Vrije Universiteit kan de vrouwenhulp niet missen BON Als ie zes iaar bent Dr. J. Soetendorp beliclit relatie kerk-ïsraël V.U.-dagen in Dordrecht Vrouwenstudie was vroeger contrabande ITlc 77li£êa*t'3 PINDAKAAS of CHONOTA... Een ivoord voor vandaag Wereldraad worde geen Geneefs Vaticaan Bezinningsconferentie over aansluiting Wereldraad T.H. van Eindhoven levert eerste 10 ingenieurs af niet vftgêfe» SUNIL HALEN! 1 Voor Ilervortnde raad te Wassenaar (Van een onzer verslaggevers) i kende". Deze verandering is veelzeggend I Veelbetekenend was ook het besluit van Traditiegetrouw heeft de Her-| Wereldraad om het ..Committee on vormde raad voor de verhouding ffuKtfoSto van Kerk en Israel gisteren op i Zendingsraad was geweest, een eigen het landgoed „Ter Veken" te geven. Zo maakt de zending Israël-dag gehouden. Het hoofd thema van deze dag was de hui dige verhouding van kerk en Is raël, welk onderwerp voQr de eerste maal ook belicht werd door een Joods geestelijk leider, de li berale rabbijn dr. J. Soetendorp uit Amsterdam. Voorts werd het woord gevoerd door ds. J. H. Grolle uit Utrecht en door ds. S. P. Tabaksblatt uit Den Haag, die kortgeleden van een maanden lang verblijf in Israël in ons land terugkeerde. De dag begon met een liturgische dienst onder leiding van ds. D J. Karres uit Voorburg, terwijl ds. S. Gerssen uit Utrecht het slotwoord sprak. De leiding bH ds. Dekker uit Amsterdam. Rabbijn Soetendorp begon met te zeg gen. dat er in het verleden nimmer een echt gesprek tussen Israël en de Kerk is gevoerd. Men sprak elkaar wel toe, maar daarbij poneerde men wederzijds, dat de eigen geloofsovertuiging de waarheid was en het inzicht van de ander leugen. Men probeerde niet de ander werkelijk te ver staan. Sedert de oorlog, waarin men zich van een diepe verbondenheid bewust werd. is daarin verandering gekomen. Overigens verheelde hü niet dat er in Joodse kring nog wel eens aan wordt ge twijfeld of de zendingsijver van de Chris tenen inderdaad plaats heett gemaakt voor het verlangen naar een oegrijpend fesprek. Deze twijfel is niet onbegrijpe- ijk; er verschijnt nog steeds lectuur waarin op een ..goedkope, ons op de ziel wordt het een verhaal, dat men elkaar vertelt het verhaal van de eigen erva ringen met God. God is met Jodendom en Christendom op weg gegaan en wij moe ten ons afvragen hoe ver wij op die lange weg zijn gevorderd. de Joden verhalen van God« trouw jegens zijn volk, een trouw, die door Israël is beantwoord, tot uiting ko mend ln de bereidheid tot het brengen van grote offers. Daardoor heeft Israël ren belangrijke bijdrage geleverd op de weg. die God met de mensheid gaat. An derzijds moeten de Joden door het luiste ren leren Inzien dat God door het Chris tendom heeft gesproken tot de uiteinden der aarde. Dan staan Jodendom en Chris tendom niet tegenover elkaar, maar naast elkaar en zien zij In eikaars oeen de heer lijkheid van Gods aangezicht stralen. Internationaal Ds. Grolle belichtte vervolgens de in ternationale en oecumenische aspecten van de verhouding van Kerk en Israël. Hij deelde mee dat het synodale geschrift „Israël en de Kerk" is of wordt vertaald ln het Duits, Deens. Zweeds en Engels, terwill er ook sprake is van een vertaling in het Italiaans en in het Hebreeuws. Met dit boekje is een basis gelegd, waarop de wereldkerk verder kan bouwen. "Voorts memoreerde ds. Grolle de aan dacht. die op de laatste Klrchentag aan Israël is geschonken en die resulteerde in de vorming van een speciale studiecom- In de derde plaats maakte de secretaris van de raad voor de verhouding van Kerk en Israël melding van de discussie, die in New Delhi is gevoerd over het slot van de hernieuwde verklaring over het