Geestelijk gestoord kind eist juiste behandeling Bijzondere bepaling voor gezinnen landsdienaren Een woord voor vandaag Russische kosmonauten zagen helemaal niets Vaticaan valt emotioneel mevrouw Finkbine aan Lt CATECHISMI SPREDIKING „Wie zou geen grote ogen op zetten?" schrijft ds. I. M. de Graaf uit Voorburg ons, naar aanleiding van een artikel over de catechismuspredikingdat wij overnamen uit het ..Hervormd Weekblad" van de Confessionele VerenigingHet was een inge zonden stuk in dat blad van ds C. Batenberg, waarin hi] zijn historisch* visie gaf op de ver- slapping im de catechismuspredi king. Ds. De Graaf schrijft ons TVTU ben ik niet dol op kerkelijke ■Li of interkerkelijke polemieken. Maar zoals een tikje peper het op de maaltijd wel eens goed doet, zo ken het ook wel eens aardig zijn om het tennisracket van de pole miek te zwaaien. Ook wel een beet je nodig! Want deze krant wordt in veel hervormde en gereformeer de gezinnen gelezen En in dat overgenomen artikel wordt zo nog al iets gezegd. De gereformeerden worden daarin van verraad!!! be schuldigd. De drie uitroeptekens ds. Batenberg. Gelukkig zegt hij ook dingen waar elke gereformeerde blij mee kan zijn. Hij pleit in dat artikel voor de catechismusprediking. die in zoveel hervormde gemeenten in onbruik raakte. Hij zou willen dat de hervormde synode de prediking uit de catechismus niet alleen aan beval. maar ..dat alle predikanten een verklaring afleggen, dat zij in het vervolg heel trouw uit de ca techismus zullen preken Hoe ds. Batenberg zich de ver werkelijking van deze wens denkt. als een synodaal voorschrift? of een spontane wonderbaar opwel lende belofte van alle predikanten uit alle windstreken der modalitei ten in de Hervormde Kerk"1 is mij niet duidelijk. Maar in zijn begeerte naar herstel van de cate- chismuspreek in zijn kerk klopt mijn (gereformeerde) hart met het zijne mee alsof het slechts een an dere cylinder van een en dezelfde motor was! Het zou echt een pracht jubileumgeschenk zijn voor de Heidelbergse Catechismus op haar 400ste verjaardag in het be gin van 1963. Maar dan! Dan gaat ds. Baten berg uit de doeken doen hoe het gekomen is dat de catechismus- preek in de Hervormde Kerk in de vorige eeuw er uit is geraakt. Laat ik hem zelf nog even het Woord Velen zullen zeggen (het komt door) het reglement van 1816. Dit is beslist niet waar. Dit re glement handhaafde de verplich ting om uit de catechismus te preken. Weet u van wanneer de vrijheid (om de catechismus- preek weg te laten' dateert? Vanaf 1 april 1864. Tot die datum bestond de verplichting om en uit de catechismus te preken en om in iedere dienst een gezang te laten zingen. Met ingang van die datum is deze verplichting vervallen en werd het gebruik aan de vrijheid van de predikan ten en kerkeraden overgelaten. Weet u wat nu zo merkwaardig is? Dat deze dingen volkomen onbekend zijn in de gemeente. En ook bij de predikanten. Een paar jaar geleden vertelde ik aan een collega het verloop van deze affaire en hij zette grote ogen op. Ik heb mijn gegevens opgediept uit de Handelingen van -de synode der Ned. Hervormde- Kerk uit de jaren 1854-1863 Bij de index komt u telkens deze combinatie tegen: Catechismus én evangelische gèzangert, óf: Evangelische gezangen en cate chismus. In die jaren kwam van vrijzinnige zijde verzet tegen de verplichte catechismuspreek en van gereformeerde kant verzet tegen de verplichting om in iede re dienst een gezang op te moe ten geven. Weet u wat er toen gebeurd is? Toen hebben de gereformeerden medegewerkt om de kerk nog verder los te maken van de be lijdenis. De gereformeerden heb ben toen tegen de vrijzinnigen gezegd: jullie vrij van de cate chismus en wij vrij van het ge zangboek. Ik noem dit in één woord verraad!!! Deze dingen moeten eens wijd en zijd bekend worden en niet langer bedekt blijven onder de mantel der liefde of der bereke ning. Het is hoog tijd dat ieder een in onze kerk met deze tries te affaire op de hoogte komt. ALZO sprak ds. Batenberg. U ziet, het is niet leuk meer Wel komt de vraag op: Wat be oogt hij met het wijd en zijd be kend maken van deze dingen" Moeten de schuldigen nu gestraft worden? Moet bijvoorbeeld aan ..de gereformeerden" voor