Open of gesloten ogen Athenagoras: Rome moet proselitisme opgeven noem een mm bij 21jn naam Een woord voor vandaag MOEDER WORDEN... ZWITSAL Gerechtshof van Kansas erkent autonomie niet Einde r.k.-sclioolstaking in Australië Ge rel. Bond wil jubileum met Toradjakerk vieren ANDERZIJDS GROEPSVORMING In kringen van gereformeer den wordt tegenwoordig angstig gezegd: We gaan weer dezelfde kant uit als in de jaren dertig, er is weer een groepsvorming onder ons. In ,JIet Ouderlingenblad" gaat prof. dr. J. T. Bal Hij schrijft onder r lijk een dergelijke suggestie kan zijn. bv. met betrekking tot een oorlogsdreiging. Niemand wil het, heet het dan en toch is het ge beurd. Ik zal de betrekkelijke waar heid, die daarin schuil kan gaan, niet ontkennen. Er lijkt soms iets daemonisch in de ontwikkeling van de dingen te zitten, waardoor hele volkeren tegen elkaar opgejaagd worden en tenslotte in een toe stand gemanoeuvreerd worden, waaruit geen terug meer mogelijk heeft zeker in de laatste maanden iets van deze beklemming onder gaan. Maar niet alleen met het oog op ons staan en handelen in de wereld moet deze suggestie van onvermijdelijkheid met kracht be streden worden, in nog veel ster kere mate geldt dit in de kerk van Jezus Christus. Daar doen we iede re keer, dat we'bijeen komen, be lijdenis van ons gemeenschappelijk geloof van de overwinning van de oaemonen door de Here Christus. We belijden daar onze nieuw ver worven vrijheid als kinderen Gods, die niet gevangen zijn in de donke re macht van het noodlot, maar het kerk wezenlijk niet thuishoort, ook niet als we geneigd zouden zijn uit onze verantwoordelijkheid weg te vluchten in een stemming van: het loopt toch altijd weer op hetzelfde uit. Wie waarlijk in de Here Jezus gelooft, még zulke gedachten niet meer koesteren en, wat belangrij ker is, hij hóéft ze niet meer te hebben, want daarmee zou hij het regiment van de Heer over zijn kerk op een verschrikkelijke wijze in twijfel trekken. waarom dergelijke suggesties van onvermijdelijk uit elkaar groei en bij de wortel afgesneden moe ten worden. Ze verlammen nl. de mogelijkheid om tot een vrucht baar en waarlijk zinvol gesprek over de weg van de kerk in deze wereld en in onze tijd te komen. Wie er van te voren van over tuigd is, dat de ander tóch de an dere kant uitgaat en dat hij „nu eenmaal'' anders denkt en anders is en dat het daarom wel almaar meer onmogelijk zal zijn om elkaar vast te houden, is van te voren al klaar met alles, wat van de ande re kant gezegd wordt. Maar hij kan dan ook niet meer het waar devolle van de positie van de an der in zijn eigen visie opnemen om zo tot een beter en rijker in zicht te komen. We hebben daar. dacht ik, allemaal mee te maken. Wekelijks lees ik heel wat stem men uit de kerkelijke pers. En ik ervaar dan aan den lijve, hoe spoe dig je ook zelf de mensen en hun geluid gaat indelen. ,.0, heeft die het geschreven, nu dan weet ik wel wat er komt" wordt dan de re actie en daarmee is de zaak afge daan. Zo ontstaan er allemaal hoek jes. waar iemand voor zich uit staat te praten, maar wat hij zegt. wordt door de ander niet meer echt gehoord. Daarmee heb ik me zelf de mogelijkheid ontnomen om mijn eigen standpunt te herzien, aan te vullen of te verrijken. Hei melijk heb ik ook de ander niet meer de kans gegeven om zijn eigen overtuiging aan mij duidelijk OM EEN voorbeeld te geven: het Centraal Weekblad he< j niet verder op ui. Maar in dit verband stelt hij: Met volstrekte handhaving van de eigen gereformeerde belijdenis is het mogelijk toe te treden tot de Wereldraad van Kerken en bij een dergelijke toetreding zal geen enke le instantie van de Wereldraad het eigen karakter van onze kerken aantasten. Dat daarmee het funda ment van onze kerken wordt aan getast, is een bewering, die op sommigen of misschien velen in druk maakt, maar die niet op af doende wijze met gronden aan de Schrift ontleend kan worden beves tigd." En even verder: „Onder graven wordt het fundament van onze kerken, wanneer iemand Je zus