Bestudering „Job-targunT door 2 Ned. hoogleraren ijbbeltjejl Noodgemeenten tot volle zelfstandigheid omzetten Atheïstische propaganda in Rusland geen succes Een woord voor vandaag „Het Dorp" bij Arnhem wordt echt Nederlands De mens van nu eet nog lang niet zoals liet moet de ZATERDAG 10 NOVEMBER 1962 ME ANDERZIJDS DE PINKSTERGEMEENTE Enkele leidende figuren uit de broederschap der Pinkstergemeen ten in Nederland hebben gerea geerd op het herderlijk schrijven van de Ned. Herv. Kerk over de pinksterbeweging. Ds. J. Reilink, rector van het seminarie van de Unie van Baptistengemeenten, gaat in een artikel in ..De Chris ten" hierop nader in. Hij schrijft: HET Is in de kerkelijke geschiede nis van ons land een ongehoord feit, dat een „secte" zich richt tot een „kerk" door middel van een openbaar schrijven, nadat eerst die „kerk" zich tot die „secte" heeft gericht. Er is toch wel een en ander ge wijzigd sinds kerkelijke theologen hun Doekjes over stromingen cn •ecten van elkaar overschreven en aldus een voortdurenende prolonge ring van de aloude vooroordelen van geslacht tot geslacht bewerkten, en sinds in de verschillende niet- kerkelijke bewegingen het hardnek kig misverstand van de „dode kerk" van mond tot mond ging. We nemen daarvan met dankbaarheid kennis. Daarnaast bevestigt ook dit ant woord de indruk, die het herderlijk schrijven reeds opriep, nl., dat noch de Ned. Herv. kerk noch de pink stergemeenten in hun theologie en geloofsdenken de relatie zien tussen net werk van de Heilige Geest en de opbouw van de gemeente. Daardoor blijft ook dit antwoord, lijk tot uiting in de voorlaatste pa ragraaf van net antwoord, die han delt over de doop. Daarover behoeft, aldus het antwoord, slechts weinig gezegd te worden, omdat het stand- Ïunt van de pinksterbeweging gelijk i aan dat van de baDtisten. Daarop volgen dan enkele bijbelse voorbeel den. te beginnen met de doop van Jezus en eindigende met Hand. 19. Deze bijbelplaatsen bewijzen, dat de doop door onderdompeling dient te geschieden en een openbaar getui genis is. dot men christen is gewor den. Daarover bestaat tussen ons en de pinksterbroeders geen verschil van mening. Maar het nieuwe tes tament legt toch ook duidelijk ver band tussen deze belijdenis-doop bij onderdompeling en de gemeente en ik dacht, dat dit óók in het gesprek met de kerk een bizonder wezenlijk In de derde plaats krijg ik het Se voel, dat de pinktserbeweging in aar antwoord al te zeer zich heeft geconcentreerd op de Geestesdoop en de tongentaai. Nu is dat onge twijfeld een wezenlijk stuk van het getuigenis van deze beweging, maar er is, dacht ik, over het werk van de Heilige Geest nog wel meer te zeggen. Eigenlijk komt dat al tot uiting in het ene zinhetje: „Naast de ma nifestatie, die zich in tongentaai uit, (aat het om de aangording met racht uit de hoogte. Op dit laatste wil de Broederschap nadruk leg gen". Het is jammer, dat het bij deze incidentele opmerking blijft, want de kracht uit de hoogte is de kracht van het nieuwe leven in Jezus Christus. Daar willen de bap tisten de nadruk leggen. Het wordt, dacht ik, tijd, dat wij als baptisten ons „wagen" aan een nader gesprek met onze pinkster broeders. Er zijn allerlei dingen, waarover we niet behoeven te spre ken, omdat we daar op gemeen schappelijke bodem zijn. Er zijn echter nog meer dingen, waarover we van verschillend gevoelen en van verschillende beleving zijn. Daarover zouden we in broederlijk ontmoeten kunnen spreken en we zouden veel van elkaar kunnen leren. Over en weer. Tekst parafrase uit 100 v. Chr. In het begin van dit jaar hebben jde gedeelten prof. dr. J. P. M. van der Ploeg o.p.. j ventten* toTzê: van de rooms-katholieke universi-l i van der Woude van de Rijksuni-| versiteit in Groningen, een studie reis naar Jeruzalem gemaakt, om daar de rol te bestuderen, welke indertijd in grot elf bij