Weg naar éénwording is (nog) niet gevonden m< miMm Daar boven in de lucht Gir. Geref. bedenkingen tegen de I.C.C.C. Roeping tot eenheid wel erkend l Al 100 meisjes meldden zieli aan voor „dienst" Een woord voor vandaag Duizenden trokken naar Kampen voor schooldag; Sint Pieter eerder dicht uit veiligheidsoverweging b bb Gelovigen in Sowjetunie wacht een zware strijd „Atheïsme is te tolerant' DONDERDAG 27 SEPTEMBER Discussie ter synode Aansluiting bij de Geref. oecum. synode (Van een onzer verslaggevers) rjpER SYNODE van de Chr. Geref J. van Genderen ging zij niet in op liet door ds. Maris tussen dc bedrijven door gedane verzoek om zich als C'hr. Ger. Kerken aan te sluiten bij de In ternationale Associatie van Presbyte riaans-Hervormde Kerken, een zojuist in het leven geroepen onderafdeling van de l.C.C.C., waarvan ds. Maris óók het secretariaat bekleedt. „Daar over moeten we eerst nog maar eens nadenken", zei prof. Van Genderen. c;kr. oec. synode Chr. geref. synode over Geref. Kerken (vrijg.) Kerken zijn nogal bedenkingen j Met 14 stemmen tegen besloot geuit tegen de Internationale Raad u~* van Christelijke Kerken (l.C.C.C.), j cleel tc nemen aan het werk Geref oecumenische synode. Ds. Ni wenhuyze zag in die aansluiting m waarbij deze kerken zijn aangeslo- ^ela,ni J*n uhct 1'dmaatschap van u -j de I.C.C.C.. althans voor de Chr. Ger. ten. Inzonderheid op het congres, Kerken zelf. deze zomer te Amsterdam door deEr kwam protest I.C.C.C. gehouden, werd kritiek Jmet aan haar basis, want zij laat de! vrijgemaakt) Dit naar aanleidine geoefend. Verschillende svnode-1 kerken vrij zich aan te sluiten bij dc 1 Dö^maakt)Uit naai aanleiding leden, bijv. ris P. op den Velde te'Wcrcldraad van Kcrkcn- ■-$?. dat.k»" van een raPP0^ van deputat ut--. niet, evenmin als men tegelijk Mijdrecht en ds. A. Hllbers te kan zijn van de A R. Partij Leeuwarden, kwamen er openlijk p ^.d.A." r J R nnr "VTAGENOEG een hele dag heeft de generale synode van de Christelijke Gerefonneerde Ker- prof. Van der1 ^en beraden over de verhou- synode houdt zichding tot de Gereformeerde Kerken an vrij- Kerkcn Rapporteur ds. K. J. Velema tepfrr^erLnd voor eenheid van de gerefor- <v meerde belijders, die samenspre- kingen hebben gehouden met depu- ..nog" VOOr geneerden, dat de LC.C.C. de zeker niet onverschillig sta. t tegen-|laten van vrijgemaakte kerken, worden' zulke felle en negatieve resoluties j Cr leden-kerken ontraden", aanvaardde. Want in Nederland vereenzelvigt men de Chr. Ger glref. kerken Kerken nogal gemakkelijk met de, IC.C.C. „De resoluties van de I.C.C.C. richten zich vaker tegen de constateren, dat deze stroef vedo men sen dan tegen beginselen", zei ^n"teSj" ds. Hilbers en hij achtte dat onjuist.formule. dat lidmaatschap. Zij heeft 'het; Hierover lag weer een rapport van krijgen, gekomen is tussen uitingen gemaakte deputaten en die scheidene Gereformeerde (vrijg.). Van oordeel: 1 dat dc Gereformeerde Kerken (vrijg.) zich in alles willen stellen opj de grondslag van Gods heilig Woord en I de gereformeerde belijdenis als daarop gegrond en dat het daarom roeping is te staan naar eenheid: 2 dat er verschillen gebleken zijn met name ten aanzien van de toeëigening j met betrekking tot de ken- j het gereformeerd belijden omtrent de kerk. Besluit Stadskanaal zag| op grond van de schriftuurlijke wijderen. De verschillen zijn i des heils lal men bij een spoedige een- tering - een herhaling van 1892" gesprek begonnen deze besprekingen zijn tot afsluiting gekomen. Oudcr'.ir, g A de Geus te Harlinger Aan deputaten is "opdracht gegeven die evenals dc reeds genoemde spre- dc samensprekingen voort te zetten, kers ijn waardering voor het werk Zij moeten voorts