Géén eigen gezicht maar toch programma een goed Air Union: de toverstaf die! de K.L.M. kan helpen? HOLLAND FESTIVAL 1963 a e te 11 Spreekplaten gepresenteerd luS)r!?i:anl)errlActie wordt voortgezet Belgen spelen toch! Deur staat open als men stap terug wil doen WèA'/'i/a 7 WOENSDAG 9 JANUARI 1963 Dam-vraag 333 (Eerste publikatie) Onderstaand probleem gaat mank aan een wisselbare zet en één maal on economisch afgeven. Zelfs voor het laatste is geen excuus, ook al kan er onmogelijk een slag van minder stuk ken of stuk tegenover staan. De rest en vooral het slot is zeer bevre digend. Wit is aan zet en wint. - J§p §t a c m 0 M m '<S gj e m i 1 1 m ts M m Zwart: 9, 12, 18, 19, 20, 23, 24, 28, 31, 35, 36. Wit: 27, 30, 32, 34, 38, 41, 42, 44, 47, 50. Schaak-vraag 332 In de partij BundkeGeissert speelde wit: 1. Ph2xg4. De stand was op dat moment: wit: Kgl, De2, Tal en fl, Lb3, Pdl en h2, pi a2. b2, c3, d3. e4, f2, g3 en h4; zwart: Kg7, Dd6, Ta8 en g8, Lc8, Pg6 en h5, pi a7, b7, c5, d4, e5, f7, g4 en h6. Zwart had het sterke antwoord 1Ph5f4 in petto. Er kan vol gen: 2. g3xf4, Pg6xf4: 3. De2—f3. (Wit moet het paard blijven dekken.) 3Lc8xg4!; 4. Df3xg4t, Kg7—h8 en de witte dame staat gepend. Zwart wint gemakkelijk. Om dit te voor komen kan wit ook meteen 2. De2f3 spelen. Dan offert echter het andere paard zich op: 2Pg6xh4!; 3. g3Xh4, Lc8xg4; 4. Df3—hl, Kg7—f8; 5. Kgl—h2, Dd6—f6 en de witte stel ling stort als een kaartenhuisje ineen. Bridge99 In de vorige opgave (4 schoppen), schijnt de winst af te hangen van het „goed snijden" op ruitenvrouw. Dit lijkt echter maar zo. Zuid heeft na melijk een speelwijze tot zijn be schikking, die hoe dan ook tot winst leidt en deze is aldus: In slag 3 neemt Zuid met klaverheer, maakt vervolgens hartenheer en troeft een harten af. Hierna slaat Zuid 3x troef, waarna de situatie als volgt is: EINDELIJK is het bestuur van het Holland Festival gekomen met een beginselverklaring. Nee zei voorzitter mr. H. J. Reinink gister middag op een persconferentie in het Haagse Nieuwspoort het Holland Festival heeft géén specifiek Nederlands gezicht. Het draagt een inter nationaal gezicht, waarin Nederlandse trekken voorkomen. Overal treedt immers in de kunst een proces van internationalisatie op en het Holland Festival zal zich daartegen niet te weer stellen. Maar het zal zeker ook zoveel mogelijk het typisch Nederlandse in de kunstmanifestaties be vorderen. Hij voerde daarbij als voorbeelden aan het opnemen van de Nederlandse orgels, kerken en carillons in het Holland Fes tival alsook de toogdag van de Neder landse harmonie- en fanfare orkesten. En dan zal het Holland Festival zeker steeds nauwer aansluiting zoeken bij de Nederlandse schilderkunst, waarin ons land internationale vermaardheid bezit. Het vorige jaar was deze aansluiting wel bijzonder gelukkig, n.l. de grote Frans Hals-herdenking in Haarlem, die ontelbare bezoekers uit de gehele wereld trok. Mr. H. J. Reinink reageer de met deze verklaring dus op de vele opmerkingen, die in de loop der jaren gemaakt zijn over het ontbreken van een specifiek eigen, Nederlands karakter in het Holland Festival. Het bestuur wenst daarin dus geen verandering te brengen. Nu lijkt het ons inderdaad on mogelijk om een maand lang uitsluitend Nederlandse werken, van welke aard ook, uit te voeren. Maar wij moeten er toch steeds weer op terugkomen nog te weinig beseft het bestuur de mogelijkheden in ons land. Het draait o.i. in hetzelfde kringetje rond zonder daar buiten te kijken. Mogen wy dan b.v. wijzen op concerten in een oude, historische omgeving, op ensembles als dat van Gustav Leonhardt, of van So nata da Camera Nu heeft het Holland Festival voor het feest In 1963 als Nederlands element willen onderstrepen de herdenking van het 150-jarig bestaan van ons Konink rijk. Er zal dan een grote tentoonstel van schilderkunst uit de periode Nog steeds weten we niet waar ruitenvrouw zit, maar na het spelen van klaverboer is de tegenpartij machteloos. Er moet óf ruiten óf dubbele renon ce worden gespeeld en Zuid wint het spel! Kruiswoord-puzzel I] 4 q q 7 L 1 «i 12 13 14 ir 16 18 5" 1 TT 1 2T 1 23 1 2S~ E s B 51 m UÜM m m EL Q_ L J EL L Een nieuwe serie spreekplaten onder de titel „Philips-Parlando" is gistermiddag in het Amsterdamse I.C.C.