Uw probleem is het onze WmWW Bij ouderen en jeugd weinig persoonlijk bijbellezen Srtmchï letten Nog vandaag beslissing over de metaalionen? Een woord voor vandaag Joodse gemeente herdenkt prinses Wilhelmina Kerken willen jubileum catechismus vieren a°rrsieien MAANDAG 3 DECEMBER 1962 ANDERZIJDS TOENADERING Mr. W. C. van Zioieten heeft in „Contact", het orgaan van de ge reformeerde vrijgemaakte ker ken, in een artikel getiteld: jrA2s ifc christelijk gereformeerd was", zich uitgesproken voor het be sluit van de Generale Synode der Christelijke Gereformeerde Kerken, de onderhandelingen om tot vereniging met de vrij gemaakte kerken te komen, niet te openen. Hij laat in het artikel enkele vragen volgen die hij, als hij christelijk gereformeerde was, gesteld zou hebben aan de vrijgemaakten. Wij laten hier zijn vragen volgen: is? 2. Moet ik aanvaarden, gelijk een leerboekje kerkgeschiedenis ten dienste van vrijgemaakte scholen leert, dat de mensen, dié in 1892 niet met de vereniging zijn mee gegaan, hebben gedwaald? 3. Moeten mijn kerken, stel dat wij eens zouden verenigen, onmid dellijk het gesprek met de niet- vrijgemaakte gereformeerde kerken aansluiten bij allerlei specifiek vrij gemaakte organisaties? 5. Moet ik ds. Boonstra en ds. Van der Schaft schorsingwaardig achten op de gronden, die de be trokken kerkeraden daarvoor heb ben aangevoerd? 9. Moet ik onmiddellijk het Ge zinsblad gaan lezen, wijl ik me an ders zou schuldig maken aan over treding van het vierde gebod? 7. Moeten onze onderwijzers eerst nog worden getest op doorgaande reformatiebeginsels, eer ze als leer krachten zouden worden toegelaten tot uw scholen? 8. Zou de onder u hier en daar aanwezige selectiemethode bij het benoemen van ambtsdragers worden gehandhaafd? 9. En zouden dan van oorsprong Christelijke Gereformeerde ambts dragers, die niets van de leer van Leens en Murmerwoude moeten hebben, dan nog kans maken? 10. Moeten wij dan ook een be paalde opvatting van de betekenis van de vrijmaking aanhangen om als volwaardig ambtsdrager en broeder in volle rechten te worden aangemerkt? 11. Zou onze ds. Biesma er net zo van langs krijgen als ds. Van der Stoel, om hetgeen hij gezegd heeft te Amersfoort ter bevordering van de kerkelijke eenheid? 12. Stel eens, dat wij verenigd zijnde, met de niet-vrijgemaakte kerken zouden gaan verenigen, zou dan ds. Boonstra weer moeten wor den aangepakt? De man is pas twee maal in zijn leven geschorst! 13. Waarom zijn er bij u kerken aan het schorsen geslagen, terwijl zij zelf, overigens terecht, over de schorsing en afzetting van ambts dragers en hoogleraren in 1944 nog niet heen zijn? 14. Wat drift beheerst bij u het woedend kerkedom, zodat er op vele plaatsen ernstige moeilijkheden zijn? 15. Zou het niet veel beter zijn, als jullie eerst eens begonnen de onderlinge samenleving te saneren (waarom moest Contact en Op bouw worden opgericht b.v.), zodat wij als christelijke gereformeerde mensen zouden weten, wat we aan Jullie vrijgemaakten hebben? JA, als ik christelijk gereformeerd de was, zou ik al deze vragen willen stellen en daar een duide lijk antwoord op willen hebben. Ik zou me niet met een kluitje in het riet laten sturen met de op merking, dat dit allemaal onder geschikte punten zijn, want dan zou den ds. Boonstra en ds. Van der Schaft op ondergeschikte punten van de preekstoel zijn verwijderd. Er zijn vrijgemaakten, die zoiets vergieten van ambtelijk bloed, een ambtelijke moord noemen, althans wanneer het 1944 betreft. Wat is dit dan, wat anno Domini 1962 is gebeurd? Het orgaan van de Christelijk Gereformeerde Kerken „De Wekker" heeft dit artikel met commentaar in haar blad opge nomen. Dit commentaar luidt: „We kunnen mr. Van Zwieten meedelen dat de synodale com missie constateerde „dat er ver schillen gebleken zijn