Staatsraad Ruppert pleit voor rechten arbeiders iNa laatste avond ging de soos in vlammen op lekker en gezond Een woord voor vandaag Tweede zitting concilie wordt de laatste Prof. Van der Ven voor vrijlating misdadigers 1/ ZATERDAG 9 FEBRUARI 1963 ANDERZIJDS HET JUBILEUM „De koster" i de kerkbode 1 rendrecht de gereformeer- oor de classes Ba- Dordrecht, heeft zich beziggehouden met het ju bileum van de Heidelbergse ca techismus. Hij doet dit in een gesprek met zijn dominee, die, vooral op maandagmorgen „als zijn morgenziekte wat gezakt is, en de koster de kerk weer gerei nigd heeft van de ergste gevol gen der gereformeerde consump tie-gewoonten", nog wel eens wil praten met de koster: de pastorie een kopje koffie drinken, en dan klimt de dominee op z'n praatstoel. En. koster, zegt hij, óók braaf ge jubeld over de 400-jarige? Ik zit met al die jubel wel eens een beetje in m'n maag, met die jubilerende Catechismus, weet je. Natuurlijk: een belijdenisgeschrift dat de eeu wen heeft verduurd en generaties heeft vertroost en zo meer, maar ze moeten nu niet net doen alsof de Catechismus alleen maar uit zon dag 1 bestaat. Al die dominees wis ten wel wat ze deden, toen ze voor hun jubileumpreek op zondag 20 ja nuari maar van zondag 1 uitgingen! Alsof we veel van de rest niet éérst van de scholastieke vormen moeten ontdoen, voordat het voor de predi king bruikbaar is. Daar is wel wit van waar, ge loof ik. Onze dominee zelf deed het origineler. Die knoopte zijn jubi- leumpreek gewoon aan bij de zondag die aan de beurt was: 26. Nu moet je niet denken, koster, dat het mij aan waardering ont breekt. Maar in al die jubelklan- ken is er wel eens wat tegenstrij digs. Het moet vooral een léérdienst blijven, die tweede kerkdienst, zegt prof. Herman Ridderbos, en hij zal wel gelijk hebben. Ook prof. Berk hof is nogal enthousiast, begrijp ik. Maar ja, om eerlijk te blijven moet je natuurlijk wel bedenken dat professoren niet in de nood zaak verkeren om na anderhalf jaar weer opnieuw te beginnen. Neem daartegenover nu eens Ds. Visser van Amsterdam. Vertel mij dan eens. zegt hij, hoe je in de practijk en vandaag dat ontegen zeggelijk kostelijke geschrift van 400 jaar geleden moet hanteren te genover de gemeente van 1963 en je catechisanten van hetzelfde jaar, die misschien wel van mening zijn dat ..overmits en daarbenevens en dewijl" net zo goed lelijke woor den konden zijn. En in elk geval vind ik dat je de zusters der ge meente aangaande dit jubileum óók eens zou moeten raadplegen. Als die nog met kleine kinderen zitten. die veel dichter te staan bij Olevianus en Ursinus dan hun res pectieve mannen die 's morgens gaan, maar ik geloof dat zij ook wel eens anders zouden kunnen waarderen! TV7EET JE, koster, ik vind dat W de gemeente nü minstens even veel dogmatische belijning nodig heeft als vroeger. Dus krijgen ze van mij precies evenveel dogmatiek te slikken als ik vroeger. Alleen, ik doe het in een wat prettige capsule. Dat ver gemakkelijkt het inademen, weet je. en ze hebben het tóch niet in de 3aten! Vooral niet als je er nu en an eens bij zegt: ja. gemeente, daar moeten we nu niet dogmatisch over spreken! Zoiets noemen ze „pia fraus". vroom bedrog. Maar het góat er toch maar mee. dat zie je! En hier, zegt de dominee, hier heb ik het nieuwste proefschrift, van een Zuid-Afrikaan, Dr L. J. Du Plessis: „Christus as hoof van de kerk en kosmos". Zijn laatste stelling luidt: „Die prediking aan die hand van die Heidelbergse ka- kategismus gepreek- word