Khirbet Qumran werd gevonden en die reeds op het eerste gezicht een in het Aramees gestelde parafrase een targum van een deel van het boek Job leek te bevatten. an de hoofdstukken ze i-veertig bevatte, alsme-l m-en-dertig. Volgens een voorlopige datering is de telt in Nijmegen en prof. dr. A. S.jrol afkomstig uit de eerste eeuw na ijl de tekst zelf reeds vóór Christus schijnt te derhalve veel ouder is dan de dusverre bekende parafrasen of Bij hun verblijf in Jeruzalem hebben de hoogleraren het bewuste document geheel ontrold, het vervolgens onder glasplaten gelegd en het met behulp van infra-rood laten fotograferen om vervolgens de delen van de tekst te transcriberen en te vertalen. Hierbij constateerden zij, dat de rol inderdaad een parafrase was van het boek Job. die ongeveer de helft van de hoofdstukken zeven-en-dertig tot Advertentie r LUISTER NAAR Radio Luxemburg 208 meter zondag twaalf uur. Radio Veronica 192 meter woensdag kwart voor twee. joop uoaerer en jan Uradi in Prof. dr. J. Severijn Als enige juiste oplossing niet mogelijk is (Van onze kerkrcdactie) De bewuste rol werpt nieuw licht op de geschiedenis der Joodse targums en is verder van belang voor de tekstcri- tiek van het oude testament. Voorts is de rol ook voor de taalkunde van gro te importantie, onder andere daar er allerlei tot nu toe onbekende woorden in voor komen. Aangezien er van het Aramees de taal, die Jezus in zijn tijd sprak maar weinig bekend is, kan het docu ment, dat waarschijnlijk uit die pe riode afkomstig is. daarover wellicht nieuwe gegevens verschaffen. Vandaar dat prof Van der Ploeg en prof. Van der Woude de mogelijkheid niet uitgeslo- chten, dat dit Job-targum mis- Beroepingswerk NFD. HERV. KERK l Beroepen te Krimpen a. d. Lek: B. M. Meijndert te Waarder; te Katwijk. T. Langerak te Vinkeveen. GEREFORMEERDE KERKEN I Aangenomen naar Gees: R. Hoogsteen te Garrelsweer. Predikant opende R.K. sociëteit De Gereformeerde studentenpredi kant ds R. J. van der Veen te Delft heeft vrijdagavond op de Verwersdijk de verbouwde en uitgebreide sociëteit van de R.K. studentenvereniging ..Sint Wol- bodo" geopend. Het bestuur had de Gereformeerde predikant gevraagd deze handeling te verrichten, omdat (het er in het komende verenigingsjaar naar wil streven in Delft een organisatorische vorm te geven aan het oecumenisch gesprek. chocolade hagel "DE VRIEND VAN ALLE KINDEREN" LET OP!: De liedjes uit "Ibbeltje" nu ook op de plaat. Een fijn cadeau voor Sinter- Zendt 5 Venz spaarzegels; f 1,75 in postzegels aan Vaassen in deze nood-gemeente ook nog het stemrecht geven om de officiële ge meente zo mogelijk om te zetten in ene, die naar de smaak van de noodgemeen te is ingericht." Prof. Severijn vindt dat het zijn nut heeft deze dingen aan de orde te stel len „zodat verschillende euvelen onder de aandacht kunnen komen: b.v dat een eenheidsinstituut als de Hervormde Kerk ongeschikt is voor een „modali- teitenkerk", indien men deze laatste tenminste wil organiseren volgens de In het zojuist verschenen nurn- overgangsbepalingen- De „modaliteiten- mer van „De Waarheidsvriend" geeft prof. dr. J. Severijn een op-'js ook^ ju.ster Het eenheidslnstituut lossing voor het probleem vai zogenaamde noodgemeenten de Nederlandse Hervormde Kerk wanneer de enige juiste oplos sing „terugkeer tot de confessie en een echte presbyteriale kerk orde" niet gevonden kan worden. „Zo men dat niet wil," schrijft deze voorzitter van de Geref. Bond in de Hervormde Kerk, „dan de aangevangen modus vivendi in de noodgemeente tot volledige zelfstandigheid doorzetten." Hij is van die oplossing echter volgens eigen woorden geen voorstander. Prof. Severijn schrijft dit in een ar tikel. waarin hij een antwoord geeft op een ander artikel van de hand van prof. dr. G. P van Itterzon in het „Hervormd Weekblad". Deze Utrechtse hoogleraar had geschreven; „over