Meesters van de vertelkunst in de Leidse schouwburg In bezettingstijd vond koningin Wilhelmina de weg tot ons allen The Alamo, romantisch krijgsbedrijf voorgesteld NIEUWE LEEDSCHE COURANT 3 ZATERDAG 1 DECEMBER 1962 Agenda voor Leiden en Den Haag Zaterdag Prediker, 210 uur: bazaar Herv. wijkgemeente Molenwijk. Bevrijdingskerk, eind Montgomery- straat, 7.30 uur: Avondgebed vormden en Gereformeerden. Den Haag, Kon. Schouwburg 8.15 uur: Haagsche Comedie met „Tocht naa: het duister". Kurzaal, 8 uur: John Cottrane Kwar tet. Gebouw K. en W., 8.15 uur: Het Re sidentie-Orkest o.l.v. Alberto Erede; so list: Tibor Varga, viool. Zondag Pieterskerk, 7 uur: Gecombineerde zangdienst voor Hervormden en Gerefor meerden. Maandag Den Haag, Kon. Schouwburg. uur: Toneelgroep „Theater" met „Oorlog en Vrede". Diligentia, 8.15 uur: West-Nederlands Symphonie Orkest o.Lv. Sam Swaap; so liste: Toon Onderdenwijngaard, piano. Dinsdag Koffiekamer Stadsgehoorzaal, 35 uur: Receptie t.g.v. 50-jarig bestaan woning bouwvereniging „De Eendracht". Den Haag, Dililgentia, 8 uur: Zuid- Afrikaans Koor „Die Kamerkoor van die Universiteit van Rhodes". Woensdag Den Haag, Kon. Schouwburg, 8.15 uur: Haagsche Comedie met „Pas op de verf". Donderdag Zoölogisch laboratorium, 3 uur: Ope ning nieuw gedeelte door minister mr. J. M. L. T. Cals. Lakenhal, 8 uur: Concert „Sempre Crescendo". Den Haag, Diligentia, 8 uur: Orkest vereniging „Euterpe". Vrijdag Academie. 4.15 uur: Oratie mej. prof. dr. B. Siertsema, buitengewoon hoogle raar in de Afrikaanse taalkunde. Filmzaal academie, 12.20 uur: LAK- pauzefilm. Den Haag, Kon. Schouwburg, 8.15 uur: Haagsche Comedie met „Schweijk in de tweede wereldoorlog". Diligentia, 8 uur: Norman Shetler, piano. Films CASINO (2.30, 7 en 9.15 uur): Tarzan en zijn vijanden (14 jaar); donderdag: Saint Louis Blues (alle leeftijden) LIDO (2.30, 7 en 9.15 uur): Ursus (14 J.) LUXOR (2.30, 7 en 9.15 uur): Ontsnap ping onder spervuur (14 jaar). REX (2 en 7.30 uur): The Alamo (14 j.) STUDIO (2.30, 7 en 9.15 uur): The con nection (18 jaar). TRIANON (2.30, 7 en 9.15 uur): Meisjes langs de weg (18 jaar). Tentoonstellingen Rijksmuseum voor Volkenkunde, „Vreemde volken", kindertekeningen (tot 2 mart). Lakenhal, geselecteerde schilderijen voor Wedgwoodprijs 1963 (tot 19 decem ber). De Lakenhal: jubileumtentoonstelling Leidse amateurfotografen (tot 9 decern, ber). Lakenhal, „Leiden in prent en teke ning" (tot en met 10 december). Jeugdbibliotheek, leeszalen en biblio theek Reuvens, Plantage 6: maandag, en dinsdag van 4 tot 5.30 uur, woens dag en zaterdag van 12 tot 480 uur er vrijdag (speciaal voor de grotere jeugd1 van 6.30 tot 8.30 uur 's avonds. Leeszaal en bibliotheek Reuvens, Bree straat 27, maandag en woensdag van 1 tot 5.30 en van 7 tot 9 uur; dinsdag var 1 tot 5.30 uur; vrijdag van 10 tot 5.30 er van 7 tot 9 uur; zaterdag van 105.30 uur Bijkantoor chr. school Obrechtstraat volw. dinsdag en donderdag van 680—9 uur na. zaterdag 2—5 uur; jeugd: elke woensdag 25 uur. De nieuwe sociëteit Men schrijft ons: De komende feest dagen zijn moeilijk voor velen. Wij schen ken geen pakketten: het geld ontbreekt ons en bovendien is het de opzet niet. Wel trachten wij bemiddeling te verle nen tussen eenzamen onderling of tussen eenzamen en een gezin, dat u gaarne zal ontvangen. Velen vinden de stap uit hun eenzaamheid onoverkomelijk en zijn bang elders niet welkom te zijn. Ver drietig worstelen ze zich vaak alleen door trieste dagen heen. Bij ons melden zich echter gezinnen aan, die niets liver willen dan een ander gelukkig maken. s eenzamen en gezinnen niet te lang wachten met aanmelding, dan is er nog gelegenheid rustig kennis met elkaar te maken, waardoor een harmonische be leving van de feestdagen voor u werke lijkheid kan worden. Contactpersoon: A. v. d. Heide-Kort, Nassaulaan 41 Oegst- geest. tel. 50220. DIJ de bekendmaking van het K. en O.