zwane shag zwaar? Duitsland bouwde theaters om jaloers op te zijn MATADOR Lessen voor ongeletterden: Amerika's beste T.Y. f-j i Maar er werd ook niet op een paar Mark gekeken Minder bezoek aan de film In! Italië en de TV.-reclame DE GROTE MUITERIJ BOUNTY ES DINSDAG 9 OKTOBER 1962 Staaltjes van technisch vernuft (Van een onzer verslaggevers) TJ7IRTSCHAFTSWUNDER: voor velen alleen een klank, voor wie een W kijkje achter de schermen neemt, boeiende werkelijkheid. Onge looflijk wat kleine Westduitse steden na de verwoesting van de oorlog heb ben gepresteerd. Aan alles is gedacht. Men beschikte over weinig meer dan werkkracht, maar die heeft men dan ook uitgebuit. Het eerst werden de spaarbanken herbouwd: grote paleizen, van waaruit het herstel van de Duitse economie met kracht werd gestimuleerd. Enkele jaren na de oorlog begon men met man en macht aan de herbouw van de verwoeste steden. En hoe. Men had de tijd gehad om alles tot in de puntjes uit te werken en van andere landen te leren met welke moeilijkheden men daar geen rekening had gehouden. eigen goedidurokSen te besteden. Door deze grootse opzet heeft men bovendien de mogelijkheid jomige krachten een kans te geven. In Duitsland vinden dan ook vele jonge afgestudeerde mensen bij de Staditascbe Bühnen een goede boterham. Duitsland is vanouds een cultureel volk. Met het muziek- en theaterleven moest men na de oorlog opnieuw begin nen, omdat de schouwburgen met de grond gelijk waren gemaakt. Bij de her bouw van de steden heeft men met het verlangen van het Duitse publiek naar cultuur ennstiig rekening gehouden. Br werden plannen gemaakt, diie miljoenen moesten loosten, doch hiervoor schrokken de stadsbesturen niet terug. In vele steden van o.a. het Roergebied zijn schouwburgen gebouwd waarop vele Ne derlandse steden jaloers kunnen zijn. Bij de bouw heeft men aan alles ge dacht. Zowel het ex- als het interieur getuigen van gezond1 inzicht en brengen tot uiting, dat men niet op een paar centen heeft gekeken. Opvallend is, dat men voora/1 jonge architecten met de bouwopdracht belastte. Typisch voorbeeld: de herbouwde Beet- bovenhal aan de Rijnoever in Bonn. Na een onder architecten uitgeschreven prijsvraag kwam een 28-jarige architect uit Stuttgart als eerste uit de bus. Ach teraf bleek dat hij nog student was en dat zijn leermeester de tweede prijs had behaald. Toch werd de opdracht aan de prijswinnaar gegeven en het resultaat van zijn arbeid kan men met bewonde ring bekijken: een groot gebouwencom plex, dat volkomen is aangepast aan de omgeving waarin het werd geplaatst en waarbij in de eerste plaats werd gelet op doelmatigheid. Glas en staal Een ander goed voorbeeld van moderne theaterbouw vindt men in de industrie stad! Gelsenkirchen. De bewoners vón den hun bestaan hoofdzakelijk in de glas- en staalindustrie. In het karakter van de schouwburg kan men dit, ook zonder dat men iets van architectuur afweet, terugvinden. De architecten sohliepen een groot vierkant paleis van glas en staal, dat een grote doelmatig heid bezit. Dit alles was mogelijk door dat men de bouw van de theaters aan paste aan de belangen van kunstenaars en bezoekers. Iedere Duitse stad stelt er een eer in het publiek op toneel-, mu ziek. of opera/gebied alles te geven wat maar mogelijk is. Bijna iedere stad be schikt over een eigen toneelgroep, or kest, operakoor met solisten en ballet groep, welke in hoofdzaak uit eigen middelen worden gefinancierd. Daarbij komt, dat men op verschillen de manleren het publiek naar de voor