met be trekking tot hantering van het gereformeerd belijden omtrent de kerk." Rapport bijbelgebruik gereformeerden Invloed Een dezer dagen hebben de ge reformeerde predikanten in Ne derland een rapport over het bij belgebruik bij gereformeerden ontvangen. Uit het gehouden on derzoek blijkt onder meer dat het percentage van persoonlijk bijbel- lezende gereformeerde ouderenen jongeren niet hoog ligt. Bij leden van jeugdverenigingen lag het percentage ten opzichte van gere formeerde jeugd die geen lid was van een j.v. of m.v. iets hoger. Dit bleek dan nog in verband te staan met de voorstudie die voor de te bespreken onderwerpen no dig is. De invloed van deze vereni gingen blijkt echter beslist niet diep te gaan en in wat betreft het persoonlijk bijbellezen zelfs van tijdelijke aard te zijn. Het rapport bevat een hoofdstuk over de stand van zaken ten aanzien van het bijbelgebruik bij gereformeerden, sa mengesteld door het Gereformeerd So- Hoestdronk in tabletvorm.95ct BOEKENHOEK D. Meinema N.V., Delft. Reis in rumoerig land, door H. te Mer- we. Mei-pocket. Uitgave W. D. Meine- ma N.V.. Delft. i de Prins, door Amstel-boeken. Uitgave L. J. Veen .IV v., Amsterdam. Pierre en Jean, door Guy de Maupas sant. In serie Amstel-boeken. Uitgave L. J. Veen N.V., Amsterdam. Veertien dagen op een ijsschots, door S. Abramsz. Geheel herziene zesde druk. In Junior-serie. Uitgaven L. J. Veen N.V., Amsterdam. De idioot, door F. M. Dostojewski. Ver taling Hermien Manger, Omslag Karei Thole. In serie Amstel-boeken. Uitgave L. J. Veen N.V., Amsterdam. De grote tovenaar van Oz, door Frank L-Baum. Nederlandse bewerking Hen- rik Scholte. Illustraties Rein van Looy. Omslag Elly van Beek. 'Derde druk. In Junior-serie. Uitgave L. J. Veen N.V., Amsterdam. Hadzjni Moerat, door L. N. Tolstoj. Vertaling dr. Anna Kosloff. In serie Am stel-boeken. Uitgave L. J .Veen N.V., Amsterdam. De rode draad, door Fem Rijksen-Den Breeje, Geïllustreerde kunstgeschiedenis voor de jeugd. Deel II. Tekeningen Hans Klaarenbeek. Kaarttekeningen George van den Hoek. Uitgave Van Gorcum Comp. N.V. dr. H. J. Prakke H. M. G. Prakke, Assen. De woonwagentocht van ,,The Travel- Iers", door J. P. Baljé. Omslag Elly van beek. Illustraties Hans Borrebach. Tweede druk. In Junior-serie. Uitgave L. J. Veen N.V., Amsterdam. Uw handschrift u zelf. een methode van Jan Schalkwijk. Inleiding drs. A. J. van Houwelingen Rijkhoek. Uitgave L. J. C. Boucher, 's-Gravenhage. Het Zwarte Pieten-Boek, door Hanny A. R. Meyler. Illustraties Robert Nix. Uitgave De Bezige Bij, Amsterdam. Elsevier Pocketkookboek, door E. H. A. Nakken-Rövekamp. Omslag Guido de Waart. Uitgave Elsevier, Amsterdam. Door het woeste Koerdistan, door Karl May. Vertaling M. 'an Oort-Lau. In se rie Karl May-pockets. Prisma-boek. Uit gave Het Spectrum, Utrecht Kara Ben Nemsi, de held uit de woes tijn, door Karl May. Vertaling L. Mon- tagne-Andres. In serie Karl May-pockets. Prisma-boek. Uitgave Het Spectrum. Vakraad metaalbedrijf bijeeii (Van onze soc.-econ. redactie) VOOR de werkers in het metaal bedrijf wordt deze nieuwe week een belangrijke. Zowel voor de handarbeiders als de beamb ten zullen op landelijk niveau onderhandelingen worden ge voerd die moeten beslissen over wat deze werknemers volgend j aar extra in het loonzakje zullen vinden. Dit'zal qChter niet veel kunnen zijn. Regering en Sociaal- economische'-raad zijn het er reeds over eens dat er slechts een jaar extra in het loonzakje zullen cent, maar tenslotte is toch elk percentage belangrijk. Het is ook nu weer het metaalbedrijf dat de twijfelachtige eer geniet het eerste van alle bedrijfstakken met loon- voorstellen bij de Stichting van de Ar beid te mogen komen. De voorstellen waarmee deze zeer grote bedrijfstak komt zullen daarom ook nu wel weer uitvoerig gewikt en gewogen