-programma van dit seizoen is in het bijzonder stil gestaan bij de drie avonden van het gemengd kunst abonnement, die alle een bijzonder karakter zouden dragen. De eerste met Wim Kan sprak voor zichzelf, Tiaar de tweede zullen velen met vreugde volle verwachtingen hebben uitgezien, temeer omdat het hier min of mee1 een experiment betrof. „Meesters der vertelkunst door meesters der to neelspeelkunst" is een aankondiging die veel doet verwachten, temeer omdat drie groten van het toneel hier voor het voetlicht traden, te weten Elisabeth Andersen, Henk van Ulsen en Guus Hermus. Uitdrukkelijk was aangekondigd, dat deze „meesters der toneelspeelkunst' zouden voordragen. Het is er niet var gekomen. Nog goed in ons geheugen liggen de avonden met bijvoorbeeld Charlotte Kohier en Max Croiset slechts twee figuren te noemen die met hun voordrachtskunst een volle schouw burg een hele avond wisten te boeien. De drie nu gecontracteerden droegen voor, maar lazen voor uit een boek je of uit een stapel losse vellen papier Herdenking Leidse universiteit /"ANDER leiding van de rector magnificus, prof. dr. S. Dresden, heeft de Leidse universiteit gistermiddag in het Groot Auditorium een herden kingsbijeenkomst gehouden naar aanleiding van het overlijden van prinses Wilhelmina. Gesproken werd door prof. dr. I. Schöffer, hoogleraar in de vaderlandse geschiedenis, en prof. mr. J. V. Rijpperda Wierdsma, hoog leraar in het Nederlands staatsrecht. Tot besluit van de plechtigheid zong men het eerste en zesde couplet van het Wilhelmus. Th. J. van der HEIJDEN lid van de NederL Veren, van Rechtskundige Adviseurs Hoge Rijndijk 103a, Leiden r- Telefoon 23405 Propaganda-avond van Leidse onderwaterjagers De Onderwaterjagers-club, die in Lei den 25 en in geheel Nederland vijfhon derd leden telt, hield een propaganda- avond. Het aantal beoefenaars van deze weinig bekende sport is gering. In an dere Europese landen, vooral in Scan dinavië en in Zuid-Europa ligt dit veel hoger. Tooh is er orik iri Nederland op duik- gebied wol wajt aantrekkelijks te be leven, zoals op de Vinkeveense plassen en de Zeeuwse wateren. Het zicht is hier echter ten hoogste zes meter, zo dat men als men werkelijk iets groots wil beleven, naar de landen om de Mid dellandse Zee moet. De Leidse OJ.C. doet dit ieder jaar. Twee ploegen zijn er dit jaar aan de Costa Brava in Span je geweest Prachtige opnamen werden ervan ge toond. Men zag de inktvis bij zijn hol en zwemmend een wolkje inkt uitstoten De Leidse O.J.C. .vindt het jammer dat men om het vullen van de compressors mot lioht is aangewezen op de grote plassen, waar veel toeristen zijn. Men is daarom bezig zelf een compressor aan te schaffen. In de pauze kon men de vaak inge wikkelde en dure uitrustingsstukken van de Leidse O.J.C. zien. Veol is in hel bezit van de leden zélf, die zich hier voor soms grote offers getroosten. Men doet dit echter graag. Prof. dr. Schöffer merkte onder meer op, dat het koningschap van Wilhelmina de grote