Uw probleem is het onze Openbaar onderwijs is in Colombia volslagen r.k. v.s. Tn het bouwbedrijf kan harder gewerkt worden Een woord voor vandaag Geef pater Van Kilsdonk ruimte en vrijheid Vorstverlet is Ziekteverzuim steeg 11a oorlog tot liet dubbele 2 WOENSDAG 19 DECEMBER 1962 ANDERZIJDS OECUMENISCHE KERKDIENST In het oktober-nummer van „Kerk en theologie" geeft prof. G. C. van Niftrik, zijn mening over de veelheid van oecumeni sche kerkdiensten die ons tegen woordig overspoelen. Hij gaat uit van een kerkdienst te Parijs die hij bezocht en waar een En gelse, Franse en Duitse predi kant voorgingen. Hij vervolgt: testanten vertroostend sterkend zijn geweest door dienst als voor ogen te zier zij, in Frankrijk een onaa lijke minderheid vormend, noch tans behoren tot een wereldwijde beweging. Als demonstratie, als vlagvertoon heeft zulk een samen komst stellig zijn nut. Bovendien leeft het oecumenische dikwijls nog zo zwak in de kerken, dat er steeds weer op gewezen moet wor den en er steeds opnieuw propa ganda voor moet worden gemaakt. Toch kan ik niet verhelen, dat ik onbevredigd uit de kerk kwam. Nu had ik warempel drie preken ach ter elkaar gehoord, één in het En gels door John W. Sadig. bisschop van Nagpur, Zuid-India. één in het Duits van Hanns Lilje. bisschop van Hannover, en één in afschu welijk Frans van Monseigneur Justmus, aartsbisschop van Molda vië. die zijn Frans goed maakte door de schilderachtige wijze, waarop hij als Grieks-orthodoxe bisschop was uitgedost. Waarom was ik onbevredigd? Omdat ik niet anders dan de zo langzamerhand nu wel bekende se rie oecumenische gemeenplaatsen had gehoord. Als een mens één of twee zondagen per jaar eens naar een ènder gaat luisteren, wil hij graag een echte en een goede preek horen. Maar die opmerking is te persoonlijk. Zakelijker ge zegd: ik heb het betreurd, dat het evangelie in die oecumenische dienst zo onvolledig, zo half werd verkondigd. Eenheid, vrede, ge meenschap. broederliefde enz. Schoon en goed!Maar in een kerk dienst. ook en vooral in een oecu menische kerkdienst moet men toch het gevoel en de zekerheid hebben naar het hart en de kern het evangelie te worden heen- Pro/. van Niftrik zegt dan ver der dat met name de I.C.C.C („waar ik persoonlijk niet de minste sympathie voor heb") de Wereldraad, waardoor de oecu menische diensten door gestimu leerd worden, als een dreigende schaduw zal blijven begeleiden. Daaraan zal de Wereldraad dan zelf schuldig zijn, en wel door de godsdienstoefening als ik nu in Parijs heb bijgewoond, aldus Drof. van Niftrik. De I.C.C.C. heeft namelijk één voordeel: Dat hij er namelijk geen twijfel aan laat. dat het hem te doen is om de meest innerlijke kern van het evangelie, en wel de verzoe ning in en door het bloed van Je zus Christus. De I.C.C.C. doet dat op een wijze en in een terminologie, die ik onmogelijk kan aanvaarden. Maar hij doet het. Men versta mij wel. Ik ben niet op de ketterjacht. Dat ligt mij wei nig. Ik betwijfel geen ogenblik, dat het ook de bisschoppen Sadiq. Lilje en Justinus om de verzoening in en door het bloed van Jezus Chris tus te doen is. Maar ik wou, dat zij het een beetje duidelijker zei den. Ik wou. dat al die oecumeni sche samenkomsten, waaraan wij tegenwoordig zo rijk zijn eens wat minder over broederschap en lief de en wat méér over Jezus Chris tus en de verzoening in en door Hem spraken. Het is hopelijk dui delijk wat ik bedoel. Wij moeten de I.C.C.C. de wind uit de zeilen nemen door ons in de Wereldraad, die wij van harte lief hebben, intenser te concentreren op het evangelie zelf. Men mag van die Hervormden, die in de Wereld raad iets te vertellen hebben, ver wachten, dat zij op deze dingen eens de aandacht vestigen. Mis schien worden zij daarbij straks geholpen door de