Jan Nico Vies
Mensen bij Taptoe Delft (1)
KYP werkt liefst samen
met christen-democraten
dubbele première
wè.Wii
DE GROTE
MUITERIJ
BOUNTY
7
DONDERDAG 30 AUGUSTUS 1962
Gesprek met
van Kabaree
café-chantant echt wel een
kans van slagen heeft toen op de
zelfde avond, waarop de lustrum
feesten '61 van het Utrechtse Stu
denten Corps met een gala-bal
werden besloten, Kabaree toch een
volle kelder trok. Kijk, zo'n gala
bal is iets groots, daar wil iedereen
naar toe. en we hadden dus al te
gen elkaar gezegd: „Jongens, voor
ons wordt het vanavond niks, we
krijgen geen kip". Maar toen het
doek opging zat de kelder stamp
vol, allemaal gegoede burgerij en
allemaal oudere mensen. Eerlijk,
het is de leukste avond geworden.
We hadden een plezierig contact
met ons publiek, onze liedjes de
den het goed en er werd op het
juiste moment gelachen dat
laatste is natuurlijk ook erg be
langrijk.
We hebben toen gezegd: „Als het in
Utrecht kan, kan het overal", want
men had ons gezegd, dat de Utrechter
een bedachtzaam mens is. Daarop is het
plan gerezen elke avond na de taptoe
met Kaberee op te treden voor de tap
toe-bezoekers. Dat, doen we nu al
sinds donderdag, in Cécil, een aardig
intiem café-restaurant aan de Volders
gracht, en het loopt best. We brengen
een programma van een minuut of
veertig, exclusief een korte pauze, en
we hebben dit zo getimed, dat de Rot
terdammer en de Hagenaar nog ruim
schoots de laatste trein kunnen halen.
De eerste dagen hebben we moeten in
spelen, maar nu loopt het fantastisch.
Ook wat het be2oek betreft. Heus, het
Nederlandse volk is wel cabaret-min-
-icd evenals het musical-minded is.
Zie maar naar My fair lady en naar
Vest Side Story- uitverkochte zalen
in het hele land.
Nu u toch schrijft! De toegangsprijs
is f 1,25 - helaas voor nos gaat daar
dan rog vermakelijkheidsbelasting af.
Het publiek komt binnen, zoekt een
olaats krijgt een kwartiertje om wat
na te babbelen over de taptoe, en dan
gaan we beginnen.
Geen conference
Laat ik er de nadruk op mogen leg-
yen, dat we spreken over het café-
chantant, we zingen enkel liedjes, we
houden geen conferertce. En we hou
den geen conference domweg omdat
we geen goede conferencier hebben.
Zonder goede conferencier ben je ner
gens. Een middelmatig liedje doet het
nog wel, maar een slechte conferencier
slaat de zaal dood. En ten aanzieh ban
de conference is het Nederlandse volK
érg kritisch. Het vergelijkt de man op
de Buehne altijd met Wim Kan. Wat
je als conferencier ook zegt.de man in
de zaal denkt altijd: Wim Kan doet het
beter.
Dus enkel liedjes! Drie mensen heb
ben ze gemaakt, Hans Swelheim, Frie-
ling en ik. Frieling heeft op dat gebied
al veel gepresteerd. Hans Swelheim en
ik werken samen, we zoeken een gege
ven en werken dat uit. Van het hele
café-chantant is dat het zwaarste werk.
Je moet net zo lang schaven tot je
voelt: ja, nou klopt het. Maar ben je
klaar, soms na veel dagen zwoegen,
dan is er toch wel een grote satisfac
tie.
Tot de beste bedjes, die we hebben
gemaakt behoort mijns inziens het
Oberliedje. We hebben dat voor het
eerst gebracht op de persconferentie
van Taptoe Delft '60. Kent u het nog?
1 De ene ober zingt:
Eén jonge klare,
één aperitief,
dat maakt dan f 1.67 inclusief
Een tweede ober, die dat hoort, zingt
daarop:
Eén jonge klare,
één aperitief,
dat maakt dan f 1.67 Inclusief
Het liedje agat dan verder: „Wat
maakt de ober dan zo populair, het
laatste nieuws gepresenteerd met char
me en met flair, ten slotte volgt er
een heleboel geroddel.