een situatie waarbij de kerkeraad van de hervormde gemeente de lidmaten niet inschrijft die belijdenis des geloofs heb ben afgelegd in een noodgemeente. Daardoor mogen zij niet deelnemen aan de zes-jaarlijkse stemming over de vraag of de kerkeraad zichzelf aanvult of kandidaten voor de kerkeraad ge steld worden door een zogenaamd kies college. Prof. Van Itterzon is van me ning dat deze lidmaten wel het recht zouden moeten hebben om aan een der gelijke verkiezing deel te nemen. Prof. Severijn schrijft dat hij het ditmaal met de Utrechtse hoogleraar niet eens is: „Ter wille van zulk een institutair recht zou men lidmaten, die zich van de officiële gemeente af zonderen in een noodgemeente 'dus toch een gemeente), naast de rechten Oorzaak toetreding Wereldraad nog wel kunnen handhaven, indien men de belijdenis deed functioneren, zoals naar Schriftuurlijke eis behoort. Voor treffelijker ware daarbij ook de zelf standigheid der plaatselijke kerk naar gereformeerd kerkrecht kerkordelijk te eerbiedigen. Dan zou men ook over stemrecht van uitgetredenen in een noodgemeente niet discussiëren. Uitspraak commissie opzicht en tucht tegen ds. Hovius het meest opzien] 3rot elf kan zijn. Te zijner tijd zullen e onderzoekers nadere gegevens over h fci bevindingen rapporteren. fioals bekend, heeft men na 1945 het gebied langs de Dode Zee reeks vondsten van vrij goed bewaard gebleven documenten gedaan, afkomstig uit de eerste eeuwen rond onze jaar telling. welke voor de geschiedenis en voor de godsdiensthistorie van zeer groot belang zijn. Om deze stukken voor wetenschappe lijke bestudering beschikbaar te krij- zijn echter aanzienlijke bedragen st. Zowel bij de bestudering als bij het verwerven der benodigde fond sen speelt het „Palestine archaelogical museum" een grote rol. Dit museum is een particuliere instelling, gelegen in het Jordaanse gedeelte van Jeruza- wordt bekleed door pater dr. R. de lem en waarvan het voorzitterschap Vaux o.p., tevens directeur van de noemde instelling heeft reeds een aan- Franse „ecole biblique" aldaar. Ge tal zeer importante documenten kun nen aankopen, maar toen de gehele vondst uit grot elf bij Khirbet Qui ran aan het licht kwam. kon deze leen verworven worden door een flink deel van het kapitaal aan te spreken, waarvan de jaarlijkse opbrengst be- de stemd is voor het onderhoud en de n,t exploitatie van het museum. Daar deze uitgave alleen als voor schot kon worden gedaan, tracht het ïm dus zijn aangetaste kapitaal te herstellen. Dit is dan ook de reden, waarom het museum de gehele collectie uit grot elf in de kluis houdt en de wetenschappelijke bewerking van elk deel wordt dan ook voorbehouden die bereid en in staat zijn - elk te bestuderen deel een schenking te doen ter waarde van het evenredige deel van hetgeen het mu- lf aan het geheel besteedde. S.S.K. publiceert in 1963 verantwoording C verleende bedragen Neen, als men de grote figuren uit de Bijbel, xoier doen en laten in vele hoofdstukken zijn beschreven, op de lijst zou zetten om daaruit voor onze kerken een kerkeraad te for meren het zou de gemeentewei moeilijk worden gemaakt! Is een Jakob, of een Simson, -of een David, een figuur voor ouderling? Of zouden wij een Jona op de lijst zetten voor evangelist? En toch staan velen van hen in de lijst van geloofs helden! Is dit dan een opwekking om te leven zoals Jakob of SimsoU of David? Ze hebben in hun leven vele en ernstige fouten gemaakt maar ze wisten het! Want ondanks alles leefden ze dicht bij God. Ze struikelden op hun levensweg maar ze klemden zich altijd weer vast aan hun God. Zij wisten van zonde en schuld en daarom wisten zij van vergeving van zonde! Dat laatste is het. Ons leven kenmerkt zich veelal (gelukkig) door heel wat minder grote fouten. Helaas lijkt het wel alsof daarom ons schuldbesef ook zo veel kleiner behoeft te zijn. Met