Uw probleem is het onze wmiïzi.ins Brochure belicht houding A.R.P. inzake Nieuw-Guinea W oods waarschuwt voor kerkelijk imperialisme CHEFAROX Een woord voor vandaag Vergadering van synode niet alleen traditie Yierde Jeugdfestival Velp AANPASSING ERV In het blad „De Oud-Katholiek" vonden ue een artikel over de wijze waarop dr kerk zich in de loop der eeuwen en in verschil lende streken aangepast heeft bij de plaatselijke omstandigheden: IS een tijd geweest, dat het veelvuldig gebruik van wijwa ter en wierook als het kenmerk van katholicisme werd uitgeroeepen en dat er aan het volledig katholiek zijn werd getwijfeld, zodra men merkte dat er minder kaarsen wer den gebrand of er een kruisbeeld zonder corpus in de huiskamer verscheen. Hoewel gezegd kan worden, dat een katholiek in het algemeen veel positiever tegenover een uiterlijke vormgeving van zijn geloofsbele ving staat, betekent dat toch niet. dat de katholiciteit van een kerk gemeenschap zonder meer afgele zen kan worden aan de hoeveel heid ceremoniën en riten. Mis schien hebben we daar wat meer oog voor gekregen sinds wc gecon fronteerd worden met katholieke kerken uit een ander land of een andere cultuur dan de onze. Van oudsher heeft in het bijzon der de Kerk op het zendingsveld zich de betrekkelijkheid van de eigen traditie in uiterlijke vormge ving moeten realiseren en hebben de missionarissen steeds weer ge staan voor de moeilijke taak om de aldaar bestaande cultuurvormen in de nieuwe christelijke gemeenschap te integreren. Een klassiek voorbeeld vormt de Instructie, die paus Gregorius de Grote meegaf aan de zendeling monnik Augustuius om de bekeer lingen niet allerlei tradities op te leggen zonder meer en om van de eigen cultuur te gebruiken, wat er te gebruiken was. beelden te noemen passing van deze instructie. Zo is de rooms-katholieke missie op Hieuw-Guinea present wanneer er de aloude feesten rondom de nieuwe vruchten der aarde gevierd worden en trachten de zendingskerken in Afrika ook bij de kerkelijke fees ten de oude stamdansen te laten voortbestaan. Vanzelfsprekend is er dan het gevaar dat de nieuwe ge loofsinhoud van het feest bedreigd wordt door de oude heidense bete kenis van de dansen en het onder- soheid niet duidelijk wordit gezien. Maar een scheiding aan te brengen tussen de cultuurvormen en de ker kelijke uitdrukkingsvormen is niet minder gevaarlijk. Een duidelijk voorbeeld van de noodzaak tot aanpassing vindt men bijvoorbeeld in China, waar wit de kleur van rouw, en zwart de feest kleur is. terwijl onze westerse li turgische kleuren precies het te genovergestelde suggereren. In Pakistan, temidden van een Moslimomgeving is het voor de kerk noodzakelijk, om uiterste so berheid te betrachten in de cere moniën. omdat deze voor de Mo hammedanen onlosmakelijk verbon den zijn met afgoderij en heiden dom. Hier verliest het uiterlijk zijn dienend karakter en vormt het een belemmering in plaats van een hulpmiddel. In India daarentegen vraagt men juist om een uitgebreid ceremoni eel, zoals ook het Hindoeïsme kent. In sommige anglikaanse kerken is daar de ceremonie van de bespren keling met wijwater voor de mis viering opgenomen (..Asperges me"), daar de bevolking gewoon was aan een reinigingsceremonie voor elke godsdienstige plechtig heid. En terwijl wij in hot Westen veel al vragen om korte en kernachtige diensten, vindt de doorsnee Indiër het een gebrek aan eerbied tegen over God om een korte kerkdienst te houden. Een dienst, zoals bij ons. met vrijwel geen ogenblikken van stilte, zou hem bijzonder ge brekkig voorkomen en hem het ge voel geven in een huis te komen, dat hem geestelijk vreemd is. Er zijn christenen in het Noord- poolgebied. die nimmer een schaap gezien hebben en daarom niet erg aangesproken worden door beelden als het lam en het dwalen als schapen" in de schuldbelijdenis Daarom kan men daar gebedenboe ken vinden, die spreken van de on schuldige kleine zeehond en van de dwaasheid van de walrus, die zijn eigen weg gaat. T700RAL in de