Uw probleem is het onze
Feestelijk afscheid van
de heer Ad Kuiper
Hoofdpijn
wen m mm
Dichter op de Parnassus
acteur onder liet volk
Een woord voor vandaag
Blijf op uw plaats en
bescherm zendelingen
Liturgie is organisch
verbonden met geloof
ASPRO
RYNBENDE'S
Pagina 2
6
VRIJDAG 31 AUGUSTUS 1962
ANDERZIJDS
GELOOFSGENEZING
Over het onderwerp „Geloofs-
genezing" schrijft de ziekenhui*-
predikant J. J. P. Valeton in
„Hervormd Nederland" onder
yOKLS VELEN uwer wel bekend.
heeft de synode begin 1959 een
rapport voor de Raad voor Kerk
en Ziekenzorg gepubliceerd, geti
teld: Vragen rondom de gebedsge
nezing. Op verzoek van de synode
heeft nu een van de samenstellers
van dit rapport, ds. A. Hijmans.
een boekje uitgegeven, waarin hij
de inhoud van het rapport uitge
werkt en beter leesbaar gemaakt
heeft voor de gehele gemeente. Dit
boekje draagt tot titel: Geloofsge-
nezing.
Nu is het niet de bedoeling dit
geschriftje hier te bespreken, maar
wel om naar aanleiding van het
verschijnen ervan de zaak zelf
nog eens aan de orde te stellen.
Toch heb ik bewust vermeden de
geloofsgenezing in de titel van dit
artikel te noemen, omdat het mijn
stellige indruk is dat deze bij ve
len in discrediet is.
Geen wonder. Nauwelijks immers
was er in de jaren vijftig enige
belangstelling Vcor de geloofsgene
zing gegroeid of enige befaamde
evangelisten trokken de zaak totaal
scheef. Alsof zij Jezus zelf waren,
meenden zij de ziekten te kunnen
uitbannen en waar deze niet we
ken. werd dit aan gebrek aan ge
loof bij de patiënten geweten. Goed
bedoeld, was dit toch een onbarm
hartig bedrijf.
Sloegen de evangelisten naar de
ene zijde door, naar de andere trof
ook de gemeente blaam door haar
veelal berustende houding tegeno
ver de zieken: Het is vreselijk dat
u ziek bent en lijden moet. maar
zo is het blijkbaar Gods wil. u moet
er maar in berusten. Zo klonk het
vorige eeuw ook tot de maatschap
pelijk misdeelden: u moet maar in
uw armoede berusten!
Tegenover de nood van de ziekte
1* door de neutrale medische we
tenschap een machtige activiteit
ontplooid, die prachtige successen
opleverde. Wat deed de kerk?
Het is geen wonder, dat de dok
ter voor de zieke de man geworden
is. die alleen beslissende woorden
spreken kan. En de predikant? O.
dat is een vriendelijke man. die
liefdevol luistert. gewaardeerd,
maar zijn woord komt de meeste
patiënten weinig terzake voor, hij
is immers niet rechtstreeks betrok
ken in de strijd tegen de ziekte,
een gewaardeerde verschijning,
maar ten slotte toch een gewaar
deerde buitenstaander
Wanneer we de evangeliën lezen,
dan is duidelijk dat Jezus wel al
lerminst een buitenstaander was in
de strijd tegen de ziekten. De zie
ken stroomden naar Hem toe en
H.'j genas hen. Ook de discipelen
kregen de belofte dat hen. bij hun
prediking, deze tekenen van het ko
mende Koninkrijk vergezellen zou
den en zo geschiedde het Nu hoor
ik zeggen: wat brengen de voor
gangers der tegenwoordige gemeen
te er dan toch maar bitter weinig
van terecht. Ze behoorden in een
nerk geloof in Jezus' beloften, mee
te worstelen tegen de ziekten, de
zegen zou niet uitblijven, veel won
deren zouden er geschieden!
Zo eenvoudig als de zaak hier
wordt voorgesteld, is hij stellig niet.
maar ik ben er anderzijds van
overtuigd, dat er een kem van
waarheid in deze gedachten ligt.
Ook voor de tegenwoordige voor
gangers zijn er. in de naam van
Jezus, meer mogelijkheden. Juist
ook in de directe strijd tegen de
ziekte. Maar. ach arme. wie zijn
Veel te weinig wordt beseft, hoe
zeer ook de predikant deel is van
de hem omringende gemeente. Hij
is voorganger, maar het geestelijk
leven van zijn gemeente heeft ster
ke invloed op het zijne.