waarde van een constitutionele monarchie tenvolle heeft bewezen. Haar representatieve taak vervulde zij steeds met waardigheid en vastheid. Zij han delde hierin vanuit de vanzelfsprekend heid van' haar vorstelijke afkomst Om haar constitutionele functie die van vliegwiel van de staatsmachine ver vulde zij met een stiptheid en plichts getrouwheid die bewondering afdwong, juist omdat het haar wel eens tegen stond en zij geestelijk wellicht ee stand voelde van het politieke spel dat gespeeld werd. 1 kabinetscrisis heeft zij, zonder daarbij eigen voorkeur blindelings te volgen of door te drijven, met persoon lijke overtuiging en kracht gehandeld. Meer verantwoordelijkheid viel haar nog toe in tijden van spanning, bijvoor beeld gedurende de wereldoorlogen. Juist omdat in zulke tijden leven en maatschappij tot de eerste eenvoudige waarheden en grondslagen worden te ruggebracht, kon Wilhelmina dan haar weg vinden dankzij haar grote innerlij ke zekerheid omtrent goed en kwaad. Persoonlijk Maar bovenal gaf Wilhelmina in haar regering een persoonlijk element, d de koel-berekende structuur van eei publiek zou hebben ontbroken. Hierin groeide Wilhelmina, men zou haast zeg gen ondanks afkomst en opvoeding, tot een volle persoonlijkheid van geheel eigen signatuur. Het was een groeiproces dat niet zonder pijn of moeite plaatshebben, en Wilhelmina was ii opzicht een moedige en strijdbare vr in volle rijping brak die persoon lijkheid toch door de vormelijkheid van haar vorstelijke positie heen met een grote warmte en diepe menselijkheid, was in de bezettingstijd dat Wilhel- i de weg vond tot alle Nederlanders 'an goeden wille waren. Wilhelmina stelde zich geheel per soonlijk ter beschikking voor de taak die haar toeviel en tilde daarmee die taak boven het symbolische of het constitutionele uit en gaf het dat on schatbaar en onmeetbaar menselijke dat in ons nu in de herinnering aan Wilhelmina dierbaar zal blijven. Prof. Rijpperda Wierdsma zei onder andere, dat wij gewend zijn aan de be schrijving van de eenzaamheid van machtige heersers, maar soms blind blij ken voor de eenzaamheid, waarin de draagster van de Kroon in de Neder landse parlementaire monarchie veelal zijn geplaatst. Heel zelden scheen ;ns ruimte voor een persoonlijke buiten blijkende daad, een persoon- naar buiten blijkend streven: het zenden van Hr. Ms. pantserdekschip „Gelderland" naar Zuid-Afrika om Krü- ger af te halen, de zorg voor en om de Vredesconferentie, het bezoeken van streken, door watersnood of andere ram pen getroffen, een oproep tot de vrede l dreigende jaren Geheim Hoeveel invloed koningin Wilhelmina i het staatkundige heeft uitgeoefend, weten wij niet precies: hier is het weer dat geheim van het Noordeinde, en ge publiceerd mag er bij ons bijna nooit iets worden, ook jaren later soms nog niet. Toch hoorden wij wel eens van een bepaalde invloed op kabinet "ormatie en er zijn gissingen, dat die invloed gedu rende een reeks van jaren continu in de richting van extra-parlementaire kabi netten heeft gewerkt. Maar in elk geval: de eenzaamheid van de Koningin is groot en blijft groot; zij gevoelt voortdurend muren van offici eelheid tussen zichzelf eo de mensen; en men kan het als tragisch zien, dat eindelijk pas de ellende in de Tweede Wereldoorlog die muren is komen door breken. Wij weten dat dit voor haar als een bevrijding heeft gewer'-t. De door braak was véél grondiger dan ooit mo gelijk was gebleken