DE SORTER Geestelijke verzorging op de kandelaar 41YDERZIJDS Een woord voor vandaag CHEFAROX Unieke „Vogelkop'Miagada op Amsterdamse expositie Belangrijke zaken ter sprake centraal comité Wereldraad Zowel individualisme als" massaliteit gevaarlijk aan 'i woord Ch s - MEI PROF. BORST ARGWANEND T?EN rapport van de organisatie commissie ran de Sociaal- Economische Raad heeft kortgele den aan het licht gebracht, dat de voortgang van de publiekrechte lijke bedrijfsorganisatie in negen ran onze belangrijkste bedrijfs takken vrijwel nihil is. Duidelijk wordt aangetoond, dal deze stil stand in de ontwikkeling gevolg is van de tegenwerking van de werkgevers. De ondernemers blij ken bijzonder veel verwachting te hebben ran privaatrechtelijk overleg met de werknemers, ook wat betreft de economische aan gelegenheden in de bedrijfstak Van een publiekrechtelijke rege ling van een dergelijk overleg wil men niet weten. Bij het onderzoek, dat de or ganisatie-commissie van de SER heeft ingesteld, hebben de werk nemersvertegenwoordigers er ech ter al blijk van gegeven helemaal niet zoveel verwachting te heb ben van dit privaatrechtelijk over- ieg in economische aangelegen heden. In alle bedrijfstakken heb ben de werknemers dan ook vast- aehouden aan de publiekrechte lijke vorm voor dit overleg. Van zeer onverdachte zijde wordt thans deze houding van de werk nemers gesteund Prof mr. P. Borst, hoogleraar aan de Vrije Universi teit, heeft aan deze aangelegenheid namelijk een artikel gewijd in het Drukkersweekblad, officieel orgaan van de Federatie der Werkgevers organisaties in het Boekdrukkers- bedrijf. Prof. Borst wil geen nieuw debat over de pbo ontketenen. Terecht meent hij. dat dit thans geen enkel nut heeft. Maar. merkt h|j op in genoemd werkgeversorgaan, ala men het privaatrechtelijke overleg zo hemelhoog prijst en bij het woord publiekrecht een vies gezicht zet en zegt: dat Ls niets voor ons. dan begint het toch bU my een beetje te kriebelen. Prof. Borst vindt het reeds argwaan wekkend als men dat „pri vaatrechtelijke" zo hemelhoog gaat prijzen en er oen soort monopolie van gaat maken. Prof. Borst laat dan de feiten spreken en duikt In de historie van de grafische be drijfstak. In deze bedrijfstak blijken de drukkers sinds de twintiger jaren herhaaldelijk een beroep op het publiekrecht te hebben gedaan, om dat het privaatrechtelijke overleg onvoldoende bleek te functioneren. Prof. Borst somt dan de volgende punten op: 1 Het leerlingwezen kon zich niet A ontwikkelen. Men riep in 1928 titel 2 van de Nijverheidsonderwijs- wet te hulp (publiekrecht!) endeed dit daarna in toenemende mate. zodat deze leerlingenoplciding thans grotendeels door het publiekrecht wordt gedragen. i het publiek recht «uitbreiding op de scholen te Amsterdam en Utrecht en op o Ook de prijsregeling bleek zich privaatrechtelijk niet te kunnen ontwikkelen. In 1934 werd opgericht de Bednjfsraad voor het Boekdruk- kersbednjf: publiekrecht om «naar Korthuis' woorden» in de grote nood te voorzien. De drukkers vroegen dit publiekrecht op economisch gebied; de regering weigerde en daarom mislukte de Bedrijfsraad. 4 De cao kon zich niet ontwik- kelen, want de ongeorganiseerden ondermijnden het vastgestelde loon. Met behulp van het publiekrecht verbindendverklaring van de c.a.o. - Ook de Federatie kon zich niet *-* goed meer ontwikkelen, want met 1000 ongeorganiseerden «tegen over 1300 leden) doe je niet veel Het is een wrang feit, dat het publiekrecht het was oorlogsrecht, nl de organisatie-Woltersom. met het publiekrechtelijk verplicht lid maatschap de oplossing heeft gebracht, een oplossing, die na de bevrijding dankbaar is benut en tot cevolg heeft gehad dat nagenoeg 100 procent thans bij de Federatie is aangesloten. f Voorts bleek, dat de bedrijfstak zich niet kon ontwikkelen, om dat iedereen zich ongecontroleerd als patroon kon vestigen. Privaat rechtelijk had men via de Grafische Bedrijfscommissie, met behulp van de handelaren geprobeerd, de toe treding te regelen. Het was tever geefs Privaatrechtelijk bleek men Toen werd het publiekrecht te hulp geroepen, in