davitamon VOOR 3.25 Psychologisch team sta schoolleiding ter zijde Plannen komen <Uldkl„„, Een woord voor vandaag Studenten voeren actie Geen r.k.-etiket op de Nijmeegse universiteit Nederland bouwt vlet voor „Mission to seamen" Tussen schoolpoort en huisdeur DINSDAG 23 OKTOBER 1962 ANDERZIJDS BIRKHOVEN BIRKHOVEN. Naar aanlei ding van de samenkomst te Birk- hoven, enige weken geleden, waar onder meer door ds. Van der Stoel gesproken werd onder auspiciën van de ..vereniging tot herstel van de kerkelijke eenheid der gereformeerde belijders", geeft prof. J. Kamphuis tn „De Reformatie", het weekblad tot ontwikkeling van het gerefor meerde leven, zijn mening over bepaalde punten daar besproken. Dsw V. het door hem daar gesprokene kleine brochure Tezamen zijn wij afgeweken. We komen daar op te rug. maar ons moet nii reeds van het hart, dat we deze samenkomst belangrijk achten, omdat een voor stel door de vergadering is aan vaard van ds. R. J. van der Veen (syn.). samen met ir. Van Harten (geref.), vier andere syn. geref. en één chr. geref. predikant inge diend (we volgen het verslag van het Gezinsblad), dat als volgt luidt: „dat het thans de tijd is om de eenwording van de Chr. Geref. Kerken, de Geref. Kerken ei de Geref. Kerken (art. 31) te gaan voorbereiden." Daartoe wilde men als eerste stap do mogelijkheid van een confederatief samengaan ..van deze kerken" onderzoeken. Onder een confederatie verstaan zij minstens: „een samensmelting van de opleiding van predikanten, van allerlei diaconale en missionai re arbeid en van de arbeid van deputaatschappen en commissies op landelijk en plaatselijk niveau." Bovendien dan: samenwerking van kerkeraden en meerdere vergade ringen als voorbereiding voor kan- selruil en avondmaalsgemeenschap. Goed verstaan: dat wordt min stens onder dat nü gezochte confe deratief samengaan verstaan! Het verslag besluit: „Ook dit voorstel nam de vergadering onder applaus Men kan wel, ook nu weer van de kant van ds. v.d. Stoel, ach en wee roepen over het „vrijgemaakt" exclusivisme, dat zelfs binnen de Kerk de broeders, die wat anders denken, „niet aan bod" laat ko men. Maar men weet nu duidel.jk wat het doel van de participanten aan deze vergadering is: de vol dongen kerkelijke eenheid is het laatste doel. maar daaraan vooraf kan gaan, dat wij onze zending. ifdiaconale arbeid, I ding tot de dienst des Woords enz. op het altaar van de „één heid" offeren. Deze hun doelstelling hebben de mensen van Birkhovan zelf onder onze ogen willen bren gen. Zij hebben gezegd: zó zijn wij; zó is ons praktisch-kerkelijk program. Daarom moet men stréks geen wanneer zij en wee roepen, wanneer mogelijkheden aanwezig en zullen realiseren in een uit ten verkoop-tegen-spotprijs, maar moet vandéég de broeders nemen voor wat zij willen zijn: de slopers van ons vrijgemaakte leven. Hoe meer men de broeders acht naar hun persoon en kwaliteiten hoe se rieuzer men deze zelf-presentatie nemen zal. Dat zal ook nodig voor de toekomst van de Kerk zijn. Als de uitverkoop achter de rug is. heeft de klacht weinig zin meer. Er is de laatste jaren al heel wat op de Kerk gespuwd, het was voor ons een verademing te horen, aan toe zijn. Zijn wij D1 Ware dienst aan chr. onderwijs tingsproblemen). 