LAURIERGRACHT: Dorimund maakt zich op voor kerkedag in nieuwe stijl GEESTELIJK LEVEN. n centrum voor „boven de 18" 0 DEZÈ WEEK IN EEN WOELIGE WERELD ZONDAGSBLAD ZATERDAG 9 FEBRUARI 196!1 MET CONFLICTEN LEVEN Ken uzelf Het is zo maar een zinnetje dat in mijn geheugen is blij ven hangen. Sprekend over iemand die onlangs is ge storven. werd er gezegd: ..Hij heeft zichzelf nooit ge kend". Was het oordeel terecht? Was de opmerking misschien te scherp? Niemand ging er op in. Het ge sprek deinde verder naar een totaal ander onderwerp, maar dat zinnetje bleef haken. Is dat mogelijk? Zal dat ook eens van ons gezegd kun nen worden? La Fontaine heeft al eens in een fabel geschreven: „Men ziet zichzelf met andere ogen, dan men zijn naaste ziet". Zit daar niet onze fout? We hebben een norm voor de anderen en meten hem naar die norm. Maar als het om onszelf gaat, leggen we een hele andere norm aan. En daarom solliciteert een man naar een betere betrek king, waarvoor hij de capaciteiten te enen male mist. Daarom verschijnen tienduizend mensen aan de start van een elfstedentocht die alleen de allersterksten kun nen uitrijden. We zijn niet eerlijk met onszelf. We willen de waarheid niet zien. Eens hebben we ons laten verleiden om „als God" te zijn. En sedertdien hebben we altijd in de nei ging verkeerd om boven onszelf uit te grijpen. Zegt Christus daarom: „Ik ben de Waarheid?" Christus is de spiegel waarin wij onszelf zien. We zien wat wij hadden moeten zijn. We zien ook dat wij mijlenver tekort schieten. Daar ligt de enige en juiste norm waar aan wij onszelf en anderen moeten meten. Dan pas kunnen we eerlijk zijn met onszelf en leren we ons zelf kennen en uitroepen: Ik ellendig mens! Maar ook: Ik dank God, door Jezus Christus! (Van onze kerkredactie) De Duitse kerkedag wordt dit jaar vlak bij de Nederlandse grens gehouden in de Duitse industriestad Dortmund. Het ziet er dus naar uit dat meer Nederlanders dan ooit dit tweejaarlijkse feest van gemeenschap der Duitse christenen zullen willen mee maken. Het wordt een kerkedag in nieuwe stijl, een poging om tot vernieuwing te komen, maar nog voor hij begint zijn enkele oude conflicten al weer opgedoken. Nauwelijks is het thema van deze kerkedag aangekondigd of achter het ijzeren gordijn klinken al weer boze stemmen op. Maar ook westerse kranten hebben kritiek geleverd. Het thema „Mit Konflikten leben" heeft heel wat wenk brauwen verbaasd doen optrekken. Het voorbereidingsboekje is in middels verschenen, een prachti ge uitgave van 104 pagina's met omslag. Het geeft het program ma weer, maar ook een uiteen zetting van het thema, dat voor dit jaar werd gekozen en een ver klaring van de verschillende sub thema's. Niet minder dan 39 pa gina's met buitengemeen sugges tieve foto's leiden de tekst in. Zij geven een blik in de wereld van vandaag. Zij hebben geen bij schriften nodig. De foto's zeggen alles wat er te zeggen is. Ze schreeuwen de lezer toe: „Dit is de wereld waarin wij samen ko men. Dit zijn de vragen de pro blemen die we onder ogen moe ten zien." Zo worden de kerke- daggangers, die naar Dortmund zullen komen, in duizendtallen met de neus gedrukt op de wer kelijkheid van vandaag. dat tussen volksdemocratieën mocratische volkeren, «tussen Oost en West. Het doet ons denken aan die muur dwars door Berlijn. Daaraan dachten de redacteu ren van het Oostduitse blad „Neues Deutschland" kennelijk, toen ze schreven: ,,Nu alle men sen van goede wille hopen op een verzachting