nie, maar ook die huidige teologiese ontwikke ling, kerklike situasie en levensuit- kijk daarin verdiskonteer word". Je ziet dus: ik heb goed gezelschap! Zal ik je eens een verhaal vertel len. koster? Er was eens een do minee die op de catechisatie iets probeerde uit te leggen. Maar een van de jongens zei: ik begriep oe niet! Nog eens geprobeerd, met hetzelfde resultaat: ik begriep oe niet Tot zes maal, telkens weer ón- ders aangepakt. Eindelijk zei de ca techisant: noe begriep ik oe wel, maor noe geléut ik oe niet! Jaren later vierde die dominee zijn ambtsjubileum. Het was na tuurlijk een bovenstebeste man, en in iedere toespraak werd hij nóg be ter. Totdat het voetstuk hoger was dan het standbeeld zelf. Toen hij aan het slotwoord toekwam, haalde hij dat oude verhaal van zijn ca techisant nog eens op, en hij zei: ik heb maar stil zitten luisteren en dacht telkens bij mijzelf: ik begriep oe niet! Maar nu ik aan het eind gekomen ben. moet ik zeggen: ik geleuf oe niet! Als het nu met het jubileum van de Catechismus óók maar niet zo gaat, koster. Je kunt ook tevéél ju belen. Maar Caspar Olevianus en Zacharias Ursinus zijn niet meer in de gelegenheid om te zeggen: ik begriep oe wel, maar ik geleuf oe niet! Dat is nogal een troost. Het is ook alweer 400 jaar geleden. Toen de dominee weer naar boven ging om zich voor te be reiden op zondag 27, verzuchtte hij. kerkmensen zijn soms won derlijke mensen. Dominees óók, dacht de koster. Conferentie christen-democraten Van Niftrik contra Hervormde synode (Van onze parlementsredactie) TN de moderne onderneming van Vhet Westen heeft de arbeider geen grotere verantwoordelijk heid dan zijn collega in Rusland. Zijn rechtspositie en in het alge meen het arbeidsrecht zijn in het Westen beter dan in Rusland, maar de medeverantwoordelijk heid en de medezeggenschap zijn in het algemeen niet groter. Dit is een uitspraak van het lid van de Raad van State de heer M. Ruppert. Hij deed die vanmorgen op Woudschoten tijdens een con ferentie van de Nederlandse equipe van de Internationale (Advertentie) Gentse hoogleraren dreigen nn ook met staking Ook de hoogleraren van de Universi teit van Gent hebben besloten van 11 tot 16 februari geen colleges te zullen geven uit protest tegen het salarisbeleid van de Belgische regering. Een besluit tot een dergelijke protest actie werd reeds de vorige week geno men door de professoren in Luik. F. VAN LANSCHOT-ANNO 1737 B A N K IE R S A N N O 1839 -VERMEER Co. BANKBOEKJES Maak meer rente van Uw geld Storten en opnemen ook per giro Folder op aanvraag verkrijgbaar Amsterdam, Herengracht 199-201, Telefoon (020) 248486, Postgiro: 3636, Gemeentegiro A 13656 «.-Hertogenbosch, H. Steenweg 27-31lel. 22321giro 1117570 Eindhoven, Keizersgracht 17, tel. 27442, giro 1130570 Tilburg, Stationstraat 17, tel. 30300, giro 1140570 GEMAKKELIJK OPEISBAAR GEEN KOSTEN - GROTE SOLIDITEIT Mr. Maas docent aan V.U. te Brussel heeft dinsdag de Nederlander mr. H. Maas zijn inleidingscollege gehouden over „Handelspolitieke problemen van de Studenten betaalden de huur niet „Handelspolitieke probl Europese gemeenschappelijke markt". Mr. Maas is benoemd tot docent in de pas opgerichte licentie in economisch recht aan de Nederlandse afdeling van de rechtsfaculteit van de Vrije Brusselse Universiteit. Hij is in Brussel werkzaam als handels-1 Vannacht is een studentensociëteit raad bij de Nederlandse permanente ver- i ju de Mandenmakerssteeg in Amster- tegenwoordiging bij de Europese gemeen-1 dam volledig door brand verwoest, schappen. Binnen enkele minuten nadat omwo- Inenden rook uit het huis hadden zien (Advertentie) komen, sloegen dc vlammen uit het •XTAir A "ICTT'TT'n T7T*TTTVT De studentenlokaliteiten, die pe- YAKANTliiREIZEN waren °p d* wste. tweede en per autocar of per trein door geheel Europa; [derde verdieping vam het paaid, brand- uitstekende oaaltijdveaorging, geen lunch- den Schoei uit. Een daaronder gele- e.'