeente het grootste belang
heeft bij een snelle beslissing. Het col
lege stelt voor te bepalen, dat aan ir.
Bierdrager eervol ontslag wordt ver
leend met ingang van een door B. en W.
te bepalen datum en daaraan te verbin
den een uitkering op grond van de
wachtgeldverordening.
De heer Biedrager staat thans op het
detectivespelen „De Mum*' uit
Indrukwekkende
première van
Nieuwe Komedie
"VTA een voorbereiding, die twee
maal zo lang geduurd heeft als
voor een toneelpremière gewoonte
is. heeft de Nieuwe Komedie giste
ren in Carré te Amsterdam de avond
voay de galapremière voor pers
genodigden, de eerste opvoering
Nederland door een Nederlands be
roepsgezelschap van Aeschylus' tra
gedie „De Perzen" gegeven. Als de
prediking van een wrekende God,
Die de tot verblinding lijdende over
moed straft, heeft de boodschap van
deze tragedie geklonken. In om
floerst pathos, a.h.w. con sordino,
werd het lijdensverhaal van het Per
zische volk en in dat volk het lijden
van de mensheid om de zinloosheid
van de oorlog vocaal en mimisch
hoorbaar en zichtbaar gemaakt.
tnneer men zich indenkt, hoe dit
in 472 v. Chr. werd bijgewoond in Athe-
loor een publiek, waaronder zicb
strijders van Marathon en Salamis en
weduwen en wezen bevonden moeten
hebben, in een Athene, dat nog deerlijk
gehavend was door de Perzische ver
woestingen. maar de overwinning had
behaald, dan kan men de grootste be
wondering hebben voor de fijnzinnigheid
1 Aeschylus, die het toneel verplaatste
ir de hoofdstad van de verliezer en
geen overwinningsgezang van maak-
maar vervuld was van deernis om
het menselijk lijden in het algemeen.
Nietzsche merkte op, dat het een on
geluk voor de esthetiek is geweest, dat
het woord „drama" steeds met „han
deling" heeft vertaald. Het Griekse dra-
streefde veeleer naar grote pathos-
scènen, terwijl wat wij handeling noe-
werd verplaatst, vóór de aanvang of
achter het toneel.
moet men ln de Perzen ook niet
veel uiterlijke handeling verwachten. Dit
bewijst al het simpele feit, dat het koor
Perzische rijksgroten, dat de emo
ties hoorbaar en zichbaar maakt, eigen
lijk de hoofdrol heeft: 504 van de 1077
regels zijn aan het koor toegewezenDe
eigenlijke gebeurtenis, die het onder
werp van de tragedie vormt, de slag
bij Salamis, waarin de Perzische vloot
een duizendtal schepen benevens
207 sneljachten onder Xerxes jammer
lijk verloor van de „tienmaal dertig"
schepen der Grieken, heeft reeds plaats
gevonden voor het begin van de trage
die
Het koor, hiervan in het begin nog
niet op de hoogte, verneemt reeds in re
gel 250 van de bode de fatale uitslag.
Toch wordt de ramp van Salamis in
direct voor ogen gesteld in drie grote
los samenhangende scènes: het openings
koor. waar de onbestemde vrees de ramp
weerspiegelt; het bericht van de bode
en de voorspellende woorden van Da
rius. die nog meer rampspoed in het
uitzicht stelt (een jaar later zal met de
slag bij Plataeae het pleit voor de Grie
ken gewonnen zijn en ten derde het
effect van de ramp op de vernietigde
Xerxes.
De nederlaag wordt uiterlijk van hel
standpunt der Perzen bezien (het to
neel stelt ook het paleis van Xerxes
in de Perzische hoofdstad Susa en het
graf van Darius voor), maar innerlijk
van het standpunt der overwinnaars uit
gedramatiseerd. „De Perzen moet gelden
als tragische interpretatie van de histo
rie: de historie is hier getransformeerd
tot tragedie", schrijft prof. Kamerbeek,
de Nederlandse kenner der Griekse
tragedie bij uitstek.
Gebeurtenis
De Nieuwe Komedie heeft i
opvoering van de oudste overgeleverde
Griekse tragedie, die hiermee voor het
eerst na 2135 jaar in het Nederlands door
een beroepsgezelschap wordt vertoond,
voor een toneelgebeurtenis van de eer
ste orde gezorgd. Regisseur Erik Vos is
hiervan de drijvende kracht.
