A Uw probleem is het onze Waarnemers krijgen een forse pin op de neus Inwendige zending was offensief van praktijk HAARTJE? THUIS ZELF DOEN Een woord voor vandaag T Taizé verheugt zich ii|f- nieuwe verzoeningskerkk Weer leden tot gemeenschap toegetreden A B A S I Nl 'I ntar wens Z>1 zijn Het |s ANDERZIJDS EEN SCHORSING ff AAR aanleiding ran da schorsing van ds J. van der Schaft door de kerkcraad van Murmerwoude komt ds G. Visee in de Kamper Kerkbode (vrijge maakt) tot de conclusie, dat de opvatting van de Murmerwoudse raad geen school mag maken in de kerken. Hij schrijft: r\P 3 juni werd As J. van der vy Schaft, gereformeerd predikant te Murmerwoude CFr.i en Oenkerk door de raad van de eerstgenoem ds Van der Schaft ongehinderd zijn dienst verricht. De enige grond voor deze schor- ring is gelegen in het feit dat d» Van der Schaft ook na de synode van Assen 1961 van oordeel blijft dat de vrijgemaakte kerken tot een aamenspreking met de synoda le kerken moeten komen over het thema van een hereniging. En de schorsing geschiedde natuurlijk niet op grona van het feit dat deze pre dikant alro dénkt gedachten wa ren zelfs in het Duitsland van Hit- Ier en zijn ook in het Rusland van Chroesjtsjew vrij! maar dat hij ook alzo spreekt. Mogen wij ds D van Dijk, die over deze zaak schrijft in de Kerk bode voor Groningen. Friesland en Drente, geloven dan ia er m de ke-keraad van Murmerwoude aan deze schorsing een maandenlange geen predikant kan en mag zijn in welke gereformeerde kerk dan ook. Ja. meer nog. Indien deze gerefor meerde kerken nog tucht oefenen in het besef dat zij de heilige, al gemene christelijke kerk zijn. dan zeggen zij: wie bij ons niet aan het avondjnaal mag, die mag van God nergens aan het avondmaal en wie op een gereformeerde kansel niet mag staan om Gods Woord te bren gen. die mag van Christus op geen enkele kansel gtaan. Dat is de ernst van de situatie. In die situatie verliest het vraag punt ener samenspreklng zelf zijn primair belang. Er is iet» emstigers aan de orde. Déze vraag: mag een predikant, een ouderling, een diaken, die vóór samenspreking is en dat ook uit- spreekt, in het ambt blijven of moet hij worden gestraft met schor- Dat geloven aan zouden we ben ook al had ds ons niet verteld. Men schorst een predikant niet zó maar. Dat deed ook de synode in 19*4 niet. Ook daar is geworsteld. gen bewijzen natuurlijk niets En rechtvaardigen niet in het minst de zaak die er is geschied. Dat schorsen zonder worstelingen begon pas later. Toen classes en kerkeraden het handwerk van de synode hadden geleerd. Toen be hoefde maar een broeder op te staan en te zeggen: Praeses, we moeten maatregelen nemen... En dan was het pleit spoedig beslecht. De formulering baarde vaak de meeste zorg. Ofschoon, dat ging met de tijd ook sneller: men nad de schoolvoorbeelden voor het grij pen... Maar mét of zónder worsteling, men schorste. En zo is in Murmerwoude ge schied. andenlange es zusterkerk schorste, dat heeft óók een keerzijde. Deze schorsing was in elk geval geen haastwerk Ze is geschied na rijp beraad. Die kerkeraad heeft al de tijd genomen om er over na te denken, Al de tijd gehad om advies ln te winnen. En dat maakte de zaak des te Want het wettigt de eonclusie dat bij de kerkeraad van Murmerwou de de weloverwogen overtuiging gerijpt is, dat deze overtuiging ook leeft bij eventuele rechtstreekse en zijdelingse, voorshands onzichtba re. adviaeura van de kerkeraad. dat een predikant, die van mening deze mening ook uitspreekt, dat de vrijgemaakte kerken tot een met de synodale afswe sing en afzetting. Die vraag is beantwoord. Door de kerkeraad van Murmer woude. Door de genabuurde kerk van Dokkum. En