/po O l S Uw probleem is het onze Onderwijs moet zich tot eigen terrein beperken Prof. Vollenhoven morgen 70 jaar In november uitbetaling hogere A.O.W. en A. W.W. BUISMAN Harmonie is noodzakelijk ■r aru^ Bfonchiletten Een woord voor vandaag Komt er een wijziging in r.k. huwelijksrecht? M*V> artf* 2 WOENSDAG 31 OKTOBER 1962 Binnenkort is de publikatie te, Bij de uitbetaling de weduwe Besluit waarbij de nieuwe uitke-deze verhogingen reeds ringsbedragen ingevolge de Al gemene oudersdomswet en de Al gemene weduwen- en wezenwet zijn vastgesteld. De nieuwe bedragen gelden vanaf 1 september 1962. Ingevolge de A.O.W. de alleenstaanden per jaar ƒ2356 gaan ontvangen en de echtparen Ingevolge de A.W.W. zullen de wedu wen zonder kinderen beneden 18 jaar per Jaar 1740 krijgen en de weduwen met kinderen beneden 18 jaar 2496. Voor wezen tot 10 jaar is het nieuwe bedrag op 552 vastgesteld, zen van 10 tot 16 jaar op 8. wezen van 16 tot 27 jaar op De nieuwe uitkeringen betekenen de ongehuwden. die A.O.W.-pensioen genieten, een maandelijkse verhoging van 13.- en voor de gehuwden een verhoging van 17. Weduwen zonder kinderen ontvangen 13,50 meer ci duwen met kinderen 17. Voor v.v«„ beneden 10 jaar bedraagt de verhoging 3.50 per maand, voor wezen tussen 10 en 16 jaar 5 en voor wezen tussen 16 en 27 jaar 6,50. Dansgroep uit Israël speelt in film over leven van Christus Onder hevig protest van het Israëli sche opperrabbinaat is de. enige jaren geleden ook in ons land opgetreden. Je- menitische dansgroep Inbal uit Israël, naar Hollywood vertrokken, waar het deel zal nemen aan de vervaardiging van een film over het leven van Jezus Christus. De film wordt vervaardigd naar bestseller ..The Greatest Story Ev>.. Told" van Fulton Qursler. Opperrabbijn Nissim deelde Inbal in een brief mede, dat de medewerking van een Joods en semble aan een film over het leven var Christus m strijd genoemd moet wor den met de Joodse ethiek. Hij beschul digde de dansgroep van opportunisme. Van de zijde van Inbal werd medege deeld. dat het protest van opperrabbijn Nissim zal worden genegeerd. Alvorens medewerking te geven aan de film had men zich overtuigd, dat er geen antise mitische passages in voorkwamen. In tegendeel, de film heeft ten doel begrip te wekken voor verschillende religies Centraal ereveldvoor Poolse gevallenen komt in Breda In samenwerking met het Nederlands oorlogsgravencomité en in nauw over leg met de Bond van Poolse oud-strij ders in Nederland heeft de Oorlogs gravenstichting het plan opgevat oi Breda, dat 29 oktober 1944 door Poolse pantserdivisie onder commando van generaal Maczek werd bevrijd, een centraal ereveld voor Poolse geval lenen uit de oorlog 1940-1945 aan te leg gen. De gemeente heeft voor dit natio nale ereveld grond beschikbaar gesteld in het uitbreidingsplan Princenhage- noord aan de Ettensebaan. waar ruim driehonderd graven kunnen worden in gericht. Het ereveld zou achter de ste delijke begraafplaats Zuylen komen te liggen. Het is de bedoeling van de Oor- loergravcnstichting zoveel mogelijk door Nederland verspreid liggende Poolse graven naar dit ereveld te transporteren. Hier en daar is echter protest gerezen tegen overbrenging. Die gevallen zal men met piëteit benaderen. BOEKENHOEK De modderjongens, door Dick Dreux. Band en tekeningen Carl Hollander. In A P.