.e 1 gen textielbedrijf liep pakketten; desgewenst hotelkamers met eigen bad en toilet; matige prijzen. Vraagt programma 1963-Reisbureau Groeneveld, Botersloot 52, Rotterdam teL 112535 Drs. J. C. Lambooy voor studie naar Tunesië De Nederlandse organisatie voor zui ver wetenschappelijk onderzoek heeft de heer J. G. Lambooy, doctorandus in de sociale geografie, een subsidie verleend voor een vergelijkend onderzoek naar de moderne kolonisatie en sedentarisatie in Tunesië. Met het oog op deze studie heeft de heer Lambooy reeds het vorig jaar een oriëntatiereis van een maand door Tunesië gemaakt, waarbij hij onder meer een week heeft doorgebracht In het Medjerdagebied. Drs. Lambooy is wetenschappelijk ambtenaar voor de bestudering van de problemen rondom het Middellandsezee- gebied aan het geografisch instituut van de Vrije Universiteit in Amsterdam. Hij zal van begin mei tot eind augustus In Tunesië verblijven, waar hij het volgend jaar zijn studie hoopt te kunnen voortzetten. De resultaten van dit onder zoek wil hij te zijner tijd neerleggen in een dissertatie. rook- en waterschade op. De politie stelt een diepgaand onder zoek in naar de oorzaak van de brand- De uitgebrande verdiepin gen waren verhuurd aan de stu dentengroepering „Aropa", die er wekelijkse debatavonden organi seerde. Gisteravond „vierden" de studenten hun laatste bijeenkomst aangezien de huur in verband met een grote huurschuld was opgezegd. Bij de debatten ging het er dermate luid ruchtig aan toe dat de politie de plaatse. In de uiterst smalle steeg waren de raamkozijnen van de hui zen aan de overzijde reeds gebla kerd toen de brandweer arriveerde. Alhoewel het pand geheel uitbrandde kon men uitbreiding van de brand toch voorkomen. De politie wekte als voorzorgsmaatregel tientallen kamerbewoners van de naastgele gen panden. Rillend in htm pyja ma's keken zij naar de blussing die nauwelijks een uur in beslag nam. Over de oorzaak van de brand is vol gens de politie nog niets met zeker heid te zegen. Vast staat dat in de studentensociëteit waar de brand begonnen was een aantal petro leumkacheltjes aanwezig was. Ds. A. Carstens overleden ongeveer 30 jonge.ui Oj^vond "STUE tot tweemaal toe op verzoek van[woude de buren tot kalmte moest manen Om half drie vannacht werden zij door de politie uit het huis gezet aangezien zij zoveel lawaai maak ten dat de buren er ernstig last van hadden. Het afscheid van hun lokalen hadden de studenten toen gevierd door o.a. alle meubilair te vernielen. Een uur nadat de laatste student ver dwenen was werden de omwonen den voor de vierde maal uit hun slaap gewekt. De brandweer was spoedig met groot materieel ter Ds. Cafsjens deed. na in 1907 kandi daat te zijn gesteld, in 1908 zijn intrede in de gemeente IJzendijke. Daarna ver trok hij in 1910 naar Oudega waar hij tot zijn emeritaat in 1948 heeft gestaan. Op verschillend gebied heeft ds. Cars- jens zich in Friesland bewogen. Hij was voorzitter van het waterschap, en kas sier van de coöp. boerenleenbank. Tot de stichting zowel van dit waterschap als deze leenbank nam ds. Carsjens het