EN ZIEIK BEN MET U AL DE DAGEN MET ESSO BENT U BETER UIT! .Verzet bij de werknemers tegen zondagsarbeid A PRACHTIG TANKSTATION Eerste fase concilie werd afgesloten Paus gaf veel steun aan progressieven Een woord vandaag Werkcomité broederlijk in Holland bijeen IVÖROL Ds. J. F. Berkel: Vmuw2mt,! ZATERDAG 8 DECEMBER 1962 Niet alleen religieuze motieven In het algemeen kan gesteld worden, dat het werken in ploe gendienst op zondag, noch bij de kerkelijke noch bij de niet-kerke- lijke werknemers in trek is. Over de hele linie bestaat een grote weerstand tegen het werken op zondag. Uit de kring van de werk nemersvakbeweging valt in de toekomst dan ook een vrij groot verzet te verwachten tegen alle pogingen om te komen tot verrui ming van de ploegenarbeid, waarbij de zondag wordt inge schakeld. Tengevolge van het streven de werktijd op den duur te verkorten tot 40 uur per week is het echter niet uitgesloten, dat steeds meer ondernemingen er naar zullen gaan streven de da ling van het aantal produktieve uren op te vangen door het instel len van ploegendiensten. Het verzet onder de werknemers over de hele linie tegen werken op zondag blijkt bijzonder duidelijk uit een rapport over: Werken op 1 zondag, dat dezer dagen is gepubli ceerd onder auspiciën van de Com- missie Opvoering Produktiviteit van de Sociaal-Economische Raad. Het onderzoek werd verricht door I het Instituut voor Arbeidsvraag- J stukken van de Economische Hoge- school te Tilburg en het Sociolo gisch Instituut der Ned. Hervorm- de Kerk. i Het rapport: Werken op zondag, vormt een deelrapport van een I reeds eerder gepubliceerde studie over ploegenarbeid. Voor het on derzoek werden 205 arbeiders, die in ploegendienst werken, geselec teerd. Tijd kerkdienst meer aanpassen (Van onze soc.-econ. redactie) Voor het uitvoeren van het plan werd contact gezocht met een chemisch be drijf, waar ploegenarbeid voorkomt zo wel met als zonder zondagsarbeid. Door de omvang van dit bedrijf en door de vestiging in een middelgrote stad met een confessioneel gemengde bevolking leek de kans groot, dat de onderzoeks groep zo gunstig mogelijk kon worden samengesteld. Hervormden Onder de hervormde arbeiders bleek de randkerkelijkheid echter zo ver voortgeschreden, dat het niet mogelijk was een voldoend aantal onderzocks- personen te vinden, van wie enig be wust geloofsbelljden kon worden ver wacht. Beperking van de groep tot hervorm de lidmaten bleek daardoor onmogelijk. Van de ruim 200 uitgezochte protestan te adressen waren er slechts 24, s man en vrouw belde lidmaat w van de N.H. kerk. Aanvulling met her vormde geboorte en doopleden, die als meelevend aangemerkt konden worden, was onvermijdelijk. Ook werd contact gezocht met een metaalbedrijf in dezelfde stad. waar een volcontinudienst gevolgd werd. Ook dit bedrijf stelde adressen be schikbaar, waaruit echter slechts zeven protestantse onderzoekspersonen konden worden geselecteerd. De groep kwam er tenslotte als volgt uit te zien: Pro testant «merendeel Ned. Hervormd) 75, gemengde huwelijken 29, buitenkerke lijken 21 en r.k. 80. Bij het onderzoek bleek iedereen wel erg gesteld te zijn op de vrije zondag, maar over het algemeen speelden de confessionele argumenten niet de voor naamste rol. Waar deze argumenten naar voren kwamen, bestond soms de zondag te kunnen verdedigen. I Inlichtingen: uw reisbureau en het "^4. OOSTENRIJKS TOERISTENVERKEERS BUREAU Vj Rokin ie, Amsterdam. Telefoon: 62188. Heel wat