stellingen weet te trekken. In de eerste plaats ls er de „Theatergemelnde", een grote organisatie op christelijke basis, die onder de schouwburgbezoekers dui zenden leden telt. Deze organisatie en de neutrale bond van theaterbezoekers nemen van iedere voorstelling een groot aantal plaatsbewijzen tegen eenheids prijs af. Daardoor bereikt men dat Iede re voorstelling op welk gebied ook, voor ruim 90 procent is uitverkocht. De Thea tergemelnde heeft tussen bestuur en le den een nauwe band gelegd. Alle leden worden op de hoogte gehouden van de programma's. Bovendien ontvangt men maandelijks een blad, waarin voorlich ting wordt gegeven over bet theaterle ven in het algemeen. Doch de Theater gemelnde zorgt ook voor vervoer van leden die ver van de schouwburg wonen. In iedere stad met een schouwburg heeft men dan ook wel een bureau met een staf van personeel, dat alles tot in de puntjes verzorgt. Niet alleen een grote groep spelers, ook vele teobnaci zijin nod'iig. Gemiddeld heeft de theaterdirecteur de beschikking over 500 personeelsleden. Om dót alles in stamd ie houden, verlenen de stads besturen jaarlijks een subsidie van drie vier miljoen D. Mark. Daarbij komt nog een subsidie van de staat, die ech ter gemiddeld de ton niet overschrijdt. De directeur krijgt jaarlijks van het radiiówezen een bedrag van 150.000 D.M.. speciaal voor een aanvulling op de gage van de topartiesten, overigens Ook ballet en concert Blijkens door het Centraal bureau voor de statistiek gepubliceerde cijfers over het bezoek aan vermakelijkheids. Instellingen is het aantal bezoeken ge daald van 102 miljoen ln 1960 tot 85.7 miljoen in 1961. In het bezoek van op 1960 viel een geringe stijging a te nemen. De daling doet zich vooral voor bij het bioscoopbezoek en bij het bezoek aan ballet en concerten. Het bezoek aar opera, operette, revue en sportuitvoe. ringen nam toe. Het bezoek aan be- roepstoneel bleef vrijwel gelijk. In de vier westelijke provincies tezamen wa.< de daling relatief groter dan voor Neder- land als geheel, het aantal bezoeken daalde hier van 61.8 miljoen in 196( tot 56,3 miljoen in 1961. Ondanks de daling van het aantal be zoeken steeg het door het publiek be stede bedrag enigszins, namelijk var f 139,3 miljoen in 1960 tot f 141.7 miljoen in 1961. Aan de voet van de Oldehove in het centrum van Leeuwarden is het stand beeld van de dichter en staatsman Pieter Jelles Troelstra onthuld door de oudste kleindochter van wijlen Troelstra, me juffrouw Veronica Bay. zaal betreden. Bij het verlaten van die schouwburg valt het op, dat spoedig de bezoekers buiten staan. Toneelzaal De toeschouwersruimte is eveneens ef ficiënt ingericht. Een sterk aflopend® vloer bevordert het gezicht op het bre de en diepe toneel. De balkons, meestal m de vorm vam „zwaluwnesten", zijn zo aangebracht, da-t men wat het zicht be treft door niet al te veel obstakels wordt gehinderd. De plaatsen die weinig zicht hebben op het toneel en dat zijn er in de regel niet zoveel zijn voor het publiek gesloten. De zaalwanden lopen half-oirkelvortnig op het toneel toe en zün bekleed met akoestisoh materiaal, waarvoor men in het algemeen bepaalde houtsoorten, al dan niet van perforatie voorzien, gebruikt. Bijzondere aandacht besteedt men aan het plafond, dat vanaf het toneel steil omhoog loopt naar de achterwand van de schouwburg, waar door het ais een klankbord kan fun- Met allerlei technische middelen streeft men ernaar een opvoering zo perfect mogelük te doen zün. In büna elke schouwburg heeft men een