Uw probleem is het onze Eerst samen wat doen, dan pas met elkaar praten Een kanttekening Dr. Kr. Strijd in bewogen pleidooi CHRYSAL A.R.P. heeft eeht reden om trots te zijn Het leven van de blinde in de maatschappij 2 MAANDAG 5 NOVEMBER 1962 ER WORDT VEEL GESPAARD TAANK zij wereldspaardag stond het sparen vorige week in de lichtbundel van de publiciteit. Het was ook dit jaar weer een nuttige manifestatie, omdat sparen nu eenmaal voor de gemeenschap noodzaak is, wil men in de toekomst een hogere levensstandaard kunnen krijgen. Als wij het over sparen hebben, denken wij direct aan spaarbanken, aan de plaatselijke spaarbanken, aan de rijkspostspaarbank en aan boerenleenbanken. Er zullen dan ook maar weinig mensen zijn, die geen spaarbankboekje heb ben. Bij elkaar zullen er thans een kleine 12 miljoen boekjes lijn uitgereikt en zo op het oog zou dus ieder van ons zo'n boekje moeten bezitten. Zo is het echter niet, omdat er mensen zijn met meer dan één boekje. Maar die 12 miljoen tekent de situatie toch wel. Het is dan ook buiten kijf, dat de spaarbanken voor onze economie heel belangrijk zijn. Zij trekken spaargelden aan en stellen die weer ter be schikking van de overheid en bedrijfsleven voor het nitbreiden van ons produktie-apparaat. Als wij de tegoeden van alle spaarders bij spaarbanken optellen, zullen wij thans zeker op 12.000 miljoen komen. Een machtig bedrag, waarmee wij alle staatsuitgaven voor 1963 zouden kunnen betalen. De spaarbanken zijn echter niet de enige instellingen waar spaargelden naar toevloeien. En als wij het over wereldspaardag hebben, moeten wij ook door het hoofd laten gaan, dat er op verschillende manieren gespaard kan worden. Natuurlijk, ln vele gezinnen is de meest voor de hand liggende manier van sparen het sparen bij een spaarbank. Maar sedert enkele jaren kloppen ook de handelsbanken aan de spaardeur. Hoewel zij dit jaar minder zuigkracht op de spaarders hebben weten uit te oefenen dan vorig jaar, zal het totaal aan spaartegoeden bij de handelsbanken toch zeker in de buurt van de 1.400 miljoen liggen. Toegegeven, de meeste spaarders hebben de weg naar de handelsbanken nog niet gevonden. Ten dele is dit een kwestie van drempelvrees, maar in be langrijke mate is het ook het gevolg van het feit, dat er in doorsnee nog niet zo heel veel gespaard kan worden. Bij de plaatselijke spaarbanken toch bedroeg het gemiddelde spaartegoed op 30 juli jl. niet meer dan 900. En dit was dan nog een stuk hoger dan bij de rijkspostspaarbank, waar het gemiddelde tegoed niet ver van de 600 af zal zijn. Als wij deze bedragen zien, moeten wij er rekening mee houden, dat tallozen minder dan 100 op hun hoekje hebben staan. Een heel andere, maar zeker niet minder belangrijke vorm van sparen is de levensverzekering. Ook hiervan moeten wij zeggen, dat zij gemeengoed is. Van oudsher was dat de volksverzekering al, maar de kapitaalverzekering en de renteverzekering zijn dat nu niet minder. Ruwweg genomen zijn er 25 miljoen polissen uitgegeven, waarvan ongeveer 75% voor de volksverzekering. De totale verzekeringsportefeuille in ons land zal thans een waarde van ongeveer 45.000 miljoen hebben, hetgeen neer komt op een gemiddelde verzekering per hoofd der bevolking van 3.750, Sparen via de spaarbank en sparen via een levensverzekeringsmaatschappij zijn wel de bekendste vormen van verzekering. Maar wij kunnen nog vor»r andere doeleinden geld opzij leggen. Wij sparen door pensioenpremie te betalen, wij kunnen geld zonder meer thuis in een potje stoppen, wij kunnen het uitlenen aan familie, vrienden, kennissen of vreemden, wij kunnen er obligaties of aandelen voor kopen, wij kunnen een huis kopen of laten bouwen. Kortom, er zijn vele mogelijkheden om dat deel van het inkomen dat niet voor consumptie wordt gebruikt en welk deel wij dan besparing noemen een bestemming te geven. Er zijn nog meer spaarders in ons land, maar dat zijn dan geen particulieren. Zo spaart elk bedrijf, als de winst niet geheel aan aandeelhouders en tantième trekkers wordt uitgekeerd. Maar ook de overheid spaart, als haar inkomsten groter zijn dan haar uitgaven. Het gaat om enorme bedragen. Voor 1961 is berekend, dat er in ons land in totaal 8.800 miljoen is gespaard, terwijl voor