2. Hulp aan schoolleiders (ii ïwrl^ on erpmer met idvleirn aan oudcrs A U M Cldllyl trekking tot de schoolkeuze in 1 O O gezet onderwijs). christelijke organisaties op onderwijsgebied moeten ko men tot de vorming van een lan delijke stichting, eventueel met re gionale afdelingen, die schoolpsy chologische teams zouden moeten aanstellen. Deze teams bestaan uit een psycholoog, een pedagoog, een arts en eventueel een maatschap pelijk werkster en worden inge schakeld door het hoofd van de school in overleg met de ouders. Dat zijn de voornaamste conclu sies van een eindrapport van de Commissie van Uitvoering van het Gereformeerd Schoolverband, in 1960 gepubliceerd. In de twee jaar die sinds de pu blicatie van het eindrapport zijn erband met aanslui- Petrus bedoelde het letterlijk: als ik zeven maal mijn broeder vergeven heb wat hij tegen mij heeft misdaandan i$ het toch wel welletjes. Dan zal ik de achtste keer hem eens precies vertellen wat ik van hem denk!" Als Jezus ten antwoord geeft: „Niet zeven maal maar zeventig maal zeven maal. dan bedoelt Jezus beslist niet dat het dan de vierhonderdeen- ennegentigste maal welletjes is- Dan bedoelt Jezus heel pre cies dat men altijd en altijd bereid moet zijn een broeder die zijn schuld belijdt te vergeven. Nu kan men lang en breed daarover filosoferen en zelfs de symboliek der getallen erbij halen maar alleen deze vraag is belangrijk: Kan ik dat?" Kunt ge iemand die schuld be lijdt tegenover u vergeven? En neem dat „tegenover u" let terlijk: het gaat over iemand die u of de uwen iets heel ergs heeft aangedaan. Misschien zelfs over iemand die uw leven heeft verwoest vraag u zelf: „Kan ik die man, die vrouw vergiffenis schenken?" Het antwoord is kort en goed: Neen! Tenzij in uw hart de liefde woont waarmee Jezus u liefheeft! A? Nieuwste vorm van zielszorg Westduitse keiken komen met schriftelijke cursus (Van onze onderwijsredactie) verlopen, is zowel in de kring pan het christelijk onderwijs als daar buiten over de problemen rondom schoolpsychologische diensten nage dacht, en plaatselijk en regionaal zijn plannen ontwikkeld om tot een begin van uitvoering te geraken. Daaruit blijkt, dat men steeds dui delijker gaat inzien dat het functio neren van een dergelijke dienst noodzakelijk is. Er zullen, zo stelt het eindrapport, weinig kinderen de school bezoeken; waarbij zich nimmer moeilijkheden voordoen. Meestal vallen deze binnen de normale grenzen. Er zijn echter ook kinderen die moeilijkheden geven van ernstiger en langduriger aard, voorna melijk leer- en aanpassingsmoeilijkhe den. Nu is het mogelijk, dat de onder wijzer in staat is deze problemen op le lossen: het is evenwel ook denkbaar dat hij faalt. In dat geval wordt de be hoefte gevoeld aan een deskundig En dat is een flinke maat (44x37 cm) voor zo n lage prijs. Maar er is meer. Enka zemen zijn soepel, zacht en ijzersterk. Enka zemen ne men o zoveel vocht op. En ideaal... u kunt direct zemen; hij hoeft niet eerst nat te zijn. (Van onze correspondent in Bonn) Boven een recent artikel in een veelgelezen Westduits boulevard zondagsblad troffen we het mis schien wat oneerbiedig aandoen de, maar daarom niet minder treffend opschrift „Jezus op be stelling" aan. Het artikel be richtte over de nieuwste vorm van zielszorg, die protestantse zo* wel als rooms-katholieke kerken in West-Duitsland bedrijven, na melijk godsdienst per schriftelijke cursus. 