Gereformeerden. De Gereformeerde voorstanders van aansluiting bij de Wereldraad zeggen steeds, dat ook het Gerefor meerde geluid in de symphonie der kerken, in de Wereldraad verenigd, moet worden gehoord. Ik hoop en verwacht, dat het dat geluid zal zijn. Ik moet eerlijk zeg- fen. dat ik die eeuwig herhaalde Angelsaksische verhaaltjes over broederschap en anti-kolonialisme meer dan moe ben. Laat men er toch voor zorgen, dat samenkom sten als die van 12 augustus in l'Oratoire niet verworden tot oecu menische show en parade. Als kér ken samenkomen moet het altijd gaan om het evangelie zélf, niet om een eenheidsideaal an sich. Memorandum Prot. Raad van Kerken 150 miljoen gaan De Verenigde Staten zijn dit jaar begonnen financiële steun te verlenen aan het achterlijke Co lombia. Een eerste bedrag van ruim twaalf miljoen gulden werd dit jaar reeds gegeven om het systeem van openbare scholen uit te bouwen. Colombia rekent er evenwel op dat het in de komende vier jaar in totaal nog ruim 150 2icht uit nieuwingsplan te financieren. De en de moraal. Daarom heeft de R.K. gulden geven kerkredactie) rooms-katholieke school. De Evangelische Raad van Kerken van dit land heeft nu een uitvoe rig memorandum opgesteld waar in het gehele onderwijssysteem van Colombia uit de doeken wordt gedaan. Het memorandum is bedoeld als een ernstige waar schuwing aan de Amerikaanse regering. Het onderwijssysteem van deze rooms- katholieke staat is geheel gebaseerd op de uitspraak van paus Pius XI dat het onderwijs de voornaamste opdracht van de kerk is en niet van de staat. Het episcopaat van Colombia heeft dit zo uitgelegd dat het het recht bezit toe inspecteurs van het onderwijs op te tre- Nog in 1958 heeft het episcopaat deze eisen opnieuw gesteld en ernstige kri tiek uitgeoefend op de regering die toe stemming verleend had voor het stich ten van bijzondere. ongesubsidieerde scholen. Het gevolg was dat vele pro testantse scholen de deuren sindsdien hebben moeten sluiten. Toezicht Volgens de Colombiaanse wetgeving is het belangrijkste vak, dat op de open bare school gegeven wordt, het onder wijs in de rooms-katholieke godsdienst. Dit onderwijs moet gegeven worden door rooms-katholieke priesters. Tevens hebben de parochiepriesters liet recht van inspectie op de scholen in de plaat sen waar zij de jurisdictie hebben. De bisschoppen moeten toezicht uitoe fenen op alle leerboeken en hun goed keuring hechten aan nieuwe boeken. Bo vendien kan op last van een bisschop een bepaalde onderwijzer, leraar of hoogleraar eenvoudig worden ontslagen als deze volgens de idee van de bisschop onderwijs geeft dat niet overeenkomstig is met de rooms-katholieke inzichten. Alle leerboeken geschreven door pro testanten zijn bij de wet verboden, dus ook voor protestantse scholen. Boven dien mag geen gebruik gemaakt wor den van bijbelvertalingen die niet door de Rooms Katholieke Kerk offi cieel zijn goedgekeurd. Verboden boeken De lijst van verboden, boeken in Co lombia bevat ongeveer 5000 titels. Al de werken van Jean-Paul Sartre en An- dré Gide, zijn verboden, zowel als boe ken van Victor Hugo, John Milton (Het verloren paradijs), Ernest Renan, Ema nuel Swedenborg en Emile Zola, maar ook het prachtige werkje van Pascal: „Gedachten." „Ik heb gezien en getuigd, dat deze de Zoon van God is", zegt Johannes de Doper tot zijn discipelen. Hij heeft het gezien omdat hij de Heilige Geest op Christus heeft zien neerdalen, omdat hij gezien heeft hoe Jezus Christus niet alleen de vervulling van de Heilige Geest ontving, maar tevens ook als vervuld mens leefde. Maar zien is alleen niet voldoende. Johannes heeft ook getuigd. Die twee woorden zijn onlosmakelijk aan elkaar ver bonden in de Bijbel. Ze horen bij elkaar als Rotterdam en zijn haven. De een kan zonder de