Wil Vaticaans concilie kalender hervormen? V.S. steken geld in r.k. Colombiaans onderwijs Een woord voor vandaag Congres christ. in Zweden van esperantisten Staatssecretaris vraagt advies over vakantie Het heerlijk 4NDERZIJDS GEBED AAN TAFEL In zijn „Provinciale Kerkbo de" heeft de gereformeerde pre dikant ds. H. W. Engelkes een artikel geschreven over Gebed aan tafel" Hij schrijft onder meer: Er lc nog niet zo lang geleden een onderzoek ingesteld, hoe het in Nederland staat met de gewoonte aan tafel voor en na de maaltijd te bidden en te danken. Ik moet u zeggen, dat het resultaat van dat onderzoek mij nog niet tegenviel. Het bleek nl. dat het gebed aan tafel in ongeveer twee derden van de gezinnen in Nederland nog ge bruik was. Als we daarbij beden ken dat een derde deel van Neder land Rooms Katholiek is en dat in Roomse gezinnen het gebed voor en na de maaltijd nog zeer in ere is. dan kunnen we dus constateren, dat van het niet-Roomse gedeelte van de Nederlandse gezinnen nog ongeveer de helft gewoon is aan tafel te bidden. De vraag in hoeverre hier alleen nog maar van een sleur, een haast waardeloos geworden gewoonte sprake is. gehoef ik in dit verband niet te beantwoorden. Daar zal na tuurlijk heel wat traditioneel han den vouwen en ogen sluiten zijn. Ik stel me zo voor. dat in een ge zin. waarin de dienst des Heren hoe langer hoe meer verwaarloosd wordt, het ..even stil zijn" voor en na de maaltijd nog het langst in gebruik blijft. We moeten ons dus op dat vrij hoge percentage 661 van de Nederlandse gezinnen bidt en dankt nog aan tafel vooral niet verkijken. Hoe staat het in dit opzicht in de Gereformeerde gezinnen? In het rapport over de stand van het geestelijk leven, dat op de Synode van Utrecht in 1959 is behandeld, wordt geconstateerd, dat vrijwel zonder uitzondering voor en na de maaltijd wordt gebeden en gedankt, terwijl dan nog de onderscheiding gemaakt wordt, dat dit in 25T van We zullen het e dat dat laatste het hardop vóór gaan ongetwijfeld bij de roeping van het gezinshoofd hoort, al hoeft dat niet te betekenen, dat wanneer er bijv. zes maal op een dag sa men gebeden en gedankt wordt, het ook niet eens een keer „stil" TY,rANT het dag in dag uit vele ma- len op een dag voorgaan in ge bed is ook weer niet zo n eenvou dige zaak. Onlangs sprak ik daar met een vader over. die het maar erg moeilijk vond. Hij noemde vooral het bezwaar, dat in zo'n ta felgebed toch telkens weer dezelf de woorden gebruikt worden en dat zo levensgroot het gevaar voor ons staat van het gebruik van de afge sleten termen, waaruit het leven geweken is. Nu ontken ik dat ge vaar niet. dat ons gebed in de sleur vastloopt Aan de andere kant is het ook weer niet zo. dat het ge bruik van dezelfde woorden en uit drukkingen er beslist op wijst, dat iemand in sleur bidt. Dat hoeft he lemaal het geval niet te zijn. Lang niet iedereen beschikt over de ga ve om als we telkens om dezelfde zaak bidden en dat doen we toch voor een groot deel in het ta felgebed dat steeds te doen in altijd weer nieuwe woorden. Van zelf zullen dan bepaalde gezegden en uitdrukkingen steeds terugke ren. Ik herinner me zulke uitdruk kingen nu nog heel goed uit het ge bed in mijn ouderlijk huis. Toch waren dat geen cliché's. Daarin kon je iets horen van het geloofs leven van geslachten soms. Mis schien kunnen we ze vandaag niet meer gebruiken, omdat ze door een volgende generatie niet meer ver staan worden. Dat geldt ook voor het gebed in de kerk en in de con sistorie voor de preek door de ou derlingen. Maar ieder, die in het openhaar moet bidden, weet hoe moeilijk het is z.ulke in de loop der jaren gevormde woorden en ge zegden niet tot een cliché te laten verworden en er iets anders voor in de plaats te geven, dat dezelfde geestelijke waarde heeft. op het tafelgebed ft* al lereerste eisen is. dat het zoals dat trouwens ieder gebed geldt, maar hier toch wel speciaal eenvoudig en direct