Koningin gaf boodschap van haar Moeder door RENNIES Oudejaarsavondpreek Leken verkondigen het kerstevangelie Minder pelgrims uit het Westen naar Bethlehem Blus die laaiende vuurzuil Een woord voor vandaag Billy Graham volgende zomer weer naar Europa JE WIJKPREDIKAHT DONDERDAG 27 DECEMBER 1962 Oecumenisch élan in Deventer Zowel in dienst als kerstblad (Van een onzer medewerkers) Deventer is de bakermat van heel wat oecumenische activiteit en nog altijd bekend als de stad van het „Deventer kwartet", de vier predikanten die de stoot heb ben gegeven tot de start van het evangelisatieblad ,,De Open Deur." Met deze kerst heeft De venter weer een nieuwe vorm ge vonden voor oecumenische kerst activiteiten, die elders ook wel eens ingang zou kunnen vinden. De grote kerstzangdienst van tweede kerstdag werd geheel ge leid door leken. Gewone gemeen teleden stonden op de kansel van de Grote Kerk om het kerstevan gelie te prediken. De dienst was een uitvloeisel van een andere activiteit. Ook Deventer had het indertijd moeilijk met al die verschil lende evangelisatiebladen die te koop worden aangeboden. Daarom hebben her vormden, gereformeerden, baptisten en leden van het Leger des Heils reeds en kele jaren geleden de hoofden bij elkaar {estoken om te komen tot een eigen erst-evangelisatieblad. Reeds enkele ja ren lang verschijnt dit blad als het De venter Kerstblad. Tot nu toe was het steeds een uitgave waaraan de domi nees hun preekjes kwijt konden. Toen dit blad voor het eerst uitkwam vijf jaar gelèden werd maar meteen be sloten om naast het blad tevens een oecumenische kerstdienst te beleggen. Deze paste eigenlijk geheel in de tradi tie van de volkskerstzangdiensten zoals deze ook elders gehouden werden. Al leen werd geen zaal gekozen, maar steeds de Grote of Sint Lebuïnuskerk. Traditie In vijf jaar tijds werd een traditie ge schapen, maar toen vonden de predi kanten het dan ook nodig dat deze weer eens goed doorbroken werd. In het hen naar een nieuwe vorm. kwam toen op het besluit om dit jaar zowel het b'ad als de dienst geheel ln het te ken van de 'eek te zetten. De jonge her vormde pred'kant, ds. G. J. Rijks, en de gereformeerde pastor, ds. S. de Large, namen contact op met anderen en het vage plan bleek voor verwezenlijking Zo stonden gisteren een jonge chemi cus. een huisvrouw en de president-di recteur van een grote NV op de kansel en namen de preek voor hun gezamen lijke rekening. „Wat betekent kersf voor m(1?" was hun onderwerp, kleuterleidster en een leerling van kweekschool verzorgden de Schriftle zing. Zo klonk uit jonge monden: „En het geschiede in die dagen Een ka pitein van het Leger des Heils mocht per gratie de bijeenkomst openen. Een predikant mocht de zegen uitspreken aan het slot, maar dat was ook alles wat zij mochten doen. Waarom „Waarom 1®ken?" stond In het Deven ter Kerstb'ad. „Dat gebeurt beslist niet, omdat we nu eens zochten naar wat „anders" naar iets om deze kerstdienst „aantrekkelijker" te maken, of om mee te doen aan mode of gril. Het ls nog minder om er mee te kermen te geven, dat de dominees nu naar de achtergrond moeten verhuizen". En verder; ..Het is veel meer, omdat we ons schuldig voelen. We laden in onze kerkelijke diensten maar al te graag en al te veel de volle last óp de „Die naars des Woords" en de ambtsdragers. Maar daarmee onttrekken we ons aan eigen verantwoordelijkheid tegen- de Kerk van Christus, waarin we plaatselijk zijn gesteld." Aanvankelijk lag het niet in de be doeling van de organiserende commis sie om tot de uitgave van een eigen Deventer Kerstblad te komen. Wijzend Landelijk Kerstverrassing voor vuurtorenwachters Het Kerstfeest is dit jaar voor de NerWlandse vuurtorenwachters