Het aardiste is gliedjes maken met
de mogelijkheid van een inlas tijdens
het optreden. Die inlas houdt dan ver
band met iets o fjemand in de zaal. We
traden eens op voor een vereniging
dierenbescherming en toen we van
achter t' gordijn in de azal keken, za-
we op de eerste rij allemaal dames
bontjassen en met vossen om de
schouders. Dit inspireerde ons tot een
couplet, waarvan ik me nog twee re
gels herinner
Ik ben Ferdinand de Filler
Sinds de taptoe ladykiller
Bij de hap, voor de grap.
Noemt men mij ook wel Glenn Miller
Want met blazen en marcheren
kun je vrouwen imponeren
Blaas ik 's avonds dan m'n solo
op m'n sax
We hebben ook een atoomliedje ge
maakt in verband met het feit, dat Ne
derland atoombommen gaat opslaan
Daar drijven we een beetje de spot mee.
;isen in het liedje, dat met die
atoombommen wordt geoefend, want je
kunt nu wel een geweer kopen en elke
dag de gebruiksaanwijzing lezen, maar
zolang je niet een vijfhonderd patronen
door de loop heb gejaagd ben je geen
echte schutter.
Vreemde reacties
Soms krijgen we uit het publiek de
vreemdste reacties. Het is gcbeiird tij
dens de z g burgerijdagen, dat vooraan
de zaal een man kwam zitten, een
fles rode wijn bestelde en bij elk liedje
ve zongen tussen z'n tanden siste:
Goed zo jongens, goed zo. maar feller,
nog feller. Dat was de eerste avond van
s optreden. De volgende avond zat hij
op dezelfde plaats, weer met een liter
fles rode wijn voor zich en weer was
het bij elk liedje: Goed zo. jongens, goed
.aar feller, veel feller. De hele week
hield hij dat vol. Binnen komen, gaan
zitten op de voorste stoel, fles rode wijn
bestellen en sissen: Goed zo, jongens,
laar feller, veel feller.
We brachten Ramses, in de Seinpost
op Scheveningen. Daarin kwam een
receptieliedje voor. een liedje over men-
>0
waren uitgenodigd het jubileum
de aktholieke werkgeversvereni
ging op te luisteren. Nou. daar was
een pater, die ontzettend lang en voor
tot vervelends toe sprak. De inlas
werd:
Op 't feestdiner van 't KWV werd
danig gedineerd,
Men werd er feeitl|jk bijgevuld en
geest'Hjk geadviseerd.
De pater na de soep viel niet zo licht
als de patrijs
Even het scrapboek bekijken? We
hebben veel liedjes gemaakt op de tap
toe. Maar we zorgen er wel voor niet
veel taptoe-liedjes achter elakar te
brengen, anders ezgt het publiek: He,
weer wat van di tapetoe. Maar het is
endankbaar onderwerp. Lees
Ik ben Rinus Raamverhuurder
met m'n plaatsen net wat duurder
dan vak A. Maar nou ja.
bulten zit je toch veel guurder
en bij mijn In mijn kozijn
zie je ook het hele plein.
En de buurman van benee die heb
want i
sen. die ter receptie gaan eerst in de
rjj om het receptieboek te tekenen, dan
de jubilaris gelukwensen, dan gauw een
paar sherries pakken, een sigaartje in
de binnenzak steken en weg.
Op dat liedje heeft een ober van Sein
post het helemaal begild. Elke avond
kwam hij luisteren, alleen naar dat liedje.
Hij was er weg van. Je hoorde hem in
de hele zaal bulderen van het lachen.
Hij lachte zo uitbundig, dat-ie gewoon
van zijn stoel viel, en als het liedje uit
was, nam hij vlug de benen.
Op een avond hebben we 'n
men naar Delft en daar zijn
aan het feesten geslagen. He zei: Heren,
wat was dat een fantastisch lied. Echt
naar de realiteit. Want zo gebeurt het
op recepties: ze pikken een sigaartje of
twee, drinken een sherry en dan hupsa-
kee. En toen begon-ie opnieuw te gillen
van het lachen
i meegeno-
D.S.C.