Christus niet belijdt als zijn Heer en Heiland; wanneer hij niet als een verloren zondaar in zich zelf zijn zaligheid zoekt alleen bij de Here Jezus, die voor ons vol komen heeft genoeg gedaan; wan neer hij met zijn medeleden of me- denmbtsdragers in twist en vijand schap leeft en het niet verstaat de ander in ootmoedigheid U'tnemen- der te achten dan zichzelf. Maar ik weiger in diezelfde reeks een plaats te geven aan een uitspraak, die zegt dat het fundament wordt ondergraven, wanneer iemand toe nadering bepleit tot de hervormde kerk of streeft naar toetreding van onze kerken tot de Wereldraad van Kerken. Deze zaken liggen op een ander niveau en dragen een veel sterker relatief karakter". woord overgenomen door prof. Veenhof en eraan toegevoegd: „Het is voor ieder onbevangen toeschou wer duidelijk: de Gereformeerde Kerken zijn onweerstaanbaar op weg naar de samensmelting met de Herv. Kerk. En dit is ook dui delijk: de visie op belijdenis en kerk, zoals die bij de middenortho- doxie leeft zal daarbij volledig de gang van zaken bepalen". Via een paar woorden als „onbevangen toe schouwer" (wie is dat?) en „mid- denorthodoxie" gaat men op deze manier voorbij aan de zakelijke die Er is helemaal geen vraag het is immers voor ieder wel dui delijk welke kant het uitgaat. Maar in een dergelijke constatering is te gelijk een afscheid ingesloten. Ec respecteer de ander in zijn motie ven. maar de innerlijke verbonden heid. nl. de allesbeheersende over tuiging dat wij staan voor dezelf de zaak en met dezélfde vragen en vanuit een gemeenschappelijke trouw aan het Evangelie, is mis schien nog ./el op de achtergrond aanwezig, maar kan niet meer recht doorwerken. Ik wil geen theologische verdedi ging geven v^n het „houden voor, totdat het tegendeel blijkt", maar ik geloof wel, dat we heel eenvou dig daaraan momenteel grote be hoefte hebben. Ook dan. als er op een bepaald punt kerkelijke lijnen getrokken gaan worden en beslissin- Sen genomen moeten worden. Want at zal moeilijk anders gaan. De kerk is nog iets anders dan een ge legenheid tot vrijblijvende opinie vorming. Maar achter de beslissin gen. die wel eens tegenvallen, be- hoort de zedelijke en meer nog de 'ging te staan, dat we elkaar beho- geloofsovertuiging te s door dik en dun bij Eenheid Rome-Constantinopel De oecumenische patriarch, het geestelijk hoofd van alle Oosters- Orthodoxe Kerken, Athenagoras, heeft in een interview duidelijk uitgesproken waar de verschillen liggen tussen de Rooms Katholie ke Kerk en de Oosters Orthodoxe Kerken. Dit interview werd in Griekenland gepubliceerd toen be kend werd dat ook de Grieks-Or thodoxe Kerk werd uitgenodigd waarnemers naar het rooms katho liek concilie in het Vaticaan te zenden. Zolang de Rooms Katho lieke Kerk vasthoudt aan haar zo- theologen van de verschillende kerke- kelijke groeperingen, door contacten tussen kerkelijke leiders, door con gressen en door studie. Vele verschillen tussen de christelijke leerstellingen zijn alleen een kwestie van woordkeus tenminste zo denken vele mensen er over. Soms betekenen dezelfde woorden voor hen en voor ons iets totaal verschillends. De rooms-ka- tholieken zeggen bijvoorbeeld van orthodoxen dat wij de woorden het dogma van de onfeilbaarheid de paus volkomen verkeerd uitleggen Vorm van eenheid Onder meer zei hij nog: „Met de pro testanten zijn we reeds tot een vorrr van eenheid gekomen binnen de Wereld- -lil raad van Kerken en een van de resul- genaamde geumeerde kerk, een taten van dat gesprek la dat er een eln- scheuring van de Oosterse Kerken de gekomen ls aan het proselitisme van j- 1 die kant. Booms-katholieken zijn geen die de paus als primaat erkennen, lid van di€ raad omdat zij het bestaan kan er geen sprake zijn van van andere kerken niet erkennen, eenheid. Toch, door afgevaardigden uit tfl digen naar het Vaticaans concilie, dat Het interview werd afgedrukt in het, m oktober in Rome bijeen zal komen Atheense blad Ethnos Gedeelten wer-, tonen zij dat zij het bestaan van de pro- het Engels