Holland Festival (mineur)
kreeg feestelijk slot
BIGIBEII
MEUWE LEIDSCHE COURANT
MAANDAG 16 JULI 1962
e wees Schaak-vraag 267
gel vanDe Russische problemisten L. Lo-
iur valt. schinski en V. Tschepischni zijn de
egenng. vervaardigers van deze opgave, die in
indruk, jggj jn „Die Schwalbe" werd gepubli-
^w,a"| ceerd. Wit speelt en geeft mat in twee
eel nad, Zetten, aldus de vraag. Er zijn heel
en vor- wat zetten met witte paarden die goed
ren nog lijken. Maar er is toch maar één oplos
sing.
adding
Wit: Kcl, Da4, Ta3 en g5, Lf
Pb4 en d4, pi c2 en e3.
Zwart: Ke4, Tc8 en e8, La8, pi b6,
f2, f3, f4, g6 en h2.
Dam-vraag 266
De stand in het probleem van giste
ren was als volgt:
Zwart: 10, 13, 14, 16, 17, 19, 21, 22,
30, 36.
Wit: 23, 28, 29, 33, 39, 40, 41, 43, 44,
15. 48.
De volgende zetten van wit geven
de oplossing aan:
39—34, 30x50; 40—34, 36x47 48—42,
47x49; 45—40, 49x35; 34—30, 35x24;
29x27, 21x32; 23x5, 32x23; 5x6, 50x28;
6x33.
Bridge
De oplossing van het gegeven 6
.schoppenspel is gebaseerd op het vol
gende principe:
Zuid moet alvorens hij iets met
de troefkaart gaat doen éérst de
bijkleuren van Oost elimineren. Dit is
mogelijk via de volgende speelwijze:
De le slag wordt genomen met har-
I tenaas, waarna Zuid ruitenaas-heer
maakt, met klaveren 10 naar tafel gaat
en een harten aftroeft. Vervolgens
neemt Zuid klaverboer over met de
vrouw en troeft een ruiten af.
Na klaverheer gemaakt te hebben,
blijft deze positie over:
O
A
Zuid speelt nu klaveraas, troeft in
Noord met schoppen 10! en Oost is
machteloos. Hoe Oost ook speelt, hij
krijgt nooit meer dan één slag in
troef!
JACK DIAMOND
Kruiswoord-puzzel
Ook dit jaar is er wel wat te klagen
TTET HOLLAND FESTIVAL is voorbij. Het nam zaterdagavond in delyj
Scheveningse Kurzaal afscheid met een concert door het Concert
gebouworkest, dat onder leiding van Rafael Kubelik stond. En het is een
bijzonder mooi slotconcert geworden. Kubelik had zich een programma
gekozen, dat volkomen bij zijn musiceertrant paste, en het Concertgebouw
orkest speelde brillant en virtuoos, zij het niet steeds vlekkeloos.
Haydn's Es-dur Symfonie nr. 99 vorm
de de inzet. Kubelik gaf aan deze mu
ziek wat stenk Slavische trekken, het-
geen het Menuet niet misstond, maar de
Finale wat on? edurig maakte. Toal\ kon
den wij deze opvatting wel waarderen
Het was een bijzonder levendige Haydn
en Kubelik had er zeken aan gedacht
dat Hay dn niet alleen in Slavisch gebied
geboren werd, maar er ook jaren leefde,
n.l. in Eisenach. Kubelik's spontane
musiceer vreugde kwam goed van d
Roussel's Derde Symfonie, dit vrolijke
spirituele stuk muziek. Bruyant e
een krachtige vaart trok hét werk voor
bij - een waar feest. Maar het grote
feest barstte pas los met Janacek's Svov
fonietta, toen de koperblazers waaronder
tien trompetten, inzetten. Wa een Drach
tig werk. doorgloeid van de trots op
eigen land. stralend en juichend
klank. En Kubelik, zelf Tsjech van
boorte, weet intuïtief de geest van deze
muziek aan te voelen, weert intuïtief de
komma's en de punten, het ritme, die uit
de taalmuziek komt te vatten. Daarom
was zjjn lezing voorbeeldig.