Met Taptoe Delft is Taptoe Delft dit
jaar niet afgelopen. Als de laatste
klanken van het Wilhelmus zijn ver
stomd en de lichten op de Grote Markt
gedoofd, als de muzikanten en solda
ten hun kwartieren opzoeken, gaan
van café-restaurant Cécil aan de Vol
dersgracht de deuren open voor het
Delftse Studenten Cabaret Kabaree.
Zeven studenten, onder wie een vrou
welijke student, brengen een verruk,
kelijk programma van enkel liedjes.
Een van hen, Jap. Nico Vies, 27 jaar,
student in de elektro-techniek (op de
foto rechts, links Hans Swelheim) heb
ben we gevraagd hoe Kabaree ertoe
is gekomen aan Taptoe Delft nog een
evenement te verbinden. Het ant
woord staat hiernaast.
Ontwerp-werkprogram gereed
De KVP heeft een ontwerp werkpro
gram 1963 „De wereld van morgen" toe
gezonden aan de afdelingen. Aan de
hand van dit concept zal de KVP zijn
politieke beleid voor de komende par
lementaire periode gaan vaststellen.
In de inleiding staat o.m.: „Waar de
grondslag der KVP ligt verankerd in
het Christendom, kan haar samenwer
king zich uitstrekken tot alle politieke
partijen die in het kader van die samen
werking zich de facto laten lelden door
de grote christelijke levenswaarden.
Uiteraard zal de geneigdheid tot sa
menwerking zich allereerst richten op
de politieke partijen wier grondslagen
aan dezelfde bron zijn ontleend of wier
maatschappelijke opvattingen de aan
wezigheid van christelijke levenswaar
den doen veronderstellen"
Het ontwerp geeft een uitgebreide op
somming van verlangens, waaraan wij
het volgende ontlenen:
snelle behandeling van een wet op
de arbeidsongeschiktheid met waarde
vaste uitkeringen;
verhoging van de uitkeringen van de
A.O.W.
kinderbijslag voor het eerste en twee
de kind voor zelfstandigen;
een zodanige regeling van het zieken
fondswezen. dat bejaarden, weduwen en
wezen en invaliden zeker zijn van een
goede geneeskundige verzorging:
een volksverzekering voor verpl®-
gingskosten van zwakzinnigen;
Leven goedkoper
Na de vrij sterke stijging met 3 pun
ten in juni van het prijsindexcijfer van
het levensonderhoud volgde in juli een
forse daling met 5 punten. Het index
cijfer inclusief A O.W./A.W.W. daalde
van 134 medio juni tot 129 medio juli
en exclusief A.O.W./A.W.W. van 129 to»
125 (basis 1951 100).
(Aardappelen, fruit, margarine en
kleding t.g.v.d. uitverkoop goedkoper,
groenten en kolen duurder
De belastingverlaging oefende een be
langrijk dalende invloed op het index-
A'dam heeft sluitende
gemeentebegroting
B. en W. van Amsterdam hebben de
raad de ontwerp-geyneentebegroting voor
1963 aangeboden. Evenals vorig jaar was
de begroting sluitend, en wel op 593
miljoen. Binnenkort zullen B. en W. een
nieuw voorstel doen tot herziening van
de tarieven van het gemeente vervoer
bedrijf. waarmee een hogere vervoers-
ontvangst van 1.6 miljoen gulden kan
worden verwacht.
invoering van een negenjarige leer
plicht en dagelijks onderwijs in de li
chamelijke opvoeding op de lagere scho<
verlaging van de kiesgerechtigde
leeftijd tot 21 jaar,
meer vrijheid om processies te hou-
een verlaging van de belastingdruk,
waarbij in het bijzonder aandacht moet
worden besteed aan grote gezinnen,
gehuwden en middelgrote inkomens;
vrijdom van inkomstenbelasting v
een bedrag van 300 gulden voor hen
die geen vermogensbelasting betalen;
een afzonderlijke minister van mid-
demsta ndszaken
afschaffing van de personele belas
ting en inning van bepaalde belastin
gen in twaalf termijnen:
verscherpte bestrijding van openbare
ontucht en pornografie.