dit jaar de besparingen op 9.360 miljoen zijn geschat. Dat is bijna 22% van ons nationale inkomen. Van die 8.800 miljoen vloeide er 1.200 miljoen naar de spaarbanken en, 1.700 miljoen naar de levensverzekeringsmaatschappijen en pensioenfondsen. De overheid spaarde 2.700 miljoen, terwijl de bedrijven en gezinnen tezamen (naast het geld dat naar de spaarbanken, pensioenfondsen en levensverze keringsmaatschappijen stroomde) 3.000 miljoen opzij konden leggen. Voor het restant, 200 miljoen, zorgden dan de sociale verzekeringsfondsen. Spaarbanken zijn onmisbare, sociale instellingen in ons leven. Zij hebben dus recht op volle waardering voor hetgeen zij voor onze economie doen. Dat mag op wereldspaardag wel gezegd worden. Maar wij mogen daarbij de andere spaarders en spaarmogelijkheden niet over het hoofd zien. Dat ge biedt de eerlijkheid. Conferentie over rechtzinnig en vrijzinnig Op „De Horst" in Driebergen is de eerste in een serie van drie opmerkelijke weekend conferen ties gehouden onder de verzamel titel „Dialoog en perspectief". Dit eerste weekend was geheel gewijd aan de verhouding van de rechtzinnigheid tot de vrijzinnig heid. Dat er perspectief is voor een gesprek, ondanks diepgaande verschillen, bleek duidelijk, maar dan vooral door de achtergrond van onze tijd waartegen dit ge sprek moet worden gevoerd. Dr. Kr. Strijd, die zeer bewogen de aanwezigen de nood van de tijd na aan de schenen legde, kwam tot de vraag: „Kunnen wij ons ander gezichtspunt dan nu ls gedaan. Het mag maar niet een louter formeel gesprek zijn vanuit eigen po- nog wel de luxe permitteren om j ESSES.™ zoveel aandacht aan elkaar te i links en rechts zullen samen aan het schenken?" Hij zag slechts heil in een gesprek tussen beide rich tingen, als men eerst begon met gezamenlijk een verantwoorde lijkheid te aanvaarden, om dan vanuit het werk dat samen wordt met elkaar te praten. Advertentie SNIJBLOEMEN VOEDSEL GEEN WATER MEER TE VERVERSEN 10 ct. p. pakje voor 1 1. water ZET BLOEMEN NOOIT IN KAAL WATER Op politieke verworvenheden Van een onzer verslaggevers de sprekers achtten het thans nog on verkoopbaar, in Nederland met een dergelijke samenwerking tussen pro testanten en rooms-katholieken te be ginnen. „Eerst moeten christelijk-his- torischen en antirevolutionairen bij eenkomen", meende de heer Jonker. „Het behoort mede tot het succes van de A.R. Partij, dat de nationale problemen in het algemeen zijn overwonnen en dat de christelijke politiek zich meer dan vroeger met de internationale vraagstukken kan bezig houden. Hierop mogen wij antirevolutionairen wel trots zijn." Deze woorden zijn jfkomstig van de heer Sj. Jonker, voorlichtings- junctionaris bij het bureau van de E.E.G. in Brussel. Hij sprak ze op de conferentie, die de buitenlandse J ten commissie van de Arjos, de Aantal buitenlandse studenten neemt af Door een verdergaande teruggang vai het aantal Indonesiche studenten, is he totaal aantal bij de Foreign Student Ser vice ingeschreven buitenlandse studen- n 1961 gedaald tot 2465. Een jaar nog bijna 3000. jongerenorganisatie, vrijdag en za-'Sinds de oprichting i tïrdoj in De Witte Hei tn Huis ter Fornlp^Studei i de 1 l 10- ..re - ident Service Hei4e'heel, „ehouien. De eieren- tie had de jongste ontwikkelingen In het jaarverslag van de F.S.S. wordt ran de Europese Economische Ge- waakzaamheid t.a.v. de daling aantal buitenlandse studenten aanbevo len. Er dient volgens de samenstellers van het jaarverslag voor te worden zorgd. dat vooral de ontwikkelingslani doordrongen worden van het feit. dat Nederland op onderwijsgebied zeer veel tc bieden heeft aan studenten uit deze landen. meenschap tot onderwerp. De heer Jonker haakte in op de woor den. die dr. J. A. H. J. S. Bruins Slot in de Tweede Kamer heeft gesproken en die erop neer komen, dat de christe lijke partij zich meer dan vroeger moet richten op de internationale politiek. De heer Jonker wees er in dit verband op. dat heden ten dage veel beslissingen, die ons ten nauwste raken, buiten onze grenzen worden genomen. Nu de E.E.G. zo'n groot succes is ge bleken. komen in alle delen van de we reld reacties los. aldus de heer Jonker, toen hij nader inging op het onderwerp van zijn causerie. De communisten, die de