Heeft de Kerk antwoord op het anti-militarisme? Chr.-geref. synode over jeugdwerkvoorstellen Er komt een schip geladen Pro Rege voor moeilijke vraag Terug naar Een woord voor vandaag Surinaamse Broedergemeente krijgt zelfstandige status commissie InlOOO+l gevallen DONDERDAG 20 SEPTEMBER ANDERZIJDS RUSSISCHE ORTHODOXE KERK Pro/, dr. A. F. N. Lekkerker- ker schrijft in Hervormd Neder- land over zijn reis die hij na mens de beweging Faith and Order'' naar Rusland maakte naar aanleiding van de aanvra- ae can de Russische orthodoxe kerk tot toetreding in de Wereld raad van Kerken. Een van zijn gevolgtrekkingen xs dat vele con tacten noodzakelijk zijn om tot een goed begrip te komen: Wij laten hier prof L ekkerkerkers ervaringen van zijn reis volgen. f\P weg naar Rusland leefde bij yj ons de vraag, of wij wel met de Russische kerk tot een echt komst, dat deze kerk er allereerst op gesteld is om ons te laten deelnemen aan haar eredienst, haar gebeden. De orthodoxie van het Oosten is allereerst: ieven ln de eredienst. Wij hebben ook vol le gelegenheid gekregen daaraan deel te nemen. De kerkdiensten ln de kathedralen van Moskou en Le ningrad rijn voor mij onvergetelijk geworden Deze kerk heeft een on voorstelbare rijkdom aan liturgie en kunst, lkonen en sang. Aangrlj- pend is de deelname van de ge meente. die dicht opeen gedrongen uren lang staat ln de kerken, met de grootste spanning het drama van de eredienst volgt, het opengaan en sluiten van de deuren in de ikono- staae. Wonderlijk schoon is de zang van de diakenen, meeslepend het gemeenschappelijk Onze Vader Maar temidden van het feestelijk gebeuren van de eredienst hebben wij driemaal een grondig gesprek beid van de kerk houdt volgens orthodoxie in. dat zij niets te ma ken heeft met de zonde. Voorzover de mens nog zondaar ls, bevindt hij zich buiten de kerk. Met de on derscheiding van dogmatische en empirische kerk trachtten de or thodoxe theologen het feit, dat er ook door christenen gezondigd wordt, te verdisconteren. Daarte- Senover stelden sommige leden van e delegatie, dat de heiligheid van de kerk niet allereerst is het ge- heiligd-zijn van de leden der kerk held i maar de gerechtigheid en heilig- '4 van Jezus Christus geschonken i zondaren. Nog grondiger werd de negen dagen in Rusland, wij allereerst vervuld zijn met onze herinneringen aan het intensieve liturgische leven van de kerk al daar en de vele gesprekken ln de persoonlijke contacten. Alle leden van de delegatie zijn het erover eens. dat het bezoek aan het kloos ter van Pskov, een 350 km ten zuidwesten van Leningrad, op de weg naar Riga. het hoogtepunt vormde van de reis. Het was juist de dag van Marla'Tenhemelopne- 15 augustus). Een dertigduizend ge lovigen namen deel aan de ere dienst. die de dag tevoren al was begonnen. Wij hebben de proces sie met een lkoon van Marla-Tenhe- fficlopgenomen meegemaakt. Ver schillende leden van de delegatie hadden de grootste moeite met de elevatie van de lkoon en de eer bewijzen daaraan gegeven. Het la niet gemakkelijk mee te doen in de oecumenische beweging: Masr aangrijpend was de omgang tusaen priesters en volk, met de vanzelf sprekendheid van een broederlijke verbondenheid. Het ..kerkvolk" is niet alleen ln de theologie van de orthodoxie, maar ook in net leven een realiteit. Hoe gekweld zijn daarbij vergeleken de eindeloze theorieën over de leek ln het Wes ten. De maaltijd met de monniken van het klooster te Pskov eindig de in een extase: in grote bewo genheid werden liederen gezongen over de eenheid van de kerk. Ik zag, hoe ook professoren hun tra nen niet meer meester waren. Op een gegeven ogenblik moest dit dit uitlopen op een bijzonder ge beuren. En dit kwam met de gra tie. waarover deze kerk blijkbaar beschikt: een liefdemaal, waarbij brood gebroken werd en dit gebro ken brood gewijd door de ikoon werd uitgedeeld aan christenen uit Oost