97 procent van alle Westduitsers zijn naar de letter van de belastingwetten christen, dat wil zeggen betalen kerkbe lasting omdat zij tot de een of andere kerk behoren. Driekwart van hen laat 'lier bij. Dit verklaarde kortgeleden ooms katholieke priester Karl Pehl op een bijeenkomst in de evangelische akademie in Bad Boll. In het jaarover zicht van de Innere Mission van de pro testantse kerk staat zelfs dat een domi nee tegenwoordig maar op 10 tot hoog stens 15 procent kerkbezoek kan reke- „Het is waarschijnlijk nog erger", zegt ds. Karl Zeiss uit Frankfurt. Ds. Zeis is bekend als de „kampeerter rein-dominee", die in de vakantiemaan den duizenden Duitse toeristen gods dienst vrij-huis (c.q.tent) brengt met zijn „kerk onderweg". Maar we moeten ons niet blindstaren op cijfers. Wij moe ten zoeken naar nieuwe wegen om de mensen te bereiken. Een-van deze we- ge is de schriftelijke cursus", aldus ds. hiers, zosls de cursussen in modern dansen, fotograferen, mode tekenen, en zovoort. „En waarom eigenlijk niet" Zegt ds. Zeiss. „Wij moeten naar de mensen toe. die niet in onze kerken ko men. Wij komen al per telefoon, we ko men in hun bedrijven. Wij komen nu ook ln de woningen op een ietwat an dere manier als we dat vroeger plach ten te doen." Amerikaans Volgens ds. Zeiss dorsten de meeste mensen naar informatie. Ook over de kerk en de godsdienst. Zij willen weten wie Christus is en hoe het leven met Hem wel zou kunnen zijn. Zij willen we ten wat er „achter die vroomheid zit". Ds. Zeiss meent, dat de meeste mensen, godsdienstig gesproken, zijn blijven stil staan na hun aanneming of na de com munie. „Maar ze zijn niet ongelovig, ze weten alleen niet hoe en waar ze de godsdienst moeten aanpakken." Het idee van schriftelijke godsdienst- cursussen stamt, hoe kan het anders, uit Amerika. Het is door protestantse zowel als roomskatholieke kerk overge nomen en met veel succes, vooral bij mensen die rijn gedoopt maar verder Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Gendercn en Zuilichem Nieuwaal: J. Vroegindewey. kand. te Bleiswijk; te Zwartebroek: B. Haverkamp te Blauwkapel—Groenekan. te Nieuw koop (toez.): D. Oliemans te Heinenoord; te Souburg (toez W. den Toom. tc Veen- wouden; te Middelharnis: H. A. van Bemmel, te Leerbroek. Aangenomen naar Oosterbcek (vac. dr G. J. Paul): H. A. Winkel, tc Morra (Fr,). GEREF. KERKEN Beroepen te Nieuwerkerk a. d. IJssel, Schoondijke, Opperdoes: F. B. Fennema, kand. te Marrum; te Ternaard: N. Schel haas.' kand. te Amsterdam. Bedankt voor Sappemeer-Hoogezand: K. Ubels, te Vroomsnoop; voor Nijkerk: Th. P. van Belzen. Ie Mariënburg. GEREF. KERKEN (Vrijgemaakt) Beroepen te Gees: R. Hoogsteen, te Garrelsweer. Bedankt voor Gramsbereen en Lutten (verb, ber.»: D Berghuis, te Grootegast- Gerkesklooster/Strobo*. CHRIST. GEREF. KERKEN Tweetal te Deventer: J. Brons, te Bun- achoten en A W. Drechsler. te Vlissingen. Bedankt voor Rotterdam-Kralmgen: C. den Hertog, te s-Gravenhage-W. GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor Rilland-Bath: C. Wisse, te H I Ambacht UNIE VAN BAPTISTEN GEMEENTEN Beroepen fe Utrecht (vac. J. Broer tjes): W. Harkema, tc 's-Gravenhage. Nederl. kerken gaven bijna miljoen voor Esmatabad, Perzië Na de aardbeving in Perzië besloot de Wereldraad van Kerken een dorp 500 gezinnen te herbouwen. zaaigoed en gereedschap, geraamd op 350.000 dollar. De directeur van de afdeling hulpver lening van de wereldraad polste enkele van zijn collega's van ae nationale Zij gaven voorzichtige ramingen van de uit hun landen te verwachten bijdragen Binnen zes uur had Genève voorlopige toezeggingen