Boeiend beeld
in prent
van vroeger Leiden
en tekening
Bij diamanten
jubileum Oud-Leiden
Functieverdeling Leidse
wethouders schaadt het
gemeentebelang niet
Twee gelijke spelen
de Sleutelstad
in
NIEUWE LEIDSCHE COURANT
VRIJDAG 9 NOVEMBER 1962
ning vanuit De Burg te maken. Zijn
kunstbroeder De Beyer moet ca. 1750
de stad meermalen hebben bezocht.
Naast zijn gezichten op de stad hebben
we een aantal gezichten in de stad. Het
is de tijd van het zeer nauwkeurige
alle details weergevende stadsgezicht.
fT^ÈR gelegenheid van het zestigjarig bestaan van de vereniging Oud-
Leiden is in het stedelijk museum De Lakenhal een tentoonstelling in
gericht van prenten en tekeningen van Leiden zoals zich dat in de loop
der eeuwen heeft ontwikkeld. De tentoonstelling, welker materiaal afkom
stig is van de gemeentelijke archiefdienst en enkele prentenkabinetten,
heeft tweeërlei oogmerk: te laten zien hoe Leiden er in vroeger eeuwen
uitzag en een overzicht te geven van de kunstenaars, die zich hebben
beziggehouden met het vastleggen van het zich telkens wijzigende stads
beeld.
Staat gaven Pronk aanleiding een teke-
Gezegd kan worden, dat de diaman- - - -
ten vereniging Oud-Leiden met deze
tentoonstelling eer inlegt. Het ligt
tuurlijk geheel in haar lijn, juist met
iets voor de dag te komen, maar zij kan
zich ook verzekerd weten van de erken
telijkheid van vele Leidenaars, die zich
voelen aangetrokken tot beelden i
Leiden zoals het eenmaal is geweest
nooit meer zal worden.
De samenstelling van deze expositie
heeft de vereniging niet al te veel
hoofdbrekens gekost. Immers, zij kon
putten uit een omvangrijke stedelijke
prentverzameling, een collectie die
wat de topografische en historischt
prenten betreft, vrijwel compleet mag
worden genoemd en in de tekeningen-
\ector weinig te wensen overlaat.
Slechts op een drietal openbare ver
zamelingen behoefde een beroep te
worden gedaan voor in totaal tw
prenten en tien tekeningen.
De inrichting van de tentoonstelling ls
voornamelijk naar onderwerp,
naar stadsgedeelten met eerst de plat
tegronden en gezichten op de stad als
mede de poorten en singels en daarna
een paar wandelingen door de stad. In
iedere groep is enigszins een overzicht
van de tekenaars gegeven, waarbij voor
al voor de zich thans zo sterk wijzi
gende stadsgedeelten ook een keuze ls
gemaakt uit de schetsen, die de laatste
dertig jaar in opdracht van het gemeen
te-archief zijn vervaardigd.
Aquarellen
DEKIJKEN WIJ nu het geëxposeerde
materiaal, dan blijkt, dat. behalve
de prenten en enkele gezichten op de
stad, de 17e eeuw betrekkelijk weinig
oplevert. Rembrandt verliet de stad
vroegtijdig. Van Goyen liet ons i
één tekening van het inwendige va
stad na. Eigenlijk - was de stad slechts
op een afstand belangwekkend, want
groots was zij in haar volle omvang,
ondanks het ontbreken van hoge torens.
