Veel Europees activisme moet armoede verbergen .Reformierte Bund" te Detmold bij een Uw probleem is het onze v D Russische vakbondsleden moeten God uitbannen Schrikeffect slaagd Een woord voor vandaag Geen groepsvorming in Raad v. commissarissen ht VRIJDAG 5 OKTOBER Opnieuw atheïstische campagne De anti-godsdienst campagne! Van h0°g tot laag hebben de Sowjet- die dp laatstp maandpn wppf i autoriteiten hun geschut op de kerk aie ae taaiste maanaen weer op!geriCht, ofschoon zij officieel de Ortho- gang kwam in de Sowjetunie. doxe Kerk niet hinderen. De orthodoxen bereikte gisteren opnieuw een Sï?VI'l'«el,ede,> vrede v- it-. .sloten met het communisme en kunnen hoogtepunt. De Russische Raad met een zekere mate van regeringstoe- van Vakbonden heeft de leden ge-! ^ch,1 gaan. De Orthodoxe o«mmDnrri Kerk beweert 50 miljoen leden te tellen, aorraneerd ledenvergaderingen, hoewel het kerkbezoek buitenlanders televisieprogramma's en toneel-: doft veronderstellen dat deze bewering uitvoeringen te organiseren en zo siaggevèr van^As nodig de huizen van de mensen kou. binten te gaan om het geloof in hl£ ÏÏÏSSSrtïS God Uit te dry ven. vc m ehsoj-Hyk-ath isti-c'iv) propagan- da op te voeren. Deze propaganda moet De vakbeweging heeft altijd het lecu- gebaseerd zijn op de enorme presta- weaandeel gehad in de strijd tegen het ties van de sowjet-wetenschap, waarbij 5eloof in God, maar de laatste maan-1 de materialistische opvattingen over de en heeft zij melding moeten maken ontwikkeling van de natuur en de maat- van het feit dat zekere religieuze ge- schappij duidelijk in het licht worden meenschappen geen leden verliezen,gesteld. De vakbonden moeten vooral maar juist winnen. ex-geestelijken en ex-gelovigen aanwer- Speciaal de baptistengemeenten metven om °P de vergaderingen te spre- naar schatting een half miljoen belij- KeI!- denjle lidmaten en belangstellenden heb-De, Prawda van gisteren bevat een ben melding gemaakt van een gestadige j verslag 4van een toespraak vergade- winat, ook bij jonge mensen. Lustrum studenten te Delft en Wageningen De studentenvereniging ..Sint Jans- i burg" te Delft viert van ll t/m 21 okto-L °"d" geestelijken ber'haar'derde lustrum. Een der be-1 de Orthodoxen versta».., t lang^iikste prpgrammapunten wordt ge-1 >jsekten^ wordt gebruikt voor alle vorma NYBORG. Gistermiddag maakten de kerkelijke afgevaar digden in het Deense stadje Ny- borg, waar zij bijeen zijn voor de conferentie van Europese kerken, een excursie. Maar in de bus was niet het liefelijke landschap het thema van het gesprek. De aan- vergadering nen .daCh' W"d vollwmen ingeno- ten doei de mensen op te wekken tot I men door een referaat van de harder werken. enige niet-Europeaan die hier aanwezig is, Paul Verghese, de Paul Verghese sprak in Nyborg L. S. Petrenko vertelde op de verga dering dat hij priester was geweest en dat de religie en de kerk vijf beste ja ren van zijn leven van hem hadden af genomen. Ik spreek uit bittere ervaring. hij. wanneer ik zeg dat geestelijkon sekten klaplopers zijn. •oonlijk leiders door een film-symposion van. 16 Urn 19 oktober wordt gehouden. Filmfragmenten zullen worden vertoond, o.a. uit de Nederlandse films ,,Faja Lobbi", ...Het mes" en ..Pan". Als sper- kers zullen optreden de heren Charles Boost, Fons Rademakers en A. van Domburg. Met de vertoning van „De wer kelijkheid Van Karei Appel" wordt het symposion besloten De officiële lustrumdag Is maandag 15 oht. dan wordt in de aula der Tech nische Hogeschool dc feestvergadering gehouden waarin 72 kandidaatleden wor den geïnstalleerd en de president, de heer J. E. Steenken de lustrumrede zal uitspreken. Het lustrum wordt besloten met een buitendag op zaterdag 20 okt. in ..De Efteling" te Kaatsheuvel, waar het di ner en het galabal worden gehouden. De Wageningse vrouwelijke studenten vereniging viert haar negende lustrum op 17. 