Jan Mens werd 65 jaar WOUT m HEUSDEN Trilogie over Michelangelo Uit bijenwas en benzine ontstond eerste grammofoonplaat bijzonder knap graficus ;nekd: ZONDAGSBLAD ZATERDAG 22 SEPTEMBER 196? J^E VIJFENZESTIGSTE VERJAARDAG van Jan Mens is deze week niet onopgemerkt voorbijgegaan. Geen wonder: hij is een van de vijf meest gelezen schrijvers van ons land. Is zijn stijl dan zo briljant, beeft hij zulke diepe waarheden onthuld, nieuwe richtingen gewezen en het levensgevoel van onze eeuw gestalte gegeven? Neen, Maar honderdduizenden Nederlanders zijn hem dankbaar, en terecht. Voor hen is bijvoorbeeld Griet Manshande. die Amsterdamse vrouw aan wie Jan Mens vier boeken wijdde, welhaast een his torische figuur. Hoe komt dat? Onge twijfeld door zijn grote ver teltalent, zijn milde humor en zijn warme menselijk heid. maar wellicht het meest door de kennelijke liefde waarmee hij zijn figuren tekent. En niet alleen zijn figuren, ook hun werk (denk aan het meubel makersvak, dat hij in ver schillende boeken beschrijft, en dat vroeger zijn eigen vak was), en ook him stad: Amsterdam. Miljoenste boek Tot ongeveer zijn 40ste jaar een onbekende meubel maker, dong Jan Mens in 1938 mee naar een debutan tenprijs, en met succes. Sinds zijn roman „Mensen zonder geld" verscheen, wijdde hij zich uitsluitend aan het schrijven. Na de oorlog is er bijna ieder jaar J an Mens. joenste boek verkocht, nog afgezien van de honderd duizenden exemplaren van de vertalingen in het Deens. Duits, Frans. Italiaans, Noors. Portugees, Spaans en Zweeds. „De gouden Reael" (1940), „De blinde Weerelt" (1948), „Het goede Inzicht" (1949) en „Godt alleen d'eere" (1957) zjjn de vier romans over Griet Manshande, die h a rtvero verende Amster damse vrouw, wier inner lijke strijd, menselijkheid en eigenaardige vroomheid niemand meer vergeet. Mens beschreef ook histo rische figuren, o.a. Rem brandt, Weintjen Klaas („De witte vrouw") en Betje Wolff („Elisabeth"). Het Amsterdamse meisje Marleen is zijn nieuwste ro manfiguur. In 1960 ver scheen het eerste boek, deze week kwam het tweede, „Het heldere uur" en het zou ons verbazen, als Jan Mens er geen trilogie van zou „Het heldere uur" „Het Heldere Uur" (uit gave van N.V. Uitgevers maatschappij Kosmos. Am sterdam) beschrijft Marleen als jonge vrouw. Teleur gesteld in haar liefde voor een Belgische vluchteling (in de eerste wereldoorlog), ont moet ze toevallig de een zelvige, sombere antiek werker Jan Engelmoer. Samen beginnen ze een an tiekzaakje. spoedig ook een rariteitenwinkeltje. en met succes. Uit de „Griet Mans- hande-boeken" weet de lezer al, hoe uitnemend Jan Mens dat weet te schetsen: de liefde voor het eerlijke handwerk, de groei van zo n wankele onderneming tot een soliede zaak. Twee problemen zijn het vooral, die Marleen steeds meer bezighouden: de ver houding tot de naaste en het verlangen naar kinderen. Twee problemen die in dit boek op kunstige wijze zijn vervlochten doordat Jan Mens een bijfiguur oproept: Alida Donkelaar, weduwe met drie, straks vier kin deren. Marleen helpt haar onbaatzuchtig: zij laat haar met vakantie gaan en neemt de kinderen in haar eigen huis op. Maar het helpt de ander tenslotte van de wal in de sloot. Kan iemand een ander wel wezenlijk helpen? Het tweede is de kinderloos heid. Als Marleen eindelijk toch een kind verwacht, is het boek uit. Het verhaal van Marleen echter bepaald niet. Jan Mens zal zijn lezers toch duidelijk moeten maken hoe dat nu allemaal verder moet. „Het heldere uur" is dus niet bepaald „af". Overigens is het een uitnemend vertelde geschiedenis met tal van kostelijke staaltjes van be schrijvingskunst en heerlijke volkswijsheden, onder het al even wijze motto: „Tel slechts de heldere uren." W. ST. WOENSDAG 