Eerst in de 18e eei
navolging van het buitenland de to
pografie tot ontwikkeling komt, krijgt
Leiden ook zijn deel. Dank zij het
1eit, dat de acht stadspoorten (waar
van zeven „modern" en representa
tief, naar ontwerp van de stadsarchi
tect Willem van der Helm) iets bij
zonders waren, hebben we een prach
tige serie, die dertig jaar geleden dank
zij een extra krediet door het ge
meentearchief kon worden aange
kocht, een aanwinst die gezien het
beperkte materiaal, dat deze omvang
rijke verzameling nog zou kunnen
verrijken, van uitzonderlijk belang
is. Deze aquarellen van La Fargue
met zijn sepiatekeningen zijn zeker
,een hoogtepunt van deze tentoon
stelling.
i Dan hebben wij voor de 18e eeuw de
"prenten in Van Mieris' Beschrijving van
Leyden, naar tekeningen, die ten dele
•voor deze uitgave werden gemaakt, ten
dele in een plaatselijke verzameling aan
wezig waren
i De illustraties van De Tegenwoordige
Zondagmorgenbijeen-
komst in Cchoorzaal
Zo luidt de samenvattende tiel van
•de bijeenkomst, die in het kader van
•het Open-Deur-werk a.s. zondagmorgen
Jhalf elf in de Gehoorzaal ingang
■Breestraat wordt gehouden.
Dit feestelijk nieuws geldt ieder mens,
,veraf maar ook heel dichtbij in Leiden.
Volgens bezoekers is men telkens weer
[verrast over het enthousiasme, waar-
pee „Open-Deur-werk" mensen geeste
lijk tracht te helpen en een weg tracht
te wijzen om uit allerlei vragen te wor
den bevrijd. Ook a.s. zondag is dit het
doel van de bijeenkomst. Dc predikant
van het Open-Deur-werk tc Leiden, dr.
P- L. Schoonheim, zal een korte toe
spraak houden onder de titel: Er gaat
door alle landen
Bezoekers kunnen ook een blad in
ontvangst nemen met antwoorden op
vragen, die vorige keren door bezoekers
j 'o een speciaal daarvoor bestemd vra-
genboek zijn geschreven.
De heren Hans Roskam (hobo) en
•Joop de Graaf (piano), spelen o.m en
kele karakterstukjes over Oosterse lan-
.den en Israël.
De bijeenkomst, die om half elf be
gint, zal tijdig worden gesloten.
Meester
TfEN esthetisch zeker niet bevredi
gende tekenaar is Jacob Tim
mermans, tot nu toe bij de gebruikers
van de stedelijke prentverzameling
aangeduid als „de meester van 1788",
maar dank zij een gelukkige samen
loop van omstandigheden- thans ein
delijk geïdentificeerd. Voor de docu
mentatie is hij echter hoogst belang
rijk, aangezien hij vrijwel alle open
bare gebouwen, gestichten e-d. op zijn
ietwat primitieve wijze heeft vast
gelegd. Hijheeft een collega gehad,
'wiens werk (om welke reden weet
men nietop naam van Bijlaert staat.
Zoals Van Mieris' Beschrijving voor
de 18e eeuw een aardig beeld van de
stad geeft, zo biedt de 19e-eeuwse druk-
grafiek, in de voor die tijd zo typische
kleurenlitho's van G. J. Bos, in A. Mon-
tagne Yzn. De Stad Leiden, een even-
treffende documentatie van onze
voor die nu een eeuw achter ons
liggende periode. Het is ook aan die
reproduktietechniek te danken, dat een
aantal kunstenaars te Leiden zijn brood
daarmee verdienend, in de vrije tijd en
kele stadsgezichten konden vastleggen:
Van Groenewoud, Bos, Andreae en niet
vergeten Kikkert met zijn honderden
tekeningen en aquarellen.
De wat dromerige conservator van het
Universiteitsprentenkabinet, Cornet, liet
behalve enige kleine schetsjes aan de
rand van de stad o.m. een aantal inte-
s van het stadhuis na, die hoewel
eigenlijk niet in het kader van deze ten
toonstelling thuishorend, toch te aardig
zijn om ze weg te laten.
Evenals de 18e-eeuwse Amsterdamse
topograaf Schouten enkele gezichten te
Gevel van het noorder dwars-
schip van de Hooglandse kerk,
vanaf de Burcht. Waarschijnlijk
behorend tot een serie architec-
tuurprenten van de ornamentist
Giraud (Parijs 1786 - Amster
dam 1863).