casu de Vestigings wet. en sindsdien ging het uitste kend. Het bedrijf is er van opgebloeid. ..Wij hebben met verdriet moeten vernemen, dat de Hoee Raad deze vorm van publiekrecht voor het drukkersbedrijf verbiedt, vanwege de vrijheid van drukpers. De Hoge Raad is hier tegen publiekrecht, maar wij niet. geen enkele drukker, in tegen dec!.' n De privaatrechtelijke voorlich ting kwam in moeilijkheden. Het publiekrecht werd te hulp geroepen, nl. tT.NT CV. en eerst toen kon een behoorlijk grafisch researchcentrum word>n opgericht. Zo zou het wel eens kunnen zijn. dat we privaatrechtelijk ook op sociaal terrein vastlopen. De tegenstanders van permanente verordeningen moeten nu wel jui chen het privaatrechtelijke karakter bruist en leeft als nooit te voren. We hebben nu in het grafisch bedrijf een c.a.o voor precies een half jaar: de nieuwe c.a.o. is juri disch nog niet ingevoerd als we de onderhandelingscommissie benoe men voor het volgende tijdperk. En dan blijven steeds maar alle 200 bladzijden van de c.a.o. onderwerp van debat." ..In plaats van behoorl|1ke ver ordeningen over allerlei onderdelen, zoals men die nu ook in een ge meente, provincie of waterschap kent, brengen we In onze bedrijfs tak Iedere keer opnieuw alles over hoop, leven we ieder jaar drie tot v|jf maanden juridisch gesproken zonder c.a.o., hebben we doorlopend onrust onrust niet alleen over het loonpeil, maar over illes en dat ls nu het uitstekende privaat rechtelijke overleg In een bedrijfs organisatie die binnenkort het gou den jubileum van de c.a.o. kan vieren. De kreeftengang zit er dik op", aldus prof. Borst. r „Appel", blad van de N.C.O.V, zet: (Van onze militaire medewerker) Hoe zeer de geestelijke ver zorging van de militairen een waardevolle zaak is, bleek ons dezer dagen, toen we het juni- nummer van „Appel" ontvingen. Dit blad van de Nat." Christ. Offi cierenvereniging belichtte op 30 bladzijden de protestantse geeste lijke verzorging op oriënterende en inspirerende wijze. De voorzitter, kolonel J. C. Zuidema, wil bezinning in een „ten geleide," terwijl wij in ge dachten ,,al die marskramers van het evangelie aan ons laten passeren." Hij schrijft: Niet altijd ging dit werk even vlot: „In de eerste jaren van ons nationaal bestaan begrepen de tot nieuw leven ge brachte kerken hun roeping t.a.v. de mannen op de vloot en in het staatse leger van Maurits wel, doch de over heden verleenden weinig medewerking en lieten bijv. aangewezen egerpredi- kanten rustig thuis en wezen hun geen onderdeel aan. Terecht wijst de (par ticuliere Hollandse» synode van Woer den ui 1625 op de gevolgen met deze waeruyt dan komt te ont- staen dat de grouwelicke sonden, die dagelix m de legers ommegaen. met behoorlic gestraft en worden ende menichte van soldaten ronder onderwijsinge ende vertroostinge heenen sterven. Te meer behoort dit alhier gepractiseert te worden, nadien men siet. dat de engelsche fransche ende andere uytheemsche natiën ons hierin met een goet ex empel voorgaen. ja. selfs dat onze vianden altijt menichten van jesui- ten. papen ende monneken in haer legers hebben." Men proeft uit deze woorden de rij ke verbondsmatige visie dat de Heer. ..gemeenschappen" als kerk. gezin, volk. krijgsmacht, enz. wil zegenen in de weg van gehoorzaamheid. Daarom ijvert men er voor om die zegen ge nadig te mogen verwerven en was men gelukkig nog niet zo bang voor recht lijnigheid in de religie als thans. VORMINGSWERK Luitenant-kolonel ds. B. A. Bos. be stemd om eind 1962 de huidige hoofd- legerpredikant kolonel A. T. W. de Kluis op te volgen, beschreef enkele historische facetten, evenals prof. dr. J. Severijn en prof J. J. Schuit De hoofdlegerpredikant schreef over het indrukwekkende vormingswerk van de protestantse geestelijke verzorging. Per jaar komen ruim 11.000 conferen tiegangers enkele dagen naar do drie centra ..Beukbergen". in Huis ter Hei de, ,.de Kroeskamp" in Heerde en „Scherpenzeel" in Goor. Vooral met het oog op de kritiek van vele jongeren op de oudere leidingge vende figuren willen we vooral wat betreft de hoofdlegerpredikant wijzen op het feit dat