van de Oost-West te genstellingen, roept deze slagzin alleen maar nog meer conflicten op. De krant sprak al van deze komende kerkedag als van een „Conflicten-congres" dat er op uit is „voort te gaan met de pro vocaties tegen de regering van Oost-Duitsland, waarmee praeses de bar hangen.... Er bestaan in ons land tallo ze centra waar jongeren, al of niet georganiseerd, bijeenko men. Het zou dan ook op zich zelf niet zo iets bijzonders zijn te constateren dat er in Amster dam onder de naam Jongvol wassenencentrum „De Oever", nog een is bijgekomen. Dit cen trum is echter beslist wel iets bijzonders. We kunnen zelfs spreken van een primeur voor de hoofdstad. Het centrum ,,De Oever", namelijk, is het eerste •vangelisatiecentrum voor jon geren die de „honken" en „clubs ontgroeid zijn. Het opmerkelij ke is verder dat deze, bijna al tijd ten onrechte „ongrijpbaar" genoemde, jeugd, de „sociëteit" zelf heeft opgezet, aangekleed, en ook, wat de opzet van de Stichting Jeugdhavens was, trouw bezoekt en daardoor be staansrecht verschaft. Deze jongeren, vanaf twintig jaar. vormden 12 tot 15 Jaar ge leden de eerste Jeugdhavenclubs. Ze zijn in de loop van die jaren van alles geweest: vletjes en klip pers, vrijbuiters en golfbrekers, al naar gelang de naam van het huis waar ze kwamen: „Het knooppunt", „De Schans," „Het trefpunt". Totdat ze op een leef tijd kwamen dat ze alleen nog maar zichzelf wilden ziin, en toen ontstond, niet helemaal van zelf, maar wel volkomen natuurlijk: Het jongvolwassencentrum „De Deze jongeren namelijk, jaren lang trouwe bezoekers van de evangelisatiehonken van de „Stichting Jeugdhavens" van de Sereformeerde kerk van Amster- am, verdwenen op een bepaalde leeftijd even plotseling en onver klaarbaar als ze gekomen waren. Soms doken ze weer op achter in de twintig, zelf vader, moeder van een groeiend gezin, soms ook alweer gescheiden. Maar er was geen wezenlijk contact meer mo gelijk, ook al omdat er nergens een plaats was om elkaar te ont moeten. Het was niet alleen duidelijk dat er iets gedaan moest worden, er werd ook iets gedaan: Laurier- Sracht 77, hartje Amsterdam, de ordaan, werd gekocht door de Stichting Jeugdhavens. Mejuf frouw J. van den Oever, jaren lang als hoofdleidster verbonden de jeugdhavens, kreeg de al- ingericht, kortom bewoonbaar ge maakt. Er kon geopend worden. Dat gebeurde, met grootse allu re zelfs. Een leuke bijzonderheid was, dat het huis genoemd werd naar iemand, die er in de toe komst zeer veel inspanning eh tijd aan zou.gaan geven: mejuffrouw Van den Oever. Het zou niet reëel zijn te zéggen, dat het allemaal zonder moeite ging. Maar de grootste moeilijkheid kwam nog. komen", vindt „tante Co" van den Oever, Wie en wat zijn deze stamgas ten? Het is geen goedkoop etiket- opplakken, we zouden bijna zeg- als dat niet zegt Experiment Er was nu een huis. Maar de vraag was, of de jeugd, waar voor het bestemd was ook zou komen. Niet zomaar jongeren die eens een avondje kwamen binnen vallen, maar echt alleen zij die van de honken afkwamen. „Het is", aldus juffrouw Van den Oever „nog niet helemaal te verklaren waarom, maar ze kwamen". Het is nu zelfs zo, dat ze niet als gast komen, als lijdend voorwerp zouden we bijna zeggen, passief dus, maar als onderwerp, zo ac tief als maar mogelijk is. Kwamen ze in het begin eigen lijk uitsluitend voor de gezellig heid, om aan de bar te hangen, al heel spoedig bleek, dat ze de avonden, dat ze er waren, pro- duktief wilden gaan maken. Er wordt een blad in elkaar gezet: „J.V.O.