veer- tig-min-een-jaar verboden worden uit de catechismus te preken, on? in bijbelse .stijl te blijven? Als wij of onze vaderen werkelijk dit verraad aan catechismus en kerk hadden begaan, zou het met on billijk wezen ons voor altijd on waardig te verklaren om catechis- muspreken te houden Maar om nu niet al te breed te worden, allereerst dit: Ook als waar was, wat ds. Batenberg hier schrijft, dan moet zo kras moge lijk geprotesteerd worden tegen de vijze waarop hier de benaming: ..de gereformeerden" wordt ge bruikt Iedere argeloze lezer zal nu daarbij moeten denken aan de ker kelijke gereformeerden, of hun voorgeslacht althans. En dat is zo misleidend, dat ik moeilijk kan begrijpen hoe ds. Ba tenberg die benaming in dit histo risch verband durft tc gebruiken. De kerkelijke gereformeerden ziin voor de helft voortgekomen uit de afgescheidenen. zoals ieder kan weten. Deze hebben toch in elk geval geen part of deel aan dit verraadt!!!) kunnen hebben, want ze waren al uit de Hervormde Kerk. Wie kunnen het dan geweest zijn, die ds. Batenberg met ,,de gerefor meerden" aanduidt in 1854-1863. De dolerenden ook niet, zoals bekend de andere helft waaruit de kerke lijke gereformeerden zijn voortge komen. Maar die groep van de do lerenden had zich in de jaren waar ds. Batenberg over schrijft nog be slist niet afgetekend! Wie kunnen het dan toch geweest zijn die dit verraad begingen en met de vrijzinnigen zich op dit ..jullie-wij vrij-akkoord" zouden hebben geworpen? A I AAR één antwoord is moge- -»l lijk: allen die toen in de Her vormde Kerk aan de aloude gere formeerde belijdenis wilden vast houden. Die werden toen gerefor meerden genoemd. Maar daar hoorden dan ook bij zij. die later de Gereformeerde Bond vormden en niet minder ook zij die sinds 1861 de Confessionele Vereniging vormden, waartoe ds. Batenberg zelf behoort en in wier blad hij dit schrijft. Bedoelt ds. Batenberg de (me de) schuld van hemzelf en zijn groep wijd en zijd bekend te ma ken? Als dat moet mag een chris ten daarvoor niet terugdeinzen. Dan is dat nobel. Al is het nog zo onDrettig. Maar, en dit ten slotte dan als het voornaamste: Het hoeft niet. Ik ben blij dat ik aan mijn con fessionele collega en ziin vereni ging deze christelijke dienst be wijzen kan, dat ik hun onschuld aan het licht kan brengen. Want he* is eoht niet zo gegaan. Ik wil wel geloven dat collega's aan wie ds. Batenberg zijn ontdek king vertelde grote ogen opzetten. Zou je niet? Wanneer iemand be weerde dat keizer Napoleon bij zijn bezoek aan ons land in 1811 aan zijn keizerin een compleet stel Goudse pijpen cadeau had gedaan, dan zou hij met zo'n bewering ook grote ogen kunnen verwekken. Want om te beginnen ligt zo'n ca deau voor een dame niet erg voor de hand. En verder zou ieder die enig idee heeft van de mentaliteit van die grote, kleine Corsic eerder denken dat hij een aan pijpen in het algemeen en aan lange Goudse in het bijzonder had. Ik wil maar zeggen, dat het een koud kunstje is iets te verkondi gen. waar anderen grote ogen over opzetten. Maar het moet ook waar gebeurd ziin! De gereformeerden van 1854-1864 hebben dit verraad niet gepleegd. Ieder die wil kan in ds. Rullmann's bekende boek over de ..Strijd voor kerkherstel" nalezen hoe het ongeveer gegaan is (blz. 111-114). Sterker: de Han delingen van de synode van de Ne derlandse Hervormde Kerk geven niet de minste aanwijzing van een dergelijke ..jullie-wij-vr ij-koehan del" tussen gereformeerde en yrii- -zlnhifjen Wet is er dan gabourd? P\IT Al in de jaren 1856-1859 is U i^fiinvM-^ogMi de..verplichting om over de catlchismus té preken door de synodes van die jaren weg gelaten uit de kerkvisitatievonr- schriften. omdat er bezwaren te gen de handhaving van die ver plichting ingekomen waren. Zij kwamen zeker niet van gerefor meerden (Zie Acta Herv. Synode van 1859 en I860). Dat weglaten is blijkbaar vrij geruisloos gegaan. Het ..was door de kerk zo goed als in het geheel niet opgemerkt". (Acta Herv. Kerk - 1863.) Maar daarna kwa men de protesten. In 1860 al o.a. van de classis Den Haag die ..haar bevreemding uitspreekt dat de ver plichting om catechismuspreken te houden niet en die om in elke dienst minstens een gezang te la