deze man in dc oorlog vrijwillig naar een krijgsgevangenen kamp trok in het toen ook veelszins barre Polen, omdat de militairen daar vooral geestelijk niet in de steek ge laten mochten worden. En dan is er nog de moderne, levendige en door leefde wijze waarop de geestelijke ver zorging werkte. We denken aan de cy clus ..Zingend geloof" (Duval, Liehaud Jackson, enz.). Onze stellige indruk is dat dit werk een goede en grote in vloed heeft uitgeoefend op het geeste lijk en godsdienstig leven in ons Innü. Tegenover veel kritiek op de Neder landse predikanten mag wel eens ge steld worden dat buitenlandse militai ren van verschillende keren verklaarden graag zulke dominees te willen hebben. GAAN EN STAAN De nieuwe hoofdvlootpredikant, ds. J. W. Sepmeyer, de opvolger van de voor duizende marinemannen onverge telijke ds. J. H. Sillevis Smltt. weet het rechtgeaarde militaire hart tc tref fen als hij over de taak regt: Gaan en staan, waar de marineman gaat en staat en. wat God verhoede, dur ven vallen waar de man valt. De luchtmnchtpredikant, drs. A. C. J. van der Poel. zich o.i. terecht niet hoofd- enz. maar stafluchtmachtpredi- kant noemend, legt het accent op het oecumenisch karakter van zijn arbeid vertelt van het vliegersgezang". Iet is het twintigste eeuwse eouiva- lent van vele klassieke zeemansliede- ?n zowel door de gereformeerde Advertentie) Maagklachten Vormt een genezende laag op de maagwand Beroepingswerk Ned. Herv. Kerk Beroepen te Endhoven: J: Weistra te Surhuisterveen; tc Nijehaske <Fr.) <toez.>: W C. J Jacobs te Rcitsum (Fr.» Benoemd tot voorganger Ned Prot. Bond afd Stadskanaal: dr. H. G Hubbe- ling te 't Zandt Aangenomen naar Vierhuizen en Zout kamp: L D. H. Dijk te Terkaple K.:u te Broek in Waterland. Bedankt voor Leiden (vac. M Otte- vangeri: P. J. Bos te Sprang (N.br.). Beroepbaarstelling: de heren B A van Donkersgoed te Den Hulst <Ov.«. J. B van Heerde te Amsterdam. W J Hoekert te Leiden, mr J van der Pol te Bever wijk en A. de Vos te Leiderdorp zijn be- J E F Dresrelhuis te Belleville «Cana da». voorheen predikant te Lobith Beroepbaar: ds. R. J Kooletra, vloot- firedikart te Nieuw-Guinea, is met ver- of in Nederland gearriveerd Da. Kool stra, die sedert 1 december 1956 bij de marine heeft gediend en voordien predi kant te Heer Hugowaard was. zal gaarne de kerken dienen en een eventueel be roep In overweging nemen Adres: Trans- va a'straat 26, Leeuwarden (tel. 05100 20152». T entoonstelling over Joods pasen (Van een onzer medewerkers) „Gij zult geen andere goden voor mijn aangezicht hebben", luidt het eerste van de tien ge boden. Vele zijn in de loop der eeuwen de opvattingen over de betekenis van dit verbod ge weest. Ook en vooral in Joodse kringen. De in de dertiende eeuw in het Duitse Rothenburg levende iftfrèlièfrd.' De"Peiwh-haoadi'Vet- rabbijn Meier ben Baruch be-|terlijk Poesverhaal) geldt als het sliste, dat het verbod zo moest Joodse volksboek bij uitnemendheid, worden verstaan, dat Joden niet ÏJSSJZZ*™ "uZTrL", mochten worden uitgebeeld, opdat: ,n omvang toe. Naast de specifieke zij niet zouden kunnen worden paasliturgie werden elementen uit de de manuscripten zoveel nadruk is ge legd is begrijpelijk. Tal van bijzonde re uitgaven zijn op de tentoonstelling te zien. Belangwekkend is onder meer de zgn. Kaufmann-hagada uit de veertien de eeuw, die onder sterke Franse en Italiaanse invloed stond en waarschijn lijk in Spanje is ontstaan. De S( wo-hagada, uit Spanje uit de vee de eeuw is met haar illustraties bijbelse gebeurtenissen van de schep ping tot het leven van Mozes van bij zondere schoonheid. Ook de eerste te Amsterdam in 1662 bil Uri Phoubus Ha- levi uitgegeven hagada met illustraties is aanwezig. Het drukken van Hebreeuwse boe ken zou voor Amsterdam in die jaren groot exportartikel worden. der als hervormde toonden >ver de woorden van twee coupletten: Behoed, o Koning van de lucht, Uw kind'ren op hun hoge vlucht; als zij door onheilswolken gaan. wees hun een zon: verlicht hun Gij, die In de grote tederheid, die wiekslag van de vogel leidt, blijft hun als goede gids nabij, houd hen