minder feestelijk dan de opening werd vandaag de eerste fase van het concilie afgesloten. De paus, kennelijk nog zeer vermoeid, kon de gehele bijeenkomst niet bij wonen en kwam slechts tegen het slot. Dit alles was geen gevolg van teleurstelling. Integendeel, de pro testantse waarnemers in Rome hebben reeds als hun mening uit gesproken, dat deze eerste fase meer vrucht heeft opgeleverd dan men aanvankelijk verwachtte. Deze fase is een „inrijden" ge weest, waarin men gezocht heeft naar de meest bruikbare werk methode. Met het rapport over „kerk", een van de belangrijkste rapporten, is men niet klaarge komen. Oorspronkelijk was de verwachting dat de overgrote meerderheid van de bis schoppen dit rapport de weg van hef rapport Openbaring op zouden sturen, namelijk het terugverwijzen naar eer nieuw ingestelde commissie van de kar dinalen Bea en Ottaviani. Dit is evenwel niet gebeurd. Men is zelfs aan stemming riet toegekomen. De bisschoppen zocht het rapport thuis nog eens studeren en dan schriftelijk hun bij het secretariaat kenbaar te maken. Overzicht Paus Johannes, die de werkzaamhe den slechts per gesloten televisiecircuit in het Vaticaan heeft gevolgd, is enkele keren als de hoogste scheidsrechter op getreden in gerezen kwesties, waarbij hij zich door de mening van de gebleken meerderheid liet leiden. Zo heeft hij de verdere bespreking van het rapport Openbaring doen opschorten toer stemming aan de reglementair hiervoor vereiste meerderheid van tweederde slechts een kleine marge bleek te man keren, en voorts tot de vergadering var het concilie tot volgend najaar besloten, nadat een groot aantal deelnemers had laten blijken dit wenselijk te vinden. Ook voegde de paus zich naar het ad vies van talrijke bisschoppen met zijn besluit tot instelling van een speciale commissie voor coördinatie van het werk der conciliecommissies in de interim-pe- Contacl leto Cicognani. de Vfcticêartse staats secretaris, die voorzitter is van het Se cretariaat voor buitengewone zaken. Via deze functionaris en zijn secretariaat dat in het bijzonder zijn vertrouwen bleek te genieten, heeft de paus het concilie op tactische wijze in een rich ting gestuwd welke gunstig schijnt voor de stromingen naar een grotere aanpas sing van de kerk aan de behoeften van de moderne wereld. Het gaat hierbij spe ciaal om de wens van velen, de geloofs leer gemakkelijker toegankelijk te ma alleen voor de gelovigen, maar de mensen buiten de R.K. Kerk. zonder iets van de wezenlijke be ginselen te laten varen. Door deze houding heeft de paus steun gegeven, aldus oordeelt men in Rome. aan mensen als kardinaal Alfrlnk, de aartsbisschop van Utrecht, Llenart van Rljssel, Frlngs van Keulen, Suenens van Mechelen, Montini van Milaan, Leger Montreal en Lercaro van Bologna, die zich bijzonder hebben onderscheiden door de wijze waarop zij van hun Ideeën getuigden. Oecumenisch Bijzondere aandacht wordt ook ge schonken aan het optreden van kardi naal Bea. de voorzitter van het secreta riaat voor de eenheid der christenen, als pleitbezorger voor de ..afgescheiden broeders en zusters", die daarbij een groot aantal bisschoppen speciaal uit het oosten, achter zich kreeg. Hierdoor heeft, aldus meent men. de oecumeni sche gedachte, een der voorname achter gronden van het concilie, aanzienlijke versterking gekregen. Als een van de markante trekken van het concilie tot nog toe wordt genoemd de grote vrijheid waarmee de bisschop pen hun meningen naar