door adviseurs. Hier moet het rode licht gaan branden. Tegen dese gedachte dienen we ons tijdig te wapenen. En duidelijk een antwoord te ge ven. Dit: NEEN. Murmerwoude én Dokkum én de adviseurs mogen géén school ma ken. TT'LT zijn dan ook dankbaar dat de raad der kerk van Amster dam-Centrum en die van Sliedrecht ten deze duidelijk spraken. Evenals ds H. Brink te Krommenie en ds J. Meester in de Kerkbode voor Noord-Holland, ds B. Telder in het Kerkblad voor Breda, mr Van Zwieten in Contact. Helaas, er zijn ook andere scri benten. We hebben niet het oog op zulken. die een poging ondernamen, uit Gods Woord te bewijzen dat hetgeen ds Van der Schaft deed een niet slechts openbare, maar ook grove zonde is. Trouwens, we hebben niets van dien aard gele zen. Maar wel bracht ,,De Wach ter" een artikel onder de onbehoor lijke titel ..Een kwade herder ge straft Zou het hier een burgerlijk rechtsgeding gelden dan zou Firedikant. die op dezi and door gebracht iTiigem; amenspreking cerken moeten komtfi. swege op deze manier het „rbraeht wordt, een klacht kunnen indienen wegens smaad. Want zolang een zaak nog sub judice is en de rechter het ..schuldig" nog niet in laatster in stantie heeft uitgesproken, is het niemand geoorloofd publiek vonnis te strijken en iemand uit te ma ken voor bv. dief. En het is voor een dienaar van Christus erger kwade herder dan heef»? Laat ons eens aannemen van niet. Dan blijkt daaruit hoogstens dat hij de kerkelijke situatie verkeerd beoordeelt. Maar dan mag boven dien de vraag gesteld: wat zouden de vrijgemaakte kerken bij een eventuele samenspreking moeten ZCDèt"is de zaak. Nu zou iemand als ds K. Doorn bos die overigens tegen samen spreking is bij zo'n samenspre king over de leer- en vervangings- formules. die van de tafel geno men zijn. willen zwijgen. Ook over de schorsingen en afzettingen. Hèt struikelblok is voor hem en ds H. Brink de nieuwe kerkorde. Ik geloof dat ds Van der Schaft hier wel gevaar ziet, maar minder ernstig ziet. Maar diarom schorsen? neen: Wereldraad naar het Vaticaan Toch mogelijkheid straks in Rome (Van onze kerkredactie) PARIJS. De Wereldraad van Kerken vindt het helemaal niet zo eenvoudig om waarnemers te stu ren naar het Vaticaanse Concilie. Woensdagmorgen hebben de le den van het Centraal Comité dit probleem reeds uitvoerig onder ogen gezien, terwijl het nog uit voeriger zal moeten worden door gesproken in het comité dat de po sitie van deze waarnemers zal moeten regelen. Telkens weer kwam naar voren dat deze waar nemers niet mogen gezien worden als officiële spreekbuizen van de Wereldraad. Zij krijgen een be hoorlijke pin op de neus. Het begon eigenlijk al met de wat angstige vraag van de Ierse presbyteriaan dr. A. A. Fulton, die vertelde dat er veel druk op de algemene vergadering van lijn kerk was uitgeoefend om uit de Wereldraad te treden. Men vrees de dat deie raad van kerken rich al te gemakkelijk door de rooms- katholieke kerk zou laten inpalmen. (Advertentie) It TOPDAGEN! Spectaculaire Inter-Show van Industrie en Landbouw, van Cultuur en Grote Mode. 21 tug. - 25 «ug. ca 27 aug. - 1 aept. ENSCHEDE '62 William Booth stierf voor 50 jaar Heilsleger onder inspirerend bevel NflJFTIG jaar geleden stond het verkeer in Londen urenlang stil. Er trok een rouwstoet door de Britse hoofdstad, waarin tien duizenden meeliepen. Achter de baar van een 84-jarige: William Booth, de eerste generaal van het door hem gestichte Leger des Heils: de 20ste augustus 1012 was hij gestorven. Het was een uit vaart, een koning waardig en misschien was het leed der tien duizenden. die Booth naar zijn laatste rustplaats begeleidden, gro ter en oprechter dan ooit bij de