ander niet bestaan Niemand kan getuigen die niet gezien heeft. Het.geloof is geen verhaaltje, geen legende uit een ver verleden. Het geloof is nuchtere werkelijkheid nu, of er is geen geloof. Dat geloof is immers geen aanvaarding van een feit uit de oudheid, maar een ontmoeting met Christus in het heden. We geloven niet in een God in de hemel, maar in God die vlees, die mens is geworden, Zich geopenbaard heeft, en Zich telkens opnieuw in ons leven openbaren wil. Hebben wij gezien, hebben we Hem daadwerkelijk in ons leven ontmoet? Hebben we dan ook getuigd? Dat laatste hoort er ook bij. R.k. studenten (boos op curie): Rome heeft inderdaad het hoofd van pater Van Kilsdonk geëist. We schreven gisteren reeds van ge ruchten, dat de curie het ontslag van de Amsterdamse studenten pater zou geëist hebben. Deze zijn nu inderdaad door de bisschop van Tot de gevaarlijke boeken worden gerekend werken van Sinclair Lewis, Thornton Wilder, Pearl Buck, en zelfs - „Gullivers reizen" van Jonathan s»ili. ontvangen te hebben van het zo- Ook werken van wiiiiam Faulkner en genaamde heilig officie, waarin zelfs van de „protestant" Zane Grey - nafpr behoren tot de gevaarlijke boeken. De I inderdaad net ontslag an patel boeken van sir Walter Scott worden Van Kilsdonk wordt verlangd. De gevaarlijk bisschop heeft deze stap echter nog Deze is er in intellectuele r.k„ kringen in ons land niet populairder op geworden door deze daad. Het ziet er naar uit dat de intellectuele r.k. wereld zich groten deels achter pater Van Kilsdonk zal plaatsen. De studentenvereniging heeft een brief aan bisschop Van Dodewaard geschreven waarin o.a. gewezen wordt op de grote betekenis van deze pater, die de St. Adelbertvereniging zijn Haarlem, Van Dodewaard, beves- kritiek op de curie spuide, - tigd. Hij vertelde gisteren een brief Folklore-onderzoek op de Antillen Op Curacao verblijft op het ogenblik dr. G. van Wengen, die verbonden is aan het Museum voor Volkenkunde van de Leidse universiteit. Dr. Van Wengen heeft, voordat hij naar de Antillen kwam. een jaar doorgebracht in Suriname, waar hij in opdracht van de stichting wetenschappelijk onderzoek Suriname en de Nederlandse Antillen sociolo gische onderzoek instelde naar de J; gevens, beeld- en geluidmateriaal zamelen van de Antilliaanse muziekfol- klore. Hii zal zich hiervoor in verbin ding stellen met verschillende Antilli aanse componisten en beoefenaars van oude en nieuw Antilliaanse muziek. Het materiaal dat dr. Van Wengen verzamelt zal in Nederland worden ge bruikt voor wetenschappelijke en voor lichtingsdoeleinden. De Sint Nicolaas-actie van de Wou- drlchemse voetbalvereniging welke zeer goed van opzet was. is door de bekende omstandigheden in zijn geheel afgelast. Dit betekende voor de vereniging een grote financiële strop. Om deze strop enigszins te boven te komen houden zij nu op zaterdag 22 december a.s. een grote draaiavond in het verenigingsge bouw aan de Visserdijk welke om zeven uur zal aanvangen. i Beroepin gswerk NED. 1IERV. KERK Beroepen te Lisse (toez.): S. Kooistra te Puttershoek: te Amsterdam. Marana- thakerkgemeente-b: dr. E. J. Beker, stu dentenpredikant te Utrecht. GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen te Doetinchem: E. de Vries te Tijnje; te Delft, 7d« pr.pl.: J. P. Has pels te Apeldoorn. Aangenomen naar Heiloo: W. Molenaar te Schoonoord; Nw. Vennep. 2de beroep: G. W. H. Peddemors te Heerde. GEREF. KERKEN (vrijgemaakt) Bedankt voor Amersfoort-Centrum 3de p.pl.: J. Kok te Enschede-Zuid. CHRIST. GEREF. KERKEN Beroepen te Ede. bjj accl.: J. Brons te Bunschoten. Bedankt voor Nieuwe Pekela: W. van Heest te Emmen. