Bijbelgetrouwe christenen niet naar het concilie Rode invloed in chr. kerken Een woord voor vandaag Zuidamerikaanse Joden jjj denken over emigratie ICCC-jongeren stichten hun eigen organisatie WvszYiiski beschuldigt communistisch regiem Parlementair onderzoek negersekte in V.S. Persoonlijk geloofsleven en theologie ANDERZIJDS VAKANTIE OP TEXEL In een ran de laatste nummers van Txjd en Taak, onafhankelijk weekblad voor evangelie en so cialisme, heeft dr. J. J. Buskes vanuit Texel, waar hij zijn va kantie doorbracht, een artikel ge schreven. Het moest een hoofdar tikel zijn, zo had de redactiese cretaris het getelegrafeerd, maar hij was al een artikel begonnen. Wat hij schreef is afgedrukt ais hoofdartikel en het typeert Buskes ten volle. "TLKE week een artikel voor „Tijd T-t en Taak" en om de zes weken een hoofdartikel. Het komt eigen lijk nooit voor, dat ik niet weet waarover Ik schrijven moet. maar dit keer weet ik het niet. Er is overigen» stof genoeg: Ben Bella en Algerië, Nieuw-Gumea. het Vredes congres in M«v»kou. de Amerikaan se e/periimenten. de dood van Jan Romein, het jubileum van Tilanus... maar ik kan er niet toe komen, over één van deze onderwerpen te schrijvehik heb vakantie en ik zit op mijn rooit volprezen eiland... het weer is niet best... het onweert en de lucht is loodgrijs... Ik zit op een boerderij. Een groot raam geeft uitzicht op de polder. In de verte nog een paar boerderij en en de Molen bij de Bol... er is de laatste maanden weinig regen gevallen... het is aan het gras te zien, alles is laat... de boeren zeg gen. dat de droogte gevaarlijk m 1924 werd ik er dominee, op klein afgelegen dorp, waarc Daalder van Alkmaar, die er gebo ren is. twee aardige boeken schreef. Er was toen op Texel maar één ge reformeerde kerk. Vanwege de g<» reformeerden, die het nogal met zich zelf getroffen hadden, zoals de meeste Texelaars de Texe laars huldigen het goade en de ge reformeerde Texelaars het goede dat gereformeerd is noemden ze Oosterend op het eiland Jeruzalem. Maar het zijn hartelijke mensen, de Texelaars, braaf en hartelijk. Een buurvrouw van tachtig zei eens tegen mij: ..U preekt elke zondag over de zonde, maar dat gaat toch voor u en mij niet op. ik doe nooit zonde, ik ben bijna tachtig, ik heb jicht en ik kom nooit buiten." Be minnelijke vrouw. Op Texel heb ik nooit een buitenkerkelijke tot ge loof zien komen. Maar het eiland met zijn duinen en zijn dennen, zijn DOOR het grote raam zit ik naar buiten te kijken en beoefen ik de ruimtevaart. Mijn experimenten komen niet voor de TV. maar ze zijn minstens zo belangwekkend als die van Titof en Glenn. De boer van De Viersprong was Jaren geleden een catechisant van me. Zijn vrouw ook. Nu hebben ze een gezin en de kinderen worden al groot. Langzaam maar zeker is het kleine bedrijfje een bedrijf ge worden en van jaar tot Jaar wordt het gemoderniseerd. Ook Texel leeft en werkt in opdracht van de tijd. om een karakteristieke uitdruk king pat i. bioscoop was op Texel een onbe kend en voor de gereformeerde Te xelaren een zondig fenomeen. Te genwoordig zitten ze op de meest afgelegen boerderijen ook de gereformeerden op de winter avonden in Carré en zien ze Ben Bella vlak voor zich. Wat zijn er een stormen over Texel heengegaan. In 1926 een ker kelijke storm met al zijn afgrijse lijke gevolgen. Gezinnen werden kapot geslagen. Ouders en kinderen vervreemden van elkaar. Vroege re vrienden groeten elkaar op straat niet meer. Onbeschrijfelijk de geestelijke verwoesting die zo n kerkscheuring in het dorpeleven te- Duitsers. Texel had er tot kort voor de bevrijding weinig last van, al werden heel wat jongen» naar Duitsland getransporteerd en al vielen er zo nu en dan wat ver dwaalde Engelse bommen. Maar kort voor de bevrijding brak de Russenoorlog uit. Tientallen boerde rijen werden door de Duitsers in brand geschoten en vele Texelaren werden gedood of gefusilleerd. Drie duizend Duitsers lieten het leven en honderden Russen, die nu op het Russenkerkhof bij de Hoge Berg begraven liggen. Slechts een paar honderd Russen onder leiding van Katalla haalden de bevrijding. Het waren vreselijke dagen, waar- In de Duitsers in wanhoop voor het laatst