Uw probleem is het onze
CATECHISMUSPREDIKING
I.C.C.C.-jeugd komt met
wereldwijde organisatie
Een woord voor vandaag
Wereldraadleiders vergeten
dat Rome niet veranderd is
Amerikaanse hoogleraren
komen doceren
Ik betreur houding vaiv
hoofdbestuur Ger. BoihK
Kerk en Wereld geeft
verslag over 1961
Weggestuurd uit
blanke** kerken
2
ANDERZIJDS
In het blad van de „Confessio
nele Vereniging" in de Hervorm
de Kerk schrijft ds. C. Baten
burg een artikel óver de cate-
chismusprediking die hij ook
graag in de Hervormde Kerk in
ere hersteld wil zien.
rig bestaan van de Heidelbergse
Catechismus te gedenken. We kun
nen dankbaar zijn dat-de Genera
le Synode van onze kerk op dit ju
bileum wijst en hoopt dat dit ju
bileum zo breed mogelijk gevierd
zal worden.
Ik wou dat de Generale Synode
van onze kerk nog een stap verder
ging. Dat zij niet alleen de predi
king uit de catechismus aanbe
veelt. maar dat alle predikant-le
den een verklaring afleggen dat
zij in het vervolg heel trouw uit
de catechismus zullen preken. Dat
mogen we toch verwachten van
een synode die zegt dat zij han
delt „in gemeenschap met de be
lijdenis der vaderen".
En dan mogen we nog iets an
ders verlangen: dat alle predikan
ten van onze kerk in gemeenschap
en in overeenstemming zullen pre
ken met de drie formulieren van
enigheid.
Iedere predikant in onze kerk is
daartoe verplicht De gerefor
meerde bondsdominee moet pre
ken :n overeenstemming met de
drie formulieren van enigheid.
Doch ook de confessionele, de mid-
denorthodoxe en de vrijzinnige
moeten dit doen.
Onze kerk heeft een confessio
neel karakter. Het poneren van
deze stelling heeft niets te maken
met partijschappen. Kerkelijk is
confessioneel in de zin van de be
lijdenis der kerk en niet van een
of andere bond of vereniging.
Ik denk in dit verband aan een
woord van prof. Haitjema wat on
ze taak moet zijn in onze kerk in
verband met groepen die dit con
fessionele karakter van onze kerk
niet erkennen: „wij moeten het
zwaar beslagen raam van onze
belijdenisgeschriften schoonpoet-
scn." Dit geldt ook voor onze ca
techismus!
We zijn allen heel dankbaar voor
de prachtige artikelen die prof.
Haitlema aan de catechismus
heeft gewijd. Daarmede kom ik bij
iets waar ik terloops reeds op doel
de: de catechismus is een leer
boek dat in de prediking moet
worden behandeld.
Dat was de bedoeling van de op
stellers. En we zien dat dit door
onze kerk van meet af ter harte
Senomen is. Al spoedig schrijven
e kerkorden dc catechismuspreek
voor. Zo ook de Dordtse Kerkorde
van 1619. Bestaat deze verplich
ting nog in onze dagen? Helaas
niet. Tot grote schade van het ge
meentelijk leven.
Globaal kunnen we zeggen dat
in gcref. bondsgemeenten en con
fessionele gemeenten wel regelma
tig uit de catechismus gepreekt
wordt. In midden-orthodoxe ge
meenten gebeurt het spaarzame-
lijk: in vrijzinnige gemeenten
Velen beweren dat de catechis
muspreek uit de tijd is en de
mens van vandaag niets zegt. Dat
laatste is een pertinente leugen.
Ik wilde dat men ook in vrijzin
nige en midden-orthodoxe gemeen
ten eens trouw uit de catechismus
ging preken.
De vraag rijst: hoe deze wille
keur in onze kerk gekomen is. Ve
len zullen zeggen: het reglement
van 1816. Dit is beslist niet waar.
Dit reglement handhaafde de ver
plichting om uit de catechismus te
preken.
Weet u van wanneer deze vrij
heid dateert? Vanaf 1 april 1864.
Tot die datum bestond de ver
plichting om èn uit de catechis
mus te preken en om in Iedere
dienst een gezang te laten zingen.
Met ingang van die datum is de
ze verplichting vervallen en weru
het gebruik aan de vrijheid van
dg predikanten en kerkeraden
overgelaten.
Weet u wat nu zo merkwaardig
is? Dat deze dingen volkomen on
bekend zijn in de gemeente. En
ook bij de predikanten. Een paar
jaar geleden vertelde ik aan een
collega het verloop van deze affai
re en hij zette grote ogen op. Ik
heb mijn gegevens opgediept uit
de Handelingen van de Synode
der Ned. Herv. Kerk uit de jaren
1854-1863. Bij de index komt u tel
kens deze combinatie tegen: Cate
chismus èn Evangelische gezangen
of: Evangelische gezangen èn ca
techismus. In die jaren kwam
van gereformeerde kant verzet te-
Jen de verplichting om in iedere
ienst een gezang op te moeten
Weet u wat er toen gebeurd is?