als resultaat, dat de blijdschap van de vergeving, van Gods genade, ons al evenzeer ontgaat! ..Het is goed in 't eigen hart te kijken" bekende versregel. Doe het eens. serieus. Wetend, dat Gods genade rijk is! Vandaag werd in Arnhem het vol ledig bestuur van de stichting „Het Dorp" officieel geïnstalleerd door de voorzitter, prof. ir. L. H. de Lan gen, directeur van de Algemene Kunstzijde Unie N.V. beschikking stellen van aangepaste huis vesting in onze maatschappij, of door andere maatregelen te komen tot een menswaardig bestaan in ons midden, wordt dit dorp bedoeld. Wij zullen voor hen een dorp bouwen, een echt Nederlands dorp met alles wat hierbij behoort, uiteraard ook het Tn hpt K». Professor de Langen zette in zijn onderhouden van contacten met de bui- hoLot hit bAtuJ S.n S «"ïr: "1' «og eens de doelstel-tcmvereld. Dot dorp zou geen Neder- dige verantwoording te publiceren van" [j"*"1 van de Stichting uiteen: de lauds dorp zijn wanneer er geen plaats de tot nu toe verleende bedragen aan bouw van een dorp voor ernstig ge-1 zou zijn voor de diverse levensbeschou- steun bij kerkbouw. handicapten, voor wie geen aange- «elijke en politieke schakeringen, die aantal aanvragen om _steun bij paste plaats in onze maatschappij j Hct dorpBial geen an. gevonden kan worden. ,,Ik zou met - ,jere signatuur krijgen dan dat het een nadruk op deze plaats willen stellen, \ederlands dorp is. Een ieder moet dat ik bijzonder blij ben met dit ge- hier gelukkig kunnen zjn' boren worden van de gedachte van het dorp uit een revalidatiecentrum", aldus prof. de Langen, hiermee doe lende op de „Johanna Stichting". (Vai kerkredactie) Dor- De communistische functio narissen in de Sowjetunie schij nen zich ernstig zorgen te maken over de geringe resultaten die de atheïstische propaganda tot nu toe afwerpt Deze bezorgheid kan opgemaakt worden uit talrijke artikelen over dit thema die in de Russische pers verschijnen Het blijkt nu ook, volgens een door een delegatie van de We reldraad van Kerken uitgebracht rapport, dat de toetreding van de Russisch-Orthodoxe Kerk tot de Wereldraad, een grote invloed heeft op het leven en werken van deze kerk zeer tot ongenoegen van de Russische communisten Zo brengt net Russische blad „Sow- jetskaja Kirgisja" een artikel o\ r „communisme en religie" waarin ge steld wordt dat de godsdienst een fan tastische en anti-wetenschappelijke voorstelling van de wereld geef' De godsdienst verbreidt nog steeds .tabels ui: lang vervlogen tijd" die de ont wikkeling van „onze maatschappij in de weg staan Ze is door haar hele optreden en wezen, het communisme vijandig gezind. Zo langzamerhand zijn alle propagan disten het er ••ver eens dat de gods dienst niet automatisch met de „over winning van het socialisme" verdwijnt. „Het afstervingsproces, de overwinning op de religie is geen eenvoudige zaak", volgens het artikel. De mensen die de „godsdienstige ideologie uitdragen zijn arbeiders, boeren en respectabele men sen." Dit alles maakt het voor het atheïstische front tot een van de ge compliceerdste zaken waar het commu nisme zich op het ogenblik mee bezig houdt." Oppervlakkig De schrijver van het artikel zet dan vervolgens de methoden van de atheïs tische propaganda uiteen. „De inhoud en de ideologisch-politieke richting van het atheïstische werk is zeer belangrijk Onze propagandisten belichtten tot nu sléchts oppervlakkig de omstreden vraagstukken, op zo'n manier dat het de gelovigen niet tevreden kan stellen." Het zwakt volgens de schrijver de kracht van de atheïstische propaganda af om zonder meer het volk op te zet ten tegen de geestelijkheid. „Men komt zelfs communistische functionarissen gen. die. als de religieuze mens niet te overtuigen is hun toevlucht nemen tot administratieve discriminerende maat regelen." Het atheïstenkader gedraagt zich lang niet altijd correct