hun nazisme uitleefden en botvierden. Texel is in het nieuws gekomen. In het begin van de twintiger jaren stonden er in Koog twee hotels en zomers op heel Te- kwamen i 1.000. Vraagt u niet, wat dit voor het leven op Texel en voor de Texelaren betekent. De smalle wegen met een paardenpadje in het midden zijn brede verkeerswegen geworden. Toen ik begon, werkten we met olielampen, een pomp en een emmer als toilet. Nu heeft elk huis zijn w.c.. zijn waterleiding, zijn gas en elektriciteit. EN toch heb ik het gevoel, dat op Texel in wezen niet veel ver anderd is. Er stonden drie kruisen op Golgotha, maar de boer. hij ploegde voort. Mijn gastheer is zo'n voortploe- gende boer. Zijn vader was het ook. Zijn grootvader was het al en straks zal zijn jongste zoon het zijn. Alles verandert en allerlei structu ren wijzigen zich. Dat heeft zijn Invloed op de mensen, maar toch blijven die mensen in wezen de zelfde: mensen met dezelfde ver langens en hartstóchten, dezelfde tekorten, dezelfde hebbelijkheden en onhebbelijkheden, dezelfde groot heid en kleinheid. Als ik van ach ter mijn raam uitzie op mijn eiland, is het mij. alsof de tijd weg valt en ik nooit weg ben geweest en er in wezen niets veranderd is. De decors zijn door andere vervan gen. maar de spelers zijn dezelfde gebleven. En bij de koffie om half tien de boeren beginnen 's mor gens al om half zes spreken we ln 1962 over dezelfde grote en klei- menselijke aangelegenheden als 1924. Jan Romein te gebruiken. TV/AT is er in die veertig Jaar, »V waarin Texel steeds meer een levende werkelijkheid voor mij is geworden, ontzaglijk veel gebeurd. Toen ik in 1924 op Texel dominee werd. had ik jongens van 19 op mijn catechisatie, die nog nooit van het eiland waren afgeweest, nooit een spoortrein hadden gezien. Het leven op de boerderij was, voor al in de winter, een leven In Iso lement. Het leven op de kotters was dat niet minder. Had men geen fiets, dan had men een brikje nodig om naar de haven te komen. Radio en TV waren er nog niet. De de i Pascal zegt ik citeer uit mijn b/)fd ..Als de mens zich verheft, zal ik hem vernederen, en als hij zich vernedert, zal ik hem verhenen, opdat hij eindelijk wete. wat een vreemd verschijnsel hij is: glorie en uitschot van het heelal!" Ik heb er vrede mee dat de boer voortploegt, wezenlijke en bijbelse vrede. Gods hartd gaat over I ons lot en dat lot bevat daarom heil, hoe onze lotgevallen ook zijn. Of deze overdenkingen nu geschikt zijn als hoofdartikel? Ik weet het niet, maar ik heb geen ander en het telegram van onze redactiese cretaris ligt naast mij op tafel. ICCC-congres spreekt zich uit: Het ICCC-congres heeft met unanieme stemmen uitgesproken dat het Vaticaanse concilie, bij eengeroepen door paus Johannes oktober aanstaande, niet offi cieel dient te worden bijgewoond door gelovige, bijbelgetrouwe christenen. Grote bezorgdheid wordt in deze resolutie geuit over het besluit van de Wereldraad van Kerken, waarbij zo vele grote protestantse kerken vertegen woordigd zijn, officiële vertegen woordigers naar dit concilie te zenden. Voorts sprak men uit, dat in de r.k. kerk geen deel van de christelijke kerk mag worden ge zien en dat gelovige protestanten onmogelijk iets kunnen voelen voor de uitnodiging van de paus aan de wat hij noemt „gescheiden broeders". Deze uitspraak vormde gisteren een der belangrijkste resoluties die door het coneres tot nu toe zijn aangeno men. Gisteren sprak voorts dr. Paul Jackson uit Chicago van de regular baptist churches in de V.S. Evenals vo rige sprekers richtte hij zich in felle bewoordingen tegen de Wereldraad, aan wie hij het gebruik van ..rubberen woorden" verweet teneinde aan elke situatie tegemoet te komen. Hij meende dat de Wereldraad tijdens New Delhi opnieuw elk ernstig streven naar eer meer bijbels standpunt had gelogen straft. ondanks de uitbreiding van zijn leerstellige grondslag. In dit opzicht, maar ook in dere opzichten zien we. aldus deze spreker, grote afval welke aan de win nende hand lijkt te zijn. Maar God werkt door een middel als de ICCC: De oppositie tegen de ontrouw van de oe cumenische beweging breidt zich zoda nig uit, dat het bekende Amerikaanse blad „Christian Century" haar onlangs beschreef als „de dreiging van een grote ramp". De valse leiders hebben het licht verworpen en de duisternis ge kozen. Het is recht en rechtvaardig dat zij voorgoed aan de duisternis worden overgegeven. aldus onder n Jackson. Moskou Het was in de middagvergadering de Amerikaanse majoor van de lichting endienst) Edgar Bundy, die over het veelzeggende onderwerp „omwenteling in de kerken onder lei ding van Moskou" het woord voerde. Hij'doelde daarmee óp een aantal Amerikaanse kerken, aangesloten bij de Wereldraad, welke open zouden staan voor allerlei communistische tnuloeden. Op grond van zijn infor- (Van een onzer verslaggevers) matie meende hij te kunnen stellen, dat de communisten een tactiek van infiltratie toepassen in kerken, waar voor zij de bijbel misbruiken. Zij pro pageren bijv., dat Christus zich tegen mensen met geld keerde. Deze tac tiek zou maar al te veel succes oog sten, gezien ook de houding van de Wereldraad die vertegenwoordigers der Russische kerken met open ar- nen ontvangt. Het Verre Oosten gaf in de middag vergadering opnieuw acte de presen ce. toen een aantal vertegenwoordi gers. wier kerken aangesloten zijn bij de ICCC, rapport uitbrachten ovei evangelisatiewerk. Zo werd in natio nalistisch China een opleidingsschool in het leven geroepen en kwam e Malakka een bijbelcollege. Een machtig middel voor de breiding van het evangelie blijkt het gedrukte woord te zijn: vandaar, dat vele evangelisatiebladen worden uit gegeven. Ook kon worden bereikt, al dus meldde een der rapporten, dat de meer dan een half miljoen leden tel lende Koreaanse presbyteriaanse kerk bedankte als lid van de Wereldraad. Een résumé van het zg. Internationa le hulpwerk ln ICCC-verband werd ge geven door de directeur van het hier voor ln de V.S. gevestigde bureau, rev. James Shaw, die met name het Neder landse aandeel daarin roemde. Een aandeel, dat enerzijds voor rekening van chr. geref. vrouwen werd geno men, anderzijds door het ICCC-jeugd- contact, waarover elders ln ons blad wordt geschreven. Blij zijn als christen ja. Maar ook de christen kan soms zo moe zijn, moe van het leven met zijn strijd, zijn onrecht, zijn harteloosheid. Zo moe dat hij moedeloos is. Wat doet dan die christen? Wat zal hij anders doen dan tot God gaan? Waar kan hij anders heen? Psalm 42 zegt het, tot tweemaal toe: „Wat buigt ge u neder, o mijn ziel en zijt gij onrustig in mij? Hoop op God, want ik zal Hem nog loven, mijn Verlosser en mijn God!" Wilt ge een voorbeeld uit de praktijk? Weet dan dat de ziel van velen terneergebogen is om het onvermijdelijke) akkoord betreffende Nieuw-Guinea. Terneergebogen omdat dit onrecht is, omdat het lijkt alsof in deze wereld niet het recht en nog minder de liefde, maar de kille macht en de pure harteloos- i heid de boventoon voeren. En die velen zien voor de Papoea's de toekomst donker in, donkerder dan die had kunnen zijn. Wat buigt ge u neder, o mijn ziel? Hoop op God! Want Hij is niet alleen God, Hij is ook de Verlosser! Misschien zijt ge moe maar wees dan nog niet moedeloos christen. Ge hebt immers een God in de hemel! Door oplaaiend anti-semitisme (Van een verslaggevers) Nu ook tal van jongeren uit vele landen naar het ICCC-con gres in Amsterdam zijn gekomen is er de gelegenheid een jeugdor ganisatie van deze internationale raad in het leven te roepen. De statuten voor deze international het"wel" Christian youth (ICY) zijn thans gereed geomen. Deze zullen ver volgens worden voorgelegd aan het uitvoerend comité der ICCC, dat daarop zijn goedkeuring zal moeten geven. ten diepste hun uiteindelijke eenheid kunnen demonstreren. Zij willen ten slotte als ehristenjongeren duidelijk maken hoe noodzakelijk het is dat de oecumenische problematiek dieper wordt doordacht en bestudeerd Inmiddels heeft ICCC-Jeugdcontact ook een eigen blad doen verschijnen: het contactblad, waarin naast verslagen en artikelen over eigen activiteiten. ook aandacht wordt geschonken aan n wee van andere ICY-afdelin- de gehele wereld- Van alle af delingen is die in de V.S. met zijn on geveer 3000 leden de grootste. (Van een medewerker) HET nu al enige weken voort durend anti-semitisme in