die de afgelopen nacht dienst hebben gedaan beter begonnen dan zij tevoren konden veronderstellen. Precies om middernacht heeft het Leger des Heils bij alle vuurtorens langs de Nederlandse kust een kerstpakket laten bezorgen. heeft in de Kerstnacht persoonliji bezoek aan de vuurtorenwachter van Egmond aan Zee gebracht. In totaal zijn 33 kerstpakketten uitge reikt aan vuurtorenwachters en hun assistenten. Behalve diverse versnaperin gen zat er in het pakket een schrijfmap met een door een Heilssoldaat gemaakt gedicht opgedragen aan de Nederlandse vuurtorenwachters. buitenkerkelijken wekt, vroeg de gelisatiecommissie bij de landelijke in stanties of het niet mogelijk was lande lijk tot een gezamenlijk nummer te ko- Dat bleek niet mogelijk en daar: begon Deventer alleen, en alleeh staat het in deze eensgezindheid nog steeds. Men wil nog verder gaan. Er wordt i onderzocht of een volgende keer ook de Rooms-Katholleke Kerk bij de ver kondiging van Kerst- en Paasevangelle kan worden betrokken. Misschien, dat daarom reeds ln h"t Kerstblad-1962 het kerstevangelie uit Lukas 2 ls opgenomen In de rooms-katholieke Wlllebrordusver- taling Jehova's getuigen in Sowjetunie veroordeeld Russische staatsburgers die literatuur van de Jehova's getuigen hebben ver spreid, zijn veroordeeld tot gevangenis straffen. Dit meldt het vakbondsblad Troed, dat in Moskou verschijnt. De li teratuur was afkomstig van het cen trum van de Jehova's getuigen in Brooklyn, New York. Het drukwerk zou zijn gedistribueerd in diverse plaatsen van de WesteHike Oekraine tot Irkoetsk in Siberië. Som migen van de veroordeelden hadden ge heime drukpersen, waarmee zij verta lingen van de Engelse artikelen in het Russisch en Oekraiens drukten. Troed noemt dit politieke lectuur, geen godsdienstige lectuur. Het blad voegt hieraan toe dat Jehova's getuigen weigeren te strijden tegen oorlogspro paganda en dat zij weigeren te dienen 'n bet Russische leger. Ook worden zij beschuldigd van het zenden van politie- en economische inlichtingen naar het ïtrum in Brooklyn. ,,Het hoofdkwartier in Brooklyn had speciale instructies opgeste'd betreffen de strikte geheimhouding over alle ac tiviteiten van de Jehova's getuigen. Zij vóerden versagen in code in over de dagelijkse activiteiten van de getuigen", aldus Troed. Het blad meldt niet hoeveel van de getuigen zijn veroordeeld of hoelang de straffen zijn die zii hebben gekregen. Ds. J. H. Post overleden Eerste kerstdagmorgen is in bet zie kenhuis te Utrecht overleden, ds. J. H. Post, emeritus-predikant van de Gerefor meerde Kerken. Ds.^Post die nog maar 49 jaar öüd was, werd 21 maart 1913 te Urk geboren. Hij studeerde aan .de Theologische Hogesphool te,.Kampen. 23 april 1947 aanvaardde bij' hef predik ambt te Wieringerwerf. In november '52 vertrok hij naar Hee renveen en 3 maart '57 deed hij intrede te Driebergen. Zijn gezondheidstoestand, die de laatste maanden te wensen over liet. noopte hem met vervroegd emeri taat te gaan en vorige maand preekte hij afscheid van ziin gemeente. De teraarde bestelling van zlin stoffelijk overschot zal a.s. Vrijdagmiddag om twee uur plaats vinden te Urk na een rouwdienst om hall elf in de kerk te Driebergen, waarin zal voorgaan ds. J. H. Houtzagers aldaar. Bij San José in Costa Rica zijn vijf tien mensen om het leven gekomen en talrijke andere gewond, doordat een in aanbouw zijnde brug inzakte. Koningin Juliana heeft in een nationaal pro gramma over de beide zenders op Eerste Kerst dag een rede uitgesproken. Vooraf werd het slotkoor uit het Weihnachtsoratorium van J. S. Bach gespeeld. Na afloop werd het „A toi la gloire" ten gehore gebracht. Koningin Juliana sprak de volgende rede uit: „Ik kan niet nalaten