Ik ben er mij smartelijk van be
wust. ik mag hier alleen voor mij
zelf spreken, dat lk tegenover de
zieken tekort schiet. Christus heeft
veel rijker beloften gegeven dan er
tegenwoordig tot openbaring komen.
Hij gaf ze echter aan de gemeente
als gehéël, de ..tekenen" kunnen
we alleen verwachten in het kracht
veld van het geestelijk leven der
gehele gemeente. Het is daar
om dat ik als ziekenhuispredikant
een krachtig beroep doe op u. ge
meente, om toch werkelijk met de
geloogsgenezing bezig te willen zijn.
Directiewisseling op De Witte Hei
Ir. J. Bulens
ijn laak
van hem over
„Toen na de oorlog het Gere
formeerd Jeugdcentrum werd op
gericht, was dat niet zo moeilijk. JXCU1Z
Veel zwaarder viel het een direc
teur te vinden. Het werd Ad.
Kuiper en dit was een goede keus.
De zaak van het Gereformeerd
Jeugdcentrum hield hem dag en
nacht bezig. Hij is er in geslaagd,
nieuwe gestalte aan het jeugd
werk te geven. Ja, hij bleek een
der beste ambassadeurs van het
Van een onzer vcrslaggeve:
jeugdwerk te zijn."
Deze woorden kwamen uit de mond
van de heer Jacq. de Smit te Goes,
voorzitter van het Gereformeerd.
Jeugdcentrum „De Witte Hei" te Huis
het G.J
plaats had.
Dit gebeurde i
die donderdag aldaar
De
bestuursvergadering van dit instituut
was. Al deze vergaderingen werden
trouw bijgewoond door de thans aftre
dende directeur. Maar aldus de heer
De Smit nooit is er een kwaad woord
tussen bestuur en directeur gevallen.
(Advertentie)
Jeugdfestival te Velp
(Van een onzer medewerkers)
Het Velpse jeugdfestival geeft
dit jaar verschuivingen te zien in
de groepsverhoudingen: er zijn
aanmerkelijk meer jongens deze
keer dan vorig jaar, hoewel de
meisjes nog altijd vier maal in
Ook buiten gereformeerde kring
genoot de heer Kuiper waarderingI
Dat bleek uit liet getuigenis van de'
heer P. A. van der Mey, die uit
naam van de afdeling jeugdvor-
ming van het departement van on
derwijs het woord voerde. Hij ty
peerde de heer Kuiper als „de grij
ze emimentie. die alle draadjes
van het gereformeerde jeugdwerk
in handen had
weer gelukte nieuwe vormen voor
het jeugdwerk te bedenken."
ten. Daarvoor had hij de Navo in
den moeten benaderen...
„Als hij er in s.aagt straaljagers t
ten spreken, dan zal het hem zeker luk
ken de jongens en meisjes te laten spre
ken". veronderstelde de heer De
Smit.
Ir. Bulens zette in enkele woorden
zijn plannen uiteen. Vooral drie zaken,
kerk en jeugd betreffende, lagen hem
na aan het hart: de kadervorming, de
gemeentevorming en de houding van de
christen ten opzichte van de welvaart.
Hart bij de jeugd
Nieuwe wegen
Dr. J. L. P. Brjnts te Emmen, voor
zitter van de Bo i voor Geref. Jeugd
organisatie en als zodanig ook bestuurs
lid van het G.J.C., noemde de heer
Kuiper „niet revolutionnair maar ook
niet conservatief". Hij was een chris
ten. die eerbied had voor het verleden
doch die tevens openstond voor nieuwe
wegen in het heden.
Het echtpaar Kuiper is kinderloos ge
bleven. „Maar voor hoevelen vroeg
dr. Brants zijn julHe vader en moe
der geweest. Jullie hebben ve'e geeste
lijke kinderen!"
Heeft bidden zin? Soms lijkt het wel alsof het gebed wonderen
verricht. En dan weer lijkt het alsof de hemel gesloten is en
we roepen met de psalmist in psalm 88: „Maar ik roep tot U,
o Here, des morgens komt mijn gebed voor U." Deze woorden
worden zelfs herhaald. Hier is een man in nood. Hij bidt, zoals
hij geleerd heeft te bidden, maar het is alsof God zo ver weg
is: het is alsof God Zijn aangezicht voor hem verbergt.