in vroegere tijden, toen er perioden zijn voorgekomen van isolement van de Koningin, dat voor ve len, voor haar zelf in de allereerste plaats, reden tot grote zorg moet zijn ge weest Het heengaan van prinses Wilhelmina, God zij dank zacht gekomen, is een ver lies voor het gehele Nederlandse volk, ook al voelen de jongeren dat groten deels niet en zullen zij het pas op den duur kunnen gaan inzien. Onze univer siteit dient zich te onthouden van ieder pogen dat verlies als het ware voor zich te monopoliseren. Maar de slag komt voor haar zwaarder aan dan voor vele andere kringen in Nederland. Dat het verlies niet zal leiden tot verzwakking van de band tussen het Huis van Oranje en de Leidse academie weten wij met vreugde en dankbaarheid. Maar in deze dagen zien wij terug naar de jaren, waarin koningin Wilhelmina, onze oude Koningin, heeft getoond wat sterk gevoel van roeping en vast geloof, ook in de grootste tegenspoed, tenslotte vermo gen- En wij willen ons dit voorbeeld voor ogen houden. Wü stellen allereerst vast dat naar een schouwburg gaat om te horen voorlezen. Daarvoor is de radio beter ge schikt En als men dan al een voorlees avond bijwoont hoort men graag goed voorlezen, en zelfs dat is niet volledig tot zijn recht gekomen. Elisabeth Andersen, eenmaal een top actrice van de Haagsche Comedie. be gon met een zwak verhaaltje van Tsjechov, „Na de schouwburg", over peinzingen van een sentimenteel zes tienjarig meisje die veel beter zelf ge lezen kunnen worden. Henk van Ulsen nam haar plaats in niet staan met de voorlezing nog bekorte novelle van W. F. Hermans. „Het behouden huis". Het verhaal was goed. maar Van Ulsen is geen grool voorlezer, wiens oostelijke afkomst zich in zijn tongval duidelijk manifesteert Aan het uitnemende verhaal was het te danken dat de goed gevulde zaal in aandacht niet merkbaar verslapte. Nog eenmaal kwam Elisabeth An dersen voor het voetlicht, nu met een prachtige vertelling van de Span jaard P. A. de Alarcón, ,J)e voor spelling". Dit verhaal uit het ruige door bandieten onveilig gemaakte Spaanse bergland, dat uitmuntte door een subtiele en verrassende hu mor, vonden wij het beste van de avond. Henk van Ulsen begroette na de pauze een wat gedund auditorium. „Bekentenis" van Bel Campo is een prachtig voorbeeld van de bizarre fantasie van deze nog al tijd te weinig bekende Nederlander, een meester van het korte verhaal. Guus Hermus sloot de rij. Als voor lezer was hij de beste, maar ,,'n Stuk Biefstuk", van Jack London, is nu wel verouderd door zijn te grote lengte, al de beschrijving van het laatste gevecht in een op jaren gekomen Australische bokser fascinerend genoeg. Wij geloven niet, dat deze speciaal jor Leiden georganiseerde avond elders zal worden herhaald. Zonder echte voor drachtkunstenaars komt men er niet. G. T. Burgerlijke stand van Leiden Geboren: Jan, zn v M v d Niet en H van Roon; Hans, zn v P Dubbel- deman en H Karle; Jan H, zn v C J Buurman en A Brunsting; Bert, zn v C Zaalberg en A L Visser; Jo- han W P, zn v A P Blok en G C Potman; Margaretha G, dr v A M Verlaan en J Wouters; Oscar B E. zn v G M M Marcelis en E M L Hoo- geveen. Ondertrouwd: A G M F Brok en ATM Boon; A de Wolf en D Tis- seur; J A Lagerberg en L M Straat hof; F Portheine en M J A ter Kuile; J W van Voorthuijzen en J S Zwaan; G J W Brandhorst en J M Vlasveld; J Colpa en E M A Witte; G de Jong en A M Planje; A Steenvoorden en J C M van der Staak; B