-paviljoen door Phonogram ge presenteerd. Bij deze doop waren vele personen uit de Nederlandse toneelwereld aanwe zig, zoals Ko van Dijk, Ton Lutz, Guus Hermus, Ann Hasekamp, Martine Créfcoeur, voorts de voordrachtskunste naar Albert Vogel en de auteur Simon Carmiggelt. En het was niet zonder reden, dat zij er waren. Want zij bleken nauwbetrokken bij deze „Parlando- reeks," die zich uitsluitend met het Ne derlandse repertoire zal bezighouden er die onder supervisie staat van Gerard Piesaar, welbekend juist op dit speci fieke terrein. Gerard Piesaar verricht te ook de doopplechtigheid door aan elk der medewerkers aan deze opnamen een plaat uit te reiken, die weer door gegeven werd. Zo overhandigde Martine Créfcoeur een exemplaar van haar op name uit Anne Franks Dagboek aar Otto Frank, de vader van Anne, en dc opname van Couperus' „Naumachie' (Het Gladiatorengevecht) droeg Albert i Vogel over aan de heer J. van Zwijn- lregt, voorzitter van het Haags Cultu- •eel Centrum. 'De acteur Ton Lutz reik- e twee platen uit. De eerste „Van en over Bredero" bevat een groot aantal gedichten uit het Boertig Liedboek als- een lofdicht op Bredero door Mars- „Amsterdam gaat waarschijnlijk een beeldhouwwerk een ereschuld een monumentale burger goedma- zei Lutz. „en ik voeg Bredero daarbij met een ironische knipoog toe t kan verkeeren"! Namens het Brede- o Comité nam mr. J. Elsendoorn de plaat in ontvangst. De tweede door Lutz overgedragen plaat, waarop frag menten uit Rostand's Cyrano de Ber gerac gespeejd door het Rotterdams Toneel met Guus Hermus in de titelrol, ging naar mr. H. Vlug, voorzitter van de Rotterdamse Cultuurstichting. De laatste plaat met ..Kronkeltjes" nn Simon Carmiggelt, gititeld „Kron kelgroeven" werd door deze auteur ge geven aan Ko van Dijk, die samen met Kees Brusse deze befaamde schetsjes voordraagt. Ten slotte kreeg het Neder lands Toneelmuseum de gehele seri« ten geschenke. Horizontaal: 1. boom, 4. meisjes naam, 8. voegwoord, 10. en volgende (afk.), 12. hoofddeksel, 15. stad in Italië, 17. beneden, 19. gravure. 20. gevangenis, 22. priem, 23. gezondheid (Fr 24. groente, 26. koor van zan gers, 27. gebod, 29. livreiknecht, 30. eenjarig kalf, 31. achting, 33. na dato (afk.), 37. uitroep, 398. Spaans rij paard, 39. monster. Verticaal: 1. water in België, zij tak Maas, 2. voorzetsel, 3. muziek noot, 5. maanstand, 6. lidwoord, 7. beeld of voorzijde van munten, 9. voorzetsel, 11. vruchtje, 12. kamer vogel, 13. deur van een wagon, 14. vaarwel, 16. oudste bijbelvertaling, 18. keur, kern, 21. telwoord (Eng.), 24. kruipend dier, 25. bijl, 27. socië teit, (afk.), 28. gemeente in Z.-Hol- land, 32. boom, 34. lidwoord, 35. uit roep, 36. jongensnaam, 37. uitroep. Oplossing vorige puzzel Horizontaal: 1. ets, ,3. ten, 6. els, 9. de, 10. genot, 12. Ee, 13. enter, 15. leren, 17. ton, 19. rok, 21. Remagen, 25. ram, 26. Don, 27. essence, 31. ant, 32. les, 34. pater, 36. villa, 38. al, 39. legio, 41. An, 42. sta, 43. een, 44. aks. Vertikaal: 1. Ede: 2. tent, 3. ter, 4. en 5. nol, 7. Leek, 8. sen, 10. gene, U. tere, 14. torment, 16. rondeel, 18. ba, 20. dra, 22. mos, 23. Gen, 24. ink, 28, stel, 29. en. 30. Clio, 31. aalt. 33. slak, 34. pas, 35. ree, 36. vin, 37. Ans, 40. ge. 1813-1963 in Amsterdam worden gehou den, waarvan de opening samenvalt met de opening van het Holland Festival. In dit verband moet dan ook gezien wor den de kenze van het toneelstuk, dat de Ned. Toneelmanifestatie zal opvoeren, n.1. Schakels van Herman Heyermans. onder regie van Albert van Dalsum. Wij moeten dan wel