13, en 20 oktober (burgerdagep) en op 25. 26. en 27 oktober. Ter gelegenheid van het lustrum worflt op 26. oktober in Junushoff op gevoerd onder régie van Ad. Hooykaas ..Doha Rosita" van de Spaanse auteur Frederico Garcia Lorca. Verder staat op het programma een teenagerfestival op 20 oktober op het raadhuisplein te Wageningert en een „Concours Ponique" te Bommel op 27 oktober. Het lustrum wordt besloten met een zigeunerfeest op kasteel Doornenburg in de Betuwe. .v-in.YaticaansUid Paus Joannes de XXIHste is vandaag in Vaticaanstad teruggekeerd na een. reis die bijna zestien uur heeft geduurd. De paus"WercTm tlèntallen WVpfato -Wngrf'de- route van Rome naar Ancona door hon derdduizenden mensen toegejuicht. BU iUn vertrek uit Vaticaanstad 's mor gens vroeg maakte de paus een zeer op geruimde indruk en wuifde hij glim lachend naar de samengedromde menig te. Paus Joannes leek by zyn terugkeer echter zeer vermoeid. deren, baptisten. Jehova's getuigen en adventisten. Deze kleine sekten worden voortdurend in de pers aangevallen, zij zoudenzich overgeven aan allerlei ri ten en zelfs mensen offeren. De vakbeweging zegt verder dat cul turele en onderwijsinstellingen en vak bonden lezingen en filmfestivals over anti-r'"-lenze onderve-nen moeten hou den. Het Is nodig lezingen te organi seren door gewezen geestelijken en ge lovigen die de kerk hebben verlaten, avonden van vragen en antwoorden Ut beleggen en het Is nodig in het pertoire van de amateurs stukken te nemen die het reactionaire karakter van godsdienstige vooroordelen Beroe pin gs werk NED. HESV. KERK Aangenomen naar Hei- en Boeicop (toez.): A. Breure. te Oudshoorn; naar Nieuwerkerk a. d. IJssel: C. Baas, te Haaften: naar Putten (4e pred. pl.)C. Bart, te Ter Aa. CHRIST. GEREF. KERKEN GEREF. GEMEENTEN Tweetal te Rilland-Bath: P. Blok, te Öirksjand en C. Wisse.- te Hendrik Ido Ambacht, van wie de laatste ook. beroe pen werd. - Beroepen '(ë^oetiirmgerf "E. Vogelaar, kand. te Zoetermeer; të Giessendanv C. Wisse, te Hendrik Ido Ambacht; te Pa- tersoi) (U.S.A.) (Haledon avenue); A. Heerschap, te Paterson Peoplespark (voorheen te Borsselet, die bedankte voor Sheboygan «U.S.A.). Bedankt voor Rhenen: C. Wisse, te Hendrik Ido Ambacht. mede-secretaris-generaal van de Wereldraad van Kerken, lid van de Syrisch-Orthodoxe kerk ii India. Terwijl vroeger de mensen in het Westen gemakkelijk gaven om zendelingen uit te sturen als zij hoorden van de geestelijke duis ternis waarin de onwetende hei denen" leefden, nu, zo stelde de ze Indiase leider, is de beste wijze om geld bijeen te krij gen, de nadruk fe leggen op de lichamelijke armoede, de toe standen waarin de wezen en de vluchtelingen verkeren en te spre ken over hongersnoden en de pri mitieve methoden die gebruikt worden om te produceren. Om nu over de geestelijke nood te spre ken brengt de moderne christenen in het Westen slechts in verwar ring. misschien omdat zij dan maar al te zeer herinnerd worden ann hun eigen geestelijke armoe- ges (Van onze kerkredactie) Als Paul Verghese deze woorden mei opzet zo gesproken heeft om de men sen te doen schrikken, dan is hij daai heel goed In geslaagd. De beide refe raten die na hem kwamen slaagden ei de indruk, die deze woorden ge maakt hadden, weg te nemen. Dat lag misschien ook wel aan de inhoud van die referaten. De Russisch-Orthodoxe aartsbisschop Johannes Wendland gesproken hebben over de roeping de kerk tot nieuwe dienst. Hij is e artsbisschop geworden in Ameri ka. Hij had zijn referaat echter kla en het werd in het Russisch voorgele- en door een van de andere