Geen heil in reductie van de belijdenis Conjunctuur in dood tij-periode Bronchi letten Grote avondmaalsdienst in Royal Albert Hall Een woord voor vandaag Luchtverontreiniging eist stuwend overheidsbeleid Tussen schoolpoort en huisdeur Verkeerd systeem WOENSDAG 9 JANUARI 1963 ANDERZIJDS DRANKBESTRIJDING Eind vorig jaar is er een fusie tot stand gekomen tus sen diverse drankbestrijdingsor- ganisaties. Ds. L. H. R. Ruiten berg is bij de officiële registratie hiervan aanwezig geweest en geeft in „Tijd en Taak" zijn vi sie op de drankbestrijdersbewe- Oing: yiJ KWAM op in de eerste helft v,ar>. de vorige eeuw. In de Angelsaksische wereld. Men zag de ellende van het drankmisbruik en men kon. uit christelijk mededogen, daartegenover niet werkloos blijven. Het middel werd: opkomen voor matigheid, en. uit solidariteit, het afschaffen van het gebruik van sterke drank voor eigen gebruik. Sterke drank, gemakkelijk te krij gen. duidelijk gevaarlijk in zijr. uitwerking, betrekkelijk nieuw als cultuurverschijnsel. Aan de wijn en het bier. waarvan het gebruik zozeer verbonden was met eeuwen oude sociale gebruiken en religieu ze riten «waar is de grens daar tussen?) kwam men voorlopig niet De eeuw schreed verder. Het drankmisbruik nam toe. Men kwam in christelijke zowel als in socia listische kring tot een omschakeling naar geheelonthouding. Rondom 1890 begon een golf van activiteit. Sa menhangend met het geloof in een nieuwe tijd. Voor bijbels levende christenen: een van de tekenen van het naderend Godsrijk, voor socia listen een voorbereiding van nieuwe -- -- - i ble- Het merkwaardige feit ging zich voordoen dat naarmate de traditionele drankbestrijders be weging in kracht verminderde er van geheel andere zijde belang stelling kwam: van de kant van hen die zich bezighielden met de geestelijke volksgezondheid. De alcoholist werd als patiënt ge zien, aldus ds. Ruitenberg. Hij vervolgt: De oorzaak bleef. Door alle maat schappelijke verschuivingen heen, van armoede tot welvaart, van on gebreidelde uitbuiting tot sociale ze kerheid. het alcoholisme bleef. Het verplaatste zich, maar het bleef. Het aantal drankzuchtigen nam toe. In onze nette maatschappij, waar men voor alle kwalen een oplossing zoekt, richtte men con sultatiebureaus op. Zij deden goed werk. Maar de slachtoffers bleven komen. Men juichte de oprichting van de beweging van de Anonie me Alcoholisten toe. Velen werden daardoor gered, en hun verhalen deden denken aan de bekeringen uit de beginperiode van de strijd tegen de drankduivel. Maar hoe- velen werden daardoor bereikt? Zouden het er 1000 zijn in Neder land? Dat is maar een klein deel van do 40.000. die de memorie van antwoord op het wetsontwerp drank- en horecawet noemt. En degenen, die dóór de ongunst van de tijden heen de drankbestrij dersbeweging bleven steunen, te gen de meewarige blikken en de grappige opmerkingen van al dege nen in. die zich slechts afzetten te gen een eigen voorbij verleden met zijn gefixeerde beelden, wisten, dat dit stukje sociaal werk alleen maar gesteund kon worden door een groep mensen die een bepaald* houding tegenover het alcoholge bruik innemen. Ondertxissen was deze ont wikkeling. aldus ds. Ruitenberg, óók een kritiek op de bestaan de drankbestrijdingsorganisaties. Die immers hadden te zeer het clubkarakter gekregen, gesloten, beladen met tradities, behept met een zeker fanatisme. nu. dat alle drankbestrijders bewegingen van algemeen karak ter te zamen kwamen en één or ganisatie. de Algemene Nederland se Drankbestrijders Organisatie stichtten. Aleen de mensen van de ANGOB, de oude beweging van prof. Van Rees, geboren uit de vrij-socialis- tische beweging, sterk individualis tisch, met afwijzing van alles wat naar wettelijke maatregelen