tegenover de gelovige. Men beschouwt hem nog te veel „als vijand in plaats van een medestander voor de vrede" aldus het artikel. Bij adere aandacht oesteedt de schrijver aan de atneistische propagan da onder de jeugd. Hij klaagt vooral wat dit betreft de cultuurvormende in stellingen aan. Hij zegt- „Het is onbe grijpelijk dat veel vai. onze hogescholen gelovige jongeren de toegang weigeren of religieuze studenten uitsluiten. schrijver is van mening dat met trekking tot deze maatregelen het ter is de gelovige jongeren, op school of ln het bedrijf, in een groep onder brengen, om ze zodoende beter te ki nen benaderen. Wereldraad Het is nu dus ook gzbleken dat het lidmaatschap van de Russisch orthi doxe kerk van de Wereldraad ken een grote invloed op d heeft. Paul Verghese, een vai De hervormde predikant drecht. ds. J. Hovius, is door de generale commissie van opzicht en tucht veroor deeld zonder dat enige strafmaatregelen werden genomen. De uitspraak werd gegeven in hoger beroep, aldus meldde deze week het blad van de Gerefor meerde Bond in de Nederlandse Her vormde Kerk „De Waarheidsvriend". De uitspraak is een gevolg van een klacht die werd ingediend door de her vormde kerkeraden van Strijen en Ba- rendrecht. De klacht werd, naar wij vernemen, ingediend door deze kerkeraden, omdat ds. Hovius. die hervormd-gereformeerd is, de leden van de hervormde gemeen ten. die een andere prediking begeerden, pastoraal heeft geholpen door diensten te leiden, catechisatie te geven en zie ken te bezoeken. De provinciale kerk vergadering veroordeelde ds, Hovius, die daarop in hoger beroep ging. De nieu we uitspraak stelde ds. Hovius wel schuldig, maar de commissie nam geen strafmaatregelen. Inmiddels heeft de hervormde ker keraad van Strijen de hulp ingeroepen van de visitatoren-generaal om ie pro beren de eenheid in de gemeente te herstellen. De synodale commissie heeft zich daarover niet uitgesproken. Christ, organisaties op onderwijsgebied gaan samenwerken De hoofdbesturen van de Vereniging >or Christelijk Volksonderwijs <0 V O.) het Christelijk Nationaal schoolonder wijs (C.N.S.en het Gereformeerd Schoolverband (GS.V.) zijn van me ning. dat op vele punten samenwerking of coördinering van activiteiten wen- lijk en waarschijnlijk ook mogelijk is. De drie organisaties zullen streven ïar een samenwerking op het terrein in de inspectie en tevens zal worden nagegaan op welke wijze een neuwe organisatie en eventueel coördinatie van de diverse inspectieapparaten gereali seerd kan worden. Ter vaststelling van de gedragslijn die in de naaste toekomst gevolgd moet worden zullen de drie hoofdbesturen op korte termijn opnieuw een gezamenlijke bespreking houden. kerkbouw blijft stijgen Veel kerken hebben reeds ondervonden wat de steun van S.S.K. betekent. Als de lasten van de kerkbouw voor een plaatselijke ge- tnte te zwaar worden, helpt het bestuur der S.S.K. haar over moeilij- ke_ obstakels heen. ijn niet alleen kerken in Neder land geholpen. Bij uitzondering is ook steun geboden bij kerkbouw bulten ons Enkele voorbeelden hiervan zijn: Nieuw Guinea, Zuid-Amerika en België. In Nieuw Guinea werd voor de bouw van een grote en drie kleinere kerken 25.000 beschikbaar gesteld. In Zuid- Amerika werd met steun van depu- taten voor steun aan kerken in emi- gratielanden. bescheiden hulp toegezegd aan de kerk van Castrolanda Sao Paulo. In België werd de kleine gemeente van Gent geholpen haar schuld wegens aankoop van de Rabotkerk te kunnen voldoen en een restauratic uit te voe- Boechout werd geholpen. Zij kreeg een bedrag van 50.000 voor de bouw van een kerk. ,De revalidatiedeskundigen zullen tmers juist alles op alles zetten dit is hun ideaal de lichamelijk gehan dicapten toch onder ons te doen ver keren. Alleen voor die gevallen, waar in het niet lukt via een verblijf in een revalidatiecentrum, noch door het