opmerken, dat desondanks dit Nederlandse aandeel weinig spectaculair blijft. Het program ma voor 1963 vertoont de gebruikelijke samenstelling zonder enig verder ver band met deze herdenking. Maar als wij iu op zijn zuiver artistieke merites beschouwen, dan ziet het er lang niet slecht uit. En de sector van opera en kamermuziek is bepaald interessant Hier is het dan: Carlo Maria Giulini zal weer de „Holland Festival Opera" dirigeren, en dit keer is de keus geval len op Verdi's Falstaff, waarin o a. mee werken Fernando Corena, Mirella Fre- Luigi Alva. Renato Capecchi en het Concertgebouworkest. De Nederlandse Opera brengt (op 15 juni) de nieuwe opera van Frank Martin „Monsieur de Pourceaugnac", waarvan de première in Genève gaat en waarin dezelfde zangers optreden, zoals André Vessières, Cora Canne Meijer, Erna Spoorenberg en Pierre Mollet. Paul Sacher dirigeert en het Utrechts Stedelijk Orkest begeleidt. Dan zal gegeven worden Rusalka van Dvorak (in 't Tsjechisch) onder leiding van Jaroslav Krombholc en m.m.v. Mi- lada Subrtova, Anny Delorie, Eduard Haken en Ivo Zidek en Wagner's Der ende Hollander zal in het Holland Festival herhaald worden. Bernard Hai- tink dirigeert en Leonardo Wolowsky, Gré Brouwenstijn, Guus Hoekman, Euge- Tobin vervullen de hoofdrollen. Waar schijnlijk zal de Ned. Opera nog een werk op haar festival-lijstje zetten. Zoals men weet, zullen de Berliner Philharmoniker onder Herbert von Ka- rajan in Amsterdam en Scheveningen concerteren. Dan geven zowel het Con- cergebouworkest als het Residentie-Or kest elk drie concerten. Het Amsterdamse orkest staat onder leiding van Eugen Jo- chum (o.a. in Bruckners Vijfde Symfo- van Rafael Kubelik (in Mahler's Achtste Symfonie) en van Pierre Mon- teux (in Wagner-programma met Birgit Nilsson als sopraansoliste). Het Resi dentie-Orkest speelt onder Alberto Erede Dubbelconcert van Badings met Krebbers en (Mof), Zubin Mehta (Cello concert van Britten uitgevoerd door Us- tislav Rostropovitsj) en Eugene Orman- dy. Willem van Otterloo dirigeert Beet hoven's Negende Symfonie in de Hout- rusthal Dan zal het Radio Philharmo- nisch Orkest onder Jean Foumet Péné- lope van Fauré uitvoeren en Franz Paul Decker geeft met het Rotterdams Phil- harmoniseh Orkest een concert. In de Kamermuzleksector krygt men het Bath Festival Chamber Orchestra onder Yehudi Menuhin, het Ned. Kamer orkest onder Paul Sacher met Teresa Berganza als solist in onbekende Haydn- aria's,. het Strijkorkest Benedetto Mar cello, 'het Concertgebouworkest-blazers- ensemble onder Carlo Maria Giulini (Serenade van Mozart, Octuor van Stra- winski), het New York Pro Musica met oude muziek, het Danzi Quintet met mo dern programma, en vervolgens twee liederenrecitals, n.l. van Teresa Bergan za met Felix Lavilla aan de vleugel er van Peter Pears, die met Benjamin Brit ten aan de vleugel Schubert's Winter- reise zal zingen. Het Nationaal Ballet geeft ook acte de présence en dan verschijnt ook het Wiener Burgtheater. De Nederlandse Toneelmanifestatie voert Schakels ander stuk) van Hejjermans op. de Compagnie Roger Planchon komt met Molière's Georges Dandin en het befaam de Praagse Theater am Gelander, dat uit 1550 stamt, komt met pantomimes. En .Studio" zal enkele eenacters op- jeren. De vaste punten in het Holland Festival ontbreken ook nu niet: de Elckerlyc in Delft (met de 100ste opvoe ring), de koorconcerten in Gouda en Naarden (Hohe Messe), het Orgelcon- in Haarlem (van 112 juli», het carillonconcours in Hilversum. In Arn hem heeft het filmfestival plaats ei keer zal de Delftse Antiekbeurs gehou den worden van 20 juni tot 30 juli. Carlo Maria Giulini ontbreekt nooit op het Holland Festival en dit jaar dirigeert hij Verdi's opera Falstaff- KLM neemt deel aan j Het conflict DfTB-NTS iaar vliegtuigen op de Australië-route Cv haar vliegtuigen op deel aan de luchtbrug voor 900 passagiers van het Britse schip Canberra. Zoals be kend