dood van een wereldlijk vorst ten toon gespreid was. In 1829 was hij in Nottingham geboren. Zijn vader was bitterd bankroetier. i hij zich ln het voorgoed moesten opgeven. Booth was hun toch te machtig. Zelden is een leger zo victorieus ge weest als het Heilsleger van William Booth. Maar het ging niet slechts de zonde" te lijf, het bouwde ook huizen voor daklozen, het stichtte vluchtheu vels voor vrouwen en meisjes die door minder barmhartige christenen als ..ge vallen" werden gemeden, het reclasseer- de gevangenen en drankzuchtigen, het spijzigde de hongcrlgen en het gaf de dorstigen te drinken. Telkens weer kwam dat leger met originele campag nes verrassen. Niet alle zijn die cam pagnes geslaagd, zo bijvoorbeeld wan neer men de werklozen van zijn tijd massaal aan een bestaan ergens in Afri ka wilde helpen, want waar had Enge land anders een ..empire" voor! Doch belangrijker dan datgene waarin Booth mlsluKtc was het vele waarin hij slaag- Ie. Hij was geen socialist integen deel. Hij was geen maatschappelijk hervormer, die zich van betere so ciale omstandigheden een beter mensenras droomde. Hij was alleen maar een heel simpel, een heel on gecompliceerde christenmens, die zich op even simpele en even onge compliceerde wijze door Christus voor liet schrijven wat hij doer moest: nood lenigen, mensen beke ren. Bloed en vuur.' Hij kende het donkere Engeland van zijn dagen, maar hij wist tevens welke uitweg er was: „ln Darkest England and the way out" zo luidde de titel van zijn grote boek. dat misschien toch u;cl een uitwerking heeft ge had. niet ongelijk aan die van dat heel andere getuigende geschrift, Marx „Communistisch Manifest". Booth, groot, een felle neus. een im- T ponerende baard, golvend over zijn volle aynoaeverga- uniform. was een onvermoeid reiziger ;ezicht des Heren. Hij trok Hij sprak rich niet uit tegen het zenden van waarnemers naar Ro me, maar maande tot grote voor zichtigheid. Toch reageerde de vergadering eigen lijk nog niet op zijn woorden. Dat kwam pas toen bisschop Lilje van Han nover het punt opnieuw ter sprake bracht. Hij vroeg in het bijzonder hoe het nu eigenlijk zit met die dialoog die door de Wereldraad gewenst wordt. Kennelijk vroeg hij zich af hoe een der gelijke dialoog, een dergelijk gesprek, mogelijk zou zijn. Voorzichtig ser 't Hooft wees hem op de uit nodiging die van het Vaticaan is ontvan gen. Daarin wordt de positie van de waarnemers geregeld. HIJ wees er ech ter tevems op dat er een groot verschil moet sijn tussen de waarnemers die namens de confessionele wereldorgani saties als de Lutherse Wereldfederatie de Hervormde Wereldbond worden afgevaardigd en de waarnemers die ns- ens de Wereldraad gaan. De eersten kunnen vrijuit in de ge- irekken hun inzichten verkondigen. De aarnemers van de Wereldraad zullen veel en veel voorzichtiger moeten zijn. vraagstukken die voortvloeien uit de belijdenissen naar voren komen, zul len zij moeten zwijgen. Als vragen ge steld worden die betrekking hebben op onderwerpen die in de Wereldraad be studeerd en besproken zijn. kunnen zij de resultaten van die studies naar vo- brengen. Gaat het echter om kwes ties die niet aan de orde zijn geweest dan zullen zij moeten zeggen dat de We reldraad zich daarover nog niet bezon- heef» en zij dus niets kunnen zeg gen. Volgens Visser 't Hooft zal er heel veel van afhangen hoe het Vaticaans concilie zal reageren. Zal daar blijken dat de rooms-katholieken werkelijk be seffen dat er andere kerken zijn? Maar nog zal afhangen van de vraag of zij werkelijk een gesprek wensen. De secretaris-generaal wees op een ongelukkig persbericht uan rooms-ka- tholieke zijde waarin laatdunkend ge sproken werd