breed en zeer diep toneel, compleet met zü- en achtertonelen. Vaak beschikt r NEEM DAN lichter dan zwaar, pittiger dan halfzwaar. In het Roergebied, Rijnland en West- falen, zijn die nieuwe schouwburgen ge bouwd aan de rand van de herbouwde binnenstad. Veelal sluit zon kunstpaleis een belangrijke uitvalsweg van de bin nenstad af. zoals in Gelsenkirchen. Bil na overal had; men het voordeel te kunnen beschikken over veel parkeerruimte. Keulen, dat. moest woekeren met. de ruimte, maakt hierop een uitzondering, doch bij het theateroomplex. dat een grote opera- en toneelschouwburg bevat, bouwde men een overdekte parkeerga rage. Het complex harmonieert won derwel. omdat men alle6 in dezelfde vriendelijke stijl heeft gebouwd. Vrijwel overal bij de theatennieuw- bouw, heeft men door middel van de ar chitectuur een openheid naar de stad verkregen. Het gebouw ontvangt de in door de structuur als het ware met open armen. Niet alleen de uiter lijke architectuur van deze schouwbur- s opvallend, doch ook het inte- biedt een goed staaltje van bouw kunst. Het is geheel berekend op de "angens van het publiek. Elk« bezochte schouwburg had een voorhal met verschillende toegangen. Ofschoon men allen in dezelfde hal te rechtkomt. heeft men op de toegangs deuren reeds de richting naar de be paalde zitplaats aangegeven. Volgt men deze richting, dan komt men vanzelf m voor deze rang bestemde garderob® vandaar kan men gemakkelijk de Gisteren bemerkte een voorbijgan ger ongeveer een halve meter onder wa ter aan de uitweg te Zegveld een auto. Men heeft deze wagen uit het water ge licht en vond als bestuurder de 23-ja- rige H. Busscher uit Rietveld. Waar schijnlijk was deze de avond tevoren, door de mist misleid, in het water ge reden De jongeman moet onmiddellijk verdronken zijn. een draaitoneel, maar een draaibaar middenstuk of verzlnkbare delen komt men in iedere schouwburg tegen. Een van de best geoutilleerde tonelen bevindt zich in de schouwburg van Keulen, waar het mogelük is het achter- of het züto. neel over het voortoneel te laten schui ven. Het voordeel is, dat men zonder om bouw van het toneel een volgende acte achter het doek kan opstellen, waarna het geheel door een druk op de knop automatisch naar voren kan worden ge- Indrukwekkend zijn de bij de schouw burgen behorende grote werkplaatsen voor de schildersafdeling, de timmer werkplaats, de magazijnen voor decors en kleding, de kleermakerij, de pruiken makerij en de schoenmakerij. Een bijna 30 meter hoge toneeltoren biedt de mo gelijkheid. dat alle decors voor de voor stelling kunnen worden opgehangen en in één keer het toneelbeeld kunnen ver- andaren. In bijna alle schouwburgen heeft men nog de mogelijkheid de vloer de orkestbak op toneelnivó Staaltjes van technisch vernuft zijn de licht- en geluidsinstallaties. Deze zijn tij dens de voorstellingen door drie of vier man bezet, die met elkaar volgens sche ma zorgen' voor een geraffineerde lichting. Het slot van de opera Mozes bijvoorbeeld moest laten zien, dat het volk Israël door het pad in de Schelfzee trekt. De achtervolgende Egyptenai worden dan door de neervallende v termuur bedolven. Dit kon men in van de door ons bezochte schouwburgen eenvoudig door middel van lichteffecten waarmaken. Voorts beschikt men over goed ge outilleerde ruimten voor de artiesten: af zonderlijke repetitielokalen, een ballet- zaal en ruimten waar de spelers tijdens de voorstelling kunnen verblijven. Aan de rand van de nieuwe bin nenstad van Gelsenkirchen staat een moderne