Langzamerhand is in hem de concep
tie gerijpt, hoe dit lijdensverhaal van een
volk. dat door de overmoed van zijn
leider tot wanhoop komt, aan de heden
daagse mens moet worden voorgelegd in
een vorm, die de klassieke opvoerings-
wijze, voor zover die ons bekend is. vol
doende recht doet wedervaren.
De meest dwingende eis in dit ver
band is: een koor van veertien personen
met een koorleider, die in een ronde
ruimte vóór het verhoogde toneel (or
chestra voor de senai spreekt, nei
zingt, zich beweegt. Met de keuze
Aeschylus' Perzen heeft Erik Vos zich
tegelijk voor de moeilijkste opgave ge
steld. Want dit is niet een tragedie met
intrige of een psychologisch drama,
als het korte tijd later bij Sophokles
Euripides begint te worden, maar het teruggedreven naar het park. Zijn glimlach
koor als symbool van het lijdende volk. diepte zich. Het was alsof hij de lof van de blanke
tussenpersoon tussen toeschouwer en nog in zijn oren hoorde. Zo was het. En daarna
speler, maakt de innerlijke emoties hoor
baar en zichtbaar.
En juist met dit koor van beroepsto
neelspelers heeft de regisseur al heel
veel bereikt. Het is hem gelukt het grote
ritmegevoel der Grieken in spel, muziek
beweging opnieuw op te roepen en
de dans van het woord aanwezig te laten
Het spreken op variërende toonhoog
ten, het opklimmen via een gehele toon-
scala tot een climax, de overgang van
spreken tot zingen, de dynamische en
melodische schakeringen leidden tot bij
zonder fraaie resultaten.
Mimekimst
In de mimekunst, waarin Erik Vos zijn
sporen reeds heeft verdiend, spreekt men
„mime vocale" en „mime corporale".
Naar mijn smaak was de beweging van
het woord overtuigender dan de li
chaamsbewegingen. Zou hier een gelijk
gezinde choreograaf niet nog meer kun-
;n bereiken
De bewegingen van het koor bleven
sterk beperkt tot een schrijden in ver
schillende figuren. De regisseur ziet het
koor als symbool van de zee, die in dit
verhaal een grote rol speelt, maar de
deining bleef bescheiden en de armen
werden vrijwel niet ingeschakeld.
Een prachtig geheel vormden de goud
leren costuums van Wim Vesseur met
de Perzische maskers, vervaardigd door
Wim Vesseur en Lisette van Meeteren.
De organische overgang van de achter
zijde van het masker in het costuum
maakte het ook mogelijk, dat de koor
leden zich door het publiek in het amphi
theater van Carré „in de nek" konden
laten kijken.
crweldigend is bij binnenkomst in
de zaal de 14 meter hoge poort van
Xerxes' paleis met de indrukwekkende
staatsietrap, die een grote dieptewerking
heeft.
Zo te horen heeft rnr. Evert Straat een
bijzonder mooie vertaling geleverd. Eén
de grootste problemen vormt wel
het klaagroepen. Van de oorspronkelijk
Griekse klachtuitingen zijn klankwoor
den als pheu en oa misschien niet goed
bruikbaar en In ieder geval zouden
roepen als „totoi" en ototoi" eerder de
lachlust wekken, vooral door de klank
verwantschap met de traditionele „Hals-
und Beinbruch"-wens der toneelspelers:
toi-toi-tei I
Het is vertaler en regisseur gelukt
zonder in „ach en wee" te vervallen de
klachten werkelijk aangrijpend te laten
klinken. Ook Marthe Gevers als Atossa
sprak haar rol voortreffelijk.
Alle spelers bereikten een omfloerst
pathos zonder in pathetiek te vervallen.
In de 16 voorstellingen, die het gezel
schap in de komende negen dagen gaat
geven kan nog een groei en een climax
venvacht worden. Dolf de Vries was bij
zijn opkomst als de geslagen Xerxes nog
niet helemaal overtuigend en de tegen
stelling met de even tevoren als schim
verschenen en verheerlijkte Darius
uiteraard statische rol van Edmond
Classen) kwam niet voldoende tot uiting.