ten zingen wel werd gehandhaafd." ..Niet waar", zei de synode van 1860. ..verplichting om dat gezang te laten zingen be«t.aat ook niet meer!" (Acta - 1860). Er heeft toch nog enige tiid wat onzekerheid bestaan of de afschaf fing van deze beide verplichtingen wel wettig was. Ook zijn er o.a. door synodelid Wetter pogingen ge daan om weer de officiële verkla ring te krijgen dat zowel catechis muspreek als zingen van een ge zang verplicht werden. (Zie Acta - 1862.) Maar de synode wenste uiteindelijk geen voorschrift, noch voor het een. noch voor het ander. ..Dringt, dringt ons lieve broeders, maar dwingt ons niet." (Acta - 1863.1 Met andere woorden: de synode voelde wel voor catechis musprediking. beval die wel aan. evenzo de gezangen, maar de overgrote meerderheid wilde: vrij heid. vrij zijn en vrij laten zowel in het een als in het ander. Het monsterverbond dat ds. Batenberg ziet. duikt uit de diepten van de Acta nergens op. sicaan hekel Beroepingswerk Congres voor kinderpsychiatrie NED. HERV. KERK Beroepen te Heiloo: J. Winter te Jut- rijp-Hommerts. Bedankt voor Garderen. toez.: A. Muil wijk te Randwijk. Dr. J. J. Meuzelaar overleden Tengevolge van een auto-ongeluk is gis teren in Duitsland om het leven gekomen in de ouderdom van 43 jaar de Amster damse hervormde predikant dr. J. J. Meu zelaar. Zijn echtgenote werd ernstig ge wond Dr. Meuzelaar was op de terugweg van vakantie naar Amsterdam. Dr. J. J. Meuzelaar werd 23 september 1919 te 's-Gravenhage geboren. Hij stu deerde aan de Rijksuniversiteit te Lei den en Utrecht en werd in 1943 kandidaat in Noord-Brabant. Na als hupplediker te Hardenberg en te 's-Gravenzande werk zaam te zijn geweest aanvaardde hij 7 mei 1944 het ambt te Mijnsheerenland. In november 1947 verwisselde hij deze ge meente met Noordwijk Binnen en 29 sep tember 1957 deed hij intrede in de hoofd stad. Dr. Meuzelaar promoveerde op 7 juli 1961 aan de Universiteit van Am sterdam bij prof. dr. J. N. Sevenster tot doctor in de theologie op het proefschrift getiteld „Der Leib der Messias". De minister van sociale zaken j maar al te zeker van, dat wij hen en volksgezondheid, dr. G. M. J. leiden naar een wereld, die wij Veldkamp heeft gisteravond in del nu nog niet kennen, een wereld,; Ridderzaal in Den Haag het vijf- waarin de dingen anders zullen de internationale congres voor' ^ijn dan zij nu zijn." kind erpsvohia brie geopend. „Het Minister Veldkamp voegde hieraan wil mij voorkomen", zo zei hi.i inL iat dit aUcs ni/ts afd"oef aan )let zijn openingsrede, „dat de wijze feit dat het opvoeden en leiden van waarop wij tegenwoordig onze kin- het kind gebaseerd blijft op het ver deren ontmoeten sterk veranderd lr"'9en en het streven een kind zo proot mogelijke zekerheid te geven is in vergelijking met de wijze gedurende zijn gehele leven. waarop onze ouders met ons vroe- ttr - i In ons streven om de sociale zekerheid ger omgingen. Wij realiseren ons h00g raogelljk 0p te voeren speelt dat wij niet meer in staat zijn de de juiste behandeling van het geestelijk ervarpn gidsen te ziin die onerva-1 s'?stoorde kind een bel,angrdke rol. In er\aren gias.n ie zijn, aie untrvd tweeërlei opzicht ?ijn de consequenties t-.jgoed wetenschappelijk onder- renen binnenleiden in een beken de wereld. Integendeel ,wij zijn er 7r,ek Nota mr. Bot aan Tweede Kamer [N EEN NOTA aan de Tweede passing zijn Kamer heeft de staatssecretaris van binnenlandse zaken, mr. Bot, medegedeeld welke maatregelen de regering getroffen heeft voor de landsdienaren die op het ogenblik nog in Nieuw-Guinea verblijven. Onder landsdienaren worden mede be- nP financiële beletselen welke be- §rePen het personeel van het gesubsidi- ue unancieie Deietseien, weiKe oe gerd onderwijs en van de iandsbedrij- stonden tegen een vervroegde rea-lven, alsmede van de drie in dit gebiedS- lisering van toekomstige rechten deel werkzame Nederlandse stichtingen op overtocht, zijn nu geheel weg genomen, aldus mr. Bot. De als zodanig voor deze faciliteit in aan merking gebrachte landsdienaren worden daarbij in staat gesteld op landskosten desgewenst hun gezin nen naar Nederland vooruit te doen reizen. Voor deze regeling komen in aan merking de gezinnen van Nederland se