worden. Het gaat immers om een koploper, alle andere werknemersgroeperin- naar kijken en waar men zich even tueel aan zal willen optrekken. De Stich- van de Arbeid die thans een veel grotere verantwoordelijkheid draagt voor het loonbeleid in Nederland de regering heeft immers het bedrijfsle ven deze rol toegewezen zal onge- wijfeld bij de behandeling van de me taalionen willen tonen voor haar taak berekend te zijn. Het stichtingsbestuur zal zich beslist houden aan de beperk te mogelijkheden van dit moment. Vandaag reeds zal de vakraad voor het metaalbedrijf, waarin werkgevers en werknemers vertegenwoordigd zijn, bijeenkomen om te beslissen over de !o- Set overleg Is v; ln Den Haag 1 Wereldcongres in Londen Joden wijzen op acties van de fascisten In Londen is dit weekeinde een conferentie gehouden van het Joodse wereldcongres, waar ge sproken is over de nazistische en fascistische activiteit in de we reld. De conferentie, waaraan delegaties -uit vijftien Europese landen deelnamen, heeft een op roep gericht tot de Verenigde Na ties, regeringen van democrati sche landen en religieuze groepe ringen van alle gezindten. Prof. dr. H. J. Witteveen ondervoorzitter VVD? Het hoofdbestuur van de V.V.D. heeft besloten prof. dr. H. J Witte- veen kandidaat te stellen voor de functie van onder-voorzitter van deze partij. De algemene vergadering van maart 1963 zal over deze benoeming beslissen. Het hoofdbestuur is bij dit besluit uitgegaan van de gedachte dat de nieuwe onder-voorzitter voorbestemd zal zijn prof. mr. P. J. Oud in het na jaar van 1963 als voorzitter op te vol gen. Prof. Witteveen is bereid de kan didatuur te aanvaarden. Hij is lid van de Eerste Kamer. Prof. dr. Hendricus Johannes Wit teveen is geboren te Zeist in 1921. Hij studeerde aan de Ned. economische hogeschool en promoveerde cum lau- de in 1946 tot doctor in de economi sche rechtswetenschappen. Hij is enige jaren in dienst geweest van het centraal planbureau, werd in 1946 lector en in 1948 hoogleraar te Rotterdam. Hij is 'id van de raad voor het zui- 9tr wetenschappelijk onderzoek. Men pleit er voor om gemeenschap pelijk krachtige maatregelen te nemer teneinde een halt toe te roepen aan de „toenemende activiteiten van nazisti sche en fascistische groepen, die zich bedienen van het antisemitische en de rassenhaat om de menselijke vrijheden te vernietigen". In een communiqué wordt g< de conferentie een aotieprogramma heeft aangenomen op het gebied van de wetgeving, het onderwijs en de sa menwerking met de kerken en huma nitaire organisaties. De nazistische er fascistische organisaties hebben zich thans over de gehele wereld verbonden en het is daarom dringend noodzakelijk deze nieuwe dreiging uit te schakelen alvorens zij wederom afmetingen aan neemt die de beschaving aan de rand van de vernietiging hebben gebracht, zoals^ tijdens Hitier. aldus het commu- Nieuwe bestemming voor mil. tehuizen op Nieuw-Guinea De christelijke -nilitairenbond voor Oost en West, die protestants christelij ke militaire tehuizen exploiteert buiten Europa heeft nu hij in Nieuw Guinea geen taak meer heeft zijn vier tehui zen overgedragen r.» n de Evangelische Christelijke Kerk. Vier tot voor -ort in Nieuw Guinea werkzaam zijnde vlootpredikanten wer den gemachtigd de zaken af te wikkelen. Het tehuis te Hollandia wordt bestemd tot jeugdcentrum en dat te Manokwari wordt een sociaal- en jeugdcentrum on der leiding van een wika terwijl het tehuis te Artai ter beschikking blijft het Papoease vrijwilligerscorps. Het huis te Biak, dat het grootste is de vier zal nog een nadere bestemming krijgen. van de handarbeiders in 1963. Op timisten hebben een stille hoop dat par tijen er vandaag uit zullen komen, al zou dit wel eens op een laat de dag kunnen zijn. Het middag om twee gonnen. Morgen komt