-orgaan", Engelse les ge geven, sport beoefend, een bijbel cursus gehouden, en er is zondags avonds gelegenheid tot het bijwo nen van een korte kerkdienst. Vooral dat laatste is en blijft een experiment. Niemand is verplicht er te komen. Het gebeurt dan ook wel eens dat de dienst „wegens gebrek aan belangstelling" niet doorgaat. Of dat „de gemeente" om een uur of half tien binnen komt. „Geeft niet, als ze maar gen het is een erenaam: de door snee rasechte Amsterdamse jeugd. De één chauffeur, de an der loopjongen, een derde kinder verzorgster. Het is niet uit een soort, misplaatst, medelijden, als zouden deze jongeren het slech ter (in materieel opzicht dan) hebben, dat dit sociaal-pedago gisch en evangeliserend werk ge daan wordt Ze hebben alleen soms een voor onze begrippen vreemde kijk op vele dingen. „Dat is ook absoluut niet te verwonderen", - aldus juffrouw "Van den Oever, want ze zien in hun eigen omgeving alleen ook maar negatieve voorbeelden. Ze beschouwen bijvoorbeeld een hu welijk al als zeer geslaagd als de twee partners elkaar tolere ren. Als ze al eens geconfron teerd werden met een gezin, waar uit de bijbel gelezen of ge beden werd. zagen ze dit in ne gen van de tien gevallen met te genzin of met harde woorden ge beuren. Dus is de algemene conclusie: dat zal dan wel zo horen, en daar hebben wij geen zin In. „Ons enige doel ls dan ook hen te laten zien, dat het allemaal ook op een andere manier kan. Dat je verantwoording kunt en mag nemen, dat een huwelijk wèl goed kan gaan (enkele van deze Jongeren hebben dit ook al met succes bewezen), en niet te vergeten dat er een evangelie is, waaruit ze kunnen leven", aldus juffrouw Van den Oever. En dan kunnen er vragen ko men: „Hoe moet dat nu zon dags? Een eigen dienst, of naar de kerk; huiscatechisatie of juist niet; een eigen gemeente of op name in de kerk; leider op een jeugdhonk of leren in eigen kring iets te gaan betekenen? Doet al lemaal niet terzake. Met leuzen als: „Jongvolwas senen moeten hun volwassenheid kunnen beleven en telkens weer daarop worden aangesproken",al leen. wordt niets bereikt. Het klinkt heel mooi, maar voor de bezoekers van „De Oever' het net niets. „Waarom we komen? Weet ik veel, gewoon, omdat het leuk is, h| was kwamen we ander: „Niet al leen omdat het hier gezellig is, in de kroeg kan het, soms, ook gezellig zijn. Maar je hebt hier de gelegenheid onder „een glaas je" te praten, over iets gewoons, of over iets geestelijks (als het maar niet al te vaak is!!), en degene tegen wie je aankletst luistert tenminste". En dat nu vind je niet overal. Hier staat of valt de Lauriergracht 77 mee. Maar omdat ze komen, wordt het gezellig en kan er ook iets Ïedaan worden. Het jongvolwas- en-orgaan nu bijvoorbeeld. Er worden literaire produkten in ge leverd. En hoe! Gedichten en pro za. Opmerkelijk is dat er nog al eens geparodieerd wordt op psalmen en gezangen, of soms ook op bij belteksten. We laten hier, tot slot, een „proe- zangenberijming" volgen, typerend voor hen die „De Oever" maakten zoals deze op het ogenblik is, en voor de genegen heid die er voor „tante Co" en het huis bestaat: Referaten In het verleden hebben wij in on ze verslagen wel eens kritiek uit geoefend op de referaten. Vaak gingen ze ver over de hoofden van de mensen heen. Vaak wa ren ze Principieel, deutsch-gründ- lich, maar raakten zij de harten niet, waren ze te abstract, te zwe vend. Zullen de 40.000 deelne mers die verwacht