anti- ■mittnia In de ontwerpverklaring stond, dat de Joden niet het enige volk zijn. dat Jezus verwierp. Op voorstel van een hoog ambtenaar van het departement voor Godsdienstzaken te Jeruzalem werd „verwierp" gewijzigd in „nog niet er- of de Joden dat gespreL sen. Zij weten maar al te goed zulks in tegenstelling tot de Kerk dat hun felste vervolgers zich de eeuwen door met de christennaam hebben getooid. Ten slotte betoogde spr. dat de oecume nische beweging niet klaar is. zolang er geen eenheid tussen de Kerk en Israël is tot stand gebracht. In Israël Ds. Tabaksblatt begon met te stellen dat de zending onder Israël een totaal failliete zaak is. vooral vanuit het ge zichtspunt van de staat Israël. Degenen, die daarmee voortgaan, zijn blind voor de tekenen der tijden. Overigens betekent dit niet dat de Joden in Israël geporteerd zijn voor een gesprek. Zij staan met enige reserve tegenover deze gedachte en passen dubbel op; met de zendingsijver zijn zij vertrouwd, maar het gesprek is iets nieuws. nndert de honderdtwaalfduizend. punt dat zij geen behoorlijke gespreks- Vergeleken met 1940 34.000. partner hebben. Wat bijvoorbeeld over ls de opbrengst in twintig jaar ver- Jezus van Nazareth en Paulus wordt ge- tienvoudig. De voorjaarslichting 1962 Wéér hebben de V.U.-biLsjes een hogere opbrengst dan het vorige jaar. Dat werd vastgesteld op de samenkomst van Vrouwen V.U.- hulp, gehouden op de eerste der twee Vrije Universiteitsdagen te Dordrecht. De opbrengst over 1961 bedraagt 337.655bijna 11.000 meer don over I960 Het oontol zettcI1 !ich „d,c,al leB.„ tMlatJns ™™;i.p>.top6h.ld ls spaarsters Steeg met elfhonderd en laatste vond dit zelfs indruisen tegen de} n uoa' Voor de Vrije Universiteit geldt dit al evenzeer. ..Elke gedachte aan het Babel dat wij gebouwd zouden hebben, maar ook iedere rivaliteit aldus prof. Berkhouwer maakt ons onbruikbaar voor deze dienst van God." Dankbaarheid is een bron van grote en onbegrijpelijke activiteit. En deze dankbaarheid past alle werkers en vrien den van de universiteit, daar dc voort gang dezer Instelling voor hen geen zegd. draagt dan ook het karakter monoloog van Joodse zijde. In dit verband vertelde ds. Tabaksblatt aan de Hebreeuwse universiteit te Jeru zalem, die op een onbevangen, weten schappelijke wijze zijn vak doceert. Spr. had colleges van hem gevolgd en had herhaaldelijk verbaasd gestaan als hij hoorde hoe deze hoogleraar de wezenlijke verbondenheid tussen Jodendom en Chris tendom beklemtoonde. Paulus beschouw- hij niet. zoals de meeste Joden, als een Hellenist, een assimilant of zelfs als een antisemiet, doch als een man. die volop als Jood dacht en als Jood leerde. Op deze wijze wordt baanbrekend werk ver richt. Ten slotte betoogde ds. Tabaksblatt dat Gods Geest kennelijk bezig is om Joden en Christenen naar elkaar toe te keren. Door die Geest moeten wij ons dan ook laten leiden. staat reeds op 120.000 hetgeen al- ,s doorgegaan, ordeningen van God. Maar ook de ge matigden meenden dat vrouw en weten schap niet bij lkaar pasten. De toelating Men kreeg deze dag een gunstige in druk van het zang- cn muziekonderwijs te Dordrecht. Brachten kinderkoortjes van de Bavinckschool op de samen komst van Vrouwen-V.U.-hulp een aan tal liedjes ten gehore, in de Grote kerk de christe- weer e*n hogtr bedriig Is dan deielf- conMrteerde h« koor dn lichting ln 1961. |£>"- b"" i. 'h" Tc*"" er in zijn hart toch niet mee eens En prof. dr. F. L. Rutgers klaagde over dat meisjes niet meer bereid wi HSÜ! te dienen. „Waar zijn de goede I vormde' Verpleegsters Mevrouw A. M. C. VermeyVan dienstboden?" riep hij uit. llkemade, die de samenkomst presi-1 Mevrouw Vaa leerde, herinnerde er aan dat sedert 1913 vlg dat het zo I Dordrecht geen V.U.