vertaald en door het testantse kerken althans erkennen. waar- Griekse persbureau gepubliceerd. Athe nagoras ging ook in op de verhouding tot de protestanten naar aanleiding van de derde assemblee van de Wereldraad van Kerken: .Op het ogenblik," zo wordt hij geciteerd, „stellen de protes tanten en wij pogingen in het werk om tot dogmatische eenheid te komen. Met de Rooms Katholieke Kerk zijn wij nog niet zo ver." Hij zei onder meer: „Met de rooms- katholieken en protestanten hebben we het probleem van de dogmatische een heid. Een onmiddellijke oplossing is niet mogelijk en zal nog veel tijd vergen. In de eerste plaats moeten we af zien te komen van het slechte verleden het verkeerd begrip, de héat, het pro selitisme en propaganda Samenwerking Athenagoras vervolgde: „Ondertus sen moeten we streven naar een andere vorm van eenheid tussen de kerken die zich meer richt op nauwe samenwerking, een soort gemeen schappelijk front. Dit komt tot stand door regelmatige ontmoetingen tussen (Advertentie) sommige heel ver af staan Inzichten. Ondertussen moeten de contacten tus sen de drie kerken (Athenagoras be doelt de Rooms Katholieke Kerk. de Or thodoxe en de Protestantse Kerken) voortgang vinden, opdat samen de ge> meenschappelijke problemen onder ogen kunnen worden gezien." Een christendom zonder „Christus 1* Beroepingswerh NED. HERV. KERK. Beroepen te Bodegraven, vac. C. v. d Bosch: W. Balke te Langerak (toez. te St. Philipsland: B. A. Donkersgoed te Den Hulst, Ov. Aangenomen naar Wageningen (toez.): G. Pettinga te Lisse. GEREFORMEERDE KERKEN. Beroepen te Arnemuiden: P. Huisman te Ooltgensplaat. Bedankt voor "Hiolen: J. Kooien te Keeuwijk. Stage: benoemd voor zijn stage te Leeu warden bij ds. H. van Rhijn: F. B. Fen- sma. kand. te Marrum Fr. BOND VRIJE EV. GEMEENTEN. Beroepen, te Bergum: P. C. Tönjes kand. te Doorn. Brits rabijn vraagt gebed in synagogen De opperrabbijn van het Britse Geme nebest, Israel Brodie, heeft alle Britse synagogen verzocht, zaterdag aanstaan de het traditionele gebed voor de slachtoffers van de nazi-vervolging uit te spreken, nu „het kwaad (van de ras senhaat) zijn afschuwelijke kop weer heeft opgestoken". De opperrabbijn sprak in dit verband o.m. over een onlangs gehouden bijeenkomst van de fascisten van sir Oswald Mosley op de Londense Trafalgar Square, die op relletjes uit- Een afvaardiging bestaande uit negen vooraanstaande Britse joden heeft don derdag op de Britse minister van bin nenlandse zaken. Henry Brooke, een beroep gedaan, maatregelen te treffen tegen bijeenkomsten waarop rassenhaat wordt aangekweekt Vraagstuk Ecumenical Review gewijd aan Rome-Reformatie Athenagoras gaf als zijn mening te kennen: Het eerste dat aan de orde moet komen is dat sommigen de his toriciteit in twijfel trekken van de stichter van het christelijk geloof, melijk het feit dat 1962 jaar geleden Christus geboren werd als de mens wording van de Godheid. het vlees gekomen" heeft geen bestaans recht. Dit ls een gemeenschappelijk bleem en een gemeenschappelijke antwoordelijkheid voor de drie kerken. Tijdens de assemblee in New Delhi werd een gemeenschappelijk front ge vonden tussen de orthodoxie en het protestantisme. We zijn op het ogenblik bezig om de conclusies verder uit te werken. Daarom stellen wij dus op het ogenblik met de protestanten samen po gingen in het werk om tot dogmatische eenheid te komen. Met de rooms-katho- Paulus heeft zelf later het waarom begrepen en men vindt dat ook in Handelingen terug toch blijft het een opmerkens waard gebeuren: „En zij gingen zo staat er door het Phrygisch-Galatische land maar werden door de Heilige Geest verhinderd het woord in Asia te spreken; en bij Mystë geko men poogden zij naar Bithynië te reizen, maar de Geest van Jezus liet het hun niet toe." Enkele regels later vindt men dan beschreven hoe Paulus en Silas opdracht krijgen naar Macedonië over te steken: prediking van het Evangelie in Europa. Een rechtstreekse ingreep dus van de Heilige Geest in men selijke plannen. Die