te beginnen met nogmaals ons aller dank, van mijn familie en mijzelf uit te spre ken voor de steun die wij bij het heengaan van mijn moeder hebben ondervonden door uw veelvuldig me deleven. Wij voelden ons verwarmd door alle herinneringen en gedachten. De samenvatting van alles zijn '"^s Heren eigen woorden: Ik ben met u, al de dagen, tot de volein ding der wereld. „Ik ben met u" is voor ons de zekerheid, dat wij, achter deze wereld der zienlijke dingen, een verbor gen leven hebben, waarvan Hij hét leven is. „Ik ben met u" dat zegt Hij tot ons allen tesamen en tot ieder persoonlijk. Dat is een feit, iets ontzaglijk heerlijks, en tevens zo diep ernstig dat wij er ons ternauwernood geheel rekenschap van kunnen geven. Wij hopen, wij trach ten te geloven, dat Hij bij ons is, in onze hoogst ge stemde ogenblikken ervaren wij er iets van, doch, ve"rrijkt dat Hij tegenwoordig is, en dat voortdurend, ieder ogenblik van ons leven, even werkelijk, j: Daarnaast ben ik diep onder de indruk van de wij- zenlijker, dan onze naasten waarmede wij omgaan ----- ------ j:JJwij Hem ze waarop het Nederlandse volk als geheel, en nigeen voor zichzelf, zijn eigen band met zijn konin gin Wilhelmina heeft laten blijken. Al wat over haar gezegd en geschreven is ten af scheid, en over haar leven, vormt als het ware te- samen een monument te harer nagedachtenis. Het is daarbij een heerlijke herinnering, dat ons volk, zozeer in haar geest, van eendracht en offerzin deed blijken op haar laatste levensdag. Ik ben vol onuitsprekelijke dankbaarheid, dat ik moeder zo lang bij me heb mogen hebben, maar vooral, dat ik déze moeder én wegbereidster heb meegekregen. Haar persoonlijkheid was zo sterk, en zij maakte een zo eigen en origineel gebruik van al de gaven van hoofd, geest en hart, die zij had ontvangen, dat het me niet mogelijk is ook maar bij benadering aan te duiden, wat zij voor mij, en voor ons allen, heeft betekend. Bovendien zou zij dat zelf niet goedkeuren, Ik en die wij elke dag zien daarvoor te ver weg. Hoe anders konden wij gaan leven, als wij die wer kelijkheid volkomen leerden aanvaarden. Hoeveel lichter zou de last die wij torsen en het kruis dat wij dragen worden, als wij wisten, dat Hij mee draagt, want als wij aan Hem denken, dan denken wij aan de hoogste liefde. Verder spreekt zij nog „van het beeld dat wij ver tonen, en dat vertekend is door onze tekortkomingen" en zegt „dat wij tot onszelf moeten komen, wat vóór alles nodig is, willen wij het hoofd kunnen bieden aan de moeilijkheden, die ons misschien nog wachten. Terugkerend tot dat oorspronkelijke beeld en toene ming in gelijkenis met de beeltenis van Christus is leven in de ware, in de diepste zin". „Dit is", zo zegt moeder, „terugkeren tot Hem, die de oorsprong is van het leven. Leven staat nooit stil, laat roept tot de dagelijkse plichten en tot het -lijks werk, als vernieuwde mensen, sterk.in de won- t dus aan anderen over dat te doen, als ze het wil- dere waartegen de wereld niet opkan, die alles TL, kunnen dragen en nochtans nooit ten onder gaan. Dit Op de omslag van haar boek koos zij, als embleem „or, w van haar leven, de uitbeelding van het „Saevis Tran- quillus in undis" (veilig temidden der wilde golven). In Gods leiding veilig. Zo was zij: volledig in de wereld, maar vrij, want zij voelde zich niet vèn de wereld. Moeder was een voortrekker. Ze streed in het eer ste gelid, met een felheid van overtuiging die ze steeds beheerste, en met grote vastberadenheid. Het is bijvoorbeeld een stille wens van haar ge weest haar leven in oorlogstijd voor haar land te mo gen offeren. Maar dit werd niet van haar gevraagd. Zm 5co™n5ÏSrgeWbraS.'Het hen wie dat wel ge- met haar woord, vraagd