over de vorm van dia loog, die niet veel meer zou zijn dan een uiting van onverschilligheid. Hij zag de dialoog in een totaal ander licht. Voor de Wereldraad houdt juist het gesprek tussen de kerken in dat beseft waarom de ander de posi tie inneemt die hij inneemt, maar men toch het gesprek wenst waarin het juist gaat om de waarheidsvraag. De ze laatste kan echter nimmer discu tabel gesteld worden. Toch hoopte hij dat er ook tijdens het concilie in Rome nog wel een kleine mo gelijkheid voor gesprek zal zijn. Dat il niet zozeer in de openbare of orga- isatorlsche vergaderingen van het con cilie kunnen gebeuren, maar wel in de bijeenkomsten die in het bijzonder door het Vaticaan zullen worden belegd om raarnemers van voorlichting te die- Bovendien zullen in kleine groepen vragen kunnen worden besproken. Maar voorop blijft staan dat de waarnemers van de Wereldraad in geen enkel geval namens de Wereldraad zelf kunnen spreken. Bisschop Lilje had ook nog de vraag gesteld of niet de belangrijkste vraag die aan de orde moet komen in deze nieu- verhouding tot de rooms-katholieke kerk de vraag naar de ware kerk is, een vraag die door de rooms-katholie ken geheel anders wordt beantwoord dan door de protestanten. Visser 't Hooft wees hem echter op de komende vergadering van ..Geloof en Kerkorde" die volgende zomer ln Cana da zal plaats vinden. Dat zal dus waar schijnlijk gebeuren als het concilie nog in zitting is. Daarom kan deze conferen tie vragen bespreken die in Rome aan de orde zijn geweest en een eigen ant woord zoeken of zelfs formuleren. Vis ser 't Hooft wees de vergadering er op bij de vaststelling van het programma van deze komende conferentie vooral te zorgen dat deze conferentie ook werke lijk in zal kunnen gaan op de vragen van het concilie. Het laatste woord is over dit onderwerp in Parijs nog niet gesproken. (Advertentie) vrolijke pen tc rM»«hebbende leiding, die rijn I de hêiè' wêrekf'door, bezócht Amerikii de kleine William, vrij» evanyellaatle-drlft eenjwnden wil-1 en Australië. Indië en Canada. Nieuw- moeder HHHHL ^■■1 ploetr-md.trouw. di« juiija«nd haar plicht deed. Geen jeugd, die ran de de'ïeggënT Sindsdien rou Booth ..voor j Zeeland'Vn' Zuid-Afrilcar Argentinië Geen t rolxjke stad. dat oro*?'k"r* zichzelf beginnen"met dit neen, letterlijk alle landen van Europa: talistwche Nottingham, met z n kin- veroverde hij ilch die geheel eigen vrij- a] recruteerde hij zijn officieren e derarbeid. met r'n letterlijk honge- held. die hij nodig had om. door geen daten, mannen en vrouwen, overal sticht- rige wevers, met t'n op«tootje« en kerkelijke leiding gehinderd, te doen ,e ^ij zijn legercorpsen. Maar hij ginf oproerigheid. William Booth heeft vrat volgens hem gedaan moest worden daarbij niet In het organisatorische op A. iLri.H-rn i'nn een ieuad nooit om een verdoolde massa de boodschap i iiet jS- ais men zich in zijn leven 1-ernrtrn nooit verloochend of ver- van het christelijke heil, de christelijke verdiept, merkwaardig om te ontdekken vergeten, nooit verieocnena or ter r(.dd|n(r -e ohrf8t<.tlJUe „..iv.tion" te hoc d;ie leldtr van miljoenen telkens drongen. Ze hebben hem intepen brengen, waaraan de door hem later te weer in de eenvoudige meewarigheid deel tot al zijn latere arbeid gein- stichten beweging haar naam zou ont- vanwege één enkel noodgeval en sv'reerd. lenen. enkele onbekeerlijkheid op zijn best nwenn.ee ;"s va- Qntroeren! OXO :n de befaamde biografie »n agressief van aard i praktijk. Booth wi ..gene- Hij begon als lekepreker. Hij begon Booth als methodist De vrijkerkelijke metho- me«t af disten stonden dichter bij het volk dan fensief de leiders en lidmaten der officièie ang- meet