landsdienaren, gezinnen van lands dienaren N ederlands-onderdaan niet Nederlander, voorzover op hen de be palingen voor Europeanen van toe- Advertentie) thans ook in Nederland belang voor de ontwikkeling de gezondheidszorg, aldus minister Veldkamp. In de eerste plaats zal I inzicht verworven moeten worden psychologische, de biochemische algemeen organische oorzaken v I geestelijke stoornis. Het zal voor c komst van groot belang zijn te weten in welke richting het wetenschappelijk onderzoek zich zal moeten ontwikkelen, i Daarnaast zien wij ons gesteld tegen over een complex van vraagstukken j welke ten dele liggen op het medische en het paramedische gespecialiseerde terrein, ten dele echter op het maat- schappelijk-organisatorisch terrein. Het is op dit gebied, dat de overheid een belangrijke taak te vervullen heeft. Een taak, die in beginsel niet afwijkt van die op andere deelgebieden van de gezondheidszorg, waardoor op verant woorde wijze de zorg voor het behoud I cn de bevordering der gezondheid de mens in de zin van lichamelijk, geestelijk en maatschappelijk welzijn door de gemeenschap kan worden ge- dragen. Dit geldt in versterkte mate voor het k'iid. voor het geestelijk gestoorde kind. De sociale psychiatrie, aldus de minis- Vervoer Ier. de leer van de geestelijk gestoor- De staatssecretaris wijst er op dat dG in de samenleving en de geestelijke tor het vervoer een tweetal Super- hygiene vormen de wetenschap die de of Constellations en een DC-8 zijn ingezet, 1 voorwaarden in het milieu schept wezenlijke noodsituatie de geestelijke gezondheid te bewaren maatregelen van geheel andere gezinnen van lands dienaren van niet-Nederlandse natio naliteit, voor zover zij naturalisatie hebben aangevraagd en op dit ver zoek gunstig is beslist en tevens voor zover op hen de bepalingen voor Eu ropeanen van toepassing zijn. Toen schonk God aan Daniël gunst en barmhartigheid bij de overste der hovelingen, lezen we in het eerste hoofdstuk van Daniël. Hier krijgen we even een kijkje achter de schermen van de intermenselijke verhoudingen. Wat is het dat bepaalde mensen tot elkaar aantrekt en andere weer van elkaar afstoot? Wat is het dat we bepaalde mensen, ook al noemen we hen nog lang geen vrienden, toch sympathiek vinden en andere weer antipathiek? Zielen trekken elkaar aan op een geheim zinnige manier en stoten elkaar ook al weer even geheim zinnig af. Karakters botsen, zeggen we dan kortaf. En dan lezen we die zin in het boek Daniël. We zien dat Daniël een warm plekje gaat innemen in het hart van die overste der hovelipgen. De man voelt zich tot die frisse, eerlijke, stand vastige jongen aangetrokken. Dat wordt bedoeld met die wat merkwaardig vertaalde woorden dat Daniël gunst en barm hartigheid ontving. De man was wel genegen wat voor Daniël te doen. Maar we zien ook dat het een daad van God is. God schonk! God schiep in het hart van die hoge ambtenaar een plaatsje voor Daniël. God bemoeit zich met de onderlinge verhoudingen. God helpt zijn kinderenzouden we misschien wat minder in hei alge meen kunnen zeggen, in hun verhouding tot andere mensen. We kunnen niet uitleggen hoe Hij dat doet, maar we weten voortaan dat wij ook een zaak van het gebed mogen maken van onze verhouding tot mensen op het kantoor. Wij hoeven niet te botsen, want God kan en wil ook (ms deze genade geven. Hebben we wel eens gebeden voor ons contact met anderen? andere maatschappijen worden ge- arts zijn arbeid tot volle ontplooiing kan brengen, gebaseerd op de grondslagen, die het wetenschappelijk onderzoek moet leggen. Het congres dat tot 30 augustus zal duren wordt bijgewoond door ruim 700 deelnemers uit 32 landen. Voor hen die in Nederland niet in ei gen huisvesting kunnen voorzien zullen contractpensions en opvangcentra wor den ingericht, onder analoge toepassing van de „rijksregeling gerepatrieerden uit Indonesië." De hieraan verbonden kos- worden betaald door het'minsterie binnenlandse zaken. SUPER-LUMIUM de ideale lippenstift met decente parfumering in 14 prachtige tinten voor de elegante vrouw f3.95 Salon VERDUYN Vrieseweg 99 Dordrecht Tel. 17309 Parf. APOLLO. Hoogstraat 18 Den Haag Tel. 111228 Inst. DEN ELZEN Westeinde 17 Den Haag Tel. 113947 Salon