ini tiatief. Veel ook heeft ds. Carsjens gedaan voor het oude romaanse kerkje van Oudega. Door zijn toedoen werd dit ge heel gerestaureerd en het vormt nu een van de bezienswaardigheden van Fries land. De begrafenis zal plaats vinden op Nieuw lid van de Tweede Kamer Tot lid van de Tweede Kamer is be- benoemd verklaard de heer J. G. War- ringa (KVP) uit Vught. in de vacature, die ontstaan was door het overlijden in dr. L. G. Kortenhorst. De benoeming van de heer Warringa as noodzakelijk geworden omdat drs. W. K. N Schmelzer zijn benoeming tot lid van de Kamer niet had aangenomen. Unie van Christen-Democraten. In deze Nederlandse equipe wordt samengewerkt door A. R. P., C. H. U. en K. V. P. Tot de deel nemers aan deze conferentie be hoorden prominente leden van de drie partijen. Het thema was „Verdediging der vrijheid". Zal er van de wezenlijke waarden van het Westen iets in de praktijk blijken, dan zal dat niet in de laatste plaats in de ondernemingen en in het onderne mingsrecht tot uiting moeten komen, zo vervolgde de heer Ruppert. Zolang de arbeid in beginsel ondergeschikt blijft aan het kapitaal wordt met de wezen lijke waarden van het Westen geen ernst gemaakt. Ingrijpen Ook dc opeenhoping van kapitaal en grondbezit, de daaruit voortvloeiende concentratie van macht en de steeds onevenwichtiger vermogensverdeling in het algemeen nopen tot spoedig Ingrij pen. Volgens de heer Ruppert vordert een waarlljke christelijke politiek een krachtdadige actie voor spreiding van verantwoordelijkheid en spreiding van vermogen. Het Westen staat en valt met de persoonlijke verantwoordelijk heid van de mens. Het valt te begrijpen, dat op deze conferentie, waar de houding ten op zichte van de Sowjetunie diepgaand werd besproken, ook aandacht werd ge schonken aan het ontwapeningsvraag- stuk en in verband daarmee aan het betreffende rapport van de synode der Hervormde Kerk. Het was een andere inleider, de hervormde pfof. dr. G. C. van Niftrik, die hierop uitvoerig inging. Het standpunt van de synode wees hij af. Prof. Van Niftrik constateerde, dat de communistische utopie nog steeds niet is verwerkelijkt. De heilstaat bleef nog steeds uit. Daardoor is het prestige van de communistische leer, ook in Rus land zeif, verzwakt. Het huidige com munisme moet het daarom thans in toenemende mate hebben van de macht. Dank zij de bewapening van het Wes ten wordt erdoor gezorgd, dat Rusland de weg van het geweld niet op kan. Niet verbieden Men kan, zo vervolgde prof. Van Nif trik, het de Hervormde Kerk niet ver bieden. haar waarschuwende stem te laten horen tegen het bezit en het ge bruik der kernwapenen. De vraag is echter, of de Hervormde Kerk haar ra dicale neen als gezaghebbende verkon diging van het Woord Gods wenst op gevat te zien. Als dat het geval is en dat schijnt het geval te zijn dan moge bedacht worden, dat de practi- sche vormgeving van de gehoorzaam heid aan het Evangelie in deze wereld altijd van die aard is, dat het Evange lie er nooit geheel in is verdisconteerd. Het Evangelie, zo meende de Am sterdamse hoogleraar, Is niet geheel verdisconteerd in onze aanvaarding van de bewapening, maar oók niet in het radicale neen der Hervormde Kerk. Het Evangelie rijst hoog uit boven elke menselijke mening en activiteit, deelt, cn rechtvaardigt eventueel, menselijke mening en activiteit. Het Evangelie valt echter nooit met enige menselijke mening en activiteit samen. Hieruit volgt, dat dc synodale procla matie een mening, ook een politieke mening is, naast