Een dramatisch hoogtepunt werd be
reikt daar, waar de tekst het minst in
teressant is, n.L wanneer het koor eer
groot aantal namen van Perzische strij
ders noemt en vraagt naar hun lot De
ze ons niets zeggende namen daalden
als geselslagen in een genadeloos ritme
op Xerxes neer. De bode (Carol Linssen)
heeft zich al sterk in zijn dramatische
rol ingeleefd.
De muziek van Rudolf Escher had
minder opvallende functie dan ik
wacht had. In de laatste week schijnen
er enige moeilijkheden te zijn ontstaan
tussen componist en regisseur. In ieder
geval erkent de regisseur niet te zijn
klaargekomen met de volledige ee
king van muziek en koortekst. Waar
schijnlijk is het een en ander va
muziek geschrapt, want de 17 klanksym
bolen. die Escher gebruikte, waren
moeilijk te ontdekken. Het klonk te frag
mentarisch en soms ontbrak muziek,
waar men deze verwacht had.
Dat in deze tijd, waarin het Grieks
op het Gymnasium wordt bedreigd
uit heel Nederland scholieren naar
deze opvoering komen, achten wij
zeer belangrijk. Wij dromen van een
volledige opvoering van Aeschylus'
Orestie in de toekomst. Misschien iets
voor de eventuele opening over twee
jaar van de tot amphitheater te ver
bouwen Willemskerk Want wat zou
den we deze Perzen en andere Griek
se tragedies in een dergelijk verant
woorde opvoering graag ook in Den
Haag hebben
Dr. W. J. Schmidt
De regisseur van de Nederlandsche
Opera. Frans Boerlage, die op 19 janua
ri in het Teatro Del Liceo te Barcelona
de opera „Werther" van Massenet
regisseerde. Is uitgenodigd om in hel
volgend seizoen in dat theater te regis
seren de opera's „Romeo et Juliette'
van Gounod en „Manon" van Massenet.
Nora Boerman speelt de rol
charmante vrouwelijke detective,
l De spelen worden 's avonds om 8 uur
uitgezonden, te beginnen op 10 februari
Loting voor het
Songfestival
Dat het bij het a.s. Eurovisie Song
standpunt, dat hij genoegen neemt met J festival een beetje „anders dan anders
een eervol ontslag op grond van art. 108 4 u"4
van het algemeen ambtenarenreglement
van Deventer 1958.
Onderzoek naar
kapperstarieven
Hoewel de kapperstarieven momenteel
niet door de overheid „beheerst" wor
den, wil de economische controledienst
op verzoek van de Nederlandse Consu
mentenbond een onderzoek instellen naar
tariefsverhogingen die sommige kappers
zouden hebben ingevoerd.
Wegens de afschaffing van het fooien- a
stelsel zijn indertijd de kapperstarieven J wil dat de juryleden het festival niet
met ongeveer 15 procent verhoogd. De i op het scherm, maar alleen via een luid.
laatste maanden, zo schrijft de bond in spreker volgen.
i Als dat zo gebeurt, blijft er van een
Eurovi6ie-festiva! niet veel over, men
I zou dan voor de beoordeling evengoed
een radio-festival kunnen houden. Maar
het is nog geen 23 maart en dus kan er
I nog veel veranderen.
i Openbaar kunstbezit
over het portret
I In de tweede televisie-uitzending van
J de stichting Openbaar Kunstbezit op
l maandagavond a.s. Ckwart voor acht)
komt de eerste aflevering van een uit
twee delen bestaand programma aan
zal toegaan, blijkt mede uit het feit dat
j er nu al is geloot voor de volgorde,
l waarin de 16 deelnemende landen zul-
len optreden. Daarbij staat Nederland
1 op de 2e plaats.
2 Er is meegedeeld, dat op een pro-
grammaconferentie voor het festival de
j loting is gehouden. De volgorde zou
i dan zijn: 1 Engeland, 2 Nederland, 3
J West-Duitsland, 4 Oostenrijk, 5 Noor-
l wegen, 6 Italië, 7 Finland, 8 Denemar-
1 ken, 9 Joegoslavië, 10 Zwitserland, 11
2 Frankrijk, 12 Spanje, 13 Zweden, 14
1 België, 15 Monaco en 16 Luxemburg.
2 De BBC wil ditmaal de nadruk Ieg-
gen op de melodie van de liedjes, en
J niet op de woorden, de interpretatie, de
muzikale entourage of het decor. Zij
Dinsdagavond sus. (12 februari)
zendt de NTS tussen 10 en 11.30 uur
de documentaire film „De Muur" uit.