reeds de bondsraad van de Christelijke Metaalbedrijfs Bond te Utrecht bijeen om eventueel over het bereikte resultaat te spreken. Voor de beambten, werkzaam in het metaalbedrijf, heeft het overleg vrij dag weer plaats in de centrale com missie voor de beambten. Het resultaat daar zal ongetwijfeld nauw verband hou den met wat er vandaag voor de hand arbeiders uit de bus komt. Paus zal sluiting eerste fase van concilie bijwonen Na een week van ziekte heeft paus Johannes in Rome zelf de ongerustheid van de conciliegangers weggenomen door weer voor het raam van werkkamer te verschijnen en de nigte die in gejuich uitbarste toe te spreken. Monter zei hij over de luid sprekers dat de goede gezondheid die hem „dreigde te verlaten, op het punt staat terug te keren of liever gezegd, zij keert terug." december zal kunnen bijwonen. Dan zal de eerste zittingsperiode officieel en fees telijk worden gesloten. Zaterdag zijn de discussies begonnen over het rapport „Kerk". Enkele bis schoppen schijnen reeds voorgesteld te hebben het rapport om te laten werken door de nieuwe commissie die zich ook met het rapport over openbaring zal be zig houden. Volgens hen schenkt het rapport niet voldoende aandacht aan de huidige interkerkelijke betrekkingen die er in de wereld zijn. Verder is er nog weinig bekend geworden over het debat. Opmerkelijk is dat de paus de rooms- katholieke hoogleraar aan de universi teit van Tübingen, prof. dr. Hans Küng, die vooral bekend is geworden door zijn kritische vragen aan het concilie, be noemd heeft tot concilie-theoloog. Hij is een van de vooraanstaande westerse theologen van de progressievere vleugel. Hij was reeds theologisch adviseur van de bisschop van Rottenburg voor het concilie. J.V. en m.v. niet merkbaar ciologisch Instituut in 1959, en suggesties voortvloeiend uit dit onderzoek, uitgaan de van de afdeling Contact kerken van het Nederlandsch Bijbelgenootschap. Het materiaal richt zich voornamelijk op twee hoofdpunten, namelijk het gezins- gebruike n het persoonlijk bijbelgebruik. Ten aanzien van het gezinsgebruik, waarbij voor het onderzoek gebruik ge maakt is van een viertal zogenaamde .typegemeenten", komt het rapport tot le conclusie dat het Schriftlezen aan ta fel bij 90 procent van de ondervraagde gezinnen gebeurt. In 67 procent van de gevallen zelfs na iedere maaltijd, in 27 procent in ieder geval eens per dag. Uit de cijfers blijkt verder dat het dag boek en de kalender in de grote stad slechts een zeer geringe plaats inneemt. Op het platteland komt dit evenals het lezen uit de kinderbijbel aanmerkelijk meer voor. Toch blijft er de vraag of we optimistisch mogen zijn wat betreft het gezinslezen. Immers, leest en hoort men wezenlijk het woord, ondanks de betrekkelijk grote frequentie? Dit is uiteraard niet na te gaan. Persoonlijk gebruik Wat betreft het persoonlijk bijbelge bruik bij de jeugd is men verre van optimistisch. Uit de gegevens blijkt dat bijvoorbeeld in Amsterdam maar 20 pro cent van de jeugd „geregeld" in de bij bel leest. Wat we onder geregeld moe ten verstaan wordt niet duidelijk. Dertig procent van de Amsterdamse gereformeerde jongeren las nooit uit de Bijbel. Uit alle onderzoeken bleek verder dat belijdende leden meer geregeld de Bij bel lezen dan doopleden. Respectievelijk 31 procent tegen 11 procent in Amster dam en 15 procent tegen 7.4 procent el ders in het land. Ook blijkt er verband te bestaan tussen het persoonlijk Bijbel gebruik en h al of niet iets hebben aan de prediking. Degenen, die geregeld zichzelf de Bijbel lezen hebben ook veel meer aan ue prediking dan zij die slechts af en toe of zelden of nooit de Schrift voor zichzelf opslaan. Uit de gegevens blijkt verder dat oude- :n wat betreft het persoonlijk Bijbelge bruik de jeugd geen goed voorbeeld ge ven. Ook bij hen