trachten samenspre- van dc I C.C.C. niet achterwege wil-j kingen te openen met de Geref. Ge- de laten, vroeg zich toch af in hoever- meenten, dlc het gevraagde contact af- re de Chr. Ger. Kerken verantwoorde- wezen, bjkheid dragen voor uitlatingen van dr. de verdeeldheid der Mclntire kerken, welke hij dan een eenheidskerk. nut achtte meer kw aad B. van Smeden te Amstcrdam- verklaarde: ,.Ik voel me niet al- li id lekker in gezelschap van de I.C.C.C. Dit doet onze kerken meer kwaad dan goed". Evenals ds. J. H. Velema Apeldoorn vond hij de wijze, waa 'soluties tot stand kwamen, niet diakenen Afgaande op wat deputaten rap-! porteerden. constateerde de com missie met blijdschap dat er een grote mate van overeenstemming tussen de chr. ger.- en de vrijg. ger. deputaten bestaat ten opzich te van de in de samensprekingen besproken punten. Wel blijft het zeer te wensen, dat er met betrek king tot bepaalde onderdelen méér overeenstemming gevonden wordt, b.v. inzake de werking van de Hei lige Geest, en de hantering van het gereformeerd belijden omtrent de kerk. de belijdenis i in c De synode heeft zich ook beraden t-nrpkinopn over de plaats der diakenen in de meer-s»'rek.in«en dcre vergaderingen. Daaruit resulteerde het besluit. ..dat elke classis volgens eigen regeling zorge, antw irrl. M. W. Nieuwenhuyze te Amster- aam-W typeerde het congres als oppervlakkige bedoening, waar het Ge reformeerde clement te zeer werd. Daarentegen nam prof. J J. v Schuit het on voor de IC.C.C.. van hij de viee-voorzitter is. ,.Het gaat bij dc l.C.C.C. niet om onze kerken, maar om de Christus Gods Schriften. Door dc door Christus' bloed stelt de l.C.C.C. zich diametraal tegen- over de Wereldraad van Kerken. An-1 -g'-l schriftuurlijke waar heid tegenover een gerelativeerde Chris tus". hetze? Toen opgemerkt werd dat alles anti thctbch cn negatief was, stemde prof. Van der Schuit hiermee in zoverre In dat er ook een negatieve positlvitelt be- naderingen aanwezig zijn: dat elke classis één diaken naar de particuliere te synode en elke particuliere synode één op diaken naar de generale synode zal al- er- 1 vaardigen". De diakenen zullen op de i bredere kerkelijke vergaderingen een em hebben in alle zaken, behalve in e van opzicht en tucht. Met het oog op deze besluiten moet gemist de kerkorde veranderd worden, maar daarmee wordt gewacht totdat gebleken an der is hoe dit besluit In de praktijk werkt. gen door een enquête onder de kerkera den. was de commissie van oordeel dat dc tijd nog niet gekomen is om met de ereniEE... bemoei lijkt doordat er een vrij sterke discre^ pantie openbaar is gekomen tussen d< uitingen van deputaten en die van som mige vrijgemaakte kerkeraden. Tijdens de discussie bleek dat veel synodeleden op grond van die plaatse lijke ervaringen minder hoopvol waren dan deputaten en commissie. Drs. G. J. Graafland: benoemd aan de Rijksuniversiteit te Utrecht tot we tenschappelijk ambtenaar 1 bij de fa culteit der godgeleerdheid. Thans le- godsdienst chr. lyceum te Zeist. Anders ..Ecn groot deel van ons kerkvolk denkt beslist anders dan de vrijge maakte)!, verklaarde ds. M. C. Tanls te Barcndreeht. Uit dc voorgestelde oordeelvelling ,,dat de tijd nog niet ge komen is om met dc vrijgemaakte ker ken te verenigen" wilde hij het woordje I Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Vaals-Gulpen (toez.) W. van Waasbergen kand. te Utrecht; te Hei- en Boeicop (toez.): A. Breure te Oudshoorn. Aangenomen: het beroep van de Ge nerale synode tot predikant voor buiten gewone werkzaamheden (studiewerk ten behoeve van de Wereldbond van bijbel genootschappen): G. H. Wolfsenberger te Den Hoorn (Texel). GEREF. KERKEN Examens: Aan de V.U. slaagden voor