tot een bedrag dat de voor de bouw van het dorp benodigde som al overtrof. De gedachten gaan dan ook reeds uit naar een tweede Nederland was een van de landen die voor dit projekt werden benaderd. De secretaris van de stichting oecumeni sche hulp raamde de bijdrage van dc Nederlandse kerken op 180.000,--. De negen kerkgenootschappen die collectes hielden voor de slachtoffers wijl nog niet alle opbrengsten bekend zijn. Bij de stichtine kwamen ook vtel collecteopbrengsten oinnen van kerke lijke gemeenten die geen deel uitmaken van een van de negen kerkgenootschap pen waarmee de stichting in cor*~_i staat - Het dorp dat herbouwd zal worden is Inmiddels in overleg met de Traanse autoriteiten uitgezocht. Het is Esmata bad. dat «0 mijl van Teheran af ligt en drie mijl van het centrum van de aardbevingsramp. Van de huizen meer dan 95 procent volledig verwoest terwijl de andere onherstelbaar zijn be schadigd. geen contact hebben met het christen- De schriftelijke cursus van de protes tanten heeft tot titel: „Het christelijke geloof" en komt in twaalf maandelijk se afleveringen. De rooms-katholieke „geloofsinformaties" komt 21 weken achtereen. De rooms katholieke cursus poogt woord te geven op vragen als: Wat is godsdienst Waarvoor zijn we op aarde? Levena geloof Heeft Jezus geleefd? Waarvoor zijn we op aarde? Wat is zon de? Loonmoraal? Is de onontbindbaar heid van het huwelijk een wreedheid? 35 miljoen In de protestantse cursus wordt ge sproken over onderwerpen als: Kerk als vaderland, ouders en kinderen, liefde en huwelijk, wat is de mens? Eerbied voor het leven en de Nieuwe wereld. Potentiële afnemers van deze schrif telijke cursussen zijn de rond 35 miljoen Westduitsers, die geringe bindingen tot hun kerken hebben. Een priester uit Neurenberg formu leerde dit als volgt: „De kerk kan daag: de dag zijn klanten niet doodslaan met de bijbel of laten stikken in wierook". Of in de woorden van Zeiss: „Men kan niemand meer zeg gen: „Je moet geloven". Men kan niet meer met goedkope patent-antwoorden aankomen. Men moet met de mensen praten en met hen schrijven. Zonder een tegenprestatie te verwachten, hoog stens met de hoop, dat hij tot God zal inkeren! Op het concilie Eerste discussie over liturgie Naar uit betrouwbare bron wordt ve nomen hebben 23 kardinalen en bi schoppen maandag in de algemene ve gadering van het r.k. concilie het woord gevoerd. Ongeveer 80 procent van de concilievaders was geheel voor de alge mene richtlijn die aan het schema ten grondslag ligt. Maar er bestond wel be zwaar tegen het feit dat het oorspron kelijke schema dat de commissie vooi de liturgie heeft opgesteld zeer is afge zwakt. Men vroeg waarom de centrale commissie dat gedaan had. Ook werd de vraag gesteld of aan het voorstel, nadat het in de centrale commissie be handeld was, nog meer veranderd was. Tegenover de grote meerderheid var voorstanders stond een kleine groep van concilievaders die het niet met het schema eens was. Enkelen pleitten ar de toestand zoals die op het ogenblik in de liturgie is te laten bestaan. Men zou dan later de congre gatie voor de riten, die toch al met hervormingen bezig is. kunnen belas ten met de uitvoering van de voorstel len die in het schema zijn opgenorm Anderen meenden dat dit ontwerp niet zonder meer alleen in de liturgische commissie besproken kon worden, r dat de theologische commissie er over moest oordelen. Er komen inr stellingen in