-Jeugdserie. Uitgave N.V. De Ar beiderspers. Amsterdam. S:nt Nicolaas en Zwarte Piet in Kleu terland. door W. M. Nijkamp. Foto's Jeannette van Reedt Dortland en W. Velt. In samenwerking met de Maat schappij tot Nut van 't Algemeen. In serie De wereld van de kleuter. Uit gave Vermande Zonen. IJmuiden. Britannia-Hof, door Margery Sharp. Vertaling G. J. Werumeus Buning-En- Mr. Jean Geogcs Sauveplanne: be noemd tot gewoon hoogleraar in de fa culteit der rechtsgeleerdheid aan de Rijksuniversiteit te Utrecht, om onder wijs te geven in het internationaal pri vaatrecht en de privaatrechtelijke rechtsvergelijking. VOOR KOFFIE ZOALS BIJ MOEDER THUIS Een raad van wijze moeders aan haar dochters: doe een schepje BUISMAN op ieder zetsel koffie. Dat verfijnt de smaak, dat verhoogt de gezelligheid. En welke man is daar niet gevoelig voor koffiebus be*"" HOE U UW KOFFIE OOK MET BUISMAN SUAAKT ZE BETER! (00K POEDERKOFFIE) - - °P Jlijks voorschot gegeven. Deze voor schotten bedroegen voor alleenstaan de A.O.W.-trekkers 6.50 per maand en voor echtparen 7. Weduwen zon der kinderen ontvingen een voorschot van 6.50 en weduwen met kinderen 7 per maand. Voor wezen zijn geen voorschotten verstrekt. De reeds ontvangen voorschotten zullen uiteraard In mindering worden gebracht bij de uitbetaling van de ach terstallige uitkeringsbedragen. Het ligt in de bedoeling de achtersta pïn In de maand november Dr. J. P. Chr. de Boer op nat. studiedag: s morgens dlU A LS er iets van vorming, van opvoeding wil terecht komen, is het een onmisbare voorwaarde, dat er harmonie is tussen de mi lieus van school en gezin, die ge wild of ongewild hun invloed sterk laten gelden op de opvoe ding. Deze harmonie is niet denk- ■j^jbaar zonder vertrouwelijke en Cj voortgezette samenwerking en die •"'samenwerking is niet te verwe zenlijken zonder frequente ont moetingen. Dat betoogde dr. J. P. Chr. de Boer, inspecteur van het gymnasiaal en middelbaar onder wijs, vanmorgen op de tweede nationale studiedag over gezin en school te Rotterdam in een refe- (Van een onzer redacteuren) Donderdag a.s. viert prof. dr. D. H. Th. Vollenho ven zijn zeven tigste verjaar- dan valt opnieuw even het licht van de schijnwerper der belangstel ling op deze hoogleraar en daarbij mede op de „wijsbegeer te van de wets- idee", die het calvinisme als leer van de kan sel naar de ka theder bracht Daarmede werd als het ware de emancipatie van .Kuypers klei ne luyden" vol tooid. Dank zij het werk van prof. Vollenho ven en zijn me destrijder prof. dr. H. Dooye- weerd gingen de wijsgeren van de wereld luis teren naar wat deze mensen te zeggen hadden en hebben. Prof. Vollenhoven is een Amsterdam ier van geboorte, die zijn levenswerk begon als gereformeerd predikant. Maar hij sloot zijn studie niet af met zijn kandidaatsexamen aan de Vrije Univer siteit. In plaats van zich onmiddellijk beroepbaar te stellen, zwaaide hij om naar de faculteit der letteren en wijs begeerte. Drie jaar later promoveer de hij reeds op een proefschrift over ,,De wijsbegeerte der wiskunde van theïstisch standpunt". Het proefschrift getuigt van de richting waarin de belangstelling van de jonge doctor uitging. Toch had deze belangstelling nog zeer goed kunnen verflauwen en onder invloed van de pastorale praktijk een geheel andere richting uiigestuwd kunnen worden, als niet juist de gemeente van Oostkapelle een beroep had uit gebracht op dr. Vollenhoven. Over het algemeen hebben de gemeenteleden dorpsgemeenten niet zo bijzonder veel