ging worden. Zij heeft vijftig jaar lang dit land en dit rijk ge diend, en al haar krachten en talenten toegewijd aan haar land- en rijksgenoten is de kracht van het kerstevangelie' „Ik ben met u" door dit ontzaglijke feit voelen wij ons ieder persoonlijk gedragen en geborgen in zijn liefde, tot ons allen te samen gezegd, bindt dit feit ons tot een eenheid in Hem...." Dat wij 't zo goed op aarde zouden kunnen hebben, daaraan herinnert ons een, die ons hier verliet. Wij allen leven in de spanning tussen geboorte en dood begin en einde van ons bestaan op aarde. In dit jaar wel zeer in het bijzonder weten wij allen wat spanningen zijn met al de zorgen die zij meevoe len. Ook werden wij hierbij, als volk, in een eigen een uitzonderlijk spannend jaar. De opgaven die de mens voor zich vindt, kunnen bovenmenselijk schijnen. En toch als het toven niet een opgaaf was in de Mensen vergeten gauw. Hier heeft men niet verge- spanning tussen geboort. en dood, dan was het men- -c_ j- j:_ tsenhestaan zonder vereezicht: met. eindeloos dineen ten. En de jongeren die haar slechts als figuur uit het verleden kenden, kwamen Ook langs haar baar, of gingen staan langs de weg naar Delft. senbestaan zonder vergezicht; met eindeloos dingen kunnen uitstellen, niets afr aken en nergens een uit daging, zou dan alles doelloos en onbelangrijk lijken. De jongeren hadden altyéfhaar belangstelling, niet Wij zouden zo'n bestaan van wolmaaktheid-zonder- alleen moederlijk gericht, maar vooral omdat zij haar nadering heeft zij ook werkelijk" zien komen. Bij vele °P on*® hoogt mnten verlangen we er hevig naar, andere dingen werd het trage tempo haar tot teleur- even stil te staan, om het kostbare ogenblik vast te stelling. Steeds, nog tot nu "voor enkele weken, heeft zij in de innerlijke ontwikkeling van ons land de wereld het beste van het nieuwste opgezocht, dat trachten-te steunen. Tenslotte, naarmate haar hoge ouderdom steeds meer aan banden legde, verlangde moeder ook sterker naar het einde van haar aardse bestaan, en dieper, op haar eigen duidelijke en reële manier, naar het eeuwige leven. Dit bleek uit haar begrafenis: haar laatste stralen de boodschap. Op dit Kerstfeest kan ik niet beter doen dan enkele delen voor te lezen van een kerstrede, eens door moe- intieme kring gehouden, die ik dezer dagen overvloed aan rijkdom ons nog wacht. Het leven door, in al zijn volheid van kansen voor ons, die voor het grijpen zijn voor wie ze maar zien wil. Pas met haar de dood ontlaadt zich de spanning cn daar wacht ons het volmaakte, wat de prijs is waarnaar ieder leven hunkert. Moeder heeft nu dit hoogste doel bereikt. Zij was en is gelukkig dat zij haar strijd heeft mogen be ëindigen, en de vrede, het geluk haar nu zo zonder beperking toestromen. Zij wilde „Christus voor alles". Zij is niet meer eenzaam, noch alleen. levens, tussen geboorte en dood uitgespan- Zij zeide: Wat gaat er niet ieder jaar door ons Kerstmis is geboorte van het leven dat naar die hart en hoofd heen, als wij, tegen het naderend kerst- dood leidde, die alle dood overwint naar de op- feest, het kerstevangelie horen voorlezen. Iedere keer standing toe. Nederlandse hoofd van Maori-school Mevrouw Wini Boon-de Bruyn van Hoek van Holland ls benoemd tot direc trice van een tehuis voor Maori leerlin gen van een middelbare meisjesschool in Auckland. Mevrouw Boon is de derde Nederlandse emigrant, afkomstig uit de Hervormde kerk, die onder de Maoris 7c,aU gebruikelijk ziin voor de-igens Israëlische functionarissen gaat werken. Jack Durrer is in dienst AOais geDruiK.eij.jj* aijii vwi 7 f x -Ro+ln Ivan de Maori zending als timmerman ze kerstdagen uit alle hoeken derj leverde de doortocht naar bsetn-i