plannen strookten niet met Gods planning en dus worden ze opzij geschoven. Bent u daar jaloers op? Wie zou niet willen dat God Zich zo rechtstreeks met hem bezig hield? Vergeet dan niet dat Paulus' plannen betrekking hadden op zijn ijveren in dienst van God die plannen strookten niet met Gods plannen. Wie helemaal geen plannen maakt al ijverend voor Gods dienst die zal ook nooit Gods planning in de war sturen. Geloof het: God werkt in u maar ge wordt het pas gewaar al werkend voor God (Advertentie) Dit Is de titel van het nieuwe boek van Dr.W. de Kok. Alles over zwangerschap, geboorte, babyverzorging en kleuter-, opvoeding. Dit waardevolle boek (184 pag. In fraaie omslag) krijgt U ten ge schenke bij aanschaffing van een BABYSET DE LUXE lieken zijn nog niet zo ver. In die richting treven we er naar te komen tot een eenheid van gesprek samenwerking. Maar dit kan pas ver komen als eerst aan bepaalde voorwaarden ls voldaan. Er moet een einde komen aan het proselitisme, de Geünieerde Kerk moet worden opgehe ven, en de theorie van de „terugkeer van de afgescheiden broeders" (naar Rome) moet Rome laten varen." Baptisten gemeente brak met unie kerkredactie) bisschoppen. Dat blijkt wel heel duidelijk uit het jongste nummer van ..The Ecumenical Review", het officiële kwartaalblad van de Wereldraad var Kerken. Vrijwel alle artikelen gaan k op de verhoudingen tussen rooms-katho licisme en protestantisme. In het bij zonder wordt dan geschreven over het concilie zou kunnen doen voor erkenning van de godsdienstvrijheid, over het gebed voor de eenheid, en over het gemengde huwelijk. De artikelen staan samengevat onder het hoofdthe- Tie MENSEN IN HET NIEUWS (Van onze kerkredactie) Kan een plaatselijke gemeente zich zo maar zonder meer van het kerkverband los maken? Die raag wordt telkens weer gesteld onder andere omstandigheden en andere landen, maar ook tel kens weer anders beantwoord. Meestal wordt rekening gehouden met de vraag of de plaatselijke gemeente een locale uiting is van de nationale kerk of dat de plaat selijke gemeente autonoom naar eigen kerkorde is en zich vrijwil lig geschaard heeft op congrega- tionalistische wijze in een unie van gemeenten. In het eerste geval worden de eigendommen meestal toegewezen aan het landelijk kerk verband, in het tweede geval aan de meerderheid van de plaatse lijke gemeente, of er wordt een regeling voor verdeling getroffen. Maar het hoogste gerechtshof van de staat Kansas in Amerika is plotseling afgeweken van deze regel. Maanden ge leden besloot de First Baptist Church de stad Wichita zich los te maken de unie waartoe zij behoorde, de American Baptist Convention. Het be sluit werd genomen met 739 tegen 294 stemmen. De meerderheid van deze gemeente had er bezwaar tegen dat de American Baptist Convention lid is van de natio nale Raad van Kerken, de Amerikaan se Oecumenische Raad. De minderheid zag zich niet graag plotseling een bezit van 10 miljoen gul den ontnomen en maakte er een rechts zaak van. Rechter Howard C. Kline hield zich aan de traditionele uitspraak en sprak als zijn oordeel uit dat de meerderheid van de plaatselijke ge meente het volste recht had om zich uit het nationale kerkelijke verband terug te trekken. leggen bij de beslissing en een eigen nieuwe kerk gaan bouwen. Zij kan ook het besluit om het kerkverband te verlaten intrekken. Maar het is ook mogelijk dat deze groep in hoger beroep gaat bij het federale hoogste hof. De „Christian Century" hoopt dat het laatste zal gebeuren. Dit blad dat nogal vrijzinnig georiënteerd is en een spreekbuis is voor de oecumeni sche beweging in Amerika schrijft dat het wel graag zou zien dat de bezit- tingen zouden toegewezen worden aan de American Baptist Convention, maar het vreest dat de huidige uit spraak in de toekomst onoverzienbare oblemen zal oproepen. Het wil maar ver de autonomie van de plaatselij ke gemeente gehandhaafd zien. Splitsing aan Leuvense universiteit een vergadering van de Belgische bisschoppen te Mechelen, waarop een plan werd