huwelijksceremo- niën, die meestal tot de zeer oude religieuze tradities van vele volkeren behoren, ligt hier een taak voor de Kerk om niet rigoristlsch al het bestaande weg te werpen» doch om met omzichtigheid de voorhan den zijnde riten te gebruiken of om te vormen. Zo draagt men in be paalde delen van India geen ring aan de vinger, maar wordt er een ring om de hals van de bruid ge legd. In China, waar een sterke voorouderverering tot uiting komt op dergelijke dagen, is een gebed toegevoegd waarin de dankbaar heid voor de band met de voorva deren spreekt en de verantwoorde lijkheid beleden wordt om ook zelf goede ouders te zijn voor de nako melingen. Misschien wekt het een en ander bij de christen van het Westen wel eens de indruk van teveel toegeven aan menselijke behoeften, maar dan realiseren wij ons te weinig, hoe on ze vormen en formulieren zijn ont staan en verabsoluteren wij de (Westerse) vormgeving op onver antwoorde wijze. Eigenlijk wordt dit alles pas goed verstaan, wanneer we ons zelf onder andere volkeren begeven en misschien zouden we daar er oog voor kunnen krijgen, hoe deze werkwijze van de Kerk bijzonder actueel is sinds Europa opnieuw missiegebied voor de Kerk geworden is en het algemeen Wes terse cultuurpatroon zich grondig aan het wijzigen is. nog van een heel andere aard: na melijk dat de christenen daar vaak meer dan wij de taal van de Bij bel, bijvoorbeeld de inhoud van het boek Genesis, de psalmen en gelij kenissen onmiddellijk religieus ver staan. terwijl wij een vaak om slachtige uitleg nodig hebben. Zo is het ook met vele liturgische vormen. Dat wordit ons in een oog opslag duidelijk, als we bijvoor beeld een Ethiopiër de Eucharistie zien vieren. Dan is er een natuur lijkheid van gebaar in de kruiste kens en de hele lichamelijke uit drukkingsvormen, waarbij die van ons in het Westen, en in het bij zonder van ons Nederlanders, erg armoedig afsteekt als een aange leerde uiterlijkheid. Dan krijg je soms het gevoel, dat ondanks ons katholiek gevoel voor vormgeving en uiterlijkheid als uitdrukking van het innerlijke, het bij ons toch al tijd twee terreinen blijven, die on derling wel verbonden zijn, maar bij die ander één geheel zijn, het een wordt de vanzelfsprekende keer zijde van het ander. Maar ook daarvan mogen we niet zeggen, dat het méér katholiek is. ai vermoeden we, dat gedoopt worden met water voor dc Indiër die het water van de vrede" kent, als te ken meer tot hem zal spreken, dan tot ons die water onmiddellijk met kraan associëren; evenwel voor al len is het; ingelijfd zijn in Christus en de katholieke Kerk. Van de hand van G. Goossens Voorwoord van prof. Zuidema (Van een onzer redacteuren) CTRAKS komt het schandelijk stuk in het parlement. Het worde, wat God geve en waarom ieder christen bidden moge, met verachting verworpen. En als dit niet geschiedt dan moge heel christelijk Nederland en ook allen die nog Nederlands kunnen voe len en denken, zich scharen om de Troon van Oranje en smeken dat onze geëerbiedigde Vorstin de wijsheid en de kracht ontvange om te weigeren het schandelijke stuk te ondertekenen. Met deze woorden besluit een de zer dagen bij T. Wever te Franeker verschenen brochure, getiteld „Nieuw Guinea, de koude oorlog en de Anti- Revolutionaire Partij", geschreven door G. Goossens en met een woord ten geleide van prof. dr. S. U. Zuide ma. Het „schandelijk stuk" is de overeenkomst met Indonesië op ba sis van het plan-Bunker. De heer Goossens. geboren in 1903, heeft blijkens de gegevens in de brochu re van 1931 tot 1958 het onderwijs in Nederlands-Indië resp. in Indonesië ge diend. Thans is hij leraar bij het V.G.L.O. te Rotterdam. Hij is gerefor meerd en lid van de A.R.