is. Stel u voor. dat uw kind 's middags uit school komt en zin heeft in een boterham en dan zou zeggen: „Hoogverhe ven moeder, aan wie ik het leven te danken heb en die nu nog voor al mijn nooddruft zorgen moet, wil mij. hoewel ik zulks ganselijk niet verdiend heb, in uw gunst een stuk- ske brood schenken." Ik vrees, dat de moederhand in dit geval eer der tot een fikse draai om de oren dan tot het verstrekken van de ge vraagde boterham geneigd zou zijn. Wij moeten tegenover God niet dwaas-plechtig doen. Wel eerbiedig natuurlijk. Hij is de Vaden in de hemelen, maar verder gewoon, zo- als het kind omgaat met de vader. In het tafelgebed komt echt aan de orde het gewone dagelijkse leven. We vragen om de zegen over het voedsel, dat de Here ons schenkt en in een tijd van overvloed mo gen we er echt wel eens bij zeggen wat in het berijmde gebed voor het eten zo geformuleerd was: Leer ons voor overdaad ons wachten. Het zal ook best op zijn plaats zijn, als we ootmoedig tot de Here zeg gen. dat we zoveel goeds niet ver diend hebben, omdat we heus niet beter zijn dan de mensen, die in deze wereld honger en gebrek heb- In dat tafelgebed vragen we ook om Gods zegen over het werk, dat we gaan doen. We bidden om de bewaring van ons leven. Er is mis schien een gezinslid ziek, of er moet er een examen doen. of er is er een in militaire dienst, of er is er een jarig. Vooral als het gezin groter wordt, is er wel het een en ander waar we de Here om willen vragen. Als degene die voorgaat in het gebed, maar niet gauw even de bekende gebedswoorden afraffelt, maar zich even serieus heeft in gedacht wat er in het gezin te vra gen is, zal het gevaar van de een tonigheid en de sleur in het tafel gebed vermeden worden. loof, als het goed is. dat het tafelgebed zich niet altijd tot de kleine kring van het eigen gezins leven moet beperken. Ik bedoel niet. dat in elk gebed bij wijze van spreken alles overhoop gehaald wordt. Er moet ook een zekere or de in het goede leven zijn. Het lijkt mij het beste, dat wie voorgaat in het gebed bv. in het dankgebed aan de hoofdmaaltijd, als zoveel moge lijk het hele gezin bij elkaar is. ook telkens iets van Gods werk in de wereld van zijn kerk en koninkrijk nood, voor de vrede of voor de re gering van eigen land in die in de In het reeds aangehaalde rap- Krt over de stand van het geeste- k leven staat ook. dat slechts in 25% van de ondervraagde gevallen het gebed meer was dan alleen een gebed binnen de sfeer van eigen gezin en eigen werk. Dat vind ik zeer te betreuren, als de horizon zo beperkt ls. Ik vrees, dat in de gezinnen, waarin nooit eens in het tafelgebed, aan de nood van kerk en wereld wordt gedacht, de liefde en de ijver voor de zaak van God in^de wereld ook niet hard giroeien U zult het met mij eens lijn, dat als we aan al deze dingen denken, het tafelgebed werkelijk niet hoeft vast te lopen in een eentonige sleur. Er is zoveel te vragen en er is nog zoveel meer te danken. Natuurlijk vraagt dat van degene, die voor- «aat in het gebed een zekere voor- ereiding, een korte bezinning op wat er gebeden zal worden. Een dommé in de kerk bidt er ook maar niet wat op los. als het goed is. Hij zal zich niet alleen voor zijn preek, maar ook voor zijn gebed voorbereiden. Dat komt het gebed ten goede en maakt het rustiger en sterker en inniger. Bidden is trou wens iets. dat we steeds meer moe ten leren. Het kan best zijn. dat de een meer gebedsgaven heeft dan de ander Maar hoe meer we zelf de verborgen omgang met God zoeken, des te meer zal God ons ook willen leren in ons gebed met en voor anderen de rechte woorden te vinden. Pasen op een vaste datum Als het rooms-katholiek bis schoppelijk concilie zich zou bezig houden met alle onderwerpen die reeds voor de agenda van dit Tweede Vaticaanse Concilie ge noemd zijn, zitten de bisschoppen waarschijnlijk de rest van hun leven in Rome. Nu gaat weer de mare rond dat het concilie een