„Holland"-festival
Een feestelijk slot van het Holland Fe
stival dus, maar niet symbolisch voor de
gehele kunstmaand. Het blijft met het
Holland Festival altijd een wonderlijke
zaak, omdat het een conglomeraat van
zoveel verschillende elementen bevat. En
door dit heterogene conglomeraat heeft
het Holland Festival nooit een vaste lijn,
een eigen gezicht gekregen - om maar
niet te spreken van een Nederlands ge
zicht. Want het Holland Festival beseft
nog steeds veel te weinig wat het eigen
land aan schoonheid biedt.
Dat de opening dit jaar samenviel met
de opening van de Frans Halstentoon
stelling, gaf het ddt keer althans eer
meer Nederlands -aspect, maar om het
muzikale gedeelte óók zuiver Nederlands
te maken, dat had men toch niet aange
durfd. En dat nog wel bij de voor de
hand liggende gelegenheid, n.l. de her
denking van Sweelinck. Sweelinok werd
ln de Haarlemse Ongelmaand en ln Am
sterdam dooj- de Ned. Radio Unie her-
er-
Horizontaal: 1. gemeente in Utrecht,
5. kever, 8. de heilige stier der oude
am Egyptenaren, 9. reinigingsmiddel, 10.
voorwerp om te snijden, 11. volbloed
j Hollander (Ind.), 12. telwoord, 13. lid
woord (Fr.), 16. oude lengtemaat, 18.
dekkleed, 20. schermwapen, 22. houten
vat, 24. lusthof, 25. ongevulde, 26.
tussenzetsel, 27. net om patrijzen te
I vangen.
Verticaal: 1. jongensnaam, 2. niet
gesloten, 3. vorderen, 4. stoomschip
(afk.), 5. voorzetsel, 6. mondwater, 7.
pookijzer, 9. gemeente in Noord-Bra
bant, 11. gekeerd naar, 14. gemeente
w Gelderland, 15. lengtemaat, 17.
myth, figuur, 18. boom, 19. lekkernij,
21. verstandig (bargoens), 23. plaats
op Ameland, 25. munt in China.
OPLOSSING VORIGE PUZZEL
slc Horizontaal: 1. markies P.G., 2.
A.P. aarde re, 3. span rekel,
t temet nn ed, 5. i.l. ia
«pits, 6. Emmen A.M. ra, 7. kapel
reep, 8. adel eis do, 9. melk
i aster.
Verticaal: 1. mastiek A.M. 2.
appel made, 3. raam im pel,
4. ka Ne a.e. elk, 5. Ir Rt
Sn Lea. 6. eden paris, 7. sek
Ni mest, 8. pree trede, 9. geld
«a por.
Chinees die landgenoot
stak gearresteerd
Redhercheurs van de Amsterdamse
wateppolitie hebben in de afgelopen
nadht de 27-jarige uirt Singapore afkom
stige Chinese scheepsbediende F. M.
aan boord van het m. s. Oranje aange
houden. De Chinees heeft bekend zater
dag op hert schop een landgenoot met een
mes te hebben ges taken. Het slachtoffer
maakt het redelijk. Hij is in een zieken
huis op het eiland Wight opgenomen
Zaterdag is in Werkendam de 58-
jarige mevrouw J. Van Driel bij een ver
keersongeluk om het leven gekomen. De
vróuw die op een fiets reed. kwam in
botsing met een auto. Ze was op slag
dood.
BIGBEN - de enige
plastic regenjas
met garantie
onmisbaar voor
uw vakantie!
van 6.90 tot 15.75
daoht, maar de grote officiële herden
king in het Holland Festival te plaatsen,
nee dat gebeurde niet Waarom is het
bestuur van het Holland Festival zo
bang voor wat in het eigen .land
goeds en moois te vinden is. Of is
daarvan «oms niet op de hoogte?