zweemde (al was er al sinds lang ook in deze kring kentering), kon den niet allen méédoen. De helft van de nog 1500 leden ging mee over naar de ANDO. Sektarisme, ook ter .linkerzijde", is een hard nekkige Hollandse kwaal. Het hangt er nu maar vanaf in hoeverre deze nieuwe beweging, thans 16.000 leden tellend, werke lijk een nieuwe kracht weet te ge ven aan het wekken van besef van verantwoordelijkheid voor dat stuk leed dat reëel in onze samenleving aanwezig is en waarvan de terug dringing alleen maar mogelijk is, wanneer een zo groot mogelijk aan tal de grenzen van het toelaatbare alcoholgebruik in htm omgeving nauwkeurig in acht nemen door voor zichzelf néén te zeggen. Het is een bescheiden zaak, voor wie alle noden van heden voor ogen stelt. Maar het is een zaak vlak voor onze voet. Daar om de moeite waard haar niet voorbij te lopen, aldus ds. Rui tenberg. Predikanten Gerei. Bond bijeen Geloof en bekering weer nodig De jaarlijkse bijeenkomst van de predikanten van de Gerefor meerde Bond in de Hervormde Kerk hebben ditmaal op Woud- schoten in het bijzonder aan dacht besteed aan het boek van de gereformeerde predikant, ds. H. Volten: ..Rondom het belijden der kerk". In dit boek wordt een mogelijke weg gezocht voor de Hervormde Kerk en de Gerefor meerde Kerken om elkaar weer te vinden. Naar aanleiding van dit boek werd een inleiding ge houden door de Edese predikant ds. J. van den Heuvel. De gereformeerde studentenpredikant van Wageningen is tot het schrijven van dit boek gekomen omdat hij een ant woord wilde zoeken op de gescheurdheid van de kerk. Hij wil een hereniging met behoud van de schatten van de reforma tie. Volten heeft bezwaren tegen de zo genaamde „Achttien" omdat zij de be lijdenis te gemakkelijk los laten, doch hun tegenpolen in de Gereformeerde Kerken, de „64" hebben zich zo vastge beten in de waarheid dat er bij hen geen legitieme worsteling is om de eenheid. Ds. Volten wijst biblicisme af. en de zelf overschatting dat de gereformeerde leer de enige ware is en de pluriformiteitsleer van dr. A Kuyper Volten pleit voor een reductie van de belijdenis, een concentratie want al i onzer medewerkers) Advertentie) Hoestdrank in tabletvorm.95ct t doosje betekent: protektie tegen infektie Dies natalis van Univ. Amsterdam De senaat van de Universiteit van Am sterdam heeft vanmiddag in de aula Lu therse Kerk in een openbare vergadering het feit herdacht, dat 331 jaar geleden op deze dag de inrichting voor hoger onder wijs van de stad Amsterdam werd ge opend. waaruit de universiteit is voort gekomen. Prof. dr. A. Charlotte Ruys. hoogleraar in de bacteriologie, epidemiologie en im- muniteitsleer. sprak de diesrede uit. waarin het „samen leven" werd belicht zowel van mens en micro-organismen als van micro-organismen en mensen onder ling. Spreekster wees op de relatie tus sen bacteriën en hun virussen en op de evenwichtsverhoudingen van de micro- b i re flora in het lichaam van de mens. Voorts gaf zij voorbeelden van veran deringen welke infectieziekten hebben ondergaan door de strijd tegen ziekte kiemen en de verbetering der maat schappelijke omstandigheden. Prof. Ruys wijdde het laatste deel van haar rede aan enkele aspecten van de door ons ingrij pen veroorzaakte evenwichtsverstoringen in de menselijke samenleving en besloot met de wens voor een in ieder opzicht harmonisch samenleven Op de plechtige diesvergadering volg de de gebruikelijke receptie, in de hal van het Maagdenhuis. Evangelische Alliantie organiseert Morgen zal de Londense Royal Albert Hall, bekend door vele concerten, in het teken staan van het Heilig Avondmaal. De Evan gelische Alliantie van Groot-Bri- tannië zal daar een avondmaals dienst beleggen, waar men chris tenen uit vele kerken en uit het