ter (Advertentie) Qumran-commissie Om ook Nederlandse geleerden in staat te stellen mee te werken aan de bestudering dezer „Dode Zee-rollen" richtte een daartoe door de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschap- het leven geroepen „qumran- 5ie" zich tot de Nederland organisatie voor zuiver-wetenschap- pelijk onderzoek. Deze organisatie stel de daarop gelden ter beschikking en op grond van de door bemiddeling van de directeur van z.w.o. de heer J. H. Banier gevoerde onderhandelingen, de loop van 1961 een overeen komst gesloten tussen de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschap- het Palestijsns Archeologisch Museum, waardoor de akademie het der rollen gevonden in grot grot elf bij Khirbet Qumran. Reeds in 1960 stelde z.w.o. prof. Van der Woude in de gelegenheid de rollen uit grot elf in Jeruzalem te bezichtigen. Uit het toen door deze hoogleraar uit gebrachte rapport kon de Qumran-com missie der akademie concluderen, dat recht verwierf van bestudering en pu- blikatie van één der rollen gevonden in gestelde parafrase van een deel van het boek Job was. Het bestuderen van de rol impliceert echter niet, dat ons land dit document ooit zou verwerven, want gelijk dit in vele landen het geval is, bepaalt ook de wet in Jordanië, dat archeologische vondsten niet of in beperkte mate het land mogen verlaten. Er bestaat echter een grote mogelijkheid, dat het docu ment tijdelijk in ons land wordt ten toongesteld, aldus prof. Van der Ploeg. Prof. Den Hartog over voeding: Wenselijk Op praktische gronden achtte de voor zitter het wenselijk, dat dit dorp in de buurt van een revalidatiecentrum, de „Johanna Stichting", zou komen te lig gen, immers de bewoners van het dorp zullen nog voortdurend medische en paramedische hulp nodig hebben, welke het revalidatiecentrum graag biedt en voor het uitnemend is uitgerust. Plaatsing van het dorp elders zou een investering van enige extra miljoenen noodzakelijk maken voor de bouw van revalidatieziekenhuis en een the- jgeböuw, en dit zou de exploitatie nodeloos duurder maken. Met de bouw van dit dorp zal naar schatting 25 miljoen gulden zijn ge moeid, waarvan men onder meer de eerste miljoenen verwacht bijeen te brengen door middel van de groots op gezette AVRO-aetie; die op 26 novem ber zal starten met een 22-urige uit zending via radio en televisie. Voorzitter van het algemeen bestuur an „Het Dorp" is prof. ir. L. H. de Langen, tweede voorzitter mevrouw M. van Nispen tot Sevenaer te Vorden, penningmeester de heer A. C. Labou- '«re. directeur van de A'damse Bank., Arnhem, en secretaris mr. R. P. G, M. Heere, advocaat ëft procureur. j De volksvoeding heeft sinds 1900 enerzijds een verbetering, ander zijds een verslechtering onder gaan. De verbetering is echter belangrijk groter dan de ver slechtering. Enkele volksziekten, die direct of indirect met de voe ding samenhingen, zoals tuber culose, bloedarmoede en rachitis, zijn verdwenen. Arbeidersvoe ding heeft het niveau bereikt van die der vvelgestelden en on juiste voeding is nu niet meer een gebrek aan geld, maar ge volg van onvoldoende kenni-s. Tot deze conclusie komt prof. dr. C. den Hartog, buitengewoon hoogleraar in de voeding en voedselbereiding in Wa- geningen, in een preadvies voor het congres over „Goed en kwaad in de voeding van morgen", dat volgende week in Den Bosch wordt gehouden. Omstreeks de eeuwwisseling heersten er volgens prof. Den Hartog, op het ge- debi van de voedingsmiddelen desolate toestanden. In die tijd was de samen stelling van de arbeiderskost afhanke lijk van de financiën en zeer ongunstig: rijk aan koolhydraten, arm aan eiwit en vet en bijzonder eenzijdig. In dit ver band merkt hij op, dat huishoudscholen veel hebben bijgedragen tot verbete- Na de tweede wereldoorlog zijn de verschillen in voedselpaketen tussen d° verschillende bevolkingsgroepen