slnds 1957 Dg p H de Bres is predi. npiarims naar de bede-'lehem een record op, zowel wat|kant onder de Maoris in Auckland sinds aarae pelgrims naar Qicijanuari 1962. Andere Nederlandse imml- Jeruzalem en Nazareth druk bezocht vaartplaatsen Jeruzalem, Bethle hem en Nazareth gestroomd. Vol- die opstijgt vanuit de maag tot soms boog in do keel. betreft het aantal pelgrims als het vlotte verloop van de grens overschrijding. Het aantal pel grims uit het westen in Bethlehem was toch beduidend lager dan in voorgaande jaren. Via de Mandelbaum-poort zijn maan dag 2.686 christen-arabieren van het Is raëlische naar het Jordaanse gedeelte Neem Kennies! Een afdoende remedie. Eén of twee Rennles gewoon laten smel ten op de tong. Nog vóór ze helemaal ge smolten zijn geven ze - met het speeksel naar de maag gevoerd - prompt baat. En afdoendel Met Rennies bij de hand hoeft U nooit angst meer te hebben Yoor laaien de zuurbrand. Itgen brandtnd maagzuur de avond voor kerstmis door toestemming gegeven voor een dergelijk bezoek van 36 uur. Volgens Jordaanse autoriteiten zijn er dit jaar, waarschijn lijk als gevolg van de politieke toestand in de Arabische wereld 40 procent minder pelgrims uit het Westen gekomen. De kerstviering is maandag begonnen met een processie van Jeruzalem naar Bethlehem onder leiding van de gebaarde patriarch Alberto Gori. Ook in de pro testantse kerken werden erediensten ge houden. 1 zeer groot aantal bezoekers was Nazareth gekomen om de plaatsen ln dit stadje die aan het leven van Chris tus herinneren te bezoeken. De moham medaanse burgemeester van Nazareth gaf een ontvangst voor christenen, joden er mohammedanen die in zijn stad de ge boorte van Christus kwamen vieren. Werkdag Voor de Russen was onze kerstdag eer gewone werkdag. Velen deden hun inko pen voor het nieuwjaarsfeest van vol gende week of voor het Russisch-ortho- doxe kerstfeest dat op 7 januari wordt gevierd. De kerk is indertijd niet na gegaan met de kalenderhervorming de Sovjetunie toen de tijdrekening daar met de rest van de wereld werd gelijk getrokken. In de grote hal van het beroemde wa renhuis Gum te Moskou staat een kerst boom van tien meter hoog, geflankeerd door levensgrote beelden van de kerst man en een Russische ruimtevaarder Hoog in de kerstboom zijn drie Russische ruimteschepen als versiering aange bracht. Ook in Broenei, een naam die dit jaar vooral in de belangstelling kwam. we - den de oorlogsmaatregelen iets sceoe'er gehanteerd- De avondklok werd tijdens de kerstdagen verschoven naar nvdd-r- nacht, en de enige bioscoop ter plaatse ging weer open. Beroepinssiverk GEREF. KERKEN Als het feest voorbij is gaan de feestgangers naar huis. Het feestkleed wordt opgeborgen en het pak van alledag weer aangetrokken. Nog een enkele dag zal de herinnering aan het feest hun vreugde gevenmaar dan is de glans voor goed verbleekt. De dagen worden als alle vorige, alsof er geen feest was geweest Het Kerstfeest is ten einde, de kaarsen in de boom zijn ge doofd en straks verdwijnt de boom naar de vuilnisbelt. Dan is alles voorbij en blijft alleen de herinnering, die met het uur vager wordt. Was ons Kerstfeest zo? Was het alleen maar een gezellige onderbreking van het drukke leven van alledag? Was het alleen maar wat dennegroen aan de deurpost en rood lint rond een vaasje met bloemen? Of was het meer? Als het Kerstfeest voor ons niet meer was dan wat uiterlijk heden zullen we arm van hart verder moeten gaan, dan is alles bij het oude gebleven. Als we niet de verbazing hebben ondergaan van hetgeen door de herders is gezegd (Lucas 2 18) dan is het een Kerstfeest zonder vreugde geweest. Slechts zij, die in aanbidding voor de kribbe hebben geknield, hebben