-Partij. Postscriptum De brochure was voor het grootste gedeelte blijkbaar reeds geschreven voordat de overeenkomst was tot stand gekomen. De totstandkoming zelve heeft de schrijver een postscriptum in de pen gegeven onder het opschrift ,,De cata strofe", uitlopend op bovenstaande aan maning om alsnog tot verwerping te komen. De jongste houding van Amerika in het conflict om Nieuw-Guinea wordt door de schrijver gezien als een nieuwe capitulatie in de koude oorlog tegen het Kremlin. ,,Op dezelfde wijze als president Kennedy ook in de kwestie- Berlijn bezig is te wijken voor dreiging en geweld. Mogelijk spelen op de ach tergrond van deze naar het ons voor komt noodlottige politiek soortgelijke overwegingen een rol als die, welke indertijd Roosevelt en Truman verleid den tot hun formidabele blunders, waar door een groot deel van Midden- en Zuid-Europa achter het ijzeren gordijn kwam te liggen. Zij meenden klaarblij kelijk dat men van communisten en derzelver satellieten vriendschap en vrede kan kopen door hun de begeerde ..Lebensraum" te verschaffen". In wezen, aldus de schrijver, is dit een door en door immorele politiek, „al gaat zij gemakkelijk schuil onder heerlijke bessenjenever N.V. DISTILLEERDER IJ "A. SIMON RYNBENDE ZONEN SCHIEDAf Conferentie C.S.B. begonnen (Vai kerkredactie) Gistermiddag begon op het con ferentieoord „De blije werelt" in Lunteren het jaarlijkse congres van de Calvinistische Studenten beweging. Het opmerkelijke van dit congres is dat het over enkele dagen ongemerkt zal overgaan in een zogenaamd „Groot-Gerefor meerd Congres van de reünisten organisaties van de gereformeerde studentencoporaties en de Neder landse afdeling yan het Internatio naal Reformatorisch Verbond". De spreker op de eerste congresavond was de Amerikaanse secretaris generaal van Internationale Ge meenschap van Evangelische Stu denten, Stacey Woods. De C.S.B onderhoudt betrekkingen met de IFES, zoals de afkorting van de Engelse naam luidt. Deze IFES heeft afdelingen aan de meeste anuelsaksi- schc universiteiten en aan hogescholen en universiteiten elders in de wereld. Dc/c studentenverenigingen beleggen bijbelstudicgroepcn. Men is er vooral op uit om medestudenten tot een levend geloof te leiden. Woods sprak hoofdzakelijk over zijn bezoek aan India. De Indiase student is over het algemeen eeri verlegen, stille jonge man. die evenwel bij het minste of geringste samen met medestudenten een oproer kan veroorzaken. Hij is over het algemeen straatarm woont in om standigheden die hem in het geheel niet in staat stellen om rustig te studeren, en moet vaak bovendien nog zijn broers en zusters helpen opvoeden. Vaak is zijn Engels eigenlijk onvoldoende om ern academische studie In de Engelse taal te volgen. Daar komt bli dat de studenten altijd weer midden In een re volutie lijken te leven. Nehroe heeft eens de studenten opgeroepen tot ten demonstratie en het heeft er veel weg van dat hij ze al lang niet meci in hun hand heeft. De studenten staan vaak op tegen hun professoren en zetten de hoogle raren onder druk met dreigementen, die vaak uitgevoerd werden. Verschillende professoren zijn in de afgelopen m den vermoord, enkel en alleen omdat ze een student hebben laten zakken. De spreker vroeg zich af wat de waarde was van de christelijke hoge scholen en universiteiten. Hun in- vloed is betrekkelijk gering in India en zeker hun geestelijk invloed. In het Indiase parlement stond dezer dagen een afgevaardigde op, toen gesproken werd over het gevaar de christelijke scholen en zei: is onzin. Kijk naar mij. Ik ben op christelijke kleuterschool geweest, christelijke lagere, een christelijke middelbare school en een christelijke universiteit en in al die jaren heeft niemand ooit geprobeerd mij te beke ren. Ik ben nog altijd Hindoe" Dc invloed wordt ook geringer, om dat de staat steeds weer nieuwe hoge scholen en universiteiten sticht. Het op merkelijke is dat het vaak het moei lijkst is om aan dergelijke christelijke instituten afdelingen van de IFES of bijbelstudiekringen te vormen. Daar leeft de meeste weerstand. Veel ge makkelijker is het aan de openbare en rijksuniversiteiten. Er is een eigen secretaris-generaal voor dit studenten werk in India, er zijn twee mannen en een vrouw volledig in het werk betrokken, terwijl aan ver- schillende universiteiten ook zendelin-1 gen