poging zou willen ondernemen om tot een herziening van de kalender te komen. In het bijzonder zou het concilie dan, volgens sommigen, nu eindelijk eens een vaste datum voor het paasfeest moeten vast leggen. De datum van het paasfeest wordt nu overgelaten aan de sterrenkunde. Pasen wordt gevierd op de eerste zondag maandag na de volle maan na de dag en nachtevening, als de zon dus door de evenaar is gegaan Volgens een Zwitsers persbureau Ki- pa zal op de agenda van het concilie een voorstel staan om te komen tot hervorming van de kalender. Daarmee is een oud voorstel uit de dagen de volkenbond dat in 1950 even sprake kwam bij de Verenigde Naties weer nieuw leven ingeblazén. HERVORMING Het plan zou nog veel verder gaan dan alleen een poging om te komen tot een vaste pasen. Men zou het jaar kwartalen van dertien weken willen v delen. Elk kwartaal kan dan met t zondag beginnen. De maanden krijgen allemaal dertig dagen, behalve de eer ste van elk kwartaal die er 31 krijgt. De nieuwjaarsdag zal dan voortaan steeds op een zondag vallen. Als het plan inderdaad ingevoerd zou kunnen worden, zou pasen in het vervolg altijd Pas tegen het einde van de 16de eeuw heeft paus Gregorius XI11 een toen noodzakelijke correctie ov sinds het begin van de jaartelling ge bruikte kalender aangebracht. Het heeft lang geduurd voor die correctie door ieder was aanvaard. De Ooster- se-orthodoxie heeft de correctie nim mer overgenomen en in Europa duur de het nog tot 1811 eer het laatste kanton van-Zwitserland zich aanpas te. Het is de vraag of een beslissing van het concilie in onze dagen niet heel wat moeilijker zou zijn dan in de dagen van paus Gregorius. Dat blijkt wel uit een hoofdartikel in het blad ..Christian Cen tury" dat niet bepaald wars is van ver anderingen. Het blad schrijft: KRITIEK ..Na biina 2000 jaar ongelukkige en soms zelrs tragische ervaring met de steeds weer veranderende datum van de belangrijkste christelijke feestdag, behoren de kerken het bepalen van de dag waarop het paasfeest wordt gevierd niet langer over te laten aan de astro nomische wetenschap. Maar als de Rooms Katholieke Kerk tot een unilate raal besluit komt in deze kwestie, en Zon besluit gaat alle herhen aan (Van onze kerkredactie) uit dat de huidige verwarring datum van pasen alleen nog m ter zal worden door de onwil andere kerken om een dergelijke rege- ig te aanvaarden. „Pasen behoort tot alle kerken en een overeenkomst over de datum waarop dit feest gevierd wordt, moet komen dank zij een overleg, waarin zo veel mogelijk kerken betrokken worden. De Wereldraad van Kerken omvat protes tanten en anglicanen, die met de rooms- katholieken het besluit van de synode Nicea aanvaard hebben om pasen eren op de eerste zondag na volle n, volgend op de eerste lentedag. De Wereldraad omvat ook Oosters-Or- thodoxe Kerken, die nog steeds de Ju liaanse in plaats van de Gregoriaanse kalender van 1582 gebruiken en daarom pasen vieren op een dag die niet sa menvalt met de dag waarop de wester- wereld pasen viert." Buiten de Wereldraad van Kerken, misschien ook wel er in. leven christe- die zeker geen kalenderwijziging zouden willen aanvaarden, die vastge steld wordt door de Rooms Katholieke Kerk. Juist omdat een gezamenlijk vastgestelde datum voor de viering van Beroepingswerk predikant voor buitengewone werkzaam heden fvormingsleider v. h. centrum te Bargum): J. H- Jimmink te Drogeham. GEREF. KERKEN Aangenomen naar Franeker (Fr.' (vac. dr. A. Kruiswijk): P. Huismar te Ooltgensplaat. Benoemd voor pastoraal werk te Ren- kum-Heelsum en assistentie van geeste lijke verzorging op stichting „Wolfheze", te Wolfheze: P. v. d. Spek. as. em. pred. -Gravenhage-Z. Lombardijen: P. Blok, te Paus van onfeilbaarheid Wordt paus Pius IX zalig verklaard? (V» kerkredactie) Terwijl paus Johannes zijn ene hand in vriendschap uitgestrekt houdt naar de protestanten, angli canen en oosterse-orthodoxen, lijkt het soms wel