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Oostkapelle: H. van Gilst te Lisse; te Rhenen: C. Wisse te H. I. Ambacht. Bedankt voor Barneveld: W. C. Lamain te Grand Rapids, V.S. Voorzitter N.C.A.B. blijft er bij: goedwillenden, handhaaf ik toch, t dat over het algemeen de ar- ^0 VOOTKOIHGIl beidsprcstatie beneden het peil blijft, dat men verwachten mag. (Van onze soc.-econ. redactie) In verbetering van dit peil ligt een van de belangrijkste moge- voorzitter ook geen recht doen weder- „de sfeer, waarin de heer Van Eibergen zijn opmerkingen maakte, lijkt mij de juiste om als christenen met elkaar te discussiëren". Vorstverlet Ijjkheden tot produktiviteitsver- hoging in het bouwbedrijf. Met deze woorden handhaafde de heer D. Versloot vanmorgen in de jaarvergadering van de Ned. Chr. Aannemers- en Bouw-Behalve door harder werken, vakpatroonsbond te Utrecht zijn heer Versloot van mening, dat ook door eerder in een radiocauserie in genomen stelling, dat er in het bouwbedrijf harder gewerkt kan worden. De heer Versloot bleek slecht te spre ken over de reactie, die de heer A Borstlap, secretaris van het C.N.V., eveneens via de radio had gegeven. De heer Borstlap had een aannemersbond, die halsstarrig weigert ook maar een stap te doen in de richting van een be drijfschap. het recht ontzegd zich te be klagen over onvoldoende activiteit f de bouwvakarbeiders. In schap zouden imme mers alle problemen heid open worden. een betere bestrijding van produktie- verlies ten gevolge van onwerkbaar de produktle in het bouwbedrijf opgevoerd zou kunnen worden. Niemand houdt op het ogenblik meer staande, dat dit probleem niet technisch oplos baar zou zijn. De kwestie van de be strijding van het vorstverlet is daarom primair een financieel probleem gewor den. Dit zal extra kosten meebrengen, maar anderzijds zijn er besparingen mo gelijk op vorstverletultkeringen en vorstverletpremies. Ook al zouden de extra kosten hoger zijn, dan zijn deze naar de mening van de heer Versloot nog verantwoord, want het gaat hier het voorkomen van een nationaal produk- met de werkne- tieverlies op het gebied van de bouw. n de bouwnijver- Althans aanvankelijk zal echter de <Jver- eerlijk besproken kunnenheld hier het verlossende woord moeten spreken. ,,?U«ndVrultorrS. Trmzou pl.'Tp°£j«pSTdf hïï? vS.lSt" ook'^vïTd? trouwe plichtsvervulling van de arbei- ^fF^'e t b^wTbedriif°iets ders aanspraak gemaakt kunnen worden, bedrijf. Wil er in het bouwbedrijf iets indien deVrkgevers de pbo m.eJ g.do^.Und, kninnn, meende de menwerking tussen alle werkgevers- werknemersorganisaties in de bouw bedrijf- van deze c.a.o. afzijdig houdt, is dit contract door de Rijksbemiddelaars nog steeds niet algemeen verbindend- ver klaard. De heer Versloot vond dit be leid van de overheid niet te rijmen met het stimuleren van de eigen verantwoor delijkheid van het bedrijfsleven. Hij Het tegen deze gang van zaken een fel pro test horen. Loouehaos Hij stelde met nadruk vast, dat de chaos op loongebied in het bouwbedrijf uitsluitend en alleen een gevolg is van het uitblijven van de algemeen verbin dend verklaring door het College van Rijksbemiddelaars. „Het voortduren van deze toestand is de beste methode om het instituut van de c.a.o. in het bouw- werken. De heer Verslont vond dit een ,ni goede methode om de N.C.A.B. voorgoed kopschuw voor de p.b.o. te maken. Heel wat sympathieker noemde hij de reactie van de heer J. van Eibergen, voorzitter van de Ned. Chr. Bond van werknemers in de Hout- en Bouwnijver heid. De heer Van Eibergen had het pijn gedaan, dat de voorzitter van een geest verwante werkgeversorganisatie deze uitlating had gedaan, omdat er ook nog zoveel plichtsgetrouwe werknemers zijn. De heer Versloot had echter ook niet bedoeld alle bouwvakkers in gebreke te stellen en daarom had de heer Vwi Eibergen de woorden van de NCAB- Ondanks medische vooruitgang noodzakelijk zijn. Deze samenwerking