onder leiding van de Indiaër i Vormt Chandra Pillar het werk verder stimu-1 leren. In India is dit werk ontstaan toen in de Student Christian Movement (waarbij in Nederland onder meer de N.C.S.V is aangesloten) sterke syncre- tistischc tendenzen openbaar werden en de vrijzinnige invloed hand over hand toenam. In het slot van zijn betoog, _.l heer Woods, dat het werk in India in het bijzonder drie dingen voor ogen moet houden, die echter ook gelden Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Oldebroek: P. Bouw te Ede; te Oosterwolde (Fr.): S. Zeilstra te Drachten; door prov. kerkvergade ring van Groningen als schipper spredi- kant: J. Matzer van Bloois, te Gronin- GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen te Vrouwenpolder: J. B. F. v. d. Brink, kand. te Voorburg. CHRIST. GEREF. KERKEN Bedankt voor Noordschesehut: A. W. Drechsler te Vlissingen; voor Arnhem: J. Brons te Bunschoten. GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor Neth. Rcf Church te Kalamazoo (Miqh. V.S.): H. Rijksen te Gouda. GEREF. GEMEENTEN IN NEDERLAND Bedankt voor Hilversum: C. v. d. Woestijine te Barneveld. Op slechts een tiental meters van de ouderlijke woning aan dc Beverwij kerstraatweg te Castricum is de zeven jarige Lida Brakenhoff voor de ogen van haar vriendinnetjes door een auto gegrepen en op slag gedood. Al spelen de stak het kind plotseling de straat over en werd daarbij gegrepen door een personenauto. Advertentie Maagklachten? mom van verzoeningsgezindheid en nobel streven naar een vreedzame samenleving der volken". Het is een politiek waarvan men wel ag bedenken wat zij kan inhouden. Als men de Amerikanen het morele recht toekent één enkel land en volk op te offeren voor de vrijheid van de rest van de vrije wereld, moet men ook de konsekwentie aandurven en de Ame rikanen het recht toekennen, in gemeen overleg met Moskou en Peking, de we reld te verdelen in een communistische en een Amerikaanse helft en niet mor ren als Nederland aan de verkeerde kant van de demarcatielijn zou komen te liggen". Intussen: ..Maar niemand zal toch willen beweren, dat de verdediging van zulk ..volkenrecht" iets met christendom of christelijke politiek te maken heeft". Blunders De Amerikanen, aldus de heer Goossens, hebben sedert de jongste wereldoorlog hun politieke leiders- heel Zuidoost-Azië, met name in In donesië, in Afrika (Kongo). „De He re ving ook deze wijzen in hun arg listigheid en met hen al die opportu nisten In de westerse wereld, die uit materiële overwegingen even wijs en arglistig wilden zijn. Niet door over wegingen van handhaving van recht en gerechtigheid naar de goddelijke Wet lieten zij zich leiden, maar door leuzen van „vrijheid, vrede en wel- Eohter: ,,De Here heeft aan geen ens en aan geen Overheid geboden te strijden voor ,,de vrijheid". De vrijheid wordt door de Here geschonken op de weg der gehoorzaamheid. De geschiede nis van het volk Israël en die van ons volk zijn hiervan voorbeelden. Des te nadrukkelijker is het gebod om recht en gerechtigheid te oefenen en deze met de sterke arm te handhaven". In de huidige wereldsituatie evenwel, aldus de schrijver, wordt het recht on dergeschikt gemaakt aan hetgeen de po litieke leiding van de Ver. Staten op portuun acht in de koude oorlog tegen het communisme. Maar: ,,Het is onze roeping ook aan deze zijde van de de marcatielijn tussen oost en west te wa ken tegen demonisering, tegenover de revolutie het evangelie te stellen, te genover de politiek der machthebbers het recht der verdrukten, tegenover het opportunisme het oefenen der gerechtig heid". Kritiek In zijn brochure oefent de heer Goossens ook scherpe kritiek op de „topleiding" en op het beleid van de Tweede-Kamerfractie enkelen uitge zonderd der A.R.