De KORTE MARE bij de Lange-
gracht met rechts de trekschuit
naar Haarlem. Op de achter
grond de Marepoort. De poort
werd in 1664 gebouwd door
W. van der Helm en precies
tweehonderd jaar later gesloopt
(1864). Vóór 1664 heeft er een
poort gestaan aan de westelijke
zijde van de Korte Mare. Deze
moest worden vervangen in ver
band met de aanleg van de
Haarlemmertrekvaart in 1657,
waardoor deze toegang tot de
stad veel belangrijker werd. De
aquarel is gemaakt door Paulus
Constantijn la Fargue.
Foto's N. v. d. Horst.
Leiden maakte, zo deden Rieke en Cor-
nelis Springer (eveneens uit Amster
dam) dit in de 19e eeuw. Vooral de eer
ste maakte een aantal uitermate exacte,
laar ook wel zeer droge aquarellen.
Enkele grafici van elders als Haver
kamp en Rodenburg hebben ook te
Leiden gewerkt.
Historieprent
U^ER VERKRIJGING van een enigs
zins volledig beeld van het aan
wezige materiaal mocht de historie
prent en -tekening niet worden ver
geten. Een ontwerp voor een tapijt
wandschildering door Leonard
Bram-er toont een dramatische epi
sode uit het beleg met het profiel der
stad uit het westen. Twee prenten
laten de stad en omgeving bij het
mtzet zien. Twee andere, uit de pe
riode van Arminianen en Gomarls-
ten. met hun godsdienstige en poli
tieke tegenstellingen onder prins
Maurits, geven afbeeldingen te zien
in twee voor Leiden wel zeer on-
.erkelijke gebouwen: stadhuis en
Gravensteen.
Ten slotte de Vrijheidsboom uit 1795
voor het stadhuis en de buskruitramp
uit 1807, de laatste met een overvloed
van materiaal (w.o. ook dc toestand
vóór de ramp). Andere schokkende his
torische gebeurtenissen, afgezien van
een oproer (waaraan een schilderij her
innert) zijn er vrijwel niet geweest
Dankbaar
directeur va
toonstelling
onderbrengen.
s Oud-Leiden jegens ds
De Lakenhal, die deze ten-
zijn zalen heeft willen
minder jegens de
gemeente-archivaris, die het leeuwen
deel van deze tentoonstelling verzorgde.
Wate de catalogus betreft, deze is een
voudig gehouden. Om de belangstelling
voor de geschiedenis ook verder enigs
zins te stimuleren, zijn enkele nadere
gegevens over de lotgevallen der afge
beelde gebouwen met een literatuurver
melding opgenomen.
Bij de beschrijving der tekeningen en
prenten is meestal geen stoffering ver
meld. De prenten zijn meestal onder de
naam van de ontwerper en dus niet on
der die van de graveur gerangschikt
Gisteravond is de tentoonstelling
geopend. De voorzitter van de vereni
ging, dr. W. C. Braat, gaf een kort
overzicht van de lotgevallen der ver
eniging en een indruk van haar doel
stelling, en mr. R. Hotke, hoofddirec
teur van de rijksdienst voor de Mo
numentenzorg, verzorgde de opening.
De tentoonstelling is te bezoeken tot
en met 10 december.