Lasschuijt en J A van Wingerden; J Melse en J van Vliet; B W Stikvoort en H E S van der Hout; L P H van den Berg en A C Kooien; J Verhoeven en A J Geenjaar; F J de Jong en J M van de Water; G M H Stolte en M de Vletter; W J Rietveld en P E M Scheffers; M van der Marei en M Pronk; J Bouwman en W P de Rooij; J J Pattikawa en E van de Velde; J Voskuil en E P Brandt; H J Struijk en W van Veen; C G Hogervorst en W H C Kistelaar; A E van Veen en M J Verwer. Overleden: E Azier, 75 jr, echtg v A J J Harteveld; W H v d Linde, 84 jr. man; K M J van der Neut. 20 jr, zoon; E Minnee, 97 jr, wed v A Balkenende; A H Homan, 69 jr, man; P van Egmond, 69 jr, man. HERENHORLOGES. Degelijk, sierlijk en... op de seconde nauwkeurig I In goud, doublé en chroom fa. Mandersloot Tussen de bladzijden over „De kanonnen van Navarone" heeft geschreven, kan men derge lijke als amusement bedoelde oorlogsfilms niet zo onschuldig meer bezien. Dr. Boerwinkel wees er in dat artikel op, dat onder het mom van stoere heldenmoed het sadisme en de bloeddorst hoogtij vierden en het gevaar, dat men de oorlog als een „frischfröhliche" aangelegenheid gaat beschou wen heus niet denkbeeldig is. Onder ditzelfde oordeel kunnen ook alle Westerns en andere knok- en schietfilms gerekend worden. Het geweld wordt op deze wijze charmant en vriendelijk in huis gehaald en aanvaard als een uiting van het „menselijke". Men kan natuurlijk hiertegenover stel-| Nu werd er ruim honderd jaar geleden len, dat de soep niet zo heet wordt ge-1 op een primitiever manier gevochten, geten als zij wordt opgediend en dat maar vechten bleef het en terecht blijft menige knokfilm kan dienen als een uit-| dr. Boerwinkels vraag of men „vechten" laatklep voor Jeugdige vitaliteit; dat de maar zo klakkeloos moet acceptéren; ja, jeugd (en niet alleen de jeugd) verbeelding van het filmdoek zijn tollige energie kan afreageren, c.q. zijn vernielzucht in de fantasie kan uitleven. Toch zijn de woorden van dr. Boer. winkel bij ons blijven haken. Het geweld wordt maar al te zeer als vanzelfspre kend in de film geaccepteerd. Ja, moet zich zelfs afvragen of dit schijnsel niet even ernstig, zo niet stiger genomen moet worden als de op- geschroefde seks, die ons door vele films wordt voorgezet. Inmiddels is „De kanonnen irone" door de Amerikanen dunnetjes overgedaan door hun film „The Alamo", in de dappere daden bezongen van Davey Crockett en Jim Bowie (de moordenaar van het mes). John Wayne heeft de film grootscheeps geproduceerd en geregisseerd met veel vertoon van bravour. kleurrijke unifor men, geschiet en gemoord en daarbij edelmoedigheid waar het de (overwonnen) vijanden betrof. De flilm geeft een geromantiseerde episode weer uit de strijd van Noord- Amerika tegen Mexico om het bezit Texas in de jaren dertig van de vorige Kleuren, beelden, geluid saregie zijn onovertroffen en het geheel moet meewerken van het oorlogsbedrijf smakelijke opera te maken. Geen diesviering van Sempre Crescendo In verband met het overlijden v H.K.H. Prinses Wilhelmina zal de viering van de 131e dies van het Studenten Muziek Gezelschap „Sempre Crescendo" op 8 december geen doorgang vinden. N.V SLAVENBURG'S BANK Kort Rapenburg 20, telefoon 26405 TT/rE ZATEN in een onverlicht dit praatje cfoet vermoeden o, kamertje, van waaruit je wat ziet die man veel! heeft veel kunt zien zonder zelf gezien te worden. Beneden ons bogen kooplustigen zich over toonban ken en soms pakten ze