dit ontwerp voor die ook de theologie raken. Het Vaticaanse secretariaat voor de eenheid onder de christenen heeft de zelfde status gekregen als de 10 com missies. welke voorstellen opstellen voor het concilie. Het secretariaat van het concilie heeft dit vandaag meege deeld op een besloten zitting van de 2.700 concilievaders in de St. Pieter. In deze commissie heeft de bisschop van Groningen. P. A. Nierman zitting. Volgens een communiqué betekent dit dat het secretariaat voor de eenheid onder christenen thans ook zelf zijn schemata aan het concilie kan voorleg gen. In aanwezigheid van zijn vader en zijn zoontje is de 37-jarige heer Vander- vinnen uit Philippine in Zeeuws-Vlaan deren door een schot uit eigen geweer dodelijk getroffen. Het ongeluk gebeur de op het grondgebied van de gemeen te Sas van Gent. terwijl de heer Van- dervinnen met zijn vader en zoontje jacht was. De heer Vandervinnen v waarbij zijn geweer afging. 3. Adviezen aan ouders en onderwij zers van leerlingen met leer- en aanpassingsmoeilijkheden. Men stelt zich hierbij de volgende gang van zaken voor: a. Globaal-psychologisch onderzoek van begin- en eindklassen. b. Bespreking van resultaten van een dergelijk onderzoek met school en ouders. c. Individueel psychologisch onder zoek van leerlingen met bijzondere moeilijkheden met inschakeling van een arts en zonodig een maat schappelijk werkster. d. Nazorg en controle op het effect van de uitgebrachte adviezen. Baptistenunie over Kan i I Boe genve rassenscheiding In de Nederlandse dagbladen is on langs een bericht verschenen, dat Gou- noeiu gevoem aar aan aesmma.g aa- ff vies. Men zal bijvoorbeeld willen weten _?eze .verm?ldin.g Se' In hAAIIQFaa K t tainJ knian ngJ i, «n in hoeverre het kind begaafd is karakterafwijkingen zijn. terwijl ook m eu-oms.andighcden aanaacht vra gen. Deze inlichtingen kunnen slecht worden verschaft door een team van deskundigen, waarin een arts. een psy choloog. een pedagoog en een maat schappelijk werkster zitting hebben. Effect in gevaar Beziet men nu de situatie met be trekking tot de bestaande schoolpsychologie dan blijkt 0 uniformiteit te bestaan. Ook wat de initiatiefnemers betreft bestaat er ver schil. Soms blijkt dit de overheid te zijn (gemeentelijke of provinciale diens ten) soms is de dienst ontstaan door particulier initiatief. Kernmerkend ii evenwel dat er een weinig vruchtbaai contact bestaat met het onderwijs. Dat kan er toe leiden, dat het nuttig effect van het advies in gevaar komt. Nu is het denkbaar, zo stelt het rap port, dat de vraag opkomt of het nood zakelijk is de kwestie van de school- j psycholoog en andere deskundigen in I het principiële vlak te brengen. Hetj antwoord op die vraag wordt gegeven i door het doel van het christelijke ge-' zin, dat het kind moet vormen tot een persoonlijkheid die geschikt en bereid is God te dienen in alle levensverban den waarin HIJ het plaatst. Zolang de psycholoog louter descriptief te werk I gaat, is het gevaar dat het levensbe schouwelijk uitgangspunt storend werkt: tamelijk gering. Anders ligt het bij het adviseren, waar de levensbeschouwcllj-j ke achtergrond wel degelijk een rol! speelt. Zoals er een christelijk onder wijs is, zo zal cr ook een christelijke I schoolpsychologie moeten komen, die pas goed zal kunnen werken b 1 n en niet naast het onderwijs. ■erband met de incidenten de toelating van de neger-student James Meredith tot de