en niet boven de onze. De vraag kan alleen maar zijn, zo concludeerde prof. Van Niftrik, welke mening en houding het Evangelie dich ter benadert. Het zou wel eens kunnen zijn, dat God in Zijn genade ook de Hervormde Kerk in haar vrijheid laat bestaan.... door de bescherming van de NATO ,en haar bewapening. Ontwapening Ook de beide andere inleiders, de KVP'ers luitenant-generaal b.d. Th. E. E. H. Mathon en prof. dr. R. C. Kwant, wezen een eenzijdige ontwapening af. Voor het voorkomen van een oorlog zijn atoomwapenen onmisbaar, meende de heer Mathon, zolang de Sowjetunie niet bereid is, tot gecontroleerde ontwape ning over te gaan. Prof. Kwant constateerde wat het ont- wapeningsvraagstuk betreft een samen lopen van de eis van het christelijk ge weten en het menselijk eigenbelang. Beide verzetten zich tegen het gebruik van de moderne bewapening, die tot een dodelijk gevaar is geworden en dat niet alleen voor de tegenstander. Hetzelfde geldt voor het overbruggen van de tegenstelling, het zoeken van een eenheid op wereldniveau. Ook dit is een christelijke eis én een zaak van eigen belang. van zelfbehoud, aldus prof. „Geen slaaf kan twee heren dienen(Lucas 16:13). Eenl waarschuwing, gericht tot alle mensen. Geen twee herenj dienen. Het is het kardinale punt in het mensenleven. Wie zich-\ zelf ook maar een tikkeltje kent, weet dat hier de moeïlijk-i'& heid ligt. Natuurlijk, we zijn bereid God te dienen, maar Er is altijd nog iets anders. Er is altijd nog die wereld mctjüfó al haar schijnbare aantrekkelijkheden, die wereld waar wwjfl. middenin staan en die ons met stevige handen aan zich gebonden houdt. pÖ En nu zegt God: Dat kan niet. God zegt: Het is of Mij een ander. In de verhouding van de mens tot God is het öf'al en nooit ènènGod zegt: Alleen Mij, maar danj? helemaal. Wie God kiest moet radicaal breken met alles. Gij kunt niet\ God dienen èn Mammon. Met God valt geen overeenkov te sluiten, het is nooit een beetje zus of een beetje zo. Het wji het hele hart, al het denken, alleen voor Hem. \s Moeilijk? Ja, razend moeilijk. En niemand lukt het, niemand slaagt erin zonder dat God hem helpt. En Hij wil helpen. Nog nooit heeft Hij een gebed onbeluisterd gelaten. A Niet twee heren dienen. De keus moet toch niet moeilijk zijn. De wereld geeft niets, Hij allés. De wereld gaat voorbijl Hij blijft. AMSTERDAM He roe pi. n gswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Warns en Scharrel: L. Jansen Schoonhoven, te Roodesehool; te Hoogezand als pred. voor bijz. aangele genheden (werk onder orthodox hervorm den): G. G. S. van Hogstraten, te Sap penneer. Aangenomen naar Hoorn (vac. H. Kas- tein): W. J. de Hoest, te Haastrecht. Bedankt voor Goes (toez.) (Vac. F. N. M. Nyssen): J. Tammeüng, te Koudum. GEREF. KERKEN Beroepen te 's-Hertogenbosch (2e pred. pl.M. van der Sijs, te Ermelo, die dit beroep ook aannam. Aangenomen naar De Glind (Rudolph- stichting): H. G. Boswijk, te Ermelo. Bedankt voor Diever: M. van der Sijs. te Ermelo. CHRIST. GEREF. KERKEN Tweelal te Arnhem tvac. H. van Leeu wen): E. Venema. te Zwijndvecht en M. Vlietstra, te IJmuiden. GEREF. KERKEN (Vrijgemaakt) Beroepen te Bunschoten-Spakenburg (2etmaal)W. v. d. Lingen, te Schild- De Ulo-leraar V. uit Huissen, die ver dacht wordt van moord op zijn vrouw en nog steeds in het huis van bewaring te Arnhem is opgesloten, blijft zolang het onderzoek duurt, in voorlopige hechte nis. De heer V. blijft ontkennen iets met de dood van zijn vroutv te maken te hebben. Zij zou, volgens hem. een