Argentinië en Uruguay heeft een ernstige schok teweeggebracht bij de grote Joodse gemeen schappen in de verstrooiing en bij die in Israël. Bij de laatste, omdat zij gelijk heeft gekregen, bij de eerste omdat de stelling waarmee zij zich geruststelden wreed omver is geworpen. Stee- wast hebben de verantwoordelijke autoriteiten in Israël de Joden, vooral die in Noord- en bovenal in Zuid-Amerika voorgehouden dat het zaak is naar Israël te komen in vrijheid, voordat de tijd aanbreekt dat wegens het anti semitisme moet worden gevlucht. In het voorlopige bestuur hebben zit ting Carl Thomas Mclntire, zoon van de president van ICCC, Albert GedraiUs, secretaris van de Amerikaanse ICY, Dick Bogaardt, die ook voorzitter Is van Tenslotte zal de oprichting van de !lpt Nederi«nds jeugdcontact. alsmede ICY officieel bekend worden gemaakt (met Boogaardt afkom- - «llr lilt RfllOnllin >lla -al urJ» ,-in. meeting, waar als sprekers hopen op te treden dr. W. H. Velema, chr. ge ref. predikant te Leiden, rev. Etien- ne Huser, predikant van de evange lische baptistenkerk te Mulhouse in Frankrijk en dr. Carl Mclntire, pre sident van de ICCC. Kerkrestauratie uitgesteld door geldgebrek J O ,Een orkaan van onrechtmatigheid De restauratie van de bouwvallige Hervormde kerk te Hijlaard (Fr.) gaat voorlopig niet door. De aannemer had reeds materiaal en steigers aangevoerd, maar de kerkvoogdij en de restaura tiecommissie van de gemeente komen nog tien procent van de voor het her stel benodigde ton tekort. Het rijk had toegezegd 50 procent schatte kosten te zullen dragen. De gc meene Hijlaard. die reeds 40 procen van de reilaur.liefcosten bad bijeenge. 1\ maat van p0]en heeft de COm-i^ Stalin-pcriode bracht door middel van een plaatselij- i het prestige i provinciale lelijke subsidies, bad op een rijkssubsi die van 60 procent gerekend. Tot nu toe heeft de staatssecretaris van O. K. en W. een verhoging van het subsidiebedrag met tien procent ge weigerd. De gemeente Baarderadeel, waaronder Hijlaard ressorteert, over- weegt thans de door haar toegezeg de subsidie met tien procent te ver hogen Of hiervoor goedkeuring verkre gen zal worden is nog zeer de vraag, zo meent men in Hijlaard. De restau ratiekwestie dateert reeds uit 1955. Toen r.amcn B. en W. en de kerkvoogdij vei ligheidsmaatregelen wegens de bouw vallige staat van de historische toren. Daarop heeft men de restauratie bij het rijk aanhangig gemaakt. een versterking v de kardinaal zijn. 3. Een overheidsfunctionaris heeft voorspeld, dat binnen een jaar vrijwel alle kloosterscholen, weeshuizen en kin dertehuizen van de kerk zullen zijn ge nationaliseerd. In dat geval zal het kerkelijk onderwijs in 1963 zijn terugge- reeds 40 procent 1/ ardinaal Wj'szynskl, r.k. pn-i bracht tot het peil van het einde van 1956, toen er een kerk cn staat werd Beroepingswerk wél kan gebeuren en dat de wereld spoedig is vergeten, helemaal als men alleen uit de boeken kan lezen waartoe anti-semitisme in staat is. Voor het rootste deel van Europa is Israël niet •ezorgd. In de meeste landen is het anti-semitisme door de Duitse ver schrikking eerder teruggedrongen dan j geactiveerd, al is overal een latent anti semitisme blijven bestaan. Daarbij komt nog dat de Joodse gemeenschap- I n Europa te klein zijn geworden - tegen van leer te trekken. Maar de Joodse gemeenschap in Zuid- Amerika, waarheen vele nazi-misdadi- gers zijn gevlucht en waar de demo cratische beginselen niet vast gewor- Uitlaatklep Beroepen te Bennekom (toezj (vac. G Vos): C. van Bart te Ter Aa. Aangenomen naar Wons (Fr.) (toez.): G. J. de Vries kand. te Amsterdam; de benoeming tot secretaris van de centrale voor vormingswerk vanwege de Ned. Herv. Kerk: dr. H. Barteis, predikant in algemene dienst van de synode der Geen bouw prot. school in Weert WET lagere school te Weert niet op korte termijn kunnen worden begonnen. Dit heeft staatssecretaris prof dr. H. H. Janssen (O.. K en W.meegedeeld als antwoord op de schriftelijke vragen over de behuizing van de protestantse lagere school in Weert, gesteld door mr. A. B. Roosjen, lid van de Tweede Ka mer (A.R.). In het antwoord wordt o.m. opge merkt. dat door het stijgend aantal