belangstelling voor wiskunde van een theïstisch standpunt bekeken. Maar in Oostkapelle ontmoette de jonge predikant die merkwaardige lekentheoloog A. Janse, hoofd van de christelijke school in het nabijgelegen Biggekerke. Deze „eenvoudige" bo venmeester werkte zich juist in die dagen op tot een vermaard filosoof, pedagoog en theoloog. Studie Janse. (die in de oorlog een minder mooie rol speelde en toen het vertrou- velen verloor), was een groot de jaren dertig. Hij was eer sprekers op het Eerste Neder landse Paedagogische Congres er schreef vele artikelen in het Chr. Pae dagogisch Tijdschrift. De latere hoogleraar Vollenhoven was medeoprich ter van de Gereformeerde paedagogi- sche studieclub ..Walcheren". Het is on getwijfeld een feit Jat de jonge Vollen hoven door Janse werd gestimuleerd. Deze had immers in een brief uitvoe rig gereageerd op het proefschrift van dr. Vollenhoven, een brief die gevolgd werd door talloze gesprekken. Toch heeft deze directe invloed niet al te lang geduurd, want reeds in de zo- van 1920 ging dr. Vollenhoven met beurs van de Coevorden-Adriani- stichting naar Leipzig om psychologie te studeren in het oude laboratorium Wundt bij diens opvolger Felix Krüger. Kort na zijn terugkeer riep de gereformeerde kerk van 's-Graven- hagc hem. Deze gemeente diende hij tot hij benoemd werd aan de Vrije Universiteit tot hoogleraar in ..de wijs begeerte en hare geschiedenis en de wijsgerige anthropologic". Hij verbond zich aan deze universiteit een week na dat zijn zwager prof. dr. H. Dooyeweerd zijn inaugurele rede had uitgesproken. Het opmerkelijke is dat de laatste als Jurist en prof. Vollenhoven als theoloog elkaar vonden in wat later genoemd (Van onze onderwijsredactie) raat dat handelde over de ver wachtingen die de school van het gezin koestert. De school, zo zei dr. De Boer, blijft voor de ouders en de leer lingen veelal een indrukwekkend geheel met eigen wetten en regle menten. Zo luidruchtig en veelvul dig als de kritiek op het schoolwe zen als zodanig is, zo intern is de kritiek op de afzonderlijke school, maar veel van deze gesprekken bereiken nimmer de oren van de betrokkenen. De beslissingen van de school zijn quasi-onaantast- baar. Daar tegenover gevoelt het gezin zich machteloos, hetgeen tot gevolg heeft, dat bij meningsver schillen men er gemakkelijk toe komt zich verongelijkt te voelen. improvisatie, er zijn gewoonten, maar weinig reglementen, het opvoeden is er meer een reageren op de steeds weer onvoorziene, onverwachte gebeur tenissen. Om nu een beeld te geven van wat de school van het gezin verwacht, moet men onderscheid maken tussen de verschillende gedaanten waarin de school zich tegenover het gezin toont. Aan de top is de situatie zlchtelijk; de overheid eist dat aa: leerplicht wordt voldaan, moeilijker wordt het als men zich gaat begeven op het terrein van de eigen schoolse acti viteiten. Oorsprong Schoolleiders, experts in onderwijsza ken, verwachten vaak niet alleen dat de ouders hun aanwijzingen opvolgen, zij verwachten zelfs dat zij dit zonder tegen spraak zullen doen. Als men nu zou aan- men, zo zei dr. De Boer, dat ouders opvoeders de kinderen in gelijke ma te toegewijd zouden zijn, dan blijft nog het feit dat de oorsprong van de toewij ding bij de ouders totaal elders ligt, dat zij uit diepere lagen van het mens-zijn komt. Is het daarom zo vreemd, dat bij toegewijde docenten de bittere ervaring van