echt het feest gevierd. In hun hart is het licht ont stoken, dat hun pad verder zal verlichten. Meer uitnodigingen dan ooit tevoren (Van onze kerkredactie) Voor het eerst in de geschiedenis van zijn evangelisatiewerk heeft dr. Billy Graham al zijn naaste medewerkers over de gehele we reld bijeengeroepen voor een re traite. Deze werd de dagen voor kerstmis gehouden in Warrenton, Virginia in de V.S. Tijdens deze retraite maakte dr. Graham be kend, dat hij volgend jaar weer een bezoek hoopt te brengen aan Europa. Hij zal een vijfdaagse evangelisatiecampagne leiden in Parijs en omgeving en bovendien korte campagnes in West-Berlijn, Neurenberg en Stuttgart. Tevens zal dr. Graham en gelisatleteam een bezoek brengen aan het verre Oosten. Hij zal een campagne leiden van negen dagen op de Phillip- pijnen met grote samenkomsten in Ma nila, Davao, Cefou en Iloilo. Vervolgens hij in maart van het vólgend jaar naar Formosa waar hij negen dagen lang zal spreken en brengt dan een be zoek aan Japan op uitnodiging van de baptisten aldaar. Voor het volgend jaar staat slechts één campagne in de Verenigde Staten op het programma, namelijk een kruistocht van enkele weken in Los Angeles, waar men sen uit geheel zuidelijk Californië getrok ken zullen worden. Open deuren In een toespraak zei dr. Graham, dat ln bepaalde delen van de wereld de deu ren zich schijnen te sluiten voor deze vorm van massa-evangellsatlearbeld dat ln andere plaatsen de kansen juist groter zijn dan ooit tevoren. Tijdens de retraite kwam een uitnodiging onderte kend door 13.500 Inwoners van de stad Kansas om daar een kruistocht te ko men lelden. Het aantal uitnodigingen voor bijeen komsten en campagnes is groter dan ooit tevoren. Alleen reeds 68 universitei ten hebben dé evangelist uitgenodigd te komen spreken tot de studenten. Steden uit 46 van de 50 Amerikaanse staten hebben uitnodigingen gezonden om een campagne te komen beleggen en voorts kwamen officiële uitnodigingen voor Canada, Mexico, Zuid-Amenka, Australië, Engeland, Frankrijk. Duits land, Jamaica. Bermuda, Guantanamo Bay en Cuba. Het team heeft reeds voor lopig toezeggingen gedaan om in 1964 campagnes te leiden in Omaha, Ne braska; Golumbus, Ohio, Denver, Colo rado, San Diego, Californië en Rio de Janeiro. Korte campagnes zullen wor den gehouden in Halifax, Canada, Nova Scotia en Ln de Braziliaanse stad Re cife. Nieuwe strategie Tevens heeft het team tijdens deze retraite besloten om over te gaan tot nieuwe strategie. In de eerste plaats werd besloten dat meer „associatie-evan- gelists" zullen worden aangetrokken om op verschillende continenten gelijktijdig campagnes te organiseren en te leiden, Zo werd medegedeeld dat de Zuidame- rikaanse evangelist ds. Fernando Van- gioni tot het team is toegetreden om Dr. La Fleur spreekt over chr. onderwijs hiermee de twee gemeenten gaat dienen; te Vianen: J. C. Langev kand. te Brandwijk. Aangenomen naar Noordfoergum: Boonstra, hulpprediker te Groningen, laatstelijk vrijgemaakt predikant Leens. Op de 1 1 de Vereniging dag 28 december in Utrecht zal worden gehouden zal dr. A. la Fleur het woord voeren. Hij houdt een rede over het on derwerp: „Wat verwachten wij in de toekomst van het christelijk onderwijs". Dr. La Fleur vervangt dr. Roelink, die wegens ziekte verhinderd is. De negerevangellst ds. Howard Jones zal onder de vlag van het Bllly Gra- ham-te&ra naar Afrika vertrekken voor groot aantal massabijeenkomsten in Liberia, Sierra Leone, Nigeria en Ethio pië. HIJ is bovendien uitgenodigd om in Zuid-Amerika een campagne te lelden waar zowel blanken als kleurlingen en negers toegelaten znllen worden. Dit is de eerste keer dat nlt Zuld-Afrlka een degelijke uitnodiging is