af aan in ae aanval, ue zonaaars rMr in het laatste gesprek licaanse staatskerk. Maar dat zij toen die hij wilde bekeren waren tegelijk de ZOon waartoe hij stamelend in staat nog niet dtcht genoeg bij het volk maatschappelijk verworpenen, waarbij I ineens wanhopig over het leed der dak. stonden, zou dr geestdriftige evangelist men met geen stichtelijke zoetsappig lozen te spreken kwam. Daarbij verge- toen hij trots en zaligc_zljn be- h«id noch vrome orgelklanken^ aan j leken deed geen organisatorische Leger- keerlingen ondrr de armste lompenpro- moest komen. Hen kon men alleen nog kwestie letarlèrs door de hoofddeur de metho- maar bereiken met radicale taal. op we eigenkerk binnenleidde Met zijn won- de man af. Hen kon men alleen nog i0n= deriijke volgelingen werd hij toen prompt maar wakker schudden met trommels ..Dakl< KLEURSPOELING POLY-COLOR TUBE 1.95 Wereldraad vecht met taalprobleem «T\E klacht is geuit dat de We- reldraad van Kerken overgeorganiseerd is. Wie de openingsbijeenkomst van de vergadering van het Cen traal Comité in Parijs heeft bijgewoond zal die klacht niet spoedig meer uiten. Wat in New Delhi voortreffelijk werkte, namelijk de simul- taanvertaling, ivas in deze bijeenkomst een volkomen mislukking. De bijeenkomst was nog geen drie minuten aan de gang of het bleek dat de stemmen van de tolken door de kopte lefoons eenvoudig niet te verstaan waren. Deze tolken zaten aan speciale tafels voor het podium. Zij mochten niet al te luid spreken, omdat hun stemmen daji in de ge hele zaal te horen waren. Maar het gevolg was dat de microfoon ook de stem van de Engelse spreker opving en deze de vertaling volko men wegdrukte. Erger werd het toen de Franse minister van buitenlandse za ke, n Courve de Murville de aanwezigen hartelijk wel kom heette in Parijs. Geen van de aanwezigen die geen Frans spraken (en dat was de overgrote meerderheid) verstond hoe hartelijk hij sprak. Er werd een poging ondernomen door ee,n Engel se predikant om voor een vertaling te zorgen, maar hij was zo doordrongen van het feit dat hij maar een kleine bijdrage leverde aan de bij eenkomst dat hij vergat luid en duidelijk te spreken. De technicus vergat ztjVi stem door de microfoon te ver sterken omdat hij als Frans man de mening was toege daan dat ieder weldenkend mens Frans spreekt. En voor hem waren dominees zeer weldenkende metetsen. Was dat alleen al voldoende om de vertaling onverstaanbaar tc maken, het Frans van de tolk bleek niet opgewassen tegen het prachtige Frans van de minister c'n het En gels was alles behalve een vertaling, althans die flarden die wij ergens achter in de raai konden opvangen. Gelukkig bleek de persafdeling van de Wereldraad in staat vertaling van jemaakt door Philip Maury, zodat de niet- Frans sprekende pers nog diezelfde avond de volledige tekst in handen had. Toen konden de aanwezige journa listen de hcViderd leden van het Centraal Comité en de tientallen adviseurs die hier in Parijs aanwezig zijn hun copy van de toespraak lenen, zodat uiteindelijk dank zij de pers ook zij konden weten hoe hartelijk zij wel in Frank rijk welkom waren. Maar opnieuw is gebleken dat, hoe groot de eenheid van de gelovigen ook mag zijn, het bestaan van de verschillende talen nog altijd een belang rijk struikelblok is om die eenheid te verwezenlijketn. En toch is dit nog maar het kleinste probleem dat de een heid in de weg staat, mis schien dat Parijs alsnog een oplossing zal vinden. Of ook andere problemen zt»"en wor den opgelost? Er zi.W er nog zeer vele... Is dat nu wel zo? Is het zo dat het verlaten van de ..rechte sporen", het afdwalen van de smalle weg onherroepelijk vast loopt in het moeras van het nooit-meer-gelukkig-zijn? Ja dat jl_, is zo. Want het leven zonder God loopt onherroepelijk uit op $Lj het sterven zonder God en wie is daar niet doods-be nauwd" voor? (j!