Nog meer klachten
Om nu maar het klachtenlijstje verder
vol te maken - zou het Holland Festival
er niet eens over gaan denken, Jongere
solisten te engageren, zodat nu eens
steeds dezelfde figuren verschijnen? Dit
zal de concerten zeker aantrekkelijker
maken. Overigens toonden de program
ma's zelfs wat meer durf, al weken ze
heus niet af van die in het wintersei
zoen. Ook dit is een punt van verdere
overweging, vooral wat betreft de weer
slag op de publieke belangstelling. Het
puibliek komt niet voor concerten, die
het in de winter ook al gehoord heeft
Het komt als er wat uitzonderlijks ge
boden wordt. En het Holland Festival ls
de gelegenheid daartoe. De voorstellingen
Rossini's .Barbier van Sevdlla". van
Verdi's ..Forza del destine" waren stamp
vol! En dit waren voortreffelijke uit
voeringen met voortreffelijke solisten l
Wat wel uitzonderlijk was. dat was na
tuurlijk de uitvoering van Boulez „Pli
selon Pli": hoe men er ook over denkt,
dit is een grote en belangrijke daad ge-
Toneel
De toneelsector bood dit keer weinig
verkwikkends De „Old Vic" maakte
geen gelukkige beurt, Andorra" was
geen beste keuze van de Nederlandse
Comedie Het Wiener Burgtheater
schijnt altijd met stukken van Hof-
mannsthal of Nestroy te moeten komen
als speciment van echt Weens toneel,
terwijl het belangrijke werken op het
repertoire heeft staanDe balletseotor
was klein maar goed; het Nationaal
Ballet in zijn beste vorm, het Ballet du
XXme siècle uitnemend.
Overziet men het geheel, dan valt
het niet te ontkennen, dat er een ze
kere malaise heerste, een Holland
Festival in mineur. Zou dit een
symptoom zijn van de festivalmoe
heid. die zich ook in andere festivals
openbaart?
Dra. H. E. Kokee-van den Berge
Holland Festival in Maastricht
bracht Monteverdi's Vespers
Het Holland Festival heeft op de laatste
dag zUn vleugels nog even wijd uitge
spreid: Maastricht, ver van het centrum
der festivalactiviteiten, heeft zaterdag
zijn eerste en laatste aandeel gekregen
ln het H.F. 1962. Het mocht dan versto
ken blijven van Monteverdi's opera „II
ritorno di Ulisse", met de „Vespro della
beata Verglne" heeft het met een ander
facet van deze 17e eeuwse meester kennis
gemaakt. De uitvoering in de St. Servaes
Kerk kwam tot stand in samenwerking
met onze Zuiderburen: Koren en Ka
merorkest van de Belgische radio onder
I-eonce Gras en acht vocale solisten van
Belgische, Nederlandse on Duitse natio
naliteit. Het was een bijzonder weekend
voor Maastricht, want de dag daarop
werd de Heiligdomsvaart gehouden, een
grootse processie, die slechts eens ln de
zeven jaar plaats vindt.
Het 12-delige werk, ook wel kortweg
aangeduid met de naam „Vespers", stamt
nog tamelijk uit het begin van Monte
verdi's werkzaamheid, toen hij nog aan
het hof van Mantua verbonden was.
schrijven het jaar 1610, de opera Arianna
ligt drie jaar achter hem, maar het zal
nog dertig jaar duren, voordat hij te Ve
netië zijn meesterwerken, de opera's Ri
torno di Ulisse" en Jncoroazione di Pop*
pea", componeert De Vespers liggen sti
listisch tussen de grote tijd van de Neder
landse polyfonie en de Barok in. De
„stilo concertato" kondigt zich reeds aan,
d.w.z. de instrumentatie wordt al rijker
Monteverdi schrijft behalve 27 strijkin
strumenten, orgel en klavelcimbel ook
houten en koperen blaasinstrumenten
voor, die reeds melodievormend beginnen
te worden.
Reeds op de helft van de 17e eeuw
raakte deze lofzang op Maria in vergetel
heid. In 1834 werd het originele manus
cript voor het eerst uitgegeven. Het c
zetten van een dergelijke partituur
modern notenbeeld werpt talrijke pro
blemen op, vooral wat betreft metriek
en uitwerking van de basso-continuo. In
1932 verzorgde Malipiero een nieuwe uit
gave. Te Londen gebruikten Michael
Tippett en Walter Goehr jaren lang een
in 1949 verschenen editie van Redlich,
maar Goehr schijnt op den duur geen
vrede te hebben gehad met de sterk ba
rokke uitwerking van Redlich, want hij
maakte zielf weer een nieuwe veel sober
der bewerking, die we dan in Maastricht
hoorden. Vooral de begeleiding van de
sologedeelten zijn de versieringen en fio-
rituren tot hert uiterste beperkt. BIJ de
koorgedeelten en de orkest-tussenspelen
hoorde men het fraai spelende orkest in
al zijn rijkdom. In de tijd van het ont
staan werden deze Vespers als kerkcon-
cert alleen in een selectie uitgevoerd. Id
Maaastrioht klonk de complete versie,
die bijna twee uur duurt, de twee delen
incluis, die Redlich „om klankaesthe-
tlsche en opvoeringstechnische" redenen
niet publiceerde. Het mag wel een bij
zonder daad van het Holland Festival
worden genoemd, dat men gelegenheid
kreeg dit wenk volledig te leren kennen.