en west. allereerst aan de le den van de delegatie. De Russen konden hun gevoelens van verbon denheid en broederlijkheid niet lan ger verbergen. Pro] Lekkerkerker heeft er ge probeerd de relatie aan te tonen die er, met name in de 17e eeuw, bestaan heeft tussen de gereformeerde Kerk en de gere formeerde overheid van Neder land met de orthodoxie van het Oosten. het gesprek te Leningrad. Daarbij apitste zich de diacussie vooral toe op het gezag van de vroegchriste lijke kerk. met name van de ze ven oecumenische kerkvergaderin gen Het viel op, dat enerzijds een sterk afwijzende houding t.a.v. de protestantse kerken bleek, ander zijds en in overheersende mate naar voren trad de mening dat ook deze kerken wanneer zij trouw zijn aan hun tradities, kerk van Jezua Chlstus kunnen zijn Natuur lijk ging het over het gezag van de Heilige Schrift én het onder scheid tussen apostolische traditie en kerkelijke tradities. Ondanks het feit. dat er soms verrassende ontmoetingen waren ln deze theo logische discussie, heb lk toch de indruk, dat er nog veel gesproken zal moeten worden vóórdat Oost en West elkaar volkomen gaan begrij pen. en wij elkaar kunnen zeggen wat wij denken zonder elkaar pijn langi liefde tot de Waarheid overvolle kerkdiensten heb meege maakt in Rusland. Natuurlijk, er zijn ln Moskou slechts 50 kerken en in Leningrad slechts 12. Maar of w-ij er nu op werkdagen kwamen dan wel op de zondag, de mensen stonden dicht opeen gepakt. Op on ze vraag: hoeveel leden heeft uw kerk? hoorden wij stereotiep: wij houden er geen statistiek op na, maar komt u maar in de ere dienst. dan zult u zien dat wij le den hebben. Een enkele maal werd onze vraag beantwoord met de wedervraag, hoe het ln net Westen staat met de onkerkelijk heid (men bleek daar soms haar fijn van op de hoogte, en hield ons de feiten op een beschamende wij ze voor). Over de vele opmerkin gen ln persoonlijke gesprekken, waarbij van alles aan de orde kwam. kan lk nu niet meer schrij ven. Eén wil ik u echter niet ont houden. Wanneer u een mens aan houdt in de straten van Moskou en u zou vragen waarvoor hij leeft, krijgt u als antwoord: voor de communistische maatschappij die over twintig Jaar er zeker zal ko men. In het Westen zou het ant woord lulden: voor een betere koelkast dan lk vandaag heb. Ds. W. Dijekmeester Heeft de Kerk nog een antwoord rede Nee op de uitdaging van het huidige anti-militarisme? Deze vraag, waarmee de leiders van de mili- (Van een onzer redacteuren) taire tehuizen zo dikwijls worden|J«J^«e^m emkrinj «U Fro Beje geconfronteerd, was het onderwerp te vragen voor wat zo ten nauwste van de causerie, die ds. W. Dijek meester. secretaris van de sectie kerk en krijgsmacht van de raad voor de herderlijke zorg van de Nederlandse Hervormde Kerk, gis teren in Utrecht hield en het ant woord op de vraag kwam eerst bij de discussie: nee! Hij sprak op de algemene vergadering vftn de Ko ninklijke Nederlandse Militaire Bond Pro Rege, dus in een gezel schap, dat naar hij zei over tuigd is van de harde noodzaak van een militair apparaat ter verdedi ging van de meest elementaire rp^hten ven de mens. En waarom zo vroeg hij dit gezelschap dat onderwerp? „Omdat Advertentie) VAKER ZWAARDEMAKER Naam Fakkeldragerskampen anders? menhangt met arbeid en doelsteling de bond: de vraag naar de opdracht de Kerk ten aanzien van het bewa peningsprobleem. Het is nodig met de militairen, die de tehuizen van Pro Re ge bezoeken en op de een of andere wijze met het oorlogsvraagstuk in de knoop zitten op verantwoorde wijze te kunnen spreken, dat is: ernstig, gelovig, niet voor-ingenomen, maar ook: op de hoogte van de feiten, en niet uitgaande in goedkope frasen." Normaal In het vervolg van zijn causerie be toogde ds. Dijekmeester. dat de Kerk zich Steeds heeft gesteld op het stand punt. dat ln de gehele Schrift het verschijnsel oorlog een normaal ver schijnsel