on- achte natuurlijke dood zijn gestor- Paus schrijft de bisschoppen Paus Johannes heeft de rooms- katholieke bisschoppen medege deeld, dat zij gedurende de vol gende zitting van het oecume nisch concilie in Rome moeten blijven tot hun werk voltooid is. In een pauselijk schrijven, dat gisteren werd gepubliceerd, spoort hij de bisschoppen van de kerk opnieuw aan, het concilie te maken tot een middel ter bevor dering van de uiteindelijke een heid van hef christendom. Het schrijven werd reeds op 6 januari aan de bisschoppen verzonden. In de brief wordt andermaal de na druk gelegd op de vastbeslotenheid van de paus, het concilie, dat op 11 oktober van het vorige jaar werd geopend, tot een definitief einde te brengen. Hij verdaagde het concilie op 8 de cember voor acht maanden tot 8 sept. Toen het op reces ging sprak hij de hoop uit, dat het zijn werk tegen kerst mis zou beëindigen, maar hij stelde geen definitieve sluitingsdatum vast en vele zegslieden hier waren van mening, dat het een tweede maal zou moeten worden verdaagd. In de vandaag gepubliceerde brief ,vas de paus duidelijk. Hij verklaarde: „De slotfaze van het grote werk.... zal in september te Rome plechtig worden ingezet en duren tot het is volbracht." Coördinatie De paus wijst er in deze brief op dat het werk van het concilie in de tussen periode tot de hervatting der vergade ringen in september in de commissies wordt voortgezet. De bisschoppen en andere concilievaders moeten zich, ook al zijn zij thans niet in Rome aanwezig, steeds voor ogen blijven houden dat het conciliewerk inmiddels voortgang blijft maken. Prof. mr. J. J. M. vari der Ven, hoogleraar in het arbeidsrecht, sociologie en wijsbegeerte van het recht te Utrecht schrijft in het „Nederlands Juristenblad" zich thans genoopt te voelen tot het betuigen van instemming met het pleidooi van de hoogleraren in het strafrecht, prof. mr. W. P. J. Pompe en prof. mr. J. M. van Bemmelen, tot vrijlating van de laatste Duitse oorlogsmisdadigers in Nederland. Prof. Van der Ven vond het eer ste pleidooi (5 januari) van de twee hoogleraren „niet in alle opzichten overtuigend". Hij voegt er aan toe dat „de tegenwind, de tegenstorm, die toen in dag- en weekbladen op stak" hem veel minder overtuigde. De reactie was „te zeer door primi tieve wraakzucht gedragen en pro beerde voor alles de vonken der emo tionaliteit aan te blazen". De nadere uitwerking van het plei dooi van de twee hoogleraren in het „Nederlands Juristenblad" van veer tien dagen geleden „een breder uit gesponnen en meer gefundeerd be toog" overtuigde hem wel. Wel stelt prof. Van der Ven een amende ment voor, namelijk dat aan de in vrijheidstelling de voorwaarde moet worden verbonden, dat dé betrokke nen nooit meer het Nederlandse grondgebied betreden. Zoals bekend gaal het om de oorlogsmisdadigers Aus der Fünten, Lages, Fischer en Kotalla. Advertentie De paus wijst ten eerste op de arbeid van de coördinatiecommissie en zegt diverse conciliecommissies inbreuk dat deze geenszins op het werk va maakt maar daar juist meer richting aan geeft, ten tweede op de correspon dentie tussen de thans niet in Rome aanwezige concilievaders en de zetel van het concilie, ten derde op de steeds grotere intensiteit der medewerking door gebed, belangstelling en voorbeeldig le ven van geestelijkheid en leken en ten slotte op de belangstelling welke het con cilie ook buiten de christenheid bij het gehele mensdom heeft gewekt. Wat het tweede punt betreft legt dc paus de nadruk op de plicht