worden van 24 tot 28 juli zo weer klagen? Het zal dan zeker niet liggen aan de voorbereiding van de kerkedag als zodanig. De foto's spreken van de een zaamheid van de mens, ook in het overbevolkte Roergebied; ze spreken van het verlangen naar een medemens, van een wereld waarin voldoende wordt georga niseerd, maar de vrede ver te zoeken is. Kritiek Het merkwaardige is dat het thema „Met conflicten leven" zo heel anders wordt ingeleid, dan die woorden op het eerste gezicht doen vermoeden en dan vele kri- Weerberlcht: Novemberstormen mogen woeden. Alles om ons heen zjj nacht, Moederlief die zal ons voeden; Tante Co houdt hier de wacht. Op de Oever is het veilig, 77 Lauriersgracht. Scharf (de voorzitter van de kerk van geheel Duitsland) al geope reerd heeft tijdens de vorige ker kedag van 1961 in Berlijn, om de plannen te steunen van een mi litair conflict, die door de extre- m sten in Bonn worden voorbe- rc:d." Over dergelijke opvattingen zul len de meeste Westduitsers hun schouders ophalen en denken: „Ze hebben weer wat." Maar ook de krant van Hannover, „Die Botschaft", schreef dat het he- ma „noch pakkend, noch duide lijk, noch bruikbaar is." „Wat bedoelen ze er eigenlijk mee?" vroeg dit blad. En de Mannheimer Morgen schreef, dat dit thema breekt met de traditio nele thema's van vorige kerkeda- gen: „Van kerkeleden wordt niet verwacht dat ze de gecompliceer de intellectuele problemen oplos sen," meende deze Westduitse journalist. Anders Het „Vorbereitungsheft" geeft toe, dat dit thema verschilt van vorige: „Ze kan oppervlakkig be grepen worden als iets dat niet meer dan vanzelfsprekend is. Het is weliswaar vanzelfsprekend en onvermijdelijk dat wij midden in de conflicten moeten leven, maar het is helemaal niet vanzelfspre kend, dat wij met conflicten moe ten leven. Daar -is oefening voor nodig. Gewoonlijk schudden wij de conflicten van ons af, of vertrap pen we ze onder onze grote voe ten, of we vechten ons er tegen dood." De schrijver maakt dan duide lijk, dat het hier toch uiteinde lijk gaat om een bijbels getuige nis. Dat wij de bijbelse bood schap moeten vertalen in een we reld, waar de vragen en noden van de mensen zich bevinden, waar de gekruisigde en opgestane Heer reeds aan het werk is, lang voordat we Hem met ons christe lijk begrip kunnen volgen. En het Berliner Sonntagsblatt verduidelijkt voor wie het nog niet begrepen heeft: „Zolang de heer lijkheid, die ons geopenbaard zal worden, niet te zien is, maar ge loofd moet worden, vergt ook het lijden van deze wereld en de be lofte dat deze niet opweegt tegen de komende heerlijkheid (Ro meinen 8:18) veel van ons". De ze predikant toont aan hoe de ge hele geschiedenis vanaf het „oer- conflict" in Genesis 3 tot aan de openbaring van de nieuwe hemel en de nieuwe aarde de mens toont midden in de ontelbaar vele ver schijningsvormen van het conflict. Het gaat dus in het geheel niet in de eerste plaats om de muur door Berlijn. Die is slechts een uiting van de tegenstellingen, die vaak nog veel dieper liggen. Het gaat om wat het blad „Wending" eens Het presidium van de ker kedag heeft een officiële uit nodiging gezonden aan de Nederlandse kerken die bij de Oecumenische Raad zijn aangesloten en aan de Gere formeerde Kerken om afge vaardigden naar Dortmund te zenden. Maar Dortmund verwacht ook honderden ge wone gemeenteleden uit ons land, die deze kerkedag niet zullen willen missen. Steekt het Duitse enthou siasme de Nederlandse har ten aaai? In het