Nieuwe huurverhoging:
Geen loongrens voor
de ambtenaren
De regering heeft besloten de oompen-
satie voor de nieuwe huurverhoging voor
het rijkspersoneel op overeenkomstige
wijze toe te passen als de algemene huur-
compensatie. (Anderhalf procent meteen
minimum van f 2.25 per week).
Voor ae ambtenaren zal geen loon
grens gelden. De huurcompensatie voor
de ambtenaren wordt, samengevoegd
met de huurverhoging van 1 april 1960,
als één afzonderlijke toeslag uitbetaald.
Deze toeslag wordt dus ingaande 1 sep
tember vier percent van het geldende
loon of salaris met de volgende minima,
f 27,20 per maand (f 6,25 per week) voor
een standplaats eerste klassen, f 26.10
per maand (f 6,- per week) gemeente
klasse twee en drie f 25.- per maand
(f 5.75 per week" gemeenteklasse vier
(alleen voor de bijlagen e en f van het
b.b.r. 1948. Aan de huurcompensatie
wordt geen maximum gebonden.
Aan de gepensioneerden wordt een
compensatie toegekend van twee per
cent (van het totaal van pensioen en
toeslag) voor degenen die een bodem-
pensioen (A.O.W. en A.W.W.) genieten
en drie percent voor degenen die dit niet
ontvangen
Nieuwe Argentijnse
ambassadeur
Carlos Alberto Leguizamon is benoemd
tot ambassadeur van Argentinië in Den
Haag. HU volgt Honorio Roigt op, die
Nederland omstreeks 8 september zal
verlaten.
Ambassadeur Roigt, die op 23 decem-
bér 1960 in Den Haag werd benoemd,
onderging in het begin van dit jaar een
galblaasoperatie.
Dr. Frank Wokes, directeur van
het vegetarisch onderzoekingscen
trum te Martson bij Watford in het
Engelse graafschap Hertfordshire,
giet een monstertje door mensen
gemaakte melk in een glas. Geleer
den van het centrum hebben een
methode ontwikkeld om uit groen
ten en onkruid melk te maken zon
der tussenkomst van een koe. Wel
moeten nog een paar problemen
wat betreft kleur en smaak worden
opgelost, maar men is zo optimis
tisch dat men verwacht deze kunst
melk in grote hoeveelheden op de
markt te kunnen brengen. Ook in
prijs zal deze melk tegen die van
de koe kunnen concurreren, zéggen
de geleerden. De melk zal als poe
der, in gecondenseerde vorm en in
kartonnenverpakking op de markt
komen
Wethouders: socialisten en K VP
maken het elkaar moeilijk
CT slechts in Den Haag, ook in
Amsterdam is de verdeling van
de wethouderszetels nog een probleem.
Ligt in de Residentie de moeilijkheid
in de toewijzing van de zesde (thans
„liberale") zetel (welke partij hem ook
krijgt, altijd zou die partij meer krij
gen dan haar in evenredigheid toe
komt), in de hoofdstad schijnt de
KVP een veer te moeten laten.
De KVP maakt aanspraak op twee
zetels, zoals zij thans ook heeft, maar
de andere partijen schijnen deze partij
niet meer dan een zetel te willen laten
bezetten. De KVP stelt evenwel: twee
zetels of géén. Vermeerdering van het
aantal zetels van zes tot zeven of acht
zou voor de PvdA aanleiding zijn om
vier in plaats van drie zetels te eisen,
waarbij er dan weer voor de KVP
slechts één zetel beschikbaar zou zijn.
De Partij van de Arbeid in Oss. die
daar zij bij de gemeenteraadsverkiezin
gen 19,8 proc. van de stemmen verkreeg,
aanspraak maakt op een wethouders-
Baarnse zaak tot
1963 uitgesteld
De openbare behandeling van de zo
genaamde Baarnse moordzaak zal pas
begin 1563 kunnen geschieden. Dit in
verband met het feit, dat de rechtbank
in Utrecht op vordering van de officier
van justitie nog een tweede psychiatrisch
onderzoek heeft gelast. Dit onderzoek zal
worden verricht door drie deskundigen:
prof. dr. H. C. Rümke, prof dr. J. Kloek
en dr. L. N. J. Kamp allen te Utrecht
Men is inmiddels met het onderzoek be-
zetcl, ziet zich in deze gedwarsboomd
door de KVP, die tot tweemaal toe het
verzoek van de PvdA heeft afgewezen.