gekomen. de plaatselijke medewerkers campagne. Zelfs voor campagnes van kortere duur zullen in de plaatsen na- zorgers een opleiding van een jaar krij gen om te spreken met de mensen die tijdens de bijeenkomsten te ken nen geven dat zij een nieuw leven willen beginnen. Ernstige woorden in Kerstredes „De wijze mannen in de oudheid volg-, den een ster. De moderne mens heeft x. ..v, .w.uwxuo PT een gebouwd, maar tenzij de gaat hij in 'maart van het mlgend jaar boodschap van deze nieuwe ster dezelt- v-de JS 3iS de hunne, zal onze wijsheid tót niets leiden". Aldus de Engelse Koningin, Elizabeth II, in de kerstbood schap, die zij dinsdag v sprak. Ook de Belgisch. wijn sprak ernstige woorden tot zijn volk. Hij wekte het vooral op tot toe wijding aan het algemeen welzijn „dat moet zegevieren over de persoonlijke belangen en deze in een harmonieuze synthese moet trachten in te schake len". De Westduitse bondskanselier, dr. Adenauer drong er vooral op aan, dat de Duitsers zich dieper bezinnen op de parlementaire democratie, waarvoor men een groter verantwoordelijkheids besef zou dienen op te brengen. De Algerijnse premier, Ben Bella, richtte zich speciaal tot de Algerijnen van Europese afstamming. Hij drong r op aan het verleden te vergeten en ve_ trouwen te stellen in de toekomst van het land. Premier Nkroemah van Ghana t-, enen, dat „burgers die zich schuldig maken aan subversieve activiteiten, die nen zich los te maken van zelfzuchtige belanven en de partij en de regering te helpen voor iedereen een beter be- staan te verwezenlijken". Stola voor predikanten bij de luchtmacht Onder de irotestantse geestelijke ver zorgers bij de Koninklijke Luchtmacht wordt de wens geuit over te gaan tot gebruik van stola's, die in de eredien sten over uniform of toga gedragen kun nen worden. Sommigen hebben al sinds enige jaren een stola, enkele zelfs in de liturgische kleuren van het kerkelijk jaar. De standaard-stola zal zijn uit gevoerd in zwart met het luchtmacht- embleem, waarboven een kruis is ge borduurd. In meerderheid is men het over algemene invoering eens om bij plechtigheden in uniform toch enigszins onderscheiden te zijn van andere mili tairen. Bij de geestelijke verzorging van de Koninklijke Marine is men verleden jaar reeds tot het gebruik van een stola overgegaan, hier eveneens meestal in zwart met in goud geborduurde chris telijke symbolen. Ds. E. V. J. Japghen overleden In Putten is na een zeer langdurige ziekte over eden de hervormde emeritus predikant ds. E. V. J. Japghen. Hij werd 77 jaar oud. Deze, in 1885 geboren, pre dikant begon zijn ambtelijk werk op 10 november 1912 in Waarde. Hij diende achtereenvolgens Aalst, Hei- en Boelcop, Kockengen en Maartensdijk. Zijn laatste ?:emeente was Waarder, waar hij op 1 ebruari 1950 met emeritaat ging. Directeursfunctie bij tropeninstituut voor prof. Oomen Prof. dr. H. A. P. C. Oomen, directeur der onderafdeling voedingsgeneeskunde der afdeling tropische hygiëne en ge ografische pathologie van het Koninklijk Instituut voor de Tropen te Amsterdam is per 1 januari benoemd tot directeur der laatstgenoemde afdeling. Hij volgt in deze functie prof. dr. J. W. Wolff op. Nog één herinnering uit die allereerste Gro ningse jaren. Ik heb al verteld dat we geregeld kerkten, en dus bleven we ook op Oudejaarsavond niet thuis. Ik herinner me zelfs dat we trouwens ook op Nieuwjaarsochtend present waren, en dat is her en der een teken van mateloos meeleven, maar daarover zal ik het nu niet hebben. Oudejaarsavonddiensten warén in die zeer voor oorlogse tijden een gebeurtenis. De stammen trok ken op; óók zij, die 6inds het vorige jaar de kerk niet meer van binnen hadden gezien. Dat is thans al vele jaren