ls, dat nergens met zoveel woorden wordt afgewezen, terwijl er in het Oude Testament zelfs sprake is van oorlogen des Heren. De hoeksteen Intussen, waarop de mening van de Kerk ten aanzien van het oorlogsvraagstuk altijd gebaseerd is geweest, is haar visie op de over heid. Deze visie berust op twee teksten met name: het bekende woord van Je zus „Geef den keizer wat des keizers is en Gode wat Gode is" en de niet minder bekende woorden van Paulus in Romeinen 13, over de overheid, die staat in dienst van God en daarom niet zonder reden het zwaard draagt. Heel de geschiedenis door heeft de Kerk hiermee het gezag van de rechtvaardi ge overheid en de mogelijkheid van een rechtvaardige oorlog erkend en onder steund. Het bestaan van een krijgs macht en de perfectionering van haar wapens vloeiden hieruit voort, logisch. Kern Heeft de Kerk nog een antwoord op de uitdaging van het huidige anti-mili tarisme? De kern waar het ten diep ste om draalt ls deze: moet de Kerk spreken ala het gaat om de kernbewa pening en als ze spreekt, wat zal zij dan moeten en kunnen zeggen? Het ls duidelijk, dat de voorstanders van ge weldloosheid in de ontwikkeling van de kernbewapening nieuw en overvloedig materiaal hebben ontvangen ter moti vering van hun beginsel. Zegt de Kerk daar nog altijd nee op? Het gaat in eerste en laatste lnstan- le om het voorkomen van oorlog. Want een totaje oorlog tussen de huidjge we reldmachten betekent vandaag de dag wederzijdse vernietiging, waaraan slechts een beperkt aantal me snappen, die bovendien nog hebben te leven ln een volkomen vergiftigde we reld. waarbij van herstel en wederop bouw geen sprake meer kan zijn. tus. dan de Kerk? Zal zij. uitgaande i van haar eigen normen niet moeten i zeggen wat aan de politici en de mili tairen niet gegeven is. omdat hun den- Ken aan andere normen moet beant woorden? Hier zit. zo zei ds. Dijekmeester. het 5rote knelpunt, maar tegelijkertijd de evrijding. Wij geloven imtïiers. dat de Kerk geroepen ls de overheid het Woord des Heren voor te houden, zij het met vrezen en beven. De overheid zal daarnaar moeten luisteren en de eigen aard van deze boodschap moeten verdisconteren in haar beleid. Het kan nl. zijn. dat de stelling „kernwapens zijn geen wapens" militair gesproken onhoudbaar is. en het kan zijn. dat de these ..atoombommen moeten afge schaft worden" politiek gezien onuit voerbaar is, en de Kerk nochtans ge roepen is dat uit te spreken in de naam van haar Heer. Een deel „van de wereld" verwacht dat ook van de Kerk Maar nu; Als het om de verdelging van het onrecht gaat, is dan elk wa- ook het atoomwapen, niet geoor- Om man en paard te noemen: Moet het vrije westen zich niet met alle middelen te weer stelen tej>< J J- „Wil iemand met u rechten en uw hemd nemen, laat hem ook uw mantelzegt Jezus Christus, en weer klinken Zijn woor den in het verband van: de boze niet weerstaan. De Heiland voert ons hier naar de rechtzaak en wij staan op de plaats van de aangeklaagde. Volgens het Joodse recht mocht de schuldeiser het (nacht)hemd van de beklaagde als onder pand opeisen. Hij mocht het echter niet 's nachts houden. Maar het was dan de gewoonte dat de schuldige 's nachts zijn mantel ah onderpand moest afstaan. Nu zegt Christus: Ah het ene geëist wordt, geef het andere ook. Hier wordt niet over de schuldvraag gesproken, maar Christus zegt wel dat als er sprake is van schuld aan onze kant wij die schuld ruiterlijk moeten erkennen. Het grote gevaar in onze samenleving is dat wij niet willen uitkomen voor onze fouten. Wij proberen ze te verbergen. Wij hebben niet graag dat de mensen ons zien zoah we echt zijn. We proberen zo graag onze geestelijke stand op te houden. De bijbel noemt dat gevaarlijk. Ziet naar Christus. Hij had geen schuld. Hij was zondeloos. Maar Hij heeft niet geschroomd, onze schuld op Zich te nemen en voor ons een vloek te worden. Dubbelzinnig