iets in hun handen om het van dichterbij te bekijken. De meeste mannen on der het winkelende publiek lie pen snel en doelbewust langs verkoopstands, die hen niet inte resseerden. De vrouwen bewogen zich langzamer en bleven vaker ergens steken. Zij hadden ook grotere tassen bij zich, tassen, die soms achteloos openhingen. De man tegenover me trok z'n borstelige wenkbrauwen op voor dat hij begon te praten. Een innemende, prettige man, vond ik. Voor hem op het bureau la gen netjes op elkaar het Alge meen Politieblad en het Tijd schrift voor de Politie. „Als ik u iets over winkeldief stallen moet vertellen, dan kun nen dat alleen maar tragische verhalen zijn", zei de man. „Een hoogst enkele keer doen we, als we dat zo mogen noemen, echt een goede greep. Verder ts het al lemaal tragiek wat je meemaakt als bedrijfsrechercheur. Ik ben nu 45, heb een 17-jarige loopbaan bij de politie achter de rug en weet door m'n werk als recher cheur heus wel wat er in de we reld te koop is. Maar winkeldief stallen Bijna niets anders dan ellende en narigheid!" LEIDSE bedrijfsrecher cheur, die me dit vertelde, haalde een paar bedrukte kaarten uit een kast, elk meer dan een halve meter hoog. De ene kaart bevatte ter instruering van het winkelpersoneel een lange en nauwkeurig gespecificeerde lijst van artikelen, die een 14- jarig meisje op één dag onbetaald mee naar huis nam. Een dames- vest van f 34,75 was het duurste artikel zag ik, en twee mantel- knopen vormden met f 0,98 het laagste bedrag op deze kaart, die een totaal vermeldde van f 92.23. Op de tweede kaart was te le zen wat een hoogbejaarde dame zich op één dag toeëigende zon der haar portemonnaie te gebrui ken. De totale waarde bedroeg f 67,49. Er zaten dameshand schoenen bij van f9,75 en een kinderarmband van f 0,50. in grote lijnen verteld. Het komt er op neer, dat twee mensen, het meisje en het oude dametje, heel erg zijn geschrok ken toen ze eenmaal met hun wel gevulde tassen buiten plotseling king... Vaak op een tijdstip, dat jaar.en vrouwen hebben de andere gezinsleden thuis zijn, hand. Pas nog betrapte ik voor wie men „het" niet wil we ten. Achter gordijntjes glurende burenLater vaak nog het vóórkomen voor de rechter. Nee, de meesten doen het nooit weer, is de ervaring van de be- vrouw (met vijfhonderd gulden in haar tas!), die één paar kousen kocht en een tweede paar zó mee nam. DE Juist in een drukke winkeltijd als thans worden vele winkel diefstallen gepleegd. Een Leidse bedrijfsrechercheur vertelde mc welke tragiek dat voor de betrokkenen met zich brengt als ze worden gesnapt. En dat „snappen" gebeurt nogal eens werden aangehouden door drijfsrechercheur. En een spijt, even vriendelijke als vastberaden dat ze naderhand hebben! bedrijfsrechercheur. Ze hadden zich al veilig gewaand nadat de winkeldeur achter hen was dicht- gezoefd! VOLGDE een onderhoud in dat kamertje (waar heel wat Twee kaarten met zakelijke ge- tranen zijn vergoten). Een vol- gepens in nette zwarte letters, gende schrik bracht het politiebu- Weet u wat er achter die kaar- reau, waar een foto werd ge- ten schuil gaat? De man achter maakt. het bureaudie ambulanter is dan En dan ten slotte die huiszoe- Wie plegen er nu zoal winkel diefstallen, vroeg ik. Het ant woord verbaasde me een beetje. „Winkeldieveggen en -dieven tref je in alle lagen der bevolking aan. De grootste groep wordt ge vormd door kinderen tussen 8 en 16 jaar. Hun gevallen worden meestal