gehele land verwacht. De Evan gelische Alliantie is een van de oudste oecumenische bewegingen, die echter niet in de eerste plaats de kerken, maar wel de Christus-gelovigen bijeen wil brengen. Het is een organisatie waarvan zowel kerken als indi viduele christenen lid kunnen zijn. De dienst kan worden bijgewoond door iedereen die een toegangsprijs van 1,50 wil be talen. Er zal een collecte worden gehouden, die evenwel bestemd is voor een charitatief doel. De plannen voor deze avondmaals dienst hebben in Engeland reeds veel reacties opgeroepen. In de eerste plaats kwamen deze uit kringen van de An glicaanse kerk. De Evangelische Allian tie staat echter op het standpunt dat het niet noodzakelijk is dat het ambt be diend word door mensen die in de apostolische successie staan. Het ambt. volgens de inzichten van deze beweging die daarin goed reformatorisch wil zijn, komt voort uit het algemene priester schap van de gelovigen. VRIJWILLIG ZIEKENFONDS Reeds eerder zijn in Engeland derge lijke diensten gehouden, die dus niet uitgingen van een bepaalde plaatselijke gemeente, zoals tijdens de vergaderin gen van de Wereldraad van Kerken dit altijd het geval moet zijn. Op internatio nale conferenties van de Evangelische Alliantie, maar ook aan het slot v de bekende Keswick-conferenties z steeds avondmaalsdiensten gehouden. Dit zal evenwel een van de grootste avondmaalsdiensten zijn, die ooit in En geland gehouden is. Hij wordt georga niseerd aan het begin van de gebeds week, die reeds sedert de vorige eeuw jaarlijks door de Evangelische Allian tie wordt georganiseerd. Deze gebeds week staat los van de week des gebe den voor de eenheid der kerken die dooi bepaalde groepen binnen de Rooms Ka tholieke Kerk en door de Wereldraad van Kerken wo In een artikel, verdedigt, schrijft de secretaris-gene raal van de Engelse Evangelische Al liantie, ds. G. W. Kirby in het Engelse blad ,,The Christian". ..Te lang reeds is de zaak van de christelijke eenheid alleen maar een punt voor gesprek ge weest; het is nu wel zeker dat eindelijk de tijd gekomen is dat we bereid moeten zijn die eenheid te openbaren in wat ongetwijfeld de beste wijze, namelijk het samenkomen voor een avondmaals- Ds. Kirby verdedigt het besluit nog met de opmerking dat allen die in de Al- bert Hall zullen samenkomen dit doen vanuit het besef van geestelijke eenheid. Deze geestelijke eenheid wordt reeds in allerlei gezamenlijke werkzaamheden ervaren ..Zij bidden samen, evangeli seren samen, beleggen samen conferen ties. publiceren literatuur samen en drij ven samen zending. Zij erkennen dat er verschillen tussen hen zijn over bepaal de aspecten, maar achten deze van on dergeschikt belang. Zij zeggen in de grond van de zaak toch werkelijk één te zijn. Zij zijn het volkomen met ei kaar eens over hun verhouding tot Christus. Zij hebben een gemeenschap pelijk geloof in Hem als Heer en Hei land. Zij zijn één in de fundamentele vragen van het christelijk geloof. Juist daarom zijn ze er diep van overtuigd dat die andere verschilpunten, die in wezen maar van ondergeschikt belang ziin, hen niet kunnen weerhouden om „Hem te gedenken" op de manier die Hij hun heeft gewezen," organisme, (Van n waarheden, doch toch onderscheid te maken tussen fun damentele en niet-fundamentele waar- Een oecumenische consensus is met reduceren niet te bereiken doch voor een hereniging van de beide grote protes tantse kerken acht Volten reductie, niet verruiming van de vrijheid der profetie de aangewezen weg, terwijl aan de ge reduceerde belijdenis de juridische sanc tie wordt ontnomen, totdat de gehele kerk tot dit inzicht zal zijn gerijpt. Modaliteitenkerk Zo pleit Volten. van wiens boek een uitvoerige inhoudsopgave werd ver strekt voor een