de de monie van het communisme? Heeft de Kerk daarin dan geen boodschap? Overwinning Men kan de Marxistische mensbe schouwing volstrekt onaanvaardbaar achten, maar toch aan diè kant nen mensen, die evenzeer hunkeren vrede als wij en van wie een groot aantal diep verbonden ls met het even- gelie van Jezus Christus. En achten nu Christus onmachtig om Kerken christenen tezamen, in alle delen der wereld te brengen tot een gemeenschap pelijk gebed om gerechtigheid en vre de? Want aldus eindigde ds. Dijekmees ter, daartoe worden wij bij ons ant woord op de uitdaging van het anti-mi litarisme het eerst geroepen: tot ge loof in de eindoverwinning van Gods Koninkrijk. Hoe sterker dat geloof, des te sterker ons bolwerk tegen alle de monische machten van deze aarde, des te overtuigender ook het spreken der Kerk ten aanzien van de onaanvaard baarheid of aanvaardbaarheid der kern wapens. des te groter dan tevens de bereidheid van de christenen om de vrijheid van mens en maatschappij op verantwoorde wijze te verdedigen. In de morgenvergadering werd het huishoudelijk gedeelte afgewerkt. Ook dit jaar werd het hoofdbestuur weer met geschenken verwend. De afde ling Zeist kon de penningmeester nog een bedrag van 4000 overhandigen als slotresultaat van enkele aktics. En mejuffrouw Broekhuyzen, propa- ganddleidster van Zuid-Holland, deed de verheugende mededeling, dat in die provincie 731 nieuwe leden zijn gewonnen (met een totaal bedrag aan contributie van 1747), terwijl zij voorts de penningmeester J 50 van een bijzondere aktie kon over handigen en 250 aan obligaties. Jaarfeest Zeister zending Ds. S. O. Meeuwes heeft, in zijn functie als algemeen secretaris van het Zei6ter Zendingsgenoot schap, op het jaarlijkse zendings- feest van het genootschap, be kendgemaakt dat de verhouding van de Surinaamse Broederge meente en de Broedergemeente te Zeist dit jaar zal veranderen. De Surinaamse tak krijgt een zelfstandige status, voor kerk en zending. Voor deze bijeenkomst die woensdagmiddag in de kerk van de broedergemeente te Zeist werd gehouden was ook grote be langstelling van buiten de kring van het zendingsgenootschap. Het woord werd onder meer ge voerd door prof. dr. J. M. van der Linde, ds. J. L. Leestemaker en dr. H. J. Maarleveld. De beslissing van dit partnerschap kan nog dit jaar door de oudstenraad der Broedergemeente worden verwacht, zodat bij het volgend aendingsfeest daar van de resultaten te vermelden zullen zijn. Een der consekwenties van het als partners gaan optreden zal voor beide kerkformaties betekenen dat zij geza menlijk het zendingswerk dat zovele eeuwen geleden daar is begonnen, ter hand zullen nemen, een Immense taak, want de velden zijn wit om te oogsten, ook in dit deel van de wereld. Overigens kon ds. Meeuwes nog blfjde geluiden doen' horen: het werk ln Nederland, het thuisfront, kon ook in het afgelopen Jaar weer worden uitge breid door aantrekken van enkele Suriname Comité in Den Haag waar veel werk wordt verzet voor het medische en sociale aspect van .bet cendlngswerk; de steun van Simavt, en ook vooral de steun van het Idenburgfonda dat speciaal de zendlngsarbeld onder de Javanen be hartigt. Uit het jaarverslag bleek ook dat de ïtwikkeling van het Prot, Chr. Onder wijs in Suriname evenwel geen gelijke tred houdt met de bevolkingsaanwas en waarvoor alle krachten moeten worden Langdurig heeft de generale sy node van de Christelijke Gerefor meerde Kerken zich bezig gehou den met voorstellen inzake het jeugdwerk, haar voorgelegd door de terzake benoemde deputaten. De synode werd gevraagd uit te spreken, dat voor de juiste functione ring van het jeugdwerk de benoe ming van een vrijgesteld jeugdleider en de stichting van een Jeugdcen trum noodzakelijk is. Hiervoor zou dan eenmaal een bij zonder beroep op de offervaardigheid van de kerken gedaan moeten worden, op voorwaarde dat de Jongeren