(k.v.p.) antwoord van B. en W. ge
kregen op zijn vragen betreffende de
vooropleidingen en de vroegere maat-
De
volleybalcompetitie
Dc ontmoetingen
tussen de dames
van SVL en Kan-
geroes en tussen
KVC en VVS zijn
gisteravond ii
gelijkspel geëin
digd. Daar de zaal
van KVC in Kat
wijk door de tech-
voor de hogere
wedstrijden is af
gekeurd. moet KVC de thuiswedstrijden
in het Leidse Gymnasium spelen. Als
eerste tegenstander ontving het gister
avond VVS en in een leuke wedstrijd
werden de punten eerlijk gedeeld. Bij de
strijd van de dames is een sterker SVL
door het vasthoudende Kan
Schrijver A. Koolhaas sprak
over zijn dierenverhalen
Op uitnodiging van K. eu O. sprak
de schrijver A. Koolhaas bekend
door zijn dierenverhalen gister
avond in het Snouck Hurgronjehuis
over zijn werk. Er was veel belang
stelling voor deze bijeenkomst, v
in de zijde der jongeren.
Militairen in gehoorzaal
Vlotte opvoering van
Die Fledermaus
TTïE operettegroep van de Haagse vereniging M.V.O. bracht gisteren in d
Stadsgehoorzaal Johann Strauss" operette Die Fledermaus op uitno
diging van de dienst Welzijnszorg, de militaire instantie, die aan de dienst
plichtigen ontwikkeling en ontspanning beoogt te brengen. De zaal was
geheel gevuld, natuurlijk in hoofdzaak met militairen. Terecht, want van
dit gezelschap gaat een zekere roep uit. Vooral wanneer men bedenkt, dat
spelersgroep en orkest zijn samengesteld uit employé's van het ministerie
van oorlog, allen dus amateurs, moet men respect hebben voor de verve
het stuk werd gebracht.
„afgewerkt" te brengen, is voor amateurs
een opgaaf. Wanneer we niet al te kri
tisch zijn, moet worden gezegd dat MVO
hiermee grotendeels slaagde.
Van de hoofdrollen waren die van de
vrouwelijke executanten zelfs te roemen.
Mary Josée gaf een zeer vlotte uitbeel
ding van het kamermeisje Adèle, haar
stem won het nog in glans van die van
Annie van der Vet als Rosalinda, hoewel
deze in enkele gevoelige scènes weer de
kroon spande.
Rudi Ruivenkamp als Von Eisenstein,
Aad van der Ende als Alfred de zanger,
Joop Josée als de notaris en Jan de
Craen als gevangenisdirecteur moesten
het in vocaal opzicht tegen de dames
met hun meer aanvaardbare stemtech-
niek afleggen. Hun stemmen klonken
te gutturaal. Toch gaven zij leuke uit
beeldingen van hun rollen, evenals de
spelers van de „kleine partijen".
Vreemd deed liet voorts aan. dat de
teksten in het Duits werden gezongen,
terwijl dc parlandi in het Nederlands
werden gezegd. Maar dit zal voor de
militairen niet zo'n bezwaar zijn ge
weest. temeer daar de zangpartijen be
slist niet te verstaan waren op de vijfde
rij- Het waren overigens de vocale frag
menten van beide genoemde dames, die
terecht steeds voor een open doekje
zorgden. Daar waren bepaald goede
staaltjes van zangtechniek te bewondc-
AI met al heeft MVO de dank
diend van het gehoor, dat deze dan ook
niet onder stoelen of banken stak! Het
was een vlotte opvoering.
Henri Welbooren
t wil niet zeggen dat alles geheel
volgens plan en wens verliep. Amateurs
beschikken nu eenmaal niet over 't stem
volume en de dictie van beroepsacteurs
vocalisten. Zodoende kwam niet ai
over het voetlicht. Dirigent Frans
i der Heijden deed echter wat hij kon
het geheel vast te houden en slaagde
hierin veelal.
Die Fledermaus is genoeg bekend als
de sprankelende operette van Johann
Strauss. De muziek is nu nog even
meeslepend als destijds voor de Weners.