is op het ogenblik echter ver te zoeken Van de Raad van Bestuur Bouwbedrijf gaat als samenwerkingsorgaan der werkgevers geen enkele kracht uit. Door onderlinge tegenstellingen en prestige- strijd is dit orgaan vrijwel vleugellam. De beslissing van de algemene aanne mersbond om per 1 januari 1964 uit de zelfs "aan een herstel dé samenwerking met de N.C.A.B. niet toegekomen is. Op bet punt van de c.a.o. bad de al gemene aannemersbond zich reeds lang In vergelijking met voor de oorlog is het ziekteverzuim tot ongeveer het dubbele toegeno men. Toenemende welvaart en medische vooruitgang gaan niet samen met een vermindering van het verzuim. Aldus twee con clusies uit de ziekteverzuimsta tistiek van het „Nederlands in stituut voor praeventieve genees kunde". De algemene uitkomsten van de ziekte- en ongevallenver- zuimstatistieken over de periode 1947-1961 heeft dit Instituut thans gebundeld uitgegeven. Het ziekteverzuim heeft een stand vastig aeizoenpatroon: telkenjare wordt Ihet „zomerdal" van het ziekteverzuim gevolgd door een toename tn het na jaar, zo luidt een andere conclusie. Veestal is een duidelijke piek te zien In de maanden Januari tot maart, ter wijl daarna het verzuim weer afneemt. In december is soms een tijdelijke ver mindering van het ziekteverzui Situatie reformatie baart tien herv. predikanten zorgen Een tiental hervormde predikanten Nederland zegt diep ongerust te zijn over de situatie waarin de reformatie ver- keert ten opzichte van de oecumene. Zij nemen, die toegeschreven kan wor-j menen dat het hoog tijd wordt dat er co- den aan de Invloed van de feestdagen, j ordinatie en een uitwisseling van gedach- Het weekpatroon geeft een groot aan-; ten plaats heeft. lal verzuimen op maandag en het ge- £ij wjj e€n oecumenisch beraad in de leideltjk verminderen van dit aantal i kerken op een verantwoord theologisch ln de lobp van de week te zien. njVeau brengen en gezamenlijk werken Het verloop bij het ongevallenverzuim aan de ontwikkeling van een waarlijk U tegengesteld aan dat van het riekte- oecumenische theologie uim Hier is in de loop der jaren! De initiatiefnemers houden duidelijk afnemende tendens zicht- gres op 4 januari baar. Deze dalende lijn kan waarschijn lijk gezien worden als een teken betere arbeidsomstandigheden aandacht J~ overzicht. In het tijdschrift van het Instituut „Mens en onderneming" wordt onder meer gesteld, dat van een ongunstige in vloed van de vijfdaagse werkweek en van de daaruit voortgevloeide verlenging van de dagelijkse werktijd op het ziekte verzuim bij een bedrijfsonderzoek niets ie gebleken. de Janskerk te Utrecht, onder leiding van ds. L. Brink van Velsen. In de morgenvergadering zal dr. R. Boon, herv. predikant te Lands meer referen over Enige aspecten var de traditie. In de middagvergadering zal dr. J. M. Hasselaar, predikant te Utrecht spreken over: Barth's exegese van de Efezenbrief. Ds. A. F. L. v. Dijk zal het middaggebed leiden, en ds. A. de Jonge van Zaandam aan het eind de ves pers bidden. Na de referaten zal er eei .beraad worden gevoerd over de grond lijnen van een oecumenische theologie. gebrandmerkt als dubbel en werken van Dostojefsky als gevaarlijk. Jonge mensen mogen de werkjes van Mark Twain niet lezen, omdat de schrijver een protestant was. Shake speare's „Hamlet" en „Romeo en Ju- liet" mogen alleen door volwassenen gelezen worden. Het opmerkelijkst is dat het boek van Mussolini Geschie denis van een jaar" geprezen wordt als een practisch boek, en het „Leven met mijn vader", geschreven door zijn zoon Vittorio Mussolini, dat inder tijd de wereld schokte, omdat het bombarderen van de Ethiopiërs een „kostelijke grap" werd genoemd, wordt voor jonge mensen aangeraden. Zendingsgebieden Enkele jaren geleden is ongeveer twee derde van Colombia