schouwburg, een groot vierkant gebouw in glas en De prachtig aan de oever van de Rijn gelegen Beethovenhal in Bonn. Het gebouwencomplex werd ontworpen door een 28-jarige architect groot. Men merkt dit op het normale lesrooster. Ook dan geen an de leraar- zoveel moge kaanse deskundigen op pedago- ver" SU.V,n vZTZ'ptettetend z<J„ d™. U|k bolding met teerling» niet tbtgezonden door de grote bet" televise»» een uitkom,., wen» hier bord op de koop Ine. works met hun miljoenenprodukties kan me" helemaal geen leerkrachten in de amusementssector, maar door krijgen, dat de NET (National Educational Tele- Als - vision and Radio Center)die alleen Ser- - - - onderwijsprogramma's verrorgt en lokaaltje van een postagentschap ol worpen op alle fronten, aich een enorm aanUI luisteraars en een ander openbaar gebouwtje, kijkers heeft verworven. Wat er. door de speciale zenders die uitsluitend op het geven van onderwijs zijn gericht Het zou voor de Ver. Staten onmo- niet te betalen zün ook. gelijk zijn, dit tv-onderricht te moe- ergens een tv-ontvan- ten missen, daarvoor heeft het in de loop der jaren .te rijke vruchten afge- i&t, dikwijls in een school, i zaak icnd. Dan komen de dorpelingen daarheen om de lessen te volgen. Niemand kükt ervan op, als volwas sen analfabeten 's morgens van half meests bij d. NET zttn aangesloten, in S^'i^STScSfcteJ ETS der Pbilidelphia heeft zojuist een cur- meests DU ae IIIJI iytl aotlBWIureu, as» „woolnnnn Amerika wordt gedaan ls onvoorstel- philM,lnhla h, Er worden niet alleen alle mogelijke soorten onderricht gegeven in theore tische en praktische vakken, waaraan ook geldige diploma's zün verbonden, maar ook heel veel lessen voor onge letterden. In afgelegen streken op het Ameri kaanse platteland heerst nog ontstel lend veel analfabetisme en dit is in de laatste jaren nog sterk toegeno men doordat zeer veel arbeiders uit onderontwikkelde gebieden zich in de Ver. Staten hebben gevestigd. Scholen voor volwassenen baren in Amerikaanse staten geen opzien. Wie vooruit wil, moet leren, wie geleerd j heeft kan geld verdienen en mét het geldver dienen komt men tot aanzien. In de laatste decennia echter kampen de Ver. Staten enorm met gebrek aan onderwüskrachten en vandaar dat men is begonnen met de uitgebreide televi siecursussen, waarbij één leraar hon- honderd halfuurslessen. die elke dag behalve 's zaterdags en 's zon dags de ether ingingen, beëindigd. Voor deze lessen in lezen en schrij ven meldden zich 50.000 cursisten, die zich allen een leerboek lar aanschaften, maar NCRV ruilt zendtijd voor het concilie Aangezien de NCRV bereid is tot het ruilen van een uur zendtijd (tussen 10 en 11 uur) op donderdag 11 oktober a.s., zal de KRO op die dag van half negen tot 1 uur de opening van het oeoumenisch Concillie te Rome uitzen- Niet de KRO, maar de NTS (alle 3,5 dol- omroepverenigingen dus gezamenlijk) neemt van half negen tot 12 ker van, dat nog driemaal zoveel Eurovisiereportage van de plechtigheid personen zonder leerboek hebben over. Het Nederlands co; meegedaan DikwUU word. per gezin word. ^daarbd gegev™ door of per echtpaar één boek gekocht. Nederlands commentaar Dijk graaf en Ed. Lautenslager. Vrijdagavond a.s. (5 oktober) zal de Ver. Staten gezonden, om daar door Concilie. O.m. zal spreken prof. dr. verschillende zenders te worden over- C. Berkouwer uit Amsterdam, die het Hiervoor behoeven deze Concillie als gast zal bijwonen, zenders niets te betalen. Ook de 1 lingen behoeven niets anders te beta len dan het boek dat zü moeten