zo goed als verdwenen. De noodzaak aan licha melijke arbeid is minder geworden en daarbij ook de behoefte aan calorieën. Aan deze situatie zou de mens van heden zich echter niet hebben aange past, omdat hij in plaats van minder, meer calorieën is gaan eten. Dit ver schijnsel heeft, volgens prof Den Har tog, een ongunstige invloed op het li chaamsgewicht en op dc frequentie var hart- en vaatziekten. Het aantal gal- er leverpatienen neemt ontstellend toe. Verder is de samenstelling van hel voedsel soms ook in ongunstige zin ge wijzigd: in 1900 leverden de vetten 17 procent van de calorieën, nu ongeveer 40 procent. Ook veranderde bereidingsmethoden kunnen gevaren in zich bergen. In dit verband vestigde de hoogleraar de aan dacht op de chemische veranderingen in het vet bij patates frites-bakkers, die dit vet niet eerder verversen, dan wanneer de viscositeit zodanig is hoogd, dat het vet niet goed meer b baar is. Prof. Den Hartog Js van mening, dat fabrikant cn volksgezondheid elkaar zul len moeten vinden oin de gevaren var een verkeerde voeding te kunnen op vangen. De industrie en dc reclame zou den een verkeerde indruk hebben ge wekt bij de bevolking en onder meer een overwaardering voor vitamines te weeg hebben gebracht. (Advertentie) Advertentie- Menstruatiepijn Verkouden Hoofdpijn TOGAL HELPT TOGAL HELPT TOGAL HELPT TOGAL HELPT TOGAL HELPT TOGAL HELPT TOGAL HELPT Bouwplaten plakt u met VELPON van Ceta-Bever Voorzitter A.R.K.O.: Geloofsovertuiging dwingt tot kernbewapening „De rooms-katholieke geloofsovertu ging dwingt ons juist tot kernbewape ning ter handhaving van vrijheid en recht." Dit zei gistermiddag luitenant- generaal A. G. J. M F. van der Kroon in Apeldoorn op de jaarvergadering da A. R. K de organisaie vai rooms-katholieke officieren in Nederland. De voorzitter van de A. R. K. O geerde hiermee op de verklaring v; synode van de Nederlandse Hervormde Kerk. die zich tegen kernbewapening verklaarde. In zijn jaarrede ging hij ook in op de nieuwe beoordelingav schriften van het leper, die volgens neraal van der Kroon niet bevrediger op het personeelsbeleid, waarbij hij waarschuwend woord liet horen ove onrust, ontstaan door verschillende be vorderingskwesties. Prof. dr. J. A. A van Doorn: ben aan de Koninklijke Academie in da. Belast met de leiding van d derafdeling sociologie van de afdeling sociale en economische studie e derschap. kletterden naar woorden op mij neer. Ik moest maar goed begrijpen, dat zij en haar man zich niet lieten beledigen. Onze kapotte rommel en afleggertjes had haar Anneke niet nodig. Haar Anneke had schoenen en sloffen genoeg. Het was ronduit schandelijk en krenkend wat ik gepresteerd had. Ze zat zich breedvoerig op te winden en ik kon er met geen mogelijkheid tussen komen. Ten slotte legde ze driftig het pakje, dat er met een dc delegatie, die Rusland namens de Wereldraad bezocht gaf als twee voorbeelden van deze verandering: de vernieuwde nadruk op de oecumeni sche studie op de theologische seholen. en het toenemende aantal artikelen over dit onderwerp in het officiële blad van het M kouse patriarchaat. Hij zegi dat er ln dit blao een vaste plaats is gereserveerd voor het oecu- niemscr.t nieuws en er op het ogenblik een artikelenreeks over dit onderwerp verschijnt. Deze twee voorbeelden to nen aan dat er een groter Interesse is voor de oecumenische beweging in dc Sovjetunie, dan ooit tevoren en dat dit verondersteld wordt nog toe te nemen in de komende jaren wanneer studen ten van het seminarium afgestudeerd zijn en actief gaan arbeiden. De heer Verghese voegde hieraan toe dat de de- legati J f)E kinderen speelden schoenenwinkel, met een eindeloze rij scheef gelopen, uitgelopen en nog nette schoenen, die moe tegen elkaar aangeleund op een klant lagen te wachten. Het was een heer lijk spel, waarbij gepast, geklaagd en gekocht werd. Twee