modaliteitkerk; voor pluriformiteit In de éne kerk met een beroep op Calvijn en Groen van Prinste- rer (..onbekrompen en ondubbelzinnig instemmen met de belijdenis der kerk"). De Hervormde kerk spreekt in haar kerkorde (art. X) wel van gemeen schap met het belijden der vaderen ..doch de volle nadruk valt in de prak tijk op het actueel belijden (dat dyna misch is) en weinig op de statische be lijdenis, die erkend wordt voor zover in overeenstemming is met de Schrift. In de Geref. kerken, viel de nadruk op de belijdenis, omdat zij in overeen stemming is met de Schrift. Zonder dit ..omdat" verbleekt en verziekt de kerk. Volten roept de Herv. Kerk te rug tot een gereduceerd ..omdat" en is overtuigd dat zij nooit meer tot de ge hele belijdenis zal terugkeren. Beide kerken moeten hun eenzijdigheden af leggen. De Geref. kerken moeten het antwoord-karakter der belijdenis meer *t oog vatten; de Herv. Kerk dient de eergave van de waarheid duidelijker te laten spreken en handhaven. antwoord liggen wel heel dicht bijeen. En deze openbaring aan de discipelen impliceert nooit een zekere gearriveerd heid: Petrus wordt (Matth. 16) al zeer spoedig terechtgewezen. Wanneer we de waarheid van het le vend geloof voorbijgaan, dan komen bij een wettisch legal sme terecht (Pol man). Ook Volten dreigt wettisch te wor- den. Alleen de waarheid kan ons vrijma ken. Alleen de Here zelf kan de wet ir een hoofdsom samenvatten. Acte Komende tot een beoordeling Voltens boek merkt ds. Van den Heu vel op. dat Volten zichzelf en de Ge ref. Kerken onbarmhartig onder kritiek heeft gesteld. En toch constateert de referent gebrek aan zelfkritiek. Een z< kere gearriveerdheid speelt hem partei Bij de reductie (concentratie) valt de klemtoon op dc belijdenis, terwijl het voorvoegsel geloofs- veronachtzaamd wordt. De belijdenis dreigt een ..acte" te worden en de reductie een stuk verstan delijk overleg. De hereniging van her vormden en gereformeerden zal wel praktische moeilijkheden ontmoeten, maar de zaak ligt blijkbaar eenvoudiger dan bij de oecumenische vragen. Daar reductie wel belangrijk, maar niet i doende. Daar wordt gewag gemaakt v; de noodzaak van de Wind des Geestes. Is het met het geloof in beide Neder landse kerken wel in orde'' Zijn we dien aangaande gearriveerd? Zijn we het op het punt van de Christelijke religie we' Ook al hebben we dezelfde belij reductie ko- Kunnen we er met een men? Volten is teveel bezi_ selijk vlak (horizontaal), terwijl het ge loof allereerst ziet op God (verticaal) Beslissingen Koopmans heeft opgemerkt, dat ach ter de belijdenis beslissingen liggen, in strijd "en geloof genomen, die onherroe pelijk zijn. Gaat men de modaliteiten sanctioneren, dan wordt de weg naa eenheid versperd. Wanneer Volten zegt, dat de kerk, die alleen maar de drie formulieren hand haaft. met verouderd materiaal schiet, merkt referent op. dat de kerk niet haar belijdenis gelooft, maar Christus belijdt en schiet met het scherp van het Woord Gods. Dr Velema heeft opge merkt. dat een nieuw belijden óf onmo gelijk is. óf de schatten der Reformatie zal prijsgeven. Het gaat om een geloofs belijdenis. Volten gaat teveel van de eenheid uit. Maar een worsteling om de waarheid is nodig: dan komt de eenheid vanzelf (hetgeen in de discussie betwijfeld werd). Uit Joh. 6:67-70 en Matth. 