leerlingen van de protestants-christelij ke lagere school in Weert het bestaan de schoolgebouw te klein is geworden en dat. aangezien het gebouw niet voor uitbreiding vatbaar is. jfiféUwj zijn ontstaan digd van geweld en onrechtmatig optreden in hun campagne om alle kloosterscholen en r.k. kinderte- liquidatiecampagne is in i960 .A i iweer begonnen. In juli 1961 werd in het huizen te Sluiten. Na vele maan- Poolse parlement een onderwijshervor- den van uiterlijke rust in de be-1 mingswet aangenomen waarop de hul- trekkingen tussen kerk en staat campa!n€ "b""Td' zijn de volgende incidenten aan I dlenrta.k» "ta het licht gekomen: Warschau de mededeling gekregen, dat de kloosters nu nog 17 scholen en 30 1. De 58-jarige kardinaal heeft in een kindertehuizen beheren. Oorspronkelijk herderlijk schrijven zijn afkeuring «aren dit 50 scholen en 460 kinderte- uitgesproken over de overheidscampag- huizen, ne de kloosterscholen te sluiten. In de brief werd gesproken over ..ongekend Zijn zegsman zei. dat de uitzetting geweld" en „een orkaan van onrecht-1 van nonnen en monniken zonder ge-' matigheid". weid gebeurt, maar dat in sommige I gevallen de nonnen provocerend optre- Nlet In alle kerken van het bisdom jden door de deuren te barricaderen en Warschau zijn deze woorden gebruikt. 10m hulp roepen. Vele priesters hebben ze. waarschijnlijk De sUat Js we| bereid aan monniken uit voorzientigheid, weggelaten. nonnen de zorg voor ouden «»*- 2. Kardinaal Koenig. aartsbisschop en nonn<\n.a<* z#r« ouorn van Wenen, heeft geen Pools inreisvi sum gekregen, nadat kardinaal Wys- zynskl hem had uitgenodigd voor de woensdag begonnen plechtigheden in Czestochowa, Zuid-Polen, ter ere van de „zwarte madonna". Op het vorige ICCC-congrés te Quitan- dinha Brazilië, werd reeds de noodzaak van zulk een jeugdorganisatie uitgespro ken. Er werd toen een speciale jeugd- opgericht, waarin na- Hervormde Kerk te Amersfoort, mens Nederland wegens het ontbre-, B,rt»„ut voor papendrecht (vac. H, C. Nederlandse jongeren op dit JO Bultman I: P. J. Bos te Sprang, huis plaats hebbende congres prof. dr. B. J. Oosterhoff en ds. J. H. I Velema zitting kregen. In ons land vond langzaam maar zeker de gedachte aan| zulk een jeugdorganisatie weerklank en thans bestaat sinds enige tijd het ICCC- jeugdcontact, dat al twee weekenden op de Witte Hei achter de rug heeft. Het ledental is groeiende en omvat naar schatting 500 jongeren. Tal van jeugdverenigingen werden door een aantal jongeren bezocht. Zij spraken daar over oecumene en ICCC. Zij trachtten ook contacten te leggen met jongelui die achter het streven van de Wereldraad staan. Deze gesprekken of pogingen daartoe bleken niet altijd in een prettige sfeer te kunnen verlopen. De ICCC-jongeren ontmoetten er naar hun gevoel veel vooroordeel, ja somt een minachtende houding. Voorts werd[l_/ Amprikaancp Hiiin van Aftw» door ICCC-jeugdcontact meegewerkt aanj Amerikaanse iluts van Atge- verscheidene acties en hiervoor werd in i vaardigden heeft Zich Ultgespro- totaal 20 tot 25 mille bijeengebracht. ,i-en voor jnstellen van een par- Die acties golden o.m. Chili, Korea en hulp aan de Hongaarse predikant ds. A.|lementair onderzoek naar een mo- Aimassy, die werkzaam onder d*hammedaanse negersekte, die zich „het zwarte volk van Amerika" of De Joden in die landen, die voor het grootste deel nog de mentaliteit hebben van het Joodse volk West-Europa menen dat „zoiets hier niet kan gebeuren". Steeds weer hebben zij de beweringen Israël tegengesproken door te wij zen op de les die de wereld zou heb ben geleerd door hetgeen met de Joden onder Hitler is geschied, door te wijzen op de economische welstand, de vrijheid van gods dienst. de gelijkberechtigdheid etc. Ook betoogden zij, dat zij door hun verblijf in de verstrooiing Is raël financieel konden helpen, welke taak bij vestiging in Israël niet kon voortbestaan. Van verschillende kanten in Israël is echter steeds betoogd, dat dit laatste geen argument is, daar het beter is in vrijheid te leven met een stuk brood, dan met een heel brood in de hand le vensgevaar te moeten duchten: Juist om de grote Joodse gemeenschappen die in de welvaart delen, maar waar men de