Het Amerikaanse network NBC
wijdde deze film aan de bouw van
een vluchtgang van west- naar oost-
Berlijn onder de muur door.
De ongeveer 140 meter lange tunnel
werd ontworpen door twee in west-
Berlijn studerende Italianen. Dominico
Sesta en Luigi Spina. Bij het graven
werden zij geholpen door ongeveer 20
Berlijnse studenten.
Er werd gedurende vier maanden dag
en nacht gewerkt. Toen men ongeveer
een maand bezig was kwam de NBC
toevallig in contact met de gravers. De
ze gaven toestemming tot filmen, als
het maar heel voorzichtig werd gedaan.
De eerste Vluchtelingen die door deze
narvnel op 16 september 1962 veilig het
westen bereikten, waren een jonge
vrouw met haar kind. Nog 57 anderen,
variërend in leeftijd van 6 maanden
tot 70 jaar. volgden Tot ben behoren
ook de 29 Oost-Berlijners, die op 22
september tegelijk door de tunnel naar
de vrijheid kropen.
Ook deze massale ontvluchting
werd gefilmd door de West-Duitse
cameraman Peter DehmOl. in dienst
van de NBC. die zich vrijwillig voor
het gevaarlijke werk beschikbaar
stelde en evenals de gravers dik
wijls onder zeer moeilijke omstan
digheden moest arbeiden.
Het Nederlandse commentaar by de
ze filmdocumentaire wordt gesproken
door Arie Kleywegt
Programma voor zordag
zijn orgaan „De Consumentengids", be
reiken ons echter herhaaldelijk klachten
over nieuwe verhogingen van de tarie
ven voor heren, meestal met 25 cent en
zonder dat daarvoor een bepaalde reden
wordt gegeven.
Soms wordt de verhoging niet recht
streeks ingevoerd, maar via een omweg.
Zo is een geval bekend van een kapper
die twee tarieven invoerde: f 1.50 voor
„knippen" en f2 voor „coupe-knippen".
Later werden beide samengevoegd tot
één tarief van f 1,75. Of hiervoor nu „eou-
pe geknipt" wordt of alleen maar „ge
knipt" is de Consumentenbond niet duide
lijk geworden. In elk geval, zo meent de
bond, zal de balans wel ten gunste van
de kapper en ten koste van de niet-„cou>
pe"-klanten zijn doorgeslagen.
In verband met het door de economi
sche controledienst in te stellen onder- j de orde.
zoek vraagt de Consumentenbond zijn i Dit pn
leden om geconstateerde verhogingen met l gezichten"
vermelding van naam en adres van de J tretten
progr 9.45 Geestelijk lever,
toespraak. vPRO: 10 00 Zondagshalfuur v
d jeugd IKOR: 10.30 Hervormde keiw-
dlenst M.30 Vraag cn
1H.45 Nieuws van eigen erf. AVRO: 1—00
Kleurrijke Manken - Muzock Revue
12.30 Eventuele afgelastingen van wed
strijden) i3.00 Nws 13.07 De toestand In de
rogr - m
15.00 Gehoord, gezien, gelezen:
veertiendaags kunstsymposion 15.30 Musica
Folclorlca: muzikale lezing 1565 Dansoricest
en zangsolisten 16.30 Sportrevue. VPRO:
17.00 Gesprekken met luisteraars 17J15 Sttd
en land - Radio en televisie, gesprek VARA
7 30 V d jeugd 17 50 Nws, sportuitslagen
cn sportjournaal d9.4o VrtJ entree, cabaret.
AVRO: 30.00 Nws 20.05 Zing met ons mee
20.30 Voordracht 20 45 Licht instrumentaal
ensemble 2100 Ernstige verdenking, hoor
spel 3'. .35 Klaas gram 22.05 Chansons 22.30
Nws 22.40 Actualiteiten 22.55 Meded. sport
uitslagen 2e klas voetbal 28 00 Moderne
kamermuz (gr) 23.25 Lidhte ork muz en
zangsoliste 23 55—(24.00 NWI.