alsof hij de andere gereed houdt hen een tuchtiging toe te dienen. Of wordt deze man in zyn eenzame paleis in het Vati- caan heen en weer geslingerd tus sen twee groepen in zijn kerk, waarvan de eerste een grote mate ten en artikelen in de protestantse van openheid wil tonen ten opzich- Amerikaanse pers wijzen op een te van de „afgescheiden broeders", groeiende bezorgdheid over de rntaan9e Protestanten in Amerika zijn verontwaardigd (Van onze kerkredactie) Berichten uit de Verenigde Sta- dat Freeman enige maanden geleden bracht aan het stadje Puerto Claver. ge legen in een armoedig gebied dat ker gerekend moet worden tot de derontwikkelde streken in de wereld. Dit stadje heeft reeds een groot aantal ja ren een bloeiende en groeiende protes tantse kerk en reeds vier jaar lang hebben daar de protestantse ouders een eigen school. Maar toen ambassadeur Freeman een bezoek aan het stadje bracht werd niet toegestaan dat de protestantse ouders noch de protestantse kinderen ook maar bij hem In de buurt kwamen ideren van de i. ormden een kleine optocht met Ame- Colomtlaanse vlaggen met r het gemeentehuls de wil doorhollen op de ketterse weg aan het onderwijs in het rooms- pSütie CjoegCd" k'indc'en %ch7e°* uiteen! van valse dogma's die protestanten.katholieke land Colombia. Het is onder het mom van ordeverstoring, slechts kunnen afwijzen? nu wel duidelijk dat dit geld ge- ïu^tsdUke ^ndenKeres V«i?n '"Veront! bruikt zal worden om een extreem srhuldlglngcn aan. en deelde mede dat rooms-katholiek onderwijssysteem te versterken, dat er op uit is het protestantisme het leven onmoge lijk te maken. In het begin van mei. leek het er op of de protestantse protesten gehoor zouden vinden in de V.S. De rooms- katholieke geestelijkheid en de rege ring van Colombia zag het grote be drag al in rook opgaan. Op zijn minst vreesden zij dat het geld hen alleen worden geschonken als zij bereid Het Vaticaan heeft gisteren mededeling verstrekt die in protestantse kringen slechts ongenoegen kan opwek ken Paus Johannes heeft namelijk dc hoop uitgesproken dat het Vaticaans concilie dat 11 oktober begint paus Pius IX zal zaligverklaren. Deze man heeft deze rooms-katholieke eer verdiend door het dogma van de pauselijke on feilbaarheid af te kondigen tijdens het eerste Vaticaanse concilie. Juist dit dogma scheidt de Rooms Katholieke Kerk af. niet alleen van de protestanten en anglicanen, maar ook van de oosterse orthodoxen. Een open heid tot de niet-rooms-katholiekcn had mogen verwachten dat alles voorkomen zou worden wat de goede verhoudingen zou kunnen verstoren Dit verlangen be wijst dat de rooms-katholieken geen enkele poging zullen doen om terug komen op een dwaalweg. Want voor enig werkelijk gesprek tussen Rome Reformatie mogelijk zal zijn zal het dit valse dogma moeten prijsgeven Of moeten we concluderen dat bepaalde groep in Rome bezig oecumenisch gezinde rooms-katholleken zoveel mogelijk voor de voeten te lopen Nog maar enkele dagen geleden heeft de paus kardinaal Bea. hoofd secretariaat voor de eenheid geëerd in verband met zijn tachtig-jarige verjaar dag. Moet daar nu vandaag weer tegen over staan een besluit dat het werk dit secretariaat alleen maar kan bemoei lijken Het ziet er naar uit dat paus Johannes allerminst de sterke figuur Is. die m de tijd van een concilie nodig ia. Het heeftHI HHM I er de laatste masnden alle? van weg dat Amerikaanse ambassadeur in Colom-nosltle hij door twee groepen gebruikt wordt bia. Fulton Freeman. Hoe de Colombi d.e ieder een totaal andere kant uittrek- nen reageren op het geschenk den blijken concessies te doen protestanten. Tientallen en nog tallen protestantse scholen zijn gelopen jaren gesloten. Deze omstan digheid heeft de chaotische onderwijssi tuatie nog verslechterd. Het departement uan buitenlandse zaken van de V.S. heeft deze zomer echter ontkend dat het eisen zou stel let!. Het deelde mede dat de plannen voor de bouw van scholen voortgang zouden pinden. Geen enkele Campagne Sinds het bezoek van Freeman a; stad is de priester een campagne be gonnen tegen de protestanten. Hij trekt er met luidsprekers op uit, verstoort de erediensten, en gaat soms midden in de nacht scheldend door de straten o le protestanten wakker te maken hun slaap te verstoren. De schooljongen Arturo Gonsalez ontmoette de priester vorige maand huis van de zondags- OUDE KUNST- EN ANTIEKBEURS IN HET MUSEUM HET PRINSENHOF DELFT - 24 AUG. t/m 12 SEPT. - 1962 - W.rk,.,.n w 10-17.30 uw Zendt,.. 