voren hebben gebracht, in een mate zoals met name van de zijde der nlet-rooms-katholieke waarnemers aanvankelijk zeker niet was verwacht. De paus heeft zelf die vrije meningsuiting aangemoedigd en hij zou zelfs de leden van de Romeinse curie (het kerkelijk bestuur) gevraagd hebben zich in hun toespraken te beperken om de algemene vergadering vooral niet te beïnvloeden. Nu en dan werden dan ook ter vergadering meningen verkondigd die sterk tegen de traditionele opvattingen ingingen. De grootste weerstanden tegen werken op zondag bleken herleid baar tot: het alleen zijn voor de vrouw op de werkzondag, eer venswijze, die afwijkt van het ge drag van de meerderheid va mensen in de eigen omgeving en het feit, dat vele gebeurtenissen die op zondag plaats hebben naar een andere dag verschoven kunnen worden. De commissie geeft in haar rap port in overweging de zondagsar beid zoveel mogelijk te beperken en eventueel tot wisselsystemen binnen de bedrijven over te gaan. Bij de vaststelling van het werk- rooster zou de vrije tijd zoveel gelijk moeten samenvallen met die van de schoolkinderen. Ook wordt gedacht aan het stimule ren van gesprekken in groepsverband tussen vrouwen van continuarbeiders over de indeling van hun huishouden. Voorts zou gesproken kunnen worden over de besteding van de vrije dag in de week. Het idee van een kerkgang in de week klinkt vreemd, maai overwogen kunnen worden. Differentiatie zou er ook gebracht moeten worden in de tijdstippen waar op zondags de diensten beginnen, zodat het op deze dag de zondagswerkers ge makkelijker gemaakt wordt ook nog naar de kerk te gaan. De commissie vraagt zich af, of bij het bepalen van het aanvangsuur van de kerkdiensten wel voldoende rekening wordt gehouden met de behoefte van de industriële samenleving. De zondag morgendienst van 10 uur of 10.30 uur is afkomstig uit een agrarisch levenspa troon. Spreiding van de aanvangsuren over de verschillende wijkkerken goed mogelijk zijn. In dit opzicht ook van het bedrijf uit meer overleg gepleegd moeten worden met allerlei Instanties. Andere invloeden Overigens heeft het resultaat van het onderzoek wel uitgewezen, dat de zon dag niet alleen een kwestie is van kerk- gaan, maar ook van het dragen van andere kleding, de zondagse maaltijd, het afleggen van familiebezoeken, het vrij hebben, omdat iedereen vrij heeft en in sommige gevallen het uitslapen. De zondagsarbeid zal. zo concludeert de commissie, zo veel mogelijk beperkt moeten worden. De overheid zal zelfs aan dit streven steun moeten verlenen, indien dit althans economisch toelaat- Aanbevolen wordt een afzonderlijk rapport samen te stellen over de vraag in hoeverre de zondagsarbeid de bin ding aan de kerk ondermijnt. Vele ar beiders hebben bij het onderzoek eer groot aantal argumenten tegen de kerk aangevoerd, die een duidelijke illustra tie zijn van een aan de gang zijnd pro ces van ontkerstening. De begrafenisstoet zet zich in beweging en een mens begint zijn laatste tocht op aarde. Om standers ontbloten het hoofd. Geluiden verstommen. In de drukte van het leven van alle dag valt een stilte. Stilte als teken van verdriet, van rouw. Verdriet om hem of haar, die van ons is heengegaan. Verdriet, in diepte niet te peilen. Verdriet, zo hevig, dat het schijnt alsof het ons alle houvast heeft ontnomen. Maar in dat grote leed komt Jezus Christus tot ons met Zijn troost. „Uw hart worde niet ontroerd; gij gelooft in God, gelooft ook in Mij. In het