der bis schoppen de toegezonden conciliestukken terstond te bestuderen, eventueel met hulp van deskundige geestelijken. De bisschoppen moeten met eigen initia tief het conciliewerk ontwikkelen vol gens de door de paus gegeven richtlij- Geeil volksdevotie treft, wijst de paus de verzoeken „eenvoudige en vurige zielen, vol goe de wil" om nieuwe vormen van open bare en particuliere devotie, die meer aan plaatselijke tradities zouden beant woorden, van de hand. De bestaande oude en nieuwe riten en liturgie met hun Veelzijdigheid zijn volgens hem toe reikend genoeg om enerzijds de sa menhang van de kerk te waarborgen en anderzijds de verschillende behoef ten van de geest te bevredigen. Zijn opvatting onderstrepend, dat het concilie niet uitsluitend naar de rooms- katholieken moet zien. schreef de paus: „Trouw te zijn en te blijven aan de in tegriteit van de katholieke leer... is ze ker een grote genade en een titel van verdienste en eer. Maar dit is niet vol doende om het gebod van de Heer !e vervullen." De paus citeerde een tekft uit Mattheus, 23 waarin wordt ver haald dat Christus de apostelen opdroeg* te „gaan.... en leerlingen te maken on der alle volken". T eleurslellend Vaticaanse zegslieden verklaarden, dat deze nadruk, die door de paus werd gelegd op het belang van het concilie zowel voor niet-rooms-katholieken als rooms-katholieken, de opvattingen weer spiegelde van de progressieve bisschop pen cn het Vaticaanse secretariaat voor de eenheid onder de christenen, dat on- der leiding staat van kardinaal Bea. Gedurende de eerste zitting van het concilie hebben progressieve prelaten vaak betoogd, dat voorgestelde theses, opgesteld door conservatieve prelaten, onvoldoende rekening hielden met de huidige strevingen naar eenheid onder de christenen. Maar juist daarom is het bijzonder te leurstellend voor protestanten dat de paus toch in deze zelfde brief weer een onoverbrugbare kloof graaft. Gewagend van de weerklank, die het concilie ook builen de eigen kring heeft gewekt, roept de paus de „afgescheiden broe ders" op om „de verveelvoudigde gloed van onze op echte liefde te beproeven en in de „ene schaapsstal" waarvan tambo Christus spreekt „terug te keren". Nog noegei voor er dus zelfs maar sprake is ge- Dei w-eest van een rooms-kathoiiek-prote- Werkt stants gesprek over de vraag wat Chris-1 Drovi| tus bedoelt met zijn ene schaapsstal, oik,,,, of de R.K. Kerk ook maar het ge-1 jjowar Dilif piano. Dier concer Pulc Den laand. Hout lijmen?... CETAFLEX Ceta-Bever gesmokkeld, met het huiswerk, keken de parkieten tevergeefs in een vuile kooi uit naar een etenbrengend baasje en werd er niet geblokfluit. Dan denk je: ach laat maar, dat beetje schaat senrijden in onze kwakkelwinters moeten ze maar lekker waarnemen. Je praat niet over huis werk, verzorgt zelf de vogels en laat schaatsen voor alles gaan. Maar als de winter zich dan ontpopt als een blijvertje en de zoon eens een wedstrijdje gewon nen en aan een flinke tocht meegedaan heeft kom je net iets te laat tot de ontdek king, dat er wat scheef gegroeid is. Iets oprui men doet hij nooit meer. blokfluiten is afge schaft en eens een boodschap doen is er ook niet meer bij. Hij schaatst. Zijn hersens schaat sen, zijn benen schaatsen, alles schaatst aan hem van 's morgens tot 's avonds. Zodra hij uit school komt is het beng haastig kusje beng schaatsen pakken beng alle deuren open la ten beng weg, schaatsen. Nu had ik natuurlijk op een dag moeten zeg gen: „Zie zo, morgen wordt er nu eens niet ge