Toen hebben de gefeformeerden
medegewerkt om de kerk nog ver
der los te maken van de belijde
nis. De gereformeerden hebben
toen tegen de vrijzinnigen gezegd:
jullie vrij van de catechismus en
wij vrij van het gezangboek. Ik
noem dit met één woord ver
raad!!! Dat was in de tijd dat
minister v. d. Brugghen van gere
formeerde zijde van verraad be
schuldigd werd.
Ook een man als Groen van
Prinsterer schijnt geen oog te heb
ben gehad voor het verraad dat
zijn geestverwanten in de kerk je-
Sens de belijdenis der kerk heb-
en gepleegd door met de moder
nen deze koehandel aan te gaan.
Nimmer heeft Groen één woord
van protest laten horen. Hij heeft
althans geen protest bij de Syno
de ingediend.
Mogelijk kunnen de notulen van
de oprichtingsvergadering van de
Conf. Vereniging enig licht op de
ze zaak werpen. In ieder geval
hebben de gereformeerden na die
jaren meegeholpen dat de kerk
nog verder van haar grondslag
vervreemdde.
Deze dingen moeten eens wijd
en zijd bekend worden en niet lan
ger bedekt blijven onder de man
tel der liefde of der berekening.
Het is hoog tijd dat iedereen in
onze kerk met deze trieste affaire
op de hoogte komt.
Levende missionaire beweging
(Van een onzer verslaggevers)
U, vaders van de ICCC, willen
we helpen in uw strijd voor het
getuigenis van het onfeilbare
woord Gods. Met deze woorden
heeft Dick Bogaard uit Rotter
dam, voorzitter der nieuwe jonge
renorganisatie van de ICCC zater
dagmiddag in het Amsterdamse
concertgebouw de International
christian youth (I.C.Y.) officieel
Railio-Vaticaan over
het geval-Finkbine
Finkbine is uitgevoerd
misdaad genoemd, ook al was de opera-
tie ingegeven door menselijke overwe
gingen. „De misdaad was des te ernsti
ger omdat deze met wettige goedkeu
ring was gepleegd. Het kind werd ge
dood alsof het een aanvaller was tegen
wie wettige zelfverdediging meer dan
i gerechtvaardigd was", aldus de zender
..De moederschoot is echter het natuur
lijke tehuis van een kind dat geboren
wordt en hij die slechts leeft
onze „binnenwereld", waarmee we te
maken hebben.
In de botsing van krachten tpssen
„binnenwereld" en „buitenwereld" voe
len we ons soms als mensen die bij
een verkeersongeluk betrokken zijn,
die uit een zwaar gehavende wagen
moeten worden losgemaakt en per am
bulance moeten worden weggevoerd.
Waar vinden we de kracht tot herstel,
waar is uitkomst"
Dr. Velema stelde tegenover deze
aardse krachten Christus, de Kracht
Gods. een totalitaire kracht, omdat de
grote krachtmeting reeds heeft plaats
gehad. Even breed en bont als ons le
ven-zelf is even rijk en gevarieerd is Zijn
geïntroduceerd. Het wereldwijde I *rach'\- Dit betekent geen onrust of ra-
T i deloosheid. maar vertrouwende ver- -
karakter van deze pas opgerichte wachting. De predikant stelde tenslotte lx 0SJ3VtCriclIl ClllirCll
hem bestemd heeft te leven, kan
niet worden beschouwd als een aanval
ler op het leven van een ander. Indien
zijn bestaan voor een ander, zelfs zijn
moeder, gevaar oplevert, is dit niet ziin
fout. Hij heeft niet om het leven ge
vraagd. Daarom is het willekeur hem als
een indringer te beschouwen en hem ter
dood te veroordelen, aldus de commen
taar van de Vaticaanse radio".
Fusie Reformed en de
,.Hebt uw vijanden lief", zei Christus, en dit is misschien wel
een van de moeilijkste eisen van het Nieuwe Testament. Eigen- Ipfe
lijk voelen wij er niet voor en we verbergen ons dan maar al
te vaak achter het excuus, dat we niet in staat zijn om onze
vijanden lief te hebben, omdat ons hart zich niet zo gemak- yffli
kelijk naar ons hoofd laat zetten.
„Wie kan dat?", vragen we dan nog, op een manier of difr*
vraag de mogelijkheid van iedere discussie verder afsluit. En
toch is er wel degelijk een antwoord: God kan het! En God'jjjnj
heeft het bewezen ook. Paulus schrijft in Romeinen 5 „God ~=wi
echter bewijst Zijn liefde jegens ons, doordat Christus, toei~^WS
wij nog zondaars wtren, voor ons gestorven is". En ehkeh ^80
verzen verder lezen we dat we verzoend werden toen we
vijanden waren. In zijn eerste brief schrijft de apostel Johani
nes dat Christus ons „eerst heeft liefgehad"», dat wil zegger^ag^k
eer wij Hem lief kregen.
De liefde van God ging uit tot ons, toen wij nog vijandei
waren. Hij had zijn vijanden lief. Hij gaf het grote voorbeelé
door ons lief te hebben. Als we een ogenblik eerlijk wordei
vragen we ons af wat God in ons zag. Vragen doemen op v
groten getale als we over deze woorden mediteren. En tocJ A q.
mogen we weten dat het waar is en dat Gods liefde naar on
uit gaatdat wij mogen leven in die koesterende warmte vai
Zijn liefde.