LYDIA, Mient 64 Den Haag Tel. 337312 Den Haag Tel Rotterdam Tel. rf KLEIWEG. Kleiweg 10' Rotterdam Tel. Wat de financiële voorzieningen ten behoeve- van dee vopruitgezenden sezm-- nen aangaat zegt de nota e.rn.: Óm welke de vestiging in Nederland met zich meebrengt, kunnen aan landsdiena ren voorschotten worden verstrekt en wel maximaal aan 1. ambtenaren in vaste dienst: twee derde deel van de herinrichtingskosten, waarop zij normaal aanspraak hebben bij verlof: 2. kortverbanders: tweederde deel van de volledige kortverbanc.sioelage: 3. ambtenaren in gewoon tijdelijke dienst: twee maanden basissalaris. Voorts is ren „belastingvrije gezins kostenvergoeding" üi het leven geroc- weïke in beginsel in alle ivaüen gescheiden gezinsleven wordt geno ten. Deze vergoeding wordt in Neder land aan het gezin uitbetaald. Zij be draagt, onafhankelijk van het salaris van de man en daarmede van hetgeen in minimum moet worden gedelegeerd, ƒ100 per mar.nd voor d- -'ï'zenote cn 20 per maand voor elk kind. Tenslotte geldt bij onderbrenging in ?n opvangcentrum of contractpension, dat het gezin na verrekening van de daaraan verbonden kosten (huisvesting, voeding enz.) altijd veertig procent van het delegatiebedrag (dus niet van de extra vergoeding) ter vrije beschikking houdt, zo besluit mr. Bot zijn nota aan de Tweede Kamer. die overigens op zoek van enkele Kamercommissies tot stand gekomen. .Beukbergen viert koperen jubileum Dezer dagen was het 12'.2 jaar gele den dat de toenmalige minister van oor log. mr J. Meynen te Velp. het eerste vormingscentrum van de geestelijke ver zorging van de Nederlandse strijdkrach ten ..Beukbergen" te Huis ter Heide opende. Het eerste jaar bood ..Beuk bergen" aan ongeveer 200 jonge mannen i in militaire dienst een plaats tot bezin ning op levensvragen onder leiding van hun logerpredikant. Het werk hcc't de ze 121 a jaar een zeer grote vlucht ge nomen. Na ..Beukbergen" werd de ..Kroeskamp" te Heerde als tweede be-1 zinningscentrum geopend cn verleden jaar kwam ..Scherpenzeel" te Goor als' derde. Deze drie centra kunnen nu per jaar plaats bieden aan ongeveer 12 000] militairen, die hier enkele dagen kun nen verblijven en aan de hand van ge- houden referaten met elkander van ge Waai'Ill'lllCr lUIUf KOUie In Duitsland is op 85-jarige léeftijd over leden de bekende dichter Rudolf Schro der. die in het bijzonder in kerkelijke kring bekend is geworden als dichter van vele nieuwe gezangen, waarvan er een groot aantal zijn opgenomen in het pro testants kerkgezangboek. Tevens zijn ker kelijke liederen van hem opgenomen in een rooms-katholieke bundel. Schroder kreeg in het Lutherjaar 1946 een eredoc- (Van onze kerkredactie) Het is weer zover. Nauwelijks zijn de laatste serpentines in Mos kou om de schouders van de kos monauten gevallen, zijn de laatste (onjmannelijke omarmingen tus sen Chroesjtsjef en zijn helden op het scherm verschenen, of de ver klaringen beginnen los te barsten. Trots verklaart de Russische radio dat deze nieuwe ruimtevaart op nieuw bewezen heeft dat God niet bestaat. Dit keer gingen de Russen met hun spot zelfs nog een stapje verder dan voorheen. Het speelde zich allemaal voor de televisiecamera's af. De ver slaggever vroeg Popowitsj en Nikolajew of ze in de ruimte God waren tegen gekomen. Hij stelde de vraag namens een oude dame van zeventig jaar. La chend luidde het antwoord van Popo witsj: „Ik heb God gezien, ja. Ik vroeg hem naar zijn naam en hij antwoord de Andrian Grigiriewitsj Nikolajew." Ging het ..grapje" hem zelf te ver? Besefte hij dat hij zijn mond had voor bijgepraat? In ieder geval voegde hij er ernstig aan toe; „Neen, we hebben Welke misdaad is groter? (Van onze kerkredactie) De mogelijkheid van abortus voor de zogenaamde „Softenon- baby's blijft de gemoederen bezig houden. Opnieuw heeft Radio Va ticaan een heftig emotionele aan val gericht op de mensen die deze mogelijkheid aangrijpen, terwijl daarentegen Noorwegen bezig is om een nieuwe wet in werking te doen treden, waardoor a.s. moe ders, die tijdens het begin van hun zwangerschap gebruik gemaakt hebben van Softenon of Thalido mide zonder moeilijkheden ver gunning zullen krijgen om zich te laten opereren. Zoals bekend heeft