E.E.G. aanvankelijk bestreden als „uitbuitster van de arbeiders" kunnen dat niet meer doen, omdat duidelijk is gebleken, dat de arbeiders, met name de Italiaanse, er dank zij de E.E.G. op vooruit zijn gegaan. Thans steunen ze de aansluiting van Engeland bij de E E G., omdat ze verwachten, dat een grotere gemeenschap minder eensgezind zal zijn dan het huidige verbond van de zes. De reactie van de Amerikanen is sym pathiek geweest, omdat zij in het streven naar de verenigde staten van Europa NED HERV. KERK v,r».nl»rh.p m" 5»" Btrwp-n te' Brielle (toei streven In het verleden. Kenned, .treeft Duvrtof Zoimen,aire: te Etten-Ulft thans naar een wederzijds Atlantisch (toez w H Schuurmans Stekhoven, te partnerachap. gericht op de yijm-iklng Wol Enschede (wijkgem. 5): G van hel handelsverkeer tussen Amerika Niiverdal- te Den Dolder: en de E.E.G. De onderhandelingen h.e,- }U?.Tüi^.ToSinert. •ver beginnen in 1964. Bedankt voor Eemnes-buiten: B. G. A De christelijk-historische mr. C. A. v wiel, te Elburg. Bos. de andere spreker op de conferen- GEREF. KERKEN tie, belichtte vooral de totstandkoming] Beroepen tc Nieuw-Vennep: H. B. van de Europese gemeenschappen. Daar-Weyland, te De Lier; te Appingedam: bij kwam met name tot uitdrukking, dat]p "de jong, te Bakkeveen. de voorstanders van de Europese een-Benoemd tot leraar godsdienstonder- heid er bewonderenswaardig in zijn ge-1 wijs aan de chr. u.l.o. school te Zwolle: slaagd. het ijzer te smeden toen het|j stienstra. te Langeslag. heet was. m a w. concrete gestalte te GEREF. GEMEENTEN Reven aan hun idealen, toen zich daar| Bedankt voor Leiden: A. Hofman, te et meest geschikte ogenblik voor aan- Zeist; voor Middelharnis: W. C. J. Bos- diende. schaart, te Slikkerveer. Uiteraard kwam ook de christende- GEREF. KERKEN (VRIJGEMAAKT) mocratische samenwerking in het Aangenomen naar Helpman (2e pred. Europees Parlement ter sprake. Bei-lpl.): W. G. de Vries, te Leiden. recht in een kerk waar de gemiddelde leeftijd van de kerkganger ongeveer 53 is. En als je dan zelf 23 bent, hoe reageer je dan? „Is het verantwoord ran het vraag stuk vrijzinnigheid-rechtzinnigheid in het licht van de steeds leger wordende ker ken, nog zo veel aandacht te besteden?" Dr. Krijn Strijd was wel van mening dat gesproken moet worden, De conferentiezaal van „De Horst" bood maar nauwelijks voldoende ruimte alle stoelen en ook de beide vol gende weekends zijn vrijwel geheel vol- tekend. Het tweede weekend in deze gaat over de vraag van de ver houding hervormd-gereformeerd en wel op 24 en 25 november. Het derde week end zal in het teken van de verhouding Rome tot de Reformatie staan. Die weekendconferentie wordt gehouden op en 16 december. Was de eerste inleiding een zeer knap overzicht van de huidige situatie, dat inzicht gaf in de verschillen en overeen komsten (uitgesproken door de Haagse predikant dr. W. Nijenhuis); en was de „aatste inleiding een even grondig over zicht van de vrijzinnige reactie op de reformatie, de sp eker van zaterdag avond, dr. Kr. Strijd maakte waarschijn lijk toch wel de diepste indruk met zijn tekening van onze tijd. Hij sprak over ..De uitdaging van de moderne weten schap." Oorspronkelijk zou dit onder werp worden ingeleid door prof. dr. De Froe, maar deze \mmj| hinderd. 5 plotseling werk moeten. Dan, als een gezamenlij ke verantwoordelijkheid ls genomen kan het gesprek beginnen keiljk inhoud krijgen De hoofdgedachte van dr. Stri eigenlijk wel dat we de proport het oog verloren hebben en dat belangrijker problemen zi.' v< kerk, dan alleen de verhouding vrijzin nig-rechtzinnig. Hij zei dit niet om de problematiek van die verhouding te ver kleinen, maar wel om de ..anwezigen op het hart te binden hun energie op de juiste wijze te gebruiken. „Als we niet oppassen komt er een tijd waarin gezegd zal moeten worden dat voor het gesprek over de verhouding rechtzinnlg- vrljzinnig geen tijd meer Is, omdat er geen kerk meer is", zei hij. Sprekend over de uitdaging van de wetenschap bracht hij naar voren de uitdaging die er komt van de kant van de psychologie, de sociologie, de wijs begeerte en de natuurwetenschap. Zij gaan alle vier uit van een bepaalde mensbeschouwing en telkens weer klonk de vraag: ..Welke mensbeschouwing?" Het