I.C.Y. was aanschouwelijk ge-1 *«Jn
maakt doordat jongeren uit acht
tien verschillende landen die even
zovele afdelingen van I.C.Y. ver
tegenwoordigden op het podium
met hun landsvlaggen stonden op
gesteld. Plechtig klonk vervolgens
het credo door de zaal, eerst in het
Engels, daarna in het Nederlands.
de
Er is enthousiast gezongen op deze
jeugdmeeting. die drie sprekers op het
programma had en eindigde met een
roodschap tot jongeren van de gehele
wereld. Die zang was afkomstig èn
van het Interkerkelijk jeugdkoor te
Watergraafsmeer o.l.v. Peter Dogger
èn van de gehele zaal die de nodige
mpulsen kreeg van Feike Asma, die
jp de orgelbank had plaats genomen.
„Christus, de kracht van ons leven"
wat het motto van dr. W. H. Velema,
chr. geref. predikant te Leiden, die de
jongeren als eerste toesprak. Hij me
moreerde hoe vele en verschillende
krachten onze dynamische wereld snel
en grondig "doen veranderen. Hij noem
de als zodanige krachten die in de
„buitenwereld" werkzaam zijn o.m.
nationalistische. anti-kolonialistische,
communistische, alsmede de kracht
van het wetenschappelijk onderzoek
(ruimtevaart). En dan zijn er nog al
lerlei krachten in ons, krachten van
Veilig gebruik
Jaren beproefd en hoog geroemd
Mijnhardt's Zenuwtabletten
Christus met zijn kracht de
van jouw levensschip?" Zo ja, dan
kom je. wellicht niet na een kalme
is. toch in de veilige haven.
Over „Christus, de toekomst van ons
leven." mediteerde ds. E. Huser. bap
tistenpredikant te Mulhouse, Frankrijk.
Hij haalde de bekende profetie van
Petrus in zijn pinkstertoespraak aan.
„Uw jongelingen zullen gezichten zien"
aakte duidelijk dat dit wijst op
Conferentie Duitse
rooms-ka t hol ieken
in Hannover
In Hannorer zal van' 23 tol 26
augustus onder de Hiel „Geloven,
Danken en Dienen" de 79ste „Duit
se rooms-katholiekendag" worden ge
houden, waaraan naar schatting on
geveer 200.000 gelovigen zullen deel
nemen. Aangezien Hannover overwe
gend Luthers is, zal deze bijeenkomst
eenvoudig gehouden worden, zonder
de staatsie van de bijeenkomsten die
in Fulda en Koein gehouden zijn.
Dr Heinrieh Lübke. de Westduitse
bondspresident, zal op deze bijeenkomst
het woord voeren. Het is de eerste
maal dat een Westduitse president aan
een bijeenkomst van rooms-katholieken
deelneemt. Ook kanselier Adenauer en
de minister voor woningbouw, Paul Lüc-
ke, zullen toespraken houden.
De minister van buitenlandse zaken.
Schróder. de minister van binnenlandse
zaken. Höcherl. de minister van defen
sie. Strauss, de minister voor het ge
zin. Würmeling en dc minister van ar
beid. Blank, rullen eveneens aan de bij
eenkomst deelnemen, alsmede de mi
nister-president van de bondsstaat
Noordrijn-Westfalen. en de vice-voorzit-
ter van de bondsdag. Jager.
President Lübke zal zijn toespraak
houden na de uitzending van een
zoeningsdienst uit het voormalige
centratiekamp Bergen-Belsen. Aan deze
djHÉV 90 priesters uit zes landen
tijdens de oorlog in
hebber
idag
het andere jaar gehouden. In
dit
De Duitse katholiekendag wordt
liggende jaren beleggen de protestanten
hun kerkedag. Vorig jaar werd deze on
der enorme belangstelling in Berlijn ge
houden. Volgend jaar zal deze
gehouden in het Roergebied.
I.C.C.C.-resoIutie tegen R.K. kerk
In een op het vijfde plenaire
congres van de Internationale
Raad van Christelijke kerken
(I.CC.C.) te Amsterdam aange
nomen resolutie over de Rooms
Katholieke kerk wordt o.m. ge
zegd dat de propaganda van deze
kerk over de gehele wereld in
kracht toeneemt om haar dog
ma's, methodes en instellingen
te verspreiden, speciaal in veel
protestantse landen. Het voor
naamste doel van deze propa
ganda is volgens de I.C.C.C., zo
snel als mogelijk is een eind te
maken aan alle niet-roomse ac
tiviteiten, speciaal binnen de re
formatorische wereld. De tragiek
van deze tijd is dat deze hoogst
gevaarlijke pogingen zo geholpen
worden, aldus de resolutie, door
de zeer doeltreffende samenwer
king van verschillende leiders
van de oecumenische beweging,
speciaal in de assemblee van
New Delhi en door de recente be
zoeken van enige officiële protes-
kenmerkende trek van echt chris
telijke jeugd. Hier is sprake van een
toekomstvisie: het zien naar omhoog
met de blik van het geloof, waardoor
de geopende hemel wordt aanschouwd.