Het bestaat uit vijf psalmen in - vijf tol
tien-stemmige zetting, antiphonen en mo
tetten. Het „Nigra sum", een Hooglied
achtige tekst, op de grens van kerkelijk
en wereldlijk, werd evenals andere soil,
bijzonder mooi gezongen door de tenor
Helmut Krebs. Opmerkelijk is ook het
duet van de twwe engelen (de tenoren
Krebs en Peter Witsch), die een Sanctos
aanheffen, waarbij zich later een bas
voegt (David Hollestelle) om gedrieën de
drie-eenheid te bezingen. In „Pulchra es"
muntten de twee sopranen Margot Guil-
leaume en Maria Ceuppens uit in samen
zang, al was de eerste wat soherp van
timbre. Kleinere partijen werden goed
vervuld door de alt Marie-Louise Hud-
sijn, de bas Henk Driessen en de tenor
André van den Bosch als echostem in het
prachtige Audi coelum. Een belangrijke
taak hadden Gi'lberte Bauwens- van
Dijck olavecimbel, en Marcel Druart,
Het programma kwam de luisteraar
weinig tegemoet: de meest onbekende
LatUnse teksten stonden onvertaald en
over het werk zelf werd niets meege
deeld. Is dat niet wat veel gevergd van
de kennis van de gemiddelde luisteraar?
Na een korte pauze vormden de drie
laatste delen van deze Vespers wel het
hoogtepunt: eerst de schitterende orkest-
sonata met het door het koor steeds uni
sono herhaalde „Sancta Maria, ora pro
notis", dan de achtstemmige hijmne,. Ave
Maris Stella" en hit twaalfdelige Magni-
In dit alles leerde men koor en orkest
van de Belgische radio en televisie ken
nen als een eersterangs ensemble en di
rigent Leonce Gras als een zeer kundig
man met de juiste instelling voor deze
aparte stijl. Men kan zich de uitvoering
van de Vespers eigenlijk nergens anders
denken dan in een kathedraal als de St
Servaes, maar toch is het jammer dat in
de overigens prachtige kerk veel in de
grote ruimte verloren gaat of door elkaar
loopt. Op verzoek werd niet geapplau
disseerd door het talrijke publiek, dat dit
bijzondere concert meemaakte.
Dr. W. J. Schmidt.
Te Maurik (Betuwe) is zaterdag de
anderhalf jaar oude Cobi Stuivenberg
verdronken. Het kind viel in een onbp-
waakt ogenblik in de sloot, die langs de
boerderij loopt, waar zij woonde.
De 65-jarige J. W. de Groot is zon
dagavond na een val van de trap in zijn
woning aan de Eerste Helmerstraat in
Amsterdam overleden. Hij was juist met
zijn vrouw thuisgekomen en was op weg
naar de tweede etage.
Bij het spelevaren met 'n vlet op het
Noordzeekanaal, ter hoogte van de oude
Velzerspoorbrug te IJmuiden, zijn giste
ren de drie opvarenden van de vlet, allen
bemanningsleden van de Nederlandse
kustvaarder Vivelborg, die afgemeerd lag
in de binnenhaven van Hoogovens te
IJmuiden, te water geraakt. Twee man
wisten de oever te bereiken, maar de
19-jarige K. J. Pijper uit Spijk (Delfzijl)
verdronk.
TV. hongert naar talent
Debutantenprogramma's
leveren maar weinig op
Vanavond zal de AVRO t
debutantenprogramma o
scherm brengen onder de al beken- nétst m ge'gTdiden
een luist gestart met een uitzending „Hart-
- t kloppingen zonder kosten", en voor het
eerste programma boden zich maar
de titel „Nieuwe oogst". Er zijn
nieuwelingen in het vak bij, die
nog aarzelen of ze de stap i
In Hongarije heet het debutantenpro-
gramma ook pas sinds kort ingevoerd,
„Ieder laat zien wat hij kan" en daar-
is zelfs een wedstrijd verbonden.