In zes van' de acht grote plaatsen in
Noord-Brabant, waar de KVP ook de
absolute meerderheid heeft, is wél een
wethouderszetel voor de PvdA vrijge
houden. Deze plaatsen zijn Bergen op
Zoom. Breda. Eindhoven, Tilburg en.
voor het eerst dit jaar. 's-Hertogen-
bosch en Helmond. De PvdA in Oss
spreekt van een „ernstige aanval op de
democratie".
Commissie ingesteld
rechtspositie PTT
Een commissie is ingesteld die de
rechtspositie van de PTT moet onder
zoeken. Tot voorzitter is benoemd prof.
dr C. Goedhart, hoogleraar te Amster-
De commissie moet nagaan of het
staatsbedrijf in zijn huidige rechtsposi
tie, in *hët bijzonder op het gebied van
de financiering en van het personeels
beleid, voldoende mogelijkheden heeft
om zijn taak in overeenstemming met
zijn maatschappelijke positie te kunnen
UTRECHT Geslaagd
lek MO: F A
Overlings (Amstelve
(Vught), H Telkan
Dijk (Leeuwarden)
Geslaagd
Vanavond op uw beeldbuis:
„De schaduw van Mart'
Voor de televisie-toneelvoorstel- d'e elk»»rs tesenstellinf itln.
ling die de VARA vanavond ver- df ""r*"?™1?"!, "fn'
S1 als verzetstrijder de dood heeft ge-
zorgt, is wel enige toelichting ge- von(jen WOrdt door zijn moeder biy-
wenst, al kunnen wij u ditmaal het Vend betreurd en zijn nagedachtenis
stuk zelf niet voldoende introdu- heeft haar bewondering en liefde sterk
ceren, omdat het splinternieuw is aangezet. Zijn schaduw is het. die nu
voor Nederland en wij het dus nog het ^heerst van haar en vooral
van haar andere zoon, Gabriel, die als
met hebben kunnen zien. onderduiker de oorlog overleefde.
Alleen wat wij bij informatie Zo fc„„is 2l) hmr gcs,„ven Mart
hebben vernomen, delen wij nu dus vereer ~Q diep veracht ze haar leven
met u. Dat gaat dan over het de Gabrièl, die lelijk, slap en laf is in
Zweedse spel „De schaduw van haar cgen. Voor hem is ze een harde
Mart" dat niet alleen voor Neder- moeder zonder enig begrip en juist dc-
land in nremière oaat maar boven- 2e ho 'dinf van tweeslachtigheid geeft
land in premiere gaat maar DO\en d<? rol ce)| ounatuurWkheid die de ac_
dien het debuut van de m Londen tricc zal hebben weg tc speIcn<
werkende Nederlandse actrice Sel- De geplaagde jongeman heeft echter
ma Vaz Dias in haar vaderland zijn eigen begaafdheid. Hoe hy, compen-
brengt satie zoekende voor ontbeerde moeder-
Om deze twee redenen is het al een brfdf- tot een v bdsterende wraat
opmerkelijke televisie-avond, hoewel k°ml- stuk aantonen,
velen de probleemstelling discutabel t~v
zullen achten. Lie actrice
„De schaduw van Mart is een tra
gisch verhaal, dat de jong gestorven Selma Vaz Dias die de moederrol
Zweedse schryver Stig Dajorman heeft speelt met Henk van Ulzen als de zoon
nagelaten. Hu schreef dit spel kort na Gabriel, is speciaal voor dit optreden
de tweede wereldoorlog, die Zweden door de regisseur Theun Lammertse
als neutral land meemaakte. Zelf heeft (die hel stuk ook vertaalde en voor
hy dc opvoering ervan in zyn vader- televisie bewerkte) uit Londen ge
land niet meer meegemaakt haald.