het kandidaatsexamen theologie de he ren: J. Baayens te Goes, G. J. Brink man. J, Dethmers en J. D. Ubels. allen te Amsterdam. CHR. GEREF. KERKEN Bedankt voor Mussel: A. Hilbers te Leeuwarden. Ds. .1. C. Maris, secretaris binnenland van dc l.C.C.C.. meende dat de kritiek i op de l.C.C.C. voor een groot deel ge-1 volg Is van eenzijdige voorlichting in de kranten en van een hetze in de ker kelijke pers. ,,De l.C.C.C. is nu eenmaal een sccte die overal wordt tegengespro- Voorzitter diakonale conferentie: be- «J „Er hebben zich tot nu toe ruim als wat men in Nederland als zodanii merkt. Daar moet men wel re mee houden. Ook verloopt de procedure in een con gres als tc Amsterdam anders dan b.v. in een Nederlandse synode. Maar wie zich op internationaal niveau beweegt, moet ook genoegen nemen met buiten landse vergadermethoden. als reactie het kader van het komende diako- entngnale jaar diensten te gaan verlenen in ziekenhuizen, sanatoria en an dere instellingen", aldus heeft de heer J. de Vries, voorzitter van de centrale diakonale conferentie gis teren in Arnhem meegedeeld. De meisjes die zich aan deze zg. rlionctnlioVit v-nnr mcicipc" willpn u..„. De nd.ng ..Chroesjtsjef-kerken", door Mclntire gebezigd voor de Rus sisch Orthodoxe Kerk waarover men in de synode viel moest men volgens ds. Maris zien in het verband waarin zij was gebruikt. En wel als reactie op enthousiaste verhalen over volle kerken in de Sowjetunie. gepubli- icrd door Wereldraadbezoekers. den en vermoeide huisvrouwen, zei de heer De Vries dat dc belangstelling hiervoor het afgelopen jaar zeer groot is geweest. In totaal brachten 144 rust- behoevende huisvrouwen en 249 bejaar den dit jaar hun vakantie door in de (gemoderniseerde) Blije Wereld", ter wijl de eerste week van september in samenwerking met de Hervormde dia- konie acht minder validen bij wijze van proef in Wezep een vakantie kon wor den aangeboden. De heer De Vries deelde voorts mee dat deputanten naast de reeds geruime tijd bestaande sectie wereldhulpactie vereenstemming alscheiding depu- ivördt alles vanu'it'de kérk te organise-1 (aten voor eenheid van de gereformeer- ren. zoals school en politiek. En dat de belijdenis op te dragen in overleg men in sommige vrijgemaakte kerken mc(. deputaJen van de ger. kerken, leden van het avondmaal weert, die «vrijg.) wegen te zoeken die tot wegne- stemmen, achtte hij al weinig sti- nung van de geconstateerde verschillen muierend voor een vereniging. ..Ik zou kunnen leiden. 'Irhi?"" kU"ne" thUlSV°e*i Met eenperlghcid ven Ds'. A. Hilbers te Leeuwerden zag d"c besluiten genomen, bij Overeenstemming in de belijdenis j de Chr. Ger. Kerken meer verwant aan de nadere reformatie en de vrijg. ger. kerken aan de doorgaande reformatie. Daarin zag hij de oorzaak ook van plaatselijke verwijdering. Desondanks zou hij de dag zegenen „waarop de vrijgemaakte leeuw met het christelij- ke-gereformeerde lam zal kunnen ver- Verschillen Ouderling G. den Hertog te Mijdrecht vond dat men niet eenzijdig naar be zwaren van de vrijgemaakte kerken moet zien. „Bij een discussie zoals over de bijbelvertaling hebben wij weer kun nen constateren hoeveel verschillen er leven binnen onze eigen kerken. Al wordt dat niet openlijk uitgesproken, zij werken toch remmend op ons kerkelijk leven. Laten we éérst streven naar een heid in eigen kerken." Ds. M. W. Nieuwenhuijze te Amster dam-W. vroeg zich af of het werkelijk nodig is dat men op alle punten de belijdenis gelijk denkt eer mei hereniging komt. Moet een onderdeel van de belijdenis oorzaak van blijvend gescheiden kerkelijk leven zijn"* Hierbij sloot dc rapporteur ds. K. J. Velema tc Ifoogevccn zich aan. Want het feit ligt er dat men het