Hilversum II 298 m. NORV: 8.00 Nws
en wceroverziObt 3.15 Geestelijke liederen
(gr). IKOR: 8.30 Goede Mongcn 9.00 Mor
gengebed. KRO: 9750 Nws 9.45 Klass gram
9.33 Inleiding Hoogmis 10.00 Hoogmis 11.30
Gram: Fragmentenjiit romantisch en Mas-
12.05 Klein beraad, vragen
;n 12X5 Lichte ork muz en
solisten 12.50 Buitenl comm 13.00 Nws cn
meded 13.10 Dc stemvork: Bel Canto-progr
met toelichting 13.45 De kerk in Indonesië,
lezing 14 00 V d kinderen 14J15 Concert
gebouworkest rjg
Treinstagnaties
door storing
Het treinverkeer tuisen Utrecht en
Den HaagRotterdam en op de „nieu
we lijn" Amsterdam Woerden - Gouda
Rotterdam ondervond vrijdagavond veel
vertraging door storingen in de NX-be-
veiling bij Woerden en Gouda.
Enkele treinen tussen Rotterdam en
Amsterdam moesten uitvallen. Men
neemt aan, dat de storing is veroorzaakt
door opdooi.
Dit programma is getiteld „Bekende
heeft tot onderwerp por-
bekende persoonlijkheden.
J Drs. E. R. Meyer, hoofd van de educa-
I tieve dienst van het Rijksmuseum te
J Amsterdam, presenteert beide afleve-
moderne
IKLM?, le
zing: b. Gram 16X5 Sportuizending 16.30
Vespers CONVENT VAN KERKEN: 17.00
Gereformeerde kerkdienst NCRV: 36.30
Geestelijke liederen 19.00 Nws uit de ker
ken 19,06 Gewijde muz 19.30 De Openba
ring aan Johannes, lezing. KRO: 19.46 Nws
20.00 De onweerstaanbare nachtegaal, hoor
spel (I) 20.45 Orkesten-parade (gr) 21.00
Klass grar- gjjj
progr 31.50
strumentaa.
bespreking 22.30
22.50 Volksmuz met comm 23.20 Spiegel
van de hedendaagse muz 235624.00 Nws.
19 00 Artistieke
19.55 Deze week. le-
i 22.40 Babysit-
lezing legro-Tempo I-Lento-Tcmpo I) Dennis
SPREIDING BETEKENT: VEILIGHEID VOOR U
Verdeel uw beleggingsrisico. Elk participatlebewljs
Algemeen
Vond sen bezit
jNèJ 200 deskundig geselecteerde ondernemingen.
Inlichtingen en recente brochure bij
I 33.55—<M.OO Nws.
I Hilversum II, 298 m. 19.00 Nws 1?j10 Ac-
tualiteiten 19.22 Motorpra;
l wappers, licht pr
I en soliste: popula
I baken, lezing 2'. .00 Toerelantijne
1 progr 22.00 Lichte gram 22X5 Reportage
Katholieke Studentendagen in Wagcnin-
gen 32.25 Boekbespr 2230 Nws 22.40 Wij
luiden de zondag in 23 00 Nouveautés
2 23.55—24.00 Nws.
TELEVISIE
KRO: 15,00 Zuid-Amerikaans ork 15.30
De Laatste der Mohikanen. TV-film (deel
J 9). NTS: 15.66 De Jack Benny Show 16.20
J KRO: Jaesi inorti, documentaire film 16.30
Huls, thuis, wonen, documentair progr
2 17.0O—X7.45 V d kinderen 19 00 De avon-
symphonisch gedicht
Karl Böhm (Viooteolo: Mi
chel (Schwalbe). III. „Der BUrger als
Edelmann". orkestsuite op. 60, Ouverture
- Menuett - Der Fechtmelster - Auftrltt
and Tanz der Schneider Menuett des
Lullv Courante Auftrltt des Oeonts
- Intermezzo - Das Diner (Tafelmusili
und Tanz des KUchenjungen), Philhar-
monisch Orkest van Berlijn o.I.v. Ferdi
nand Leitner IV „Metamorphoeen". «iu-
die voor 23 solostrijkers. Philharmonia Or
kest o.I.v. Otto Klemperer.