is het schip enkele dagen geleden door brand in de machinekamer onklaar geraakt en naar de haven van Valetta op Malta gesleept. Ook de Willem Ruys is ingeschakeld. Het schip dat op haar wereldreis van koers ia veranderd nam gisteren 100 passagiers over. De luchtbrug die door vier maatschappijen wordt ge vormd bestaat in totaal uit acht vluchten. Fabriek afgebrand schade f 100.000 De Nederlandse Toonkunstenaars- AVRO-televisie. Volgens hem moet hij bond (N.T.B.) heeft gisteravond op de kosten van de gehele uitvoering J een ledenvergadering met algemene vergoeden <35.000 gulden) als hij het i stemmen besloten voor onbepaalde contract niet nakomt J tijd zijn actie voort te zetten. De raad De NTB heeft gistermiddag ook tele- van beheer van de N.T.S. heeft gis- grammen verstuurd naar bonden van l teren besloten het conflict tussen da musici in omringende landen met het J musici en de N.T.S. aan het bestuur, verzoek geen engagementen aan te ne- i dat morgen bijeen zal komen, voor men met het oog op het lopende con- l te leggen. flict Aan de VARA zal telegrafisch De NTB is ontstemd over de AVRO, l die voor de Music Hall Show, die aangericht N.H.). Toen de brandweer arriveerde viel er niet veel meer te redden. Het was zo koud, dat de sirene van de brand weerauto bevroren was. Men vermoedt, dat een hoop briketten mg. die bij de oven lagen, hebben vlam gevat. NTB om r worden verzocht geen onderkruipers te engageren en de strijd van de vakbe weging voor verbetering-van arbeids. voorwaarden niet te doorkruisen, door Nederlandse of buitenlandse werkwil ligen aan te werven." Aanleiding voor dit telegram is een poging van de VARA om via Joop Klein Ess ink mu sici te contracteren voor de Henriëtte Davids show. Klein Essink heeft vol gens de NTB na een aantal vergeefse pogingen zijn opdracht aan de VARA lw.wu giuucu suwue koekfabriek te Opmeer J gecontracteerd De Nederlandse musici J hebben tevergeefs geprobeerd hun i Belgische colega's over te halen niet I te spelen. Het Spektakel Verbond te J Brussel heeft orkestleider Seegers naar aanleiding van een verzoek van de NTB om het optreden te verbieden in t7™'gg«'even.' dTnTB over 36 Iraanse havenarbeiders zijn bij een storm in de Perzische Golf verdron ken toen een motorbarkas met 60 man aan boord gisteravond zonk. met de Nederlandse musici. Aangezien dit geen werkverbod is (op grond van l de Belgische wet zou dat mogelijk J zijn) zal Seegers toch spelen voor de -I Concurrentie eist samenwerking tegen de omroepen die doorgaan met het aantrekken van werkwillige musici sancties te nemen door hen bijv. voor een aantal maanden uit te sluiten. Ook denkt men erover de musicus Johny I Holshuizen, die door blijft werken, na het conflict te boycotten. Commentaar (Van een onzer verslaggevers) ^AL AIR UNION de toverstaf zijn, waarmee de K.L.M. uit haar ernstige crisis zal kunnen worden bevrijd? In het verleden heeft de maatschap pij steeds hooghartig „neen" gezegd op de vele besprekingen over samen werking tussen Europese luchtvaartrmaatschappijen (Air France, Lufthan sa. Al Italia en Sabena). Maar meer en meer is de laatste tijd duidelijk ge worden dat de nu zo in noodverkerende concurrentie, die op het gebied van de internationale luchtvaart steeds moordender wordt, maakt het vrij wel onmogelijk voor de eenling zich staande te houden. Vooral na het besluit van 's werelds grootste luchtvaartmaatschappijen Pan Ameri can en Trans World Airlines enkele maanden geleden om te gaan sa menwerken. kende) particuliere maatschappij tussen haar zwaar van staatswege gesubsi dieerde partners té sterk om dit aan deel te accepteren. Zij eiste 27 procent. Een voorstel, waarop de andere part ners niet wilden Ingaan. Vier jaar geleden begonnen de be sprekingen over nauwe Europese samenwerking. Doel ervan: een sterk bolwerk +e vormen tegen de Ameri kaanse concurrentie, die hand over hand toenam en een bedreiging vorm de voor