in schrift en belijdenis op veie punten eens is. Dat moet hoofdzaak blijven. Klimaats verschillen mogen geen oorzaak van scheiding zijn. Prof. dr. J. van Genderen sprak als voorzitter van deputaten. Hij releveerde hoe men als wederzijdse deputaten van lieverlede dichter bij elkaar was geko men. ..Ware bij sommige besprekingen van deputaten de hele synode tegen woordig geweest, dan had zij kunnen zien hoe sterk het verlangen naar eenheid zich daar openbaarde" Nadat prof. J. J. van der Schuit als preadviseur verklaard had. dat men in feite niet één is in (de uitleg van de) belijdenis, sprak prof. W. Kremer als deputaat nog een kort woord, waar in hij begrip vroeg voor sommige uit latingen in de vrijgemaakte kerken. Men moet niet vergeten, dat de vrij gemaakte kerken in zekere zin een reactiekerk zijn. Ze kwamen voort uit reactie tegen de hiërarchie en lijden nu wel eens aan de fouten van haar deug den. Praeses ds. J. H. Velema. die ook de putaat was. stelde vast „dat wij in de vrijgemaakte broeders in een tijd waar de belijdenis van binnenuit wordt uitjj ..Andere mensen" spelen in ons leven altijd zo'n belangrijke rol. Wie die „andere mensen" zijn laten we meestal maar in het vage maar een vergelijking tussen hen en ons lijkt altijd in ons nadeel te moeten uitvallen. Naar ons gevoel is „de ander" altijd beter af dan wijzelf! Zelfs in zijn angstige zieleklacht over liet door God verlaten zijn, ontkomt David niet aan die vergelijking. „Op u hebben onze vaderen vertrouwd", zo zegt hij,.,Mj hebben vertrouwd en Gij deed hen ontkomen; tot U hebben zij geroepen en zij werden gered; op U hebben zij vertrouwd en zij zijn niet be schaamd." En als hij dan met zichzelf een vergelijking gaat maken, dan komt er: „Maar ik ben een worm en geen man< een smaad voor de mensen en veracht door het volk. Allen die mij zien bespotten mij Zij wel en ïk niet daar komt het eigenlijk op neer! Weet dit: in de verhouding tussen God en u is er geen plaats voor jaloezie jegens „de ander". De Vader in de hemel heeft Zijn Zoon gezonden opdat ieder, die in Hem gelooft, zal leven. Niemand is uitgesloten van het contact met God. Wie, als David, dat gevoel heeft, hij doe als David: roepen tot God, des daags en des nachts. Geref Kerken vrijgemaakt) Van eenheid en verscheidenheid (Van een onzer verslaggevers) het land hebben gisteren in Kampen weer een jaarlijks hoogte punt in het leven van hun kerken meegemaakt: de dag van hun school, nl. de theologische hoge school der Geref. Kerken (vrijge maakt). Vier kerkgebouwen en drie zalen konden de vele deelne mers en deelneemsters nauwelijks bergen. In de grote Nieuwe kerk, waar ds. D. van Dijk uit Groningen de schooldag officieel opende, was geen vierkante meter onbezet. Tot op de kanseltrap zaten de belang stellenden. Het betoog van ds. Van Dijk was ge. baseerd op „De berg Sion", die zuidooste- „dienstplicht voor meisjes" willen konaat hebben ingesteld. Deputaten zijn onderwerpen komen uit Utrecht V3n mening dat het diakonale leven i (45), Rotterdam (20), Den veokud.ghe.d v„ het binnenlands dia- I gehold medestanders vinden, die eigen land een grote veelzijdigheid toont en in verband met veranderde (20) en Amsterdam (20). Begin standigheden (spreker wees hierbij op in Arnhem te beginnen. Zoals bekend zijn de dienst aan de de vorming van het meisje kcr nie' tot Sinds 1917 heeft dc Orthodoxe Kerk de twee elementen, die in het diako. sgtfsbfousïl hij ss'.!?*" worden. n„,;.r««fd. p.