16:16- 19 blijkt dat het kerkelijk (apostolisch) belijden allereerst een antwoord is Christus. Hier zijn we dus op de vi cale lijn. Weergave van de Schrift Her op pin Qswcrk NED. HERV. KERK Aangenomen naar Nijeveen (toez): W. Kruidenier, vicaris te Hilversum: naar Amsterdam (Maranathakerkge- meente-b): dr. E pred. te Utrecht. Aangenomen ni J. H. A. Doeschot. Beker. studenten- De ziekenfondsraad heeft bekend gemaakt, dat de premie voor de vrij willige verzekering met ingang van januari 1963 door 61 fondsen is ver hoogd. De verhogingen variëren van 0.10 tot 0.45 per week per ver- I avondmaalsdienst beleggen de dieperlig- zekerde van 16 jaar en ouder. Bij 37 fondsen is de premie voorlopig niet gende theologische vragen en verschil- pwjjzigd. Gemiddeld is de premie gestegen van I 2.66 in januari 1962 101 mst'de vmehl'is va "f," feit dal J „.86 in januari 1963. t t iuist ten opzichte van de be- In januari 1962 varieerde de premie van 2.08 tot f 3.50. in januari i--neriiVcte theologische vragen met el- 1963 beweegt zij zich tussen f 2.19 (in de provincie Groningen) en f 3.80 kaar eens is. (Apeldoorn en Dordrecht en omgeving) Van de vrijwillig-verzekerden heeft thans 81 procent aanspraak op de verstrekking van kraamgeld (januari 1962 77 procent) en 77 procent op de verstrekking verpleging in een verpleeginrichting (januari 1962 58 procent). DEFENSIEKOSTEN Het totaal van de begroting van defensie voor 1963 zal worden ver minderd met 52 miljoen tengevolge van het wegvallen van de taak van de krijgsmacht in Nieuw-Guinea. zo staat in een nota van wijzigin gen die gisteravond aan de Tweede Kamer is aangeboden. In het oor spronkelijk begrotingsontwerp was boven het aanvankelijk overeenge komen defensieplafond dit bedrag opgenomen. De bedragen, die door beperkingen werden vrijgemaakt voor de verdediging van Nieuw-Guinea zullen aan de oorspronkelijke bestemmingen kunnen worden teruggegeven. Nu zullen, zo blijkt uit de toelichting o.m. een bedrag van 9 miljoen meer dan de begroting eerst aangaf kunnen worden gebruikt ter verdere Bcroepen financiering van AMX-materieel, de oorspronkelijk geplande termijnen Tevel. te Zwaagwesteinde. voor de aanbpuw en aankoop van schepen wederom kunnen worden Tweetal te Arnhem: H. Hortenuis uitgetrokken en 8 miljoen meer bestemd kunnep worden voor de ver- Ommen en drs. H B. Weyland. te hoging van de fondsen voor de Nederlandse deelneming aan de Europese benoeming lot leraar produktie van het geleide wapen de hawk. godsdienstonderwijs a h. chr. lyceum te i Utrecht: drs. H. A. L. v. d. Linden, te BIJDRAGE GEDENKTEKEN Bedankt voor Wageningen (vac. B. G. -j e -e Mees ten Oever): P. A. E. SiUevis Mr. G. J- P. Cammelbeeck (soc.) heeft de minister-president, minister 1Smitt te Rotterdam. van algemene zaken, schriftelijk gevraagd, of de ministerraad een in £>s_ p d. Kuiper is wegens ziekte de 1961 door het Comité international de patronage d'Auschwitz gevraagde eerste maanden niet in staait zijn ambts- financiële bijdrage voor de oprichting van een internationaal gedenkteken werk op de plaats van het vernietigingskamp Auschwitz-Birkenau heeft ge- j Bedin£E"gj* Elspeet en ^-Graven- weigerd. 4 -j polder: P. Blok. te Dirksland Het Eerste-Kamerlid wil weten, of de minister-president bereid is te: CHRIST. GEREF. KERKEN bevorderen dat alsnog aan dit verzoek wordt voldaan nu verscheidene Bedankt voor Ecmdijk: A. J. Otter, te landen (o.m. België en Frankrijk) wel een bijdrage hebben gegeven. Ist.-Janikloostar. Coevorden (toez.): Haarlo. Bedankt voor Apeldoorn (gem. Berg en Bosch) en Groningen (vac. J. Matzer van Bloois dr. E. J. Beker, studenten- pred. te Utrecht; voor Woudenberg: H. Harkema, te Zeist. GEREF. KERKEN Beroepen te Assen (4e pred. pl Legalisme Als de kerk door de Geest der gena de leeft uit de Schrift, aldus Polman, kan het legalisme overwonnen worden. Dan kan men soms op ééo letter be slissen èn ook zeer tolerant zijn. Dan geen discrepantie tussen 't theolo gisch inzicht van de opstellers der be lijdenis cn die van ons, doch dan zullen ook niet willekeurig los sta&n v de bedoeling der opstellers. De juridische functie der belijdenis niet te elimineren, doch dient op een ander vlak