uitgewerkt voor reorganisatie de katholieke universiteit te Leu- zijn er in de Belgische pers be richten verschenen over de mogelijk heid van een gedeeltelijke splitsing de universiteit. Naar verluidt hebben de bisschoppen hun goedkeuring gehecht aan een de centralisatie, die het eenheidskarakter van Leuven als de enige Belgische ka tholieke universiteit niet zou moger aantasten. Men zou echter gaan onder zoeken welke faculteiten voor splitsing en welke centra voor spreiding merking komen. Het plan zou zijn uitgewerkt door twee Vlaamse en twee Waalse bisschop pen, wier namen geheimgehouden wor- De rooms-katholieken van de I M.« «S Australische stad Goulbourn in slerk afwijzend en negatief accent. New South Wales hebben besloten De langzaam «roejfnde ^verbejering toch maar een voortijdig einde te maken aan de schoolstaking die eigenlijk zes weken had moeten duren. Na twee weken is men tot de ontdekking gekomen dat de bezwaren tegen deze staking gro ter zijn dan de winst die zal wor den geboekt. Het doel van de sta king was de bevolking van Aus tralië opmerkzaam te maken op het feit dat de rooms-katholieken hun eigen scholen zonder enige subsidie in stand moeten houden. Het gevolg is dat nu blijkt dat nlet-rooms-katholieken dat hele maal niet erg vinden en het zelfs gezond achten. Tijdens een samenkomst die werd bijgewoond door meer dan 900 ouders en leerkrachten werd met een overwel digende meerderheid besloten een cin de te maken aan deze wonderlijke sta king. De deuren van acht scholen gaan In beroep De minderheid ging evenwel ln hoger I'hoenicische stad Sarson gevonden die slch vrij heeft gemaakt D ji.rin"c.nwïrkzaün'il "UH du» niet de beschikking als assistent-professor aan de universi- 0ver het kerkgebouw met de nevenge- telt te Fredericton en verbonden is feweest aan het Summer Research nstitute te Kingston is benoemd tot gewoon hoogleraar aan de Rijksuniver siteit te Utrecht in de faculteit der wts- »n natuurkunde om onderwijs te geven i de numerieke wiskunde ln het bij- Bij Caesarea zijn dezer dagen, bij de pas begonnen seizoensopgravingen, vondsten gedaan die teruggaan tot de Hellenistische periode. De oudheidkundi- Sen van de Hebreeuwse Universiteit, ie aan de opgravingen deelnemen, me nen dat men te maken heeft met over blijfselen van ..Migdal Straton" ofwel i ..Sarson". een Phoeniciscbe stad uit de beroep en het opmerkelijke Ik i»t het hu. voor Chri.lus hoogste gerechtshof van de staat Kan- Zij baseren deze mening op de vondst saa tot een precies tegenovergestelde van een Grieks zegel uit Rhodos op een uitspraak is gekomen. De meerderheid dat v aarden kruik van een type dat in die tijd werd uitgevoerd. Dit is het vierde uitgravingsseizoen op deze plek. Eind deze maand hoopt men de omtrekken te hebben blootgelegd einde Voor het eerst in de Amerikaanse ge schiedenis heeft een rechter nu het lan delijke kerkelijk verband zwaarder la ten wegen dan de autonomie van een ilaatselijke gemeentep*- zonder het electronlsch rekenen. feand dat sléchts bestaat uit te.NUmcan ii<v" plaatselijk, gemeenten. De Firsf Baptist Church kan Verder is op de plek uit de derde eeuw voor sarea een partij van 3.700 bronzen mun ten gevonden, waarschijnlijk de op brengst van een collecte. Aan de zeekust naar het noorden heeft rnrf. dr. H. R- - vanaf de datum van zijn beëdiging als mm-* wijsraad. verschillend type bevatte, HIHBQP m^^Ê— HLgeldstukken en stenen drie dingen doen. Zij kan zich neer-1 afschieten met katapulten. i de 700 kinderen die i gevonden kunnen eigen school terecht. Bovendien is de extra wintervakantie van de 1300 ande re kinderen, voor wie op de openbare scholen geen plaats meer was. dus weer ten einde. In tegenstelling tot Europa is het in Australië winter en is het schoolseizoen in volle gang. De rooms-katholieke ouders en leer krachten zijn een beetje geschrokken van de publiciteit die zij door hun -- tie hebben gekregen. Het ging hen m te laten zien hoeveel kinderen •el op hun scholen gaan en dat de staat enorme kapitalen