van vrees en weif'ling UNIFORM Nu de geestelijke verzorging in de branding staat door „derde weg", hu manisme en verwereldlijking was het goed het licht er van eens op de kan delaar van de publiciteit te zetten. Gaar ne geven we enkele facetten door. Ook de kritiek ontbrak niet. Prof. dr. Seve rijn vond er altijd iets onbevredigends in met het oog op de geheel bijzonde re aard van het ambt en het werk van de functionarissen dat hun de uniform der combattante officieren is toegewe- En één van deze laatste groep schrijft dat z.i. evenals in verschillende ande re landen de geestelijke verzorgers geen uiterlijk rangteken moeten dragen. In de eerste plaats niet om bijbelse (pres byteriaanse) redenen en ..het zou de officiële afstand bij het contact doen verminderen, normaler aandoen wan neer de geestelijke verzorger in de on derofficieren- of manschappeneetz.aal of kantine verblijft." Maar de waardering overheerst. Ook bij ons persoonlijk, omdat wij de laatste tijd enkele malen spraken met of hoorden van oud-militairen die onomwonden getuigden dat hun geloof gewekt of opgeleefd was door het zegenrijke werk van de geeste lijke verzorgers. De velden zijn wit, en daarom hopen we dat er velen, dat er meer bereid zijn om met het evan gelie de marsen mee te maken. Als Paulus in zijn eerste brief aan de Thessalonicenzen heeft i gesproken over de komst des Heren, maant hij daarop tot waakzaamheid. Pas op. zo* waarschuwt hij, die dag zal komen !_A als een dief in de nacht. En hij zal hen overvallen, die denken T dat er vrede en rust heerst. ..Maar gij, broeders, zijt niet in ÜpS de duisternis, zodat die dag u als een dief overvallen zoup want gij zijt allen kinderen des lichts en kinderen des dags. Wij behoren niet aan nacht of duisternis toelaten wij dan jrJ ook niet slapen gelijk de anderen, doch wakker en nuchter rjj=2$! zijn(1 Thessalonicenzen 5 46). Laten wij wakker en nuchter zijn, dat is, laten wij als kinF-~j deren Gods ons als het ware van minuut tot minuut reali- j seren, dat Hij eens zal komen op een ogenblik, waarop ^-^2 niemand het verwacht. Als een dief in de nacht, schrijfti Paulus. Dus als Hij niet wordt verwacht, als we er niet op bedacht zijn. Blijft daarom wakker, stelt u er zich op in, laat u niet in slaap sussen, weest als een soldaat, die op wacht U'-" staat; altijd paraat. 11 De opdracht is moeilijk. De eerste christengemeente stond veel dichter bij de komst des Heren dan wij, mensen van de twintigste eeuw. Ach, we hebben gehoopt en we hebben ge wacht, en er is niets gebeurd. De vijf dwaze maagden gingen slapen zonder voorzorgsmaatregelen. We zullen wel zien hoe het loopt. Laten we wakker zijn. Ons door niets in slaap laten wiegen, door niets en niemand. Want Hij komt, daaraan valt niet te tornen. Laten we wakker zijn „toegerust met het Kant harnas van geloof en liefde en met de helm van de hoop der Mare zaligheid Ag: verheerlijkt. Het uitbeelden dierenkoppen stond hij wel toe. De vervaardigers van een hagada, het boekje waarin onder meer de litur gie staat die bij de Joden wordt ge bruikt ter herdenking van de uittocht uit Egypte, combineerden beide beslis singen. Zij verluchtten het werkje door Joden de gelaatstrekken van een vogel te geven Niet-Joden en engelen daarentegen zijn zo getrouw mogelijk nagebootst. Als de ..Vogelkop"-ha gad a s'iat dit merkwaardige manuscript be- Gereformeerde Kerken (VrUgem.) kend. Het is het oudst bewaard geble- TweeUl te Bunschoten—Spakenburg: ve» voorbeeld van de hagada. G- Z°mer'_ y»n deT irin«?n tc Dit werk met een veren pen bi het Schildwolde en F Mul te Hoogkerk Hebreeuws geschreven In kwadraat en Bedankt voor Helpman: M. J. C. Blok cursief schrift is een belangrijk voor- te Utrecht i beeld van de kunstbeoefening van de rhr r«.f»m..r,i. K.rw.n Joden gedurende de middeleeuwen. De Chr. Gereformeerde Kerken ,,Vogelkop"-hagada ls het belangrijkste Beroepen te Zsamslag: M C. Tanis te»P kleine imposante tentoon - Barendrecht; te Rotterdam-Kralingen: F 1 stelling In het Amsterdamse Waagge- Bakker te Driebergen: te Thes nge enlhnnw- Ingericht door het Joods Hlsto- Hillegom: M. de B">er kand te Haarlem- Museum in samenwerking met noord: te De Krim en Maassluis: G Leen-de gemeentemusea van de hoofdstad, dertse kand te Haarlem. De expositie, die tot 6 augustus ge- Tweetal te Elburg F Bakker te Drie- blijft, vormt de eerste van een. bergen en J van Doom te Tholcn; te Har- s"r'e- die de Joodse feestdagen, alle lingen en Franeker: M de Boer kand. Haarlem-noord en G. Leendertse kand te Haarlem Aangenomen naar Amsterdam-zuid: M Drayer te Drachten. historie, ten Gereformeerde Gemeenten Dam Beroepen te Onheusden te Rotterdam-zuid. Aangenomen naar Utrecht: C. Harinek kand te Goes. d:e bedankte voor VIis- singen. IJsselmonde. Ouddorp, Waarde. Almelo. Amersfoort, Enkhuizen. Bent- Manuscripten komen na de samenkomst van de As semblee in New Delhi in de herfst var vorig jaar. De. besprekingen zullen na een kerkdienst worden ingeleid met overzichten van de president van de Wereldraad, dr. Franklin Fry uit de de secretaris-gene- 't Hooft. NIEUW alsmede de orthodoxe kerken van Po len, Roemenië en Bulgarije, zitting en stemrecht in het Comité. Tot de Russische vertegenwoordigers behoren aartsbisschop Nikodim uit Mos- Oost-Berlijn zetelende Kernbewapening en Vatikaans Concilie Vijf kerken vragen lidmaatschap HET wordt beslist geen „rou tine-bijeenkomst", die het Centraal Comité van de Wereld raad van kerken van 7 tot 17 augustus a.s in Parijs zal houden. Uiterst belangrijke onderwerpen, welke aan de orde zullen komen, zijn het standpunt van de kerken tegenover de kernbewapening en de houding van de Wereldraad ten opzichte van het Vatikaanse Concilie, dat later in dit jaar in Rome zal worden gehouden. Voorts zal een beslissing geno men dienen te worden omtrent de aanvragen van een vijftal kerken te worden toegelaten als lid van de Wereldraad. Nederlanders tot congregationalisten Op g (Van onze kerkredactle.) ken. „We hoeven niet ver te zoeken om anti-nationalistische trekjes in het chris» *-urz; Het godsdienstig reveil dat de|tendom te ontdekken. De boodschap kerken van Amerika vulde heeft Europa niet aangeraakt, vertelde vanmorgen de Rotterdamse pre dikant ds. W. R. M. Noordhoff de 550 afgevaardigden die de we reldvergadering bijwonen van de Internationale Congregationalis- tische Raad in het Rijnhotel te Rotterdam. Hij bespeurde in Europa wel enige oecumenische vooruitgang, vooral waar het be treft de samenwerking tussen de kerken, maar zei dat er yan fu sies nog vrijwel geen sprake is. Ds. Noordhoff gebruikte Rotterdam als ■n voorbeeld om de Europese situatie te schetsen. Hij wees er op dat 32 procent van de inwoners geen enkele band met enige kerk heeft. Dat percentage gold echter voor 1947 en het is vrij zeker dat hot percentage van de laatste volkstel ling, dat nog niet is gepubliceerd, nog een stuk hoger zal liggen. Dan zijn er nog de duizenden en nog eens duizenden mensen die wel tijdens een volkstelling een bepaalde kerk opgeven, maar werkelijkheid nimmer komen. Toch wilde ds. Noordhoff niet bij de negatieve aspecten van de kerkgang stil staan. Er zijn ook verblijdende voorbeel- tegenwoordiger van het Moskouse pa- den. In de kerk telt het werk van het triarchaat voor Midden-Europa, aarts-levend geloof. Ds. Noordhoff verzette bisschop Johann Wendland. Met zeven- zich tegen twee extreme gezichtspunten. Hij wees aan de ene kant de massa-kerk af als een gevaar. Hij trok in dit verband een vergelijking met het huwelijk stelde dat de renaissance ons geleerd heeft dat het huwelijk gebaseerd moet zijn op persoonlijke liefde tot elkaar. Zo heeft dc reformatie geleerd dat het kerk lidmaatschap gebaseerd moet zijn op per soonlijke liefde tot Christus. Ook het radicale individualisme wees ds. Noord hoff echter af. Deze spreker vroeg zich nog af welke bijdrage zyn Remonstrantse Broederschap het congregationalisme kon brengen. Hij wees er op dat de stichter Arminius steeds weer opnieuw de nadruk heeft gelegd op „waarheid en vrede". De onvermoei bare jacht op de waarheid moet hand ir hand gaan met het verlangen de gewei- di den. „Nationalisme noch vaderlandsliefde K. en kan dergelijke waarden scheppen, maar .Glas u alleen de lessen van Christus". Zo besloot d e n zij haar toespraak. tien afgevaardigden heeft de orthodox,? groep een sterke vertegenwoordiging in het Centraal Comité. Sterker dan voorheen zijn ook de jonge kerken van Afrika, Azië en Zuid- Amerika vertegenwoordigd. Alleen reeds het aantal Afrikaanse gedele geerden werd in New Delhi van vijf op negen gebracht. Daartegenover is het aantal afgevaardigden van kerken uit Europa en Noord-Amerika verminderd. De Evangelische Kerk in Duitsland zal zes gedelegeerden naar Parijs zenden. NIEUWE LEDEN Zoals gezegd hebben opnieuw vijf kerken het lidmaatschap van de We reldraad van Kerken aangevraagd. Het zijn de Evangellsch-LutheFse Kerk van Letland met 500.000 zielen, de Armeen se Apostolische Kerk met 4,5 miljoen leden (van wie er 1,4 miljoen bulten de Sowjetunie wonen), de Evangellsch- Lutherse Kerk van Estland met 350 000 zielen, de Orthodoxe Kerk van Georgië, NATIONALISME Gisteravond werd nog een Nederland- i de Unie van Evangelisch-christeUJke geluid gehoord, dat de aandacht trok. gedoopte leden telt Worden deze ker ken toegelaten, dan zal daarmee het aantal leden van de Wereldraad tot 203 zijn gestegen. Hoewel deze tentoonstelling het Jood se paasfeest tot onderwerp heeft on der meer is een geheel gedekte Paas- tafel, de zgn Sedertafel aangericht met matzot. bitterkruid etc. ee» dat de herinnering levend houdt wording van het Joodse volk. dertig eeuwen geleden, bij de uittocht uit Egypte, ligt de nadruk van de exposi- hulzen. Kampen. Aalst. Zoetermeer, Oost- j tie op de kunstwerken die in de loop kapelle, Nieuwerkerk. Rilland-Bath. Am-der tijden door dit feest geïnspireerd sterdam-noord, Poortugaal. Ridderkerk, zijn vervaardigd. Dordrecht. Rhenen. Westkapelle en St- De Sederschotels. van zilver, tin en Ann a land koper voorzien van symbolische af- Baptlsten Unie j beeldingen en verlucht met toepasse- Beroepen te Des-enter: H van der Hebreeuwse teksten nemen een Werf te Emmer belangrijke plaats in. evenals enige Aangenomen n3ar Hoogezand: J. Bou-1 schilderijen en tekeningen van M. ritius te Tweede Exlotnnond. Mornickerdam. M. Oppenheim en B P:cart De nadruk van de tentoonstel- ling ligt echter op de manuscripten waarvan alleen reeds de „Vogelkop"- Ir. J. SchiJve. ingenieur bij het Natio- h i^ada een tocht naar het museum naai Luc*itva«rt- en Ruimtevaart- rechtvaardigt. Dit manuscript thans laboratorium is voor een jaar benoemd be. «t van net nationaal aan de T. H. te Delft om onderwijs«»«1 in Jeruzalem is l la geven in viiegtutgmaterialen. »- rijkdom gekregen, neergelegd de hagada, waardoor dit het meest geliefd* Joodse volkboek is gewor- Cultuur geschiedenis Joodse beeldende kunstenaars, die anders werden beknot door het verbod van afbeelden van alles wat tot afgo derij zou kunnen leiden, konden zich in de hagada uitleven. De illustraties, teruggaande tot de dertiende eeuw, vormen een bron van Joodse cultuurge schiedenis daar zij o.a. kleding en ge woonten der Joden nauwkeurig weerge ven. Zelfs in die maten, dat de „Vo gelkop"-mensen getooid zijn n\et de puntige, discriminerende Jodenhoed en sommigen een vaandel in de hand hou den waarop de Duitse adelaar is afge beeld. Na de uitvinding van de boekdruk kunst. schrijft L. Fuks in de fraai ge ïllustreerde catalogus, was de hagada een der eerste Hebreeuwse boeken, die werden gedrukt. Het toepassen van de kopergravure in plaats van de houtsne de zorgde voor een nog grotere vlucht van dit boekje. De op de tentoonstel ling uit 1695 daterende bij Asjer Sjalit te Amsterdam verschenen hagada is de eerste die met kopergravures is ver lucht. Zij werd vervaardigd door de proseliet Abraham ben Jacob. Deze ha gada werd de moeder van talloze uit gaven tot diep in de negentiende eeuw Na de bijbel is de hagada een van d< meest verspreide boeken. Het werd ir feest 23 talen vertaald. Waren in de 17e eeuw 38 uitgaven bekend, in de 19e eeuw wa ren dat reeds 2177. In onze dagen is het daarvan een veelvoud eec expositie in Europa te zien. Dat op Adwertentle Voor alleenwonenden en ook als BIJVERWARMING voor zomerhuisjes een Coleman oliehaard. Reeds voor f 208.