huis Mijns Vaders zijn vele wonin gen(Johannes 14 1 en 2). In het huis Mijns Vaders zijn vele woningen. Dat is de vreugde, die het ver driet overwint. Het licht, dat over de duisternis gaat heersen. Voor hen, die geloven, is de laat ste tocht op aarde een tocht naar 's mensen eeuwig huis. Eeuwig huis waar geen tra nen zijn, waar het verdriet is verbannen en alleen vreugde is en geluk, altijd. Het huis Mijns Vaders. Waar eens al Gods kinderen samenkomen. Advertentie. Reumatiek TOGAL HELPT Griep TOGAL HELPT Migraine TOGAL HELPT Menstruatiepijn TOGAL HELPT Verkouden Hoofdpijn Spit TOGAL HELPT TOGAL HELPT TOGAL HELPT Bcroepingswerk NED. HERV. KERK. Bedankt voor Zevenhoven: P. D. de Bruijn, te Opijnen. CHRIST. GEREF. KERKEN. Bedankt voor Oud-Beyerland. Vine land (Ont. Can) (Free Ch. Ref. Church): J. Brons, te Bunschoten. DOOPSGEZ. BROEDERSCHAP. Aangenomen de benoeming van pred. algem. dienst tot zijn 65ste jaar: R. de Zeeuw, te Utrecht. GEREF. KERKEN (VRIJGEMAAKT) Tweetal te Kantens: J. W. Beekman, Arum (Fr.) en D. Berghuis, te Groote- gast. Beroepen door de Can. Ref. Churches van Barrhead en Neerlandia (Alberta, Can): J. P Moerkoert te Alkmaar. GEREFORMEERDE KERKEN Bedankt voor Pemis: J. Wolven, teUrk. Ds. Mackaay te Perth benoemd tot praeses Presbyt. Church Australië emigreerde, gang van ,-J mei a.s. benoemd tot praeses van dc Preshyterian Church aldaar. Ds. Mackaay is onlangs met zijn ge zin toegetreden tot de Presbyterian Church maar behield de Nederlandse nationaliteit. Hij nam zo juist een be roep aan naar de gemeente van Subiako, een buitenwijk van Perth. (Van kerkredactie) (Advertentie) Excellent witmakende tandpasta Bond Vrije Evang. Gem. geeft Huize Enkstein nieuwe bestemming De Bond van Vrije Evangelische Ge meenten heeft twee jaar geleden het landgoed Huize Enkstein te Voorst aan gekocht en als buitencentrum ingericht. bestuur had verwacht en enkele bijbel- studieweekenden werden maar door wei nigen bezocht. Aangezien de exploitatie lonend moet zijn heeft men nu besloten om het te vens als bejaardencentrum in te rich ten. Men heeft reeds twaalf personen als inwoners opgenomen en zal door het in gereedheid brengen van nog en kele kamers, dit getal kunnen opvoe ren tot twintig. De werkzaamheden die noodzakelijk waren om het huis aan zijn veranderde bestemming aan te pss- sen. werden door enkele leden van deze kerkgemeenschap belangeloos verricht. In de afgelopen week heeft het werkcomité van de Praagse Vredesconferentie zijn jaarlijkse december-vergadering in Hol land gehouden. Het was de eer ste keer dat een comité aan deze zijde van het ijzeren gor dijn bijeen kwam. Leden van deze groep uit oost en west ver zekerden ons gistermiddag, dat dit een van de meest open en broederlijke vergaderingen was geweest die tot nu toe zijn ge houden. Besloten werd om in 1964 weer een Christelijke we reldvredesconferentie te beleg gen. Evenals de vorige zal deze ook weer in Praag worden ge houden. De Tsjechoslowaakse hoogleraar theoloog prof. dr. J. L. Hromadka hield een referaat waarin hij de leden van het comité er op wees dat deze vredes- arbeid een diepgaande theologische ba sis moet hebben. Gistermiddag herhaal de hij deze uitspraak nog eens voor een aantal Nederlandse journalisten. Wij zi)n van mening zei hij nog, dat de huidige economische, culturele, politieke en so ciale problemen waarmee de wereld ge confronteerd wordt zo groot zijn dat men ze alleen theologisch van het evan gelie