pastoraat heeft zich verplaatst van de pastoor naar de psychiater, maar wat ziet de psychiater als het lijk doel van de mens? De sc gaat uit van de gedachte dat de mens aanspreekbaar is. maar als zij gaat spreken over de maatschappij zoals de ze moet zijn en door de schrijver Erich Fromm genoemd wordt „Sane Society" (gezonde maatschappij), wat heeft deze man daarbij dan voor ogen? Hij heeft geschreven dat wetenschappelijk vast te stellen zijn de objectieve behoeften mens". Maar wat zijn in zijn ogen dan die objectieve behoeften? In de wijsbegeerte gaat het om de mens en zijn vrijheid, maar wat staat deze filosofen daarbij voor ogen? „Ik vraag mij hoe langer hoe meer met vrees af," dr. Strijd, „komen mensen die boe van Jaspers, Jean-Paul Sartre en Simone de Beauvoir lezen nog wel in de kerk, in een vrijzinnige of een recht- Ik heb er moeite mee mensen die geen enkele godsdienstige achtergrond hebben, in Amsterdam naar een kerk te verwijzen, vooral als het jongeren betreft. Als ik ze zo maar naar de kerk stuur, komen zij misschien te- met veel moeite in werkelijkheid voor niets werken; We moeten ons niet op zijweggetjes laten lokken. Het gaat om het heil van de naaste. Pas als we samen een verantwoordelijkheid aan vaarden, komt naar de mening van dr. Strijd de echte Waarheidsvraag aan de orde. Dan komen de wezenlijke dingen niet meer onder de tafel terecht, maar dan ontdekken we ook dat deze proble matiek vrijzinnig-rechtzinnig de gehele tafel niet meer bedekt. Dr. W. Nijenhuis De eerste spreker van deze conferentie was de Haagse predikant dr. W. Nijen huis, die een overzicht gaf van de hui dige situatie. Hij dook diep in de kerk historie en kwam tot de ontdekking dat veel veranderd is en onze tijd ver af staat, van zowel ds. Van Gorcum (die in 1872 in een preek uitriep: „Laat het met de oude overleveringen uit zijn") en Abraham Kuyper. We hebben ontdekt dat de kerk een ruimte is die grenzen heeft. Hoe die getrokken moeten den en hoe die gehandhaafd moeten den is het gespreksthema. In dit ge sprek vragen een aantal zeer actuele problemen op het ogenblik de aandacht. Jaar is in de eerste plaats de bijbel se openbaring, maar het is de vraag of op dit punt de demarcatielijn valt tussen vrijzinnigen en rechtzinnigen. Er zijn twee principes van openbaring, na melijk die zegt dat God in Christus zich zelf objectief heeft geopenbaard dat ook door rechts-vrijzinnigen wordt onder schreven, en die zegt dat openbaring eer proces is van geestelijke bewustwording, waar het dus vooral om het subjectieve gaat; dat is het uitgangspunt, links-vrijzinnigen. Het tweede probleem is dat Christusbelijdenis en de verzoening. De ene kant ziet in Jezus Christus de reële openbaring die verkondigt wat in een natuurlijk mensenhart niet opkomt; de andere groep ziet Jezus als de exempla rische mens. het grote voorbeeld. Op het punt van de verzoening gaat het wezenlijk om de vraag of deze plaats- bekledend is of alleen maar een vc beeld van liefde, dus exemplarisch. De derde vraag betreft de verhou ding tussen het christelijk geloof wereldreligies. Over deze punten zal het De* sociologie gesprek gevoerd moeten worden. Maar, volgens dr. Nijenhuis, dit gesprek kan alleen dan zinvol gevoerd worden als we eerst met elkaar binnen de ruimte van de kerk gaan en elkaar hebben er kend. Pas als men in een plaatselijke gemeente elkaar gevonden heeft, kan het gesprek beginnen. Sprekend tot de aanwezige vrijzinni gen besloot dr. Nijenhuis met de op merking dat als dit gesprek zinvol wil zijn hij het eens is met prof. dr. J. de Graaf die gesteld heeft dat de vrij zinnigheid oecumenischer, belijdender en moderner moet worden. Vooral het eerste en derde punt vormde later in het ge sprek een punt van vrij uitvoerige dis- Dr. A. de Wilde De derde inleiding stond in het te ken van onze verhouding tot de Refor matie. De bekende vrijzinnige predikant dr. A. de Wilde van Zaandijk sprak over de vraag: „Zijn wij allen kinderen van de Reformatie?" Zijn opzet was een kleine reserve wakker te roepen ten aan zien van de Reformatie. Naar zijn me ning richtte deze zich vooral tegen het sacramental isme, (waarbij de kerk het neil uitreikt in de sacramenten) en het papalisme (met het oppergezag van de paus van