-. VfkrtfskMr m trtnmé* haaëW De procedure is, dat bij aanvragen, welke van de kerken worden ontvangen tussen de bijeenkomsten van de Assem blee, het Centraal Comité de aanvra- gen behandelt. Is tweederde van de le- Het Is zeker niet uitgesloten, dat de den daarvan vóór toelating en worden mgen over de were'dvraagstuk- binnen een half jaar nadat van de c, het Vatikaanse Concilie tot me-1 voorgenomen toelating mededeling aan ningsverschlllen aanleiding zullen ge- de aangesloten kerken mededeling is ven. Meer dan tweederde van de leden gedaan geen bezwaren gehoord van net Centraal Comité is sedert New meer dan een derde der aangesloten h*t eerst aanwezig. Door dei kerken, dan zijn de kerken, die de aan- 23 kerken kregen onder j vraag hebben ingediend, officieel lid Mgde Wereldraad. Delhi i toetreding anderen de Russische Orthodoxe Kerk, ker, lid van de SE R. de aanwezigen toe. Zij sprak als haar mening uit dat vrees en verlies van vertrouwen in nationale programma's voor defensie economische vooruitgang het nationalis me gevoelige verliezen toebrengen en de ontwikkeling van krachtige „supernatio- nale" organisaties in de hand werken. „We weten dat geen nationale kracht ons onder de huidige omstandigheden zaken als veiligheid en zekerheid kan garan deren. Het lot van de wereld hangt veel meer af van een internationaal streven naar verdraagzaamheid, dan van enig defensie-systeem". Mevrouw Verwey zei de religie en speciaal het christendom een van de belangrijkste ideologische krachten te vinden die tegen het nationalisme wer- detto it boodschap voor Nieui niet alleen voor een klein Akkerh De Verenigde Naties, de Am», fPf! Va» T-««™«H«. i! delberg Christus is de wereld deel er v; Euratom, de E.E.G. en het Internatio nale Monetaire Fonds beschouwde zij all organisaties, die nieu tionalisme scheppen. HONGER uur: M« Geboi Patria" Reeds eerder sprak gisteren de buiten, gewoon knappe Amerikaanse hoogleraar °1^'1 prof. dr. Paul S. Minear. die op het Kurzi osenblik enige tijd verbonden' is aan dtdans- Wereldraad van Kerken als directeur Evan) .Geloof en kerkorde". Hij waar.ygy^ j schuwde zijn ge«hoor niet meer waarde te hechten aan uitspraken van regerin. gen dan van kleine dorpen, omdat zij daarom meer gewicht Den Hij betrok dit ook op kerkelijke uit-uur: M< spraken en zei: „Onze wereld en onzi kerk worden overstroomd met reclami ■alse goden, die „een beroep doei static op valse inzichten betreffende universa-—- M liteit en katholiciteit." Prof. Minear be treurt het dat het christelijk evangel'•®aar zo vaak wordt vepvard met het grootsu Den fjv.-gehoor cn zendingswerk met eet ,r programma voor kerkelijke groei. „W« K' proberen de honger die er is bij de men-, sen al te gemakkelijk te stillen. We gaar *6®' op in onze kalenders en onze agenda's", klaagde de spreker. Hij schonk grote aandacht aan hd ïiens, n stillen van de geestelijke honger. Hfj (18 jaa: meende dat de honger en dorst naar ge t rechtigheid werkelijk autentiek is aiij deze gepaard gaat met een honger naat w het transoedente, het katholieke. Dezi Luxo» honger kan alleen worden gestild dooi achter een persoonlijke ontmoeting met Got die tegelijkertijd de directe honger still en de weg wijst voor de honger naar d(* €r werkelijke volheid. Deze laatste hongejU^'ffirL wordt echter niet gestild door groten Studii instituten, uitgebreidere werkschema's een leven vol reizen. Slechts God kJ^ d'. honger stillen en God heeft in Chris Triant tus een plaats geschapen waar de meniBardot Hem kan ontmoeten. Vragen op medisch gebied seaden aan de redactie van ons blad met linksboven op de envelopt „Medische rubriek'*. Antwoord op vragen van algemeen belang wordt wekelijks In dexe rnbrlek gegeven, vragen waarvan do beantwoording niet langs dexe weg gewenst Is, geschiedt per brief.