Universiteit van Oxford. Mississippi. Dit bericht heeft enkele reacties te weeggebracht in vragen, die de Unie van Baptisten Gemeenten in Nederland bereikten. Men vroeg zich af. of de Baptisten dus vóór rassenscheiding zijn. Naar aanleiding van deze vragen-stelt de Unie er prijs op te verklaren, dat zij de rassenscheiding veroordeelt. Zij acht dit in strijd met Gods Woord de Christelijke verdraagzaamheid. De woorden rooms-katholiek als aanduiding van de universiteit te Nijmegen onderstrepen een na delig sektarisme. Ze getuigen zelfs van een ,,ghettomentaliteit". Indertijd is deze naam grif inge haald in de hoera-stemming over de emancipatie en het eigen bezit (van een universiteit), doch over deze gevoelens van eigenlijk nog ten achter gesteld te zijn is men tegenwoordig heen. Nu wordt deze etikettering als overbodig, ja zelfs als niet-wenselijk er varen. Met deze woorden heeft het strijd bare Nijmeegse studentendispuut „Olivier" gisteren bij de burgemees ter van Nijmegen, mr. Hustinx, ge pleit voor verandering van de naam Preventief In het complex van diensten die aan de school kunnen worden verleend, is niet alleen een psycholoog, maar mins tens evenzeer een onderwijsdeskundige, (pedagoog) op zijn plaats. Bovendien hebben de scholen niet alleen behoefte de mogelijkheid individuele leer lingen te doen onderzoeken, maar even zeer aan een globaal onderzoek van géhele klassen. Deze globale onderzoe ken dragen een preventief karakter; zij kunnen leiden tot pedagogisch-didac- tische adviezen aan de onderwijzer. Hulp De schoolpsychologische dienst kan dus dc volgende hulp bieden: 1. Pedagoglsch-didactische service aan de scholen (bijvoorbeeld in ver band met het onderwijs in begin- en Met de kruisvlag hoog in top te Neder-Hardinx- veld is een scheepje in aanbouw, dat straks met de kruisvlag in top rond 'aren in de haven motor van 47 pk bij 1500 omw./min. Tot de In Lagos, een haven- uitrusting zal een grote stad van ongeveer zonnetent behoren. 200.000 inwoners, wil de De nieuwe aanwinst geheel -wordt in december op gaan geleverd en zal dan aan zeeschip van Lagos, de hoofdstad bieden aan de varens- boord van Nigeria. gasten, door hen met een worden vervoerd eigen bootje van hun Nigeria, waar een van Het vlet je is bestemd schepen naar de wal te de Engelse dominees op voor „the missions to brengen. het idee is gekomen dit seamen", de organisatie Het schip dat in Har- scheepje in de vaart te die in alle grote haven- dinxveld op stapel staat brengen, steden ter wereld voor krijgt een lengte van „The missions to Sea- het geestelijk welzijn 7.62 meter, een breedte men" heeft in Lagos de 2.50 meter en een beschikking over een De groot modern opvang- zal centrum boor schepelin- van Engelse en andere zeevarenden zorgt. Ook holte van 1.24. Rotterdam is dit zen- voortstuwingsbron dingswerk van de Angli- bestaan uit een Gardner- gen. BEVAT DE ONMISBARE VITAMINEN ALLE 10 .k. 1universiteit te Nijmegen ,J£eizer Karel-niversiteit". Het dispuut had eerst keizer Karei de Grote tot leven gewekt en hem in triomf naar het stadhuis gevoerd om voor hem een verblijfsvergunning te vra gen. Burgemeester Hustinx kreeg de rol toebedeeld op te treden als schout Nu- maga en hoewel hij ook curator van de universiteit is. speelde hij het spel mee. Hierdoor kregen de studenten de gele genheid hun actie eens in een gemoede lijke sfeer toe te lichten. Tot nu toe had het dispuut zijn actie