-dagen zijn ge-1 het standpunt „wetenschap Een gezellige begroetingssamenkomst onder leiding van drs. T. M. Gilhuis vormde het sluitstuk van de eerste V.U.-dag. houden. Men had zich wel afgevraagd waarom Dordrecht zo vaak gepasseerd werd voor deze dagen. In ieder geval lag het niet aan de acti viteit van de Dordtse dames, want reeds in 1932 heeft men hier een begin ge maakt met de busjesactie, aanstonds na dat mevrouw S. Verdam-Okma te Dordrecht aanwezig en toegezongen als oprichtster daartoe landelijk het startsein had gegeven. Naar gewoonte kregen de dames weer het een en ander te horen over het aca demisch ziekenhuis van de V.U., het doel aarvoor zij sparen. Ditmaal vertelde mej. zr. J. C. Grone- directrice der verpleegstersschool het ziekenhuis, iets over de oplei ding tot verpleegster. passen niet by elkaar" had laten varen, al waren daarvoor wel verzachtende om-1 standigheden aan te wijzen. Maar by de uitlatingen van de hoogleraren Fabius en Geesink vroeg zy zich toch af of deze| hooggeleerden hun zicnswüzen niet had-j den geiykgesteld met uitspraken in Gods Woord. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Aangenomen naar Delft (als stud, pred.): J. W. Falkenburg te Brielle; naar Hattem (derde pred. pl.)C. Be- zemer te Zierikzee. Bedankt vqor Harderwijk: Jac. Jon- Kericwijk. Men heeft grotendeels gebroken met traditionele opleiding, die geba- p» no wet uit 1921. Bij de V.U-1 studeren VWt-, kwaliteits-produkten! heeft men vanouds pionierswerk daan. Volgens zr. Groneman is ook die opleiding niet anders dan pionieren. Zolang het ziekenhuis nog niet ter beschikking staat (men hoopt volgend jaar een gedeelte in gebruik te nemen) maakt men voor de praktische ge deelten gebruik van bevriende zieken huizen, van Leeuwarden af tot Zie rikzee toe. Elk kwartaal treden zes endertig nieuwe leerlingen aan. Met uitzondering van de studieweken in de ziekenhuizen verblijven zy in een in ternaat. Wie 'eenmaal verpleegster is, kan extern wonen. Dienstboden Van een volledige erkenning der vrouw is het nog altijd niet gekomen. Op poli- tiek terrein b.i. valt op dat dc a.r .pkrtij I geen vrouw in de volksvertegenwoordi-1 gerden te Bruchem ging heeft. Wat de Vrije Universiteit betreft: na de inschrijving van mej. Ernée 't Hooft als studente in de rechten, duurde het vele jaren voordat de volgende meisjes studente zich meldde. Tot 1929 waren er pas 22 ingeschrevenen, maar sindsdien ging het sneller, hoewel „de grote stoot" 1945 gegeven werd. Momenteel er 566 meisjes aan de V.U. Kwam in 1930 het eerste meisjes dispuut (van het „mannelijk" studen tencorps) tot leven, in 1946 werd de Ver eniging van Vrouwelijke Studenten aan de V.Ü. opgericht. Mevrouw Van der Veen behoorde tot de initiatiefneemsters van deze oprichting. GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen te Middelburg: E. H. Nagel te Brussel: te Castricum: N. J. Goris te Barctiem. CHR. GEREF. KERKEN daal. UNIE VAN BAPT. GEMEENTEN Op de vraag „wat hebben we aan de vrouwen, die aan de V.U. studeerden?" gaf mevrouw Van der Veen ten ant woord. dat men op deze vrouwen steeds weer een beroep moet doen voor mede werking ln kerk, politiek enz. Want dan trekt men het volle profijt van deze wetenschappeiyk gevormden. Bij vrouwen, die gestudeerd hebben, moet men niet zoeken naar de gepromo-, veerden, want dat lijn er slechts weinig. Mevrouw M. J. van der Veen-Schon- Maar men moet ze krachtens aard en} keveld tc Zwijndrecht gaf een overzicht aanleg een taak geven, waarin zy op j van de studie van vrouwen aan de Vrije grond van haar academische scholing I Universiteit, waarbU zij uitging van de i buitengewoon nuttig kunnen zijn. I