75 JAAR GELEDEN Emil Berliner vulde Thomas Edison aan TEDERE kwajongen kent de naam I van Thomas Alva Edison, de grootste uitvinder aller tijden. Hij schonk de wereld het gloeilampje, de treintelegraaf, de telefoon, de accumulator, de microfoon, de film en de fonograaf. Maar die fonograaf zou van nul en ge- ncr waarde zijn geweest, als niet die andere Amerikaan, Emile Ber liner de grammofoonplaat had uit gevonden. Niet iedere kwajongen kent hem. Vandaar deze mededeling: op 26 september 1887 nu dus drie kwart eeuw geleden slaagde Emile Berliner erin, zijn grama- phone-plaat hij vond ook de naam uit te produceren. Op dat ogenblik werd de industrie ge boren. die thans een der grootste ter wereld is. Een industrie, die thans voor miljarden guldens, dollars, pon den, marken, schillingen, yens of hoe het allemaal mag heten, per jaar omzet. De industrie die zich zelf (wellicht niet geheel ten on rechte) noemt de industry of hu- maakt. Hij te houden in dezelfde snelheid. Hij slaagde. En dank zij hem hehe^^heJn ^'weS be" BÜFwB Johnson kffle a" Pj?®* hpn^lne to" ziJn deur en de Duitse Amerikaan woog, verdampte de benzine, zo- had voldocndf. zln voor reailtelt hitenwas overMeef om de mogelijkheden te begrijpen. Je bijenwas overbleef. Hij gaf onin|ddeii|jk opdracht tot De „naald", om maar een het vervaardigen van 200 van die groot woord te gebruiken, bewoog uurwerken en betaalde de volle 'zich over de draaiende schijf en prjjs> zjjnde 2000 dollar, vooruit. ?,ta.Sai:JS.derd,a„*'!ll1k™^1he^ta: Toen kon de rol van Edtaon - lijke wijsje hV was met de hand gedraaid - de strijd kle, twinkle little star In de was f t voIhouden De plaat zegevier- te staan. Het was de eerste no> fA fnmaro grammofoonplaat ter wereld. Voorspelling Dat er in de driekwart eeuw nadien nog heel wat is veranderd. Niet lang daarna d™_o„,tr„r; ïSkSS*"'w'ï'Xd. «S2 .._n klanken werkten, om dat membraan toch on flinks) demonstreert zijn fonograafde voorganger van dé grammofoonplaat, waarmee Emil 'iner rechts75 jaar geleden Edisons „trommel" verleden tijd maakte. .ppnbeid -rlepH hii de Ié- werkten, om aai memwaan mui maar'vooral' «ot-lrMw bram die gendarïsche (foorspelling, uai t-)P elektrische weergave TaS^rS teTfn w"rd aen jei. on d. huidige plan. -nirmtpm urnen tc "at- 's werkelijk wat men noemt na- minuten kleutergebab- tuurgetrouw in d« weergave. Maar bel, vijf minuten voor de school- happiness. Van het menselij- ter, die uit Duitsland naar Ame- eluk... rika was getrokken, daar zijn bo- Edison had „hello" geroepen te- terham had proberen te verdie- gen e i membraan, dat hij, op allerlei manieren twintig minuten die "plaat, de stereoproblemen, Emile Berliner heeft niet stil was en benzine, gezeten. Ook niet, toen hij zijn plaat uitgevonden had. Want daar mee was hij er nog niet. Zij prin cipiële uitvinding eiste nog heel wat verbeteringen. Berliner heeft ze gevonden. Hij slaagde erin, het Maar ook als spin op web mei ie weinig draden hield. Hij had als kwam de stem luid dokterde, uit een andere wereld hetzelfde „hello" teruggehoord, toen hij het papiertje onder de naald doortrok ronddraaiende cylinder i het membraan terugfluisterde^ de over de moge||jkheld Hij zag de bezwaren De fonograaf was op dat moment geboren. Edison experimenteerde verder en kwam tot een cylinder, te gebruiken plaats daarvai bedekt, waarlangs zijn de trillingen In te laten grave- graveerstift liep. Anderen, de heren Tainter Bell gingen nog verder. Zij kwa men tot een saffier, die ze mon teerden op een verende mica membraan. Hun grafofoon ging op te lossen. Zijn wasplaat werd uitgeëtst in een etsbad, waar na hij van dc matrijs nieuwe pla- speelde de eerzuchtige voormalige daan. Voltooid is nu de uitgave om