Russische :edelegeerden. Gedurende het half lat slechts Russisch In de zaal w klonk, hadden de aanwezigen, die veel minder tijd nodig hadden om Wend- land's referaat in hun eigen taal te le zen. voldoende tijd om de woorden Paul Verghese te laten indringen. Wezenlijke taak De reacties lopen nogal uiteen. Er ls in en we geloven zelfs vrij grote groep die zegt dat de man gelijk heeft. Thema: 4 eeuwen Heidelbergse catechismus (Van een onzer medewerkers) Elke -twee jaar wordt irj Duits land de officiële vergadering ge houden van de ,,Reformierte Bund", een verbond dat reeds sinde 1884 bestaat en in de situa tie van de kerk van Duitsland (Evangelische Kirche Deutsch- lands) de gereformeerde, calvi nistische beginselen levend hou den wil. De grote vergadering die dit jaar gehouden is van 24 tot 26 september in Detmold was spe ciaal gewijd aan de aanstaande herdenking van het 400-jarige be staan van de Heidelbergse cate chismus. De positie van de calvinisten beste jubileumgeschenk van de kerken zijn aan de jeugd en de -gemeenten. De gereformeerde dogmaticus prof. dr. Otto Weber nit Göttingen sprak o\^er catechismus en prediking. Hij legde er sterk de nadruk op dal dc catechismus is om eruit te preken. Hij vond deze nadruk daarom zo be langrijk omdat dit In de Duitse gerefor meerde kerken niet meer gebeurt. De middagdienst bestaat daar ai jaren niet meer. De morgendienst is er dan nog wel. maar het aantal gemeenteleden dat naar de kerk komt is procentsgewijs niet zo indrukwekkend. Op de achter grond van alle referaten en alle ge sprekken stond dan ook deze werkelijk heid: de prediking slaat niet meer aan Prof Weber stelde dat dc klachten over de zogenaamde onbegrijpelijkheid de catechismus voortkomen uit vol slagen onkunde. Hij was verder van me ning dat men eerst moet spreken de inhoud van de prediking, dan zouden de vragen rondom de vertolking zich anzelf oplossen. situatie in Duitsland. Hij vond deze erontrustend. Hij achtte de toe stand zelfs zo ernstig dat hij gemeend heeft niet langer lid te kunnen blijven van het toonaangevende tijdschrift „Evangelische Theologie", en is daar om uit de redactie getreden. Prof. Nie- sel is van mening dat alles aan het verschuiven is zodat zelfs de theolo gen eigenlijk niet meer weten waar zi; staan, en hij waarschuwde zeer H.ipil aanvaarden wal door de moderne wetenschap als zodanig nog aanvaard kan worden. Dat de wetenschap geen raad weet met bij voorbeeld de maagdelijke geboorte var Christus en Zijn opstanding is duide- il lijk. Prof. Niegel legde op dat de geschiedenis van het hande de nadruk i toeganke- Hij heeft een punt aangesneden dat wij ln het Westen maar al te vaak dreigen ergeten. Wij zijn zo hard bezig met geld bijeenbrengen voor alle mo gelijke hulpprojecten, dat wij eigenlijk vergeten wat onze wezenlijke taak als christenen is. Verghese had namelijk ge zegd dat er heel wat hulpprogramma's door de kerken worden uitgevoerd, die op zichzelf heel goed zijn. Maar beter verwezenlijkt kunnen worden door de Westerse regeringen. En hij had de in dringende vraag gesteld: „Is de (hui dige) honger naar nieuwe vormen om tc dienen, waarlijk een nieuwe bele ving van dc taak van de kerk of wordt het grootste deel van dit verlangen naar dienen beïnvloed door gedachten die eigenlijk niets met het christelijk geloof te maken hebben?" dat den dat we opnieuw onze interkerkelijke hulpverleningsprogramma's eens gees telijk gaan doordenken. Geen wonder dus dat de anderen gereageerd hebben met de opmerking: hij heeft het toch allemaal wel heel erg overtrokken; hij is eenzijdig. Verghese zegt dat het Wester». in de afgelopen éeuwen door h>ar expansie zich een karaktertrek heeft aangekweekt die steeds verder zich wil doen