Rome) van de kerk van de middeleeuwen. Het is eer beweging die naar de bronnen terug gaat. maar die volgens dr. De Wilde toch veel uit de traditie van de eeuwen heeft meege- In de eerste plaats heeft de Reforma tie niet de sacramenten maar de bij ier één gesteld en dat terecht, volgens dr. De Wilde, te ver gegaan door het Woord te vereenzelvi gen met de Heilige Schrift en die on feilbaarheid toe te kennen. In haar pre destinatieleer keerde de Reformatie zich terecht tegen de goede werken, maar is doorgeslagen. Ook nam zij de mens- leer van de kerk der middeleeuwen over met de nadruk op de erfzonde en de onmacht van de mens en kwam zo tot pessimistische mensbeschouwing. 1 de Reformatie, waarin hij overigens veel kon waarderen. Zijn conclusie was dat de Reformatie terecht evangelische cor recties heeft aangebracht, maar de kerk mag naar zijn mening niet blijven staan bij de Reformatie. Het ls niet nood zakelijk te blijven spreken in termen van de oude dogma's die de midden- orthodoxie ook nog blijft verdedigen. De inleidingen hebben de tongen los gemaakt. Zij riepen instemming maar ook verzet op. Dat wil niet zeggen dat nieuwe wegen werden gevonden, maar wel dat broederlijk gesproken werd over de verschillen. Onmiskenbaar drukte de inleiding van dr. Kr. Strijd een zwaar stempel op de gesprekken, zodat zij werkelijk gevoerd werden te gen de achtergrond van de ontstellen de geestelijke nood van onze tijd, waarbij sterk naar voren kwam de vraag: „Wat kunnen wij practisch doen?" Achttien komen met nieuw hoekje (Van onze kerkredactie) „De Achttien" komen met een nieuw boekje, dat moet dienen als leidraad voor de gesprekken tussen hervorm den en gereformeerden. Dit liet dr. Kr. Strijd, een van de Achttien, zich za terdag ontvallen tijdens de conferen tie op „De Horst" over de verhou ding van vrijzinnigheid en rechtzin nigheid. De Achttien zijn de negen her- beide grootste Nederlandse protestant se kerken op gang -willen brengen. Tevens zal dit boekje de toespraken be vatten die prof. mr W. F. de Gaay Fortman en prof. dr. H. Berkhof op het congres van de Achttien in hel voorjaar in Utrecht hebben gehouden. Het boekje bevat vervolgens een arti kel over samenwerking in verant woordelijkheid. Daarin komt naar wij vernemen de grondgedachte van hel pleidooi van dr. Strijd: „Eerst samen wat doen en dan vanuit een gezamen lijke verantwoordelijkheid met el kaar praten" sterk naar vori Vervolgens bevat het boekje belstudies over de kenmerken kerk. Deze studies richten zich in het bijzonder op het bijbelboek Handelin gen. Er zijn in Nederland reeds een paar honderd hervormd - gereformeer de gespreksgroepen en dit boekje zal een handleiding bieden voor de ge sprekken van deze winter. Het wordt evenals het eerste boekje Achttien uitgegeven door uitgever Ten Have in de Carillonreeks. Het ver schijnt waarschijnlijk nog deze maand. Vijf strofen gesproken op het zilveren jubileum van Dr. E. Diemer. Vrijdag 2 november 1962. Dit kan alleen de diepste feestvreugd wekken, Dit maakt ons hart in blijdschap sterk, Het telkens vreugdevolle her-ontdekken: Wij zijn betrokken bij Gods bouwend werk. Dit is een heilig en bezielend weten, Dat elke dag ons hart vervullen moet. Hoe kostbaar is de dag ons toegemeten, Hoe zinvol wat men in Zijn opdracht doet. Zo krijgen deze vijfentwintig jaren Een diep're glans, die wonder houdbaar is. Al. vlecht de tijd u zilver door de haren Hij toch vernieuwt uw kracht en geeft u erfenis. Wij die in hoop de jaren tellen En onze zwakheid wegen elke dag; Hij die u riep, Hij zal u blijvend vergezellen. Uw werk, Zijn werk, wordt glorie op de j Zo reik ik u de hand in feestelijk meebeleven. Die roemt, die roeme in Zijn zegening. Ons wordt in deze dag de wetenschap hergeven: Zijn werk gaat voort, tot Zijn verheerlijking! HERM. STEGGERDA. Congres Ver. Ned. Blindenwezen (Van een onzer medewerkers) In ons land leven ongeveer 6.000 blinden, die na een scholing of revalidatie trachten een nuttig lid van onze samenleving te zijn. Het is een verheugend teken, dat vele zienden als „werkers voor de blinden" deels beroepshalve, deels als vrijetijdsbesteding of gedreven door liefde tot de naaste, hun arbeidskrachten en inzichten in dienst stellen van de blinden. 