ook zelf de nodige activiteit moeten ont plooien. Aanstonds bleek dat de synode zo met geheel afwijzend dan toch aarze lend stond tegenover deze voorstellen. Sommige leden, van wie ouderling M D Slafleu te s-Gravenhage een woordvoerder was. geloofden ni:t dat de behoefte aan een jeugdcentrum zo {root is. nog daargelaten dat i« oop van een gebouw misschien weinig kans van slagen heeft, gezien de stormloop van grote bedrijven J op dergelijke gebouwen. Althans neer men het op een enigszins traal gelegen plek wil hebben. Wat de jeugdleider betrof: hier de vraag waarom dit speciaal een do minee moet zijn, zoals was /oo.'ge- steld. Terwijl men reeds zoveel vakan te gemeenten haeft. Meer van principiële aard was he verzet van prof W. Kremer te Apel doom. de synode deze (Van een onzer verslaggever») In tegenstelling tot de jeugddeputa- ten en de rapporterende commissie meende prof. Kremer dat deze zaken gelijk liggen met landelijke acties voor kerkbouw of voor de Theologische School. Hierbij sloot prof. dr. J. van Gende- n te Apeldoorn zich aan. met dien verstande dat hij de zaak van het eigen centrum wat anders zag De sy node zou voor dit doel deputaten kun- machtigen voor eenmaal een «x tra beroep op de kerken te doen. (Aangaande de benoeming van een predikant tot Jeugdleider, merkte de rapporteur der commissie, ds. J. Brons te Bunschoten, op dat men hierbij o a. het voorbeeld van de hervormd-gei e- formeerde Jeugdbonden voor ogen had. Deze hebben in dj. A. J. Jorissen eer vrijgesteld predikant. Voorts verkregen zij te Bilthoven een eigen bond3cen- trum). Het was da. J. H. Carller te -tam pen. zelf een Fakkeldrager naar hij aeide, die aan de synode duidelijk maakte op welke wijze dit werk was ontstaan en hoe men ln de kampen tal van Jongeren had weten op te vangen. Diverse Jongere chr.-geref. predikanten hebben zich graag aan dit werk gege ven. De voorzitter van jeugddeputaten. ds. I. de Bruyne te Rotterdam, achtte het niet reëel dat men. als er in enige arbeid uitwassen zijn, het gehele werk zou veroordelen (in vijfentwintig plaat selijke kerken wordt niet meer geco;- lecteerd voor het jeugdwerk) en allen, die leiding geven fn een bepaalde hoek te zetten. Deputaten konden toch moei lijk particulier werk als de Fakkeldra gerskampen verbieden. Op voorstel van praeses ds. J. H. Velema gingen de voorstellen naar de commissie terug, die aan de hand van talrijke stemmen hierover, en geadvi seerd door prof. Kremer. nieuwe stellen zal formuleren. Bij het kernwapen treedt een funda mentele dubbelzinnigheid aan de dag. Geen mogendheid kan openlijk uitspre ken, dat zij niet van plan ls, als het moet. er ook gebruik van te maken. Maar geen mogendheid kan er gebruik van maken zonder daarmee zichzelf aan vernietiging prijs te geven. Maar ls het kernwapen dan nog wel een wapen? Kan iets als wapen worden aangemerkt, als het volkomen onbruikbaar is voor het bereiken van enig doel, Want, aldus ds. Dijekmeester, we gaan nog altijd uit van de veron derstelling, dat in deze nog niet verloste wereld het oefenen van geweld, ook naar bijbelse normen, geoorloofd kan zijn. Maar nu komt onvermijdelijk het dilemma of Juist die mogelijkheid van geoorloofd wapengeweld en onrecht te bestrijden niet dwingt tot het onder scheiden van geoorloofde en niet-geoor- loofde middelen daartoe. De Kerk heeft het verleden nooit aangedurfd zich hierover duidelijk uit te spreken, maar dat mag haar er niet van weer houden dit thans wèl te doen. (Advertentie) Kampen Twee predikanten zich herinneren zal. heb- -lyj 11 z .2' nit INoordbrabant naar concilie Zoals men zich herinneren zal. heb- ban slab waaraan velen uit bet jeugdwerk deelnemer. moeilijkbeden voorgedaan. Onder invloed van de z.g. ..Noorse broeders", een Pinkztergroep. (Van i onzer correspondenten) zijn daar van de leer der kerk afwij kende gevoelens geconstateerd. De commissie ter synode was dank- ,j bezig het ibaar voor de waakzaamheid der jeugd- Jeugdwerk 'e verkerkelijken Laat men deputaten. ofschoon zij het betreurde het initiatief vsn de Jongeren niet do- dat in de formulering van methode en der. adviseerde h;i doel van het fakkeldragerswerk toch Wanneer de nood.