onbeantwoorde affecties andere dan uiver zakelijke contacten met de ge- innen doet vermijden? De innerlijke en onbewuste angst niet te slagen is bij de mens zo sterk, dat zijn houding tegenover zijn omgeving meer bepaald wordt door de moeilijkhe den die hij ondervindt dan door zijn suc cessen. Zo wordt de stemming in de school tegenover het gezin en bloc al thans meer beïnvloed door de mislukte resultaten van de huiselijke opvoeding zoals deze zich in het schoolleven ma nifesteren. dan door de waarschijnlijk talrijker gevallen van positief succes. van de ouders steeds royaal te erken nen. Dit brengt mede. dat de school zich op toelegt haar taak, onderwijs geven, niet kan volbrengen als de ouders in hun belangrijkste taak van opvoeders tekort schieten. De school mag verwach ten dat de ouders begrip tonen voor wat in de school gebeurt, dat zij in het ge zin een sfeer scheppen die bevorderlijk is voor de studie en voor een juiste ontspanning. Zij mag van de ouders ver wachten dat zij daar zijn, waar de school de leerlingen niet kan bereiken. Schematisch voorgesteld mag de school van de onders verwachten, dat zij ten aanzien van de eigenlijke taak van de school een actieve belangstelling aan de dag leggen en ten aanzien van de fundamentele opvoeding moet de school erop kunnen rekenen dat het ge zin op zijn rechten staat en dat de ouders hun taak volbrengen. Met betrek king tot het grensterrein van de extra- scholaire, dus^ evenzeer extra-familiale schoolreisjes bezigheden (variërend 1 medewerking. tlek Cf Ui CD n 's middags Relletjes rondom student Meredith duren voort Misbruik Beginselen Beiden hebben ile beginselen van Kuyper uitgebouwd en vandaarult een nieuwe wijsgerige conceptie opgebouwd die de belangstelling heeft opgewekt ver bulten de ~igeti calvinistische kring. Er is in het verleden zelfs wei gezegd dat deze beide zwagers een ..wijsgerige lek" .ebben opgevuld in de arbeid van Abraham Kuyper. Zo heb ben zij een grote invloed gehad op het wetenschappelijk denken van de gere formeerden in ons land. Vooral werken als „Het calvinisme en de reformatie der wijsbegeerte" m ,,De noodzakelijk heid ener christelijke logica" hebben hun invloed doen gelden. Reeds in 1933 schreef prof. dr. J. Ridderbos van het boek „Het calvinis me en de reformatie van de wijsbe geerte": ,Een werk als het hier gebo- dene is dan ook met vreugde te be groeten. omdat het op zijn wijze krach tig medewerkt om het calvinistische den ken te verhelderen, te zuiveren en prin cipieel te funderen." Toch lijkt niet het collegewerk van Vollenhoven uiterlijk de belangrijkste bijdrage die hij heeft geleverd. Van zeer grote invloed voor de verbrei ding van zijn ideeën is geweest de oprichting van de Vereniging voor Calvinistische wijsbegeerte. Vanuit deze vereniging zijn bijzondere leer stoelen gesticht aan de T.H.'s in Delft en Eindhoven en verschillende rijksuniversiteiten. Verzet Zowel Vollenhoven als zijn zwager Dooyeweerd waren, schreef Puchinger in de feestbundel „Perspectief", van overtuigd dat ze bij de uitbouw hun wijsbegeerte aanvankelijk in volko men isolement zouden blijven, maar hoopten op aanhang binnen eigen kring. Het leek er in het begin niet veel op. Zeer scherp werd verzet aangete kend door prof. V. Hepp die zelfs een brochurereeks publiceerde onder de ti tel „Dreigende Deformatie", zelfs op de generale synode van de Gereformeerde Kerken van 1936 werden