In Zweden, dat zyn eigen kyk had op Selnui
wereldoorlog, is het stuk met grote
byval ontvangen, maar buiten de gren
zen van ht land is bet to nu toe niet
gekomen
De auteur heeft het probleem vrU
scherp gesteld en men kan niet ontko
men aan de gedachte dat dit toch ten
koste is gegaan van de realiteit van de
hoofdrol, de moeder van twee zoons,
Com meniaar
Vaz Dias is een Nederlandse
Portugese afkomst, door haar hu-
weiyk Zwitserse geworden. Heel jong
was ze, toen zy Nederland verliet: nau-
weiyks tien jaar. Op haar zestiende
stond ze al op de planken in een van
de Londense theaters en sindsdien is
haar ster gelijkmatig gerezen.
Zy is thans een bekende actrice in
Londen, treedt veel op voor radio en
televisie, speelt in het theater en voor
de film en vertaalt Nederlandse stuk-
isvond
Selma Vaz Dias, die weinig of nooit
meer in haar geboorteland is geweest,
spreek*, het Nederlands nog zeer be
tte» moeten behelpen met summiere hoorlyk. al heeft zy drie weken lang
eigen bijdragen bij veel steun van bui- hard moeten studeren op haar rol,
tenlandse films om de televisiepro- want zoveel Nederlands achter elkaar
gramma's 's avonds vol te krijgen, had spreekt zy niet vaak en zy wil zoveel
de NCRV gisteravond toch een vrij mogelijk haar Engels accent wegwer-
aardig geheel samengesteld. Er waren ken.
uitstel ende opnamen van de jonge Is
raëlische dansgroep uit Haifa die voor
de tweede maal ons land bezocht. Met
smaak gebrachte volkskunst van zang.
dans cn muziek, waarnaar het goed
kijken en luisteren i*.
Opmerkelijk was ook dc korte Ame- Hilversum I 402 m 19 00 Carrousel, e
rikaansc documentaire over de brum- progr dat alle kanten opgaat 1955 s'po
uis Kathy. een van die leerzame die- praatje 20 00 Nws 20.05 Radio-kamera
renfilmdie het publiek graag ziet. balladc'^-an^TIm^
Minder verrukt kunnen wij zijn over spel 22:10 Nws '22.40 Act 2300 Sportact
de nieuwe grappen van de Wiere Bro- 23.10 Lichte ork mui (gr) 23.5524.00 Nws
Uiers .die wij ter afwisseling te zien Hilversum II, 298 m. 19.00 Nws en weer-
kregcr. Van dit „lach-of-ik-schiet"- bor 1910 Gewijde mui (gr) 19.30 Radio-
genre moei men konden, maar is zijn
soort gaat het nog wel met deze serie. 21 00 Muziek in miniatuur 21 30 Orgclconc
De fVmfantasic mét Jan Pruis als ko- 2200 Muziek voor miljoenen (gr) 22 30
misrh nrteur „iel „In moo NwB tn SOS-ber 22 40 Avondoverdenking
miscn acteur viel eveneens niet mee. 223- goekbespr 23.00 Lichte gram 23.20
Het komt ons voor dat er wat te hoog Nobelprijswinnaars in vertaling, lezing
gegrepen werd. Een dergelijk solistisch 23.4® Klass pianomuz (gr) 23.55—24 00
optreden eist bijzonder veel talent wil
hét Wérkelijk goed zijn en dadrbij hel
pen camerafoefjes noch veelvuldige
verkleedpartijen. Er werd een over
maat aan grappigheid opgediend en
een tc veel aan beeldwisseling, maar de
echte fijne humor ontbrak. Jan Pruis
mist ook de artistieke souplesse die on
ontbeerlijk is bij het beheersen van zulk
een show. Heel even, in de scène van
de Russische bassist, kwam zijn spel
boven dc middelmaat uit.
Wij signaleren tenslotte, dat er vol
komen onnodige reclame werd gemaakt
voor de firma die Jan Pruis in de ge
legenheid stelde wat te manipuleren
met een scheepsmachine. Dit was echt
20.00 Journaal VARA:
Programma voor morgen
Malse maatjes zure haringgebakken haring
17
William Brown, een magere, slungelachtige jon-
:n met een gezicht, dat door een bloedrood lit
teken van ooglid tot keel werd misvormd, maakte
een grimas, dat waarschijnlijk als lach was be
doeld. „Waartoe het dient zul jij niet weten, Mils.