-aak van een vrij- nog een tendens ligt van een metho- gesteld jeugdleider en een eigen een- dlJtlsche bearbeiding van de Jeugd. trum m d.or de jeugd gevoeld wordt Daarom stelde de commissie de ay- Noordbrabant en Limburg zal /ij zelf wegen vindon oro tot aan- node voor uit te spreken, dat „gezienkanten verzocht als waa stelling van een dergelijke functionaris de ernst van de ongeregeldheden dieaantal weken rvaar Rome over te gaan en tot aankoop van een zich in het fakkeldragerswerk hebben Z1jn ds J. Spoelstra van centrum Men moet de ^onjeren n:et voorgedaan, dit werk naar zijn eerste ds A. T Besselaar Geroepen wat de huid ook deert of ontsiert helpt PUROL Ds. J. F. van Hulsteijn overleden In de leeftijd van 82 jaar is te Apel doorn overleden ds. J. F. van Hulsteijn, gereformeerd emeritus predikant. Ds. Van Hulsteyn werd in 1879 te Tiel geboren. Hij bezocht de Theologische Hogeschool te Kampen en werd in 1904 kandidaat. Hij diende achtereenvolgens de gemeenten te Langerak. Waarder, Terneuzen en Mid- delstum. Hij ging in 1945 met emeritaat. Daarna diende hij als hulpprediker de ;emeenten te Apeldoorn. Oldebroek en loornspijk. Ds. Van Hulsteyn heeft zich tijdens zijn periode in Middelstum Kand. A. Hofman wordt missionair predikant onder oosterlingen ingespannen. Ds. Meeuwes besloot *ijn overzicht met het uitspreken van gevoe- lens van dankbaarheid dat de zending althans in dit deel van de wereld zonder ernstige moeilijkheden of crises kan door gaan. Prof. dr. J. M. van der Linde, voor zitter van het Z.Z.G. had tevoren deze, als altijd enthousiaste, bijeenkomst geo pend. In een korte beschouwing wees de ze hoogleraar erop dat het werk steeds tot meer krachtsinspanning noopt; onder an dere komt dit tot uiting in de begro tingen die elk jaar groter worden. Hij zou voor wat de financiering van het zendlngwerk al tevreden zijn met b.v. een kwart procent van de rente die en kele bedragen (onderdelen) van de rijks- 'groting van ons land te zien geeft! Voor deze bijeenkomst was ook be langstelling van buiten de kring van het Z.Z.G. Prof. v. d. Linde heette o.m. wel kom ds. H. A. Wiersinga, die namens het Ned. Bijbelgenootschap en als best ereformeerde zending aan wezig was; ds. A. Bikker chr. geref. zen dingspredikant vertegenwoordigers van de Luth. Zending: de doopagez. zending van de diakonessenhuizen uit Utrecht 1 Gouda. Hospitaal In de middagbijeenkomst luisterden de zendingsarbeiders naar enkele medewer kers die met verlof in Holland aanwezig zijn of na genoten verlof weer naar Su riname vertrekken. Zuster M. Schut, dia cones te Paramaribo vertelde van haar diaconaal sociaal werk in deze stad. Ds. J. L. Leestmaker, jeugdpredikant in Pa ramaribo gaf een uiteenzetting van de werkwijze van het jeugdwerk daar. en vertelde daarbij dat in het Caraibische gebied een nieuwe organisatie op jeugd- gebied sterk groeiende is: de ,3oy3 Bri gade". Vooral het werk onder de op groeiende meisjes vereist veel inspan ning, waarvan het belangrijkste is dat deze jeugd deel krijgt aan de toekomst in Christus. Dr. H. J. Maarleveld, arts van hef Prinses Juliana Zendingshospitaal in Ks- bel maakte bekend dat dit ziekenhuis, dat in oktober a.s. 15 jaar zal bestaan, ge- heel ontruimd zal worden ln verband met de uitwerking van het zogenaamde Brocopondoplan: het staat midden op de plaats waar een enorm stuwmeer komt, zo groot als de provincie Utrecht. Even wel, het nieuwe hospitaal, aanvankelijk nog wat kleiner dan het huidige, li jongstleden zaterdag ln gebruik geno men. Dr. Maarleveld hoopte dat het aan tal Surinaamse verpleegsters, dank