|^KTi iit tot bezinning noopt, wat een aparte tie voor het binnenlands diakonaat ze- 'erbodige luxe maakt. istisch regime. Daarom is de uit lating verantwoord. Ziet men dc dingen in hun verband, dan krijgen Spreker besloot zijn toespraak met te ijzen op het gevaar van onderwaarde- heer De Vries sprak op de conferen-1 ring van de diakonale opdracht. Men aldus ds. Maris nog enkele voorbeelden. opdracht De synode gaf haar deputaten terza ke opdracht om zich met de ingebrach te bezwaren te wenden tot het uitvoe rend comité. Op voorstel van prof. dr hoop uit dat de oproep tot dit dienst- «elijks gaf daarvan betoon bij vele meisjes steeds mee 1 n"*r<! ee-«Mank zal vinden. Hij vroeg zich echter af of dit bij uitstek diakonale werk bij verdere uitgroei niet zal behoren uit te gaan van en te worden gestimuleerd door een orgaan, waarin de diakonieën van de participerende gezindten ziin vertegenwoordigd. Aantal zetels is fout geplaatst taak voor diakenen zijn. lm- redeneert men dan, de mate riële nood wordt door de overheid, de immateriële door het maatschappelijk werk bestreden. Deze gedachtengang wijzen wij beslist af. Noden Er is veel gegeven ter leniging dc nood in Pakistan en Hongkong. Mét de toezeggingen komt men zelfs aan een bedrag van ƒ975.000. Een gedeelte van dit bedrag is eveneens bestemd voor Indonesië. Aan verscheidene chris telijke instellingen op middcn-Java is geld beschikbaar gesteld voor het kopen van rijst, dat op Java zeer schaars is. Wat oetreft de actie voor Perzië deel de dr. van Klinken mee dat van 505 ker ken een totaalbedrag van 363.000 is binnengekomen. Dr. van Klinken noemde het een be langrijke taak van de diakenen de ker- den. bij vergissing in het bisschop pelijke groen waren gestoken. De pauselijke troon komt onder hetvcje baldakijn van Bernini, vlak boven de heerst. Omdat deze land en "zelf hun nood Bernini, het altaar boven de graf tombe van Petrus. Op verzoek van de ,en afgezien van het verplaatsbare troon vandaag tot aan de aanvang van en verder wordt het losse altaar van het concilie op 11 oktober gesloten Ik'"""", R.mpoll,. dat bil het eer,te rjc Vaticaanse concilie dienst deed. ver- dei Zijn, aldus IS ofticieel m de „Osser- vangen door ecn altaar naast de pause niet graag in de publiciteit brengen achtte dr. Van Klinken (die onlangs een reis maakte naar Pakistan en Hongkong) het noodzakelijk dat hieraan op wijk- avonden aandacht wordt geschonken om tc laten zien welke toestan- ele gebieden nog heersen. Op dc conferentie werd voorts gespro- atore Roman meegedeeld. Dit ,:)ke troon. Op dit altaar zal geduren- ken door ds. R. c. Harder, directeur dc het gehele concilie het evangelieboek dc Nijenburgh in Baarn. ds. P. Heinen Besluiten Diverse voorstellen en nader overleg leidden tot de besluitvorming, waaraan ij ontlenen: De generale synode, constaterende: 1 dat bij de gehouden samensprekin gen tussen wederzijdse deputaten een belangrijke mate van overeenstemming is gebleken ten aanzien van Schrift cn belijdenis, al kwam ernstig verschil openbaar in de wijze waarop oepaalde schriftuurlijke waarheden iD de belijde- is uitgesproken, worden verstaan: 2 dat dc verhouding tussen beide ker en zeer bemoeilijkt wordt doordat e: ;n vrij groot onderscheid openbaar Advertentie Pindakaas Wordt speciaal aan: bevolen voor kinderen, zwak ken, herstellenden en mensen, .die zwaar werk moeten ver- richten. Koop echter de beste n.l. PINDAKAAS van NEDERLANDS MEEST GEBRUIKTE WASMIDDEL De Sowjetunie dat wil zeggen de communistische partij in de Sowjetunie wil de strijd tegen de godsdienst nieuw leven inbla zen. Het grote doel van de actie moet zijn: een groot deel van de ongeveer 50 miljoen gelovigen be keren tot het atheïsme. De schrijver betoogt, dat alles ge daan moet worden om eerlijke Sow- jet-burgers te onttrekken aan de in vloed van de godsdienst. ,fle strijd tegen de godsdienst moet gevoerd worden door de mensen te overtui gen en hen