Deze visie moet de christenjeugd
jeheersen en niet die van „populaire
afgoden, moderne ideologieën, moder
ne richtingen, zelfs in de wereld van
de godsdienst. Zij mogen je jeugdig
enthousiasme opwekken, .wanneer een
maal hun menselijke tekortkomingen
aan de dag treden stellen ze diep te
leur".
Elke leer, invloed, praktijk of tradi
tie van buitenaf dient aan het „wat
zegt de Schrift?" getoetst te worden.
We zien voorts niet uit naar een door
mensen gemaakt paradijs, gebouwd op
sociale rechtvaardigheid of godsdien
stige eenwording, maar naar de stad
met het hemels fundament. Spoedig
zullen de deuren van de stad Gods
opengaan en zal Christus komen. La
ten we. liever dan te twisten ovej-
theorieën aangaande het duizendjarig
rijk onze gedachten op die heerlijke
toekomst richten, dan zal deze „geze
gende hoop" in ons leven beslissend
gestalte krijgen, aldus ds. Huser.
Dc president van de ICCC, dr. Carl
Mclntire, die tenslotte het woord voer
de, noemde de ICY een regelrecht ant
woord op zijn gebed. Hij riep de ICY-
jongeren op een levende missionaire
beweging te worden, want: de strijd ls
in alle hevigheid aan de gang en daar
voor zijn jonge soldaten nodig. Dr.
Mclntire drukte de jongelui op het hart
op de hoogte te blijven van de ontwik
keling en van de strijd.
Tenslotte werd de boodschap van de
ICY voorgelezen bestemd voor jonge
ren over de gehele wereld. Hier in
wordt eerst uitgesproken dat de op het
ICCC-congres aanwezige jongens en
meisjes ondervonden hebben, dat zij in
Christus één zijn volgens dé- drtféilbare
Schrift. Zij willen deze ervaring van
eenheid eraag,,delèn rnet christenjongfir
ren uit de gehélè belijdende kerk en
doen tenslotte een beroep op de chris
tenjeugd van eLke natie om God te
verheerlijken.
De jeugdmeeting werd besloten met
het gezamenlijk zingen van „Onward
christian soldiers". Van de aanwezige
belangstellenden buiten ICCC-verband
noemen wij ds. H. van Andel. her
vormd predikant te Utrecht, de secre
taris van de Oecumenische jeugdraad
in Nederland.
(Van onze kerkredactle)
Vanuit Amerika komt het bericht dat
de eerste stappen zijn genomen naar
een fusie van de Reformed (Hervormde)
Church en de Zuidelijke Presbyteriaan
se Kerk van de Verenigde Staten. De
generale synode van de Reformed
Church heeft dezer dagen het besluit
genomen om nauwere betrekkingen aan
te knopen met de Presbyteriaanse Kerk.
In de resolutie wordt het woord „fusie"
niet genoemd, maar algemeen wordt
aangenomen dat het nieuwe contact tus
sen de beide kerken de eerste stap is
op weg naar een mogelijke eenheid.
De Reformed Church is de Ameri
kaanse tak van de Hervormde Kerk,
De zuidelijke presbyterianen dateren
uit de dagen van de burgeroorlog in de
Verenigde Staten, toen zowel de baptis
tenunie ais de presbyteriaanse kerk in
een noordelijke en zuidelijke groep uit
eenviel. Over het algemeen kan men
zeggen dat de zuidelijke presbyterianen
orthodoxer zijn dan de noordelijke, die
enkele fusies hebben doorgemaakt en
zich nu de United (Verenigde) Presby
terian Church noemen. Is deze laatste
kerk vergelijkbaar met de Hervormde
Kerk in ons land. dan lijkt de Southern
Presbyterian Church meer op de Gere
formeerde Kerken.
Ds. Spilt in Hervormd Nederland" ,„D
(Van onze kerkredactie)
In een artikel over de Gerefor
meerde Bond (in de Hervormde
Kerk) en de gezangenkwestie
schrijft ds. G. Spilt in „Hervormd
Nederland" dat de predikant-leden
van deze bond inzake het niet-
zingen van gezangen geen belof
ten gedaan of verklaringen afge
legd hebben, zoals wel eens ge
dacht wordt. Ds. Spilt gaat in dit
verband nog in op een bericht dat
wij in juli publiceerden waarin
werd medegedeeld dat de Leidse
predikant ds. H. Bouter als lid
tantse vertegenwoordigers aan
de paus.
,Deze oecumenische leiders
schijnen te vergeten dat de dog
ma's van de Roomse kerk niet
veranderd zijn sinds de dagen
van Luther en Calvijn".
Het Vaticaanse concilie dat in oktober
te Rome zal worden gehouden zal zon
der twijfel een nieuw gevaar vormen
r alle protestantse kerken, arbeid
zending. Een van de officiële oog
merken. zeker het meest belangrijke in
de ogen van de leden van die bijeen
komst, zal zijn het gehele christendom
re hervormingen in zyn kerk aan te
brengen, verlangt hij, evenals de vorige
pausen, de gehele wereld te beheersen,
aldus de resolutie. De algemene opper
macht van de paus zou de triomf van
bijgeloof en afgodendienst betekenen;
het einde van alle vrijheden.