zij een intensieve opleiding ln Nederland, binnen niet te lange tyd het verpleeg sterskorps zal kunnen komen versterken. Later ln de middagbijeenkomst werd afscheid genomen van zuster Boukje Bult huis, directrice van het kinderhuis Le- liendaal en mevrouw D. Koning, ana liste van het Joh. King Zendingshospi- ons land heeft de kerkeraad gereformeerde kerk van Leiden beslo ten, kandidaat A. Hofman, wonende Boerhaavelaan 7 te Leiden, te beroe pen tot missionair predikant als opvol ger van ds. W. Fijn van Draat. Kandi daat Hofman, die na zijn studie aan dt Theologische Hogeschool te Kampen een leidende functie vervulde in d< NCSV, is sedert 1 septerrtber 1961 werk zaam als hulpprediker in de arbeid on der studenten van niet-westerse afkomst, en heeft intussen aan het zendingsse minarle te Baarn met gunstig gevolg het zendingsexamen afgelegd. Mede na mens een tiental classes en achttien ker ken. die onder het bovengenoemde de- putaatschap ressorteren, wordt dit be- verdienstelijk gemaakt voor het evange-1 roep door de kerk van Leiden uitge- lisatiewerk te Kantens. Door zijn toedoen bracht, aan welke kerk ds. Hofman als kon er in die gemeente een gerefor- predikant met bijzondere opdracht wordt meerde kerk worden geïnstitueerd. 1 verbonden. taal i Stoelmanseiland. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Middelharnis (toez.): C Baas te Haaften; te Woudenberg (toez,); P J. Bos. te Sprang. GEREF. KERKEN Beroepen te Leiden tot missionair predikant voor arbeid onder studenten van niet-westerse afkomst: A. Hofman, kandidaat te Leiden; te Colijnsplaa: (Zeeland): W. van Rheenen, kand. Rheden; te Assen (4e pred.plaats): - Veeneman, te Amersfoort GEREF. KERKEN (VRIJGEMAAKT) Beroepen te Gramsbergen-Lutten: D Berghuis, te Grootegast. Aangenomen n. Grand Rapids (USA): H. van Tongeren, te Leeuwarden. (Advertentie) Door de tingel varen in bonfe mengeling de - - - ---r. schepen. Ze toeteren onophoudelijk, want ze Rome te vertrekken om daar lij-rnoeten door de brug. die dan nog zo laag is van'nï «nTvan ££52! «V» de plotst-gebodemde schuit er niet van de gang van zaken Zojuist hebben r „i w;» de deputaten voor de evangelisatie en je krijgt kerkcollecte! synode goede Opzet wel moet worden voortge-1 hebben Kan. Het urg en Eindhoven. Zij hun kerkcraden verlof ge zet. echter daarbij in zijn geheel in kregen om op drie laatste zondagen vi de jongerenbond dient te .->ktober afwezig te zijn. Deze predikan ten hebben inmiddels al I .vorden geïncorporeerd en onder lei ding van deze bond dient te worden gesteld". Het was inzonderheid ds. M. Baan te Zeist, die in de Fakkeldragerskam- - pen een groot gevaar zeide te zien Wel heeft men de uitwassen afgesne- I den. maar de haard van infectie is n;ct gedoofd. Ds. Baan wilde een voor- stel indienen, waarin wordt uitgespro- j ken dat het jeugdwerk zich distan tieert van de Fakkeldragerskampen. Prof. Kremer adviseerde de vorm van jeugdwerk, zoals in de kampen geschiedde, voort te zetten maar net kampwerk te ontdoen van de besmet te naam Fakkeldragerskampen. Het vroegere jeugdwerk doet het niet mter. In de aanpak van nu zit een goed ele ment. Daarom moeten de nieuwe vor-alag dood. katholieke zijde alle mogelijke mede werking toegezegd gekregen. Zij gaan dus niet als waarnemers naar bet con cilie zoals de oud-katholieke hoogleraar prof. Maan die zijn kerken daar offi cieel zal vertegenwoordigen en als waarnemer door de Rooms Katholike Kerk erkend is. Zij zullen in een vol komen onofficiële positie staan tegen over het concilie. Oo de provinciale weg in Uitgeest s gisteravond de 30-jarigè mevrouw V. Egmond-Kloots uit Uitgeest verongelukt, toen zij op de bromfiets van het rij wielpad de autoweg overstak. Zij werd aangereden door een busje en was op onderdoor kan varen. Laat staan al die hoogge bouwde. hoog getuigde, hoogoogeladen turfsche pen, vrachtschippers, pleziervaartuigen, jach