13-1700 unr Din»d»i- »n dondtrdtgavond pasen in het beste belang is van alle kerken en zeker aanvaard zou worden door alle burgerlijke autoriteiten, mag de Rooms Katholieke Kerk in deze geen unilateraal besluit nemen." „Als een van de kerken die er belang bij heeft, behoort zij haar goede dien sten aan te bieden voor de organisatie van een conferentie van de Wereldraad, de confessionele wereldorganisaties en rooms-katholiekc vertegenwoordigers om tot een vaste datum te komen voor de jaarlijkse viering van Christus' op standing. Een dergelijk» daad zou te vens een getuigenis zijn van die opstan ding." Roseveare meent: Nkroemah onder zware druk De uitgewezen Ghanese bisschop dr. Roseveare, heeft in een toespraak te Nigeria verklaard dat hij sterk de indruk heeft gekregen dat zijn uit wijzing het gevolg is van zware druk die van linkse elementen op Nkroemah uitgeoefend. De bisschop vertelde dat hij tot nu toe op zeer goede voet met Nkroemah heeft gestaan, en dat deze zeker niet zijn uitwijzing hebben goedgekeurd als er niet zware druk op hem was uitgeoefend. Rose veare bracht zelfs de gedachte naar voren dat het heel goed mogelijk dat Nkroemah niet eens van de uit wijzing heeft geweten tot het te laat Vol vertrouwen was dr. Roseveare over de toekomst van de Anglicaanse Kerk in Ghana. Hij wist zeker dat de kerk onder de vervolgingen „dapper gelovig" zou blijven. Met nadruk stelde deze bisschop dat de kerk niet gekant is tegen de „Jonge Pioniers" als beweging, maar dat de kerk be zwaar maakt tegen extreem nationalis tische elementen en gedachten die naar voren komen. Deze bezwaren worden ook gedeeld door mensen van buiten de kerk. Ds. W. H. Zuidema 5de geref. predikant voor zending onder Israël Als vijfde predikant voor het werk onder Israël vanwege de Gereformeerde Kerken in Nederland zal optreden ds. W. H. Zuidema te Vreeland. Ds. Zuidema die aan de kerk van Brussel zal worden verbonden, is voornemens 9 september a s afscheid te nemen van zijn gemeente. Hij gaat eerst een jaar in Munster stu deren aan het instituut van prof. K. M. Rengstorff, waar men zich bezig houdt in de geest van de bekende Duitse nieuw- testamenticus prof. Delitzsch met de Joodse theologie. Ds. Zuidema. die kort geleden in Oxford een conferentie van de Wereldraad van Kerken, die aan het ge sprek met Israël was gewijd, bijwoonde, gaat zich met zijn gezin een jaar in Munster vestigen en daarna te Brussel. De mensen uit zijn tijd hebben Daniël niet begrepenToen hij „neen" zei tegen het voedsel van de koning, hebben velen hem waarschijnlijk verbaasd aangekeken. Wat was daar ri'u voor kwaads in? Per slot van rekening waren ze nu toch in Babel? Het was goed om je in Israël te houden aan bepaalde voor- schriften, maar in het buitenland moet je je toch aansluiten bij de gebruiken van het land. Er staat in Daniël hoofdstuk 1 niet vermeld hoeveel jongens uitgekozen waren, om opgeleid te worden aan de koninklijke hofschool. Maar het hoofdstuk maakt wel duidelijk dat slechts Daniël en zijn drie vrienden het voedsel van de koning weigeren. Daar aan tafel wordt het waarachtige geloof openbaar. Ons christen-zijn blijkt vaak veel duidelijker aan het ontbijt dan aan het HeiligAvondmaal. Op maandag blijkt vaak veel duidelijker dat we rekening houden met God, dan op zondag als ons geloof kan pronken met vertoon van vroom heid. Het voedsel van