Amerika heeft reeksen debutanten-
programma's, maar hier dragen zij
veelal echt het karakter van amateur
optreden-voor-een-keertje.
Talentenjacht
artistenberoep zullen maken en er met zijn debuut de hoogste ogen
zijn jongelui bij, die al vaak op het gooit, mag een reis naar Finland
toneel stonden en nu voor de eer
ste maal voor de camera's komeru
Programma's als deze, die wij ook
van tijd tot tijd van andere omroepen
zien, waar ze dan weer anders heten,
vallen over het geheel wel in de smaak
bij het publiek, dat dan heerlijk criti-
seren kan. maar het resultaat ervan ii
niet bevredigend.
Dikwijls zien we „jong talent" alleen
in min of meer gevorderd maar kenne
lijk amateurisme en slechts zelden
blijkt zo'n springplank voldoende veer
kracht te hebben om een jonge artis
tieke kracht verder te brengen.
En dat, terwijl de televisie hongert
naar talent, verslindend monster alt
het ls. Want vraag het de beroepsartla-
ten maar: al teveel op het scherm ver
schijnen is ook niet gewenst: men loopt
dan de kans dat het publiek zich aan
dat vele malen herhaalde optreden over
eet.
Om Uit het geringe resultaat
debuutprogramma's (die de optreden- de aankomende artisten. Er wordt dan
de
den op andere wijze meestal wel ten
goede komen) te concluderen dat Ne
derland dan wel erg achter staat in
aankomend talent zou verkeerd zijn.
Debutantenprogramma's komen in
vele televisielanden voor en ook daar
werpen ze geen rijke vruchten af. Lang- uitzendingen e
Talentenjacht op zichzelf is nodig en
nuttig. De radio heeft er ook heel veel
aan gedaan en soms met opmerkelijke
successen. Om er een paar te noemen:
Corrie Brokken is haar carrière begon
nen via de Springplank van de KRO en
een auditie in Twente van de AVRO
bracht de ontdekking van Mieke Tel-
kamp op.
Maar ontelbare ambitieuze jongelui
leden schipbreuk bij audities of brach
ten het nooit verder dan een enkel, wat
mislukt optreden. Dat zegt op zichzelf
niets, want iedereen die overtuigd is
van eigen kunnen in de kunst is daarom
nog geen „jong talent".
Een mislukking of zo'n optreden voor
één keer wekt dikwijls verbittering bij
gezegd, „dat het de omroepverenüzln-
gen toch geen ernst is, dat men het
besloten kringetje in Hilversum en
Bussum nooit binnenkomt".'
Ook deze klachten zijn al oud: men
hoorde ze vroeger in verband met radio-
zamerhand krijgen zij de allure
„een kansje om eens gehoord en gezien
te worden" voor degenen, die er aan
mogen meewerken.
Bij onze zuiderburen gaat een derge
lijk programma onder de titel „Ontdek
de ster". De Oost-Duitse televisie is
•navonë
Pianorecital-
klass muz 19.30 V d Jeugd ».c.
Jazzmuz 20055 Lichte muz (opn) 21-05 Speu.
ren als hobby, lezing 21.25 Lichte muz 21+3
Voordracht 22.05 Oude muz 22.30 Nws en
meded 22,40 Act 23,00 Instrumentaal trio:
Hilversum II, 298 m. lt
ber 19.10 Liederen en
semble 19-30 Radiokrant
OM ff— -vkrijk
vanavond
NTS: 20X10 Journ en weeroverz. AVRO
Programma voor morgen
7.50 Dagopening, AVRO: 8.00 Nw,
»n 9.40 Morgenwijding 10.00
en (gr) 10-50 V d Kleuters
"I zang-
BX55 W
A r'r ."-id
sol 16
12.3
12X» Licht
0 Regeringeuitz: Ultz v d lano-
Meded ten behoeve van land
en zangsoldsten
„leded t<
tuinbouw 12.33 Dl
13.00 Nws 13.15 Meded, eventueel act
gram 13.25 Beursber 13.30 Metropole ora
en solist 14-00 Blaastrio gitaar en contra,
bas 14.40 Vlaamse boekenschaut
plano 15.30 De
16.30
het
Llcht« gram
17.5a
overweging 8.00 Nws 8.15 Lichte gram
8.5o V d vrouw 9.4o Gram 9.46 V d Jeugd
10.15 Lichtbaken lezing 10.25 Balletmui
(gr) 11.00 V d vrouw 11.30 Lichte gram
1.150 Voliaanvooruit, praatje 12.00
Middagklok-noodklok 12.W Franse chan
sons 12.30 Meded ten behoeve van land
en tuinbouw 12.33 Amus muz (gr) 13.00
Nws 13.15 Platennlcuws 13.30 Dansork en
zangsollsten 13.55 Operette-klanken (gr)
14.35 V d plattelandsvrouwen 14.45 Lichte
gram 15.35 Nederlands hoornkwartet: klass
en moderne muz 16.00 V d zieken 16.30
Ziekenlof 17.00 V d Jeugd 17.40 Beursbe'