-Partij. Teveel is daar het kennen van de omstandighe den gelijkgesteld met het aanvaarden van de omstandigheden. De revolutie, zoals deze door de Indonesische machthebbers wordt voorgestaan, is te weinig naar haar wezen doorzien. „Men late zich niet verleiden tot de mening, dat het revolutionaire uiterlijk Indonesië slechts een opgelegd ver- zou zijn. dat zal verbleken en ver dwijnen naarmate de heren, die ginds de scepter zwaaien, door Nederland en in het algemeen door ..het westen" worden vertederd door tastbare bewij zen van zelfverloochenende liefde, ge paard aan royale, onbaatzuchtige, stof felijke hulp. Zulke suggesties worden gaarne gewekt door bepaalde kringen van kerk en zending en zij vonden zelfs weerklank in menige kerkelijke bood schap en in menige oproep" van voor aanstaande personen uit diezelfde krin gen". De schrijver aarzelt niet op te mer ken; dat hij het standpunt van de ..top leiding" der A.R.-Partij onverenigbaar acht met een christelijk politiek beleid. Men wil zich baseren op ,,de realiteit". Echter, ,,dè realiteit is het rijksplan van Koning Jezus. Een realiteit, die de ongelovige niet kan zien. omdat hij ziende blind is. Maar de oprechte chrisit-gelovige ziet baar met het oog des geloofs. Dat is zo reëel, dat hij er van zingen kan in oorlog en vrede. Welnu, het is genade en hoge eer. als Christus bij de uitvoering van Zijn rijks plan gediend wil zijn van een politieke partij, die leeft bij het Woord. Dit laat ste is echter ook voorwaarde om als instrument bruikbaar te zijn bij de uit voering van dat rijksplan". Leed blijkt het de „topleiding" van de A.R.- Partij te ontbreken aan christelijke rea liteitszin. Het doet hem, meer dan hij zeggen kan, leed, deze kritiek te moe ten oefenen. ..Alleen reeds het feit, dat de A.R.- Kamerfractie bij de debatten over de kwestie-Nieuw-Guinea van alle rechtse partijen het dichtst stonden bij de meest linkse groeperingen, had de „topleiding tot bezinning moeten brengen omtrent de vraag hoe zij aan die kant is ko men te staan en hoe het komt, dat zij een zeer bekwame rooms-katholieke mi nister van buitenlandse zaken, die nog poogt recht en gerechtigheid na te ja gen, beloften gestand te doen en han del in Papoea's te voorkomen, maar moeilijk kan verdragen". Wij besluiten met het volgende citaat over wat de schrijver ziet als een mo gelijkheid van christeliike politiek: „Het kan zijn, dat christelijke politiek alleen maar wordt een christelijk getuigen, waarvan wij geen actief staatkundig handelen kunnen verbinden, zou niet weten waarom zulk i telijk getuigenis geen „bedrijv ch christelijke politiek zou mogen heten. Want actieve christelijke wereldpolitie ke strijd wordt onafgebroken in de we reld der geesten gevoerd, gelijk de Schrift ons openbaart. En voor die strijd is het christelijke politieke getui genis hier op aarde, ook al is er in de gegeven omstandigheden geen daadwer kelijk politiek handelen aan te verbin den, van beslissende betekenis. Mits dat getuigenis komt uit het hart lovig en biddend volk". Zelfinkeer In zijn woord ten geleide wekt prof. Zuidema op tot zelfinkeer en tot het aantrekken van het boetekleed. ,,De hypnose van de valse progressie-idee. welke onder aanvoering van theologen al meer het gereformeerde volk en heel Nederland vervreemdt van zijn roeping, heeft nu ook de A.R.-Partij bereikt en zij zal. zo niet tijdig tegenkrachten het roer omwerpen, haar gelijkschake len met de „wereldpolitiek", waaraan zij zich al meer aanpast. De rekening wordt door de Papoea's betaald. Maar zij zal op christelijk en niet-christelijk Nederland verhaald worden, zo zeker als de Heilige Schrift betrouwbaar is in haar ontwijfelbaar en duidelijk ge tuigenis omtrent de gerirhten Gods". Uit een rondschr jven blijkt nog, dat de brochure het resultaat is van be zorgdheid, zoals die is gerezen bij een aantal leden der A.R.