soepel opgelost en over het algemeen zie je ze nooit weer terug. De volgende grote groep bestaat uit personen boven de 50 TS"LEPTOMAN1E?", wierp ik er "1*- tussen in. „Meestal niet. Steeds weer kom ik tot de conclusie, dat de men sen, die wij betrappen, uit heb zucht stelen. En heel bewust! Ze zullen haast altijd dingen nemen, die ze nodig hebben en die hen goed passen. Er wordt tegenwooi- dig wel eens gezegd, dat de he dendaagse wijze van uitstallen het gappen in de hand werkt. Daar ben ik het niet mee eens. Je kunt de klok niet stilzetten en ook het winkelbedrijf moet met zijn tijd meegaan. Het vraagt wel wat meer verantwoordelijkheids gevoel van het publiek. Maar is dit bijvoorbeeld ook in het heden daagse verkeer niet zo? En wat dacht u van de automatische hal ve overwegbomen? Die stellen ook hogere eisen aan het verantwoor delijkheidsgevoel van de men sen!" Wat het betrappen van winkel dieven betreft, heeft de bedrijfs rechercheur vele ogen tot zijn be schikking, al vindt hij dit per soonlijk een noodzakelijk kwaad: het winkelpersoneel krijgt voor het „aanbrengen" van een kind een premie van f 5, terwijl een volwassene het dubbele opbrengt. Een niet sympathieke maatregel, die moet worden gezien in het kader van het preventieve karak ter van het werk der bedrijfs recherche. En dacht u, dat hiermee het werk van een bedrijfsrechercheur was geschetst? Ik heb kassa-sta- ten gezien, die vraagtekens op roepen en dan zijn er de bedrijfs- diefstallen in natura ontspo ringen, die een vakkundige en doeltreffende aanpak vereisen. Daarom zijn de meeste bedrijfs- rechercheurs uit politiekringen afkomstig en hebben ze meestal een onbezoldigde opsporingsbe voegdheid, die hen onder meer in staat stelt een amtsedig proces verbaal op te maken. En weet u, wat een bedrijfsrechercheur ook doet? Dagelijks tientallen winke lende vrouwen waarschuwen, dat ze hun portemonnaie beter moe ten opbergen! zich mee amuseren moet. John Wayne als Davey Crockett, Ri chard Widmark als Jim Bowie en Lau rence Harvey als kol. Travers, alsmede talloze anderen zetten hun beste beentje voor, maar met dat al blijft zo'n vecht film een problematische zaak. (Vechtjasserij). The connection STUDIO. Jack Gelber schreef een toneelstuk over aan heroïne-verslaafden in New York. Een rauwemilieuschildering waarbij de schrijver er op uit was door allerlei toneeltrucs het nog echter dan echt te laten lijken. Thans is het op dezelfde wijze ver filmd. Het is een realistisch rondwente len geworden in een afschuwelijk milieu. De patiënten die hier getoond worden zijn diep beklagenswaardig. De film heeft alleen klinische betekenis om te laten zien, hoe hun ziektebeeld is. Met dramatische kunst heeft het niets van doen. Niet klinisch bezien kan men er alleen maar misselijk van worden. (Rauw). Ontsnapping onder spervuur LUXOR. Onder de Engelse titel ,,The signal" en de Nederlandse „Ont snapping onder spervuur" gaat een Joe goslavische film schuil van Zika Mitro- vik, die hoe kan het anders, gewijd i6 aan het Joegoslavische partisanenverzet in de jongste oorlog. De film handelt over een verzetsleider, die opvallend veel op Tito lijkt, en gewond in een ziekenhuis ligt Zijn mannen halen hem er uit, maar dit heeft uiteraard veel voeten in de aarde. De film kan op geen enkele opmerkelijke eigenschap bogen. Het is een nogal kinderlijk verhaal met veel Weld-West-elementen. (Niets bijzonders). Meisjes langs de iveg TRIANON. Slechts