Wat raken wij gauw in de put als onze gebeden schijnbaar
niet verhoord worden. Wat zeggen we dan gauw: Heeft bid
den wel zin?" En we vergeten dat de zin van het gebed niet
ligt in de verhoring. Eigenlijk is die verhoring nog niet eens
zo belangrijk. De zin van het gebed ligt in de gemeenschap,
het contact met God. Gebed is geen „memo" voor de hemel
maar een gesprek met God.
In Hebreeën 57 lezen we hoe Christus bad „onder sterk ge
roep eh tranenaan Hem, die Hem uit de dood kon redden".
Heeft God Hem van het kruis gered? Neen. Maar toch lezen
we: ,JIij is verhoord uit de angst." De gemeenschap met God
openbaarde Hem de wil van God, de overgave aan die wil
bracht rust. Zijn gebed werd niet letterlijk verhoord, maar
was niet zinloos!
7 j'uju gucuc vuci sudi; er is ecmer
getal overheersen; het aantal ook reden te zeggen dat de dichter nog
scholieren van protestantse huize alHM 'e ««->—> :>-
is gestegen van een schamele drie
procent naar elf en de opmerke
lijke rooms-katholieke dominatie
(vorig jaar in de zestig procent)
is er niet meer. Op het totaal
maakt het aantal rooms-katholie
ke scholieren iets minder dan
vijfendertig procent uit.
ofschoon zyn thema min of meer
baken was op het terrein van de gods- 1
Het festival trok gisteren opnieuw naar
buiten, opnieuw zaten de drommen
rondom de dichters, die het kasstuk van I
dit kunstsymposium zijn. Men zou daar- i
uit kunnen opmaken, dat de dichtkunst j
met de Nederlandse middelbare school- 1
jeugd op goede voet staat: er is echter 1
altijd is omgeven met een wonderlijk
waas van hoogheid die zelfs volwassen
meisjes betovert. Eigenlijk is dat vreemd
aan de geloofsartikelen van het festival,
dat principieel is gericht op de verklei
ning van de afstand tussen de kunste
naar en het publiek. Het festival wil de
„kunst" gewoner maken, voor iedereen,
algemeen toegankelijk stellen, verschoond
van vele eeuwen vooringenomenheid en
bij die opvatting past moeilijk persoon
lijke adoratie.
Gisteren trok de man die zichzelf
Op dit afscheid met installatie vo.gde
een receptie die door een paar honderd
werkers uit de jeugdsector in de gere
formeerde- en andere kerken bezocht
werd alsmede door velen die op ander
terrein met de heer Kuiper contact had-
Kwam de jeugd er zelf niet
aan wie het steeds i Pas? Jazeker. In de morgenuren
op het terrein van „De Witte Hei een
ieugddéfilé. Jongeren uit alle provincies
kwamen gewest-gewijs hun opwachting
maken bij het echtpaar Kuiper, daarbij
iets kenmerkend „provinciaals" aanbie-
Dan volgde onder reeie van jeugd-
consulent Maarten Hijkoop te Utrecht
een spei door jongeren uit de Dcrr
stad. Op kom sche wijze werd daar'o,
de tachtigjarige vrijheidsstrijd in
beeld gebracht. Een gevleugeld woord
van Ad. Kuiper was namelijk: „We
hebben een vrij jeugdwerk, want on
ze vaderen hebben tachtig jaar voor
de vrijheid gevochten!"
De parodie eindigde met de vraag
„wat doen we met de vrijheid?", waar
na het Jeugdwerk en deszelfs be
stuurders met hen typerende span
doeken kwamen opdraven. Het einde
was een yell: Kuiper, Kuiper, 't hele
stel dankt u. dankt u. dankt u wel!
Deelnemers
Uit naam van de 75.000 georganiseer-
de jongeren bood men in de vorm van
poppenhuismeubels de inrichting van
het studeervertrek in des heren Kuipers
nieuwe flat te Utrecht aan. gevolgd
door een album met de namen van alle
deelnemende verenigingen.