tot zendingsgebied verklaard. Dat was een gebied waar de Rooms Katholieke Kerk van Colombia de alleenheerschappij verkreeg. Alle protestantse scholen in dit gebied moes- dan ook onmiddellijk gesloten wor- Volgens dit memorandum staat in ar tikel 77 van het onderwijsreglement voor het departement Cundinamarca dat al le klassen van de scholen de mis moeten bijwonen op kerkelijke feestdagen. Maar het gevolg is dat de schoolkinderen iedere zondag als klas naar de mis moeten en dat afwezigheid wordt gestraft. Zo bevat het reglement voor het departement Tolima zelfs de eis dat kinderen de mis op zondag bij wonen. Voor middelbare scholieren wordt een straf bepaald voor het verzul- van een mis, mocht het drie maal niet genomen, omdat hij eerst nog door correspondentie met het Va- ticaan wil proberen de zaak voor de pater op te Gisterochtend is de studentenvereniging Sanctus Thomas Aquinas bijeengekomen om het dreigende ontslag te keren. In studentenkringen heerst" grote veront waardiging over de brief bedrijf tot mislukking te doemen en de weg naar de bindende loonregeling op nieuw te banen. Erkentelijk was de heer Versloot de beslissing van minister De Pous de risicoclausule voor de periode na 1 juni 1962 te doen herleven. De gevallen die hierdoor geholpen kunnen worden, be horen tot de meest schrijnenden. Wat betreft de hantering van de nor men voor het loonbeleid hoopte hij, dat de centrale organisaties meer begrip zullen hebben voor de positie van het bouwbedrijf, dan in het verleden de overheid. Als belangrijke taken, die het bouw bedrijf in de toekomst nog zal moeten aanvatten, noemde de heer Versloot de reorganisatie van het aanbestedingswe- zen en het verzorgen van een behoorlijke representativiteit van het bouwbedrijf. In de ogen van het publiek heeft het bouwbedrijf lang niet het aanzien t erkenning die het toekomt. De ledenvergadering discussieerde vandaag diepgaand over vele organisa torische vraagstukken, die het bouwbe drijf beter kunnen doen functionneren. De voorzitter wilde daarbij geen enkele oplossing bij voorbaat afwijzen. Ook de p.b.o. wenste hij niet uit te sluiten, al legde hij zich hierop bij voorbaat ook niet vast. „De beste oplossing, welke de ze dan ook moge wezen, zullen wij kie zen", aldus de heer Versloot. of vaker voorkomen dan kunnen kinderen zonder meer van school stuurd worden. Bovendien is in dit gehele gebied be paald dat alle kinderen, dus ook van protestantse en Joodse ouders, verplicht zijn om het rooms-katholiek godsdienst onderwijs te volgen. Daar spreekt ook artikel 25 over waarin wordt gezegd: „Als het bewezen is dat een leerling, ingeschreven als niet-rooms-katholiek. zijn godsdienstig geloof uitdraagt en anderen probeert te winnen moet deze door de leraar onmiddellijk van school gestuurd worden. De crucifix moet i le klassen van openbare scholen hangen en een beeld, van Maria moet in di schoolhal worden opgesteld. Hoe groot de macht van de pries ters is blijkt uit artikel tien van ieder schoolreglement: ,De parochiepries ter, moet, in zijn functie van plaatse lijke schoolopziener, de bijeenkomsten van onderwijzers en leraren bijwi om hen godsdienstig te orienteren en pedagogische normen bij te brengen om de godsdienstige bijeenkomsten ir de school te organiseren en het more le groei van opvoeders en leerlingen te bevorderen. iAdvertentie VERRASSEND KERST GESCHENK J-581-4VS Deze prachtige Zwitserse platenspeler geheel compleet met versterker en luid spreker voor slechts L70 inb. chassis F 200.- op sokkel F 220.