Een ander gevaar waaraan oecume
nische leiders volgens de I.C.C.C. hun
meest Ijverige steun geven Ls het plan
voor eenmaking van dc protestantse
•vereld. Zichtbare. organLsche
Joodse reformatoren
stichten synagoge
kleine gemeente, die door het ortho
doxe rabbinaat van de stad niet erkend
wordt, dat de reformatiebeweging tot
doel heeft de geestelijke en intellectuele
behoeften van het Israëlische volk van
onze tijd te bevredigen.
Met steun van Joodse kringen in de
Verenigde Staten zijn soortgelijke ge
meenten door Unger te Nazareth en
Herzliana bij Tel Aviv opgericht.
Het reformatorisch Jodendom heeft
het grootste deel der religieuze riten,
zoals die in de orthodox Joodse gemeen-
djng, welke zo zeer wordt aangemoe-ten en synagogen volgens de overleve-
dlgd door de Roomse autoriteiten. Zij ring gebruikt worden, afgeschaft. Ook
weten dat zonder eenwording, zo ver» staat zij grotere leer- en gewetensvrij-
schillend van de ware bijbelse eenheid, heid toe
de paus nooit de wereld zou kunnen bc- Een van de voornaamste praktische
heersen, aldus de resolutie. gevolgen, die uit het niet erkennen van
Tegenover zo'n alarmerende_ situatie deze reformatorische beweging voort
komt. is dat de aanhangers van deze
geloven wij aldus de I.C.C.C.
het de plicht van alle oprechte bijbel
se kerken en zendingen is om meer
dan ooit tegenover de verkeerde leer
stellingen van Rome te staan. De ge
trouwe prediking van Ihet evangelie
houdt het aan de kaak stellen in van
alle dogma's, methoden en instellingen,
die tegen het evangelie vechten.
Waarschuwing
In een waarschuwing aan de vrije
wereld, opgesteld door de op het vijfde
Dlenaire congres van de Internationale
,ar elf Baad van Christelijke Kerken aanwezi-
leraren ec verteRenw°ordigers van de Oekraïen
se Evangelische Baptisten Wereldwijde
Amsterdam. Groningen. Nijmegen
beweging zich bij een huwelijkssluiting
tot een orthodoxe rabbijn moeten w<
den. daar deze alleen gerechtigd is e
voor Israël geldig huwelijk te sluiten,
Wika's overal
aan het werk
In het jaarverslag over 1961 van
de Stichting Kerk en Wereld te
Driebergen staan vele gegevens
over wat. er zo al gebeurde op De
Horst en het Eykmanhuis in 1961.
Onder de vragen, die. in het dage
lijks werk aan de orde kwamen, is
die naar de relatie van kerk en
apostolaat. Moeten we onze taak
vervullen binnen het kader van de
institutionele kerk of moeten we
zonder formele bindingen in de
wereld staan als getuigen van
Christus? Het beraad over deze
vraag was nog niet ten einde bij
de jaarwisseling. Verder is de se
cularisatie een onderwerp, dat bij
de opleiding en studie steeds weer
naar voren komt en in verband
waarmee het ook goed is te zien
tot buiten de grenzen van het
„Westen" naar de wereld van an
dere godsdiensten, waar de secu
larisatie zich weer op andere wijze
vertoont.
Onder de leerlingen van het insti
tuut bevonden zich in 1961 ook enkelen
uit het buitenland. Een Indonesische
behaalde het einddiploma van de vier
jarige cursus en vertrok naar het
Oecumenisch Instituut te Bossey om na
een tijd van studie daar terug te keren
naar. haar land. En verder verblijft een
Engels echtpaar voor een jaar te Drie
bergen om Nederlands te leren en voor
verdere training. Zij zullen door de
Methodistische zending naar Aruba
worden uitgezonden om te werken on
der de Nederlandssprekende jeugd
daar.
De
aan het werk. 103 waren in kerkelijke
dienst, de overige 63 bij de overheid,
bij een bedrijf of een wereldlijke stich
ting. 31 veranderden van standplaats
of werkkring, 13 nieuwe wika's kregen
een aanstelling (8 in kerkelijke, f
wereldlijke dienst).
Zes wika's werkten er per 31.12
het buitenland: Australië. Cimade te
Parijs en in andere streken. Twee
kè's bereidden zich voor op uitzending
naar het buitenland: naar Nieuw-Gui-
nea en naar een ontwikkelingsgebied.
Negen wika's deden landelijk werk.
Vijf wika's werkten in Groningen,
acht in Friesland, tieft in Drente, der-
tier. in Overijsel, 24 in Gelderland, 16
in Utrecht, 25 in Noord-Holland. 30 in
Zuid-Holland, elf in Zeeland, zeven in
Noord-Brabant en één in Limburg.
om een andere indeling te maken: 100
wika's werkten in een stad, 15 op het
platteland, 13 in een regionale functie,
9 in een landelijke functie, 22 waren
verbonden aan een vormings- of recrea
tiecentrum of een inrichting.
Cursussen etc.