uit mag benaderen. Een tradi tioneel geloof, en een oppervlakkige theologie zijn in deze tijd te zwak. Ook wees hij er op dat hij en de zij nen achter het ijzeren gordijn zich diep verbonden weten met vele vrienden in het westen. Wij beseffen dat we beïn vloed worden door onze omgeving, juist daarom hebben we elkaar nodig om el kaar te helpen. Wij zijn als christenen verantwoordelijk voor de toekomst van de mensheid. Alleen in een atmosfeer van dialoog en bij een echte ontmoeting van hart tot hart zullen wij de wereld kun nen helpen. Hij sprak zijn vreugde er over uit dat de Praagse Vredesconferentie oorspron kelijke antipathie heeft weten te over winnen. Vooral velen in de Wereldraad van Kerken stonden zeer sceptisdi genover het nieuwe initiatief dat in 1' leidde tot een eerste internationale v gadering in Praag. Men vreesde dat een nieuwe oecumene van kerken achter het ijzeren gordijn gevormd werd. In de loop der jaren is gebleken dat dit niet zo is. Vele leidinggevende personen uit deze beweging hebben nu ook zitting de Wereldraad. Voor vele kerken v achter het ijzeren gordijn is juist de Praagse beweging een stap naar de We reldraad toe geweest. Op een persoonlijke vraag van gaf hij nog als zijn mening te kennen dat veel wantrouwen tussen kerkelijke leiders van Oost en West is weggeno men. Al aarzelen nog mensen in het Westen, toch wordt er veel medewer king ondervonden en vele internationale organisaties zenden waarnemers of deel- mers naar de conferentie. De conferentie werd gisteren gesloten. Vandaag begint een Nederlandse confe rentie op ..Kerk en Wereld" die door vele buitenlandse gasten zal worden bij gewoond. Enkele Russisch-orthodoxe priesters, onder andere de internationaal bekende aartsbisschop Nikodim, zullen een dienst in Rotterdam leiden. Andere gasten zullen elders in het land in bij zondere kerkdiensten voorgaan. De beweging is zojuist overgegaan tot de uitgave van een eigen nieuw blad onder de titel ..Christian Peace Conference", dat met ingang van dit eerste nummer van november om de maand zal verschijnen in het Engels, Duits en Frans, terwijl een Russisch kerkblad alle artikelen zal opnemen. Tot hoofdredacteur werd gekozen de Westduitser Heinrich Kloppenburg. De conferentie heeft zich in Holland bezig gehouden met de internationale toestand. In het bijzonder is langdurig gesproken over de Cuba-crisis. Men ziet dat het kernpunt van de crises zich ver plaatst heeft naar het Verre Oosten. In zijn referaat heeft prof. dr. Hromadka evenwel gesteld dat er ook voor Europa geen rust te verwachten is als commu nistisch China geïsoleerd blijft staan. De hoop werd onder meer uitgesproken dat de ontwapeningsconferentie in Genè- tot definitieve resultaten zal leiden _.i een algemene en totale ontwapening onder internationale controle. FN ZIE. Ik ben met u al de dagen tot de volein- ding der wereld, Amen. (Matt. 28:20). Deze dienst moet naar het uitdrukkelijk verlan gen van prinses Wilhelmina een getuigenis zijn van Gods leiding in ons leven en van de overwinning door Jezus Christus de Heer. Daarvan spreekt deze tekst, die ons op de grote Leidsman wijst, die bij ons is en bij ons blijft. De Here Jezus had tot zijn vrienden gezegd, dat hij de Helge Geest n hen zou zenden, zodat zie niet alleen door het leven hoefden gaan. Ze hadden dat eerst niet kunnen begrijpen: hun Meester ging de dood in, werd gehangen aan een kruis. Toen ze de opstandingsboodschap hoorden, dat Hij tot