17.43 Rcgerlngsultz: Toeristische ontwlkke.
ling op St. Maarten cn Bonaire, door
dr J Winsemius 18.00 V d jeugd 18 20
Politieke lezing 18.30 Licht ensemble en
NTS: 20.00 Journaal 20,20 CWU: politieke
lezing 20.30 Tekenfilm 20.35 Documentaire
film 20.45—22.15 Speelfilm.
71
Maar Teeuvv heeft geen rust: de storm en de
neerplenzende regen hebben iets dreigends en het
wilder klotsen van het water tegen de buiten
muren van de hoeve jaagt hem angst aan. Hij
kijkt naar buiten, waar de bomen hun kale krui
nen zwiepend heen en weer buigen en waar het
warter woester gaat. Hij buigt zich uit het open
luik ziet langs de muur omlaag. Stijgt het
water? Hij kijkt scherper toe ja zeker, het
staat hoger dan gister.
Moeder komt naast hem; zij is bezorgd als hij.
Ze luistert naar de geluiden van de wilde morgen.
Is daar niet een donker dreunen onder het razen
van de storm en het rumoer van de golven? Ze
grijpt haar zoon bij de arm. „Hoor!" zegt ze.
Teeuw richt zich op uit zijn gebogen houding.
Wat bedoelt moeder? Dan begrijpt hij: in de verte
is een doffe donder. Dat betekent.
Hij is het nog niet met ziichzelf eens. wat het
betekent- als hij in de grauwe, doorstormde mor
gen een schouw ziet aankomen. Het wankele
vaartuigje gaat gevaarlijk op en neer. Een man
staat achterin met een grote vaarboom, en voor
hem hurken op de bodem van het bootje mense
lijke gestalten. Ln de kop knielt een jongen, die
met een roeispaan drijvende stukken hout weg
duwt als ze vóór de boeg komen.
De schouw vaart in roepwijdte voorbij. Wan
neer ze tegenover de hoeve is gekomen, meent
Teeuw de man achterin teherkenmen. Is dat Koert
Jaspers niet? Hij zet de handen aan de mond en
schreeuwt door net rumoer van wind en water.
Hij wil weten waarom Jaspers met zijn schouw
daar vaart en waar hij heen wil.
Waarom hij daar vaart? De dijken zijn nog
verder kapot dan ze al waren: de Lekdijk is stuk
geslagen bij Achthoven tussen Lexmond en Amei-
de, en boven Hardinxveld is 'n geweldige breuk
in de Merwedijk. Het water bruist daar met enor
me kracht naar binnen.
Jaspers heeft geen tijd om meer bijzonderheden
te roepen: zijn schouw wil hij liier niet stil laten
liggen. Hij gaat naar de kerk in Hoornaar. Die
staat op een donk en daar zal het voorlopig wel
veilig zijn. In elk geval veiliger dan in de huizen
van het dorp.
Afgewende
ondergang
door H. TE MERWE
„Dan is dat doffe gedreunbegint Dingena.
Teeuw knikt natuurlijk zal het 't geluid wezen
van het binnenstromende water. En dat water zal
sterk stijgen! Hij buigt zich opnieuw naar buiten
om die stijging na te gaan langs de muur. Zie je
wel, het is hoger dan daarnet. Of verbeeldt hij
zich dat na het verhaal van Jaspers?
Maar er is ndet veel tijd om af te wachten, hoe
het verder gaan zal met die stijging. Als Je te lang
wacht, kun je misschien niet eens meer weg!
DercK meent, dat dat wel meevallen zal: een
bootje drijft net zo goed op diep als op ondiep
water. En ze zitten op de vloedzolder immers vo-
lig? Van dat laatste zijn moeder Dingena en Teeuw
niet zo vast overtuigd. Water heeft een geweldige
krach/t en als het door de storm wordt opgezweept.