in fiessenspoeler eveneens een hoofd- in Nederlandse vertaling van rol. Hij vond een mengsel van ]rving Stone's fascinerende trl- 'lars, leisteen en kleurstof. jogie over het leven en werk Zijn schellak heeft stand gehou- van Michelangelo. indrukwekkend voltooid llllllllllllllllllllllllllllli Na sedert 1947 op vijf exposl- I ties werkstukken te hebben ge- toond van de Rotterdamse gra ficus Wout van Heusden in sa- menhang met bladen van ande re kunstenaars, heeft het Mu- seum Boymans-van Beuningcn thans de nu 66-jarige etser gc- eerd met een overzichstentoon- stelling die een beeld geeft van zijn ontwikkelingsgang sinds 1924. Hier ontstaat de in meer- dere opz.chtcn merkwaardige kijk op een proces dat zich de laatste jaren ontplooit in' hét onderbewuste van een indivi- dualistische persoonlijkheid. Wout van Heusden leidt een te- I ruggetrokken bestaan: hij wordt zelden gezien bij gelegenheden waar anderen veelal opgelegd cul- - tureel doen. Dit betekent overi gens niet dat hij in zijn hermitage geen oog en oor heeft voor de wereld er buiten. Van Heusden is oen. als een spin op zijn web, door het trillen van de draden geïnfor meerd omtrent hetgeen et rond om hem aan de gang is. Echter, hoe meer ..verbindin gen" de spin tot stand heeft ge bracht. des te groter zal de hoe- e—-- veelheid impulsen ,ljn. Hel aantal te seven, kooa bij eta enanuatint werken, bijzonderheden over de draden kan dus begrenzing en ^vlek zowel klinker I Bil DF. FOTO'SWellicht I beter dan ivoorden kunnen de hier gereproduceerde ets- bladen een indruk geven van de ontwikkeling die de Roller- dam se graficus Wout van i Heusden heeft doorgemaakt. Een markant proces waarvan men zich een gedetailleerd beeld kan vormen op de tot 7 oktober durende overzichts tentoonstelling in Museum Boymans-van Bruningen. Van Heusden, tastend naar de onderstromen van dc geest, is gebiologeerd door de werking van vlekken. Aanvankelijk naren vlekken en vlekkerige effecten onderdeel van dc vorm, zoals in de poëtische, technisch meesterlijke, ets en aquatint van het paardje uit 1938. Allengs gingen zijn vlek ken ecu eigen leven leiden werden zij autonome tekens; eer si nog in combinatie met ent figuratieve aanduiding, zoals in Compositie nr. 17 uit 1953. de laatste jaren evenwel steeds meer zelfstandig ge wagend van een eenzijdig gericht levensgevoel. icht 1 schilder en dichter gadeslaat bij het bouwen van de St. Pieters kerk in Rome. Foto's van enkele meester de vakmanschap dc beperking van zijn informatie- en inspiratiebron- Vlek als teken In zijn kunst poogt Van Heusden zijn hang naar het mystieke te vermengen met hetgeen hij aan modern levensgevoel in zich meent of bij anderen heeft waar- IV, .V ,ivi,r uv genomen. om deeretn OTMMl; impulsen zijn Hel aantal te En als we dan die trlllln. den'(o, "de kunststoffen, het PVC. ,n 'l' boeken Tussen men, ,e„ niet In vertlk.le maa, In wereld veroverde Toen ■•I?» V"!t als medium huidige verblijfplaats daarvan, daarmede gevaren inhouden Zo waarvJ"> is het ook met Wout-van Heus- ala medeklinker U. den. Als impulsen hem bereiken, reageert hij ambachtelijk met verscheidene door Michelangelo geschreven gedichten niet eerder gepubliceerde bio- «ten nletln verukaie. maar u, dp heI. ^reld veroverde Toen ^t^™Yaper en het «opa. werk gegaan. Jaren heeft hij grafische gegevenr behelst dit ^eTïe besie «raflci hor,Ionta,e golfbewegingen va» - Rln& het met de plaat als met het v„_rh.n„n «chenoer in Gods besteed aan het bestuderen van slotdeel van een trilogie die wij ,«nd M»»r. dc htidsch Reeds tijdens zijn studie aan ageerlTn! armBcrneujii mei een de P.?^e!