275 van deze „werkers voor de blinden", waarvan 35 uit België, waren op 29 oktober jl. tezamen gekomen voor een driedaagse studieconferentie in het Troelstra- oord te Beekbergen, om onder aus piciën van de Ver. het Nederlands Blindenwezen verschillende pro blemen te bespreken betreffende het leven van de blinde in de maat schappij. De algemene conferentieleider, de heer W. C. A. Riem 'Vis heette in het bijzonder hartelijk welkom de vertegen woordigers van de ministeries van So ciale Zaken en Volksgezondheid en van Maatschappelijk Werk, benevens de bui tenlandse gasten. Dr. A. v. Mok, chef van het bureau „beroepenstudie" van het „ministerie van Soc. Zaken hield een boeiende en leerzame inleiding over „de sociologi sche benadering van de beroepen voor de blinden". Uitvoerig ging hij in op de moge lijkheden van de 3 groeperingen van blinden: 1. deniken; 2. denken en doen; 3. doen. Voor de eerste en laatste groep is wel een goed arbeidsterrein te vinden, maar vooral voor de op latere leeftijd blind geworden personen is de midden groep moeilijk in het arbeidsproces in te schakelen. Hij deed enige suggesties voor deze middengroep en zag goede mogelijkheden in de communicatiebe- roepen zoals: informatie, maatschappe lijk werker, tolk. Mits een blinde daar toe begaafd is en een goede opleiding heeft gehad, kan hij heel goed een be roep uitoefenen, dat op het horen is in gesteld, zoals muziekkritikus of recen sieschrijver van radioprogramma's. Bij het kiezen van een beroep moet de blinde met beide benen op de grond staan en hij moet bedenken, dat men beter een goede masseur kan zijn, dan een slechte jurist. Kansen Over het algemeen zijn de kansen voor blinden in het buitenland gunsti ger. In Finland zijn talrijke blinde mas seurs en in Duitsland zijn momenteel ruim 40 blinde rechters. Dit laatste vindt zijn oorzaak in de denazificatie van het gerechtelijke apparaat aldaar. de verschillende dis cussiegroepen was zeer levendig, daar in elke groep vogels van diverse plui mage waren samengebracht, zoals on derwijzers en andere krachten van de instituten van Bussum, Grave, Haren en Zeist, maatschappelijke wenkers, ambte naren van het gewestelijk arbeidsbu reau en afgevaardigden van blindenor- ganisaties. Een tweede hoogtepunt van deze con ferentie was de inleiding van Mej. G. v. Beveren, stafdocente aan de sociale aca demie te Amsterdam, die op intelligen te wijze en met veel begrip en toe wijding sprak over „de blinde in het maatschappelijk werk". Na een historisch overzicht van het maatschappelijk werk, gegrond op de Armenwet van 1854 en 1912, wees zij op de veelzijdigheid van deze sociale arbeid en was van mening, dat met lief de voor het werk en met deskundigheid de blinde zeker een plaats als maat schappelijk werker zal vinden. Met na druk onderstreepte zij de behoefte aan vrijwillige maatschappelijke werkers. De heer F. J. 'A. v. Schendel, direc teur van het Revalidatiecentrum „De Schansenberg" te Loenen, wandelde in een theoretisch betoog over „de blinde als huwelijkspartner" om de problemen heen. Op een vraag uit een der dis cussiegroepen of de sexuele voorlich ting op de instituten ook imperatief is voorgeschreven, kon de inleider geen antwoord geven en de afgevaardigden van de blindeninstituten bewaarden een. opvallend stilzwijgen. Aan de hand van een ingerichte ten toonstelling van technische hulpmidde len voor blinden vertelde dr. R. v. Wa- geningen enige bijzonderheden, doch hij bleek totaal onbekend te zijn met de methode om blinden het gewone hand schrift te leren schrijven. Op de insti tuten wordt in enkele incidentele geval len een blinde het schrijven van zijn handtekening geleerd. Ook hierin is Ne derland ten achter bij het buitenland. Bij het Montessori-onderwijs in ons land wordt aan de ziende kinderen het schrij ven ook geleerd via de tastzin en het zou op de instituten aan blinde kin deren geleerd kunnen worden op deze wijze hun handtekening te schrijven. Prof. Dr. W. E. Vliegenthart te Utrecht wees in een warm betoog over de meervoudig gehandicapte blin de op het gebrek aan verpleegruimte in Mevr. Chaillet uit 's-Gravenhage ver telde over de blinde dames die met veel doorzettingskracht cursussen volgen be treffende koken en naaien. In de