Wat het cursus- en confcrentlewerk
betreft wordt vermeld, dat 1961 een
tig jaar was, in zoverre als een
trum als Kerk en Wereld rustig kan
zijn. Er waren in 1961 meer dan 100 vor
mingsbijeenkomsten met meer
3500 deelnemers. Maar er waren geen
bijzondere gebeurtenissen te vermelden.
Wel werd er bij de doordenking va:
taak van een vormingscentrum be
sloten om meer aandacht t" geven
aan cursussen en conferenties, die val
len onder de z.g. toerusting der ge
meenteleden, Iets wat in 1962 nader zal
worden uitgewerkt.
Daarnaast wordt steeds de oecumeni
sche gerichtheid van het werk versterkt.
Daar de Academie De Horst thans als
afzonderlijk instituut optreedt, hoe ook
in velerlei opzicht verweven met de
gang van zaken van het" instituut Kerk
en Wereld, is er öVer 1961 voor het eerst
een afzonderlijk jaarverslag van
Horst.
De Academie ontwikkelde zich
rustig en telde aan het eind van het
verslagjaar vijf onderdelen en wel: dc
vierjarige dagopleiding voor maat
schappelijk werk; de vierjarige urgen
tie-opleiding maatschappelijk werk
(voor oudere reeds beroepsmatig werk
zame personen); de aanvullingscursus
Jeugdwerk-Vormingswerk; de aanvul-
geschorst werd omdat hij gezau Piete.
gen liet zingen. Volgens ds. Spi} Den
heeft ons bericht in de kringel hu>s
van de Gereformeerde Bond nogi^^fg
wat onbehagen gewekt. Hij bf D e n
treurt echter de houding van hP®at>
hoofdbestuur van de Gereformeerd e n
de Bond. lelschaj
Hij vervolgt: „Dit bericht meldó x
namelijk, dat het hoofdbestuur van o Pietei
Bond aan het lid ds. H. Bouter, te L^driaai:
den, had medegedeeld, dat er „vo( Den
hem binnen de Geref. Bond geen pla«laans t
rtieer is". Den
Ds. Bouter verklaarde hierbij zelf, dfcaj 7 j
„de liturgie niet de minst belangrijirj-
rol" heeft gespeeld. Hij heeft nameliL 1
in Leiden aanleiding gevonden om „C.f„ 8
regel van Dordt" los te laten. (In der1
regel wordt uitgesproken dat met ,,vri
liederen" gemakkelijk dwalingen «Schutte
kerk kunnen binnenkomen en daarop- b0j,
vond Dordt het veiliger zicfi te houdrf)en
aan de berijming van de psalmen
enkele Schriftgetrouw bevonden gezaf
gen). Den
jaans b
„Al jaar en dag zijn er echter enkt Den
predikant-leden van de Bond", gaat tmusem<
Spilt verder, „die Inzake het kerkliQik Tro
handelen als ds. Bouter. Het hoofdt
stuur zou dus wel erg vreemd n
twee maten meten, als ds. Bouter 1 Schutt
leen om deze reden zijn congé uit telling
Bond kreeg. Er moeten dus meer f» Paul I
toren in het spel zijn geweest, al iredikin
Ik niet verhelen, dat ik de houding vfelema.
het hoofdbestuur zeer betreur, vooi Restau
omdat ds. Bouter blijkbaar de IndiK 35
voningl
Station
heeft gekregen, dat het vooral
gezang ging. De Geref. Bond zal
moeten afvragen, of deze gang van
ken niet betekent, dat de grenzen
de Bond veel te eng worden getrok]
Het is immers duidelijk, dat de j
gel van Dordt aanleiding kan zijn d
nadrukkelijk te herinneren aan
bijna uitsluitend gebruik van de
men in de eredienst,
erop te wijzen, dat Dordt in princijpera m
het gebruik van Schriftgetrouwe s
zangen niet afwees. Voor s;
fan Dri<
1 1 apoth
-pv 1 I Leider
Beroepingsiverk
NED. HERV. KERK
GEREF KERKEN
Beroepen te Dalfsen: A. Bakker te WCasino
lumerzwaag. ,]|e
Bedankt voor Spijk (Gr.); G. de Zeetri^i'
te Ezinge. r
ODpen
GEREF. GEMEENTEN Rex (2
Tweetal te Rotterdam-Zuidwijk-pi0"fjp^?„1
drecht-Lombardijen: P. Blok te Dirf,
land en L. Rijksen te Rotterdam-W#8 iaar)
Studio
jveel' (1!
Ned. Hervormde Kerk werkzaam l
zijn).
Directie en staf omvatten elf le<
vrouwen), aldus M
jaarverslag, zoals wij het uittrek}
daarvan ontleenden aan het persbulle}0
1 de Herv. kerk.