uitspaart ten koste van de ouders van deze kinde- kwam in gevaar, omdat protestanten als de meeste andere angelsaksische lan- n. zeer afwijzend staan tegenover staatssubsidie voor particuliere en in het bijzonder kerkelijke scholen. Geen steun Verschillende andere rooms-katho lieke bisdommen volgden de situatie Gouldbourn met belangstelling, maar volgden het voorbeeld niet. Van niet-rooms-katholieke zijde werden echter in de pers bittere aanvallen gedaan op deze r.k. actie. Wel heb ben een aantal protestantse kerken het vraagstuk van staatssubsidie voor kerkelijk onderwijs op de agenda van hun jaarlijkse synodes of algemene vergaderingen geplaatst. Vlak voor de rooms-katholieke ders het besluit namen om de scholen te heropenen richtte de baptisten predi kant van Goulbourn. ds. Graham Wat- kins, een oproep tot de gemeenteraad om de noodtoestand af te kondigen ge zien het feit dat 1300 kinderen geen on derwijs konden volgen. Hij raadde de regering aan de gesloten scholen in be slag te nemen. Hij zei: „als er staats subsidie wordt verstrekt aan scholen die dogma's verkondigen die door de protestanten als ketters worden afgewe- Eeuwfeest voor de deur (Van een onzer verslaggevers) In de kringen van de Gerefor meerde Zendingsbond in de Hervormde kerk hoopt men dat de besprekingen inzake Nieuw- Guinea spoedig tot een be vredigend einde zullen komen. Dit verklaarde gisteren ds. J. de Lange, directeur van de GZB, op de jaarlijkse toogdag van de zendingsbond, gehouden in het Rijssenburgeebos te Driebergen. een zendingsconferentie te Barne in Duitsland ontmoette ds. De Lange een predikant van de Toradja-Kerk op Celebes. Het zal volgend jaar een halve eeuw geleden «Un dat de eerste zen deling van de GZB. ds. A. A- v. d. Loos- drecht, met zUn missionaire werkzaam heden onder de Toradja's begon. Gaarne zou men in 1963 als Toradja-Kerk samen met de GZB dit feit willen vieren en verlangt er naar dat door de ver betering van de verhoudingen tussen Indonesië en Nederland deze gemeen schappelijke viering gelukken zal. Het zendingswerk van de GZB op Celebes is als gevolg van de politieke omstandigheden afgelopen. Men heeft' leef ans gew i in Ker vond. Op de zendingsdag te Driebergen kreeg men rechtstreekse informaties fer de stand van het werk in Kenya, is. De Lange liet namelijk een bandje (draaien waarop de stemmen gehoord werden van de zendingspredikanten Tigchelaar. Lm, de zendingsarts mej. dr. Van Riessen en de verpleegster zr Stuurman. Ook bracht een Afrikaanse predikant een groet over die vertaald werd door ds. Tigchelaar. Intussen heeft men het zendingswerk in Indonesië niet vergeten. Meegedeeld Werd dat de1 vroegere zendingspredikant, ds. D. J. van Dijk, bezig is aan een ver klaring van de Heidelbergse Catechismus in hfct Indonesisch. heilige oorlog in, met het doel om de vrede te brengen. Wie de vrede wil brengen moet deze eerst voor zichzelf bezitten. Wie de vrede Gods bezit streeft ernaar dat zij ook aan anderen ten deel zal vallen, vandaar de zending. Wij mogen de vrede niet voor onszelf bewaren, maar moeten haar mee delen aan anderen. Vrede maakt uit louter genieters van ons getuigen. "Dan komen we wel midden in de strijd terecht maar in de strijd tegen de duivel- machten staat God aan onze zijde. De vrede van God geeft vastheid in de strijd. Met geschoeide voeten gaat de Kerk de overwinning tegemoet. Blijvend Hierbij aanhakende vestigde ds. L. Kievit uit Putten de aandacht op de blijvende opdracht voor de zending. Doorgaan is uiterst moeilijk werk en elke verkondiger van het evangelie be leeft ogenblikken waarin hij moedeloos wordt. Dan bliift toch het parool: door gaan. Dit werd tot Paulus gezegd toen hij er tegen op zag om in de grote stad Corinthe (800.000) inwoners het Evan gelie te verkondigen. De Heer bemoe digde hem toen met de woorden: „Ik heb veel volk in deze stad". Op dezelfde wijze is Elia bemoedigd en andere ver kondigers van de Blijde Boodschap. Men denkt wel eens dat alle heidenen klaar staan met de woorden: Kom