gelden, maar tegelijker tijd een onbewust schuldgevoelen, om dat deze expansie maar al te vaak agressief is geweest. „Het is waar schijnlijk onvermijdelijk dat dit expan- sie-activisme in het eerste begin tame lijk wild en agressief was. Maar de kruistochten en het kolonialisme hebben stempel gedrukt op het geweten van het Westen. Vandaag aan de dag vindt het Wes ten het maar al te moeilijk om een blik te werpen in haar eigen ziel om dat te ontdekken en de schuld die daar geschreven staat. Maar omdat het m selijk is is het tevens niet in staat de weg te volgen van gebrokenheid berouw. Gebrokenheid staat antitetisch tegenover het activisme en daarom kan op zijn best alleen maar proberen de schuld te compenseren door goede daden te doen. Maar proberen goed te maken stuk gemaakt is, is niet hetzelfde als vergeving zoeken. Herstellen wat kapot is, kan slechts de vrucht zijn van be- iuw en bekering, maar daarvoor ler in de plaats komen." Verghese geeft toe dat hij hiermede lang niet alles gezegd heeft. Dienen is ook het werk van de Heilige Geest, hij wilde de vinger leggen bij een wonde plek in het leven van de kerk het Westen. Theologie len Gods in Jezus Christus weliswaar een geschiedenis van eigen dat wil zeggen dat zij alleer lijk is voor hen die geloven, deze geschiedenis niettemin werkelijk overwegend lutherse Duitsland is niet Ook de~ catechisatie kwam op de con-1 is geschied. De^theologie kan zijnsin eenvouaig. zij zijn eigenlijk een kleine I fcrentie ter sprake. De s.tuatie is in z'ens met protocolleren, maai«ftiHgen, minderheid. Maar deze minderneid heeft Duitsland ongeveer als volgt. De I?n- f_ gTp^ni rhrfsmg niet fotografe inde Duitse kerkgeschiedenis van degens en meisjes gaan naar catechisa-1 Gods in Jezus Christus niet tetograXe laatste jaren veel betekend Zij is het t;c meestal gedurende twee jaar. Wan- ren dch nie^"ndSrïïïen geéstelijk centrum geweest van de gro necr zij 15 jaar geworden zijn doen w De ^aag IIet zich n^t onaera^»i te kerkstrijd die er is geweest ten tij- belijdenis, en kunnen dan aan het ofJteM-wMarmg namens Keior d- V n het nat onaal social sme in avondmaal gaan. De praktijk is dat ze m erte 1" 'Tn nf Nteaêl Duitsland, met name m do jaren 1933 dit meestal een keer doen om dan ïsX v«ürto?h«ft SwrokS en 19.-,-) Tegen hel nationaal sociabs- inoo-t meer terug te keren, of pas op was. De vergaaering neen uitgesproken me en.de door zijn ideologie ben- veel latere leeftijd. In hun jongei jaren dat» at pnrf N^Mlnaar voren nee vloede „Duitse christenen" zijn de u.t horen ze dus iets van de He,delberger. gebracht doorgesproKen moet woraen. de calvinisten voortgekomen „Barnier «en dit dan nog allec-n in de typische <?n vooral dat het weten scnappenjK Thesen" gericht (1934». waarin duide-1 gereformeerde gemeenten. Omdat er lijk werd uitgesproken dat „zij verwer- over de catechismus niet gepreekt wordt, pen'de valse leer. als zou de kerk als kennen ze in het gunstigste geval zon- bron van haar verkondiging naast het j dag 1. ene woord van. God nog andere ge- Dit alles stond tegen de achtergrond beurten,sscn en machten, gestalten en van een ander groot probleem name- waarheden als Gods openbaring kunnen,lijk dat van de volkskerk. De Duitser en moeten erkennen". Aan dc Refor-!is natuurlijk lid van een kerk. mierte Bund zullen voor altijd de 1 1 Zo probeerde deze spreker vervol gens om te komen tot een nieuwe theologie van het dienen en met druk stelde hij dat het niet in de st plaats mag gaan om wat de kerk doet, maar om wat zij is. „De roe ping van de kerk tot een nieuwe dienst", zei hij, „is een roeping om weer kerk te worden, de gemeen schap die leeft in de gebrokenheid van de eredienst, in gemeenschappe lijke openheid tot