prak tijk is gebleken dat zij na ernstige scholing zelfstandig het huishouden kun- Zoals gewoonlijk was er des morgens een ochtendwijding voor de protestantse en een aparte dienst voor de rooms-ka- tholieke conferentiebezoekers. Doch op de laatste morgen leidde pater Broesee de ochtendwijding van protestanten waaraan spontaan door de rooms-katho lieken mede werd deelgenomen. Dit sa menzijn viel op „Hervormingsdag". and geleden op het van de universiteit van Oxford, in de Amerikaanse staat Mississippi, rond de toelating van de negerstudent James Meredith hebben voorgedaan, van de universiteit verwijderd. Van de zijde van de universiteit is meegedeeld, dat de studenten door een rechtscollege van de universiteit onder meer schuldig waren bevonden aan het bezit van ge vaarlijke wapens, het bezit en gebruik van explosieve stoffen en aan dronken schap en vechten. Brroepingswerk Dr. De Wilde daagt dr. H. M. Kuitert uit Op het congres op de Horst over de verhouding vrijzinnig-rechtzinnig heeft dr. A. de Wilde de vrijzinnige predikant zijn onlangs gepromoveer de gereformeerde collega dr. H. M. Kuitert uitgedaagd bij de synode van de Gereformeerde Kerken een grava men in te dienen tegen artikel een van de Nederlandse Geloofsbelijdenis. Dr. De Wilde had grote waardering voor het proefschrift van dr. Kuitert, die er cum laude op promoveerde bij prof. dr. G. C. Berkouwer, over de mens- vormigheid Gods; Daarin heeft deze kritiek geleverd op de Grieks-filosofi sche invloeden op het zogenaamde Godsbeeld. Deze invloeden hebben er toe geleid dat wij onszelf een inzicht over God hebben gevormd dat lang niet altijd in overeenstemming is met het beeld dat de bijbel ons tekent. Volgens dr. De Wilde komt dit in het bijzonder uit in artikel een van de Ne derlandse Geloofsbelijdenis, waar ge zegd wordt: ..Wij geloven allen met het hart en belijden met de mond. dat er is een enig en eenvoudig geestelijk Wezen, hetwelk wij God noemen: eeuwig, onbegrijpelijk, onzienlijk, on veranderlijk. oneindig, almachtig, vol komen wijs. rechtvaardig, goed en een zeer overvloedige fontein aller goe- Vooral de uitspraak „onveranderlijk" zag dr. De Wilde in strijd met de bij belse gegeven; terwijl de uitdrukking „fontein aller goeden" regelrecht uit de Griekse filosofie tot ons is gekomen. Als het dr. Kuitert ernst is met zijn proefschrift zal hij tegen deze uit spraak een gravamen moeten indienen, aldus dr. De Wilde, die dit in het jong ste nummer van het vrijzinnige blad „Kerk en Wereld" ook heeft geschre- Rectificatie: In on de behandeling van blad van 24 oktober pen. Hier werd voor zandgrond kruiwagen Thomas-slakkenmeel vierkante meter voorgeschreven. Dit is iord inzake Vraag: Nergens kunnen wij het zon in ons boekje „Sikko de woonwagenjongen" fout geslo- krijgen. Weet U misschien welke mo gelijkheden er zijn? Antwoord: Informeer eens bij lees bibliotheken en openbare en christe- bij Antwoord: De bekende Nederlandse schrijver mr. Jacob van Lennep werd 24 maart 1802 te Amsterdam geboren en stierf 25 augustus 1863 te Ooster beek. Zijn vader was de bekende filo loog David van Lennep. In 1824 pro moveerde hij te Leiden in de rechten hij werd in 1826 rijksadvocaat, te- curatoren 5 secretaris i Jeugd, Badhuis- s in kade 27, Scheveningen. ;den Vraag: Welke kevertjes zijn dit? De Atheneum te Amsterdam. Van 1853 tot heeft mén nog even de tijd om met donkere ving ik in januari en de lich- 1856 was hij voor de conservatieve par- deze rectificatie rekening te houden. Wij te een dezer dagen. Weet u ook het tij lid van de Tweede Kamer. Van bestrijdingsmiddel? Brieven, die niet voorzien zijn pan naam en adres, kunnen niet I beantwoord worden. Geheimhou ding verzekerd. Vragen, die niet I onderling met elkaar verband houden, moeten in afzonderlijke brieven worden gesteld- zijn historische i Antwoord: Het zijn een soort lieve- kend: De Pleegzoon, de voorhanden is, is 50 gram a.s.f. per heersbeestjes, coccininella septem pu- kema en de lotgevallen i vierkante meter ook goed. Vraag: Een man is bed. Beiden trekken A.O.W. en Deze beestjes zijn onschadelijk ieder ontvangt evenveel als een onge- de huwde vrouw of man. Wanneer de r komt te overlijden, erft dan dc hem? het huisraad. De larven genoot de serie