Nebukadnezar was niet klaargemaakt volgens de reinigingswetten van de Joden. Het was bovendien voedsel aan afgoden geofferd en wijn aan afgoden geplengd. Aan die onreinheid wilde Daniël geen deel hebben. God ging hem bovenal. Hij werd geen Fransman met de Fransen op dat punt. Daniël kende slechts één Koning, de Heer van hemel en aarde. Hij weigert het vlees van afgoden te eten, omdat hij liever leeft van de groenten van God. Daniël heeft er nog weet van dat eten een zegen des Heren is en hij wil die zegen niet missen. Er steekt heel wat achter die woorden: „Here, zegen deze spijze, amen" en „Geef ons heden ons dagelijks brood". Dat begreep Daniël. (Van een onzer medewerkers) Dezer dagen is te Zweden het 15e congres van de Kristana Espe ranto Ligo Internacia, de KELI, gehouden. De conferentieplaats was Strandbaden in de provincie Skane. Het thema was „Aan wie behoort de toekomst", er waren acht nationaliteiten vertegenwoor digd. Op dit congres zijn weer dui delijk naar voren gekomen de vele voordelen die het gebruik van een gemeenschappelijke taal heeft. Strandbaden is een klein plaatsje ten Noorden van Höganas en doet haar naam wel eer aan, zij het dan dat het strand niet te vergelijken is met het Nederlandse. Rotsblokken liggen dicht voor de kust en de zwemmer moet voorzichtig zijn zich niet te bezeren. De zandstrook is ook zeer smal. Links ont- de LEKKERSTE PINDAKAAS? Tflc 7ïli£Zeui Omdat spreiding is mislukt De staatssecretaris van econo mische zaken, drs. F. J. W. Gyzels, heeft, mede namens de staatssecretarissen van onder was, kunsten en wetenschappen en van sociale zaken en volks gezondheid, aan de Sociaalecono- mische raad advies gevraagd over het steeds nijpender pro bleem van de vakantiespreiding. In zijn adviesaanvrage merkt de staatssecretaris op. dat door het sa menvallen van de vakanties van velen gedurende slechts enkele zomerweken, het van jaar tot jaar moeilijker wordt om de vakantietijd. die steeds meer buiten de woonplaats wordt door ge bracht, zo aangenaam mogelijk te be steden. Ook de dienstverlenende secto- Ondanks prijzenswaardige initiatieven zijn de pogingen om althans voor de Nederlandse vakantiegangers een zeke re spreiding te bewerkstelligen, tot dus verre mislukt. Voor de grote meerder heid van de bevolking hangt de perio de van de zomervakantie af, van wat dienaangaande In het bedrijfsleven col lectief of individueel wordt overeenge komen, waarbij het bedrijfsleven op zijn beurt weer sterk afhankelijk ls van de schoolvakanties. De staatssecretaris verzoekt de SER. of hij de mening kan delen, dat de spreiding van vakantie bevorderd dient te worden en zo ja, welke methoden daartoe naar zijn mening dienstig ziin, met inachtneming van de bijzondere be langen van bepaalde sectoren van het bedrijfsleven en uiteraard van het on derwijs. dekt men de kust van Noord-Denemar- ken en drie vuurtorens laten des avonds hun stralen over het Kattegat gaan. dat een zeer druk bevaren doorgang ^s. De conferentie werd gehouden in een gebouw dat vroeger een hotel was, maar dat nu eigendom is van de Svens- ka Mission Förbundet (bij ons te verge lijken met de Vrije Evangelische Ge meenten), die het als jeugdhuis heeft ingericht. Directeur is ds. B. Wester- berg, die er met zijn vrouw en drie kin deren woont, en die in zijn grote acti viteit overdag meer gelijkt op een tuin knecht dan op een beheerder. De sfeer op het congres was weer als vanouds: gezellig, beschaafd, ernstig en blij. Het kruis op het strand geeft reeds de geest van de omgeving aan. Onder dit kruis houden de jongeren op de con ferenties hun overdenk.ngen. Thema Toen op de openingsavond «Je begroe tingen werden voorgelezen, was het niet toevallig dat In twee brieven, van een Zweed en een Pool, de wensen werden onderstreept met 1 Kor. 15:58. Een gro te Esperantovlag hing achter de be stuurstafel en op de piano stonden de 8 vlaggen van de deelnemende nationa liteiten. Op