bezwaren in gebracht tegen prof. Vollenhoven en zijn naaste medewerkers. De bezwaren komen in onze dagen uit een andere hoek. Voor vele niet ge reformeerden blijft het de vraag of hier niet sprake is van Hen ongeoorloofde ver menging van geloof en wetenschap. Het blijft voor vele anderen ook de vraag of geloof wel bi een wijsgerig stelsel te vatten is. Prof. Vollenhoven heeft velen nog niet weten overtuigen, maar wel het respect van allen verworven. Hij is een markante figuur geworden In het gereformeerde leven, die zijn In vloed heeft doen gelden van achter ka theder en schrijfbureau, zonder al te zeer zichzelf op de voorgrond te drin gen. Een van de grote beletselen tot ver trouwelijke samenwerking tussen ouders en school zit, zo betoogde dr. De Boer, in het betreurenswaardige misbruik van algemene noemers zo als „de jeugd van tegenwoordig" en „de ouders van tegenwoordig". Het grote belang van persoonlijke contac ten tussen school en gezin ligt dan ook hierin, dat de school ontdekt wie de ouders zijn van bepaalde kinderen. De openlijke of stille conflicten tussen school en gezin vinden in het wezen van het onderwijs een vruchtbaarder klimaat dan elders. Bij de vraag wat de school red/ijker- wijs van het gezin mag verwachten, dient de school te bedenken, dat het on derwijs zich tot het eigen specifieke ter rein moet beperken. Wat de school in eerlijkheid tot de ouders moet zeggen is: verwacht niet van ons, dat wij uw kinderen tot mensen zullen maken, dat is uw taak, wij kunnen u hierbij slechts helpen. Met algemene kritiek op „de ouders van tegenwoordig" is niemand gebaat. Het meest indrukwekkend getuigt de school van haar verantwoordelijkheid door de zwaardere verantwoordelijkheid Hoestdrank in tabletvorm.95ct zün _e universiteit terug keerde. Het glas van een der ruiten werd verbrijzeld. Meredith zat achterin de wagen, tussen twee agenten van de federale politie. Een van de agenten werd door rondvliegend glas aan zijn gezicht gewond. Later op de avond is in opdracht van de federale regering, die kennelijk op nieuw moeilijkheden vreest, de plaats vervangend minister van justitie. Nicho las Katzenbach, naar de universiteit ge gaan. Hij waarschuwde de studenten dat iedereen die bij toekomstige ordeversto ringen wordt gearresteerd zal worden beschuldigd van belediging van het fe derale gerechtshof. De universiteit heeft een voetbalwed strijd, die voor gisteravond was vastge steld. afgelast omdat er de avond te voren een demonstratie met gebruik van vuurwerk had plaatsgevonden. De gerechtelijke raad van de studenten heeft bekendgemaakt dat zij een onder zoek heeft ingesteld naar het deelnemen van acht studenten aan de relletjejs, die ontstonden toen Meredith op 30 septem ber op het terrein van de universiteit aankwam. Van 4-11 november zendingsweek in hervormde kerk Komende week zal in de hervormde kerken een folder uitgereikt worden ter gelegenheid van de najaars zendings- week die van 4 tot 11 november 1962 ge houden zal worden. Men wordt in deze folder opgeroepen zich te verheugen over de wijde horizon die opengaat, en deze blijdschap te tonen door het verhogen van de bijdrage voor de zending. Na de verschillende zendingsvelden en de activiteiten daarop genoemd te heb ben, vraagt de Raad voor de Zending om^gebed, toewijding en offers voor deze Het gironummer van het zendingsbu- i de Vandaag herdenken we hervormingsdag en het gevaar is