** Vraag: Hoe ontstaan de hoofdpijnen vóór en tijdens de menstruatie, waaraan vele vrou wen lijden. Is er een behandeling, die afdoen de helpt. Het is geenszins zeldzaam dat vrouwen vlak vóór of tijdens de menstruatie pijnen hebben op enige afstand van de genitalia. De hoofdpijnen nemen daarin de grootste post voor hun rekening. De pij nen zijn meestal van migraineachtige aard, dat wil zeggen: de pijnen zijn meestal éénzijdig, gaan ge paard met misselijkheid en soms braken, en geven soms oogklachten. Merkwaardig is dat dezelfde pa tiënt steeds dezelfde vorm van hoofdpijn vertoont. In sommige gevallen treden de hoofdpijnen aanvals- gewijs op en worden gevolgd door een overmatige urinelozing. De oorzaak ligt waarschijnlijk in vaat- samentrekkingen in bepaalde gebieden van de her senen. Mogelijk spelen in sommige gevallen ook psychische factoren een rol. De behandeling bestaat uit medicijnen waarin meestal asperine en papa verine verwerkt zijn. Tijdens een zwangerschap ziet men veelal de klachten verdwijnen. Vraag: Wat kan de oorzaak «Ijn van oorsulzen? Oorsuizingen zijn spontane geluidsgewaarwordin gen ten gevolge van een prikkelingstoestand van het gehoororgaan, waartoe ook het evenwichtsorgaan be hoort. Er zijn vele oorzaken, waarvan ik slechts enkele zal noemen: bloedarmoede; aderverkalking, hoge bloeddruk, nerveusiteit, de „overgang", en na tuurlijk bepaalde aandoeningen van het gehooror- 5aan zelf. Aan de huisarts om uit te maken waar e oorzaak ligt Vraag: Ik heb al sinds maanden heftige jeuk r mijn garatclles het boven- De oorzaak van dit zg. „garatelles eczeem" ligt in het materiaal waarvan de garatclles gemaakt zijn. U kunt het beste andere garatelles kopen, gemakt van een ander materiaal, of de Uwe omwikkelen met een stukje stof. Vraag: Wat zijn dc gevaren van snuiten van de neus. en hoe moet icus dan wel snuiten? zijn Neussnuiten is een reinigingshandeling, die vaak verkeerd wordt uitgevoerd. Indien men de neus van voren geheel afsluit, daarna de lucht in dc neus holte onder sterke druk brengt, loopt men de kans, dat men ziektekiemen, via ae smalle verbindingen die er bestaan tussen neus en bijholten, in deze bijholten perst, evenals via de „buis van Eusta- chius" naar het middenoor. De ziektekiemen kunnen zich in de genoemde ruimtes nestelen en daar ont stekingen veroorzaken: voorhoofdsholteontstekening, bovenkaaksholteontsteking, middenoorontsteking. Om dit te voorkomen moet men beide neushelften afzonderlijk doorblazen, zonder eerst de voorkant af te sluiten. Op deze wijze ontstaat er zelfs een zekere zuigwerking op de opening van de verbin dingskanaaltjes. evenals bij een waterstraallucht pomp het geval is. Bij verhoudheden. wanneer men dus uiteraard de neus vaak snuit, treden echter vaak zwellingen van het neusslijmvlies op die, of- hankelijk van de individuele boiw van de neus. toch vaak een bijholteontsteking niet kunnen ver- hankelijk van de individuele bouw van de neus, steeds „op te halen", doch dit onesthetischc gelui wordt in onze maatschappij niet aanvaard, wel ech ter het, overigens slecnts weinig minder onesthe tische, neussnuiten! Vraag: Is het tandenknarsen in de sla» schadelijk voor het gebit, en is bier iets a« Tandenklemmen en tandenknarsen zijn inderdaa op de duur schadelijk v<x>r het gebit. De behand< ling is niet eenvoudig. Men kan een „opbeetplaat laten maken van bepaald elastisch materiaal, waar door de kauwdruk gedeeltelijk wordt opgevangen r»_ i j' ■- nachts ingebracht tussa Chi Vraag: Is het nodig kinderen wegens plat voeten te behandelen, indien zij er geen lal Uitslag van hebben? Barnhoo Kinderen klagen niet spoedig. Het kan dus zijn dat de functie wel degelijk is gestoord. Wat neer men de ouders vraagt, blijkt vaak dat de kil deren gauw vermoeid zijn. zonder dat zij bepaaWerhoef. klachten aangeven. Voor alle gevallen van gest de functie is correctie gewenst. Het is echter bewezen dat men een platvoet werkelijk kan genezen. Het zou gunstig zijn het kind voetgymnaf tische oefeningen te laten doen. doch de ervari leert, dat hiervan in de praktijk meestal niets t recht komt. Het kind laten lopen met blote vo« in zand of grin wordt vaak aangeraden, doch hiervan staat niet vast, dat dit platvoeten kan do« verdwijnen. Het blijft echter wel e oefening. tfestCT6' i* jSdë TOeUpiï

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1962 | | pagina 2