ü*]f ardtgheid die hem rangschikt d. litho bi)MouWn.rn in beter soort fonograaf, waren nog heel wat proble- i. Zo moest de eigenaar ei- k»,ndig met een slinger de cy- rond blijven draaien, het- leggen, moeten we wel een veel broodjakje: aiies werd i betere kwaliteit krijgen, «o rede- tie". Maar het principe van Ber- scje geest, een van Gode gedro- neerdc Berliner. En zijn geple- jjners uitvinding, de vlakke plaat, ven en gelouterde kunstenaar hij die bovendien net zo vaak verme- de lezer zeer na te staan. Men _j afspeling niet bevorderde. Het zou trouwens toch teveel zijn, om van weergave te spreken, want de geluidjes, die uit de enorme grafofone-hoorn kwamen, waren •igenlijk niet <jm aan te horen. Flessenspoelen Sir Henry Wood, de grondlegger ion de Londensc Promenade concerten met zijn orkest voor de mor me trechter van de toenmalige opneemapparatuur. Zo kwam het grote ogenblik, nu 75 lange jaren geleden, dat hij de in die tijd beroemde kunstflui- ter-liedjeszanger Billy Golden uit- r~n nodigde naar zijn laboratorium ren J- WTVuuj. Anr-v-k de New York Avenue in Wash ington te komen om de eerste grammofoonplaat te maken. De kleine, met een awaar Duits cent sprekende man, b geheimzinnig temidden lei potjes en flesjes en het rook akelig naar benzine. Toen Golden hem vroeg, wat hij dan wel deed, luidde het openhartig ant- woord, dat hij een smeerseltjej van bijenwas i had staan om wijsje in vast te leggen Golden keek er vreemd j ervaart als aan den lijve voor' onmogelijk gehouden wor steling van deze uitzonderlijke mens, aan wie de Italiaanse re naissance haar opgang en glo rie te danken heeft. Irving Stone is voor het be- Emile van Michelangelo's le- ,o e r en ttjd zeer gewetensvol te nigvuldigd kon worden als maar wilde, bleef gelijk. Het prin cipe, dat de basis werd voor de platenindustrie. Uurwerken gemakkelijk gehad in zijn strijd bewoog lich om dc markt te veroveren. HU aller- was er zelfs nog niet, toen hij zijn plaat had, want die was ronder motor net zo weinig zinvol als een motor zonder plaat. Het was een nog geen dertigjarige techni- _..u CUS. die hier uitkomst bracht, na- ben zi'ne" ki a a r melijk Eldridge R. Johnson uit daar een vrolijk Camden in New Jersey, die op z'n eigen houtje ging experimen teren aan een uurwerk, dat in ran op, staat zou zijn de plaat draaiende Kansas-Kidd KansasKidd en de schatten der Azteken, door J. BHnxma. Uitgave Uitgeversmaatschappij Holland, Amsterdam. Als tweede werk in de Kan sa: Kiddserie heeft uitgeversmij Hol land een avonturenboek het licht doen zien. dat zich afspeelt in Mexico, waar eertijds de hoge be- schaving der Azteken heeft ge heerst. Latere veroveraars hebben dit trotse volk uitgeroeid en een Duitse professor met zijn kracht- bijna vijfhonderd door de kun- stenaar geschreven brieven, rijkende waarden toekennen, diens aantekeningen en contrac- ten. In deze periode werkte Stone in de plaatsen waar de grote meester werd beproefd of er de bewijzen van zijn genie achter liet Florence, Rome, Barce lona maakte zich vertrouwd met het dialect van Carrara en hakte daar zelfs in het beroem de witte marmer om ook fysiek enigermate te ondergaan wat Michelangelo tijdens het beeld houwen moet hebben gevoeld. Het. derde boek vat de draad der historie op in 1513, het eer ste jaar van het pontificaat van paus Leo X, tweede zoon van Lorenzo dc Medici, die geëerd als ,,U Magnifico", de grote kunstbeschermer, Michelangelo als kind in huis nam. etsen bij A. Derkzen van Angeren) hield hij zich met de vlek bezig itgeversmij Hol- De nieuwe, hem welgezinde, inboek het licht paus stagneert dc uitvoering van dc al lang slepende op dracht voor het Juliusgraf, laat de meester Herculeswcrk ver richten om pen gevel te maken voor het Lorenzopaleis in Flo rence, doch verbreekt twee jaar later het contract cn draagt hem dan op, de glorie