op een meer po lemische wijze gevoerd, door in het stadcentrum plakkaten aan te plakken met opschriften als „van r. en k. ver los ons heer". Hierop is echter zo fel gereageerd onder andere in r.k. dag bladen dat de studenten een wat an dere strijdwijze willen gaan voeren. Niet denigrerend de universiteit in ere te her stellen. Nijmegen is; aldus de studen ten, indertijd mede tot standplaats van de universiteit gekozen op grond van de traditie van de Carolinglschc school en de academie in de zeventiende De keizerlijke kroon is in het tegen woordige universiteitswapen opgeno men evenals de keizerlijke spreuk: „In Dei nömine feliciter". De naam „Carolina" of „Universite Charle magne" wordt reeds vaak gebruikt ter aanduiding van de Nijmeegse universi teit en daarbij ontstaan geen vergissin gen omtrent haar geaardheid. Het dispuut „Olivier" wordt gesteund door de redactie van het Nijmeegs universiteitsblad, die als initiatiefneem ster is opgetreden en door de historicus dr. J. Èririkhoff" Het dispuut snuffelt thans naarstig in de archieven naar do cumenten die de actie kunnen schragen. Daarbij is gisteren uit het gemeente archief een officieel schrijven opgediept, dat de volgende aanhef draagt: „Rector en senaat der Keizer Kareluniversiteit aan het bestuur en de burgerij der kei zer Karelstad op 31 augustus 1930". Het is een document dat is ondertekend door de toenmalige rector magnificus J. H. P. Bellefroid en door dr. Van den Grinten. Het wordt nu, na meer dan dertig jaar. als een zer interessante vondst in de weegschaal gelegd bij alle andere argumenten, in de hoop dat voor de curatoren de balans nu spoedig zal doorslaan en het predikaat „rooms ka tholiek" plaats zal maken voor „Keizer Karei" of „Caroline", ter aanduiding van de universiteit in Nijmegen. groep dige", Van Hand) ouder; Ger Veree Sch Kan r. Van Bond. Log Pedag Reh j ^Wijl ASVA ledenraad tegen geweld De ledenraad van de Algemene Stu denten Vereniging Amsterdam heeft met grote meerderheid van stemmen een motie aangenomen inzake de ontgroe ning. Als representant van de studen ten der universiteit van Amsterdam overweegt de raad in zijn motie dat manifestaties binnen de Amsterdamse studentenwereld, die discriminatie naar ras of geloof inhouden, of als zodanig discriminerend kunnen worden uitge legd. volledig verwerpelijk zijn en de goede naam van de Amsterdamse stu dent ernstig aantasten. Hetzelfde geldt voor geweldpleging. De raad is van mening dat in dergelijke gevallen be rispingen van verenigingszijde volstrekt onvoldoende zijn. In de motie wordt aanbevolen studenten die zich aan de genoemde zaken schuldig maken het lid- I maatschap van studentenverenigingen I te ontzeggen. Met belangstelling ziet de raad naar reorganisatie van de ont groeningsmethoden uit. Scht Kan n Stad ora or P. J. 1 Filn £R ZITTEN er altijd wel een paar tussen, van die knaap jes die het eigen Ik zo verschrik kelijk graag tot gelding willen brengen, bang als ze in hun bin nenkamers zijn door de kamera den niet voor vol te worden aan gezien. Vaak ligt er een heel complex van oorzaken aan ten grondslag, waarbij toch veelal een aangeboren verle genheid. een gebrek aan persoons bewustzijn. dc hoofdtoon voert. Een knaap die eenmaal als een pochhans te boek staat, kan niet veel goed fneer doen. Het geval van Pim K. had er wel wat van, ten minste hij scheen langzamerhand nogal irriterend te werken op zijn makkers. Ik