Het gegeven van Haffner en Genée be
helst de wraakneming door de notaris,
dr. Falke, op dienst vriend Von Eisen
stein. die hem de bijnaam „vleermuis"
had bezorgd. Als vleermuis neemt hij
geraffineerd wraak en hij bedient zich
hiervoor van ontrouw en liefdesbedrog,
ln bepaalde kringen steeds voorhanden
oor het luisterend publiek steeds een
bron van edel. zij het wat aftands ver-
Dit gegeven leent zich bij uitstek voor
allerlei intriges. Deze naar de eisen
geroes ingehaald en op het nippertje
voorbij gestreefd.
SVL-Kangeroes
Een duidelijk sterker spelend SVL gaf
Kangeroes in het begin weinig kans.
Wel kwam Kangeroes tegen het eind
van de eerste set nog even opzetten,
maar deze ging toch met 1512 naar de
SVL-dames. Ook de volgende set begon
SVL met een indrukwekkend offensief
<07), maar Kangeroes kwam kranig
terug (7—7). Toen liep SVL weer ver
uit (149). Tot grote verbazing wist
Kangeroes de achterstand weer in to
halen en zelfs met 1416 te winn
De derde set was een getrouwe copy
van dc voorgaande en Kangeroes zetten
een 125 voorsprong om in een 1315
zege. In de laatste set was Kangeroes
niet meer bij machte het spel van SVL
te stuiten en met een duidelijke 156
zege legden de dames van de sportver
eniging him wil op aan de tegenstand
sters. Een kranig gelijkspel van Kange
roes overigens.
KVC-VVS
In de eerste set heeft het er lange
tijd goed voor KVC uitgezien. De Kat-
wijkse aanval was steeds iets beter dan
bij VVS. wat in de tussenstanden 5—1
en 117 tot uiting kwam. Hierna ont
plooide de Leidse club echter alle krach
ten en won uiteindelijk nog met 157.
Met een geweldig tempo startte VVS
in de tweede set (07), maar prachtig
herstelden de Katwijkers zich en zeiten
alles op alles. Hiertegen was VVS niet
opgewassen en het moest toestaan dat
KVC met een 1511 setwinst gelijk
kwam.
In een spannende derde set wist KVC
het initiatief te behouden en met 16—14
te winnen. De laatste set was duidelijk
voor de bezoekers. Met uitstekende aan
vallen sloegen ze herhaaldelijk de ver
dediging van KVC uiteen. KVC pro
beerde alles, maar moest uiteindelijk
het hoofd buigen voor een in topvorm
spelend WS: 815. Hiermee was een
verdiend gelijkspel tot stand gekomen.
In het begin van zijn geestige
serie zei de heer Koolhaas onder
dat hij zijn dierenverhalen eigenlijk geen
.genre" wilde noemen aangezien dit teveel
aan een zekere beperking doet denken,
terwijl het juist gaat om de universele
levensgevoelens. Bij andere schrijvers,
die in hun werk gebruik maakten vai
het dier, leven de dieren meestal niet i:
hun natuurlijke functie. La Fontaine bij.
voorbeeld gebruikt ergens
louter en alleen omdat hij een dier
hebben, dat niet van een plat bord kon
eten.
Meer dan 25 jaar geleden begon de
heer Koolhaas met het schrijven over
dieren, zo vertelde hij, omdat hij geld
moest hebben aangezien zijn werkkring
redacteur van een dagblad toen nog
niet genoeg opleverde om van te leven.
Hij woonde in een oud huis aan het
Haringvliet in Rotterdam en het wemelde
dat huis van d muizen. Ik begon
zelf ten slotte niet als bewoner te s
dat huis maar als een indringer; die
zen waren de hoofdbewoners, aldus de
heer Koolhaas.