De heer Kuiper hield daarna een
speech, waarin hij o.a. opmerkte: ,.Ik
zou dit werk nooit gedaan hebben als
jullie niet het hart van dit werk ge
weest waren. Bij al wat ik deed heb ik
telkens de jongens en meisjes
ogen gehad, want het ging
Kanselboodschap kerk op Nieuw-Guinea
(Van onze kerkredactie)
Opnieuw heeft de Evangelisch
Christelijke Kerk van Nieuw-
Guinea een kanselboodschap ge
richt tot haar leden. Ze roept
daarin ieder op om op zijn plaats
te blijven, om de rust in de samen
leving te waarborgen en de aan
wezige zendelingen te beschermen
en niet weg te jagen. In de bood
schap wordt gewezen op een vori
ge kanseluitspraak die handelde
over de mogelijke spanningen tus-
Advertentie)
De heer Brants schonk het echtpaar
Kuiper namens de organisaties een an
tiek kastje. Daarop volgde als geschenk
van de jeugdconsulenten <„u was de
consulent der consulenten") bij monde
lt hebben of hl) bed «tieten tegenover i jare„ voer de middelbare scholen hon
rooms-katholieke of protestantse jeugd, derden opvoeringen heeft gegeven var.
commedia I
Groot gereformeerd congres
i jullie."
Mede door het prachtige weer slaag
de daarna ook het ontspanningspro
gramma voor de jongeren. Het geheel
van de dag was voor de heer Kuiper
en het gereformeerd jzugdwcrk bijzon
der feestelijk.
Geneesheer-directeur
benoemd voor
ziekenhuis Amstelveen
In verband met het plan van de
stichting Diakonessenhuis Amstelveen op
l.*. D relatief korte termijn reeds tot de bouw
dell'arte. Erik Vos zat midden in de I i geJ Rotterdam, die met de van een overbruggingsziekenhuis te
kring, maar op een nauwelijks opvallende t er R" samengewerkt bij net komen als voorstage van de opzet van
plaats en dat typeerde de situatie. samenstellen van de bundel „Zing. hct uiteindelijke Amstelveense diakones-
Hy^wil met zijn toneelkunst temidden I 1 senhuis. is dezer dagen als geneesheer-
verkeren, niet er boven I e<*" r 5j
- VI
i de
stukken uit de school i
het instructieblad „Schering
geheel gevuld met bijdragen var
consulenten over de heer Kuiper.
Compositie
De componist-musicus Laurens
verheven zijn. Geheel tegengestelde
situatie, een eind verder op het gazon.
De dichter Guillaume van der Graft
ook' te midden van een groep, maar ver
kerend op enige afstand van de hem
omringende jeugd. Hier het voorbeeld
van een man die door het woord ver
heven is. die stellig met tegenzin, boven
/Van Pen nnrpr medewerkers) lEn he*- 15 "u de liturgie die daarvoor de .ö,ar°
t °nl" erkers |moBlukhefcn Die «4,o v.n de 1'"""j"? k*"«1
rgemeente op Gods Woord kan tot
Op de conferentie van de ge- ikomen in schuldbelijdenis, gebed,
reformeerde studentenverenigin- prijzing. gebruik van de sacram
- j;offerande, gemeenschap onder elkaar
gen en reünisten-organisaties die dienatbMao^ de wireld.
de naam draagt van Groot gere-Voorts pleitte prof. jonker
1 h»*"irtel van oude rechten.
expressie van het geloof is, moet
die
™eente op Godswoord'kS"otV"i'u^| *~r,d.e on«rmUdpiijkerwïji
-• «hed lof- P'aa,s waar de dichters meestal ver-
de sacramenten I *o«v<?n- de Parnassus. Hij werd naar die
'plaats door een aantal culturele klip
geiten gevolgd maar ze kwamen daar
pas later en in klein getal.
formedrd congres, da. te Lanteren
wordt gehouden heeft gisteren de de gemeente de schuldbelijdenis, de lof-
hervormde hoogleraar prof. dr H. eJWjJ"
Jonker gesproken over het onder-hardop kunnen zeggen of zingen en meer
werp „Samenkomst en eredienst
van de gemeente. Hij stelde in r.uae traditie van de oerchristelijke kerk
ringenmwm~
iMXM binding daAraan.
geloof van de gemeente. Dit is
VOOr een rechte functionering van gezinsverband binnen de gemeente. Ten
het orootste belane flottc moet het dienstbetoon aan de
net grootste Deiang. naaste binnen en buiten de gemeente
De liturgie ru.l immer, op dogmatische eer een waarlijk offer beWtenen. De
vmSondemtelllngen en i, go een vorm tarnt nam.luk uit het dienen
van geloofsexpres, e Om de problemen buiten de nerk
ri i- -in komen ooduiken bespreken Ge\raagd naar wat hij dacht over de
a' f T^w-r aan bii een dis- Jeugd In de kerkdienst, rei de hoogleraar,
in 193» tussen dr O Noordmans dat hem het volgende beeld voor de geest
„pof -I- r. van rirr I eeuw stond. In een zijvleugel Tan de kerk ztt-
In het Nieuwe Testament wordt het ten dekindwn tot 12 jaar.