blijkt namelijk een la ge frequentie. In de meeste typegemeen ten werd het slechts sporadisch aange troffen. De meeste ondervraagden meen den aan Het lezen van de Bijbel aan ta fel genoeg te hebben en anderen wierpen de schuld op de druk bezette tijd, die voor een stil moment met Bijbellezen geen plaats biedt. Ook werd wel ronduit »d er geen behoefte aan te hebben, ziet het persoonlijk Bijbellezen niet als een uitdrukkelijke noodzaak. Wreekt zich hier ook het officiële lezen op verenigingen, na tafel, enz., wordt ge vraagd. Gevaarlijke sleur Hoewel we met betrekking tot het Bij bellezen kunnen stellen dat globaal ge- uen het behoort tot het vaste patroon verreweg de meeste gereformeerde gezinnen, heeft de tot nu toe gevolgde methodiek in vele gevallen geleid tot een gevaarlijke sleur. Het rapport geeft voor het verbreken an deze verderfelijke sleur een aantal suggesties: Verplaats de tijd van het lezen van na het eten naar ervoor. Men Journalisten over c.a.o. verontrust De kringraden van de drie journalis tenorganisaties hebben hun ernstige verontrusting en misnoegen uitgesproken over de huns insziens volstrekt onvol doende bereidheid, die de werkgevers, ge organiseerd in de Nederlandse Dagblad hebben getoond tijdens onderhan- voor dag- De onderhandelingen zijn door de on derhandelaars van de drie journalisten- organisaties afgebroken, nadat hun voor stellen door de onderhandelaars van de N.D.P. op belangrijke punten niet aan vaardbaar waren geacht. De kringraden daarom zaterdagmiddag bijeen te Utrecht om zich te beraden over de ontstane situatie. Zij namen eenstemmig een motie aan, waarin het volledig ver trouwen wordt uitgesproken in de onder handelingsdelegatie van de journalisten en waarin de onderhandelaars wordt opgedragen hun eerder ingediende vo stel te handhaven. Met name worden de motie de voorstellen van de werkge- inzake het salaris en z.g. bovenmi- !e beloning ontoereikend genoei mede omdat, naar het oordeel van kringraden. reeds de huidige salarissen een maatschappelijke onderwaardering van het journalistieke beroep inhouden. Voorts wordt in de motie aan gedrongen op de invoering van de vijf de vijfdaagse werkweek niet zou kunnen worden gerealiseerd. Ten slotte hebben de kringraden hun onderhandelaars op gedragen de onderhandelingen te hervat- heeft dan tijdens de gehele maaltijd de gelegenheid erover van gedachten te wis selen; Wat de lezer betreft: laat niet enkel vader lezen, maar ook moeder of de kinderen. Ook zijn er veel gezinnen waar ieder een eigen bijbel heeft, al dan niet. in een andere taal. om zodoen de door het „meelezen" meer met de tekst geconfronteerd te worden. Als hulpmiddelen tot het bevorderen van persoonlijk bijbellezen noemt het rapport de bijbelroosters, de korte klaringen, en de dagboeken. Ook in deze materie is een vicieuze cirkel merkbaar. De bijbellezer het gezin is alleen dan in staat het bijbellezen op een hoog peil te bren gen als er een persoonlijke omgang de lezer met de bijbel is. De teksten, die hij in bijzondere om standigheden ter lezing kiest, zullen hem moeten leven. Daarom is persoonlijk bijbelgebruik de voornaamste wapenen tegen de sleur van het lezen aan tafel, al dus dit rapport. Diakonessenhuis Suriname geopend Vrijdagmiddag is in Paramaribo het Diakonessenziekenhuis officieel geopend. Deze plechtigheid droeg, in verband met het verschelden van prinses Wilhelmina, een uiterst sober karakter. Na een welkomstwoord van de zitter van het Surinaamse diaconessen- werk, de heer J. S. P. Kraag, hield de waarnemend gouverneur, A. Currie, een korte toespraak. Hij nodigde zijn echt genote uit de symbolische opening te verrichten door de drie vlaggen, de Su rinaamse, de Nederlandse en de diaco- nessenvlag, te hijsen. Het woord werd daarop gevoerd door dr. van Melle, voorzitter