liefde voor el kaar. in zelfopofferende dienst aan de directe naaste." Hij zei als het ware: het is mooi om jonge mensen naar de uiteinden van de aarde te sturen, die jongeren kunnen daar wel niet veel doen, want zij hebben geen ervaring, maar ze leren er veel door, maar begin ook eens thuis om werke lijk kerk te zijn. Die thuis niet weet wat dienen is kan niet ver weg gaan. Vernieuwing We konden het niet nalaten in de perconferentie die op dit referaat volgde en waar de aanwezige journalisten hun vragen kunnen stellen <en soms hun opmerkingen kunnen maken) te vragen hoe Verghese van de kerk weer een echte kerk denkt te willen maken. Hij zei dat naar zijn mening in de aller eerste plaats het geloof van de lidma ten verdiept moet worden. Dat moet niet door opvoeding, door educatie geschie den, maar door een levende eredienst. In het begin heeft de kerk nimmer al leen haar vertrouwen gesteld op haar predikers en leraren, want zij had de ze vaak niet. Door de eredienst, door de liederen, door de schriftlezing, door de gebeden druppelde het leven als het ware vanzelf in de harten van de men sen. Verghese besefte dat de tijden veranderd zijn. Daarom moet onze tijd dienst. En daarmede zei hij eigenlijk precies hetzelfde als de avond tevoren dr. A. A. Koolhaas gezegd had toen her vormde en gereformeerde gedelegeer den nog een ogenblik na zaten te bomen rer het thema van de dag. In de tweede plaats moet de kerk eer een open gemeenschap worden, die niet alleen maar naar buiten be leefd en vriendelijk Is. maar waarin de mens zichzelf kan zijn. In de derde plaats geloofde hij dat het geloof van de lidmaten veel meer getest, beproefd moet worden. Iedere christen moet in de gelegenheid zijn om „risico's te Io- De kerk moet haar mensen kan sen geven om dingen te doen waar ze eigenlijk nog niet aan toe zijn. En hij wilde daarmede zeggen dat de christe nen dan vanzelf zullen leren om „terug te vallen op Gods kracht". God laat nooit een biddend mens los. „Want zo staat het in psalm 103 Hij weet wat maaksel wij zijn, gedachtig dat wij stof zijn." Dat woordje „want" verbindt deze zin aan de voor gaande, die zo vol zijn van troostende beloften: barmhartig en genadig is de Here, lankmoedig en rijk aan goedertieren heid; Hij doet ons niet naar onze zonden en vergeldt ons niet naar onze ongerechtigheden; gelijk zich een vader ontfermt over zijn kinderen ontfermt zich de Here over wie Hem vrezen Gedachtig dat wij stof zijn God weet het en daarom te meer staat Hij naast ons. Maar wij? Dat wij zijn als een bloem des velds die niet meer is als de wind daarover gegaan is we weten het. Maar in die zeventig, tachtig jaren die ons zijn toegemeten zijn we dikwijls allerminst „gedachtig dat wij stof zijn". We zijn zo belangrijk in onze eigen ogen en we doen zo gewichtig over onze problemen die wij moeten oplossen. En dat simpele zinnetje dat volgt op het niet-meer-zijn van die bloem des velds: en haar plaats kent haar niet meer" daarvan begrijpen we eigenlijk niets. Als we meer „gedachtig zijn dat wij stof zijn", dan zullen we te meer ervaren hoe barmhartig en genadig de Here is. Ons leven zal er zoveel rijker door worden. MAX TAILLEUR inLEXI-TIME elke zaterdagavond 18.30 op RadiQ Veronica Ned. ambassadeur bij opening concilie Het Ministerie van Buitenlandse Za- en in Den Haag heeft in antwoord p een vraag over berichten terzake meegedeeld dat de Nederlandse am bassadeur bij de Heilige Stoel. F. R. W. H. M. J. graaf de Marchant et d'Ansembourg, bij de opening van het algemene concilie in Vaticaanstad anwezig zal zijn. Hij zal daarbij vergezeld worden door mr. R. B. baron van Lynden, buitengewoon gezant en gevolmachtigd minister en chef van de directie kabi net en protocol vart het Ministerie van Buitenlandse zaken, en dr. J. J. Poel- hekke, directeur van het Nederlands historisch instituut te Rome. BENOEMINGEN Dr. N. G. Geelkerken: benoemd tot i van college van curatoren der Vrije Universiteit te Amsterdam. Herziening rechtsvorm onderneming Ruppert maant tot spoed (Van soc.