verleden is vaker de roep gehoord dat wij in Nederland ook moe ten komen tot een dergelijke „kerkedag". Kennelijk wer ken de voorbereidingen van Dortmund zo suggestief dat deze roep weer nieuw leven is ingeblazen. Er gaan ge ruchten dat er een Neder lands comité bezig is zich te vormen om tot een Neder landse kerkedag te komen. Zal het lukken? Tot nog toe is het nog niet gelukt om enige kerkedag tot een wer kelijk nationale gebeurtenis te maken. De omslag van het boekje dat nu reeds voor de komende kerkedaf is uitgegeven. De tot doornen kroon gebogen prikkeldraadver sperring is een suggestief symbool J van het themaMet conflicten 1 zichten of vragen naar voren zu 6 len komen, 's Middags worden or v drie uur de referaten gehouden ej - daarna om vijf uur de bijbelinlèj dingen. (Die vroeger dus 's moi gens voor de referaten werden g> houden). Het gevolg is dat me; nu meer wil opwerken naar h} bijbelse antwoord, terwijl ms vroeger opwerkte naar de discui sie, die vaak teleurstellend wai Verheugend voor velen zal zijn d; die bijbelinleidingen onder mee weer gegegeven zullen worde door een aantal predikanten dj vorig jaar niet naar West-Berlij wilden komen, omdat men toen t bevreesd was voor een verdiepig van het conflict Oost en West. Z zijn reeds de namen van Marti Niemöller en Walter Lüfchi g! noemd. 's Avonds kunnen de duizend® zich dan wat ontspannen of nie( Zij kunnen op donderdag nae een samenkomst onder het them; „Joden en christenen", op vrij dag °p zo suggestief gebruikte als thema van een bijzonder nummer: „Het bittere raadsel van de goede schepping." Vernieuwing Het conflict over het conflictthe ma, heeft in Duitsland een beetje de aandacht afgeleid van de ver nieuwing van deze kerkedag. In vroeger jaren werd het thema verdeeld over acht tot tien soms meer subthema's die in af zonderlijke bijeenkomsten iedere dag opnieuw ingeleid en doorge sproken werden. Maar een echt doorspreken was het niet, want een gesprekskring met enkele dui zenden, soms tienduizend mensen is een volslagen onmogelijkheid. Hoogstens kon men vragen stel len, of proberen eigen inzichten te lanceren. Zo waren er vaak gees telijke goocheltoeren van de kant van de leiding voor nodig om een dergelijke bijeenkomst nog enige zin te geven. De referaten zijn van de ochtend naar de middag verschoven. Iede re dag heeft een eigen thema ge kregen, dat 's middags in vier massale bijeenkomsten door vier sprekers zal worden ingeleid. Hon derden kerken en zalen zijn af gehuurd om 'S morgens de men sen te bergen die in kleine krin gen zullen bijeenkomen om het thema van de dag te bespreken. Deze groepen zullen van 50 tot on geveer 300 mensen omvatten, die na een korte inleiding of film een gesprek kunnen beginnen met als achtergrond een bepaald bijbel gedeelte. Bekende sprekers terdag naar een grote muziek avond gaan. Maar zij kunnen o<x' kiezen iedere avond uit nog twa in grote bijeenkomsten. Het themi vi van de ene is „Iedere dag i te geen zondag" en laat op deel d humoristische, deels diep-ernsti u ge wijze stukken uit het leve van de heer „Jedermann" (ieder; i een) zien. Het thema van de a dere bijeenkomst is „Dertig ja: Duitsland en de kerk". En i tuurlijk ontbreekt ook het al 1 roemd geworden „kerkedagcab. ret niet, en de vele kerkdienste 2 ontbreken evenmin. En nabuui lijk eindigt de kerkedag met di grote bijeenkomst, waarvoc v Dortmund nu reeds een miljoen mensen verwacht. Westduits Er wordt hard gewerkt in Dor mund. Reeds nu is bekend