groot dat het accent komt te liggen op hoe slecht het was en hoe goed wij werden. Het gevaar is groot dat wij ons na vier eeu wen nog afzetten tegen het ongeloof dot we de rug moesten toekeren in een vervallen kerk. Dan staat hervormingsdag in het teken van eigen zelfvoldaanheid. De bijhei staat vol met oproepen tot bekering. Het opmerke lijke is evenwel dat in negen van de tien gevallen deze oproep gericht wordt, niet tot de heidenen, tot de ongelovigen, maar tot het Volk Gods. Jesaja roept dat ook uit als burger van dat volk van God, als deel hebbend aan het Verbond van God met Zijn mensen: „Wij allen dwaalden als schapen." Gods volk moet zich bekeren, hervormen, moet zich steeds weer keren tot God. Wij vieren hervormingsdag pas goed als wij niet denken aan wat Luther deed, maar doen wat hij deed. Hij keerde zich van eigen pogen en eigen kracht, van goede werken en de daarmede samenhangende zelfvoldaanheid af om zich geheel over te geven aan de genade van God. Luther leerde zichzelf zien als een dwalend schaap en vond de Herder. Daarom komt ook tot ons op deze dag de roep van God: „Bekeert u." Dat wil zeggen, besef dat u dwaalt en Gods nodig hebt. Spreekt concilie over canon 1061? In het wetboek van hét roorns- katholiek kerkelijk recht komt een canon (wettelijke bepaling) no. 1061 voor, die een bron van ergernis is voor de protes tanten. No. 1061 bevat nl. de bepalingen betreffende gemengde huwelij ken, die, zoals zowel rooms-ka- tholieke als protestantse autori teiten erkennen, aanleiding heb ben gegeven tot stormachtige scènes aan de vooravond van huwelijken, tot smartelijke ge wetensconflicten en langdurige twisten over de opvoeding van kinderen. Het kerkelijk wetboek eist, dat de niet-rooms-katholieke partij in een gemengd huwelijk zich ervan onthoudt, invloed uit te oefenen op de godsdienstige overtuiging van de rooms-katholieke huwe lijkspartner en de kinderen uit sluitend ,,in het rooms-katholieke geloof" opvoedt. De desbetreffende beloften of waar borgen, zoals ze soms worden genoemd, moeten schriftelijk worden gegeven. Sommige rooms-katholieke zegslieden verwachten dat deze voorschriften door het huidige Vaticaanse concilie onder de loupe zullen worden genomen en zij ge ven toe dat het mogelijk is dat de hou ding (van de kerk) zal worden gewij zigd of enigermate soepeler zal worden. Iets te bereiken lijk ook al voeren de concilievaders groots opgezet debat over het vraagstuk. Een Amerikaanse deskundige in het kerkelijk recht zei: „De mogelijkheid bestaat, dat het gehele vraagstuk op het concilie aan de orde zal komen en dat de concilievaders nauwkeurig zullen na gaan, in hoeverre een verzachting ten bate van betere interkerkelijke betrek kingen mogelijk zal zijn. Ik ben ge neigd te geloven, dat langs deze lijnen wellicht iets bereikt zal worden." Een jonge Ierse priester, die sprak tegen de achtergrond van een overtui ging van eeuwen, meende: „Men kan zich heel moeilijk indenken dat het con cilie iets zou doen in de richting van het afzien van deze beloften. Het is niet uitsluitend een kwestie van kerkelijk maar ook een vraagstuk van goddelijk recht. Ik veronderstel dat enige ver zwakking mogelijk is. maar men kan "?t geloof nier in gevaar brengen." Mogelijkheden „Het is een wet, die gewijzigd kan worden. Het is een kerkelijke wet", zei een Iers deskundige in het kerkelijk recht. „Aan de fundamentele verplich ting, het geloof