schaatst, morgen zorg jij zelf weer voor de vo gels. ruim je je boekenplank op en schrijf je ein delijk die brief aan Oma eens". Dat had ik moe ten zeggen. Maar ja, als ik hem dan thuis zie komen, stoer en rommelig, verdwijnt ieder aasje verstand bij me en zak ik weer in tot de incon- sequente-flut-moeder, die zijn taken opknapt. Een paar dagen geleden kreeg ik van onver wachte zijde assistentie. Hij werd verkouden en ging erbarmelijk hoesten. Er kwam dus uit me dische overweging een schaatsverbod. En ik onnozele hals maar denken, dat hij nu fris van de lever zijn normale plichten weer op zou nemen. Geen sprake van. Als een gekooide wolf liep hij blaffend voor het raam heen en weer, zag Piet en Jan wel naar het ijs gaan en werd ziedend. Daar kwam nog bij, dat er twee dagen later een heel belangrijk schaats} estijn was, waar hij meende niet van buiten te kunnen. On- l^o.&tang.&Cs en ze huisarts had gevoel voor de barre situatie en mixte persoonlijk een bijzonder straffe drank. Daags voor het feest komt onze kampioen pips doch stralend beneden. „Ik voel me zo lekker als kip, ik doe morgen mee hoor, hoe dan ook". „Kind, je hebt vannacht het hele huis bij el kaar geblaft. Reken maar nergens op". Tijdens de maaltijd liep hij enkele keren paars aan van ingehouden hoesten. Hij was immers beter. Hij wilde kennelijk geen enkel risico nemen, want ik betrapte hem erop, dat hij een veel te grote slok medicijn nam. Middenin de nacht voor het feest werd ik wakker en wachtte tot het hoesten zou beginnen. Het bleef stil. Er volgde een uur van luisteren, op de grens van slapen en waken. Een moeder is natuurlijk een vreemd creatuur, de ene nacht is ze van streek als er wèl en cle volgende nacht idem dito als er niet gehoest wordt. Ik lag me hoe langer hoe meer op te win den, maar was toch ook weer net niet wakker genoeg om in actie te komen. Toen zag ik in., in een flits die drank, zag ik mijn schaatskam pioen, die natuurlijk, daarom hoestte hij niet. Hij had zeker voor hij ging slapen de halve fles leeggedronken. Ik sprintte naar zijn kamer. Hij sliep. Ja, of sliep hij niet? Als leek zie je geen verschil tus sen slaap en bewusteloosheid. Mijn hart klopte in mijn keel. Ik legde mijn oor op zijn hart. Dat tike. Maar tikte dat gewoon? Hij ademde diep. Maar doe je dat ook als je bewusteloos bent? Wist ik veel. Ik riep hem en schudde aan zijn arm. Hij reageerde niet. Met een natte washand heb ik hem tenslotte wakker gekregen. Er was niets aan de hand. Opgewekt voerden we een ge animeerde conversatie, alsof dat heel gewoon was op dit uur. Met de belofte, dat hij echt mee mocht doen ging hij weer onder zeil. Toen ik steenkoud weer in bed schoof zei mijn man: „Was er wat?" ,Ja," bibberde ik, „het was zo stil hiernaast, ik raakte in paniek, hij hoestte helemaal niet". „Oh", was het soezende commentaar, maar toen ineens klaarwakker: „Wat zei je eigenlijk?" Dat ik het zo eng vond dat hij niet hoestte". Ik heb nog nooit iemand midden in de nacht zo smadelijk horen lachen: „Jij bent mal. Wel lief, maar ontzettend mal. Zoals alle vrouwen". Hij zei dit met een air asof hij de eerste man was, die deze gedachte ontwikkelde. Ik heb hem maar in de waan gelaten. Zo mal was ik wel. Mink i i Rijsdijk. Trio. Gorilla dag: T Stud Rijks „Vreen (tot 2 c straat tot 5.30 1 tot 5. van 7 t< Bij ka volw. woensd theek A.R. In Hc deel vi Woensd 's Midc Üd der len nes avonds vink ac D. Bies Aalsme ders Sp dewerk

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1963 | | pagina 2