van het Ne derlandse diakonessenbestuur. Aan het slot van zijn toespraak overhandigde de ze de sleutel van het nieuwe ziekenhuis ten teken dat het Nederlands diakones senbestuur de taak had overgedragen aan de zusterorganisatie in Suriname. Er is het verhaal van die Oosterse vorst, die, om de stoffelijke nood van zijn onderdanen te peilen, zich vermomd als een arme onder hen begaf. Hij zei: Nooit zal ik precies weten hoe mijn volk leeft als ik niet ga leven als zij. Een wijs besluit. Nimmer zal de mens zijn naaste gaan begrij pen als hij niet de moeite neemt persoonlijk tot hem te gaan, als hij niet probeert een met hem te zijn. Eén met de anderen om te kunnen helpen. Zo heeft de Here gedaan met deze wereld in nood. In zijn tweede brief aan de Corinthiërs (8 9) schrijft de apostel Paulus: „Gij kent immers de genade van onze Here Jezus Christus, dat Hij om uwentwil arm is geworden, terwijl Hij rijk was, opdat gij door Zijn armoede rijk zoudt worden". De Here zelf arm geworden om ons, de Here zelf een daad gesteld om de mens rijk te maken. Hij is tot ons gekomen in alle nood en moeilijkheden. Gewoon als Mens onder de mensen. Niet om te weten hoe wij leven, maar om ons terzijde te staan. Hij was rijk, schrijft Paulus, maar Hij is arm ge worden opdat wij Zijn rijkdom deelachtig zouden worden. Naar menselijke maatstaven onbegrijpelijk. Wat God doet is voor de mens altijd onbegrijpelijk. Maar de mens hoeft er zich geen zorgen over te maken. Hij heeft slechts te aan vaarden wat hij krijgt, zonder meer. De rijkdom van de Here Jezus Christus heeft hij slechts te grijpen. Bijzondere dienst in synagoge (Van een onzer medewerkers) „Wij Joden trachten tijdvakken van de geschiedenis en mensen te zien van uit het gezichtspunt van blijvende goddelijke en ethischp waarden. Indien wij dit van toe passing brengen op prinses Wil helmina, dan is ons oordeel niet, alleen dat zij groot was in rege ringsdaden, maar op haar is spe ciaal van toepassing het gezegde dat zij zich al haar levensdagen verdiepte in Gods woord om God te vrezen en te onderhouden zijn inzettingen. Een onzer wijzen heeft gezegd, dat het aardse ko ningschap een afspiegeling is van het hemelse. Bij prinses Wilhel mina was dat zeker het geval". Dit zei opperrabbijn A. Schuster in de speciale synagogale dienst die de Nederlands Israëlitische Hoofdsynagoge en het Portugees Israëlitisch Kerkgenootschap ge zamenlijk hadden belegd in de sy- De moderamina van de Her vormde Kerk en de Gereformeerde Kerken hebben zich tot de Gere formeerde Kerken (vrijgemaakt) en de Christelijke Gereformeerde Kerken gericht met het verzoek zich te bezinnen op de wijze waarop in Nederland het beste het vierhonderdjarig jubileum van de Heidelbergse Catechismus kan worden herdacht. In de brief, die in het jongste num mer van ,,De Reformatie" wordt ge publiceerd staat dat gedacht wordt aan twee mogelijkheden: „Allereerst aan de mogelijkheid, dat de moderamina (c.q. de daartoe be voegde deputaten of andere instantie) der verschillende kerken tot alle tot hun kerkverbanden behorende plaatse lijke kerken een gezamenlijke oproep richten om op zondag 20 januari a.s. in de prediking Zondag 1 van de Hei delbergse Cathcchismus te doen behan- deken en in het gebed God te danken voor de onschatbare zegen, die Hij in dit belijdenisgeschrift ons gegeven heeft. Vervolgens werd de mogelijkheid overwogen van het daarnaast houden van een nationale interkerkelijke her denkingssamenkomst, waaraan de bo venbedoelde kerken alle meewerken, en waarin door sprekers uit verschillende kerkverbanden de betekenis van de Hei delbergse catechismus wordt uiteen ge zet. Wellicht zou het aanbeveling verdie nen deze samenkomst in de stad Utrecht (waar zich één van de oudste exempla ren van de Heidelbergse Catechismus in de