-Partij, die ver volgens ook zorg hebben willen dra gen voor verspreiding van een dui zendtal exemplaren onder leidingge vende personen van deze partij. „Wees niet als de heidenen," zegt Christus in de bergrede en Hij houdt ons voor wat de boodschap van de Bijbel van het begin tot het einde is: een christen is anders. In het Oude Testament klinkt de roep: „Wees heilig". Heilig zijn in zijn oorspronkelijke betekenis is „afgezonderd zijn". De Bijbel bedoelt niet dat wij in een christelijk ghetto kruipen, maar dat ons leven laat zien dat wij uit ons geloof reageren op wat op onze weg komt. De heidenen houden zich bezig met het eten, met hun kle ding, zij zitten altijd weer vol zorgen over het materiële. Wat zal de dag van morgen nu weer brengen? Dat is de vraag die hun denken beheerst. Christus zegt niet, dat die gedachten zijn denken niet mogen beheersen. „God weet," zegt Hij, God weet wat ge nodig hebt," God weet wat achter de horizon van een nieuwe morgen verborgen ligt. Dat is onze troost: God iveet! Want God is geen kille filosofische grootheidHij is onze Vader. God is evenzeer geïnteresseerd in de dag van morgen als wij. Moeten wij ons dan nog zorgen maken? We moeten ons gedachtenleven laten be heersen door wat werkelijk (geestelijke) zin heeft. Ds. I. cle Bruyne (chr. geref.): Bidstond ging aan opening vooraf (Van een onzer verslaggevers) Otampvol was de Bethelkerk te Haarlem-Noord, toen daar gisteravond de bidstond voor de heden aangevangen generale syno de der christelijke gereformeerde kerken werd gehouden. De voorganger, ds. I. de Bruyne te Rotterdam, praeses van de vo rige synode- sprak de hoop uit dat men deze samenkomst toch niet alleen zou zien als een traditie, maar dat de gemeente, de synode leden en de adviseurs van het ge lovig gebed alles zouden verwach ten. Staande achter een bronzen ba lustrade in het met Gelderse over daad ingerichte Huis der Provin cie te Arnhem, heeft mr. H. W. Bloemers, de Commissaris der Ko ningin in Gelderland, gistermid dag het Jeugdfestival Velp, dat dit jaar voor de vierde keer wordt gehouden (stijgend aantal deelne mende middelbare scholieren: 440; verhouding van jongens en meis jes een op vier), geopend. Gisteravond ontmoetten de scholieren Shakespeare's eeuwige en onverslijtba- re theaterkunst in de Arnhemse Stads schouwburg waar de Nederlandse Come- die de Midzomeroaehtsdroom opvoerde. Gistermiddag luisterden ze. na de toe spraak van mr. Bloemers, nog naar twee inleiders die de kunst theoretise rend benaderden. De eerste was de es sayistisch ingestelde criticus en auteur van scherpzinnige dierenverhalen Anton Koolhaas, de tweede het hoofd van de afdeling stadsontwikkeèing van Publieke Werken in Amsterdam, mejuffrouw ir J. H. Mulder. Koolhaas sprak over „De creatie als middelpunt van het leven", waarin hij de creativiteit van elk mens bewees. Dat is een gelukkige zaak voor de we reld. Zou de creativiteit alleen zijn voor behouden aan de mensen die ervan be staan, dan zouden wij er kwaad voor staan. Er zijn mensen die afzien van een keuze uit het creëren, uit de vreug- een mantel, een zilveren broche en uit de herkenning van de creatie in andermans werk. Die mensen kiezen voor de dood tijdens hun leven, volgens Koolhaas. Mejuffrouw Mulder beschouwde haar thema uit stedebouwkundig oogpunt. Ze meende, dat de kunstenaar een belang rijker plaats heeft gekregen in de be paling van het hedendaagse stadsge zicht dan hij ooit heeft gehad en hij wordt steeds belangrijker, omdat er vraag is naar een vermenselijking in het stadsbeeld. Het grote .probleem voor de stedebouwer is. dat de wereld op een turbulente manier verandert, dat de ste den geweldig groeien en dat hij nauwe lijks tijd krijgt om zich te bezinnen op de eisén die worden gesteld aan het ma ken van een stad waarin de mens ge lukkig leven kan. De predikant las ter inleiding van zijn verkondiging het hogepriester lijk gebed (Johannes 17), waaruit hij de verzen 17 en 19 als tekst koos, de woorden van Christus: „Heilig ze in uw waarheid. Uw Woord is de waar heid. En Ik heilig mijzelf voor hen, opdat zij geheiligd mogen zijn in uw waarheid." Ds. De Bruyne omschreef deze woor den als het gebed om het levensgeheim van Christus' kerk. En in zijn predi king ging hij na hoe Gods waarheid de levensinhoud der kerk is, Gods Woord haar levenskracht en Christus haar le venstriomf. OPDRACHT Toen Christus afscheid nam van zijn discipelen, gaf hij hen de