en het rooms-katholiek bewustzijn te behoeden zou op andere wijzen kunnen worden voldaan." Hij gaf iet aan, op welke wijzen. Een Duitse rooms-katholieke zegsman ;i, dat het vraagstuk wellicht op gewes telijke basis zal worden opgelost. Hij wees erop. dat gemengde huwelijken in de rooms-katholieke landen van Latijns- Amerika en in Spanje weinig problemen opleveren terwijl ze in protestantse lan den spanningen veroorzaken. In rooms-katholieke kringen is open lijk de mogelijkheid besproken, dat het concilie zal bepalen in welke omvang een bisschop zijn bevoegdheden kan uit oefenen zonder Rome erin te kennen, deze decentralisatie is niet openlijk gewag gemaakt in verband met gemengde huwelijken. No. 1061 komt In de wetboeken van de R.K. Kerk voor sinds de ingrijpende herziening van het kerkelijk recht van 191718. Sommige deskundigen op dit terrein zeggen, dat de kerk voorheen meer steunde op „een morele overeen komst met de nlet-rooms-katholieke partij dan op schriftelijke beloften". Eén der deskundigen opperde, dat er in dit opzicht wellicht ruimte voor wij ziging is. No. 1061 schrijft zelfs thans schriftelijke waarborgen niet volstrekt voor maar bepaalt, dat zij „als regel", moeten worden gevorderd. Verzet Uit brede kringen buiten de R.K. Kerk is druk op haar uitgeoefend om een herziening van 1061 te verkrijgen. De secretaris-generaal van de We reldraad van Kerken, dr. W. A. Visser 't Hooft, heeft als zijn mening te kennen gegeven, dat onder de huidige omstan digheden de R.K. Kerk en andere christelijke kerken beiden verliezers zijn. Hij heeft erop gewezen, dat sommige ge mengd gehuwden zich om moeilijkheden te vermijden buiten de kerk plaatsen. De aartsbisschop van Canterbury, heeft de voorwaarden van de R.K. Kerk „zeer smartelijk" voor practiserende anglikanen genoemd en kanunnik Ber nard C. Pawley, een anglikaan, die als waarnemer voor de aartsbisschop te Ro me vertoeft, zei, dat zij „grote aanstoot geven en in brede kring geacht worden in strijd te zijn met de christelijke lief- Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Goënga: Th. S. Houtsma, te Wijnjeterp; te Leeuwarden (vac. Ph. Loggers): A. Mackenze, te Katwijk aan de Rijn; te Oosterwolde: H. van Nieu- wenhuyze, te Klooster ter Apel; te Ha ren (Gr.) als jeugdpred. (toez.): H. K. de Wilde, te Nij beets. Aangenomen naar Egmond aan Zee; J. Oskamp, te Akersloot. R. Smilde, te Dordrecht. Bedankt voor Perth (Austr. Ref. Chur ches): W. van Wijk, te Hoogvliet. GEREF. KERKEN (VRIJGEMAAKT) Beroepen te Overschie: O. J. Douma, te Souburg/Vlissingen. Drechsler, te Vlissingen. VRIJE EVANG. GEMEENTEN Cf CO Ui ta m 's avonds de Duin- kampioene geworden en drie maal 1720. De waarde hangt af van wat de Olympisch kampioene. In 1931 ging liefhebber ervoor geeft. Een redelijk zij naar Londen voor balletlessen. Kort gemiddelde zij in Antwoord: Dit kan veroorzaakt zijn door weersomstandigheden zoals daarop naar Hollywood droogte, vorst, enz. waardoor het wc- telgestel veel geleden heeft. Hoe vijftig cent. De tweed Engelse penny met de verscheidene films optrad. Zij speelt beeldenaar van koningin Victoria. Ge- zien de slijtage heeft deze munt geen verzamelwaarde. De munt is echter nog geldig en ongeveer woont nog in de V.S. Vraag: Er is een versje, dat luidt: Brieven, die niet voorzien zijn i en adres, kannen niet beantwoord worden. Geheimhou ding verzekerd. Vragen, die niet I onderling met