SSSnï''d.TJÏr.lrir'SnïJw'Srd't.i
a'a. En Noordmini wil van klndaren aan brt bagtn vm. rijn.f rgk
hirruit da liturgie barirn Pr»f Jonker vamolim
awm ™^;naTa.ïa"ilk,''aTn1: va" kl. iC'.pan ondT
'a" ,ike'Uk" overeenkom't «prake i, J1™ b^~l V.
ven* Vander*Leèuw' .ï'be'.^'omT.t g'eVS",^,e»7°ajj."
bet JwatSint en nCl omge- de Jongeren haven
keerd.
De Utrechtse hoogleeraar wil
eredienst twee lijnen zie J
God uit: de verkondiging
i de tweede
Erik Vos. die enkele leden van zijn
gezelschap als gespreksleiders had mee
gebracht, stak een verdediging af voor
de autonome waarde van de toneelclub
waaraan, naar zyn opvatting, de waarde
van de acteur onderworpen moet
worden gemaakt. Hij deed uitdagende
op de plano ten gehore bracht.
De heer Kuiper zelf aan het woord
komende, sprak zijn dank uit tot de
God die zijn leven leidde en de velen,
die hem begeleidden. Hij tekende zich
zelf als een overgangsfiguur, staande
tussen de generaties. Hij had de garde
van Vonkenberg nog gekend (ds. J. E.
Vonkenberg stichtte 75 jaar geleden de
gereformeerde jongelingsbond) maar
het kende ook de generatie van Lam
mens (drs. G. N. Lammens, de tegen
woordige voorzitter van de Bond van
Geref. Jeugdverenigingen).
Maclilig man
De heer De Smit installeerde vervol
gens ir. J. Bulens te Hilversum als
nieuwe directeur van het G.J.C. „Gij
zijt een machtig man", begon hij. En
toen de omstanders verbaasd keken
uitspraken: Kunst moet niet al te ge- over zoveel lof voor iemand die nog be- j
makkelijk worden gemaakt, laat hetginnen moest. Aa n°
bouw van dit diakonessenhuis als advi
seur van de stichting op zal treden.
De heer Fieggen is sedert 1959 als
arts-radioloog gevestigd te Ede en ver
bonden aan het Julianaziekenhuis aldaar.
Na zijn artsexamen werkte hij enige
tijd als assistent bij prof. dr. B. G.
Ziedses des Plantes aan de Universiteit
van Amsterdam.
De opzet van het overbruggingszieken
huis is gebaseerd op een omvang van
circa 150 bedden. Men hoopt begin 1964
de eerste patiënten te kunnen opnemen.
O. Vansteenberghe
overleden
(Van onze kerkredactie)
In Lausanne. Zwitserland, is plotseling
...jspreken. Hij werd daar
gisteren begraven. Een gedachtenisdienst
zal zondag a.s. plaats vinden in de
gelische kerk, Staatsbladstraat 7 te
vanuit Amerika. Er werden overal
het land posten gesticht waarvan
vele reeds lang tot zelfstandige gemeen-
sen leden en ambtsdragers en
tussen groepen van de bevolking
als een gevolg van de politieke
ontwikkeling. In deze nieuwe
boodschap wordt nog gezegd dat
al is de overdracht van West-
Papoea geregeld de gevolgen van
de bestuurswisseling de bevolking
minder bevredigen. De brief ver
volgt:
Wij begrijpen dat er in de harten van
velen gevoelens van teleurstelling, on
gerustheid en onbehagen onstaan, ook
onder de gemeenteleden en de ambts
dragers van de Evangelisch Christelijke
Kerk.
Overal ontstaan reacties als gevolg van
deze momentele situatie. Er zijn groepen
die bang zijn voor andere groepen, de
ene haat de andere zowel persoon tegen
over persoon, groep tegenover groep, par
tij tegenover partij, volksgroep tegenover
volksgroep etc.