Softenon een di recte invloed op het embryo. Reeds zijn kinderen zonder enige ledematen ter wereld gebracht. Op het ogenblik wordt in België een rechtszaak voor bereid tegen ouders die uit medelijden hun baby van enkele dagen, die zonder ledematen geboren was, hadden gedood. Maar het Vaticaan is door dergelijke voorbeelden niet te vermurwen, spreker voor deze rooms-katholieke crofoon riep gisteren uit dat mei als de Amerikaanse mevrouw Sherri Finkbine. die zich in Zweden liet ope-1 deren reren, „niet weten wat liefde J" in de ruimte niets of niemand gezien." Maar Nikolajew kon nog niet van „grapje" van zijn collega loskomen riep: „De echte God, de ware God heeft geen grote snelheid, hij bestuurt een troika (een door drie paarden getrok ken slee of wagen)." De bedoeling duidelijk. God is nog niet zo ver wij met onze techniek. Grofs Rijndijl 'weer nechan komst baar S! Koor Pathetisch Er zit iets pathetisch in het feit dat Rusland altijd maar weer mopjes op God moet maken, altijd maar weet moet laten blijken dat .God niet be staat. Als God werkelijk niet zou be staan, behoeft dat toch niet altijd maar weer herhaald te worden. Nie- ^lte. mand zegt drie keer op een dag tegen 0e'g vreemden dat hij geen schoonzuster Ul - heeft. De mensen zouden denken dat de man op zoek is naar een vrouxa Radiofi: voor zijn broer. We zouden haast gaan denken daten^jeu\ Rusland van God niet los kan komen, Daar ligt de psychologische verklaring. Meer dan ooit hebben de Russische ker ken van zich doen spreken. De kerk had al lang uitgestorven moeten zijd volgens de communistische leer. Er is#»™. alleen nog maar een generatie van he-l -Lvanj le oude mannen zoals patriarch Alexeipeike die al in de tachtig is. Maar plotseling ontdekken de Russische communisten dat de oude mannen jonge, soms held Stadsi jonge opvolgers hebben. Er mag dasngebru generatie ontbreken in de leidins T - -J de kerk, de jongste generatie dty :ingsavi stellinj Club ""paid nrerl ikl Velem; Rest; 3— (wonin Den deling Radiofi Paul I te zijn. In zekere zin werd hem het le ven opgedrongen. Voor de vrees mismaaktheid was de gemeenschap antwoordelijk. Het kind was slechts het slachtoffer. En toch werd het de schuld gegeven en werd het doodvonnis uitge ven uit liefde voor het leven de moeder. Het is een vreemde liefde van een gemeenschap en van een moeder die de doodstraf laat opleggen zich van een rustig en gemakke lijk leven te verzekeren. Het is een vreemde liedeswet die zich verschuil, achter het motief „force majeur" en die het leven van anderen ondergeschikt maakt aan zichzelf. Daar is ook de opmerkelijke groj van het Russisch baptisme. Er zijn Rusland nu reeds 550 gemeenten en h opmerkelijke is dat er geen enkele gej meente vacant is. Telkens weer blijk! uit de atheïstische pers dat deze de; groei van deze kerken, die meest: sekten genoemd worden, met lede oge het verlangen uitgestorven is, ontwaakt. pot C Plar Steens intsch< Dprn 1 I-K ult de weg geruimd uit liefde een leven van lijden en van tranen te besparen. Maar ook de jongeren, zelfs de zwaarst verminkten, wensen te le ven. Geluk is iets inwendigs, geestelijk. Het is een geheim van de geest, waar over niemand anders, ook niet de moe der kan beslissen. Het is niet een privi lege voorbehouden aan de rijken, de ge zonden, de jongen, of de sterken. Zelfs het geniale is niet beperkt tot hen die physiek normaal zijn. Zij die gepro beerd hebben de zaak-Finbine te recht vaardigen, weten niet wat liefde is. Zij hebben geen oog voor de waarde van het leven van elk afzonderlijk mens. Zij gaan voorbij aan het meest essen tiële van de menselijke grootheid". In de ogen s A B A S I N kalmeert de zenuwen zonder slaap te verwekken! Prof. dr. P. J. Maan als dachten wisselen Sedert dc opening van het eerste centrum zijn de centra door ongeveer 75 000 militairen bezocht. Deze stichting wordt geëxplodeerd door giften uit het bedrijfsleven en sub sidie. Dc hoofdlegerpredikant is voor zitter van het stichtingsbestuur De di rectie wordt thans gevoerd door de her vormde legerpredikant, majoor ds J. M. Langcveld en zijn gereformeerde col lega. kapitein ds J. Plug Loonbelastingtabellen geldig juli 1962 af. Uitgave L J Veen N.V., Amsterdam. Pim