Je moet ook ndet vergeten, dat het nu al weken en
maanden tegen de muren heeft gestaan, en daar
worden die niet bepaald sterker van.
„Er komen meer bootjes," zegt Mijntje.
Ze heeft gelijk na de schouw van Jaspers
zien ze verscheidene schuitjes varen. Vol vluch
telingen, begrijpen ze. Zien ze.
..Ik zou zeggen...." begint Teeuw.
„Ja zeker,' valt Mijntje hem in de rede. Ze vei-
geet op dit ogenblik helemaal, dat ze maar boen-
meid is en heeft af te wachten, wat haar brood
heer en zijn moeder besLissen. Maar het is ook geen
ogenblik om je door dergelijke overwegingen te
laten weerhouden te zeggen, wat je zeggen wilt:
het gaat nu niet over gezeggers cn dienstbaren;
het gaat nu om leven en veiligheid. En die zijn
voor alle mensen even kostbaar. Teeuw noch
Dingena denkt eraan, de meid recht van mee
spreken te ontzeggen ze overleggen samen en
Mijntje praat mee als gelijkberechtigae.
„Wat moet er met het vee?' weifelt de boerin.
Het zal hard vallen, dat te moeten achterlaten.
Niet om het geldelijk verlies in de eerste plaats,
maar om de stomme dieren zelf. Wie zal ze ver
zorgen? Niemand ommers. want als ze gaan, gaan
ze allemaal.
„De beesten kunnen niet mee,' zegt Teeuw. „Het
zal mooi wezen, als de mensen allemaal in de
schouw kunnen.'
Hij kijkt met bezorgde blik naar buiten, naar
het wilde water en de buigende bomen. Naar de
schuitjes, die over dat water hun weg zoeken
naar de voorlopige veiligheid van de hooggelegen
kerk. Ze dansen op de golven en je ziet, dat soma
een stuk water over een bootrand slaat.
„Ik blijf hier," zegt Derck dapper. Hij gelooft,
dat de hoeve het best houden zal, al stijgrt het wa
ter. „Ik zorg wel voor de beesten
Maar daar willen zijn moeder en zijn broer niet
van horen. Hij praat, naardat hij verstand heeft,
en dat is op het ogenblik niet veel. Nee, als ze
gaan, omdat ze gaan moeten, blijft geen men«
achter.
„Kom mee." zegt Teeuw. Hij gaat de ladder af
en Derck volgt hem. Ze gaan de schouw halen,
die achter het huis ligt. Gemeerd aan een boom op
het achtererf. Intussen pakken de twee vrouwen
kleren en voedsel bijeen: je weet niet, voor hoe
lang je leven moet van wat je zelf meeneemt. En
tegen kou en nattigheid wil Je je toch ook zoveel
het kan beschutten.
Ze moeten al tot aan de knieën door het water
waden, als ze door de benedenkamer naar de
ladder komen, de twee zoons van den huize.
Teeuw klimt het eerst naar de vloedzolder. Hij
kijkt naar de voorbereidselen, die moeder en
Mijntje hebben gemaakt ja. ze hebben van alles
cn ze hebben veel. Méér kan niet, dat kan de
schouw niet laden. Hij overlegt even; dan beslist
hij: ..We komen met de schouw onder het luik lig
gen. Dan kunnen jullie je naar buiten laten zak
ken natte kleren kunnen we slecht hebben."
(Wordt vervolgdj.
a tv-optreden.
Dikwijls wordt echter vergeten, dat
het optreden voor de camera's veel
moeilijker is dan voor de microfoon
alleen en dat er heel wat wordt ge
vraagd van de televisie-artist, ook al
lijkt het allemaal zo gemakkelijk te
Eén troost blijft: wie echt talent heeft,
komt er toch wel, ook zonder een vroeg
tv-debuut. Inderdaad vloeit Nederland
niet over van talent, maar wU vormen
ook maar een klein cn van natnre niet
in de eerste plaats artistiek volk. WU
kennen weinig natuurtalent en dus i«
hard werken hier de boodsohap
Kruiwagen
Echt achterstaan bij andere landen
doen wij echter ook niet, temeer, omdat
het Nederlandse volk ook zeer critisch
is ingesteld en zich niet bereid toont.