Jij bent maat." Hij was met Nelson op de ..Boun
ty" aangemonsterd als diens assistent en was voor
lopig bij de wacht ingedeeld, omdat hij toch geen
planten te verzorgen had.
Even later voegde hij er aan toe:
„Het is in elk geval geen zwaar werk. We pom
pen alleen lucht".
„Wat een dwaasheid!" mopperde Mills. „Alleen
om ons aan het werk te houden."
..Dat is niet waar, Mills," zei een scherpe stem.
Christian, die het commando van de wacht had,
kwam juist langs en had de laatste woorden opge
vangen. „Dat is allerminst dwaasheid. Jullie stik
ken beneden van dc hitte; jullie verblijven en be
zittingen verschimmelen. Wees blij, dat de pom
pen een beetje lucht door het schip blazen. Kapi
tein Bligh denkt meer aan jullie welzijn dan jullie
verdienen." Hij liep door.
„Opschepper!" gromde Mills. „Je bent een hele
meneer geworden nu je dienst doet als officier."
Op en neer gingen de zwengels van de pomp.
Ofschoon het licht werk was liep de mannen het
zweet van het gezicht en in stromen langs het
naakte bovenlijf.
„Hij wil ons alleen aan het werk houden",
begon Mills weer te schelden. „Maar ik zeg je.
Brown, dat gespring elke avond, dat doe ik niet
meer. Ik ben zeeman en ik heb niet aangemon
sterd om te dansen. Dansen elke avond maar
dansen zonder meisjes. Wat een vertoning!"
Kapitein Bligh zat in zijn kleine hut te rekenen.
Hij was een man die veel rekende koersen uit
zetten. reisroutes en reisduur bepalen, proviand
inslaan en uitdelen en hij deed het graag. Ge
tallen. die zich aaneenrijgen tot optellingen met
een zuivere uitkomst dat was iets voor hem.
Hij had er houvast aan, hij kon erop vertrouwen,
er stonden hem daarbij geen verrassingen te
wachten.
OP DE
Die dag was hij evenwel in een slecht humeur
Ook nu klopten zijn berekeningen als gewoonlijk,
maar de werkelijkheid wilde er zich niet bij aan
passen. De talrijke perioden van windstilte tast
ten zijn zenuwen aan hij voorzag moeilijkheden
bij het omronden van Kaap Hoorn. En er was
meer dat hem dwarszat. Fryer had hem juist ver
teld, dat dc bemanning weigerde de kalebassen
in ontvangst te nemen, die hij had laten uitdelen.
Zij waren niet wijzer! Kapitein Bligh wist maar
al te goed, wat scheurbuik was en hoe die te voor
komen viel. Juist om die reden had hij op Tene-
rife zoveel kalebassen ingeslagen voor een spot
prijs nog wel! Later zouden de mannen hem dank
baar zijn als zij hun tanden in de mond hielden
en voor bloedend tandvlees, zweren en pijnlijke
ledematen bewaard bleven. Daarom had hij ook
zulke grote hoeveelheden zuurkool meegenomen.
Kapitein Cook had een prachtige en onfeilbare
methode gevonden ter voorkoming en genezing
van deze verraderlijke zeemansziekte en natuur
lijk had Bligh veel van hem geleerd zij het
niet alleen in dit opzicht.
Hij wist het, hij had opdracht gegeven een pond
kalebas in plaats van twee pond brood uit te de-
pond brood uit te de
len. Maar het ging er niet om, dat de mannen hun niet schelle stem;
magen volpropten de verse groente, die deed
het. Die moesten zij hebben! En ten slotte was het
immers geen geheim, dat zij krap in het brood
zaten
Er werd luid geklopt, de deur werd opengerukt
en. *;9n schrijver Samuel kwam binnenstormen.
„Sir", riep hij buiten zichzelf, „u hebt opdracht
gegeven de vaten met kaas te openen. Er ontbre
ken twee hele kazen! Die moeten gestolen zijn!"