ïj| Maar waarom hierbij langer stil te staan? Waarom te doei 1 alsof dat „dal van diepe duisternis" het belangrijkste is var -j# psalm 23? „Gij richt voor mij een dis aan voor de ogen var ■«•a toie mij benauwen!" zegt David. En verder: „Ja, heil ei j|jf goedertierenheid zullen mij volgen al de dagen van mijl £"3 leven!" Daar zit niets in dat somber is verre van dat. DA-j rechte sporen van de christen zijn niet een akelig naar somber pad het is een weg die men vol blijdschap kar ^5 gaan. Dacht ge dat God Zijn kinderen dat gewone, noen het als ge wilt aardse levensgeluk zou onthouden? Hun aan deel in de welvaart om maar heel materialistisch te blij ven? Hun aandeel in het geluk dat liefde, dat werkprestaties dat kinderen kunnen geven of noem maar al die factorei op die in het hart van een mens dat diepe gevoel geven dal A geluk heet. En voeg dan daar nog bij het alles in de schaduw stellende geluk: de zekerheid dat ge een Vader in de hemelen hebt! lB"klD e n S?» NADAT er vijftien maanden aan is gebouwd, is in het Franse plaatsje Taizé een „ver- zoeningskerk" in gebruik geno men, die ter beschikking zal staan van christelijke groeperingen uit alle landen en iedere modaliteit. Aan de bouw heeft de kloosterge meenschap van Taizé fors bijge dragen, terwijl tien jonge Duitsers eveneens een deel van hun vrije tijd hebben opgeofferd. Talrijke vertegenwoordigers van christelijke kerken hebben de openingsplechtigheid van het fraaie kerkje meegemaakt. Onder meer was de leider van de Evangelische kerk In Duitsland, bisschop Scharf, aanwezig. Hij heeft uitvoerig ge sproken over de bijdrage van de jonge Duitsers die een actie „ver- xoenlngsteken" kennen en uit hoof de daarvan naar Taizé waren ge gaan om bij de kerkbouw te assi steren. De -afgrond die kerken en naties scheidt, heeft de gemeenschap van Tai zé zo getroffen dat men deze gemeen- schapskerk wil zien als een hulpmiddel de kloof te overbruggen. Dezelfde ge dachten. zo zei Scharf. leven blijkbaar ook in Maagdenburg, waar protestantse i rooms-katholieke christenen begon- in zijn met de gezamenlijke bouw an drie kerken. Tijdens een oecumenische godsdienst oefening ln de verzoenlngskcrk, die door meer dan tweeduizend gelovigen werd bijgewoond, brachten vertegen woordigers van de orthodoxe kerk van Konstantlnopel en van Moskou geluk- len over. De Anglicaanse kerk werd eens door twee personen vert woordlgd. Ook hadden christelijke ken uit Scandinavische landen en Zwit serland afgevaardigden gestuurd. Vier liturgen, ieder van een andere kerk, leidden de kerkdienst. Zij lazen bei lings een gedeelte uit de Bijbel. De president van de Franse gemeenschap van kerken, Mare Boegner, heeft een boodschap voorgelezen over de christe lijke eenheid die boven alle confessio nele verschillen uitreikt. Dat men zich werkelijk een voelde werd bewezen door het gezamenlijk vieren van het Heilig Avondmaal. In de nieuwe kerk. die door een ieder gebruikt kan worden zijn behal ve de kerkdienst verscheidene liturgi sche diensten en orgelconcerten gege. ven. Bovendien heeft een rooms-ki thollck geestelijke er een mte opi dragen. Ter gelegenheid van de ini. bnnknemlng van de nieuwe kerk i nok een aantal mensen toegetredei tot de kloostergemeenschap van TalCasir zé. Deze (protestantse) gemeenschafeftijd heeft met het kloosterleven zoals <l(,nin«r rooms-katholieke kerk dat kent, d[jdo ongehuwde staat, en de belofte vat gehoorzaamheid voor het gehele l»ru ven gemeen. |lle Ie kalmeert de zenuwen 'rkse zonder slaap te verwekkenfo^ü Beroepingswerk M vojw. I ot 53 NED. HERV. KERK a 7 to Aangenomen naar Huissen (Geld.)j Otten, kand. te Weesp, die bedanj )or Heinkenszand, naar Haserswot Jonker» te Tietjerk. r nm GEREF. KERKEN Beroepen te Broek onder AkkerworeJ^at kand. M. Hiensch te Haarlem. 