het le ven was weergekeerd, hebben ze er echt eerst aan getwijfeld. Maar het bleek een feit, mogelijk door God. Daarmee veranderde heel de visie van Jezus' vrienden. Hij was niet langer de Meester met Wie ze als mens hadden omgegaan. Hij had aan het kruis Gods offer voor een verloren wereld gebracht. Hij was Gods boodschap, God komend tot de men sen, waardoor nu mogelijk was, dat mensen Gods kinderen zouden zijn. Nu is Hij daar zelf: bij hen. En Hij spreekt Zijn wachtwoord: Mij is gegeven alle macht in hemel en op aarde. Zelf zou hij niet lichamelijk bij hen blijven: Hij ging terug naar Gods heerlijkheid, maar Zijn geest zou hen» gelei den. Nu krijgen ze ook een taak: de wereld ingaan. Ieder moet dit horen. Ieder moet weten, dat een mens niet alleen hoeft te zijn, niet verloren is tus sen de mensen, niet verloren is ver van God. Gaat het maar als blijde boodschap aan iedereen zeggen, bevestig het door doop en onderwijzing. En dan juicht het hun toe: Zie Ik ben met u al de dagen tot de voleinding der wereld. Dan als deze wereld ophoudt blijft Gods na bijheid tot in eeuwigheid. "DRINSES Wilhelmina heeft deze nabijheid van Christus door Zijn Geest steeds gevoeld. Zij zag geen toevalligheden in de lotgevallen van haar en haar volk, maar leiding Gods. In een adventsbood schap schreef zijLiefde is voor Christus de grond slag van heel Zijn bestel en onze wereld is het brandpunt van Zijn liefde, heden en morgen en al tijd. Onze wereld, die van God is afgegaan, die Jezus heeft gekruisigd en waar Hij nog steeds wordt ver loochend, deze wereld is het brandpunt van Gods liefde, zoals de Prinses in haar Paasboodschap schreef: Dat Christus iedere diepte van verloren heid door Zijn liefde herschept tot de hoogte van het kindschap van God. Gods leiding is duidelijk te zien in het leven van de Vader des Vaderlands, Willem van Oranje. Hij heeft God zijn hart gegeven, toen hij door God zelf gegrepen was en een taak op zich nam, die hopeloos leek en toch in Gods kracht kon worden volbracht. Het kostte hem alles, zelfs zijn eigen le ven, maar hij gaf alles als een goed instrument in Gods hand ten dienste van zijn volk, als ziende de onzienlijke. In de bezettingstijd is dit voor ons gaan opleven. In de nood was geen hulp voorhanden dan van God. De Prinses zegt van hem dat hij een man was met een visie op heden en toekomst door God geïnspi reerd en werktuig in Gods hand, wiens verborgen omgang met God hem heeft toegerust voor zijn roe ping en taak-. Willem van Oranje, zegt zij, streed en gaf ïipv leven voor dev onafhankelijkheid en de vrijheid van ons volk, voor de gewetensvrijheid .in de verdraagzaamheid en voor. de rechtvaardigheid. En zij voegt eraan toé: „Eerst was het mijn roe ping en thans die van Juliana om toe te passen en voort te zetten wat hij begon, toegepast op het le ven en aan de polsslag van onze tijd, ons gedragen wetend door dezelfde God als Willem van Oranje". UIER hebt u het levensmotief van haar, die vijf- tig jaar over ons volk als een Koningin heeft geregeerd en die na haar aftreden als Prinses der Nederlanden duidelijk en onomwonden haar geloof heeft beleden en ons ook telkens heeft opgeroepen, te komen tot het Licht, tot de levende Christus, die ons leidt. God heeft in Zijn leiding met haar twee personen gebruikt, om haar bij haar taak te steunen. Met eerbied noemen wij haar moeder, koningin Emma, en haar man, prins Hendrik. Met haar eigen woor den zegt zij van deze beide: „Men