en Puk door Nick van Noort Tekeningen Jack Kramer. Uitgave J. H. Kok N V Kampen (Van kerkredactie) Onder de waarnemers die naar het Tweede Vaticaans Concilie zullen gaan, bevindt zich ook een Nederlander. In het zojuist verschenen nummer van .,De Oud-Katholiek" wordt medegedeeld dat de Nederlandse hoogleraar prof. dr. P. j J. Maan te Utrecht bereid is gevonden namens de Oud-Katholieke Kerken het 1| concilie als officiële Discriminatie van Indiase Joden in Israël? Bij hun terugkeer naar Israël voelen de Joden uit India behorend tot de groep ,,Bnei Israël", die eeuwenlang India gewoond hebben, zich in Jood kringen in Israël achteruitgezet. )p een openbare bijeenkomst te Beersheba, de stad van Abraham, werd een motie aangenomen, waarin het verlangen naar gelijke behandeling tot uitdrukking komt. In de omgeving van deze plaats wonen ongeveer 2500 van deze Joden behorende tot de ..Bnei Israël"-groep. In geheel Israël wonen er ongeveer 7000. Het voortbestaan van deze groep wordt bemoeilijkt doordat veel rabbij nen weigeren, huwelijkssluitingen te voltrekken tussen personen waarvan er een tot deze groep behoort. Zij gronden hun weigering op het feit dat deze groep Joden in hun riten en leer stellingen, in het bijzonder op het ge bied vc i huwelijk en echtscheiding, verschillen van andere Joden. Als de rabbijn hierop staat, moeten de huwe lijkskandidaten hun afkomst aantonen, iets wat vaak tot heftige discussies, ook in de pers, leidt. Men deinst er niet voor terug in verband hiermee van ..Neurenberger verordeningen" ..Kaste stelsel" te spreken. toraat aangeboden van de theologische de ongetrouwde geestelijke uit, faculteit van de universiteit van Tübin-1 misdaad is begaan. Het gen wegens zijn baanbrekend werk de vernieuwing van hetjkerklied. i misdaad ter wereld te brengen als reeds als een gevolg van Softenon is gebeurd. Indien ergens dan proeven wij I", riep hier het bittere raadsel van de goedo „een schepping (Wending), die ons dwingt te n men- kiezen tassen twee alternatieven, selijk leven. Het leefde. Het was on- van de ene niet beter, maar nog slech- schuldig. Het werd gedood. Het werd ter is dan de andere welke misdaad is in leven geroepen zonder geraadpleegd' groter? Dat is uiteindelijk de vraag. „Een menselijk v Onrustig hart De „grapjes", de spottende woord enPuders- het steeds weer hameren op hetzelfdf D - aanbeeld, laat zien dat het Russische hart onrustig klopt. De strijd tegen Go^ en het geloof wordt opnieuw gestredei Rusland wenst wel verlost te wordt God, maar God laat zich niet lossen van Rusland. Popowitsj vertelde nog dat hij tijdens de lancering volkomen nori had gevoeld en ondanks de spannin zonder moeite zijn gesprek met Gaga rin in het controlestation op aarde ha voortgezet. In feite, vertelde hij, ha hij zoveel gepraat dat Gagarin een hij zoveel gepraat had dat Gagarin ee Luxor, beetje boos was geworden. pjnci q, Waarom werd Gagarin boos? Nu ^ex> 2. omdat Popowitsj te veel praatt<e? red< maar omdat het vele praten kosmonaut, die dacht dat hij zo tig i teken was van zijn ir1 Rome nerlijke spanning. En dezelfde conch sie kunnen we trekken uit de vel woorden die besteed worden God die niet zou bestaan. Zij zijn d uiting van een onrustig hart innerlijke spanningen. Museur uaponstelli oktobe Advertentie WISKUNDE L.O. en M.O.A. RESA - Hilversum Bekende Schriftelijke cursus Tel. 45432 Er is nog geen bevredigende op! sing voor dit probleem gevonden. Het wordt er des te moeilijker door daar het rabbinaat de aangewezen instantie zei cn Zwarte Woud, door Wil do Kreuk I De berg der verschrikking, door Ja- is wat betreft deze huwelijksvoltrek- kingen. Het is niet mogelijk een bur- gerlijk huwelijk te slu.ten, zonder hier- I dc zalf.' door W. Hcinrich. I Bussunv bij de rabbijn te betrekken. niE TOREN VAN BABEL is toch maar een bar zn boos stukje werk geweest. Het is zo klaar '.en klontje, nietwaar, ze hadden daar nooit mogen beginnen. Ze kregen hun straf, die torenbouwers, natuurlijk, want waar haalden ze de droeve (hoog)moed vandaan voor zo'n object Wij zijn altijd verbazend rechtvaardig als het om andermans scheve schaats gaat. Bovendien, geeft straf waar jezelf geen pijn van voelt niet een comfortabel gevoel Die spraakverwarring, ach, die zijn we allang te boven. Als mijn zonen op het strand van twee atleti sche jonge Duitsers uit de burentent les krij gen in kopstandjes en handjelopen levert het taalverschil ook al geen problemen. Zij begrijpen de germaanse instructies best en antwoorden heel beleefd: ..Yes sir, okay sir". Er zijn veel bruggen om elkaar over de grenzen heen te ver staan. Spraakverwarring? 