gebrui ken. Gemoedelijk De kracht van deze cursussen is, dat allemaal heel gemoedelijk toe- drrdduizenden leerlingen tegelijk' kan gaa, Er w<jrdt M beloogd bereiken. In de vroegte Veel van deze cursussen worden 's morgens in de vroegte gegeven, an dere in de avonduren. Merkwaardig is, dat deze uren niemand schijnen af te dat gaat in de trant van „Kom op, jullie allemaal, probeer die letter a mooi dik en rond te schrijven, als hü er staat, moet je hem kunnen lezen Eenzelfde gemoedelijke toon wordt heeft het lerarentekort het n.L nodig! gemaakt, dat het gewone schoolonder- richt wordt aangevuld met televisie-; Deze lessen zijn dus geen aanvulling; op het onderwüs, maar staan inderdaad; vanavond 19.00 Nws 19.10 t I J0.00 Gregoriaanse ir srork 20.45 Klass pianomuz in taaigeding, zitting van echtbank 21.15 Bariton en pa In het afgelopen jaar heeft de Itali aanse televisie 8 miljard lire ontvangen uiit betalingen voor tv-reclame. Dit be drag vormt 14 pet van de totaal-inkom sten, die verder bestaan uit de op- Hilversu brengst van die kij'kigelden. 1930 Lich In datzelfde jaar, aldus een statistiek door de omroep (RAI) gepubliceerd, KRo-taali zaten de volwassen kükers ongeveer klass lede 250 uur voor het televisietoestel. Om- 22.25 boe« gerekend ls ydat nog lang geen uur ef^ra per dag! 23.55—24.00 Ni De radio staat ln het doorsnee-ge- Hilversum II, 298 m. 19.05 Paris voi zin 350 uren per jaar aan voor volwas, parle, gesproken brief' uit Parijs 19.; sen luisteraars. En dat ls: een uurtje Viool en gitaar (gr) 19.20 Inleiding tot npr d,_ muziekbegrip. Tezing 19.35 Gedeelten uit* per Qag het slotconcert van het Ij Wij moeiten er echter wel mee reke- H; dat de Italiaan geen liefhebber ÉM 3.10 Lichte gram Schaak-vraag 301 Met deze schaak-vraag krijgt u een eindspel voorgeschoteld, zoals dat ook in de praktische partij gemakkelijk kan voorkomen. Het is de verdienste van de maker ervan, de Duitser A. Herberg, die onlangs is overleden, dat hij vele van zulke elementaire op gaven heeft geschapen. Voor onder staand eindspel geldt: wit speelt en van thuiszitten is. Vele Italianen ga naar etablissementen om een sport wedstrijd, een quiz of een ander spec taculair programma te zien en vinden dat meer dan genoeg. Daarvoor heb ben zij zelf geen toestel nodig. )Udt. i lef 21.05 Wat ons bezige 21.45 Zigeunerortc 22.00] klass muz 22.30 Nws 22.40, 23.00 Vervolg van gedeel-] 51 MaaT al deze klachten kwamen zij te boven. Van meer belang was, dat ieder weer eens genoeg had gegeten, dat zij vaste grond onder de voeten hadden en nieuwe hoop kregen, toch nog het vege lijf te kunnen redden. De volgende dag was een rustdag. Bligh noem de het gastvrije eiland Restoration Island, als hul- an de verjaardag van de „restauratie" van het Engelse koningschap op 29 mei 1660, toen Karei II. oon van de door Cromwell onthoofde vorst Karei I, als koning Londen binnentrok. Misschien legde hij verband tussen dit herstel van een vorstenhuis en zijn eigen herstel van krachtey. Nelson begon, ondanks zijn uitputting, fauna en flora van het eiland te bestuderen. Bligh zat de hele dag ijverig te schrijven en te tekenen. De roes van de ontdekkingen had hem te pakken hij had tijdens de gruwelijke reis op leven of dood ruim veertig eilanden gezien, beschreven en in kaart gebracht. Zij vonden een overvloedige bron, sporen van :n kangoeroe en zagen velerlei vogels: duivesoor- n en papegaaien. Een andere ontdekking deed Bligh overigens in woede ontsteken en wel, dat het overschot van het pekelvlees