TELEVISIE
NTS: 13.45—15.00 Eurovisie: Internatio
nale wedstrijden skispringen in Falurn
15.30 Nationale kampioenschappen bad
minton van Nederland 17.00±19.00 De
monstratie door de winnaars van de Euro
pese kampioenschappen kunstrijden te
Boedapest 9Xto Weekjournaal 20.00 Sport
Gesprc'*
ln beeld. VPRO:
21.10 Mens
te Boedapest. KRO: 21.00
I Brandpunt, actueel beeldmagazine 2130
I Pianospelende humorist Victor Borgc 22.25
I Dat geelt te denken, quiz 22.50 Epiloog
I NTS: 23.00—C3.0& Journaal.
65
Hij begon te rennen, zigzaggend tussen de strui
ken door, zelfs in zijn wanhoop nog voorzichtig.
Toen hij tenslotte hijgend stil stond, besloot hij
terug te lopen naar het kamp. Hij schatte de af
stand op een kleine twintig kilometer, dwars door
de savanne.
De koude regen bracht Enock Kendi bij be
wustzijn. Zijn geest kwam van heel ver en hij
geloofde, dat hij midden op het Edwardmeer
dreef. De golfjes kabbelden in zijn oren en hij
zou eeuwig zo willen voortdrijven. Maar zijn geest
werd helderder en de geluiden waren ongewoon
scherp. Tikken van regendroppels op bladeren,
de zachte ademhaling van een dier. De ademhaling
was zó dichtbij, dat hij meende de luchtstroom
over zijn natte gezicht te kunnen voelen.
Er was iets, dat hem weerhield zijn ogen te
openen. Ik heb geen pyn, dacht hij, wat is er met
me gebeurd?
De herinnering kwam langzaam op. Zijn hersens
begonnen het raadsel van zijn aanwezigheid hier,
onder een struik waarop regen viel te verklaren
van héél ver terug. Ik ben toch Enock Kamendi,
dacht hij met enige verbazing. Ik draag een blauw
uniform met een rode fez, want ik werk in het
Albert-park.
Een glimlach trilde in zijn mondhoeken. Hij
dacht aan bwana Coeman, zijn blanke heer. We
zijn samen in het veld, dacht hij. Wat ik hoor is
de regen op de tent. Zijn rechterhand onderzocht
de waarheid van die gedachte. Toen voelde hij
zijn natte kleding en besefte, dat hij zich vergiste.
Zijn hersens keerden haastig terug tot de zeker
heid, dat hy toch stellig wèl Enock Kamendi was
en zijn baas bwana Coeman. Hoe kom ik dan hier?
dacht hij. Ik ben toch in de jeep hierheen gereden.
Ah, hij herinnerde het zich: h'ij had de Mwami
Moeizaam doorliepen zijn gedachten de ver
schillende fasen, die hem hier gebracht hadden
en de glimlach' verdween. Bwana Coeman was
boos geweest, heel boos. Hij slaagde er niet in,
dc oorzaak van die boosheid te doorgronden, want
hij had zich aan de regels gehouden, zoals altijd.
Hij draaide zijn hoofd opzij en probeerde te
vergeten. Slaap of bewusteloosheid nam de ge
dachten weg en hij ontwaakte pas weer, toen de
regen zijn kleren doorweekt had. Hij had geslapen,
en ditmaal wist hij direct wat er gebeurd was. Ik
ben gevallen, dacht hij, niemand zal weten waar
ik ben.
Met moeite kreeg hij zijn ogen open en zijn hart
stond stil van verbijstering. Tegen de grauwe
luch't zag hij de zware schaduw van een leeuwin,
die met naar hem toegewende kop langs hem liep. a
Enock opende zijn mond, maar hij was niet in 1
staat tot schreeuwen. Zijn zwarte ogen volgden j
het roofdier, tot het aan zijn voeten stond en zich 1
langzaam omdraaide, om in tegengestelde richting
langs hem te lopen.