gesteld te worden. R 7.13 9 JAN 1655 1655 De kerk, geleid door de Geest, levend uit het geloof, zal deze dingen moeten hanteren, 't Echte geloof openbaart eer spontaneïteit, die 't statische en 't dy namische harmonisch beleeft. Onderkennen Het gaat om het onderkennen van dwalingen, die het leven der kerk aan tasten. In de strijd tegen de remon stranten onderkende men op de Haagse Conferentie het gevaar, dat men wilde spreken van de uitverkiezing der gelo gen. Dit impliceerde de verwerping der vrije genade! Anderzijds: werken de baptisten Bunyan en Spurgeon en leest het gereformeerde volk met stichting. In de discussie werd de vraag gesteld of voor deze beiden ook plaats zou zijn in onze kerken' In de tijd der reformatie streefde len niet naar een eenheids-belijdenis, èl naar een goedkeuren van elkanders confessies. Is het onder ons wel in orde? Volten bindt ons de nood der verdeeldheid op het hart. ver leven wij af van de waarheid! Geen reductie kan ons redden; nodig is geloof en bekering, opdat we voor ongeestelijk activisme worden bewaard. Onze situatie vraagt een genadig han delen van God. ,,0»ze ogen zijn op U" (2 Kron. 20). Wij vragen eigenlijk ,,Here, bekeer hen tot ons", maar Jeremla bad: ,Here, bekeer ons tot U, zo zullen wij bekeerd zijn". De mens wil altijd houvast, hij wil op zichzelf vertrouwen, op zijn ogen, op zijn oren, op zijn handen. Als ik het zelf niet heb gezien, geloof ik het niet, is een gezegdedat nog al eens valt te beluisteren. Als Jezus te Kapémaüm in gesprek raakt met de schare en haar vertelt over het brood des levens en over Zichzelf, komt er tioijfel bij hen, die luisteren. Het zijn mooie dingen, die ze daar horen, maar is het allemaal wel waar? En dan komt het: Wat voor teken doet Gij dan, opdat wij mogen zien en U geloven?" (Johannes 6:30). Het volk toil zien, met eigen ogen. Vandaag de dag nog. Wilt ge ons vertellen van God? Goed maar kom met bewijzen, laat ons wat zien. Geloven, dat God de mens liefheeft? Best, toon me het maar aan. De mens wil zien. Eens zal de Here tegen Thomas zeggen: Zalig zij, die niet hebben gezien en nochtans geloofd hebben. Geloven zonder zien. Dat is de sprong in het duister, die Gods kinderen durven wagen. In volle overgave en in vol vertrouwen zegge-: Here, ik durf het met U te doen. Ik geloof Zij, die geloven zonder meer, gaan met Hem het leven door. Zij reizen verder met Jezus. En zij, die eerst willen zien? Zij vallen af. „Van toen af keerden vele van Zijn discipelen terug en gingen niet langer met Hem mede." Zij reisden verder zonder Jezus. WE KUNNEN ALLE KANTEN OP Krappe winsteti belemmeren investeringen Het is op het ogenblik niet dui delijk in welke richting de con junctuur zal gaan. We bevinden ons in een periode van doodtij, zo heeft de president van de Ne derlandse Bank dr. M. W. Holtrop gisteren gezegd als toelichting op de jongste monetaire maatrege len. Hij voegde er evenwel aan toe, dat het een doodtij is op zeer hoog niveau. Dr Holtrop herinnerde aan zijn od- merking voor het Verbond van Protes tants-Christelijke Werkgevers, dat er geen tekenen van directe recessie zijn. De uitputting van de financiële moge lijkheden. die in 1957 dreigde, bestaat imers nu niet. Dit houdt overigens niet in. dat het bedrijfsleven niet voor moeilijkheden zal worden geplaatst. Dr. Holtrop noemde in dit verband de inzinking in de tex- tiel-branche en dacht aan de groeiende moeilijkheden in de industrie van kapi taalsgoederen. Op het ogenblik is de lust tot ir teren verminderd. Van een daling Minister Veldkamp aan de Kamer: De verontreiniging van de at mosfeer begint in verschillende delen van ons land een zorgwek kend probleem te worden. De con centratie van de industrie is in ons land nog in een beginstadium en