naziterreur niet heeft gekend was men bezorgd. De lange Joodse geschiedenis heeft aangetoond dat het argument van de Joden dat „zoiets hier niet kan ge beuren" geen steek houdt, omdat het schok heeft Israël zich de waarheid gerealiseerd. Het heeft gelijk gekregen het liever ongelijk had. microft meevoi de hoo onover Met een schok ook heeft de grot^faar c Joodse gemeenschap in Argentinië erV - varen dat zoiets hier wél kan ge- beuren". De economische crisis iitplaatse Argentinië en de grote werkloosheid jq. die daarmee gepaard gaat, heeft ir e anti-semitische incidenten °Pn'GU,Vuim dr een uitlaatklep gevonden. Een uitlaat^^^ klep die door de autoriteiten geaccepteerd. Weliswaar heeft de Ar>Ben gentijnse regering de autoriteiten i%efhebb< de Verenigde Staten de verzekerin|ra!ren gegeven, dat zij streng tegen anti^ia,na Semitische uitwassen zal optredeyen zond voor de Joden in Argentines belev spréékt het meer. dat de politie ets hoop. niet in is geslaagd deze incidenten t Dart of voorkomen of zelfs maar arrestatt«Ntereldm heeft verricht onder de honderden dfcge san aanslagen hebben gepleegd op Jodetadese i of hun gebouwen. twam, z »ok tkii2 Onder de Joden van Argentmie e. Uruguay, waarheen het anti-semitisro overgeslagen, is een angstpsychoi ontstaan. nadat politiefunctionariss* rY1>1 Joden hebben verweten de incidentExm^CJ lokken. Het gevolg is, dat lav O niet alle aanslagen meer worden aai gegeven.' Zelfs is het voorgekomen dj)- TI 77 I De sekte wordt geleid door Elijah LlGt ZWWlG VOLK- PoolG' een ne6er uit Chicago, die zich xxc/i uyjuiv i Qk we, EH.ah Mo€hammad noemt. De i groep is overtuigd van de suprematie linn A mom hn van de en is daarom gekant te- 1/141V /x. 11 IC/ l'fl-tt gen rassenintegratie. Het christendom - wordt gezien als een middel tot hand- De procedurecommissie van het having van de blanke overheersing. a! tt 1, Overigens wordt de blanke geacht de Amerikaans#» Huis van Afcw»- schepping te zijn van een engel, die te- Podium ICCC-jeugdcontact wordt dus „het verloren volk van de Islam" noemt. Schattingen omtrent het sen aantal leden van deze groep varië- afdeting van de icy. De jongeren wil- ren van tien- tot honderdduizend, len met hun straks officiële organisa- rj„f n- duidelijk maken, dat zij iets an- Het verzoek tot instelling van een Joden schadevergoedingen hebben gi geven aan bezitters van naastgelegè huizen die beschadigd werden bij aar slagen. In Israël houdt men er rek< b:.*...- ning mee, dat over niet al te lange tij eerste immigranten uit Zuid-Amerik het land zullen aankomen. Zeker feoezigh. De itie-Oi deze landen verlaten omdat zij ongfriooL). rust zijn. De theorie, dat er een vree. Den B zaam en rustig leven voor Joden oflfijks Op buiten Israël bestaat is wreed ve Den F stoord. Het is daarom, dat de Israë'|.; Gerar sche regering in samenwerking m Den I Joodse organisaties die de immigrattap-fji-jp, in Israël en het opvangen van de in migranten regelen een programni heeft uitgestippeld voor de immigrat uit Zuid-Amerika. Als eerste zullen I - Kefar Ono, een plaatsje nabij 4500 woningen worden gebouwd t vesting van deze immigranten. kleine zionistische bureaus in Argeu*c nië zullen worden uitgebreid. Velen i D e n Argentinië bereiden zich reeds op elusana vertrek voor, hoewel er nog niet vi D e n een vlucht kan worden gesproken. Wal. 8 i len zijn begonnen met het leren v| Iwriet. de in Israël gesproken taal j i besta* Vluchthaven hebben versterkt, dat de betrekkingen tussen kerk en staat normaal zijn in Polen «hetgeen het communistische be wind gaarne voorgeeft), zou het ook Bezwaarschrift tegen uitslag verkiezingen verworpen moeilijkheden i de leerlingen te huis- De bewindsman zegt toe zijn volle medewerking aan de bouw van een nieuwe school te zullen verlenen. I In het antwoord wordt er voorts op ge- Gedeputeerde Staten van Noord-Bra- wezen. dat vele proiecten in de scho- ,bant hebben het bezwaarschrift dat lenbouwsector. waarbij niet minder ur-i door een raadslid van de gemeente Ge- gente. reeds geruime tijd op goedkeu- mert. de heer F- van Bouw. was inge- ring wachten. jdiend gen cn zieken het onderwijs moet vo« boden gebied" worden. gen Allah in opstand is