op twee pond na ge stolen was. Hij deed duchtig navraag, maar vond de schuldige niet. Daarna verdeelde Bligh wat er nog over was bij het middagmaal. Nu konden de mannen gerust zijn- Pas de volgende middag, toen allen uitgerust waren en nieuwe kracht hadden opgedaan, werd de reis voortgezet. Nauwelijks waren zij aan boord of aan de tegenoverliggende kust van het vaste land kwam een troep inheemsen in zicht, die met speren en korte zwaarden zwaaiden en hun onver staanbare woorden toeschreeuwden. Bligh was blij, dat de negers geen boten bleken te hebben en zeilde in noordwestelijke richting weg. De volgende dag ging hij opnieuw op een klein eilandje aan land. Het was juist zondag en daarom noemde hij dit het „Zondagseiland". De kapitein verdeelde zijn mannen. Er moest een wacht by de boot blijven, een ploeg zou het eiland in noorde lijke richting naar levensmiddelen afzoeken en een OP DE GUNTER SACHSE andere ploeg zou hetzelfde in zuidelijke richting doen. Helaas zolang de matrozen angst hadden gekoesterd voor hun leveui waren zij gehoorzaam geweest. Nu zij eindelijk hun magen weer hadden kunnen vullen werden zij ontevreden. En weer was het de oude narrige Purcell. die in opstand kwam. „Waarom dat?" riep hij. „Moet ik nu alweer zo'n eiland afzoeken? Ik heb geen honger, ik hoef geen eten. Gaat u zelf maar, Sir, als uw maag knort. We zijn toch geen koelies? Dat is uit de tijd, ziet u. Ik voel me niets minder dan u en Bligh ging razend vlug tot handelen over. Die onruststoker moest hij klein krijgen de anderen, die ook mopperden, waren te laf om iets te doen. „Kom maar hier, mister Purcell!" zei hij uit de hoogte, zo luid dat allen hem konden verstaan. Zij spitsten de oren en wachtten af. wat er zou ge- Bligh had twee van de korte sabels gegrepen. De een hield hij in de hand en voerde er onder algemene belangstelling schermbewegingen mee uit, de andere smeet hij Purcell toe. die het wapen verbluft opving en niet wist wat hy moest doen. „U bent niets minder dan ik", riep hij de tim merman toe. „maar er is er maar een die het bevel kan voeren. Goed, we zullen zien wie er over blijft. Verdedig u!" En de sabel zwaaiend kwam hij dichterbij. Dat werd de oude stokebrand te erg. Hij wilde wel onrust zaaien, maar aan vechten had hij een hekel. „Houd toch op, Sir!" riep hij bang. „U zult me vermoorden!" „Ja mister Purcell als u niet tegen my wilt vech ten zult u moeten gehoorzamen", zei Bligh spot tend. „Voelt u daarvoor misschien?" „Natuurlijk, Sir, ja zeker" antwoordde Purcell haastig en hy nam een onderdanige houding aan. „Zo was het niet bedoeld Lafaard! dacht Bligh nijdig. Maar hij was tevre den over zijn eigen snel ingrijpen. Nu zouden de andere mopperaars wel eieren voor hun geld kie zen. En toen deed er zich iets zonderlings voor. Fryer kwam aandraven. Hij had de onenigheid uit de verte niet al te goed kunnen begrijpen, maar hij zag wel, dat de kapitein met de sabel de scheepstimmerman bedreigde en in plaats van zijn meerdere te hulp te komen riep hij onder het lopen, „Mister Cole! Vooruit, arresteer kapitein Bligh!" Bligh staarde zijn eerste officier aanvankelijk onthutst aan. Toen stoof hij vuurrood van woede op hem af. Zijn ogen waren met bloed doorlopen. Hij zou Fryer zonder meer hebben neergestoken als Nelson niet tussenbeiden was gekomen. „Heren, in vredesnaam!" riep hy en stak de armen uit om de driftige kapitein tegen te houden „Wat moet daarvan komen?" Daarna wendde hij zich tot de beteuterd toekijkende bemanning en zei ernstig. „Hoe kan