elkaar verband houden, moeten in afzonderlijke brieven worden gesteld. mij leest, hoe nfet dennen aan Misschien iemand onder de le ling niet al te diep is, en zakt de grondwaterstand snel, dan kunnen zij mij zich niet snel genoeg aanpassen door - diepere beworteling en dan gaan ze langzamerhand dood. Ook een z' kan in het spel zijn. Maar dat is min der waarschijnlijk, omdat ook be zuiden Noordwijk in de duinen de den- nebossen aan de zeezijde enkele me ters diep afgestorven zijn. Waarschijn lijk zullen het beheer Antwoord: Men moet gladiolen eerst - - 6oed laten afrijpen. Als het blad is af vraag: Ik heb een eigen huis, dat gestorven, haalt men de knollen eruit __if bewonen wiL Hoe moet ik het Antwoord: Het versje luidt: ..Lees aanleggen om het vrij te krijgen? Antwoord: Als u een goede huurder JU de enige mogelijkheid het huis kistjes met turfmolm. Men moet dus 'jjjf dringend eigen ge- vooral niet het groene loof afsnijden. bewaart ze na ze eerst goed ge droogd te hebben (niet in de zon) op koele, vorstvrije plaats, b.v mij vindt, bruik. De kantonrechter zal Hoe meer gij in mij leest, Hoe gij mij bemint. Vraag: Ik ben in het bezit twee munten. De eerste heeft aan ene zijde: D GELRIAE en het ji wel lezers zijn, die bij tal 1720, aan de andere zijde een ge- voordat n deze bossen zijn be- kroond wapen, waarop twee leeuwen zij u et.. n antwoord kunnen ge- tegenover elkaar staan. Voorts de alle opzichten redelijkerwijs met spreuk: In Deo Sp Nos. De tweede huis te vergelijken is. slissen, of u het huis wel nodig hebt, dat het belang der daarvoor zou moeten wijken. Als u pas kort eigenaar bent zult slagen de huurder eruit drie jaar eigenaai huis kunt aanbieden, dat be- zoals wel eens gedaan wordt. Hier- dringend door gaat het gewas hard achteruit, ,de huur- daar de bladeren weer moeten zorgen Als voor een goede groei en bloei in het er niet volgend jaar. Dat gele blad moet u krijgen dus maar voor lief nemen. Daar de eigenaar bent ten- gladiolen door middel van jonge knol- len vermeerderd worden, blijven de eigenschappen als kleur enz. behouden. Vraag: Graag had ik een levensbe- munt heeft de beeldenaar schrijving van de bekende schaats- rijdster Sonja Henie. Was zij niet Nederlandse nationaliteit? Antwoord: Sonja Henie ii se actrice en kunstrijdster Staten. Zij werd 8 april 1913 te Oslo dit zijn Se boren en begon op vierjarige leef- grootte jd met danslessen. Op elfjarige leef- een stu tijd werd zij Noors kampioene schoon- den een daaromheen Victor (ver der onleesbaar) D:G Britt.Reg. F.D. geplant. Deze zijn uitgebloeid Aan de andere kant Wèl worden de zelf voortgekweekte Vraag: Ik heb dit jaar 150 gladiolen gladiolenknollen steeds kleiner en - mooie kleuren vaak dood. afzonderlijk uit, liefst kleur gezeten ge- sneden. Bloeien die volgend jaar Noor- helmde vrouwenfiguur en het jaartal uit die bol? Komt het de bol ten goede bij kleur en doe elk jaar de slechtste de Ver. 1881. Kunt u ook zeggen welke munten als ik ze wat laat staan? Hoe moet ik knollen weg. Ook is het zeer belang, ze bewaren, dat ze volgend fris zijn als ik zie? Ik heb het sen gevraagd, m waarde hebben? De 'an de eerste munt is die van ver en de tweede is groter gulden. rijk, dat u ze elk jaar op een ander de zaadwinkel stuk grond zet. Dit ter voorkoming rschillende men- van ziekten, die in de grond achterblij-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1962 | | pagina 2