ideologisch te beïnvloe den". En de Prawda komt dan tot de verrassende conclusie, dat dit laatste het bewijs is, „dat Sowjetunie werkelijke heid bestaat". De Prawda, het officiële orgaan de Russische communistische partij, klaagde gisteren, dat zeer dikwijls de „atheïstische opvoeding" zonder sy steem en ondoeltreffend opgezet wordt en niet de grote massa van de gelovi gen bereikt. De Russische orthodoxe kerk zegt ongeveer 50 miljoen leden te tellen. Juist deze massa van gelovigen wil de commentator van de Prawda bereiken in een poging hen.van de kerk af te halen. En dan moet men niet letten zoals ta'ten zijn belangrijk, aldus de Praw da. „Een te formele houding tegenover de atheïstische propaganda vindt men bijvoorbeeld in Litauen", aldus de Prawda. „Verzoend met de godsdienst zien sommige communisten en leden van de jonge communistische liga on- .vu-v- hun familiele- verschillig toe Jeruzalem ligt en ook voorheet1 qua aanblik niet zo fascinerend was al- bij v. de bergketenen van Bazan. Maar di 1 belangrijkheid ervan lag in het feit, da") God er woonde met Zijn heiligheid, toer daar de tempel werd gebouwd. Het kalk steen van deze berg was niet zo vast al het bazalt van andere bergen, maar dait was Gods vastigheid. s gods tempel Allengs kreeg heel Jeruzalem de naai p ran Slon en later ging die naam over o| die Israëlieten, die Gods Woord trouic bleven, en op de gemeente van de nieni we bedeling. „WU zUn Gods tempe Gods tempel woont in ons", zo riep d Van D(jk de schare toe en die vastigheir8 die de berg Sion ontleende aan God tegenwoordigheid, bezit ook dc kerl Maar dan is het nodig dat het volk trouto blijft aan het fundament, aan de b<k Hjdenis en aan de waarheid der Schriftei Ook de stenen en onderdelen van hi_ gebouw moeten vastgehecht blUven. L God heeft ons gegeven het kerkelijp instituut en de ambtsdragers en daaroi mag men niet menen, dat individudK gelovigen niet naar een kerk behoeve te gaan. „Wie niet ziet. dat de gelovigt in één kerk thuishoren, die hebben ni' het recht op Sions naam. Dan ontstaaA er groepjes van christenen." bezorgd Ds. Van Dijk zei zich ernstig bezoré' te maken over het feit, dat vele mensS zich niet meer zo ernstig bekommerr om de belijdenis. „Als dat zo is. loopt kerk gevaar". Daarom zag hij de schcUi ook als instituut van grote beteker voor de kerk. Vandaar de schooldag, dsi zoals prof. J. Kamphuis het in zijn reto zei, „een dag is. waarop de school h gehele verdere jaar teert". Hij wees D zijn betoog, dat grotendeels een verba deling inhield over het leven van Marn van St. Aldegonde, op het gevaar, dat c vrijgemaakte kerk zich teveel bezighou met de strijdvragen, waardoor het ni denkbeeldig is dat zij zich teveel o sluit." Dan zouden wij een zout zijn, dn smakeloos geworden is", aldus pn Kamphuis. |T prof. jager te „Eenheid in noodzakelijke dingen, vrli held in niet-noodzakeltjke dingen en lii de in alle dingen". Deze spreuk haal prof. dr. H. J. Jager aan in het be/6 van zijn referaat „Eenheid, vrijhe liefde". Deze eenheid en vrijheid in k/o keiijke zin kan volgens de hooglera „Er zijn verschillende kerken, die z(a gen dezelfde belijdenis te hebben en to niet naar de gemeenschap zoeken. H woorden van het hogepriesterlijk geb 1 hebben zij vals aangewend. Eenhh moet er zijn, want in de gehele Schite wordt geen enkel goed woord geze?a over de verdeeldheid", aldus prof. Ja#c noodzakelijk De verscheidenheid in de kerk bestre, hij niet Integendeel, hij achtte die nor zakelijk om niet al te zeer éénvorn te zijn. In Paulus' dagen waren er o joden-christenen en heiden-christen.' barbaren en Grieken, geleerden en se ven. Dat staat een eenheid echter i# in de weg. „Als wij met elkaar dicht tr de