- deksel F 56.50 Er zijn nog meer modellen, vraagt hiervoor de folder aan Uw handelaar, of bij de importeur: N.V.NAHO- PRINSENGRACHT 655 - AMSTERDAM-C. hoven is met een brief te hulp gesneld. Essedum In het Amsterdamse rooms-katholieke studentenblad Essedum heeft men al" studentikoze wanvormen laten vallen t in een ernstig betoog geschreven: deze concilie-periode, waarin zoveel ten kenen wijzen op een nieuw pinksteren in de (Rooms) Katholieke Kerk, tekenen, die hoopvol en m-zt veel vreugde door de Amsterdamse katholieke studenten zijn verstaan, valt plotseling dat bericht over pater Van Kilsdonk. Al schijnt nog geen definitieve beslissing genomen te zijn, ieder van ons voelt dat Van Kils- donks werk ernstig wordt bedreigd. Ieder die zich betrokken voelt bij het kerkewerk onder de Amsterdamse stu denten, weet en ervaart hoezeer Van Kilsdonk in prediking en bediening ge stalte poogt te geven aan de levende werkelijkheid van de Heer. Juist om deze re'den menen wij onze verontrusting verbijstering over de dreigende maatregel van het heilig officie niet te mogen verzwijgen. Het h officie zou met de voorgenÖmeit maatregelen optreden als rechter in een zaak waarin deze instantie aangeklaagde is. Dat het h. officie, de congregatie die waakt over geloof en zeden, van zins schijnt in te grijpen, suggereert dat Van Kilsdonk in zijn rede voor Adelbert of bij andere gelegenheden het geloof der kerk zou, Rebben aangetast. Zijn kritiek was' ecfitér 'gericht tegen bepaalde Ro meinse bestuursinstnnties. j Het is duidelijk dat- Van Kilsdonk vahüit iedere willeke'ux ige positie, of ieder willekeurig ambt deze rede had kunnen houden. Het is niet duidelijk waarom hij in zijn functie van studen tenzielzorger op deze manier gestraft z moeten worden. En met hem de studen tengemeente. Dit kerkewerk moet door gang vinden. Wij doen dan ook als leden van de kerk van Haarlem een dringend beroep op de bisschop de ruimte en de vrijheid te laten bestaan, waarin de studentenzielzorg haar kracht kan be houden". Meer dan 30.000 bijbels in hotelkamers (Van c kerkredactie) Dezer dagen heeft de vereniging „De Nederlandse Gideons" haar jaarverslag gepubliceerd. Deze vereniging legt zich er op toe te zorgen dat in iedere hotel kamer van ons land een bijbel of N,eu- Testament te vinden is. Volgens het jaarverslag werden tot nu toe in totaal 31.954 bijbels uitgezet. De ervaring heeft geleerd dat deze veel gebruikt worden. De verenig.ng telde 814 leden. Het aan tal contribuanten daalde iets tot 1.320. In samenwerking met het Nederlands Bij belgenootschap werden in het verslag- 20.000 Nieuwe Testamenten gedrukt de Gideonbeweging. Alleen al in Amsterdam werden de laatste maanden 200 exemplaren van deze nieuwe uitga- uitgezet, voornamelijk in nieuwe ho tels. Al deze bijbels bevatten het tele foonnummer van de telefonische hulp dienst S.O.S. in Amsterdam. Volgens het verslag konden door bemiddeling van de ingelische predikant ds. der Bij bijbels geplaatst worden i Zuiderziekenhuis te Rotterdam. het Hulp van lezers: Naar aanleiding m de opmerking van onze deskundi ge. dat het niet mogelijk zou zijn de A.O.W. op de giro te doen storten,heb ben vele abonnees ons opgebeld. Een eenvoudig briefje aan de Sociale Ver zekeringsbank is voldoende, zegt men. Men vermelde hierbij echter duidelijk de nummers. Onze hartelijke dank in de lezers! Vraag: Onlangs las ik in de krant hoe op het gasterrein te Arnhem uren lang jacht is gemaakt op een stier Het dier was tenslotte zo vermoeid, dat het zich gewillig naar de veewa gen liet slepen, waarna het in het abat toir is afgemaakt. Waarschijnlijk is het toen onmiddellijk geslacht. Het vlees was echter zo doortrokken van vermoeiingsstoffen (o.a. melk zuur, phosphorzuur, mononatrium- phospbaten, kreatinin enz.» dat het on geschikt en zelfs gevaarlijk was voor de consumptie. In Australië moet het soms een zeer lange weg afleggen de slachtplaats, maar men geeft de dieren dan een dag rust. alvorens te slachten. Dan worden deze stof fen afgevoerd. Ook het