Bligh sprong op. Alleen het woord „gestolen"
had hij verstaan. Zover was het dus al gekomen!
De bemanning stal het proviand, waarvan hun
aller welzijn en het vervullen van zijn opdracht
afhing. Dan klopte zijn berekening op geen stuk
ken na wie weet, wat er nog meer gestolen
was! O, die schurken, die stompzinnige gekken!
Hoe moest hij zoveel onbegrip baas worden?
Bligh rende naar de deur. „Ik kom!" riep hij.
„Zegt u mister Fryer, dat hij de vrijwacht laat
porren."
„De vrijwacht is op dek aan het dansen," ver
telde Samuel hem.
„Al goed, ik kom. Ik zal ze de waarheide
Gestolen!" bulderde Bligh, buiten zichzelf
woede.
TQen hij aan dek kwam kreeg hij een vredig ta
fereel te zien: op een roeibank van dc barkas zat
de blinde violist ijverig te spelen. Op de klanken
van de horlepijp, een populaire dans, draaiden de
matrozen in paren rond en stampten met de voe
ten. zodat het dek dreunde. Zij klapten erbij in de
handen. De schipper stond bij de ankerwinch
druk met twee zeelui te praten die niet aan het
dansen meededen.
Ondanks alles kwam er een gevoel van tevre
denheid bij Bligh op. Wat hij daar voor zijn ogen
zag was voor de gezondheid van de bemanning
belangrijker dan een pond brood per dag meer of
minder. Beweging, ontspanning en daarbij gezon
de voeding: zo zou hij de gevreesde scheurbuik
wel weten te voorkomen en de bemanning in een
goed humeur op krachten houden.
Zodra de kapitein zich op de bak vertoonde,
klonk de bootmansfluit. De violist staakte zijn
spel. Toen allen voor hem stonden, begon Bligh
(gr) 10 30 Lichte gram 1100 V d zieker
M.40 Klass clavecimbelmuz (gr) 11.50 Als
de ziele luistert, lezing 12 00 Middagklok-
•-.-.rikink 12 04 Lichte gram 12.30 Meded ten
hehocce van land- en tuinbouw 12.33 Licht
ensemble met zangaolisten 12 50 Lichte
"ram 13 00 Nws 13 15 Platennleuws 13 20
Dansork en zangsoliat 13.45 Vrouwenvraag-
hnak 1100 Klass muz (gr) 14.25 Mezzo-so-
klass liederen 14.50 Lichte
- VI. Nuttige
Documentaire film
1.45 Reportage Taptoe Delft 1962.
I zeggen.
(Wordt vervolgd).
1.
dlvaml'. Pari siamo). Tito Gobbï. bariton:
Nicola Zacearia. bas: Orkest van het Tea-
iru alia Scala te Mlluun olv. Tulllo Serafin
2. Gualtler Malde'. Caro nome. Joan Su
therland. sopraan; Orkest en Koor van het
Royal Opera House. Covent Garden olv
Francesco Molinarl PradelU. II. uit „II
Trovatorc". I VedH Ie foschr notturne. 2.
Or co dadi 'solist Giuseppe ModeaU. bas).
Koor en Orkest van het Teatro alia Scala
Ie Milaan olv Tulllo Serafin. III. uit „La
Traviata". 1. Voorspel ]e bedrijf. Rlas Sym
phonic Orkest. Berlijn olv Ferenc Fricsay
e stranot. Ah' fors e lui Sempre
ilbera. Joan Sutherland, sopraan: Orkest
van het Royal Opera House. Covent Gor
den olv Francesco Molinari Pradelll. 3. Dl
Pr ovenzn 11 mar. il auol Tito Gobbl. bari
ton; Giuseppe dl Stefano, tenor. Orke"
alla Scala te Milaan olv
pel 3a bedrijf. Rta«
Tullio Serafii
Orkest. Berlijn olv.
als Amneris. ziji
Egypte. Glulietta Stmloi
hoeepriester: Cornell
o. Koning van Ethir,-
i: Plero dl Palmn nis
.ft der M..«ikfre„nc
Schmidt). Philharmonic
Dirigent Herbert