Heer leven, leren wij ook verdrai zaamheid en eenheid, die anders is <j de wereldse vrijheid, want die wordt I stand gebracht door dictators". ir Prof. Jager waarschuwde ook niet0 wettisch te z(jn. Wat mag en niet ml moet niet van hogerhand worden v»c gesteld. Want wij zijn niet afhankel van hetgeen enkele deskundigen ons vj tellen, maar wat Christus ons te xegu h..r» werk aan kerkelijke riten deelnemen. Zij staan er onverschillig tegenover, dat godsdienstige opvattingen in kin deren ingeplant worden, dat mensen de kerk en leden van allerlei sek- de aarzelende massa in hun netten gewetensvri]- vangen, vooral als zich mensen in 1 moeilijkheden bevinden." tuut Buitenpraktijk. Hij is dierenaC en verbonden als adjunct-drecteur P het abattoir te Dordrecht. geschiedt wegens de werkzaamhe den in het kerkgebouw ter voorbe reiding van het concilie.. De slui ting zou oorspronkelijk waarschijn lijk pas op het einde van deze maand zijn ingegaan maar mede naar aanleiding van de ontdekking van pogingen tot brandstichting in de basiliek in het afgelopen week einde is deze om veiligheidsrede nen vervroegd blijven liggen, van de concilievaders van zes geplaatst or verlaten ervan gemakke- dit Utrecht en ds. H. C. Endedijk ■-1 Arnhem. De kerk heeft ingevolge de opdracht Christus zich het lot lijker te maken Bij het vorige concilie 'eden waren het groepen van 21 zetels. ¥er# Daar verwarming van de basiliek taak zich van alle m de gemeente open- niet mogelijk is heeft de paus besloten barende noden op de hoogte te stellen. Aan de inrichting van ritiezaal" in het interieur Sint-Pietersbasiliek xoordt dat de eerste zittingsperiode concilie niet langer dan tot b( eember zal duren. Ten gerieve deelnemers aan het concilie voorts een overdekte toegang gemaakt van de stopplaats der auto's buiten (naar de kerkingang. Enkele nieuw aangebrachte installa- „con-|ties. zoals die van ii de|en de verlichting blijvende steeds gewerkt. In de afgelopen Naar aanleiding van de jongste po-1 j j.f ,rK n„ gingen tot brandstichting in de Sint; d .qin heeft ri t werk e ugsz ns gi - p,eter ,s cen dertieUi brandblussers agn-erd doordor een gedeelte van rondom he( --- -■ de reeds opgetrokken tribunes weer Verder z|jn afgebroken moest worden daar aantal kardinaalszetels, die van dc bekleding voorzien moesten wor-1 dienst. oorden gezocht. iddenschip •ven brandkranen aan eilg. Kr Is steeds ecn ploeg van zes- j rieeidc Vaticaanse brandweerlieden In i lectes 'TWEEDE herinnering. We zijn nog maar heel pas in Groningen o) ook daar blijkt dat de wereld het hogerop gaat zoeken. De eerste vliegmachines verschijnen: tnu achtige, zeer ranke en zeer fragiele toestelle tjes, die hun rondjes boven de stad draaien en die boeren, burgers en buitenlui met diepe ver stomming slaan. Wij kinderen vinden het prach tig en we hebben maar één wens: naar het vlieg veld te gaan en Jan Olieslagers te mogen zien opstijgen en dalen. Wat ons betreft mag hij ook gerust omlaagstorten want zó wreed zijn de lieve, onschuldige kindertjes wel! en we zin gen geanimeerd dè hymne van die dagen: „Als Sypie Koning doodvalt, dan krijgen we misschien de helleft van zijn centen en zijne vlieg- machien....'' Mijn ouders zijn het overigens niet eens met deze bloeddorstige zienswijze. Ze hebben cn ik vind dat bijzonder vreemd van hen een opmerkelijke afkeer van alle straatliederen die ik kersvers van de schoolbanken overgenomen thuis probeer te im- daarentegen een voorliefde koes- „n,„ j i icren voor ae versjes, die wèl in het leerplan voor onder de rijken moeten komen Althans, mijn moeder verkiest die verre i boven dat wat je je op straat eigen maakt; mijn het vader is in dit opzicht wat minder selectief, want