De eerste verhalen handelden daardoor
allemaal over muizen. „De. Hater komt
terug" opende de rij. Later kwamen ei
ook verhalen over kippen bij. Tenmln-
verhalen Hef waren eigenlijk
pogingen tot het vastleggen v
karakteristieken. Het ging meer om
„vertaling" van de motoriek van het dit
Angst en eenzaamheid
Hebben overigens alle kinderen en vele
volwassenen niet op z'n tijd er behoefte
aan dieren na te bootsen?, vroeg de heer
Koolhaas zich af. De geschiedenis
uitbeelden van het dierenleven is trou-
s zeer oud. Het hedendaagse gebruik
de krab als symbool voor de kanker
wel eens terug kunnen grijpen op de
vroegere angst van de me
dier. De relatié mens-dier is de laatste
tijd fundamenteel gewijzigd en het do.
den van dieren heeft een barrière opge
worpen tussen mens en dier.
In het slot van zijn lezing die hij
toelichte door enige fragmenten uit zijn
werk voor te lezen zei de heer Kool
haas. dat het karakter van zijn dieren
verhalen in dc loop der jaren is ver
anderd. Angst en eenzaamheid duiken er
herhaaldelijk in op. Dit zijn immers zo
el karakteristieken van het menselijke
als het dierlijke leven. Volgens spr. be
zitten zijn verhalen geen moralistische
opzettelijkheid.
Na de pauze las de heer Koolhaas een
nog niet gepubliceerd verhaal over wide
zwijnen voor. vallen.
gouden verlovingsringen
Gemeenteraad van Leiden
B. en W. hebben besloten, de raads
vergaderingen in het eerste halfjaar van
1963 op de volgende dagen te houden: do
maandagen 21 jan., 11 febr.. 4 en 25 maart,
22 april, 13 mei en 24 juni en dinsdag 4
juni.
Werkgelegenheid in de
bollenstreek groot
Ook ln de bollenstreek bleef de werk
gelegenheid groot. Begin van deze
maand registreerde men op het arbeids
bureau te Lisse een vraag naar 812 man-
:n en 264 vrouwen. Daar staat een
inbod tegenover van 82 mannen en
vrouwen. De moeilijkheden blijven
nog altijd het grootst in de metaalsector
met 188 open arbeidsplaatsen. In de tuin
bouw was de vraag naar 95 arbeiders.
vragen werden ingediend door
bedrijven in de oude bollenstreek en
25 in het rayon Katwijk en omgeving
sloegen in hoofdzaak op peen-„korters"
en in de bollenstreek had men uiteraard
behoefte aan bloemistknechts.
Voor het eerst in zijn bestaan is het
arbeidsbureau geconfronteerd met taal
moeilijkheden. Een aantal repatrianten
lit Nieuw-Guinea is n.l. in deze omgc-
ing ondergebracht en wel in de pen-
ions witte Huis en Tirombo in Noord-
rijk en :n het Parkhotel in Noordwijker-
hout en wellicht komen er ook in Renova
te Katwijk. Een deel der repatrianten
spreekt n.l. geen woord Nederlands. Z\]
zullen op korte termijn een spoedcursus
Nederlands moeten volgen. Vermoede
lijk zullen de mannen op de rijkswerk
plaats in Leiden of Haarlem een om
scholingscursus doorlopen. Een besluit
ln deze richting is echter nog niet ge-
GEMEENTE LEIDEN
Officiële publikatie
BESTRIJDING HONDSDOLHEID
De burgemeester der gemeente Lei
den,
gelet op het besluit van de Commis
saris der Koningin in de provincie Zuid-
Holland d.d. 26 oktober 1962, A no. 2895,
•bij deze heeft bevolen, dat met in
gang van die datum in de provincie
Zuid-Holland honden zodanig moeten
worden opgesloten of aan een ketting
of lijn van voldoende sterkte moeten
worden gehouden, dat zij niet
middellijke nabijheid van andere hon
den kunnen komen;
BESLUIT
met toepassing van artikel 61. 3e lid.
van de Wet van 26 maart 1920, S no
153 (Veewet),
tc gelasten, dat alle honden, die ii
strijd met het bevel, opgenomen in he
bovenaangehaalde besluit van de Com
missaris der Koningin, loslopend binnen
de gemeente Leiden worden aangetrof
fen, door de gemeentepolitie worden
opgevangen en geplaatst in een door
hem aangewezen inrichting.