Ook dit jaar vertrekken weer (groep in ons land die voor dit
Nederlandse professoren, leraren jaar gekozen is.
en studenten naar de Verenigde Nlderl„d dit
Staten om daar een jaar werk-1 Amerikaanse professoren. zev<
saam te sijn of te studeren. Arne- 'Vm,"™. en Broeder sïh.^ goSÏS^d PTpuE I «1»> en soojrdat de
rikaanse collegae komen naar ons Rotterdam krijgen elk twee gasthoog- cecrd door het congres, wordt o.m. ge-i>maa^ verloren gaat. Is het beter de
land met hetzelfde doel. De uit- Utr«n. en Delft elk d« ir.Sextante chrWmen I kok'"
1 1 j, t_ a 1 1 Zij zullen werkzaam zijn op zeer j prv°iza woraen en kerken gesloten TT
wisseling geschiedt in het kader verschillende terreinen zoals dat van z,Jn- special in de Oekraïne. 1 Antwoord. Wij kunnen U
van het zogenaamde Fulbrightde rechtsgeleerdheid, economie, litera-
Vraag: Volgend jaar wil ik kievits-
nmaken en twee maanden be-
Kan dit gebeuren in water-
j tuur. psychologie, wiskunde, natuurkun-
uitwissehngsprogramma op onder- en phytopathologie.
wijsgebied. Sedert 1949 werden Dc zeven leraren zullen worden ver-
'j irt/? a 1 l 1 bonder. aan scholen in Almelo. Ede.
reeds 106 Amerikaanse hooglera- Den Ha., Hasrlem. N.jmegen en Ven. lulur om
ren. 78 wetenschappelijke onder- to. .ij juUen t.s jeren m Enrehk ,o. „theï-Suehe prnoran,-
zoekers, 108 leraren en 354 studen-j Jp„rL ni'i rnn h,t Kremlin ie berorderen.
ten in ons land ontvangen. Vol- N.OI minder dan acht studenten zaan De onnuoordtns rnn Soujjet-lfider,
eende week zaterdae arriveert de1 naar de technische hogeschool in Delft wereldraad van Kerken is open
en twee naar die in Eindhoven. Vijf l'jke aanmoediging voor communisti-
studenten zullen de universiteiten of sche propaganda in de vrije wereld
het muziek conservatorium in Amster- door kerken. Daarom protesteren wij
dam bezoeken. Drie gaan naar Leiden, -
terwijl Groningen. Utrecht, Rotterdam
en Wageningen er elk één krijgen.
Het merendeel der Amerikanen komt
volgende weck zaterdag met de Rotter
dam van de Holland Amerika Lijn in
Nederland aan. Na het weekend te heb
ben doorgebracht in Amsterdam gaan zij
voor een oriëntatiecursus van een paar
weken naar het conferentieoord „Woud-
schoten" bij Zeist. Op deze cursus zul-
len zij naast een geconcentreerde stu
die van de Nederlandse taal ook via
deskundige sprekers kennis nemen van
de verschillende aspecten van de Ne-
m- derlandse samenleving. Tijdens deze
is- cursus zal minister Cals hen in Den
■n- Haag ontvangen. De Amerikaanse am-
bezoek aan Woud-
inmaak van kievitseieren over
.Dc leider, en de religieuze orgn-i De "naak van insemaakte
nuutie, morden geleid en beztu.ird o* AjSïien'd.'re.n"...'!
door de Communistische Partij en de bevruchte eieren snel tot bederf over
minister van godsdienst. De kerk en door het afsterven van de kiem en dit
haar leiders worden gebruikt om het wordt nog erger wanneer zo'n ei ook
g bebroed is. al is het maar één
In de stad Albany in de Amerikaanse
staat Georgia hebben zondag negers ge
tracht in zeven Kerken voor blanken de
dienst bij te wonen. Het merendeel liet
zich door de politie terugsturen. Drie
demonstranten die niet wilden weggaan,
i predikant werden aange
houden.
Het was de nieuwste stap in de
pagne van passief verzet tegen de
senscheiding in Albany. In deze
>agne zijn al honderden negers aange- j bassadeur
pagne
•ouden
wegens bidden op straat.
tegen het accepteren van agenten van
Chroesjtsjef in religieuze kleding in de
Wereldraad en waarschuwen wij de
christenen in de vrije wereld voor een
groot gevaar van deze daad", aldus
deze uit hun land gevluchte Oekraïen
se baptisten.
schoten brengen.
Zij vragen het congres van de I.C.C.C.
te bidden en te werken voor de bevrij
ding van de door hot Russische com
munisme tot slaaf gemaakte volkeren
en ook voor de lijdende kerk van Jezus
Christus achter het ijzeren gordijn. De
ze waarschuwing was opgesteld namens dérin'gen
de Oekraïense Baptisten in Noord en worden.
Zuidamerika. Australië. Nederland. Vraag: Hoe kan
België. Duitsland. Oostenrijk o- 1
k land.
dag. Hiervan kan men bij kievits-
:ren immers vrijwel zeker zijn. Wilt
echter toch inmaken, dan kan dit
gebeuren in kalk of waterglas.
Voor het inmaken in kalk neemt
ion een inmaakpot die voor de helft
gevuld is met een dikke kalkmelk, ge
maakt van metselkalk cn water. Hier
in legt men de eieren, die men er
naar behoeven kan uithalen en weer
inleggen. Voor inmaak in waterglas
neemt men één deel waterglas op ne
gen delen gekookt koud water. Deze
vloeistof giet men over de eieren, die
in een pot zijn gelegd. De pot wordt
met perkament afgesloten.