Het moderamen van de algemene sy
node van de Evangelisch Christelijke
Kerk is van oordeel dat het door deze
brief een beroep moet doen op alle le
den en ambtsdragers van de kerk, om te
denken aan het gebod van de Here Jezus
aan al zijn volgelingen: „Gij zult lief
hebben de Heer Uw God met geheel
Uw hart en met geheel Uw ziel en met
geheel Uw verstand" en „Gij zult Uw
naaste liefhebben als Uzelf" (Matth. 22:
37,39). Dit gebod geldt in aangename en
in moeilijke tijden, in tijden van vrede
zowel als in tijden van oorlog.
De ene-regering zal de andere opvol
gen, de ene leider de andere, maar de
samenleving van ons volk zal voortbe
staan. In Zijn leiding van de volkeren
vroeger en nu ook van ons volk veran
dert de Here God niet. Wij vermanen u
dat alle leden gewoon in hun werk blij
ven, zo ook de ambtsdragers op hun plaat
sen. Houdt u verre van de haat en van
datgene wat de samenleving in verwar
ring brengt. Weest een goed lid van de
Evangelisch Christelijke Kerk overeen-
komstig het woord van de Here Jezus:
„Gij zijt het zout der aarde". „Gij zi.it,
het. licht der wereld" (Matth. 5: 13. 14)
..Laat zo Uw licht schijnen voor de men-
sen opdat zij Uw goede werken zien en
Uw Vader, die in de hemelen is, verheer
lijken" (16).
Geo
21313,
20085.
gemeenschap
i België.
De werkers van dc zending en de kerk r T
van Nederland, Ambon. Sanglr, Kei, Ml- L
nahassa of Halmahera zullen doorwerken PI Den
in school en gemeenten voor de opbouw I
w». o- van de christelijke samenleving in ons I
ten zijn uitgegroeid. Op het ogenblik land, indien wij helpen hen te bescher- I
omvat de B.E.Z. de grootste protestantse men. Zü kwamen met geen ander doel
aar West-Papoea dan om het evangelie
verkondigen en terwllle van ons land
a volk, daarom moeten zU beschermd
.orden en moet hun veiligheid ln deze
tyd worden gewaarborgd. Laat iedereen
helpen opdat de rust in onze samenleving
blijft gewaarborgd. Bedenk dat wanneer l
alle werkers van kerk en zending, die tot Byka
een ander volk of volkstam behoren *olw. c
eggejaagd worden, voordat hun^opvol- uur nj
Mevrouw dr. E. A. A. Vermeer verbon- 1
den aan het pedagogisch instituut
werd benoemd tot lector in de pro-
paedeuse der pedagogische psycholo
gie en der ontwikkelingspsychologie
aan de Rijksuniversiteit te Utrecht.
G. Dekker werd benoemd tot lector
de Rijksuniversiteit te Utrecht in de gers
parodontologie.
zelf is.
dit alleen maar schade
Advertentie
,rertelde de heer
moeilijk zijn, zei hij. Het werd Smit dat ir. Bulens kans had gezien de
duidelijk dat die opvatting was ingc- sti-aaljagervliegerij
geven door de angst ons mettertijd in
slaap te zien vallen bij de televisie. Dat
bleek zonneklaar: lees een boek in plaats
van naar de televisie te kijken, ga naar
de concertzaal om de muziek te beluis
teren die ook over de t.v. komt, hield
hy zijn leerlingen voor.
heerlijke bessenjenever
N. V. DISTILLEERDER IJ SIMON RYNBENDE A ZONEN
Jonker verschillende mogelijkheden tot
He medewerking aan de liturgie, o.m. het
»an collecteren onder leiding van diakenen,
iin' Woord Voorts kunnen z(j de dienst opnemen op
Z'wlmS^ult^de'wn band en die door-de-weeks b(| rie-
nte Er mil geen ken en ouden van dagen afdraaien. Een
,,u? v-nc.i in He Werk ziin- mogelijkheid Is het fungeren als
t.rannie van de kansel comm|Mie van ontvangst of ook mede-
het is immer* geen evangelisatiebyeen- M koor »*mMr dlt kflor M,
Jn h!^ve m^t ln denehSf5te beslist niet mogen concerteren, maar
verbond. Derhalve 5^? in de Jmirg^e B]prht|| (fr stimulering en ondersteuning
het Woord •mtmrrn rijn
Gods. Het Woord Ta de lichtbron
er bestaat ook een reflexlevlak v
gemeente.