-econ. redactie) De heer M. Ruppert, voorzitter van de C. N. V.-commissie, die enige t(jd geleden het rapport over de structuur en de rechts vorm van de onderneming uit bracht, roept de werknemersvak beweging op nu reeds met de uit voering van dit rapport te begin- In een artikel in het septem bernummer van „Evangelie en Maatschappij", kaderblad van het C.N.V. betoogt h(j, dat het echt niet de bedoeling van de op stellers is geweest om het rapport na gcrccdkoming op te bergen in boekenkast of archief. „De bedoe ling heeft niet voorgezeten om de hoeveelheid bedrukt papier te vergroten. De heer Ruppert constateert, dat er directies en aandeelhoudersvergaderin gen zijn. bij wie weinig of geen be grip bestaat voor de in het rapport ont wikkelde denkbeelden, speciaal wat be treft de positie van het personeel in d© onderneming. Maar er zijn ook werk gevers. die „de klop op de déur" wel gehoord hebben. Met name in de kring de r.k. werkgevers 'gJMeryghj,Bnjlf neel in de onderneming en een eventu ele herziening van de verhoudingen bin nen de onderneming. Mondig maken Dit gesprek over de medezeggen schap van de werknemer in de onder neming behoeft niet in de eerste plaats door de bestuurders van de vakcentrales gevoerd te worden. In de eerste plaats zouden dit de be stuurders van de bonden moeten doen, want deze bestuurders staan met de ondernemers en de directies van de afzonderlijke ondernemingen in voort durend contact. De individuele werknemer zal inge schakeld moeten worden bij de be slissingen op het niveau van zijn ei gen werk en die van zijn eigen afde ling. Voorts zal het personeel als ge heel bij de verkiezing van de leden, van de raad van commissarissen be trokken moeten worden. Met, wat de heer Ruppert noemt, direct en indirect mondig maken van de werknemer kan nu al begonnen worden. In het ondernemingsgewijze overleg zou voorgesteld kunnen worden te be? ginnen met een wijziging van de op richtingsakte der naamloze vennoot schap2Qdotr voortaan &en derde der commissarissen gekozen kan worden door het personeel. Na de totstandkoming van het ray Ïort is het de heer Ruppert opgevallen, at bij verschillende directies geen ern stige bedenkingen leven tegen de to«- kenning van het actieve kiesrecht het personeel bij de verkiezing commissarissen. In vele gevallen zon het personeel dus wel mogen meestem men. Bij het passieve kiesrecht voor de arbeider (het zich laten kiezen tot com missaris) ligt het echter moeilijker. De directies vrezen hier het ontstaan van speciale „arbelderscommissarlssen", die als groep binnen de raad van commis sarissen gaan opereren en als groep bijzondere contacten gaan onderhouden met bijv. de ondernemingsraad, zelfi achter de rug van de andere commis- De heer Ruppert meent, dat dit be zwaar niet zonder meer ter zijde gelegd mag worden. In een raad van com missarissen valt alleen te werken als het college als een team optreedt. De raad van commissarissen verschijnt in zijn geheel voor de vergadering van aandeelhouders. Iu voorkomende geval len zal de raad dan ook voltallig met de ondernemingsraad contact behoren te zoeken. Het gaat om de toenadering tussen kapitaal en arbeid, deze toena dering is niet gediend met een gioeps- vorming binnen de raad van commis sarissen, aldus dc heer Ruppert. (Advertentie) W E R K K L E D KLM-overalls nu ook in indanthren-blauw onder merk KLM-EXTRA Vraag er naar! Karf Barth en Wilhelm Nicsel bonden blijven, en.ook het moedig ver zet van talloze anderen. De officiële herdenking van het 400-Ja- rlg bestaan van h«-t Heidelbergse cate chismus zal van 3 lot 10 Juni in Heidel- berg plaatsvinden, terwijl ook de theolo- Slsehe faculteit van de universiteit van eldelberg speciale aandacht aan dit bij zondere Jubileum besteden zal. 