VAN DE
ELFHONDERD
Toen de polsstok brak
W70RLD PRESS PHOTO 1962. de wedstrijd eu expo-
sitie. waarvoor fotografen uit 47 landen van de we
reld elfhonderd opnamen inzonden, wordt op 27 novem
ber, 's avonds om kwart over aeht, door staatssecretaris
mr. Y. Scholten in de nieuwe vleugel van het Haags ge
meentemuseum geopend. Dan is ook de prijswinnende
foto door de jury, die een week de tijd had om uit de
enorme eolleetie een keus te doen. gekozen en is de foto
sraaf van deze topplaat naar Den Haag geïnviteerd en inet
geld en goederen geëerd.
Tegen de wanden van de expositieruimten hangen dan
zo'n vijfhonderd foto's, die naar verwacht wordt een nog
groter publiek zullen trekken dan de foto's van vorig
jaar, toen maar liefst 20.000 bezoekers World Press Photo
kwamen bekijken.
Op liet nippertje gered uit een zinkende auto
Arnhemse Politie Harmonie vlucht voor regen Troostende bescherming
VEEL MOEILIJKER wordt
het en vaak is het resul
taat nog veel sprekender wan
neer de fotograaf een detail
van hetzelfde gebeuren met zo
veel sfeer in zijn foto weet vast
te leggen, dat alleen dit ene
onderdeel het hele gebeuren in
zich heeft.
Dit is bij voorbeeld het geval
-net de wazige foto van een ver
rekijker met een helm erboven
en een bajonet ernaast boven
een muur uitstekend. Deze foto
maakt het drama rondom Ber
lijn bijna tastbaar. Het enige
nadeel van deze foto is. dat hij
zich door zijn wazigheid tech
nisch niet leent voor publicatie
in een krant. Toch geeft deze
foto nog beter het drama Ber
lijn weer, dan de foto, die op
deze pagina staat afgedrukt, on
danks zijn fascinerende indrin
gendheid. Bven indringend als
de foto van de Chinese vluch
telingen. wier kans op veilig
heid in het bijna bereikte
Hongkong onmogelijk wordt
gemaakt." gesymboliseerd door
de uitgestrekte arm.
Een bewijs van een snelle re
actie. hoewel de Finse foto
graaf. die deze foto inzond hem
zelf ..Lucky shot" noemde, is de
plaat van de brekende pols
stok. Hier een dramatisch ge
beuren, dat niemand verwach
te. De rustig naar het polsstok-
hoogspringen kijkende toe
schouwers hadden zich nauw-
lijks het ongeluk gerealiseerd
of het hoogtepunt was al door
de foto-journalist vastgelegd.
HOEVEEL VAKMANSCHAP
en reactiesnelheid een der
gelijke foto in zich bergt, valt
te leren uit de resultaten van
het onlangs in Den Haag gehou
den examen voor foto-journa
list. waarbij slechts een of twee
kandidaten er in slaagden om
een geënsceneerd tot het
laatste ogenblik voor hen on
bekend gehouden dramatisch
gebeuren in zijn geheel op de
plaat vast te leggen, waarbij
een vallende pop als belangrijk
Toen het nog zo konWenen leek erg hoopvol
Heel het drama
Wat een kritiek heeft toen
en nog maanden daarna de
keuze van de prijswinnende
plaat ..Sudden Death" van de
Japanner Nagao. die op 12 ok
tober 1960 de moordaanslag op
de Japanse politicus Asanuma
op de gevoelige plaat vastlegde,
niet ontmoet in kranten en tijd
schriften.
Een kritiek, die resulteerde
in de vraag: mag een fotograaf
een foto maken van zo iets in
tiems en persoonlijks als het
sterven van een mens, ook al
is deze mens een in de open
baarheid tredende politicus?
Het voor en tegen is in de
fotovakpers en in de kring der
journalisten zij beslissen im
mers over de openbaarmaking
van zo'n sensationele foto door
plaatsing in krant of tijdschrift
soms vrij scherp bediscus-
OF DE beste plaat ter wereld
dit jaar weer een derge
lijke sensationele foto zal zijn,
valt te betwijfelen, gehoord de
discussies en gezien de inge
zonden foto's.
Ook de uitlatingen van World
Press Photo's stichtingsvoorzit
ter, de foto-journalist P. van
Breukelen, hoewel hij geen
deel uitmaakt van de interna
tionale jury wijzen in die
richting, omdat hij bij meer dan
een gelegenheid poneerde, dat
World Press Photo het meer
moet hebben van foto's, die
nieuws geven zonder walgelijke
dramatiek.
Dat het ook die richting uit
gaat, tonen de honderden fo
to's. die in het Haagse gemeen
temuseum zijn gearriveerd,
want opnamen, die in strijd zijn
mer fatsoen en goede smaak
zijn er vrijwel niet bij. Natuur
lijk wel de harde foto's: het
wereldnieuws is immers meest
al een dramatisch gebeuren,
waarin de mens een actieve of
passieve rol vervult. Om die
mens in al zijn emotie bij dit
gebeuren te fotograferen moet
de man achter de camera ook
het gebeuren zelf op zijn harde
foto verbeelden. Hiertoe zoekt
hij menigmaal onder groot ri
sico, soms zelfs met gevaar
voor eigen leven, het drama
tisch gebeuren op en tracht dan
de werkelijkheid, zoals hij die
ziet, op zijn platen zo dicht mo
gelijk te benaderen.
Het leed van de teruggestuurde vluchtelingen
Rennen, de gevel stort in Dit kostte beer z'n leven
onderdeel in di>l gebeuren door
de meesten glorieus werd ge-
Toch hoeft dit niet te beteke
nen, dat zij over geen goed fo
tografisch oog beschikken,
want ook het merendeel van
het voor World Press Photo in
gezonden fotomateriaal betreft
geen drama of actie in welke
vorm dan ook. Dit gedeelte
wordt gevormd door de zoge
naamde feature-plaatjes, foto's,
die niet direct met het harde
nieuws te maken hebben. Het
zijn opnamen van mensen, die
ren en dingen, waarbij de foto
graaf karakteristieke, humoris
tische of andere impressies in
een bepaalde situatie onder
ging. Hij heeft geknipt en zo
getracht zijn indruk weer te
geven. Dat bij deze foto's de
kwaliteit in belichting en com
positie zwaar wegen laat zich
raden. Op de tentoonstelling,
die tot 7 januari duurt, zijn
ware staaltjes van dit vakman
schap aanwezig en de duizen
den amateur-fotografen in ons
land kunnen zich aan dit werk
verlustigen.
ALS GEHEEL geeft het ingc-
zondene. ook al omdat di
rect aan te wijzen topplaten
ontbreken, een wat ongenuan
ceerde indruk. Alles lijkt op
hetzelfde kwaliteitsniveau te
liggen en of dat niveau hoger
of lager ligt dan verleden jaar,
daar valt over te twisten. Het
groter aantal inzendingen be
paalt immers het gemiddelde
kwaliteitspeil.
Mede om deze reden zal de
internationale jury een zware
taak krijgen.
Wat de kwaliteit van inzen
ding van de Nederlandse foto
grafen betreft, die ligt in ieder
geval belangrijk hoger dan het
vorige jaar en er werd boven
dien belangrijk meer ingezon
den dan voor World Press
Photo 1961.
Het zou niet te verwonderen
zijn, wanneer er een Neder
landse foto-journalist met een
hoge prijs uit de bus komt,
Berlijn op één foto