OUDE KUNST- EN
ANTIEKBEURS
HET MUSEUM
HET PRINSENHOF - 0ELFT
24 aug. t/m 12 sept. 1962
W«rkd»j«n van 10-17.30 uur
Vraag: Geruime tijd
dedelen, dat het zand bijna steeds
s bij ingraving. Het
PHHP droog door de zand-
werden ook per bak met planken rondom op het
de
de Wereldoorlog kochten wij Engelse vochtig tot nat
roombotertoffees. Het waren flinke zand houdt -
grote toffees
seum Leiden-Holland". Wat is het
adres van dit museum en heeft het
dit bandje op te zenden?
Tijdens deze conferentie sprak ook dei-
christeliik-gcreformeerde predikant, dr.
W. H. Vet erna. die de Duitser prof. dr.
ln de eerste Plaats vi«iMiPstamentisohe
Beroepingswerk
Antwoord: Wij laten hier een sma
kelijk recept volgen. Het komt bij de
bereiding van de toffees aan op bepa
ling van het juiste punt. waarop de
massa voldoende is ingekookt. Evenals
bij het maken van borstplaat leert
men dit het beste door het een paar
keer te doen. Wij zullen echter trach
ten dit zo duidelijk mogelijk te om
schrijven. 4
Men neme 250 gram (ruim 2 kopjes)
suiker. 25 gr. (2V* eetlepel) boter. IVa
eetlepel koffiemelk of melk of melk r-
room. I'. eetlepel water, bijna
pel citroensap, desgewenst 25
veld te maken. (Wij geven deze raad
gaarne door!).
Vraag: Wanneer een echtpaar in ge
meenschap van goederen is gehuwd en
de vrouw in de loop der jaren een be
hoorlijk bedrag op haar eigen meisjes- kunt het pakje adresseren
op de spaarbank heeft gekregen. «.^c^K,^«i„ir n
gr ge
hakte walnoten of amandelen. Alle in-
- -an ,t-m uur grediënten worden in een pan door el-
i daarin leiding J* Lkaar geroerd. Men late de suiker lang
zaam oplossen. Daarna moet men het
mengsel onder voortdurend roeren in
koken. De dikte is goed, wanneer een
paar druppels, die men in een kopje
-a .P® koud water laat vallen, afgekoeld, vrij
„r.hel bijzonder rrnrrnPMFPRnP kfrkfv taai cn kneedbaar zijn. Bij het contro-
d. AiK,r.» ».i*> -1' ESÏÏT".n^uTn- j»*
concludeerde hij: ÜSSSZi K i|ïf
„n. er ^u. aw «t Crt* he. v.„ chrutu, g«^?£t_die ,crst0"'i Oeroepta.r ta. ingevette vorm (bijv
zijde: het is h*1 i hebben een individuele verbondenheid,06700—15062 een plat cakeblik» en hierin laten af
cn verantwoordelijkheid ten aanzien van1 koelen. Als de massa nog taai is.
elkaar.
De gemeente
openbarineswaarheid eenheid.
geloven en in zijn leven v'e^venheid*1 en^heerKhappijr^maar I afle Individualisme en een opsplitaing I men" de plak verder koud laten
Derhalve ie in de vierde plaats deacon-1 de lrmijfe verbondenheid met van de kerk In allerlei groepjes. Z(j moet den en op de inkervingen doorbreken.
de koererende zorg voor de leden, een organisme zün. Heel practisch weet 1 Raad van lezer:
kan de" man" dan zonder volmacht Steenstraat 1:
van zijn vrouw dit geheel of gedeelte-
lijk eraf halen?
Antwoord: Het geld. dat de gehuw
de vrouw op haar meisjesnaam op de
spaarbank heeft staan, valt. omdat zij
in gemeenschap van goederen is ge
huwd, in die gemeenschap. Dit bete
kent. dat het verkregene aan beiden
toebehoort. De vrouw is niet verplicht
de helft af te staan, maar de man
de helft deelgenoot in de ge-
Antwoord: Zeer zeker heeft het zin
de ring op te zenden. Ornithologen be
vestigen deze ringetjes aan de poten
van vogels om op deze manier te we
ten te komen wat hun vliegroutes zijn.
nit in verband met de vogeltrek. U
A pakje adresseren aan het Na
tuurwetenschappelijk Rijksmuseum.
eenstraat la. Leiden.