over en helD ons- Maar de werkelijkheid is radicaal anders. Wie echter gelooft dat er een God is die doorgaat met Zijn werk kan er als mens ook mee doorgaan. Op de zendingsdag werd voorts nog het woord gevoerd door ds. C. Vos uit Bennekom. door ds. S. Meyers te Ameide, terwijl het slotwoord werd ge sproken door de oud-zendingspredikant 8 ok ds. P. Zijlstra te Vlaardingen. Lg, Ramsey vraagt aan Mikojan vrijheid „fü voor Russische Kerk T Feestelijk Zoals gewoonlijk bracht de zendings dag vele duizenden geestverwanten op de been die hier een feestelijk samen zijn beleefden, vooral omdat in tegen stelling met de laatste jaren de regen uitbleef en men onder de aangenaamste omstandigheden bij elkaar was. De voorzitter van de GZB, ds. A. Meyers, attendeerde de bezoekers er op dat de zending een geestelijke strijd voert. Een strijd die veel feller woedt dan al wat er op aarde wordt gevochten. Het karakter van deze geestelijke strijd mag men niet uit het oog ver liezen. Wie dit wel doet loopt gevaar om te worden overgeleverd aan de machthebbers van deze wereld. Naar aanleiding daarvan sprak ds. Meyers over de woorden van de apostel Paulus inzake de wapenrusting des geloofs, waarbij hij inzonderheid de woorden ..met geschoeide voeten" tot uitgangs punt van zijn toespraak maakte Met geschoeide voeten gaat Gods Kerk de zullen duizenden ze staat weigeren om belasting te beta len. omdat dit in strijd zou zijn met hun geweten. Deze predikant beschuldigde de Rooms Katholieke Kerk ervan een sec- tarisch wespennest opgerakeld te heb ben en hij waarschuwde hen niet ver baasd te 7.1 jn als zc zelf gebeten zou den worden. Kennelijk heeft de drei ging dat de scholen in beslag genomen zouden worden de ouders er toe ge bracht om de deuren maar gauw weer open te gooien. Voor studenten geen reductie treinreizen In antwoord op een schriftelijke vraag welke het lid van de Tweede Kamer, de heer Roolvink (K.V.P.) indertijd gesteld heeft, zegt de minister van verkeer en waterstaat, de heer Korthals, dat het de regering in het kader van de hui dige subsidiepolitiek niet wenselijk voor komt, aan studenten een reductie op de spoorwegtarieven te geven. De heet Roolvink had gevraagd of de bewinds man bereid was. bij het overleg ovei verhoging van de spoortarieven zulks ir overweging te nemen. Stoo Turk aartsbisschop van Canterbury, dr. Arthur Ramsey, heeft vandaag Jr" en gesprek met Ruslands eerste plaatsvervangende premier Anastas <euR( Mikojan aangedrongen op het verle- van grotere vrijheid aan de Russisch-Orthodoxe Kerk. Op een persconferentie verklaarde de aartsbisschop dat hij Mikojan had gezegd dat het voor de geest der godsdienst en voor de geest der we tenschap noodzakelijk was tot onder ling begrip te komen. Hij had er bij Mikojan voorts op aan gedrongen dat de Anglicaanse en de Orthodoxe Kerk zou worden toegestaan vrijelijk gegevens, delegaties en theo logische studenten uit te wisselen. Ge vraagd naar Mikojans antwoord op zijn verzoek merkte de aartsbisschop droog jes op: „Daar zal ik niet veel over zeggen de mening van de heer Mi- kojpn mag als bekend verondersteld worden". Dit antwoord ontlokte de Rus- sisch-orthodoxe -geestelijken die de pers conferentie bijwoonden een daverend Voorts zei dr. Ramsey dat er geen onderhandelingen tussen de Anglicaan se en Orthodoxe Kerk hadden plaatsge vonden tijdens de vier dagen dat hij gesprekken met de Russisch-orthodoxe leiders had gevoerd. Het waren veel eer informele besprekingen om even tueel onderhandelingen voor te berei- BOEKENHOEK Ontvangen „Uw koninkrijk kome," re de uit 1889 van Henry George, vertaald door S. D. Frelier. Uitgave van de ver eniging „Recht en vrijheid", maand blad „Ons Erfdeel". SOMS GELOOF ik dat het verschil tussen de opvoeding anno 1909 en anno 1962 het ge makkelijkst onder woorden is te brengen door te wijzen op de manier waarop wij ouderen destijds en onze nazaten thans de ogen leerden gebruiken. Weet u toij kregen destijds net als de paarden oogkleppen voor. Het refrein dat we