het transatlantische verkeer van de Europese maatschappijen (de draad waaraan het leven van alle luchtvaartmaatschappijen van het oude werelddeel hangt). De onderhandelingen met de Amerika- ;n over landingsrechten zou men als Europese reus met meer eisen op tafel kunnen komen dan als kleine enkeling, vond men. Bovendien zou men door nauwe sa menwerking rationeler kunnen wer ken. De partners zullen op den duur bijvoorbeeld hun vloten samenstellen uit dezelfde vliegtuigtypes, de grond diensten zouden op elkaar worden afgesteld, de administraties (vooral de boekingskantoren) zouden worden gecoördineerd, op de hoofdlijnen zou den gezamenlijke lijndiensten wor den onderhouden en verkoopcampag nes zouden worden samengebundeld Plannen dus, die een aanzienlijke kos tenbesparing zouden kunnen bewerk stelligen. Lufthansa „Neen" Veel conferenties zijn aan bespreking van de plannen gewijd. Vooral ln Euro pa. Maar reeds in 1959 zei de toenma lige president-directeur I. A. Aler (thans commissaris) „nee" en verliet de K.LJVL- delegatle de bijeenkomst. Officieel werd als reden voor het zich terugtrekken van de K.L.M. o.m. opge- gevén het feit dat op de conferentie werd gesproken over onderlinge verde ling van de „koek" van het veikodite vervoer volgens vaste percentages, ter wijl de omvang van de „koek" niet eens was vastgesteld. Maar later werd bekend dat de K.L.M. voornamelijk bezwaar maakte tegen het haar toegedachte percentage van die „koek" twintig procent. De K.L.M. voelde zich als enige (wlnstma- Een van de redenen waarom de K.L.M twintig procent en niet méér was toege dacht, was het feit dat de Westduitse Lufthansa en de Italiaanse Al Italia een steeds belangrijker plaats in het Euro pese luehtvaartbestel zijn gaan innemen. Direct na de laatste oorlog bestonden ïze maatschappijen niet en hgd de K.L.M. dus aanzienlijk meer armslag bij de opbouw van haar luchtnet. West- Duitsland werd een goede kern in de Europese markt van de K.LM. Maar toen in de loop van het afgelo pen decennium beide landen weer eer eigen vloot in de lucht brachten, zag de K.L.M. zich een belangrijk deel van de Duitse en Italiaanse markt uit han den genomen, terwijl belde maatschap pijen ook een steeds groter wordend aandeel van de Internationale markt in hun greep kregen. Kortom: behalve met de machtige Amerikaanse maatschappijen kreeg de K.L.M. ook een strijd te voeren Europese concurrenten (waarvan Air France wel de belangrijkste is). Het waren deze omstandigheden var Europese concurrentie en de toenemen de aanvallen van Amerikaanse maat schappijen, waardoor de gedachte Europese samenwerking werd geboren Dat is nu vier jaar geleden, mae' verwerkelijking is het nog steeds niet gekomen. Overigens is de K.L.M. niet de enige Europese maatschappij die tegenwerpin. gen heeft gemaakt. Ook de Franse re gering (die voor ccn belangrijk deel de Air France subsidieert) had bezwaren Eerst enkele maanden geleden nai het principe-besluit aan de Air Union mee te doen en vorige week pas werd de overeenkomst officieel getekend. at betekent dus dat er nu vier part ners zijn (Lufthansa, Air France, A 38 Het probleem was te zwaar voor zijn hersens. Hij had al zoveel gedacht vandaag, het werd tijd om terug te keren en verslag uit te brengen. Nog voordat de bul naar het pad was terug gekeerd, passeerde de jeep. De kudde had zich eveneens van het pad verwijderd en trok lang zaam, laveiend tussen het struikgewas, voort. Naarmate hij het kamp naderde, begon Enock breder te grijnzen. Hij fantaseerde een verkla ring voor de gebeurtenis. De jagers of soldaten, om het even wie, hadden de kudde overvallen, maar Mwann had zich verdedigd en pas toen de kudde hem ver vóór was, was hij gevolgd. Ze hadden gehoopt hem van aohteren te vellen, maar de olifant had er zich nauwelijks iets van aangetrokken, hij kwam langzaam maar zeker naar het park terug. Toen Enock zijn rapport had uitgebracht, schud