gekomen. Van de Amerikaanse regering eist de sekte, dat zij een stuk grond afstaat voor de mohammedaanse negers. Het grootste succes van Elijah Poole en de zijnen was de triomfale ont vangst, die premier Chroesjtsjef en de Cubaanse leider Fidel Castro in de Newyorkse negerwijk Harlem twee jaar geleden ten deel viel. In die tijd verklaarde een leider van de sekte: „Wij zijn geen communisten, maar Chroesjtsjof heeft in één dag méér voor de negers van Amerika gedaan dan j - I Eisenhower in acht Jaar". De voor- ders onder oecumene verstaan dan deparlementaire enquete (dat geba-|naamste negerorganisaties van de VS oecumenische jeugdraad in Nederland. j vermoedens van com- hebben de settt« afgewezen. Elijah Zij zien in hun organisatie, waarvan seer? 15 °p vermoeaens van com poo,e kreej enkeJe jaren geleden een leden afkomstig zijn uit christelijke muniStlSChe activiteit), moet door grootse ontvangst in Cairo. dwongen door anti-semitisme. Dat gereformeerd. vrije evangelische, j «aholp Huin wnrdpn onpdop- De groep bezit actieve aanhangers in proces-Eiehmann de anti-semltische V.' 11 gereformeerde, en ook vrijgemaakt ge-1 geneie nuis woraen goeage Ncw York»-en gndere grQte stedsen Zij barstingen ln Argentinië heeft veroW100® reformeerde kringen ook een podium keura. Daarna kan net onderzoek i beschikt over winkels, restaurants, jzaakt wordt overigens ontkend. Ho« waarop zij elkaar kunnen ontmoeten 'door de Commissie inzake on-Ame- scholen en moskeën en zou streven naar stens kan worden gezegd dat het als leden van verschillende kerken diei 1 -fi&»af"'~métmm 'i™ ril naar samenwerking kunnen zoeken en!rjkaanse activiteit beginnen. viDen H Ie Clown taT Voor vele jonge Joden in Argenlifoorni]corij is het merkwaardig genoeg vaak vo het eerst dat zij van Israël horen i een land waar zij zouden moeten levl Ingang Het grootste deel van de Argentljxek excu Joden heeft Israël immer beschouflij. voor als vluchthaven voor elders vervolg^ potpla broeders, zonder ooit aan de mogell^ Rijswij-1 held te denken, dat zij zelf nog „Afgodendienst in Ghana De aartsbisschop van Canterbury, rtr. Michael Ramsey, neeft dinsdagavond een communiqué uitgegeven over de depor tatie van twee Anglikaanse prelaten uit Hii zei in deze beknopte verklaring over de deportatie van de zeer eerwaar de Richard Roseveare. bisschop van Akkra, en de zeer eerwaarde Cecil Pat terson. Anglikaans aartsbisschop van West-Afrika: ..In alle delen van de we reld staan de christenen achter bis schop Rosevaere. uie in Ghana zijn stem eft tegen een gevaarlijke afgodendienst Wij bidden hem en zijn gelovingen". Het perhaal laat rich op tweeërlei wijze ver tellen. zoals ieders levensgeschiedenis een uiter lijk en een innerlijk patroon vertoont. Aart Jan Theodorus Jonker werd 12 september 1851 ge boren in de pastorie van het Gelderse Laren waar zijn vader predikant was. Zijn moeder, een Ldrens dorpsmeisjedat nog catechisatie heeft gekregen van zijn vader, is diens tweede vrouw geworden. Breed hebben ze het niet: er zijn op de duur twaalf kinderen en schraalhans is zo'n beetje keukenmeester. Toch is het ouder huis een soort paradijs voor ouders en kinderen. „Het was er altijd feest in de hogere zin van het woord!" vertelt later een van de jongens. van huis uit heeft meegekregen. Hij vertelt als zijn vader op een adembenemende manier; hij is een voorvechter voor recht en gerechtigheid: hii weet zich met weinig te behelpien, én hij studeert zoveel het maar in zijn mach', is. Dat maakt dat hij zich reeds binnen twee jaar doctor kan noe men. En het lijkt of voor de bekwame theoloog een schitterende toekomst is weggelegd. Amper dertig jaar oud wordt hij te Rotterdam beroepen en die r>eriode zal zijn hoogtepunt worden, Hij vervult in die jaren vier. vijf taken tegelijk: het Is alsof hij over een onverwoestbare kracht en een onwankelbare gezondheid mag beschikken. Hij Aart groeit op i 8t€-^ féi- Te Capelle op Schouwen-Duiveland is een ongeluk zebeurd met een land bouwtrekker. dat aan de 43-jarige J. Flik weert he' leven heeft gekost. De heer Fllkweert was van huis ge- raan met een landbouwtrekker om te gaan ploegen. Voorzover men kan na gaan is de trekker in een bocht