De honden, waarvan, na deskundig
onderzoek niet is komen vast te staan,
dat zij door hondsdolheid aangetast of
van dolheid verdacht zijn, kunnen biD-
ncn twee maal vierentwintig uren wor
den afgehaald door de rechthebbende.
Zijn de honden na het verstrijken
deze termijn niet afgehaald, dan
den zij gedood.
Indien blijkt
a. dat het opvangen van een hond di
rect gevaar met zich brengt:
b. dat de eigenaar, houder of v
ger van de hond zich bij herhaling
aan overtreding van het eerderbe-
doelde bevel van de Commissaris
der Koningin heeft schuldig
maakt,
kan dc betrokken hond door of
wege de gemeentepolitie onverwijld
worden gedood.
Leiden. 8 november 1962.
De burgemeester voornoemd.
F. H. VAN KINSCHOT.
schappelijke functies van Leidens
nieuwe wethouders en de functiever
deling in het college van B. en VV.
Op de eerste vraag antwoorden B.
en W.: „Het spreekt vanzelf, dat het
antwoord op deze vraag bevestigend
luidt". Het college vervolgt dan:
Burgemeesters en wethouders ver
richten hun bestuurstaak collegiaal en
dragen daarvoor ook collegiaal de ver
antwoordelijkheid. De raad benoemt de
wethouders en bepaalt aldus, wie van
zijn leden met de burgemeester het colle
ge zullen vormen; verder gaat zijn be
moeiing niet Door een raadslid tot wet
houder tc benoemen spreekt de raad
uit. dat hy hem in staat acht elk onder
deel van de bestuurstaak te doorgron
den en daarover mede te beslissen.
Een taakverdeling binnen het college
zoals in onze gemeente gebruikelijk is.
is een maatregel van interne organisatie,
die ten doel heeft de behandeling der
zaken zo efficiënt mogelijk te doen ge
schieden. Het college heeft zelf te be
slissen, of en, zo ja, op welke wijze dc
taken zullen worden verdeeld. Daarbij
spelen verschillende factoren een rol.
In dc eerste plaats zijn dit politieke
factoren. Deze zijn reeds primair bij dc
benoeming van de wethouders; evenals
de raad is het college van Burgemeestèr
en Wethouders een politiek college.
Daarnaast spreken mede diverse per
soonlijke factoren, als de speciale be
langstelling en voorkeur van de leden
en hun „deskundigheid" (in de vraag
omschreven met „de vooropleiding en de
vroegere maatschappelijke functies").
Deze factor is niet van doorslaggevende
betekenis. Immers van een wethouder
wordt niet gevraagd deskundig te zijn
in een bepaald vak, doch hij behoort
bestuurder van dc gemeente te kunnen
zijn, d.w.z. leiding tc kunnen geven, de
bestuursproblemen te kunnen doorzien,
consequenties van besluiten te kunnen
bepalen en een visie te kunnen vormen
op de toekomstige ontwikkelingen. De
vakdeskundigheid moet worden verze
kerd door het ambtenarenkorps.
Overigens worde bedacht, dat in het
collegiale bestuurstelsel de bijzondere
vakdeskundigheid van de leden altijd
lot haar recht komt in de vergaderingen
van B. en W., waarin de besluiten wor
den genomen.
Voorts zal bij de taakverdeling niet
zelden de continuïteit in het beleid in
aanmerking worden genomen.
De vraag, of. louter gelet op de voor
opleidingen en vroegere maatschappelij
ke functies, een andere verdeling te pre-
feren ware geweest, is dus niet reël te
achten, omdat nu eenmaal op meer fac
toren dan de genoemde alleen behoort
te worden gelet.