kon begraven liggen. Een schur kenbende, tuk op goud, belaagt de geslacht Dc Medici vast te leg- ondorzoekors. maar de edele woud loper Kansas-Kidd weet alle g<-- varen te bezweren. Op de flap merkt de uitgever op. dat de mees te recensenten bij het verschijnen van het eerste werk in deze serie hebben verklaard, dat het do be doeling is spannende en in goed Nederlands geschreven jongens boeken te brengen. Mot goede bedoelingen komt niet. Het hele boek door heeft de auteur het. over de .atijle ber gen van Mexico", een flambouw wordt door hem te hardnekkiR ..flambauw" genoemd en wat schatten van „onnoembare waar de" zijn weten wij ook niet He» is belangrijk dat de jeugd inderdaad taal- en stijlbegrip wordt bijge bracht en het verhaal in dit boek is spannend en leerzaam genoeg, maar de uitgever dient dan wel toe te zien op een behoorlijk» realisering van de schone bedoe lingen. Dat hele regels zijn ver wisseld mag tooh eigenlijk niet voorkomen! gen in een grafmonument (dat niet werd voltooid). Bijzonder boeiend verhaalt Stone verder van Michelange lo's bewogen levensgang. De lezer weet zich getuige bij de vele conflicten die het leven van een toch al zwaarmoedig mens overschaduwen, maar hij voelt zich ook toeschouwend tijdgenoot nis het genie over wint en werken schept van bui tenaardse schoonheid. Stone verdeelde het laatste deel in vier episoden: de tijd van de pauselijke De Medici, de oorlog (tijdens welke de kunstenaar zich ontplooide als ingenieur en architect van ver- wJELnTÏÏ dedigingswerken)de liefde behoorlijke (van de wel de gevoelige en in-menselijke pas sage) en ten slotte „De koepel", waarin men de beeldhouwer MICHELANGELO land. Maar. de boodschap die hij, "ieia nij zien mei mF™» als resultaat van bespiegelingen, ?at J» de wereld instuurt, onthult bchal- do d® Vin.ci meesters hun pupillen opzettelijk vlekken laten maken om door de willekeurig ontstane beelden de fantasie te doen prikkelen. Het oeroude vlekkenspel werd in de moderne kunst na de laatste we reldoorlog tot „isme" verbeven, het zogeheten tachisme. Van Heus den ging nog verder: voor hem werden vlekken zelfstandige te kens, dingen dus om er iets mee uit te di ukken Waar het zijn grafisch talent betreft voegen wij ons onmiddel lijk bij Van Heusdens bewonde raars. Wij willen ook nog mee gaan met het gestelde in de cata. logus, waar sprake is van beleve nissen op zijn dooltocht door bet landschap van de ziel. mits uit sluitend bedoeld wordt dat de kun stenaar zelf zijn werk zo ziet In dien dit co ia en Van Heusden al leen met en voor zichzelf bezig is, zwijgen wij. met begrip en res pect. wel beseffend dat het inner lijk schouwen van een somber ge aard man een uitermate bewogen beweging is. Andere weg Al» hij daarentegen van mening Is. met zijn werk alt de laatste tijd anderen let* van weienlljk geestelijke waarde te kunnen me dedelen, dan is Van Heusden, naar onze oprechte overtuiging, met zijn vlekken.ideologie op de verkeerde weg. 't Zij dat hij toch nog kluize naar wordt of profeet verlangt te zijn, in beide gevallen wensen wij hem toe, dat hem het inzicht en dc kracht deelachtig zullen worden om de draden van eigen geeste lijk web verder te spannen dan in het al te schriele wereldbeeld dat hij tot dusver heeft doorvorst en dat hij zijn grafisch spinsel hoger vermag te hechten dan nu aan de met een dun literair schorsje be klede pseudo filosofie van het zo genaamde moderne levensgevoel. De inhoud van een kunstwerk kan de medemens en komende de kunstenaar blijk geeft te heb ben ontdekt dat geen enkele weg leidt n*ar de mystiek, naar de geheimen van het leven, buiten het Goddelijk mysterie om. TON HYDRA

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1962 | | pagina 17