Ook kan men eieren inmaken met
een preparaat dat bij de drogist ls
te krijgen met gebruiksaanwijzing op
de pakjes. Gebruik altijd zo vers mo
gelijke eieren en licht ze door, waar
bij scheurtjes in de schaal en veran-
dooier en eiwit zichtbaar
Antwoord: Met sop van synthetisch
wasmiddel. Hierna laat U de lijst dro
gen en behandelt deze met witte was.
Vraag: Op een nieuwe binnenve-
ringmatras is een vlek gekomen. Hoe
zou ik op dit mooie nieuwe bovenvlak
de vlek kunnen verwijderen zonder
kringen te maken.
Antwoord: U schrijft niet om wat
voor vlek het hier gaat. Desalniette
min raden wij U aan bij de drogist
het nieuwste vlekkenmiddel te kopen
(in een tube). Met dit middel kunt U
veilig werken omdat het een poeder is
en er dus geen kringen kunnen ont
staan.
Vraag: Wanneer kan ik het beste
heesters en planten stekken?
Antwoord: De meeste heesters wor
den in augustus gestekt onder dubbel
glas en wel van afgerijpt hout, dit wil
zeggen hout dat niet verder groeit.
Voor stekken neemt men stukken
ongeveer 10 cm lengte. Stekken voor Uw rekening.
tertuin nodig hersteld moet worden.
De timmerman berichtte mij, dat het
geld weggooien zou zijn het schuurtje
te herstellen en hij ried mij aan een
nieuwe schuur te bouwen, wat duizend
Blden zal kosten. De huurder ver
aarde wat meer te willen betalen
maar dat ik verplicht ben een nieuwe
schuur te laten zetten. Indien ik daar
toe binnen veertien dagen geen op
dracht geef. zou hij recht zoeken.
Antwoord: Indien de schuur tot het
gehuurde behoort, hetgeen ik op grond
van de brief aanneem, en als de
schuur inderdaad vergaan is, is U
verplicht een nieuwe schuur te laten
zetten en dc vernieuwing komt geheel
voor Uw rekening. U zou eens zelf
kunnen gaan kijken of een andere
vakman er op af sturen om te kijken
of het nodig is en ook die om prijs
opgaaf vragen. Ook als er een gedeel
telijke reparètie nodig is. komt deze
mte
doet men in turfmolm en wit zand,
bijvoorbeeld met de jasmijn, deutzia,
weigelia, ribes, forsythia.
stekken van andere plant
op verschillende tijdstippen. Gera
niums. margrieten, calceolaria's, ge-
zama's in augustus in bladaarde met
veel scherp zand. De lengte van de
stokken is 5 tot 7 cm; stekken onder
koud glas.
Dahlia's, balsemine, coleus, chry
santhemums worden half februari van
de overgehouden winterplanten gesne-
i lage
De huurder moet echter begrijpen,
aat U voor zulk een grote uitgaaf
wel enige tijd van beraad moet heb-
andere planten geschiedt ben.
Vraag: Mijn buurman had e
houten garage ongeveer 30 c
de erfscheiding. maar heeft
plaats hiervan e
ge gezet met eei.
°P. Deze staat vlak bij de grens
er zijn slechts enkele centime....
over. Uit het hoge woonhuis heeft hij
een prima gezicht op mijn kamers.
Hij kijkt letterlijk op mijn bord. De
men 2 meter van de erfscheiding? J
Antwoord: Artikel 695 van het r
gerlijk Wetboek verklaart: „Men l.
over het afgesloten of onafgesloten p
van zijn naburen geen rechtstref
uitzicht hebben noch vensters, wa
door men op eens anders erf ziet.ii
tenzij er een afstand van twee
worde gelaten tussen de muur.
in men zodanige werken maakt t„
erf". U kunt dus de buurman uitnA
gen alle vensters te voorzien van nt
glas. Stel Uw verhuurder op de hof
Will,
te, want deze zal het zeker niet i
vinden. Als het niet helpt, zoekt I
hulp van een advocaat.
Vraag: Als een vader bij testaiï
algeheel vruchtgebruik van zijn n£ dieelne:
tenschap gedurende haar leven
- zijn vrouw nalaat, is het dan niet \.r
i hoge stenen gara- selijk of verplicht dat er «en boeiv
woonhuis er boven- beschrijving wordt opgemaakt? 1Voor
kan dit laten doen. de moeder ofc0P*
het beste
Enge- witte lijst schoonmaken, die om
Italiaans schilderstuk zit?
gesteki -i zuiver wit
Dit dient te geschieden onder warm
glas. Hierbij is de stekgrootte 7 cm.
Vraag: Dc huurder van het mij in
eigendom toebehorende huis berichtte
mij, dat Ijet schuurtje in zijn ach-
centimcters kinderen of beide partijen?
v... Antwoord: Het is inderdaad
wenselijk dat er een boedelbe^v,
ving komt. Het is nodig met het
ïolenaar
afstand is wel vrij groot, ongeveer 9 op de lüWilmchtmu' de ViJVolgens
meter maar het is rear onvrij. Als 'k ren hebben er recht op. Wij nemenj
dat^ zij in het testament t
de zaak
geen toestemming heeft rusten. Het beste
dit dan geoorloofd bin- tig met de notaris te bespreken.