Commentaar»
ÏÏ/ic de televisiebelevenissen van in
specteur Fedder trouw heeft ge
volgdzal tot de ervaring zijn gekomen
dat zijn dertiende grote zaak", die
zaterdagavond op het scherm was te
zien, alhoewclon derhoudend, toch niet
zijn gelukkigste is geweest.
De inleiding op de gebeurtenissen,
een reportage van een huizenveiling
zoals die in Frascati worden gehou
den, was heel handig tcpas gebracht,
maar voor degenen die er niet mee op
dc hoogte zijn, wat verwarrend. Daar
na losten de gebeurtenissen zich op in
een moordgeschiedenis met uieinip han
deling en niet zo erg veel spanning,
die evenwel door inspecteur Fedder
keurig naar het voldoening-schenkend
einde werd geleid.
Robert Sobels van als de politieman,
door Jan de Cock gestalte gegeven,
weer helemaal op dreef; John Socr,
die graag en knap de ietwat louche
figuur speelt kon dit nu prachtig doen
als dr. De Ruiter, Sacco van de Made
beeldde de handige schurk heel goed
uit, maar Frans Vorstman was wat
zwakjes als de makelaar om wie het
hele geval draaide en Stine Lerou kon
bepaald niet op gang komen als de ad
ministratrice mevrouw Schipper.
De auteur had zich ditmaal veroor
loofd een merkwaardige soort journa
liste te creëren en Dini de Neef voelde
die lastige rol uitstekend aan. Maar
heel veel eer komt toe aan Ditty Doo-
renbosdie een kostelijke mevrouw
Sparks liet zien: een klein maar kos
telijk rolletje.
Toch bleef het spel, door te weinig
directe actieover net geheel wat mat,
al was het heel aardig amusement
voor de zaterdagavond en zal de NCRV
er tal van kijkers een genoegen mee
hebben gedaan.
Vermeldenswaard is de dagsluiting,
die ditmaal zang uit Nederhorst den
Berg onder leiding van Henk van Mons-
jou bracht. Er werkten verschillende
koren aan mee. Zeer veel oiel te ge
nieten van de prachtige stem en voor
dracht van de jongenssopraan Leo
Meyer die twee getoonzette gedichten
van Guido Gezel le zong. Bijzonder
graag zouden we Leo Meyer nog eens
voor de camera's zien. Laten we hopen
dat de NCRV daarvoor een mogelijk
heid vindt.
iedereen dadelijk tot ster te bombar-
„Als je maar kruiwagens hebt, dan
kom je er wel", is een opmerking die
nogal eens wordt gehoord. Helaas is dat
ook een waarheid, die overal geldt.
Maar dan moet er toch altijd ook nog
iets te kruien zijn. In welk genre dan
Intussen is het bepaald niet de be
doeling van de omroepverenigingen
die jonge amateurs de kans van een
microfoon- of cameradebuut geven,
hen ook meteen als aankomende ster
te presenteren en dat is een van de
oorzaken, waarom deze debuutpro
gramma's vrij weinig opleveren voor
de toekomst.
OFFICIER-VLIEGER
bij de
KONINKLIJKE
LUCHTMACHT
Binnenkort beschikt onze Koninklijke
Luchtmacht over de F-104G Starfighter.
Met deze schepping van technisch kunnen
en menselijk vernuft worden supersonische
snelheden bereikt, snelheden van meer dan
tweemaal die van het geluid.
Beheersing van zo'n bron Tezamen met besluitvaar-
van snelheid en kracht digheid en verantwoorde-
vergt niet alleen een lijkheidsbesef zijn dit
vaste hand, een scherpe eigenschappen, waaraan
blik en een uitmuntend in het bijzonder de toe
vakmanschap, maar bo- komstige vlieger moet
vendien een constante voldoen,
zelfbeheersing en een Meent u deze eigenschap-
nuchter onder de ogen pen te bezitten, meld); u
i iedere situatie, dan aan voor de opleiding
tot officier-vlieger bij de
- Koninklijke Luchtmacht.
inlichtingenstrook
Aan de afdeling Personeelapublicitcit,
Grote Marktstraat 40, Den Haag.
Verzoeke mij schriftelijk'mondeling
in te lichten over de opleiding tot officier-vlieger bij
de Koninklijke Luchtmacht.
GEBOORTEDATUM