opdracht om getuigen te zijn van Gods Waarheid. En door alle eeuwen heen tot vandaag toe bleef dit de opdracht der kerk. Het was in strijd en moeilijkheden tegelijkertijd Kan men zeggen, dat op dit moment het geheiligd zijn In Gods waardheid in de kerken en in het leven der gelovi gen erg blijkt? Het gevaar Is groot dat er meer over de waarheid wordt ge sproken dan dat de waarheid Gods wordt belééfd. Nadrukkelijk wees ds De Bruyne er op, dat Christus vaststelde: „Uw Woord is de waarheid". Niet wat wij van dat Woord maken, ook niet wat wij daarover besluiten en rapporteren in kerkelijke vergaderingen en synodes, maar wat God zelf met dit Woord doet in onze harten en in het midden der kerk. dat is het voornaamste. Waar is vandaag de overtuigende kracht naar buiten, waar is de overwin nende kracht van het Woord naar bin- D1 Hagt (CP> chr.) KVP Bekk der KI Veel Kinschi wethou het kor het v.v Maar d raadslic profijt ook als houder 'verricht iverkeer NIET IN ONS De triumf van de waarheid Gods ligt niet in ons, maar in het geheiligd zijn van Christus voor zijn kerk. In ft' Hem geheiligd, zal de kerk staan voor I dat Woord tot het eeuwig licht over I A gr haar opgaat. Daarom kan een syno- de bij het begin van haar werkzaam- heden niets beters doen dan vragen: „Heilig ons in uwwaarheid"Opdat het niet zal gaan om de eer van men sen of om de handhaving van het eigen standpunt, maar om de naam van God. Nadat de gemeente gezongen had „Uw koninkrijk koom' toch, o Heer", ging ds. De Bruyne voor in het gebed voor de synode en haar werkzaamhe den, die de volgende morgen door ds. J. J. Rebel van Haarlem-Noord in de Pniëlkerk te Santpoort werd geopend. (Advertentie) Malse maatjeszure haringgebakken haring Grofsi Rijndijk mechani Laken komst d: baar SI; itilte. Oegs uur: Ra: Den Radiofill Paul De a Joha Nieuw tfscheid reneschi genezende lug op de maagwand andere landen: in de kleine kring denken, dat we niet begrijpen en niet kunnen doorg heer Woods dat zo opgaan christelijke i e niet-christenen io het evangelie ven Het Bleek de gemiddelde chris telijke student niets begreep van de hindoeïstische eredienst in de tempels daarom zijn hindoe-medestudenten mensen uit het westen zo veel beter en vooral rijker leven zodat zij niet in staat zijn om het hart van de ge wone Indiase student te benaderen. Er moet een kameraadschap in het leven zijn, een punt van contact. In dit verband waarschuwde de heer Woods in het bijzonder voor het wes ters kerkelijk, klerikaal en cultureel imperialisme, die het oosten en ook India vormen heeft opgedrongen die niet passen in da levensstijl van die landen. t Het derde punt van de heer Woods was dan ook dat we Christus Zijn westerse kleren moeten afnemen, waarin wij Hem getooid hebben en Hem weer moeten verkondigen zoals Hij is. We hebben het evangelie ge tooid in onze cultuur en zijn het zo gaan exporteren. We moeten weer het evangelie in zijn oorspronkelijke vorm verkondigen. Vraag: Wij hebben een nieuw huis met een lavet van beige gemarmerd Blad i steen. Dit nu is erg lelijk. Het lijkt groen wel cement, dat eraan zit. So plekken zijn ruw, andere niet, toch lelijk grijs. En er Is niets, waarmee wij die grijze kleur m-t Kun nen krijgen. Weet U een middel?. Antwoord: Naar onze menmg kan het door U bedoelde gemarmerde steen schoongemaakt worden met een papje van poctspoeder en citroensap. Daarna nawassen met water en zeep en tenslotte goed afspoelen met schoon water en goed droogmaken. Vraag: Bij een van mijn kennissen kan dan staat een boom. waarvan de naam mij onbekend is, maar waarvan ik bijgaan de bladeren insluit. Zoals U ziet. Er komen dus vaak Flink uitsnoei- bindt U de oculatie met raffia of pias- dode takken en zo ticband, waarbij U het oog vrij houdt. fruit- of boom- nodig inkorten van de gele takken Vraag ook houdt vaak de groei erin. Bij deze kweker hoe U het bontbladige soorten komt het wel meer voor, dat een bepaald gedeelte alleen groene of bonte bladeren heeft. Het hangt er vaak van pen zitten. Vraag: Wanneer