De verbijstering was zo groot, d^i. de neger zijn i
ogen sloot en luisterend wachtte op zijn dood. Hij
meende aan het verplaatsen van de stilte te kun- 1
nen horen, waar het dier zich bevond. Als bwana J
Coeman hem nu zou zoeken, zou de leeuwin mis- a
schien weg gaan.
Zijn hand gleed tastend langs de grond en stoot-
te tegen het gladde metaal van de staaflantaarn 1
aan zijn riem. Het duurde even, voordat hij wist
wat hij in zijn hand had besefte wat hij ermee a
kon doen. Toen haakte hij voorzichtig het knipje 1
los. Door het uitblijven van een aanval, begon hij J
naar het leven te verlangen. Zijn duim gleed langs 1
de metalen mantel en vond het knopje. Hij opende
zijn ogen op een kier en wachtte tot de leeuwin a
weer aan zijn voeten zou staan. Toen flitste plot-
seling het. felle licht aan en hij keek in dc ont- J
stelde ogen van toet dier. Dc muil hing een eindje 1
open en de leeuwin bleef doodstil in het licht
kijken.
Langzaam steunde de neger zich met zijn lin- 1
kerhand en probeerde overeind te komen. Het J
kostte hem moeite, want hij wilde voorkomen, dat 1
een te snelle beweging de leeuwin zou verschrik-
ken. Achter het licht van de lantaarn was hjj be- a
trekkelijk veilig.
Toen hij eenmaal zat, begon hij achteruit te J
schuiven. De aanwezigheid van de struik aan zijn l
rechterhand, deed hem beseffen welke fout hij
gemaakt had. op weg naar de jeep: hij was veel
te dicht langs de begroeiing gelopen en zijn plot- J
selinge aanwezigheid had de leeuwin verschrikt.
zodat ze hem had aangevallen. Hij verbaasde zich
er over, dat hij leefde.
Wordt vervolgd i
Programma voor maandag
8X5 Progr overzicht. Aansluitend: amus
muz (gr) 9.00 Gym voor oudere luisteraars
9X0 De groenteman 9 5 Klass gram 9.35
Waterstanden 9.40 Morgenwijding 10.00
Arbeidsvitaminen (gr) 10 50 V d kleuters
:.0o Even bijpraten, progr v d vrouw 12.00
Licht instrumentaal ensemble en zangso-
Hsten 12.30 Meded ten behoeve van land
en tuinbouw 12.33 Voor ons platteland
il ensemble 34.00
Licht In(
recital: klass en mode
ttemuz (gr) 14 50 In het voetspoor
vete nsch up, boekbesprekingen *SO-:
Klass gram :6 30 Planoduo: moderne
S.0S
ders 17X5 Licht instrumentaal kwartet i_
zang 17.30 Lichte ork muz (gr) 17.50 Mili
tair comm 18.00 Nws 18 15 Politieke lezing
1960 (3): Nederlands
Hilversum II. 298 m. NCRV: 7.00 Nws
n SOS-ber 7X0 Dagopening 7.25 Klass
ram 7.235 Sportuitslagen van zaterdag
46 Radiokrant 8.00 Nws 8X5 Gewijde
ïuziek 8.30 Lichte gram 9.00 V d zieken
.35 Gram 9 40 V cl vrouw 10X0 Klass
gram 10.20 Rondom het woord, theologi-
eUierleergang Hl .05 Zangrecital:
>raan cn klavecimbel 1.38 Lichte gram
2.23 Voor boer en tuinder 12.30 Meded
cn behoeve van land- en tuinbouw '.2.33
12.60 Gram. eventueel actualitei-
'3 15 Licht ensemble 13.45
Koorzang li
ten 13.00 h
Lichte gram .4 05 Schoolradio 14 35 KÏ
gram 15.30 Lichte gram :6.00 Btjbelover-
denking 1630 Zang recital: moderne liede
ren 17 00 V cl kleuters 17X8 V d jeugd
17,30 Gram 17.40 Beursber 17.46 Gram
17 50 Regeringsuitz: Nieuw* uit de Neder
landse Antillen, door Henk Dennert 1600
Orgelspel: amus muz .8 30 Klass gram
130 Ship Ahoy, spcelfilmpje 19.45
Kunstbezit 20 00 Journaal cn
Zcndtyd politieke
De bruid was een
Eurovisie: Italiaans
a San Remo 23.15—23.20 Jour-