De vraag of de verdeling in overeen
stemming is met de persoonlijke voor
keur van de beti-okkenen beantwoorden
B. en W. ontkennend, omdat enerzijds
de persoonlijke voorkeur van de wet
houders niet ter zake doet, nu een een
stemmig besluit is genomen, anderzijds
mededeling daarvan voorzover zy tot
uitdrukking zou zijn gekomen in strijd
zou zijn met het vertrouwelijke karakter
van de beraadslagingen van het college.
De gemaakte verdeling berust op de
overweging, dat ieder der wethouders
de hem toebedeelde taak naar behoren
zal verrichten, zodat het belang der ge
meente daarmede is gediend.
Bazaar voor restauratie
C/ir. Geref. kerk Leiden
Gistermiddag heeft dr. Velema, pre
dikant van de Chr. Geref. Kerk tc Lei
den, in liet wijkgebouw Lcvendaal een
bazaar geopend waarvan de opbrengst
bestemd is voor de restauratic van het
kerkgebouw aan het Steenschuur, die
thans in volle gang is. Voor de opening
bestond grote belangstelling, vooral van
dc. zijde der vrouwelijke leden van deze
Kerk. De bazaar duurt vandaag voort.
Dr. Velema bracht dank aan de velen,
die hun bijdrage aan de voorbereidingen
hebben gegeven. Dank zij grote samen-
werking kon dit resultaat worden ver
kregen.
Het resultaat mag zeker worden ge
zien. In de afdeling textiel kan men (e
kust en te keur kopen. Niet alleen is de
hoeveelheid hier opvallend maar ook dc
kwaliteit. Er zijn nog meer tafels met
alle mogelijke artikelen en goederen en
ook heeft men voor een aantal vrolijke
attracties gezorgd.
Kortom: de bazaar is goed voorzien
en gezellig, een niet te versmaden mid
del om elkaar ook eens op een andere
wijze te ontmoeten. Wie het doel weet,
zal op het bazaarfeest niet ontbreken.
Vanmorgen werd ons meegedeeld, dat
het gisteren op de bazaar, die. door me
vrouw Velema werd geopend met het
doorknippen van een lint, al bijzonder
druk. is geweest maar dat er nog genoeg
over is voor een complete „invasie" van
avond. Alles moet weg! Jong en oud
worden dan ook de laatste uren in het
wijkgebouw Levendaal verwacht Voor
de nieuwe preekstoel zijn steentjes te
koop. Niemand zal tot dit geheel zijn
steentje niet willen bijdragen!
Scapinoballet voor
de jeugd
De stichting Leidse Jeugd Actie orga
niseert zaterdagmiddag 17 november om
half drie een voorstelling van het Sca
pinoballet voor de jeugd. Het programma
et er als volgt uit:
1. Enbrada op muziek van André Mes-
sa ger;
2. Haken en ogen, choreografie Greetje
Donker; op jazzmuziek;
Pas-de-deux naar ccn Japans gege-
BREESTRAAT 114b
4. Clair de lune, choreografie Armando
Navarro; muziek Claude Debussy;
5. Twee fragmenten uit De schone
slaapster:
De Gelaarsde kat: b. Roodkapje en
de Wolf. Ingestudeerd door Armando
Navarro; muziek P. I. Tsjaikowski.
Modeshow. Choreografie Greetje
Donker; muziek Lise van der Weerdt.
Coppélia (tweede akte). Ingestu
deerd door Jack Carter; muziek L. Dc-
libes.
„Scaj3ino", Wiesjo Backer, zal de dan-
oen bij de jeugd inleiden.
Films in Volkenkunde
Zondagmiddag half drie worden in het
Rijksmuseum voor Volkenkunde, Steen
straat te Leiden, films gedraaid over de
Kumaon-bergen in dc Himalaya, over
een tijgerjacht in India en over het
vangen van olfanten in Oost-Pakistan
De films worden ingeleid door mr. A.
H. N Verwey, conservator van de afde
ling India.