iemand onder deze om standigheden zo dwaas zijn tegen kapitein Bligh in opstand te komen, terwijl hij ons allen het leven heeft gered?" Zijn woorden hadden de bedoelde uitwerking Nog meer uitwerking had overigens de vastbera denheid van de kapitein zelf, die kennelijk liever ter plaatse in een gevecht viel dan zich nog eens het roer uit handen te laten nemen. De mannen keken zwijgend naar de grond. Fryer, die de toe stand nu beter kon beoordelen, haastte zich te zeggen ^en misverstand, Sir. een betreurens- waar-'-'g m:3v:rst°nd". (Wordt vervolgd) l<èl<$üt'$Ï4 Programma voor morgen 9.35 Waterstanden 9.41 13 35 Modern 14.50 Wie luistert luziekbeluisteren 15.2C me en klass muz 15.5 d jeugd 16.00 V d 18.05 Klas jrpagina, praatje) 8.00 I i.IO Kookpraatje 9.15 Klass "i i 1.00 Specialiteite: ineater mem van zaterdagavond jl) 12.Ou 1/ h platteland 1205 Lichte gram (12.30— 12.33 Meded ten behoeve van land- en :uinbouw) 13.00 Nws 13.15 Italiaans en igsolist 13 45 Gesproken portret 14.00 t gitaarbcgclciding 15.0( worden we geregeerd?, lezing 15.1C jeugd 17.00 Promenade ork 17.30 Ten- tellingsagendt 17.35 Licht nistrumen- trio 17.50 Regeringsultz: Geven er venken voor gocdwillen- (En wie wil dat niet cn comm 18.20 Actuali- i 18.30 Tango-rumba ork. Schock. Manfred Schm Melitta Muszcly. Koor c helm Schüchter: C'est i 1 bon (Betti), Or- ïge: Marina vivs Taking Ros: Monika (Les Ba> (Mrta). Nat King i is hard to find (Greer Louis blues (Handy), Fra Morello. Eugei (Brubeck). ider 1805 Logboek, progr over de Bijbel voo de jeugd KRO: 19.30 Van onze sport redacteur. NTS: 20 00 Journaal en weer beeldmaga H ÏB i_ bi bi mii i dT. Dam-vraag 300 In het probleem van gisteren was de stand als volgt: Zwart: 3, 7, 11, 14. 15, 18, 22, 28, 32, 36. Wit: 29, 30, 33, 35, 37, 39, 42, 43, 46. 47. De oplossing, waarin een variant voorkomt, is: Wit: 39—34. 28x48: 37x6, 48x26; 47—42, 26 x 48 46—41, 36x47; 6x1, 47x20 zie variant; 1x10, 15x4; 30—25, 48x30; 35x15. Variant: 47x24; 1x9, 3x14; 30-25, 48 x 30 35x24. Door de variant kon de zwarte dam >p 20 „los" komen. Bridge In een viertallenwedstrijd krijgt u als Noord het volgende spel: 6 5, C 10 4, O A H V B 5, 9 7 3 2. Oost is gever, Noord-Zuid kwets baar en het bieden gaat: Oost 1 kla veren Zuid doublet West pas Noord?? Wat zou u thans bieden? JACK DIAMOND Kruiswoord-puzzel Hor. 1. versterkte stad, 4. gebak, 7. eenjarig kalf, 9. doen of iemand er niet is, 11. op die tijd, 13. klinknagel tjes, 15. voorvoegsel, 16. verouderde meisjesnaam, 17. staafje om een rad vast te zetten, 18. steen, 20. lied, 22. stad in Rusland, 24. lichaamsdeel, 25. schrander, 28. bloem 29. uitslag op me talen, 30. telwoord. Vert. 1. godin van de haard, 2. twijg, 3. nauw, 4. voorzetsel, 5. palmboom, 6. familielid, 8. uiterste wilsbeschikking, 9. keurig, 10. buiging, 12. beneden, 14. gemeente in Drente, 18. metaalsoort, 19. boom, 20. lichaamsdeel, 21. ge meente in N.-Brabant, 23. snoer om papieren aan te rijgen, 24. gemeente in Zeeland, 26. Europeaan, 27. voor- Oplossing vorige puzzel. Hor. 1. hamer. 4. Po, 5. es. 7. kalm, 9. iets, 11. dra. 12. ink. 14. een, 16. ra, 18. er. 19. of, 20. L.K.. 21. el. 22. eg, 23. om, 25 km, 27. nar, 29. dok, 31. Aar, 33. ader, 35. aard, 37. en, 39. Ie, 40. glans. Vert. 1. hol, 2. ma, 3. ree, 4. paar, 6. ster, 7. kr. 8 mi, 9 ik, 10 Se, 11. Doorn, 13. na, 15. neger, 17. alm. 18. elk. 23. orde, ?4. Po, 26. mare, 28. Aa. 29. dr 30. ka, 32 A.D., 34 eng, 36 als, 38. na.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1962 | | pagina 7