de de conservator zijn hoofd. „Eir moet iets ge beurd zijn", zei hij. „Toen ze hem eenmaal ge raakt hadden, hadden ze hem ook kunnen doden. Waarom zijn ze hem niet gevolgd? Hebben ze jou zien nader-en met de jeep en zijn ze weggekro pen?" De gedachte was nieuw voor Enock, want de blanke jagers zouden schieten, ook als hij toe keek. „Ik denk, dat de jagers zwart waren, Enock?" zei de blanke ernstig. „De ivoorhandelaars begin nen hun geduld te verliezen en nu de blanken met meer durven, bieden ze hoge prijzen aan de zwarten. „Maar ze hebben geen vergunning, bwana!" „Dan schieten ze zonder vergunning!" zei de blanke kortaf. „Rijd direct terug en volg de Mwami tot in het kamp!" Enock sprong in de jeep, maar toen hij startte, riep Paul Coeman: „Neem Chrlstiaan mee en mijn geweer. Enock!" De neger keek hem lang aan. Eerst las de blanke verbijstering in de zwarte ogen, maar langzaamaan keerde de rust weer en de brede lach om zijn mond drukte zijn trots uit. „Ik breng de Mwami terug naar Rwindi, bwa na!", beloofde hij, half onder hypnose. „Ik breng hem terug, bwana!" „Breng hem terug!" beval de Belg. Hij verlangde mee te gaan, maar hij wilde geen onrust verwekken in het gebied. Het vliegtuig beschreef een boog en vloog aan op de kleine landingsstrip midden in het heuvel land. De zon stond laag en kartelde de heuvels, met hun terrasjes tegen gronderosie. Over het meer lag een bijna paarse gloed en de vulka nen hadden purperen schaduwen. Cliff Michener keek gespannen ujt het raampje, maar om zijn mond lag een weke trek. Zonder om te kijken zei hij: „Ik blijf aan je verhaal twijfelen. Frank, maar op dit moment ben ik bereid je een vergeefse reis niet kwalijk te ne- „Dat moet je dan wat waard zijn. Cliff," merkte Prankie Byrd op. De journalist draaide zich met een ruk om „Dus je geeft toe. dat je me beduveld hebt?' De ander wenkte met zijn hand en glimlachte. „Ik heb je aangeboden, het bewijs voor mijn verhaal te leveren. Maar mijn mensen hebben de olifanten niet aan een touwtje, dus als één en ander je wat tegenvalt, wil dat nog niet zeg gen dat mijn verhaal onjuist was." Cliff keek hem onderzoekend aan. Hij legde met een vriendschappelijk gebaar zijn hand op de pols van de zakenman. „Luister, beste jon gen." zei hij overredend. „Je hebt me eenmaal verleid om een artikel te lanceren over die oli fanten van je, hoewel ik aan de waarheid van het verhaal twijfelde. Maar als ik met eigen ogen gezien heb, dat je allei uit je duim gezogen hebt, ga ik geen stap verder. De kosten zijn dan voor jou en je betaalt me duizend dollar voor de verloren weddenschap. Ik trek me er niets van aan, of jij.---" „Fasten seabelts please", verzocht de meta len stem van de luidspreker. De mannen gespten de canvas gordels vast en de journalist zei intussen weer een ander fabeltje verzonnen hebt, dat evenmin te controleren is. II zal moeite genoeg hebben, om mijn blunder goed te praten bij de hoofdredactie. Bedenk asjeblieft, dat ik het risico loop. dat onze concurrenten nu óók een mannetje onderweg hebben om die kud den olifanten te zien. Als je dat had willen voor komen, had je me moeten waarschuwen, dat ik in geen geval iets mocht publiceren, voordat we terug zijn." Frank Byrd glimlachte een beetje schaapach tig. „Sorry, Cliff," zei hij. „In dat geval hing al les er van af, of ik er in slagen zou, jou al die olifanten te tonen. Het zou me niet verbazen, wanneer mijn mensen op dit moment al een do zijn tickets verkocht hebben voor een safari met olifantenjacht in dit gebied." (Wordt vervolgd). zulk een fijnzinnig gesprek, als gis teravond in het NCRV-programma. On der de opnleuto opvallend bescheiden en mede daardoor zo eminente leiding van prof. dr. I. A. Diepenhorst spraken drie bekende theologen, de professoren F. Haarsma, A. J. Bronkhorst en G. E. Meuleman samen met de programma leider van de KRO mr. W. Wagenaar Italia en Sabena) die de plannen ver- j °"Fitf™%l%Fhol"l?v7!fu, uitermate der eaan uitwerken, al gebeurt dat Ho"ren be met ,en voorlopig alleen nog maar op papier. fMlemie discussie lussen prof. Bronk- De K.LM. staat er nog steeds naast. i horst en prof. Haarsma over het begrip Veel van haar zelfverzekerde houding oecumene in de r.k, kerk, dat in de eer heeft Zl) de laatete jnren echter moeten «epjoatz gericht is op de ooste's- nrü«..v.n is. mn ...o. 1 orthodoxe kerk en in de tweede (daar- prnsgeven. De t(jdI va» een hooghartig om ni belangrijke; pleats op f""" - ~»u°« to i de westerse prcleztenlLhrlsieluke ker- luehtvznrtbezte voer vrUwel omeembe- km waarb$ ie LMherse kerken nog barricades staat, heeft de K.L.M. aan I niet'in het geding komen, zoels uit dit den lijve ondervonden. De mislukte be- J tweegesprek bleek, sprekingen ln Amerika over landings- i Scherp werden de inzichten tegenover rechten ln Callfornië (Los Angeles) vor- J elkaar gezet. Van rooms-katholieke zijde ten er maar één voorbeeld van. toerd erkend dat de persoonlijkheid van De directie heeft dit wel beseft. Dat Johannes grole en gurslioe invloed bleek onder meer uit de pogingen om u."°" an samenwerki bewerkstelligen met de Swissair SAS, pogingen die zonder succes bleven. „eid muteren nner Meer succes had de K.LM. bij haar be- J clkMr zal „nirden gehondheefd in de sprekingen met de Venezolaanse lucht- i volgende reeks vergaderingen. vaarfemaatsdhappij VIASA en de Philip J Het forum was het erover eens, dat pij-nse PAL, welke laatste maatschappij tijdens deze eerste bijeenkomsten zeker lynen op West-Amerika bezat, die aan- J de wil tot toenadering tot andere kerk- sloten op K.L.M.-lynen. groeperingen was gebleken en elk der De laatste tyd werden eveneens on- i deelnemers sprak daarover zijn blijd- derhandelingen gevoerd met de Spaanse J schap uit. Terecht merkte prof. Diepen. luchtvaartmaatschappij Iberia, onder- i bojst ten slotte op dat het voor sommige handelingen die voor een belangrijk ge- deelte op initiatief van de nu afgetre- SH^^rdJo^',on",1rr f*** .S"""8 I""' totaliteit'zoekt tiaar i hadden. Zijn dool zou zjjn geweest een heid en waarbMf wij elkaar misschien mede tengevolge van de ,,ker- l kelijke hardhandigheid" helaas r ueruua de z/eer i i kijkers wellicht een moeilijk verstaan- n ce nu argetre- baar Besprek was geweest, maar dat I rfsr Ki»wt niaats i toch wel duidelijk is geworden dat de oer n.ioot piaats fc tntniitpif md-, aparte pool te vormen tegen de Air i Union. Echter, in deze gevallen is nooit dg broederhand reiken, toch wordt t. sprake geweest van een zodanig nauwe l meer gehoor gegeven aan de Heer der samenwerking als de Air Union-over- j kerk die eenheid'en verdraagzaamheid eenkomst beoogt. tot eis stelt. Praten I -S Of de K.L.M. nu in een periode J waarin de maatschappij een diepe crisis j doorleeft alsnog zal besluiten tot Air Union toe te treden Is nog niet bekend, j i «---" -» 1910 vara- 19.20 We zün VPRO: 19.30 20.05 Promenade-orki !9.00 V d kinder lama: lichte grs t geteld, toespras ■feldzef vanavond Zoals gezegd, heeft zU het laatste ji haar houding wel gewijzigd en dive malen gezegd: „wij willen altijd praten". S VPRO: 19.30 V d jeugd. VARA* 20.05 Promenade-orkest De reegnng is in ieder geval voor- roemde walsen 20.45 Kaf stander van een Europese samenwerking lökse notities 20 «5 Achttien Jaar getrouwd, dat is meermalen verklaard. En aan- J gezien de Nederlandse staat "tachtig pro- cent van de aandelen in handen heeft, 24.00 Nws.' valt te verwachten dat van deze zijde j Hilversum II, 298 m. 1900 Nws en weer de nodige druk zal worden uitgeoefend. praatje 19.10 Meded of gram 19.IS Leger Dat zij niet zal worden toegelaten, des Heilskwartier (gr) 19.30 Radiokrant zul de K.L.M. niet hoeven te vrezen. Door haar belangrijke internationale J en moderne muziek ai.50 In de winkel van positie is de maatschappij nog steeds Sinkel ls alles te koop!?, lezing 21.30 Koor een aantrekkelijke