zondagmorgen werd de godsdienst oefening geleid door pastoro T. Ilmari Haapalainen uit Finland. De mprgenwij- dingen werden afgewisseld door de deel nemers verzorgd, waarbij dan soms door esperantisten uit de verschillende landen enkele teksten uit de bijbel wer den voorgelezen. Het congresthema was: „Aan wie be hoort de toekomst?" Hierover voerden verscheidene sprekers het woord. Het antwoord van een christen werd door de heer H. A. de Hoog uit Amsterdam gegeven, die dit zo voortreffelijk deed, dat men zeer onder de indruk was van zijn betoog, zo zeer dat de discussie daarna niet ineens op gang kon komen. Naast de serieuze punten van het pro gramma werden de vrolijke niet verge ten. Drie kinderen van 7. 10 en 13 jaar ziek rerd andacht besteed: een dagtocht door Skane. naar Höör en MalmÖ en een middagtocht naar Bastad waar het prachtige bloemenpark bezocht werd met Chinese en Japanse paviljoens. Belangwekkend Het aantrekkelijke en interessante van deze conferenties is altijd dat ze bestaan uit een gesloten groep. plm. 120 deelnemers. Een groep die homogeen is. waardoor meer persoonlijke contac ten worden gelegd. De Fin spreekt met de Fransman zonder taalmoeilijkheden. Deze belevenis valt te meer op, omdat de Zweedse taal voor ons een wel neel vreemde taal is. Wanneer men b.v. in Hongarije reist dan bemerkt men echt dat men in een vreemd land is. Taal. kleding, huizen en landschappen zijn an ders. Wanneer men Zweden binnenreist is het uiterlijk niet zo erg verschillend, maar wanneer de Zweden gaan praten, dan is er van verstaan geen sprake, met goed luisteren vangt men af en toe een goed woord op maar daar is net dan ook mee afgelopen. Wij schrijven dit verslag vanuit Leksand in Dalarne in een pension van een baptisten dominee waar onge veer 30 gasten zijn, stuk voor stuk allervriendelijkste mensen, maar een gesprek is niet mogelijk. Het enige wat we hebben leren zeggen is „tak", wat „dank u" betekent. Dan vallen de bezwaren van de taalmuren weer op. Mogen deze spoedig verdwijnen door een gemeenschappelijke taal, welke naam die dan ook zal hebben. D e\.r- tien-1 school. De priester rukte hem de pa- de af" pieren uit de hand. sloeg hem in hef gezicht en verscheurde het zondags schoolmateriaal. Deze man is op het ogenblik een campagne begonnen te gen de protestantse zakenman Carlos Bravo om hem uit de stad te verdrij ven. Bovendien is hij op het ogenblik bezig om de plaatselijke autoriteiten te dtringen de protestantse school te irden gesteld aan de regering van Colombia. Dal betekent dat' deze Jjj ^"t'e ï?,,£''U™ï;3„H°'r scholen „ebeel i„ banden zullen ka- Sholtn "'tam men ran een achterlijk r.k. onder- Maar de protestantse scholen die dank wijsstelsel, dat protestantse kinderen |Zjj de offergezindheid van vele ouders in gedwongen zullen worden op de scho len r.k. godsdienstonderwijs te volgen en zelfs gedwongen zullen worden om de r.k. mis bij te wonen. het leven geroepen zijn, moeten het in dit land ontgelden. Daarom achreef deter dagen het be kende maandblad „Eternity": „Uit de wijze waarop de Verenigde Staten Co lombia hulp zijn gaan schenken bij haar onderwijsproblemen, blijkt duidelijk dat Het geld wordt verdeeld door de Amerikaans geld wordt gebruikt Freeman ALS weduwnaar komt Jonker in de zomer van 1905 op het Groningse station aan, maar twee mensen vergezellen hem: zijn zuster Mi net en zijn zoontje Hans. Zeven jaar is Hansje en ik kan me zo'n beetje voorstellen hoe hij de reis gevonden heeft. Het is 'n hele zit tn die tijd om Groningen eaituit Holland te bereiken: er zijn nog geen elektrische treinen en de tocht duurt het dubbele aantal uren van heden' ten dage. Er zijn zelfs nog niet de grote Jumbo"- locomotieven, die er zo robuust en inspirerend uitzien. Maar wat valt er veel voor 'n jongen te kijken! Telkens wisselt het landschap. Eerst de Hollandse weiden. Dan in het Utrechtse en voor al in Gelderland de bossen, die zich soms