Vraag: Ik heb een paar koerduiven
en krijg parkieten. Kan ik deze vogels
met elkaar in één verblijf doen. daar
zij verschillend voer eten? Ik heb on
langs lelijk schade geleden, omdat ik
fazanten en parkieten bij elkaar had
gedaan en de parkieten schijnbaar
Brieven, die niet voorzien zijn
/an naam en adres, kunnen niet
beantwoord worden. Geheimhou
ding verzekerd. Vragen, die niet
onderling met elkaar verband
I houden, moeten in afzonderlijke j
brieven worden gesteld.
het geld
vart fazanten hadden gegeten.
Antwoord: Het voer van parkieten is
niet schadelijk voor duiven en het dui-
venvoer niet voor parkieten. Wat dat
betreft kunnen zij samen in dezelfde
liefst ruime kooi. Iets anders
Mits zij ermede rekening houdt, dat dat parkieten nogal vinnig zijn en dat
zij het duiven wellicnt lastig gaan
maken. Als de parkieten van een klei
ne soort zijn, is het gevaar niet zo
Vraag: Een bejaarde woont alleen in
door hem gehuurd huis, als hoofd-
de levende De leden
God dat hier en nu gesproken wordt.
Dit is de actualiteit en de dynamiek
var. de vevkondigirre Voorts is er een
surplus aan menselijke zijdr de aangr
vrokcnHMj
Vroeger had de man het beheer
over de huwelijksgemeenschap, maar
sinds de afschaffing van de hande
lingsonbekwaamheid van de vrouw be-
paalt het Burgerlijk Wetboek, dat de ders. Hij staat ingeschreven bij
goederen der gemeenschap staan
der het beheer van de echtgenoot.
uw vertre# in de woning blijven, danl
zitten zij daar zonder huur. De huis-|
eigenaar kan hen dus laten uitzetten,I
waarbij zij de kosten moeten dragen,"
Ook u loopt echter risico, omdat u
verantwoordelijk zijt voor de onder
huurders en de huiseigenaar de sch;
de op u zou kunnen verhalen.
Vraag: Wij zijn in het bezit van
aquarium met subtropische visjes,
gupjes. Het bakje is groot 5 bij
bij 17 cm. We hebben dit bakje ongi
veer vier jaar. Het was altijd helde
en het behoefde nooit ververst te v.
den. De laatste tijd echter is het i
ter helemaal groen. Ik heb drie wel
geleden schoon water gegeven en
is het weer troebel. De planten doen
het prachtig, de visjes zijn gezond.
Wat is hiertegen te doen?
uitvloeit, moet
•m halen en met
inkepingen geven ter grootte
elusie gewettigd, dat de openbaring»-1
1 in dialoog staat me* de aarrge-
mene De gemeente moet rea-1
de dynamiek van hert Woord.
Daarom kan In data gemeente
Naar aanleiding
van uw antwoord over het maken van
een zandbak kan ik u uit ervaring me-
overeenkomen of de rechter anders
heeft bepaald op grond van de afwe
zigheid van een der echtgenoten of het
feit. dat deze in de onmogelijk]--:J
verkeert de goederen te besturen.
Vraag: Door een hond werd een vo
gel. grijs van kleur, doodgebeten. Om
het pootje zat een jluminium ring.
gemerkt 148685, met opschrift „Mu-
MeJ. F
Ja"g
;t nderhi
ecu uuul llllllllu va„ a, Wl;| Itote
bewoner. Hij heeft twee onderhuur- de bak wellicht te veel licht? Hang'dster
■Élrt *-eens enige dagen een doek over d« rading
bak. Dan sterven de kleine plantjer-
af. En dan moet u in het vervolg miniI
komt? De huur wordt door de onder- der licht geven. De afgestorven alget uts tj
moet u wel weghevclen. anders gaai»o,"ha
rotten en dan loopt u kans op bac K;.
de kom die schadelijk kun
voor de vissen. Een gor"l(1
middel" tegen het groen worden
aquarium
Antwoord: De huur van dc woning
en die van de onderhuurders moet teriën
worden opgezegd met inachtneming
van een termijn van een kalender
maand. Men doe dit met een aangete
kende brief en kan dit ook doen bij
deurwaardersexploot Als de onder- zorgen
huurders niet willen vertrekken, is dit ter cn
voor hun eigen risico, want als zij na later wi
pakje watervlooien in te doen. Dii ke wijj
gc
de
i het 1
eten de watervloot