hoorden was: ..Niet naar kijken!" Daar had je de ongetwijfeld aanvechtbare fi guur van de man. die een of ander soort speel goed verkocht. Hij scheen de alcohol nog al te beminnen: hij was in het bezit van een zeer schorre stem; hij zong gedurig: „Kom mensen, hou je centen klaar, een cent. een cent de duike laar!": hij was steeds omgeven door 'n kijklustig publiek. Wat wil je dan als kind. als je zo'n op loopje ontwaart? Je wilt natuurlijk door de men sen heendringen en zien wat er aan de hand is. Maar op het moment dat je die verlangens voelt, wordt je meteen stevig vastgegrepen om zo te zeggen extra „gepolst" en je begeleider zegt streng: „Niet naar kijken!" Het spijt me wel, maar ik weet nog niet wat de baas aan de man trachtte te brengen. Daar had je een andere keer een stroom van mensen bij de singelgracht. De er, compleet met helm en sabel, druk in de weer. Er waren ook bootje, dat heen en weer voer. Ze hadden stokken en haken bij zich en ze peurden en speurden in het donkere water. Uit alle hoeken en gaten kwa men er mensen aangehold, want de mens heeft een apart zintuig dat hem verwittigt dat er iets ernstigs aan de hand is: er is minstens iemand 'vermoord of verdronken! Maar kreeg ik de kans precies zich afspeel de? Geen sprake van! „Niet naar kijken!" was het wachtwoord. Nog een herinnering. We winkelen in die goeie oude Passage, die verzameling kostelijke winkels samengebracht onder één beschermend glazen dak. Zo'n Passage ik benijd nog steeds Den Haag, die de zijne niet aan het oorlogsgeweld behoefde te offeren was een verrukkelijk romantisch ge bouw: bij regen droog, bij duisternis stralend ver licht. bij koude betrekkelijk behagelijk. Hoog in de nok hingen de machtige gaslichtballonnen. Maar dergelijke gevaarten moeten op hun tijd schoongemaakt worden en daar zijn dan weer aparte arbeiders voor, die ze doodvoorzichtig om laag takelen, reinigen en vervolgens opnieuw om hooghijsen. Dan plotseling een ongeluk. Zc trek ken de lamp juist naar bv-ven als de staaldraad waaraan hij bevestigd is breekt en het gevaarte naar beneden smakt. Precies op het hoofd van de man. die er onderstaat en die niet zo vlug weg kan komen. Meteen schieten z'n kameraden toe. Ze grijDen hem. ondersteunen hem. en beginnen verwoed de glasscherven uit zijn haardos te pluk ken. Hoe het afliep? Ik weet het niet! Een ruk aan mijn pols: „Niet naar kijken!" Ten .slotte. Voor de ramen van obscure winkel tjes hangen platen met macabere voorstellingen. Het gele gevaar in aantocht! Massaterechtstellin gen ergens in een of andere kolonie. Bomaansla gen op een koninklijke familie. Platen met zoveel bloed als een complete olifantenkudde nog niet eens produceren kan. Maar ik zal nog jaren moe ten wachten eer ik ze verrukkelijk griezelend be wonderen kan want het parool luidt nogmaals: „Niet naar kijken!". Kom daar nu eens om! Tijdens de oorlog is er al een generatie opge groeid. die lijken op straat zag liggen en die bloed zag vloeien. Tegenwoordig krijgen we de narigheden via de televisie uit de eerste hand thuisbezorgd. En foto's van vermoorde minister- f(residenten worden beloond met de hoofdprijs bij nternationale tentoonstellingen. Het moderne kind ziet alles en nog wat. Het ziet vreugde en leed, het kijkt uit z'n ogen. Het moet trouwens goed uit z'n ogen kijken, an ders zal het nooit volwassen worden. Oogkleppen in het verkeer zijn levensgevaarlijk. Een brom-: fietser met dergelijke instrumenten je moet er niet aan denken: het filmpje voor veilig verkeer! is ook wat dit betreft uitmuntend geslaagd en knap opgenomen. Misschien zal deze of gene verontrust vragen of al die visuele indrukken op de duur niet noodlot tig worden. Ik weet het niet. Misschien komt nu juist op de lange afstand wel het verlangen boven naar inkeer, naar concentratie, naar lezen eri studie. We moeten althans niet vergeten dat on- ze niet-kijkenöe generatie de televisie en de resl, °P heeft uitgedacht! 11-jari

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1962 | | pagina 2