verdunning van de verontrei nigde lucht wordt bevorderd door de vlakheid van het land en zeld zaamheid van windstille perio den. Daar.om is er nog geen sprake ge weest van ernstige gevolgen gezondheid. De problemen nemen ech ter snel toe, vooral in het dichtbe volkte Westen. Dit schrijft de minis ter van sociale zaken en volksge zondheid, dr. G. M. J. Veldkamp, in de memorie van toelichting bij het wetsontwerp, dat hij bij de Twee de Kamer heeft ingediend. Dit be oogt de instelling van een Raad in zake de luchtverontreiniging. Deze raad. die de minister bij ht door de overheid te voeren beleid "kan adviseren, behoort een permanent ka rakter te dragen, aldus de minister. De raad zal de regering moeten steunen in een stuwend beleid gericht op voor komen en bestrijding van verontreini ging van de atmosfeer. Daarbij zullen lokale en regionale activiteiten moeten worden ondersteund en zonodig gecoör dineerd. De raad zal geen eigen on derzoek op technisch en wetenschappe lijk gebied moeten aanpakken. Een be langrijke taak van de raad zal het ook zijn' na te gaan in hoeverre bestaande wettelijke bepalingen aangevuld of ge wijzigd moeten worden en of een wet inzake de luchtverontreiniging noodza kelijk is. De raad zal geen rechtstreek bemoeiing hebben met luchtveront reiniging tengevolge van radioactiviteit. De nodige organen hiervoor zullen ko- len als het ontwerp-Kernenergiewet tot et is verheven. De minister acht de zaak van Raad inzake de luchtverontreiniging: urgent, dat hij meent thans reeds voorlopige commi? len, die de werkzaamheden raad kan voorbereiden. de investeringen kan nog niet worden gesproken. Het is de verkrapping van de winstmarges, waarmee men in vele bedrijfstakken heeft te kampen, die een ongunstige invloed uitoefend op de uitbreiding van de bedrijven. Een gun stig teken daarentegen in de consump tieve vraag, die groot blijft. Aanpassing De discontoverlaging moet gezien wor den als een aanpassing aan het interna tionale niveau en ook als een tegemoet koming aan het bedrijfsleven.-De centra le bank vond het niet langer gewenst het bedrijfsleven een hogere rente voor bankkredieten te laten betalen. De ver laging bevordert de concurrentiekracht op de buitenlandse markt. De huidige situatie in de conjunctuur raagt van de centrale bank een neu trale houding. Er is geen reden voor een stimulans, maar ook niet voor een op zettelijke beperking. De president van de Nederlandse Bank deelde verder nog mee, dat de Bankiers vereniging en de landbouwkredietban- ken zijn gewaarschuwd, dat als in de naaste of verdere toekomst de conjunc turele spanningen terugkeren, de cen trale bank zal terugkomen op de kre- dietbeperkende maatregelen, di dinsdag zijn opgeschort. Theodora Reineck overleden In Frankfurt a/M. is afgelopen zondag op 88-jarige leeftijd overleden, Theodora Reineck, de „moeder" van der Evange- lischen Deutschen Bahnhofmission (een organisatie tot hulpverlening aan men sen die, in vreemde plaatsen gekomen, hulp behoeven. Als algemeen secretares se van deze organisatie heeft ze zelf honderden hulpposten zelf opgericht. Theodora Reineck is haar werk onder de Armeniërs begonnen. Geeruime tijd leidde ze in Konstantinopel een wees huis. Verder was zij zeer actief in de bestrijding van de vrouwenhandel. Na 1945 stelde ze al haar geld beschikbaar voor de opbouw van de Bahnhofmission in de Franse en Amerikaanse zone van Berlijn. Voor haar onvermoeid werken heeft ze het kruis van verdiensten van de Bondsrepubliek de Wichern-Plakette, ontvangen, alsmede talrijke andere hoge onderscheidingen. .Russische secteleden naar hun dorp terug De tweeëndertig leden van een Russische godsdienstige secte uit het Siberische dorp Tsjernogorsk, die vorige week op de Amerikaanse