'zijn loonafrekcning elke week vindt hij ook een bepaalde aftrek voor kerke lijke belasting. Maar naar de kerk komt hij niet. Dr. Denks, een der re ferenten was van mening dat nu eens een poging moest worden ondernomen om de predikant van zijn zogenaamde Kriosterwaardigheid te verlossen. In et oog van de gemeente is en blijft hij immers een priester, die de hemel se en goddelijke zaken, al dan niet te gen betaling, aan de mensen door- derzoek en de theologie een dienende functie hebben voor de verkondiging en dc leiding van de gemeente. In een gesprek met prof. Niesel ver klaarde hij deze vergadering de beste tc vinden sinds 1934, het jaar waarin het resoluut „neen" werd uitgesproken tegen het nationaal socialisme. Onder door het feit dat door de verga^ dering stelling werd genomen tegen een theologie, die zozeer in het probleem geloof-wetenschap blijft hangen, dat zij aan de verkondiging van de levende Heer vaak niet toekomt. Daarmee ge paard gaat vaak een onlust tot verkon diging. dat wil zeggen dat men veel moeite heeft jonge mensen tc vinden die het evangelie willen verkondigen; waar lijk niet alleen een Duits probleem. Op zekcr~'dat~~de *rn betaling, aan dc mensen door- dc universiteiten zijn wel voldoende P t t een bijzóndere postzegel zal uit- geeft. Hij betoogde dat eigenlijk alle theoiOgen. maar ze studeren vaak als gever, waarop aan de fteidelberger aan- 3icnstcn van een predikant ook door wiskundige af. dacht cesc'nonken zal worden andoren konden worden overgenomen.. Natuurlijk zal de herdenking en het Dat de Roformiertc Bund zich met deDoor ouderlingen of zelfs gemeentele- jubileum van volgeml jaar een dode met j t verhorHen dm I tol leven kunnen wekken. Het gaat ook wSl'wMSrt Toch li er ook op Naait d,!e hernieuwd, breinnm, over niet om de Heidelbersse catechismus d„e conferentie veel kritiek (kuit. voor- de betekent, var de catechismus voor al. zodanig, hoewei hierin op eminemc ;"£.?ïetreft de taal en de zinjbouw de prediking en de leiding van de ge-Iwtjae het evangelie wordt beleden. De Do,e klachten z,ln niet nieuw. Reeda in meente heeft de verantwoording die eerk zal niet altijd de roep on het begin van 1«00 kwamen op de syno- orof dr. W Nieael. moderator van de nieuw eigent,,da belijden kunnen dén in Nederland herhaaldelijk klaeh- Reformierte Bund, van dc activiteiten staan Maar wanneer zij werkelijk Jezus ten naar voren dat het voor kinderengedurende de laatste twee jaar aflegde Christus als haar Heer belijdt zal de ondoenlijk was 'om dc lange en ingewik-grote indruk gemaakt. Niesel heeft zich kerk ook wel in staat zijn wegen tc vin- Velde zondagen1 uit hef hoofd te leren. Iuitvoerig beziggehouden met een be- den om de onmacht tot nieuw belijden Misschien zou een nieuwe tekst wel het,oordeling van de huidige theologische i te doorbreken. j in d< voer ziet j Haaj wore van wetsi gron geefl volk rand op gai agglon Het moetei geest zïoh h Leidei toegel voorst rijk g Zijllai 30.000 gepro gaan. Vraag: Enkele malen vond ik in een huis een hierbij ingesloten beestje Kunt u zeggen welk soort dit is er het ook schadelijk is? 