denke zich het geloofsvertrouwen van haar in, om op zo jeugdige leeftijd zij was toen net twintig jaar oud met haar zoveel oudere man naar een onbekend land te gaan om daar aan zijn zijde de moeder van zijn volk te worden. Met haar innig geloof legde zij de grondslag voor hetzelfde bij haar kind. Niet alleen door wat zij het kind in haar prille jeugd leerde, doch ook door de sfeer, waarin zij het liet opgroei en, doch bovenal door de warme, dienehde liefde tot de medemens, waarin zij het voorging. Daarbij kwam later, toen zij regentes was, de voortreffelijke voorbereiding, waarmee zij haar dochter toerustte voor de vervulling van de taak, die deze eenmaal wachtte. Welk een voorrecht, zulk een moeder, zolang te hebben mogen behouden, steeds tot haar te gaan en zoveel met haar te heb ben kunnen bespreken". En dan vervolgt de Prinses: „Wat mijn man be treft zei de Koningin immers: „De goede mens, die mijn vader was", en daarop deed zij volgen „dat naast mij, vaders gezegende persoonlijkheid is ko men te staan. Deze woorden zeiden eigenlijk alles. In de loop van zijn leven is Christus geworden voor hem de universele liefde. In Juliana's en mijn le ven werden de rust en de vrede, die van hem uit gingen en ik mag wel zeggen, zijn machtige over tuiging, waarin hij naast ons stond, een kracht, zo sterk en vast als een rots, dus een rots van ge loof". Tot zover het woord van de Prinses zelf. Ik ben met u, zegt de Heer. Het is vanzelfsprekend, dat wij mensen die leiding Gods op alle concrete punten van het bonte men senleven niet kunnen zien. Een timmerman, die een balk bewerkt, weet niet, dat de bouwmeester deze balk gebruiken gaat voor een gebouw ter ere Gods. Misschien zucht hij bij zijn werk of vloekt erbij. Hij ziet slechts de balk. Als volk zien wij ook Gods leiding niet steeds. Evenmin zien we deze altijd in ons persoonlijk le ven. Als men de wereld beschouwt, waar het gonst van arbeid, vermaak en zonde, zien we alles erg aards. We zitten met duizend vragen: waarom al dat oorlogsleed, waarom al die bedreigingen, waar om natuurrampen, waarom beteugelt God het kwaad niet? Waarom ziekte, ellende, honger en dood? En dan is er het leven met werk, dat zo heel erg gewoon is, ook in het leven van een Koningin, die ontvangt en bezoeken brengt en duizenden za ken heeft, die haar aandacht vragen. Leiding van God in het leven zien is een openba ring Gods. Dan ontdekt men dat men de talenten, die God geeft, gebruiken moet voor de medemens en dat men ook zo God dient. Een geloof zonder werken dood, zegt Jacobus. geven en het niet deed. Zij voelde: alles, wat het geloof in Christus in de weg staat, moet opzij: ik moet Christus volgen. Daarvoor moest alles wijken, ook ingeroeste gewoonten en traditie zonder inhoud. Dit is langzaam door veel worsteling heen, gerijpt tot een sterk geloof. Zo kon zij in Engeland zelf kracht hebben en kracht geven. En in het bezet Ne derland is zij ons, door Gods gunst, een lichtend voorbeeld en een sterke steun geweest. Het verzet was zeker vastgelopen zonder deze Moeder des Va derlands. Achteraf kan men slechts zeggen: Dit was leiding Gods, genade. Al haar gaven en krachten, haar vele talenten had de Koningin gekregen om deze ten dienste te stel len van anderen. Zie, Ik ben met u, al de dagen tot de voleinding der wereld. Na haar aftreden als Koningin zag zij een nieuwe taak zich door God op de schouders gelegd: Het Evangelie van Christus iedereen bekend te maken, niet in