zeg langzamerhand, want we hadden het meegemaakt dat ze om hem heen groepten als hij maar even z'n mond opendeed en aan het redeneren sloeg. Wijlen Kokadorus van het Amstelveld was er niets bij. Heftig gebarend en met een onstuitbare spraakwaterval be wees hij zijn overtuigende, oratori sche talenten. Het bleken altijd reportages te zijn over niemand minder dan zijn va der. En nu was het eigenaardige dat ledereen de heer K. kende als een eerzaam, diep-eenvoudig ambtenaar, zo'n onopvallende doorsnee-burger met niets spectaculairs erop of er- scnuaerue nem me; anaere Kleuren zien heelt geweerd. Joden verborge nf. Wellicht had die Pim inderdaad Massa's mensenlevens gered." „Ei se? Mijn moeder weet ervan mee te praten. Als mijn vader er niet bij is want die doet er zelf zijn mond niet over open vertelt zij hoe hij zich heeft geweerd. Joden verborg» de behoefte zich bij zijn kornuiten populair te maken, het zal hem een grote voldoening zijn geweest, dat ze de eerste dagen zienderogen geïmpo neerd waren. Die schriele man met teerd aanslaan, de 14- het verder wel. Oncontroleerbare hu zarenstukjes bleven niet ongelimi- 15-jarigen dat flodderige plastic regenjasje, die vodderige actentas. moest dat een uitzonderlijk personage voorstellen? Het ging hun boven de pet. Maar ze luisterden, ze waren er helemaal in, die eerste dagen. „Je kunt het gelo ven of niet. niemand heeft een pa zoals ik. Wat die heeft gepresteerd! Twintig jaar is het geleden. Ik was geen velden of wegen te be kennen. maar mijn moeder heeft het ruchtige branie v waren van een andere, doodnuchtere generatie, daarom begonnen de gele deren rond Pim te dunnen. Op scheppen kost niets. Ze bedankten ervoor om er met die sprookjes tussen genomen te worden. Neen, Pim had op het verkeerde paard gewed, dat was duidelijk. Jammer. allemaal verteld. Machtig, lui!" r,n zo hoorden de jongens van onge looflijke staaltjes van heldenmoed totdat hun oren ervan tuitten. „Ooit gehoord van een ondergrond- vaardbare vent. Je hoefde je heus niet te hoog te achten om een boom met hem op te zetten, zijn ideeën en reacties waren vaak even helder als die van ons, bevoegde volwassenen. perij" noemden, geen sprake. Het is. geloof ik. een te weinig on derkende eigenschap van het wispel turige ieven dat het je zo af en toe eens een ontdekking laat doen. In het geval Pim K. deden we er twee. De eerste was het inzicht, waarvan de pochhans ons eigenlijk zelf de sleutel al in handen had gegeven; dat het allemaal kwam door moe. Moe die het haar plicht scheen te achten de loftrompet te steken over de presta ties van haar verzetsheld. Daar kun je zelf de oorlog meegemaakt heb bend in komen, de weerzin tegen de publiciteit van de man zelf ten spijt. Of misschien juist daarom. Maar de tweede ontdekking, die heel wat verder droeg, deden we la ter. De verzetsman kwam ziek te lig gen. Ernstig. Hopeloos. De gevolgen van kampmartelingen. En op een kwade dag verscheen Pim K. niet op school. Wegens het overlijden van zijn vader. Toen hij terugkeerde, had hij roodomrande ogen en vale wangen. We maakten de metamorfose van een sterk impulsieve knaap mee: met de dood van de vereerde vader was te gelijk zijn eigen geldingsdrang ter ziele. Verstild nam hij zijn plaats tus sen de tegenstanders weer in. Met harde hand had het leven zelf er zich mee bemoeid... Haya Selva

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1962 | | pagina 2