Onze Voorouders grote populariteit. zijn echte bladluisverdelgers. Vandaar Vraag: Als ik de kap van de kin- onderscheid? wegens hun diensttijd worden beloond? o.m. De- Als een eenvoudig iemand 50 dienst- s van De- jaren heeft, krijgt hij een bronzen me- Ferdinand daille, een ander, die iets hogere rang heeft, een zilveren, een derde een gou den, enz. Het gaat er toch niet om wie je bent, maar of je trouw je dienst hebt vervuld. Waarom dan dat veel bij planten ziet en ook derwagen enige tijd naar beneden heb ,n fy. - - - moet laten leven. Waar veel lieveheers- Antwoord: De langstlevende echtge- beestjes voorkomen, kunt noot i zowel de man als de vrouw) dus, zijn, dat er ook bladluizen op de de vooroverledene, tenzij deze planten huizen. Zij zijn dus zeer nut- testament anders bepaalt Vraag: Hoeveel malen zijn Noord-en Zuid-Amerika groter dan Nederland? Hoeveel inwoners hebben beide delen tig. Dr. Fop I. Brouwer vertelt, dat er duizenden soorten zijn. Het is op zienbarend hoeveel ongedierte door de- plekken. Haal ik boenwas over, dan zijn Dat laatste is natuurlijk erg lastig, vooral als we op reis gaan en de kap moeten laten zakken. Je hebt na- wordt opgeruimd. Zij zijn tuurlij-k niet altijd Amerika en hoe groot is het per- daarom bijzonder geschikt als natuur- Is centage gekleurden? Antwoord: Nederland is 33 328 vier kante kilometers groot. Noord-Ame- aagH^Ï Midden Amerika 2.732 422. Zuid-Amerika 17.999.000. Ca- ken lijke bestriiders van ziekten en plagen. Vraag: Hoe luidt de basisformule van de Wereldraad van Kerken? '»ord: „De Wereldraad andere mogelijkheid? Antwoord: Wij raden eens schoon te maken met een lapje met wat terpetijn. Wanneer de kap droog is, moet u deze nogmaals bevolking kerken gen met Antwoord: De enderscheidingen stam- vroegere tijden, toen de stands groot waren. De d en de opvattin gen zijn sterk aan het veranderen, ter wijl aan de andere kant tradities een taai leven hebben. Dit merkt men ook bij de titulatuur. De een wordt aan geschreven als weledele heer. de an dere als weledelgeborene of weledelge strenge en zo gaat het voort in grote verscheidenheid. Zelfs in Rusland kan men hiertegen niet op en men reikt onderscheidingen uit, die voor partijle- die de Heer Jezus Christus naar de tisch wasmiddel synte- den hoger niet-leden. 35.000 eskimo". Indianen. De bevolking der Verenigde pelijke roeping trachten Staten is 150.200.000. waarvan 128.884.000 „blank". Er zijn 14,4 mil joen negers, 402.000 Indianen, 87.000 Chinezen, 131.000 Japanners. Amerika telt ongeveer 50 mllj vervullen oorzaak van de plekken ligt namelijk het feit, dat Vergeet echter niet. dat i schillende onderscheidingen ontvangt, maar veelal in dezelfde orde. Het is overigens wel interessant na e gaan de regen hoe dit alles zich later ontwikkelen zal. heeft gewandeld, de kap nat heeft Vraag: Kan de blauwe iris in de ten zakken. In de daardoor gevormde derscheid reeds sterk naar voren, toen Midden tuin overblijven en kunnen viooltjes plooien is het gaan broeien, waardoor de bemanning van het eerste Indië- len, het meerendeel bestaat staan? winters in de tuinbedden blijven negers. Antwoord: Laat het blad afsterven inkt uit linnengoed verwijderen? i dek de Iris met wat turfmolm. Dek len ook gekleurd bloed hebben, loopt de viooltjes tegen vorst met wat turf- nihil tot 15 pet. uiteen. Zuid- molm tussen de planten en leg bij spiritus en alcohol. De resten kan Amerika heeft 109 miljoen inwoners, straffe wind Ook hier is het evenals in Midden Amerika onbegonnen werk om na te gaan hoeveel er „blank" zijn en hoe veel „gekleurd". verwijderen een bleekmiddel. Vraag: Waarom wordt i vliegtuig onderling verschillende onder- merk- scheidingen ontving. Vraag: Kunt u het spinnende geluid van een kat verklaren? Antwoord: Een Lat spint over het al gemeen als hij het naar de zin heeft, nodig met Het is een uiting van welbehagen. De geleerden zijn het er nog niet over zoveel on- eens hoe dit geluid wordt voortgebracht. Vraag: Kunt u de levensbeschrijving derscheid gemaakt bij onderscheidin- Er zijn wel veel verklaringen geven van Jacob vaxi Lennep? gen tussen verschillende mensen, die is nog geen definitief antwoord.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1962 | | pagina 2