tot vlak langs de spoorbaan uitstrekken. Bij Har derwijk even het kijkje op de Zuiderzee. Dan de enorme brug over de IJsel en het machtige sta tionsemplacement van Zwolle. En daarna de eindeloze uitgestrektheid der Drentse heidevel den. ,JCijk" zet mijn vader altijd weer als we daar langs kwamen „Daar ligt Ru-ïner- wold!" en het lag er werkelijk meer als een troosteloze ruïne dan als het welvarende dorp Ruinen, dat het tegenwoordig is. Pas tegen het Zeven Jaar is Hans. Hij kan meteen in septem ber naar de tweede klas van de wonderlijke school van Meneer Beek. Die school is alleen daarom al zo verwonderlijk omdat hij als een soort Hervormde enclave in een op en top Joodse achterbuurt ligt. Het is il Israël wat daar de klok slaat. De syna goge, de talloze koekjesbakkerijen en dropjes-en-de- taiT-zaakjes dertig voor een cent: de op kopers en de vis winkeltjes: bijna een beetje een ghetto met allemaal steegjes en gangetjes, maar bewoond door mensen, die de vriendelijkheid zelve zijn. En temidden daarvan dat onmogelijk ouder- 150 miljoen gulden blijkt uit t laatst kreeg je voorbij het hunne bed van Vriet-Zuidlaren dat je kende van de prachtige schoolplaten het gevoel dat je weer in een bewoonde wereld terugkeerde. Dan zag je ook al dY'K," 'po'die. beet in de verte. bel Inrit van de Cro- enteeken en h..r ln ,t.»t te .lel- torens, ven de Martini- en con de der deze len haar verloren gegane Invloed weer Aa-kerk. En n kwartiertje later kon je uitstap- bezoek) te heroveren in Zuld-Amertka." pen op dat enorme Groningse perron. wetse hokkerige schooltje, waar Je ingewijd werd in de geheimen van „aap-noot-mies" en wat daar verder volgt. Maar die kent Hans reeds Zeer begaafd is dit enig kind: men mag er grote dingen van verwachten. Het ls een begaafdheid op allerlei terrein. Hij is schrander, hij is grappig, hij heeft een onvergetelijk lief snoetje, maar hij is ook wijs en vroom. Ik schroom om dergelijke din gen over 'n ventje van zeven jaar te schrijven. Wils heeft dan zo gauw een bijsmaak van wereld wijs. van gehaald, van al te pienter en vroom doet denken aan brave hendrikjes en huichelarij. Maar voor Hans Jonker kan ik toch geen andere woorden kiezen. Men behoeft maar die ene kinder foto van hem te kennen om dat te begrijpen. Men begrijpt dan ook dat zijn vader bij z'n afscheid van Dordrecht zei: „Al had God mij geen andere scho ne dag in uw midden geschonken dan die en^ Meidag, waarop mijn jongsken geboren werd. cmk dan zou ik zeggen: God is geweldig over mij ge weest in goedertierenheid. Hij heeft mij telkens kort en klein geslagen, zalig kort en klein geslagen met Zijn goedertierenheid! ..Wat zal toch dit kindeke wezen?" was de tekst waarover de oom van Hans sprak bij diens doop. Het was dezelfde tekst waarover vader Jon ker eens zijn eerste preek gehouden had in zijn ge boortedorp. En het leek op de duur of het ant woord daarop duidelijk vaststond. Want Hans zat het preken in hart en nieren Thuis speelde hij al heel Jong kerkje. Alles ging daarbij heel plechtig toe. De kleine man las zijn preek voor, zo hij ten minste niet improviseerde, en gaf de verzen op. Vriendjes waren voorzanger en organist; er was gezorgd voor gezangen, briefjes en collectezakjes. Kinderspel goed, maar met een ernstige on dergrond. Hans was een bijzondere jongen. Een persoonlijkheid zo jong als hij was. Hij kende hele stukken uit z'n vaders preken van buiten. En op een dag geeft dit kind de wens te kennen zendeling te worden, daarmee een diepe maar nooit uit-r100 gesproken hart'ewens van zijn vader vervullend. Hij is het nooit geworden. Vlak daarna kreeg Hans blindedarmontsteking en hoewel hij mogelijk geopereerd werd. was het reeds Op acht juli 1909 moest Jonker kennis geven: „God heeft Zijn heerlijk kind tot Zich genomen". Lid< Stua sveel Tria ouche Casi: in".) Hex, 'riche Stud B Ror Tria: 14 j.)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1962 | | pagina 2