eenmaal eer der aanschouwden wü een film uit het land van de duizend meren: Finland. Die rolprent behandelde de schemer- oorlog tussen Rusland en Finland in 1939. tweede rolprent voor verto ning in ons land waardig gekeurd, ,,Meis- langs de weg". De film behandelt de ontmoeting tussen een liftster, over wier achtergronden men niets te weten komt, alle eenzaamheid naar zijn zo merhuis onderweg zijnde confectiefabri- kant. De al op jaren gekomen fabrikant, toegerust met een Clark Gablesnorretje, ziet wel iets in het lieve kind, dat trou wens niet nalaat beproefde verleidings kunsten op hem toe te passen. Het wordt een heel lang herdersuurtje i het huis aan het meer. In dat meer pleegt het meisje zwemtochtjes te maken, bij gebrek aan een zwempak in natuur lijke staat ZU wordt daarbij opgemerkt door een breedgeschouderde fietsenma ker, die onder zijn gewone kledij een zwembroek pleegt te dragen, zodat een innige ontmoeting voor de hand ligt De jongen heeft als hobby het 's avonds door vensters binnendringen van meis- denkt hy de Josephine te hebben gevonden. De Finse Don Juan droomt al van een eigen benzinestation, maar Pa, een vette win kelier, wil hem het kapitaal niet ver schaffen. Komaan, dan nog maar eens door een raam naar binnen, denkt de jongen, maar hij ervaart dat zijn uit verkorene met zich al snorremans heeft getroost. De fietsenmaker valt van de lad- komt jammerlijk in de regen om. Clark Gable begraaft hem en daarmee is de kous nog niet af want snorremans vergeet kousen uit de stad voor zijn liefje mee te neinen. Het meiske wordt daarover zo kwaad dat zij hem ver raadt en maar opnieuw aan het liften slaat, op zoek naar een andere rijke Wat moet tmen van zo'n dolzinnige film nog zeggen? Dat er in wordt geacteerd stijl die bij ons in de theaters vyftig jaar geleden gebruikelijk was, compleet met rollende ogen? Och kom, daarvoor is dit fraais niet geïmporteerd, het gaat om de onverhulde vervulling zinnelijke wensen, breedvoerig op het celluloid gebracht. Een zinnig mens deze film niets goeds zeggen. Het is gewoon een prul. (Minnekozen op z'n Fins). Ursusde gesel der Tartaren LIDO. Nog altijd blijkt grote lichaamskracht tot de verbeelding te spreken. Nu Tarzan wat al te afgezaagd wordt, is de Ursus-figuur gecreëerd, een soort nationale held, die zoals de titel reeds aangeeft deze keer een gesel voor de Tartaren betekent. Aan het verhaal zullen wij niet veel woorden verspillen. Het is nogal wijdlopig en het bevat wei nig nieuws. In hoofdzaak komt het erop neer, dat een schijnbare nederlaag van Ursus in een grandioze overwinning wordt omgezet, waarbij intussen aanlei ding te over is geweest voor bikkel harde gevechten. Men moet geestelijk erg afgestompt zijn, wil men aan dit al les genoegen beleven. (Hard tegen hard). Tarzan en zijn vijanden CASINO. De film „Tarzan en zyn vijanden" levert geen nieuwe gezichts punten op. Volgens het beproefde re cept krijgt onze sterke man met ernstige tegenslagen te kampen. Hij lijkt te wor den overwonnen maar hoera, op het beslissende ogenblik blijkt hij toch op- nieuw de slimste en sterkste en klinkt zijn rauwe overwinningskreet door het oerwoud. Deze keer zit Tarzan achter zijn ©udo vijand Slade aan, die vier weerloze man* heeft gedood. Een knap meisje krusit daarbij zijn pad, zodat ook de romantiek °°n woordje gaat meespreken. (Sterke staaltjes).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1962 | | pagina 3