ambassade om bescherming kwamen vragen, zijn het afgelopen weekeinde in hun dorp oeten Instel-1teruggekeerd. Zij werden direct na aan- de'komst aan de zorgen van de plaatselijke [partijfunctionarissen toevertrouwd. (Advertentie) DR. E. J. S W A A B'S VERENIGDE FABRIEKEN De juffrouw hoorde het met haar eigen oren. Het was een uit- spraak als een onaanvechtbaar c*Pk' axioma. Ze trad onopvallend paar passen dichterbij omdat toch nog wel wat meer wilde nemen van de discussie, die wel ouders bewandelden niet de allures van een ruzie had, maar toch zeer beslist evenmin in de richting van een pleizierig on deronsje wees. de deining om een of an der vergrijp tegen de huiselijke dis- "te uitgebreid schilderden, zelfs m wille der populariteit nog aandikten, daar achtte zij het r het beste de buitenwereld on kundig te laten van de weg die haar om hun kroost tanvaardbaar lid an de maatschappij. Niet dat er kwalijke, of nog erger: Nee. ik mag niet. Daar kan ik tafel... de helaas niets aan" doen. Maar je vraagt ook nooit kin dervisite. Mag dat soms ook niet? Nee. dat mag ook niet. Jullie maar doet wat hij wil: de een half uur te laat aan ander ijskoud helemaal ni tje lust geen spinazie en Jeaantje ver tikt het om brusselse spruitjes te eten. En nu praat ik nog niet eens van de ongelimiteerde vrijheid die ze hebben om hun avonden te besteden zoals ze verkiezen, de boeken te le- je dat leuk? zen die ze willen... Nee, Ha. zei het schoolhoofd, geloven me toch zeker wel? Een ander meisje durfde nu ook: Zo krijg je nooit vriendinnen. Vind Ciara, beslist niet. Ik wou dat het anders was... Waarop haar met een soort medelijden Het speelkwartier was nog geen vier minuten oud. Rondom een blijk baar wat verongelijkt figuurtje groep ten een aantal klasgenoten met ge zichten, die duidelijk de ernst van hun woorden onderstreepten. ..Het is menens", dacht de juf frouw, ,.wat voeren ze tegen de still* Clara in het schild?" Ach. ze voerden niets in hun schild; vonden alleen kennelijk het ogen- ongeoorloofde dingen - gezamen- J1~ in~ blik gekomen c langs die weg. Er 3 lijk hun mening kenbaar te maken den geweest het opvoedingssysteem het kameraadje volgens hen rampzalig slachtoffer was. Want moet vooral niet denken dat. al het gezin niet voor honderd procent het O.K. was. Keurig, correct, prima op- opgevoed dat waren de kwalifi- de familie doorgaans gezicht werd geslingerd Dan heb jij maar een nare pa. Ze vonden het idioot; ze waren kin deren en dus hard in hun oordeel. Ja, die vader. Hij mocht dan al correct en beschaafd zijn, er was toch iets mis met zijn systeem. Bij nader onderzoek bleek dat hij hoogst eigengereide ideeën huldigde, zoals het weigeren van zakgeld (want wie garandeerde een goed beheer), het zoveel mogelijk beperken van de om gang met andere kinderen (ze leren er maar verkeerde dingen van), de harde eis dat een rapportcijfer al leen maar hoger, nooit lager mocht i kind nog zo voorzichtig met hel werd gekenmerkt. Moet je die verborgen houden van de vuile ge- zinswas. een situatie als die bij Clara thuis aan de schoolgemeenschap on gemerkt voorbijgaat. school wel eens, wat een goedge- manierde, beschaafde man. hij groet je grif het eerste als je hem zo'n vreemde indruk op haar onder wijzeres. Het begon met tegorische vraag van eer tje de Voorste: En nooit mee aan onze fietstochten Waarom houd jij je altijd afzijdig Omdat mijn vader er tegen is, brengen tel ln het nauw gedreven Clara. weegs.... Mag je niet? maal Ach, de man heeft het goed bedoeld, maar met zijn dochter klein Haan- moest je medelijden hebben, doe jij Trouwens met hemzelf ook. het staat maar te bes het ooit zal lukken hem terug te de dwalingen zijns

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1963 | | pagina 2