Universiteitsbibliotheek bevindt) te beleggen en haar door de radio te la ten uitzenden." nagoge aan het Jacob Obrecht- plein in Amsterdam. In de loop der eeuwen heeft het Jood se volk nauwlettend de daden van de koningshuizon gevolgd. Bij prinses Wilhelmina wist de Joodse gemeen schap dat onder haar regering niets kwaad was te duchten, ij was daarin een waardige navolg ster van de eerste Oranjes die reeds de godsdienstvrijheid predikten. Het volk Israël heeft hulde gebracht aan een groot vorstin. Haar belangstelling ging steeds weer uit naar de Joodse gemeenschap. Haar eerste bezoek aan Amsterdam na de bevrijding gold het Waterlooplein waar zij voordien door de Joodse be volking werd toegejuicht. Een van haar laatste regeringsdaden gold eveneens de Joodse gemeen schap, toen zij zelf toestemming gaf dat een uit Hongarije afkomstig rab bijn zich hier mocht vestigen. Haar leiding heeft het Nederlandse volk mede beïnvloed. Zij dwong het res pect af niet alleen van de Joodse ge meenschap in Nederland maar van het gehele Joodse volk. Toen in 1946 de opperrabbijn van Is raël, dr. I. Herzog op het paleis Het Loo in audiëntie werd ontvangen werd eveneens gesproken over de bijbel. De Israëlische opperrabbijn zeide toen b.'j zijn Vertrek: „Vele dochteren heb ben goede dingen gedaan. Gij over treft haar allen". Na de toespraak van opperrabbijn A. Schuster, sprak opperrabbijn S. Ro- drigues Pereira van het Portugees Is raëlitische Kerkgenootschap een ge bed uit voor de zielerust van prinses Wilhelmina. Een klein mannenkoor zong psalm 106 en psalm 23. Beroe pingswerk NED, HERV. KERK Beroepen te Stadskanaal (toez.): P. He- tebrij, te Zellingen. Beroepen te Leersum: G. F. Over- gaauw, te Woubrugge. GEREF. KERKEN Beroepen: te Noordbergum: F. Boon stra, laatstelijk geref. (Vrijgemaakt) pred. te Leens. Aangenomen: naar Leimuiden: J. Baayens. kand. te Goes; naar Amsterdam: J. van Tuinen, te Meppel. Bedankt: voor Sibculo, Dussen, Wit- marsum Suawoude, Broek onder Akker- woude: J. Baayens, kand. te Goes; voor Aalten: W. Molenaar, te Schoonoord; voor Amsterdam: L. Ringnalda, te Bussum; voor Groningen-Z (4e pred.pl.): P. C. de Vries, te 's-Gravenhage. VELASQUES HANDHAAFT PRIJZEN EN KWALITEIT •f Voor de ronde prijs staat, die, gezien de positie man. noodzakelijk is? En is mogelijk voor de aflossing studievoorschot van bijna ti( gulden? Vraag: Daar hangkast aanwezig is, wilden een in de serre maken. Weet u soms een middel om te voorkomen, dat deze vochtig wordt? Antwoord: Het is erg moeilijk een kast te maken, die niet vochtig wordt zekere staat voor de inkomstenbelas ting van het inkomen af te trekken. Evenmin is dit mogelijk plaats, wel vochtig is. De kast zal niet mogén staan op de vloer en ook niet tegen een muur. Er zal, als het droog is, veel gelucht moeten worden Of binnenshuis op een koele plaats? Antwoord: U bedoelt met die salvia's huis geen zeker de rood bloeiende salvia splen- dens? Deze is zeer moeilijk als moeras- plant over te houden. Zij vraagt in de winter een warm hoekje in de kamer, kasje of bak. Als u ze goed de winter door gekregen heeft kunt u ze stekken „w in P°tten of kistjes met turfmolm en Het vermoedelijk schel'P zand onder plastic ei lossing van schuld. Het ontvangen be drag was immers ook niet als inkomen belastbaar. Vraag: Sinds enige tijd hebben wij last van zwam onder de vloer. Wat is daartegen te doen? Is er een afdoend bestrijdingsmiddel? Antwoord: De groeiomstandigheden van zwam zijn het gunstigst in voch tige en bedompte lucht. Veelal worden tegen de winter de z.g. muizenroosters. waar doorheen voldoende lucht onder de vloer komt, dichtgemaakt en ge makshalve laat men dit soms zitten Soms zijn deze rooster in het geheel niet aanwezig. Neem eerst de oorzaak weg. dan verdwijnt de zwam vanzelf. Misschien is er wel een