'jit de Antwoord: Voorzover gedrukte en verdroogde opmaken, is het waarschijnlijk bontgevlekte koperkever, pitus holo- leucus. Deze kevertics doen zo nu en dan schade aan kleding van kunst- zijde en aan textielwaren in opslag- tenzij hij plaatsen. In hui jJj| onze tuinen gedeeltelijk onder water worden gezet. Wij wonen er nu reeds 'of 22 jaar. maar ons was niets gevraagd. Mag dat alles? Als der huis geeft, moet dan evenveel jaar oud. De kleur Antwoord: De eigenaar kan pas de ing van huis en tuin gedar" krijgen als hij drie jaar eigenaar "vlek er met droogschuim uit te krij gen. De vloerbedekking is pas twee J De'koffie JwasUzon- der melk en suiker, maar kokend heet. Antwoord: Het beste kunt u proberen Brieven, die niet voorzien van naam en adre$, kunnen niet I beantwoord worden. Geheimhou ding verzekerd. Vragen, die niet onderling met elkaar verband i| houden, moeten in afzonderlijke |j brieven worden gesteld. aanbieden. In beide gevallen moet koud schoon water. Is de vlek eerst de rechter beslissen. Hij mag niet geheel uit. dan kunt u lucimiavcikii „.e de tuin niet afnemen of onder water dehng geven met en riet tussen de plafonds. Ze doen zetten, tenzij de huurder daarin loe- mm - daar echter weinig schade. De kevers stemt met het oog op de huurverla- leven de larven, die echter zelden te zien krijgt, van plantenmateriaal als vulling I vlekkenpasta. dat bij de drogist te krijgen is. luchtkokers en W.C's naar binnen. Zij ming zijn voor de mens onschadelijk, zo- gerust kan aanpakken. De bestrijding kan geschieden door alle verhuiskosten kieren en openingen zoveel mogelijk "~j i" te dichten met gips. alamastine e.d. Luchtkokers afdekken met vliegengaas. de dieren vangen en doden. vernieling van de tuin zetten. Aan de andere kant is d genaar niet verplicht vergoeding broodblik J gasfornuis, slaagde ik er tot heden J|niet in het brood de gewenste stevige bieden. Het staat bruine korst aan zij- en onderkant te ieder moet baas zijn Vraag: Kan een huurder van een woning weigeren de eigenaar binnen te laten? Zo ja, op welke gronden? Antwoord: Men moet hier goed on derscheid maken tussen het recht van kren- de bewoner (dus ook de huurder) om zelf te bepalen wie hij in zijn huis toelaat en wie hij de deur wijst, en de verplichtingen welke op de huur- Het eerste is grondrecht: geven. Uiteraard draagt dit niet bij tot een samenhangend geheel. Bij het snijden heeft het brood de neiging te Vraag: Op mijn geel gespikkeld jabot brokkelen Overigens de eigen huis !en ten wij de huizen vóór januari 1964 hielp niet. Weet u hier verlaten. Bovendien hebben J" zegging gekregen, dat we vi tertuin reeds dit najaar moeten doen van alle gewassen ter beschikking stellen Hiervoor zouden we een huurvermin- daarna met benzine, maar het Antwoord: Vlekken van wrijf was kunt u verwijderen door betten met "de "grond tetra of terpentine. de boirv. ""'B va" Antwoord: Vermoedelijk ratuur in de oven niet hoog genoeg, geen stevige bruine korst ge- Wie op dit recht inbreuk maakt, door de strafrechter worden gestraft- het resultaat Daartegenover heeft de huurder een a :1" aantal contractuele verplichtingen op zich genomen. Zo verklaart het Bur gerlijk Wetboek, dat hij noodzakelijke de tempe- reparaties moet toelaten. Hoewel de wet over dit punt zwijgt, is het een redelijke uitvoering van de huurover- entueel vlekken- buiten naar binnen niet te veel vocht gebrui- vormd kan worden. In het algemeen eenkomst als men de eigenaar behulp* je- Vraag: Mijn kleinzoon heeft t geldt voor broodbakken in een gas- oven, dat u acht minuten moet voor verwarmen. Is het deeg voldoende ge kneed en uitgerezen, dan bakt u het ongeveer een uur in de goed hete oven gaar. Neem het brood dadelijk er om uit te dampen. het huis te inspecteren desnoods te tonen aan eventuele ko pers of huurders. Beide partijen in een overenkomst dienen redelijk te hande len en elkaar behulpzaam te zijn. Wie 'te goeder"

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1962 | | pagina 2