d: honderden extra treinen naar d« ze stad zullen komen. De kritiei heeft zich reeds geuit. Het wore dus weer een echte kerkedag, oo! al is deze een beetje anders, 00! al zullen dit keer de broeden uit Oost-Duitsland ontbreker Want het is niet waarschijnlijk dat ook maar één spreker ui Oost-Duitsland een visum z i krijgen en het is onder de hui! dige omstandigheden uitgeslote: dat lidmaten een visum zulle: krijgen zoals voor een kleini groep in München (1959) nog we' mogelijk was. Het wordt een Westduitse ker kedag die belangstelling zal trek ken uit de gehele wereld behal ve uit Oost-Duitsland. Mlsschiei heeft men daarom terecht 01 de omslag van het voorberei l dlngsboekje een tot doornen krans gebogen prikkeldraadver sperring afgebeeld. Het is eei 1 sprekend symbool van de hells geschiedenis en de wereldsitua tie beide. Pe'le Politieke windstilte in de wereld - Europese storm ging liggen - Dreigende wolken hangen rondom Cuba - Stilte voor storm in Verre Oosten? 17R HEERST op het ogenblik een politieke windstilte in de wereld. De E.E.G.-landen zijn de scherven aan het opvegen, die de Gaulle heeft gemaakt door op zijn eentje Engeland buiten de E.E.G. te houden. De Vere nigde Staten zien zich geplaatst voor een groot aantal proble men, die op korte- termijn -om een oplossing vragen, maar waar thans nog aan gedokterd wordt. Engeland maakt in overleg met zijn westelijke bondgenoten plan nen om de door de Gaulle toege brachte slag te boven te komen. Canada heeft twee maanden de tijd genomen om nog eens goed na te denken over de samen werking met de Verenigde Sta ten. Wat Cuba betreft leven de landen van het Westelijk halfrond in afwachting van de dingen die komen gaan en die weinig goeds lijken te voorspellen. In Kongo bevindt men zich in een over gangsperiode en blijft Katanga een heet hangijzer. Rood Chi na en India houden elkaar nauw lettend in het oog, terwijl de zgn. Colombolanden deze landen dichter tot elkaar trachten te brengen. Op Formosa broeit al geruime tijd. iets. dat de Ameri kanen grote zorgen baart: de plannen om een invasie tegen het Chinese vasteland te begin nen nemen steeds vastere vor men aan. En zo staat er het een en ander op het vuur, waar van met geen mogelijkheid kan worden gezegd, wat er van te recht zal komen. De EEG Wat de EEG-crisis betreft zien we. dat de verontwaardiging over het optreden van De Gaulle langzaam maar zeker plaats be gint te maken voor bezorgdheid over het voortbestaan van de EEG. Het Europese parlement te Straatsburg sprak zich uit voor een verdere uitbouw van de EEG in een versneld tempo, ook al betreurde het de houding van De Gaulle. Nederland, dat er weinig voor voelt, nu maar te doen alsof er niets gebeurd is. dreigt door de Franse diploma tieke manoeuvres geïsoleerd te worden. En zo lijkt de Franse president in eerste aanleg zijn zin te zullen krijgen, ook al doen de andere EEG-landen wat zij kunnen om de weg voor Enge land en andere gegadigden voor de EEG open te houden. In Bonn heeft Adenauer daartoe aangespoord door de re bellie onder leiding van niemand minder dan vlce-kanselier Er- hard een wat plichtmatig klinkende aanhankelijkheidsbe- tulging aan het adres van de Ver. Staten afgelegd. Men kan zich niet aan de indruk onttrek ken, dat deze redevoering alleen maar bedoeld was om de opposl- Verdacht Van Franse zijde wordt voorts getracht, Engeland door verdachtmakingen uit de gratie van de continentale landen te doen geraken. Zo hebben parle mentsleden