11 Aangenomen naar Rockanje L. H8"3® laar jr.. kand. te Amsterdam, die I dankte voor Grijpeskerke (Zeel.) Oost vrije end iFr.l, Rilland Bath, Schoonrewo#<D vi en Vrouwenpolder. 1 GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor Amsterdam-Centrui Hofman te Zeist. DOOPSGEZ. BROEDERSCHA1 Beroepen te Sint Anna-parochie Gaaikema, prop. te Zuidhorn, die beroep ook aannam. Prof. Geyser ii hoger beroep De Zuidafrikaanse theoloog j Albert Geyser heeft het hooggerec hof in Pretoria verzocht het besluit de Nederduitse Hervormde Kerk hem wegens ketterij uit het ambt ontzetten, te vernietigen. De 43-ja prof. Geyser is een uitgesproken tef stander van de apartheidspolitiek, was aanvankelijk hoogleraar in Preti doch doceert nu aan de universiteit Witwatersrand. if Vraag: lampekap mooi en d bedoeling handelen Ik heb een Zijn figuren zijn goed getekend ruimte geplaatst. Zijn sterkste ■niddel lil i de overgsn- heid toch stijf blijft? Er zit namelijk aan sentimentele insl ia vliegenvuil. igenvuil kunt beetje tetra. verwijderen met moet niet wrijven maar de plekjes anstippen. waarbij U heel voorzieh- meestal nihil. grote populariteit, die hij juist door de timentele inslag eg. zijn er veel r< rdigd. Ook zijn er etsen en litho s In sterven niet mijzelfs, ijn grafisch werk en schilderijen leven, en ar Chris- gen ben. oor mij moest tot aarde •olgc„..„... ..v allerachterste banken verwe- en trompetten. En men moet hen opzoe- zen En dat was dan de eerste aanlei- ken in hun eigen omgeving, onbevreesd ding tot de breuk tussen de vurige pre- voor de klappen die men daarbij op diker en de lauwe kerk-christefien van'kon lopen. Begrijpelijk dat Booth in mi- zj tijd litaire termen ging denken! Hij lever- Tafziide raden efit zeer Er ontstaan heel gauw barstjes en deze zijn niet meer weg te werken. Vraag: Wij hebben thuis een stukje hangenp Als werkloos zoeker naar wi negentienjarige William Booth den getrokken: overdag In eer huis wat karig loon vi a avond» radeloos eenzaam. k is de de immers een gevecht? Een gevecht aar Lon- tegen duivel en zonde! Zo n gevecht pandjes- diende men goed toegerust te strijden, ■dienend. En zo n strijd kon slechts door een goed zondigs georganiseerd leger gewonnen worden. allerlei vrijkerkelijke groepen Daar heeft heeft Booth toen zijn aanhangers hij toen in Katharine Mumford de gebracht. Het was een leger dat c vrouw ontmoet, zonder wl# hij mis-, nlet terugschrok om met drieduizend al lang vergeten mislukke- man onder triomferende muziek de hng zou zijn geworden. Nu zij hem «ch- ..Arend binnen te trekken, dat Booth in ♦er steunde, zijn gezonde eerzucht prik- 1M2 in het hartje van Londen voor een ke'de zijn opvoeding voltooide, werd hij paar ton had weten te kopen: een be- wat hij worden rou: de man van het ra- rucht etablissement, massa-bordeel en dicaalste christelijke réveil uit de ne- massa-bar tegelijk. maandenlang zou gentiende-eeuwse historie. een Joelende menigte het door Booth i Katharine Mumford was het ook die en zijn Heilssoldaten veroverde zonde hem het felle „Neen!" voortel, waar- I kasteel trachten te heroveren, totdat ze niet wat dat betekent, jn!" En toen. na een poosje kinderen! O. die kinderen Bramwell. je moet voor de daklozen zor gen Beloof 't me!" ning' groot 18 bij 26 cm. volgens de Een halve eeuw geleden atierf deze experts een litho. Het «telt volgens William Booth. Hij had óók zijn