rer-;die verzoekt me in negen van de tien gevallen èn crelddiakonaat. Hij met het officiële èn met het officieuze gezang op te tc dat sinds februari met col- houden. Ik heb al eerder verteld dat hij bóven alles giften ongeveer 950.000 gulden stilte om zich heen wenst, en dat heb ik naderhand s gebracht voor leniging van 'leren begrijpen en billijken! Maar mijn moeder hetDaarvoor dient men dus alle gezinnen dé. I te kennen, wat bereikt kan worden óf dc door persoonlijk bezoek óf in nauwe sa- word l I menwerking met predikant en ouderlin- I cen door uitwisseling van gegevens. In- dien men zo het eigen kerkelijk gebied leert kennen, dan zal men ontdekken w'*» »i m h,. mi*d,„schip Dr. J. van Klinken, directeur geplaatst, algemeen dlakonaai bureau, sprak vindt het goede lied héérlijk en het slechte lied af schuwelijk. Achteraf leer je beseffen dat die goede liederen trouwens ook nog wel eens aanvechtbaar waren. Oók vrij bloeddorstig, maar dan in meer vaderlandse zin en daar dweepte je voor 1914 mee, toen niemand nog recht wist wat oorlogen eigenlijk betekenden. Terug naar Jan Olieslagers en Sypie Koning. In dit zeer bijzondere geval vaardigt mijn vader een oekase uit, wat hij zeer zelden pleegt te doen: ik mag niet over doodvallen zingen, en ik mag zelfs niet gaan kijken naar de pogingen van de eerste onverschrokken Helden der Lucht om dat te doen. Want vliegen dat is spelen met je leven. Vlie gen komt op de index van verboden kermisamuse- menten te staan. Vliegen is kort en goed zónde. Zo redeneerde dus een theologisch hoogleraar an no 1911 de wereld is sindsdien wel een klein tik keltje veranderd! Misschien is een hoogst enkele lezer het nog vandaag met hem eens, maar lang zaam aan heb ik de mening zien veld winnen dat de moderne mens feitelijk zijn leven overal in de waagschaal stelt. Heel langzaam aan: nog een jaar of twintig later kon het me in mijn Friese gemeente overkomen dat een reclamevlieger hoog in de lucht „ATA" schreef, en dat de gerenommeerde dorps vroomheid dat onmiddellijk tot „SATAN" verbas terde en als zodanig verwierp. Maar mijn vader was toen al zo ver gekomen dat hij vliegen beslist géén zonde meer vond. En toen een gemeentelid hem eens in dezen om raad vroeg, zei hij ad rem: ,.U moet maar nooit naar bed gaan; de meeste mensen sterven ten slotte in bed!" Wat doet een kind. als hem verboden wordt er gens naar te gaan kijken? Het kan toch onmogelijk de volgende morgen op school komen en als jongetje uit de hele klas niet mee kunnen pra® over alle manoeuvres die zo'n toestelletje gems' heeft! En dus klautert hij de vele hoge trappen f' het ouderlijk huis op naar de zolderverdieping.Ul daar bespiedt hij de nieuwe tijd door een k)o dakvenstertje. Telkens en telkens weer ziet hij (jl eendekkertje éven aan de einder, ziet hij het e< éven z'n cirkels beschrijven, ziet het dan weer V\, dwijnen achter dc spaarzamenlijk toegemeten hi zon. Het kind voelt zijn hart bonzen. Als ie nu m" niet doodvalt denkt het kind want het is °- of het dan mee zijn schuld is. Doch hij valt dood. Ofschoon ook de vader gekeken heeft, één i dieping lager vanuit zijn studeerkamer. >a Aan nieuwigheden moet je wennen. Je moet>: ook niet al te snel wantrouwend en al te principj" tegenover gaan staan. Het doet er uiteindelijk toe of mensen lopen, of vliegen, of autorijden. Ze ven maar doodgewoon mensen. In dat opzicht is lijflied der Russische kosmonauten belangwekkib We kunnen hen niet van veel theologische bezint: verdenken, maar ze zingen wel dat ze altijd w,n terug zullen verlangen naar de aarde. Nu. dat u. stateert de Bijbel ook, al bedoelt deze er wat anc mee!

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1962 | | pagina 2