't Mocht wat, dat. is voltooid verleden tijd. Maar stel je eens voor, dat die straf toen nog zwaarder was geweest. Stel je voor even maar dat de mens na de bouwstop van die to ren helemaal sprakeloos verder had moeten le ven. Alle eeuwen door stil en stom. O, we zouden er met ons afschuwelijk vernuft zeker iets op ge vonden hebben om onszelf verstaanbaar te ma ken. Er zou zich waarschijnlijk een gebarentaal ontwikkeld hebben die even meedogenloos was als onze taal van nu. Soms kun je intens verlangen naar een plekje waar niet altijd maar tegen je aan wordt ge- i kletst, een plekje zonder radioberichten; soms ben je het getetter, getater en getoeter van de mensen ontzettend moe. Maar, als het toen echt anders was gegaan na die toren, wat zou het dan stil zijn op de aarde. Onwezenlijk doodstil. We zouden wel heel primitieve wezens zijn gebleven, die onze kinderen moesten opvoeden met een pet sende hand en een kusje. Het simpele „welterus ten moeder" zou nergens te horen zijn. Wat een gemis. Natuurlijk zouden veel harde nare woor den niet gezegd worden, maar iets weer goed praten en de rijkdom daarvan was er ook niet bij. En dan het ellendige, dat je tegen niemand kon zeggen: „ik houd van je". „Het spijt me echt", hoefde nooit over onze lippen te komen. ..Here God, ik dank u" zou dan misschien wel ergens in ons hart hangen, maar wat, als je het nooit eens zeggen mocht? We hebben met de genade van het woord nogal vreemd en ruw rondgerommeld. We hebben on smakelijke taal uitgeslagen en dat vonden we nog niet voldoende, we hebben het nog opge schreven ook of het met rode koppen zitten le zen. We hebben opgeblazen vijandige kreten heen en weer geslingerd, ze gepubliceerd en vol daan het honorarium opgestreken, terwijl ande ren er hete hoofden en koude harten van kregen. We zijn ontaard knap geworden in taalgebruik. We liegen vlot en vloeiend in weet ik hoeveel ta- Soms denk ik. de wereld moest eens een maand zonder woord zitten. Helemaal zonder contact en zonder communicatie. Geen gepraat, geen ge lees, zelfs het leitje, dat Zacharias kreeg om de naam van zijn zoon bekend te maken moest ons ontbreken. Geen politiek gepraat, geen gemie van mijn-was-is witter-dan-de jouwe-, geen theo oêdeiyk logische debatten, maar gewoon een maand abso lute stilte. Vier weken een doodstille aarde, me alleen het geluid van de vogels, de krekels, d honden en de poezen. Er moet tenslotte wel wc j, gejubel in de hemel aankomen. Misschien biet n, het loflied uit de dierenwereld ons dan wel helpende hand om ons te bezinnen. Natuurlijk zou het een beetje chaotisch eerst, maar het doel heiligt de middelen in d geval en bovendien hebben we nu hier en dao ook wel een chaosje. Een maand stilte om ons opnieuw te bezinnt op de genade van het woord. En dan niet onde tussen je koortsachtig voorbereiden op wat er a lemaal aan belangrijks te spuien zal zijn, gei driftig gepieker voor een nieuw spits spijkers-o laag-water-artikel, maar een echte stille tijd vt s alleen maar wachten en luisteren naar Go Want als we zelf niets meer zeggen mogen, h ren we Zijn stem misschien ook beter. Een maand stilte, het zal wel nooit gebeuren. We brallen, we schreeuwen, we debatteren, t fulmineren, we kletsen maar door. Wat we te b i' weren hebben is verschrikkelijk belangrijk. V 's de zeggen hardgrondig „foei" tegen de torenbo 1 wers uit Babel, maar zelf metselen we met stee'l, harde woorden toren na toren en boven op d n het P toren schittert onze eigen haan, die konii avn gel kraait. Je zou bijna gaan bidden om spraakverwarring MINK VAN RIJSDIJ Haa Casino 9.1 tot 5.30 7 tot Bijkant Het ga; Nederl; rïfaag had drukt v lie lets (stand erbij eei De aan' gebruik ïk. varekc Go jjde.^d tzonderi indere

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1962 | | pagina 2