onvol- ons voor een boerenvrouw die haar maaktheden: zijn theologie was bepaald dochtertje helpt bij het breien Het in- niet up to date. zijn religie niet van terieur doet een beetje armoedig aan eigenzinnigheid ontbloot, zijn manier Kunt U ons ook inlichten of van Mil- van denken en handelen misschien ook (Iets werken ook reproduces zijn ge- wel eens dictatoriaal, zijn sociaal-econo- maakt? Bij wie kunnen wij informe- mische kennis onvoldoende. Maar hij ren of dit werk ook waarde heeft, had een hart en door dat hart liet hij Heeft zich leiden. En hij was eindelijk een christen die In gehoorzaamheid aan God delijk bevel iets dééd. Met heel de inzet zijn tegelijk simpele en indrukwek- U kunt het best informeren bij een goede antiquair of de conservator van een van onze musea om tc weten of het hier een origineel exemplaar be treft of niet. Bij een reproduktie van J. Millet (met handteke- zijn werk staat dit er meestal bij, bij- oorbeeld ..d'après J. F. Millet", enz. Vraag: In 1907 zag ik in de wacht- kan- Die zo getrouw den bloede strijden En zo mijn zondenschuld betaald heeft door Zijn lijden. En mij verlostt' uit 's duivels boos ^e- Waarin ik van natuur lag jammerlijk gekneld. Ja mij. naar "s Vader» wil bewaart in deze allen, Dat zelfs geen enkel haar kan van mijn hoofd afvallen. dr. W. B. van Staveren te Zodat ik ben getroost in allen tegen- litho ook waarde? Antwoord: Jean Francois Millet was Frans schilder, tekenaar en grafi- Rotterdam aan de Wijnha rijming hangen van zondag 1 over de enige troost. Sedertdien zag ik deze nergens meer. Kunt U of een van de Terwijl ik ben in Hem. lezers mij aan dit gedicht helpen? Ik zou het zo graag in zijn geheel bezit- Voor d'i ten en ook willen weten wie de dich- Omdat ter zaligheid mij alles dienen dat ik was geboren zelfs al tot zijn eigen- toenen draden, pluche Brieven, dia niet too: ven naam en adres, km I beantwoord worden. C 1 ding verzekerd. Vragen, die I onderling I houden, moeten in afsonderlij brieven worden gesteld. Ongetwijfeld rullen er SH bij antiquairs en in bibllothekel krijgen zijn. I Vraag: Ik kwam in het bezit ZEIS een alleraardigst speelgoedeek] tje, mooi en natuurlijk van kleurJ laas is het voorzien van een z~ haren staart (fijnharig). Is het iï lijk dit staartje de natuurlijke van het eekhoorntje te geven enl^^l welk middel? dcfl Antwoord: Het is jammer ds niet opgeeft van welk materiaal eekhoorntje en zijn staart geit ijn. Bestaat het uit bont, r"~" 1 ter L. Antwoord: Er bestaan verschillende Dit troost in leven i Omdat Hij zulks a ook 't meest tornen. Als de staart niet i kende persoonlijkheid5 bizon. Hij was schilder van het land- Terecht is hij nog «teods niet leven dat hij els boerenzoon uit eigen vergeten. Terecht »al. nu rijn sterf- 75* .ftn dag voor de vijftigste maal ver- jr00t„ visie benadeelt. Hii kwsm jaart, zijn nagedachtenis eigen uit het atelier Johannes Hazeu, «en. alle stammende uit de 17de of 18de eeuw. Op de scholen werd indertijd wel ge naakt van een berijming mij verzekert r door Zijn Geest. Andries Andries- In Wiens gemeenschap mij wordt de/.e bruiksa troost gegeven tenrek Laroche Christiaan Klaarbout (1742). die vraag Dat ik hiernamaals Dit niet alleen, Opdat ik leef tot U deze een verfbadje kunnet*®11 de gewenste kleur. Zie d1*?6 VUll< snwijzing op het pakje *1 moet dat U bij een drogist kunt koD»aringsp de staart opgevuld, dan zult UI 1 jani de vulling moeten verwljderen.|acht. v zelfs maakt Hij vrezen echter dat het resultaat, gereed om over zwart goed dekkend eeCH dere kleur te verven. «Uoen i ■nij steeds bereid, er van Hem tor zaligheid.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1962 | | pagina 2