anders. Behalve in de oorlogswin ters herinner ik me geen enkele stadbeurt, die in opkomst en sfeer kon wedijveren met die vroegere diensten, en mijn stedelijke herinneringen omvatten ook al weer meer dan 'n kwart eeuw. Enerzijds zal dat wel 'n gevolg zijn van de sindsdien opgeko men liefde voor de kerstnachtkerkgang. Maar an derzijds dragen wij, predikanten, toch ook wel de schuld van het aleemeen ontwennen aan een kos telijke gewoonte. Wij zijn in het verleden nog al eens bar en boos te keer gegaan tegen die één-avond- vliegen die we het hele jaar lang niet gezien hadden. De een deed een beetje smalend over „Eind goed al goed!" De ander veegde hen ronduit de man tel uit. De derde stapelde hatelijkheid op hatelijkheid. Ik meen dat we daarin zeer abuis waren. We waren minder priesterlijk bewogen en minder koninklijk gul dan de Heer, di» de scharen niet kon zien zon der met innerlijke ontferming over hen 'bewogen te worden. En de menigten, die niet van repliek kon den dienen, zij het gaandeweg moe geworden c maar aan de kaak gesteld te worden, terwijl ze toch heel in de diepte van hun hart snakten naar een woord van vergeving en verzoening. En dat brengt me dan terug op die ene zeer bij zondere herinnering. Want de vermaarde kanselre denaar, die op deze onvergetelijke avond preekte, had nog weer een andere, afwijkende mening over oudejaarsavonddiensten. Hij begon met te constate ren dat er heel wat gelegenheidskerkgangers waren en dat lag dus in de algemene liin. Maar hij zei er bot over heen dat hij er daarom niet aan dacht om ook maar één woord aan de jaarswisseling te wijden. Hij zou alleen maar preken zoals hij altijd placht te preken. Over een tekst welke de gewijde aandacht kon opgetekend vinden daar en daar, vers zoveel en zoveel. Maar helaas, die gewijde aandacht was op het zelfde moment totaal zoek. Er was geen sprake meer van welke aandacht ook, laat staan van enige wijding. Hoe is me dat alles bijgebleven door de jaren heenl Het was doodgewoon of een enorm veel koppig publiek prompt zich afkeerde van de kansel. Niet dat de mensen wegliepen want dat deed men destijds beslist niet Maar de harten en de hersenen liepen wel weg; ze liepen léég als een doorgeprikte fietsband. Aan die dienst heb ik louter en alleen negatieve herinneringen overgehouden. Ik weet dat we niet hebben gezongen van de verglijdende uren, dagen, maanden en jaren. Ik weet ook dat we evenmin het lied over het gras, waarop een mensenleven gelijkt, hebben aan de orde waren ik'herinner rae°er ge"en steek van. Maar wel weer iets heel anders. We liepen terug door de volle straten, over de wijde markten waar Groningen zo rijk aan is Daar waren heel wat mensen op de been en ze waren zeer luidruchtig: jenever en voetzoekers waren zeer ge liefd in die dagen. En verder hoste of zong men, en wét men zong was bepaald niet „Uren, dagen, maanden, jaren!" Het waren de tophits van het be gin van deze eeuw. die overigens toen nog niet die verzamelnaam droegen. He' was een even boei ende als ontstellende bende. Maar toen we thuis kwamen, heb ik zeer luide een van die tophits ten gehore gebracht. Het kost te me een woedende uitval van mijn vader en een smartelijke blik van mijn moeder en het bedierf de serene sfeer volkomen. Maar ofschoon ik graag toegeef dat ik uitvallen en blikken in de regel ruim schoots verdiende, schuif ik in dit bijzondere geval de schuld volledig af op de predikant Want als de kerk haar vierdagen niet oprecht feestelijk weet te vieren, dan is het haar schuld als dronkemansgelal en onvoorstelbaar kabaal de taak overnemen En daarom heb ik zelf altijd „Uren, dagen, maanden,

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1962 | | pagina 2