i pereboompje heeft, appels óf peren groeien, Vraag: Ik gebruik al lange tijden ïn tinnen theepot, maar door het ge- de knop- bruik wordt de pot van binnen hele maal bruin. Nu is het niet goed voor appel- of de smaak van de thee om die bruirrfe reeds aanslag te verwijderen. Maar het is dat je het met schenken Brieven, die niet voorzien van naam en adres, kunnen niet beantwoord worden. Geheimhou ding verzekerd. Vragen, die niet onderling met elkaar verband j houden, moeten in afzonderlijke brieven worden gesteld. boompje geënt worden merkt, dat de gaatjes voor de tuit wat i één bepaalde zijde daardoor vermeerdering vruchten te krijgen?. Hoe moet i ander gebeuren en wat is er vo dat alleen Antwoord: Wanneer de boompjes ge- U de pot deze boom zond zijn. kunnen zij zeker geënt verstopt raken. Hoe kant ik dit verwij- deze gele uitlopers voorkomen 10 meter overal den. De bedoeling vrucht van hetzelfde de andere zijde van de boom niet dan al flink uitg Rest mij nog te melden dat één be- zitten. Antwoord: Als de aanslag zo erg wordt, dat de tuit verstopt raakt, kunt vooral de tuit eens om spoelen met kokende azijn. Daarna goed naspoelen. Ook kunt U proberen Er moeten de gaatjes in de tuit open te steken mei een tuitenwisser of een borsteltje. Is het zo, da.t goud in Italië niet ge merkt wordt, maar wel goedkoper is?. Ik dacht, dat dit internationaal gere geld was? Kunt u mij iets zeggen over het z.g. Taaggoud. dat vier de Taag in Spanje gewonnen wordt.' Bijvujrbeeld over de kwali- Ipening lervrouw deze boom volkomen den. Het beste kunt U dat doen door grijze rubber onderlegger. Doordat de takken. dc te oculeren. U snijdt daartoe een flink vaasje bloemen omviel, k\\ gele bladeren zitten, hebben enige tijd uitgerijpte scheut af, snijdt onmiddel- streep water op en dit beet wit uit. geleden ook groene bladeren gekregen. Het geheel leek mii dermate interes sant dat ik het aan Uw botanische me dewerker wil voorleggen. Antwoord: De boom behoort tot de esdoorns en wel tot de soort teer ne- gundo en waarschijnlijk acer neg. var. auratum*. Het komt bij deze bont-of het geelbladige soorten wel lijk daarna de bladschi, laat de bladsteel zitten. In de bast van de boompjes op de dikkere takken maakt U aan de boven- of buitenzijde derlegger is een T-vormige insnijding. U moet dat gen. De vlek pas doen als de bast goed loslaat, dit H< •ggen dat U met de punt de bast gemakkelijk kunt op- kleur Welk goud is het beste? Antwoord: Goed van 24 karaat is vol ledig goud en ziet er geelachtig uit. Goud van 14 karaat bestaat voor 14 delen uit zuiver goud en 10 delen ko per. Wat de kleur betreft, hangt het er van af wat voor koper erin is ver werkt. Doet men er rood koper bij. dan krijgt het voorwerp een rode kleur. Goud wordt alleen vermengd met zil ver of koper. In Italië worden wel gou den voorwerpen gemaakt, uit te krij- staat niet (zoals bij ons), een rijkskeu- reeds ingetrokken, ring. Een waarborg heeft men daar kan echter geen kwaad als U de dus niet Daar goud een element is de met atoomgewicht 197.2. atoomnummer Hoe kan ik de onderlegger lljke kleur krijgen? Antwoord: De watervlek op de vlek bewerkt met een pasta lichten. Vervolgens maakt U dan de wel gebruikt wordt voor damesschoe- de onderlegger, zoals ook 79, smeltpunt 108,3 graden Celcius bladige takken later groene bladeren voorkomen. Het beste is deze groene takken door met een mes. Dit oog snijdt met een schilfertje bast en hout af werp dit schuift U voorzichtig in de T Is het kleur is. hoe hoger het .goudgehalto Waarmede wordt goud vermengd? gewicht 19,32, bestaat maar één kwaliteit en wordt het ov„. al in dezelfde toestand gevonden. Het en reder ■■PRB goud van Tnag of wrik goud dan >—u kleur, het andere ook is van dezelfde kwaliteit. Er be- roder de staan geen soorten in. Leest U eenj de boeiende artikelen in een grote en cyclopaedic. loeza-apc 1313, en )085. De re est Sti raangenoc tind (14 Rex, 2.31 ticheurs Studio, t jj.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1962 | | pagina 2