partner voor de I <fSf40 2Lant^',S5nl^gen„02iA56A pia"° andere leden. Sterker nog: in kringen J Op"riïï!z^ (Jo van Air Union is hier en daar het T besef gegroeid dat de pool zonder de K.L.M. niet voldoende sterk is te ach- J I solist 22.30 Nws 32.40 Actualiteiten 23.00 kamermuz (opn) 23.55— 23.55—01.00 Nws. vanavond 1 bulletin. NTS: Programma voor morgen Landingsrechten Duidelijk is echter dat de K.L.M. haar 1 eisen aanzienlijk lager zal moeten stel- len. Van een aandeel van twintig pro- cent zal geen sprake meer zijn. Die kans l Is door Alers abrupte „neen" voorgoed J verkeken. 1930 commentaa. Echter, sterker dan zelfbewuste trots zal ditmaal bij het nemen van een be- 1 slui>t het toenemende exploitatietekort J moeten wegen. Men zal moeten besef- 1 J fen. dat met samenwerking meer kan 1 worden bereikt dan met hardnekkig vectvten als eenling. Slechts op die manier zal het hoofd 1 Hilversum 1, 402 m. AVRO: 7.00 Nws kunnen worden geboden aan de toene7 :0 Ochtendgym 7.20 Ochiendvaria (gr), mende Amerikaanse concurrentie. ÏTa" 00,.tri Cijfers wijzén dat uit. Wanneer Air gram 900 Gym v d vrouw 940 De groen- Union verwerkelijkt wordt beschikt teman y .3 öude kamermuz (gr) 9 35 Wa- zij (inclusief KLM) over 123 straal I ïo^'v^d^kl* t1?.00 rA«f vliegtuigen en 230 propeller-toestellen. Huishoudelijke zaken, lezing*"'is Klaaa Pan American en Trans World Air- 1 kamermuz Levenskunst, lezing 12 00 lines hebben samen (Panam World) hl?™ J!ï^Pï2?!?2üaI. cne<*Pb,e en zay*s?' 134 straal- en 158 propellervliegtuigen Cn tuinbouw 12.33 Lichte gram 13.00 Nws in de luchtI 13.15 Meded. eventueel actuet-1 of gram I 13.35 Beursberichten 13 30 Metropole-oric: amus muz 14 00 Pianorecital: klass muz 14 30 V d vrouw '.5 05 Zang cn piano ".5 30 Voordracht 15.50 Lichte ork muz (gr) 16 00 Ook de onderhandelingspositie zou Kamermuz i6.30 Gram v d Jeugd 17.00 V d door die samenwerking aanzienlijk ver- I L*°°Ucht^S n^J5 ia sterkt worden. Dat men. wat dit betreft, J i8.3s Gesproken brief 18.40 Amerikaanse als eenling zwak staat, heeft de K.L.M 1 songs. ondervonden (Los Angeles). J Hilversum IL 298 m. KRO: 7 00 Nws 745 Men kan natuurlijk praten over vrü- I pram e" Jeugdprogr, eventueel actualitet- held in het luchtruim, maar by kei- J telijkc hederci? 7.55"overweging '84.00GNws harde onderhandelingen geldt alleen het 1 8 15 Lichte gram 8 60 V d hulsvrouw 9 40 zakelUk aspect onder het motto: de ene 1 Schoolradio. NCRV 10.00 NCRV-lied 10.03 cHenzt b de andere waard En duidelijk j umko'i'ïï'oo'"#' °S.' Is, dat de K.L.M. weinig „diensten" heeft ken 11.45 Geestelijke liederen 12 00 Mld- aan te bieden: slechts landingsrechten dagklok-noodklok 12.04 Licht op Schiphol en dat weegt voor de Ame- 1 tieren ll^Medcd't rikanen niet op tegen de faciliteiten die J en tuinbouw 12.38 Draaien maariii de Nederlanders (hoe trouw zij als -2 55 Katholiek nieuws 13 00 Nwi NAVO-partner ook mogen zjjn) ln PLaalen _'vorv.?'®'. 1340 Wlssev Amerika wensen. Bovendien heeft Schiphol in Europa J een enigszins excentrische ligging. 1 Luchthavens als Parijs. Brussel Frankfort 1 :aanse luchtverkeer voor hun i dansend"héden"tu --1Trm-i l0uo 1.1 rekening dan Schiphol. J gram 18 15 Sportrubriek ~8*3o' Meisjeskoor Allemaal argumenten, die pleiten cuai persp^ieirio^Nv^e^'weèrpra/tjê vóór toetreding tot de Europese pool J televisie en die de K.L.M. gezien haar hui- 1 ncrv: 14 30 v d kleuters 14 46 v a dige crisis bovenaan zal moeten stel- wouw 13.30). ncrv. 1930 Geen zee te *»a 1 hoog. documentaire fikn. NTS. 20 00 Jour- Met een zekere bescheidenheid naai ncrv: 20 20 Memo »3o zang- en zal zij het in deze situatie het verst 1 53TritanVd!; ,v 20 Nic,s d waarheid. TV-«ne' 40 Dagsluiting brengen. nts: 25.50-32.55 JourruaL tangsolisten 12.25 V d (herh van zondag Jl). ■RV: 1400 Klass gram 14 25 Het brood wij breken, hoorspel 15 30 Kamermuz

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1963 | | pagina 7