luikje in de vloer. Zie vandaar uit de haard te vin den. Bestrijk deze plaats of plaatsen met b.v. een sterke ijzervitriooloplos- sing. Ook kan men de zwam doden door ze veelvuldig te begieten met petrole um. waarin wat zout is opgelost. Vraag: Hoe kan ik een vlek. waar schijnlijk van droptoffee, uit een suèdc- jasje verwijderen? Behandeling met een gummi-borsteltje hielp niet. Antwoord: Droptoffeevlekken kunt u jasje verwijderen door spoelen dien veel vlugger doet. Na beworteling kunt ze oppotten in goede grond, b.v. blad- grond met goede tuingrond af zand. Na half mei kunt toe zal het ook wel noodzakelijk zijn, zetten. Tegenwoordig worden de kast te verwarmen met een elek- "a"1 wot trisch kacheltje. Het blijft nodig de kle ren dikwijls te controleren. Als uw ser re vochtig is. zal alles vochtig worden, ook tegen doet. Het boven- t u dan ook iddeltje om het vocht veel mogelijk te weren, indien er geen andere oplossing, is. Vraag: Hoe kan ik een tafelblad var marmerbrokjes, met terrazzo gevoegd slijpen en polijsten? Antwoord: Tot c jerichten, dat het zelf zó te bewerken, dat het gaat glan zen. Üw tafelblad moet geschuurd wor den met speciaal watervast schuurpa pier en water, waarbij u steeds fijner papier gaat gebruiken. Zo zult lad oppervlak kunnen krijger •lijft het marmer dan nog dof. schone kleer borstel. raag: Op 6 oktober j.l. ontving ik brief S zaaid/ -vat zeer goede resultaten geeft ""J™' ÏÏS! T d»'»™»°"«empel ,eg_ en veel minder Ilskant ls. Men moet 5NV het s«v?'' c - ze in februari zaaien in een pot of kistje 555. Europazegel is. die met hetzelfde grondmengsel als voor oktnhpi v v,ve~ uu„, uJIBP de stekken. Geregeld verspenen en ten- vermelde moet u dan ook beschouwen slotte in potten zetten en ze verder als stekken behandelen. Vraag: Wij hebben een oud schilder stukje van de schilder Schoenmaker. Was dit een Hollander of een buiten lander en in welk jaar leefde hij? Antwoord: Zonder nadere gegevens omtrent de aard van hot schilderij, spijt moeten wij voorletter(s) van de schilder op 6 oktober 1961 nog niet in omloop was. Heeft de postzegel nu een hogere waarde gekregen, aangezien het duide lijk is. dat men hier van een fout van het betrokken postkantoor kan sprekenn De Enveloppe heb ik in haar geheel bewaard. De plaatsnaam waar het kan toor gevestigd is en waar foutief ge stempeld werd, komt er duidelijk op Antwoord: De door u bedoelde j S te ontdekken, geziei feit, dat de naam in deze vorm niet voorkomt in naslagwerken. W1 heeft er een schilder G. Schoenmaekers ge leefd. Deze is in november 1755 te Dor- Alleen drecht geboren en overleed aldaar in Dit kan juni 1842. Hij was schilder van stads- hoewel niet ontkend kan worden."dat een verzamelaar, die ook postzegels bij - erzameling betrekt. 1 alleen gepolijst worden met machines, gezichten. die een steenhouwer hiervoor bezit. Het Vraag: Een witte bontkraag is met de hand niet te doen. Wij raden donkergroene mantel is vl prijs stelt op een werkelijk geel geworden. Hoe moet ik deze bc- Antwoord: Het'i: u de vlek enige tijd moet laten ken. omdat deze toffee suiker bevat. De kleurstof is echter oplosbaar in wa- Vraag: Hoe moeten wij salvia's over houden, dat zij 's winters niet dood- Moeten zij in een besloten i inkomstenbelasting betalen invaliditeitsuitkering van vu per »ail maand? Mijn man betaalt iedere week vlammend loonbelasting. Antwoord: De invaliditeitsuitkering dan behoort inderdaad tot het belastbaar derge- inkomen. Voor uw huwelijk behoorde lijke vraag moesten beantwoorden. U deze tot uw eigen inkomen i kunt het bont insmeren van wolbleekmiddel. Dit enige ten intrekken, daarna afwassen eri het echt- ergens in de tuin staan? Onder glas? bont goed laten drogen. Tenslotte het Sw'üfcm

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1962 | | pagina 2