De Gaulle laten zeg gen, dat Macmillan hem in de cember zou hebben voorgesteld, dat de twee landen hun kern strijdkrachten los van die van Amerika zouden samenvoegen. Het Franse onafhankelijke blad Le Monde heeft op deze mede deling scherpe kritiek geleverd. Volgens het blad heeft Macmil lan hierover slechts terloops en dan nog in groter verband ge sproken en zou hij tevens duide lijk hebben gemaakt, dat Enge land zich door de beëindiging van het Skybolt-próject genood zaakt zag, een alternatief te vin den voor de Britse kernmacht. De conclusie, die De Gaulle hier uit heeft getrokken noemt het blad zeer voorbarig. Dat Le Monde het bij het goede eind heeft kan wellicht blijken uit het feit, dat het bureau van De Gaulle (klaarblijkelijk geschrok ken van het feit, dat de ontboe zemingen van de president zijn „uitgelekt") het publiek heeft gewaarschuwd tegen berichten over zogenaamde verklaringen, die de Gaulle in particuliere ge sprekken zou hebben gedaan. Men zou alleen maar geloof mogen hechten aan verklaringen, die de Gaulle officieel aflegt Canada Maar genoeg over de Franse president, deze week. Hij heeft navolging gevonden in Canada, waar premier Dlefenbaker ge meend heeft, de Amerikanen de les te kunnen lezen. Hij dacht daarmee de oppositie tegen zijn beleid de kop te kunnen indruk ken. maar kon zijn politieke on dergang niet ontgaan. Op 8 april zullen er nieuwe verkiezingen worden gehouden en dan zal het er om gaan, welke koers Cana da zal inslaan. Krijgt de Conser vatieve partij van Diefenbaker een meerderheid in het Lager huis, zoals dat voor de verkie zingen van vorig jaar het geval was, dan betekent dat het be gin van nieuwe moeilijkheden in de westelijke alliantie. Als Canada niet bereid is, zijn aandeel te leveren in de strate gische verdedigingsplannen van het Westen, zal dat een grote te genslag voor de Verenigde Sta ten zijn, omdat de slagkracht van de Amerikaanse kernmacht in geval van een plotselinge vij andelijke aanval sterk zou ver minderen. Dat Diefenbaker alles doet wat in zijn vermogen ligt om Canada's afhankelijkheid van de Verenigde Staten tot het onvermijdelijke te beperken, is zeer begrijpelijk. Dat hij daar de veiligheid van de westelijke wereld in zekere zin aan opoffert, zoals De Gaulle dat ook doet, is betreurenswaardig. Het ware dan ook te hopen, dqt het Canadese volk Diefenbaker niet op deze heilloze weg volgt. Cuba Op Cuba gaat de opbouw van een Russisch militair apparaat voort Washington gonst van de geruchten, die in tegenspraak zijn met de categorische verkla ringen van de regering Kennedy, als zouden zich op het eiland geen Russische aanvalswapens bevinden. Kennedy bevindt zich bepaald niet in een benijdens waardige positie. Per slot van rekening heeft hij nog geen half jaar geleden aan den lijve on dervonden, dat Chroesjtsjef een aartsbedrieger is. En het is dan ook niet uitgesloten, dat de Rus sische premier doet of zijn neus bloedt en in het grootste geheim een situatie probeert te schep pen, die een dodelijk gevaar voor de vrije wereld zou bete kenen een situatie, die vorig jaar werkelijkheid zou zijn ge worden, als de Amerikanen niet „per ongeluk" hadden ontdekt, aan welk gevaar zij op Cuba waren blootgesteld. Intussen maken de landen van Centraal Amerika zich ernstige zorgen over de op Cuba uitge stippelde plannen om hun rege ringen omver te werpen. Deze ondermijningsacties zijn in volle gang en bedoelde landen dringen dan ook voortdurend bij Wash ington