ten en stoombootjes. Het is heel de dag één ko men en gaan, want we leven nog in een tijd, die niet de lusten en lasten van het autoverkeer kent. Wie reizen wil moet varen. Gaat de jonge lingsvereniging dat éne dagje per jaar uit u-ant in het boerenland is de hele vakantie des tijds precies vierertfwintig uur lang men huurt een boot. Verhuist een familie van dorp' naar stad de meubels komen per boot, want je vertrouwt die liever niet toe aan de nog al gr.mmele bodewagens en de enorme tapissières zijn nog niet uitgevonden. Wil je op de marktdag wat vee kopen, je scheept je in op 'n snel vaar tuigje en de scheepsknecht tutert op de terug weg zijn vrolijk liedje: „Moeke, zet de koffie klaar, snikke komt ran Stad!" R. 7.17. 1579. 19 sept. O, die schepen. Niet alleen hun bouw en last is zeer uiteenlopend. Vooral gevarieerd maar ook zeer boeiend zijn hun namen. Daar zijn de familiezieke exemplaren, die steevast zonen en dochters ver noemen: de „Antje Jantje Jantina", de „Kornelis". Daar zijn dc schuiten, die kennelijk aan hele fami lies toebehoren en dat in hun naam tot uiting bren gen. zoals „De Vijf Gebroeders". De kerkelijk mee levende schippers schamen zich niet hun geloof te tonen: „Ora et Labora". „Op hoop van Zegen". Je kunt hele romans bedenken, als je enkel maar op al die namen let! Maar de romans beginnen toch pas goed. wanneer je oog krijgt voor de opvaren den. Onvoorstelbaar hoeveel mensen kunnen wo nen en leven ln een zo ogenschijnlijk piepklein roefje. Jarenlang hebben we ons thuis verbaasd en verheugd over het onmetelijke kinderaantal dat bij voorbeeld de „Jantje" herbergde, 's Zomers ging het nog: dan kon het kroost in de teil op het dek de zaterdagavondbehandeling krijgen die het be hoefde. Maar als de schuit 's winters voor onze wo ning vastgevroren lag in het ijs, was daar geen kijk op. Hoe ze dergelijke problemen dèn oplosten is ons altijd een raadsel gebleven. Maar wie weet. misschien zit er temidden van onze vele lezers wel een jongen of meisje van destijds, dat op die „Jan tje" is opgegroeid! Dan hoor ik dat nog wel. Maar dan opeens temidden van al die vaartuigen iets bijzonders. Ik hoor 'm in de verte al aankomen, want nu klinkt er geen scheepstoeter, maar een fanfare schalt over het water, en er wordt gezon gen. We staan meteen aan de walkant om het mirakel nauwkeurig op te nemen, zoals het daar om de hoek komt zetten, fleurig gepavoisseerd en met echt blijde mensen aan boord. Ze lachen, ze wui ven, ze klappen in hun handen, en dan zingen ze opnieuw. Versjes die je ook op school leert, zoals van het scheepje onder Jezus' hoede met de kruis- vlag hoog in top! kunt niet zeggen dat noch dat ze zich te buitengaan aan drukke gebaren Noorderlingen hebben de naam stijf te zijn eet onjuiste naam: ze zijn ingetogen. In elk geval dit wel een spiksplinternieuwe belevenis. Het schip moet als ieder vaartuig even wachten voor de brug omhoog gaat. Maar dan doel zich opnieuw iets vreemds voor. Want er komt een vrouwtje naar voren, dat gaat preken. We ver staan er weliswaar geen woord van, want het is eet chinees vrouwtje en ze kwettert als een mus. maar niettemin wordt één ding duidelijk: ze spreekt met diepe liefde over de Here Jezus. Dan gaat de brug op en de schuit vaart verder. Ik zie het nog. heb het nooit vergeten. En soms als ik het gevoel heb dat vandaag de verkondiging van de ene Naam voor miljoenen Nederlanders óók chinees geworden is. troost ik me met deze oude herinnering. He: geeft niet als men ons niet begrijpt want mer. begrijpt ons toch ondanks alle taalbarrières. Zoal-' ik het heilsleger-chineesje begrepen heb en haar al tijd dankbaar gebleven ben. Oók zij gooide stenen over het water en het werd brood dat zij vinder zal „na vele dagen"! Jammer dat je haar dat hier op aarde nooit kunt laten weten!

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1962 | | pagina 2