dienst van een bepaalde kerk of een bepaal de groep. Zij zocht het geloof in Jezus Christus als de band die universeel, over de ganse aarde de men sen samenbindt. Rotsvast was haar overtuiging, dat Christus de levensvorst is, dat dus Christus door ieder" moet gekend worden, dat een verdoolde wereld de rechte weg gewezen moet worden naar het va derhart Gods. Dit heeft zij ervaren, toen zij met vreugde ging arbeiden aan die nieuwe taak, alle mensen tot Christus te brengen. Wat was ze blij, als zij jongeren zag zoeken naar eenheid, als zij met anderen samen avondmaal kon vieren. Wat zou zij graag de verscheurdheid van Chris tus' kerk ongedaan nebben gemaakt en de ene kud de onder de Ene Herder reeds hier op aarde heb ben gezien. Zo had de zending haar grote belang stelling: De hele wereld moet immers van Christus horen. Kerkelijke en onkerkelijke mensen moet het heil geboodschapt: want er is heil, redding, behoud. Eens wordt het „Zie Ik ben met u" volkomen, als de Heer een mens die Hem gelooft tot Zich roept, want dan roept Hij, die mens tot Zijn vqlle, eeuwi ge gemeenschap. Nu is het ook duidelijk, waarom deze bijzetting geen droeve begrafenisplechtigheid kan zijn. Het jubelt van leven: Jezus leeft en wij met Hem. Ons overglanst naar een woord van de Prinses de zon van Pasen. Maar het is „opstanding". Eraan vooraf ging dood, pijn, kwelling, benauwd heid, angst. Daarom is dit getuigenis van vreugde zo ontzag lijk belangrijk voor allen die in nood zijn. Als straks naar de wens van de Prinses een vers van Psalm 72 wordt gezongen, is het uit de oude Koningspsalm van Israël. Maar de koning David zong in deze Psalm van de grootste aller Koningen, wat in Jezus Christus, de Vredevorst, is vervuld. Kerstfeest nadert. Straks klinkt de boodschap: „U is een Heiland ge boren". Maar als de engel dit boodschapt zingt het en gelenkoor: „Ere zij God". W7IJ zijn dankbaar voor Gods leiding, die in het leven van koningin en prinses Wilhelmina haar en ons is gegeven en de lof en dank ervoor gaat boven de aarde uit tot Hem, die haar leven heeft geleid en die voor haar stierf en haar doet leven bij Hem. Nu roep ik u op, gij allen die hier in de Nieuwe Kerk zijt, en heel Nederland en allen die deze dienst volgen, om het getuigenis van prinses Wilhelmina niet in de wind te slaan. Ik roep u op, ook te buigen voor de Koning der Koningen en Heer der Heren. Die in Zijn oneindige liefde Zijn zoon gaf, om mensen in nood blij te ma ken. Laat los uzelf, los, waar ge ook op steunt, los uw zonden en hoort van uw eigen hart de levensbood- schap: Ik ben met u. God heeft zo groot geduld met ons, laten wij hem niet laten nodigen. Als ge hoort, Hij is er. Dan is de dood de ingang tot het leven. Dit is ook de troost die we nu nodig hebben. Dit geldt bijzonder voor haar dochter en haar ge zin. Ik herhaal de woorden van uw koninklijke moe der: Wat een voorrecht, zulk een moeder gehad te hebben. En als het verlies diep gevoeld wordt, ruist de troost ons toe: Christus blijft. Zij is geborgen bij Haar Heer. En Hij zegt tot ons: Zie, Ik ben met u al de dagen tot de voleinding der wereld. Amen. Technici kunnen het bewijzen met formu les, U ervaart het op de weg: Esso Extra zorgt voor extra kracht, fellere acceleratie, pingelvrij rijden. Dus... stop een tijger In Uw tank: ESSO EXTRA! in luxe bouwdoos slechts De meeste Esso-dealers kunnen u uit voorraad leveren

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1962 | | pagina 2