aan op acties, die radi caal een eind kunnen maken aan de bedreiging, die het re giem op Cuba voor Latijns Ame rika vormt. Kongo In Kongo is het opgevallen, dat premier Tsjombe van de provincie Katanga op medisch advies naar Rhodesia is ver trokken. De centrale regering te Leopoldstad heeft de vroegere Sremier Joseph Ileo naar Eliza- ethstad gezonden om de Ka- tangaanse zaken in handen te uiteraard in heeft zich dit laten welgevallen, omdat hij niet anders kon. Uit zijn vertrek zou men kunnen af leiden. dat hij een elegante op lossing heeft gevonden om zich uit deze voor hem bijzonder on prettige situatie te redden. Aan de andere kant is ook de moge lijkheid niet uitgesloten, dat het vertrek van Tsjombe het begin van nieuwe moeilijkheden heeft ingeluid. Wellicht verwacht hij, dat de zaken in Katanga tijdens zijn afwezigheid in het honderd zullen lopen en dat zowel de Verenigde Naties als de rege ring in Leopoldstad hem zullen vragen, spoedig terug te komen. Hij zou dan nieuwe concessies kunnen afdwingen, die zijn posi tie tegenover Leopoldstad zoda nig zouden kunnen versterken, dat Katanga een grote mate van onafhankelijkheid zou behouden. Het is echter de vraag of Tsjombe een dergelijke taktiek tot in het oneindige kan blijven toepassen. India China en India leven nog steeds op voet van oorlog met elkaar, al wordt er niet gescho ten. De Chinezen blijven delen van India bezetten, ondanks de toegezegde terugtocht. India onderneemt geen stappen om in de bestaande situatie verande ring te brengen. China aanvaardde aanvanke lijk het bemiddelingsvoorstel van de zgn. Colombolanden. in de verwachting, dat het Indische parlement premier Nehroe zou verhinderen, er eveneens mee akkoord te gaan. Toen dit laat ste niet het geval bleek te zijn, had China plotseling voorwaar den, die het overleg tussen bei de landen vrijwel onmogelijk maken. Het doel van China is duidelijk: het heeft de huidige schaal gaat bewapenen met de steun van Amerikanen en Brit ten, maar ook van de Russen. van de Chinese aanval in India heerste, is verdwenen. India neemt wel maatregelen om zijn defensie met name in de noor delijke gebieden te versterken. Het weigert echter bondgenoten te zoeken, in samenwerking waarmee het zich kan verdedi gen tegen de enorme dreiging, die van het militante Chinese communistische regiem uitgaat. Formosa Tenslotte nog iets over de plannen van generalissimo Tsjang Kai Sjek op Formosa. Het is een publiek geheim, dat in de afgelopen maanden ver schillende geslaagde landingspo gingen op het Chinese vasteland werden ondernomen. Ook is niet verborgen gebleven, dat Tsjang zich steeds minder gelegen laat liggen aan de Amerikanen, die voor hem een sta-in-de-weg zijn geworden wat betreft zijn inva sieplannen. De zoon van Tsjang, die voorbestemd lijkt om de ge neralissimo als president op te volgen, zou een nog vuriger voorstander van een aanval op het Chinese vasteland zijn dan zijn vader. De Amerikanen voelen echter niets voor een militair avontuur, dat de gehele wereld in een on voorstelbare ramp kan storten. De communisten blijken de be volking van 650 miljoenen zielen nog behoorlijk onder de duim te hebben. Kennedy zal dan ook in een bijzonder moeilijke positie worden gebracht, als de Tsjangs zich niet aan hem zouden sto ren en toch tot een invasie zou den overgaan. Het is een van de vele zorgen, die de Amerikaanse president aan het hoofd heeft.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1963 | | pagina 14