vlees van her ten en hazen, die op een drijfjacht ge schoten zijn, is ongeschikt voor voed sel. Gaarne verneem ik de mening een deskundige hierover. sumptie werd bestemd. Ten tweede kan de vraagsteller erop gerust zijn, dat hier, zelfs bij onmiddellijke slach ting. geen gevaar voor de gezondheid van mogelijke kopers dreigt. Het komt wel vaker voor, dat een in nood ver kerend doodmoe dier geslacht wordt. De keurmeesters, die na zo'n nood- slachting het vlees moeten onderzoe ken. zijn er natuurlijk van op de hoog te welke veranderingen hierin kunnen worden aangetroffen. Het glycogeen de brandstóf voor de spierbeweging is in zulk geval uitgeput en er wordt een onvoldoende hoeveelheid melkzuur gevormd; zulk vlees „besterft" anders dan gewoonlijk. De smaak is anders dan normaal en het is ook minder houdbaar. Het zal dan misschien voor waardelijk worden goedgekeurd en di rect aan verbruikers worden verkocht (dus zonder inschakeling van slagers) Indien vlees bij keuring echter geheel ondeugdelijk voor consumptie wordt bevonden, dan wordt het vernietigd. Vraag: Hoe is de koptische kerk katholieke kerk af. Door een geïso leerd bestaan van vele eeuwen is de verwijdering tussen de koptische kerk en de andere christelijke kerken er niet kleiner op geworden. In Egypte onderscheiden de kopten zich van de andere Egyptenaren in kleding, taal en gewoonten. Deze door dwang ont stane uitzonderingspositie valt nu min der op. De koptische kerk telt een kleine twee miljoen aanhangers. Er zijn ook nog rooms-katholieke en pro testantse kopten, maar deze beide groepen tellen minder dan 100.000 le- Brieven, die niet voorzien zijn ran naam en adres, kunnen niet I beantwoord worden. Geheimhou ding verzekerd. Vragen, die niet onderling met elkaar verband j houden, moeten in afzonderlijke brieven worden gesteld. Antwoord: Ten eerste weten of het dier onmiddellijk is geslacht zo Ja, of het vlees daarna Antwoord: De koptische kerk is de „nationale" christelijke kerk van Egypte en in de eerste eeuwen van het christendom ontstaan. Tot 451 maakte zij deel uit van de algemene kerk. Het concilie van Chalcedon ver oordeelde in 451 de patriarch van Alexandrië, leider van de kerk in Egypte. wegens ketterij Daarna scheidde de koptische kerk zich van de is te krijgen? Antwoord: Het gedicht is ons helaas niet bekend en zonder nadere aandui ding van de schrijver kunnen wij het Antwoord: De straat heette vroeger oud-Fries, waar „jet" gat betekende. De nieuwe naam „Kijk in 't Jat" ont stond ongeveer in 1626, toen er een huis. dat tegen de oude stadsmuur, recht tegenover de straat gebouwd was, werd afgebroken. In dit huis zat een gevelsteen, waarop een hoofd ge beeldhouwd was. Deze steen is toen naar een huis in de straat overge plaatst en er werd de tekst aan toege voegd ,,Ich kick noch int", welke spreuk betekent: ik kijk toch nog lek ker in de straat (jat). Er is hieraan nog de legende verbonden, dat Raben- haupt bij de verdediging in 1672 steeds van een daar geposteerde schildwacht te horen kreeg, dat hij nog steeds in het gat (jat) keek, dat wil zeggen: de waterweg, waarlangs Groningen van voedsel voorzien werd tijdens de bele gering. Vraag: Er zijn een paar glazen ad vocaat omgevallen op een licht beige tapijt, moquette. Het zijn lelijke vlek ken geworden, die er met lauw water, water met lodaline, ten slotte met ben zine, niet uit te krijgen zijn. Kunt u ons helpen? Antwoord: Het zal erg moeilijk zijn deze vlekken nog te verwijderen te meer daar u al van alles heeft gepro beerd. De enige raad. die we nog kun nen geven, is betten met alcohol ol blanke spiritus of verdunde ammoniak. Daarna geeft u nog een sopje van synthetisch wasmiddel en vervolgens goed naspoelen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1962 | | pagina 2