stoelen tegen elkaar aan vormden de etalage, waarin „het betere schoeisel" prijkte. Daartussen viel een oud stel sloffen schaamteloos uit de toon. Vale afdankertjes van een van de jongens a Hang rijp voor de prullemand die toch nog steeds in de kast stonden. Als alle schoenen in een huis van zes personen gemobili seerd zijn voor een spel, is het opruimen natuur lijk wel een anticlimax. Maar die kwamen we met elkaar te boven, al duurde het vrij lang. In het veen kijkt men niet op een turfje en zo viel het mij niet op dat de inventaris tenslotte niet helemaal compleet was. Tijdens de maaltijd zei mijn dochter: ..Anneke was zo blij met haar sloffen" Vraagtekens van mijn kant. „Nou, ik heb haar die bruine sloffen maar gegeven, ze pasten precies Ze zou aan haar vader vragen of hij de zool wilde plakken en aan haar moeder of ze het gat in de teen ging stoppen". ..Ja. haar vader zal een beetje gek zijn om goeie lijm te verknoeien - gouden koordje uitzag als een charmant geschenk op lorre-slof jen". vond mijn ene zoon terwijl de op de tafel en zei: „Ik had ze natuurlijk lfo.atang.e.&S getroffen was door Ker- grote devotie en het hoge ontwikkelings- ze kerk peil van de studenten op de semina- de leden 1 ria" en andere hoondeAnneke heeft sloffen zat. meid ..Niet zulke zachte', was het antwoord. „Anneke zei: deze zijn zo lekker zacht, hei lijken wel sluipsloffen. zei ze". Hiermee was de zaak afgedaan; dat dacht ik tenminste. Maar dat was een vergissing want vanmorgen kwam Anneke's moeder: zij wou mij spreken. Ik liet de strijkboel de strijkboel en koer ste onbevangen met haar naar de zitkamer. Naast haar op de bank lag een keurig pakje. Ik kreeg meteen de volle laag. Als puntige hagelstenen vuilnisbak kunnen gooien, maar dat heb ik niet gedaan. Ik stel er prijs op ze u persoonlijk terug te brengen, voelt u?" Het was heel vervelend, maar ik voelde niets Mijn gevoel was totaal uitgeschakeld omdat mijn ogen overbelast waren. Mijn ogen zagen de ogen van Anneke's moeder bliksemen, haar boezem rij zen en dalen en rode zenuwvlekken als padde stoelen in haar hals opschieten. Ik zag dat ze heel boos was en dat ze van plan was dat te blijven ook. Toen heb ik haar verteld van het schoenwin- kelspel. Ze keek me aan, alsof ik orookjes vertel de en moeder de Gans in hoogst eigen persoon was. Daarna 'neb ik haar uitgelegd, dat ik de pantoffe'.gave pas veel later iets gehoord had en dat het dus builen my om was gegaan. Ze keek heel sceptisch en het was duidelijk, dat ons gezin maar héél vreemd vond. Niet direct- gevaarlijk, gewoon vreemd Toen heb ik voorzich tig het woord misverstand laten vallen, maar d' kortsluiting bleef; ik kon haar beledigd gemoed niet verkwikken Ondertussen was ik wel schaak mat en stuntelde, dat ik het allemaal zo onbe langrijk vond. maar dat het me echt speet als zij zich gegriefd voelde. Plotseling sprong ze krachtig van de bank af. stond als een generaal voor me en baste: „Dus biedt uw verontschuldiging aan?" Even had ik de neiging om saluerend „lot uw orders" te zeggen, maar haar ijzeren blik hield mij in loom, ik maar beleefd en bevestigend antwoordde. Ze schudde mij fors de hand en nam afscheid. Toen zij de tuin uitliep zag ik, dat mijn exenVJ als een boa om haar nek hing. Dat deed mi ineens beseffen wat een comedie het eigenlijk alle maal toas. Went zij zou achter mij en ik achter haar tot in lengte van dagen een paar schun nige pantoffels blijven zien. Zo wamn we wel. En waarom? Wel, ik had verontschuldigingen ge maakt, waar ik niets van gemeend had. terwijl zü niet bereid was ze echt te accepteren. Want zowel verontschuldigingen maken als ze accepteren is niet een kwestie van alleen-maar beleefdheid, maar van een eerlijk hart. En dal laatste hebben we niet altijd by de hand. MINK VAN RIJSDIJK

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1962 | | pagina 2