gekan teld cn in een vaart terecht gekomen. De heer Flik weert die alleen was. is onder Bij dt behamM Ing de trekker bekneld geraakt en verdron- ^'puteeióe Staten deze stelde dat de ge- Bisschop Rosevaere is gedeporteerd - - nadat hij gewezen had op de goddeloze aspecten van Nkroemah's jeugdbeweging, de jonge pioniers. dienden te worden aangemerkt, niet ont vankelijk verklaard. De heer Van Bouw baseerde die mening op het feit dat op een aantal adressen in die dorpen niet het bij de oproep tot stemmen behorende formulier met de namen van de kandi daten werd thuisbezorgd en het publiek daardoor onvoldoende was voorgelicht. ken Bouw niet verschenen Het gemeentebe-1de partijen ter secretarie Deze stelde, dat zelfs wanneer hier en daar het bedoelde for mulier niet zou zijn bezorgd, het publiek toch voldoende voorlichting had gekre- de pers en de propaganda van te afhankelijk is van de pachtopbrengst der beide boerderijen die zijn moeder bezit én van de vruch ten der pastorietuin het hele tractement be draagt maar zeshonderd gulden 's jaars! is de eerste zorg altijd of een ander wel aan zijn trek ken komt. Wanneer vader Jonker bijvoorbeeld eens in Zutfen een nieuwe hoed koopt, vraagt hij de winkelier nadrukkelijk of die er wel genoeg voor ontvangt: een christen mag immers niemand te kort doen! Rond 1870 is Aart theoloog in Utrecht en dus discipel van niemand anders dan van professor Van Oosterzee. dé spreker bij uitnemendheid van de 19e eeuw. Hij studeert snel af: dat moet je wel als je één van 'n dozijn kinderen bent. Daarna wordt hij niet ver van huis in het landelijke Warnsveld be roepen. Het blijkt al spoedig dat hij allerlei gaven studeert harder dan ooit. Hij is dé jeugdpredi- kant, die vele honderden catechisanten trekt. Hij gaat her en der lezingen houden, maar tegelijk pu bliceert hij het ene boek na het andere. Hij inte resseert zich voor alle stromingen en verschijnselen van zijn tijd: hij begrijpt zowel het opkomend so cialisme als de nood der prostitutie. En bij dat alles is hij rusteloos aan het werk in zijn wijk en die wijk is de volkswijk, zoals die in zijn da gen zich kilometers ver uitstrekt langs de gehele noordkant van de stad van west tot oost. En of dat alles nog niet genoeg is, belast hij zich ook Casino fceftijden) loningin Lido (2 i Luxor nog met belangrijke kerkelijke functies. Om een biograaf te spreken: „Hij was niet bang vl~~* het vuur; hij beminde het vuur: hij genoot fgerl het vuur; hij groeide ln het vuur!" erdag: H» Dan komen de dagen der „Doleantie". We m»Studio i ten geen oude koeien uit de sloot halen. Zekveel (18 niet in onze tijd nu aarzelend gescheiden ker»Triannn elkaar weer zoeken. Maar we dienen wel vastk.* stellen dat de strijd en de verwijdering van r arean jaren Janker gebroken hebben. De sfeer van i j derzijdse verdachtmakingen, aanklachten, leugl-, en onwaarachtigheden vermoordde hem. Zelf hf0351110 hii in die tijd eens gezegd: „Het werkwoord „We leeft gen" wordt zozeer van beide zijden in alle tijfnde cirl vervoegd, dat men niet eens zeggen kan: .iLido i"> wordt gelogen"; men moet zeggen ..Het lielj.,^^ Het enig gevolg is dat Jonkers Rotterdamse periT" de met een rustkuur eindigt; dat hij niet in 5^° (a is jzersoonlijk van de gemeente afscheid te iRex (2.3 men en dat hij in 1887 intree doet in |o. de la stille Ellecom, waar hij langzaam aan weer bnderdae dreef komt, al zal hij nooit meer de oude kraT» herwinnen. wan. In 1905 wordt deze predikant dan tenslotte h4Stud'° leraar in Groningen. Hij is over de inzinking bedeel (18 gegroeid; hij heeft allang weer grotere gemeertTrianon gediend. Maar zo sterk als voorheen zal hij nkuche «14 meer worden. Hij is bovendien nu al vrij oud: valt niet mee een hoogleraarschap te aanvaar) als je al 'n eind in de vijftig bent. En dan (Geopend iets anders: Jonker komt in Groningen als wedfcotheok naar Het leed reist met hem mee. Maar óók hiofi Ann geloof. Daarom gaat zijn inaugurele rede ook et, b V ..Persoonlijk geloofsleven en theologische studT g te Lc alleen hij, die van God geleerd is. kan en tf ,ht0l0<" "J°! I Lakenhal Wkse kui Rijksmus

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1962 | | pagina 2