toelating der eerste vrouwelijke studente ""jijH— GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Aalst, Oostkapelle, Zoe- termeer. Benthuizen. Kampen en Nieu- werkerk: C. Harinck kand. te Goes; te Wolfaartsdijk. Hoofddorp, 's-Graven- polder, Giessendam en Werkendam: W. Suijker kand. tc Bergambacht. De eeuwen door heeft de christen zich gevoeld als een reizi ger, die op weg is naar zijn eindbestemming. Het leven op aarde is voor hem altijd geweest een korter of langer opont houd tijdens de reis naar het enige Vaderland, naar het Vaderhuis. De eerste christenen vooral hebben die reis blij moedig gemaakt, in weerwil van alle verdrukking en tegen slagen, hoon en spot. Misschien juist daardoor zagen zij met vreugde de dag tegemoet, waarop zij verder konden gaan, de heerlijkheid tegemoet. Paulus schrijft aan de Hebreeën: „Want wij hebben hier geen blijvende stad, maar wij zoeken de toekomstige(Hebreeën 13 14), een ivoord, dat in onze tijd soms maar moeilijk in gang kan vinden. Onbegrijpelijk is dat niet. Van nature is de mens geneigd vast te houden aan het aardse als hoogste geluk wat hem ten deel kan vallen. De gebondenheid aan datgene wat de aarde, de wereld biedt, kan zo groot zijn, dat de mens het einddoel van zijn reis vergeet. Maar niet aan denken, zegt men dan. Nu nog niet, misschien later. Men hoeft maar om zich heen te kijken en zijn oor te luisteren te leggen om te weten, dat de mens geneigd is zich op deze aarde te in stalleren of hij er eeuwig zal kunnen blijven wonen. En dan komt Paulus met zijn waarschuwing. Wij hebben hier geen blijvende stad. Het gaat alles voorbij. Het is maar van korte duur. Waar wij, kinderen Gods op moeten aansturen, is onze vestiging in de toekomstige stad. Daar ligt onze eind bestemming. Niet hier wacht ons de vreugde, maar daar. Niets is hier blijvendzingen de kinderen op de zondags school. Alles vergaat hoe schoon het ook zij. Het oog richten op de stad van de toekomst, die niet van deze aarde is. De stad zonder moeite, verdriet en strijd. De stad met gouden straten waar God de tranen wegwist van hen, die Hem lief hebben. Voorzitter congregationalisten: ,,De Wereldraad van kerken mag geen Geneefs Vaticaan wor den", zei gisteren de voorzitter van de wereldraadorganisatie van Congregationalistische Ker ken. Hij waarschuwde de Wereld raad in zijn openingsadres van de negende wereldconferentie die gisteren in Rotterdam is begon nen. Bij deze confessionele orga- nieatie zijn 16 kerken aangesloten terwijl acht kerken participeren. In Nederland is de Remon strantse Broederschap lid van deze organisatie. Dr. Russel Henry Stafford, emeritus president van Hartford Seminarium, zette in zijn openingswoord het doel van deze wereldconferentie uiteen. Hij zei dat men niet byeen gekomen is om verschillen uit te vechten. Deze assem blee is geen wetgevende vergadering. ,.Ook willen we geen plannen bespreken om het congregationalisme uit te breiden ten koste van andere christelijke ge meenschappen." OP DE HOEDE i Geesink Bond V.E.G. vergaderde kerkrcdactie.) van Vrije Evangelische Gemeen- ;£"r( ten om tot aansluiting over telgen gaan bij de Wereldraad Kerken is opgeschort. Het kwam Uitnpdroond twaalfuurtje-5 **et voor^tel Nijverdal op de ,ir_ dle in eigen gemeente tenminste UITgearOOga iwaa uu j bondsvergadering van de Bondjenigc jaren zyn ambt heeft verricht. Best wat aan - - te doen. Lees maar wat er staat in „Dat zit zo" op bladzij 63. U verdient dit handige boek als u iemand op deze Sf Zet raden en op ae consequent! (In envelop of op ksari geplakt verzenden aan hel U kunt noteren als nieuwe abonnee: BETALING PER WEEK/MAAND/KWAR TA AL/GIRO (Doorbalen wat mei van toepassing ls' Zelf was ik al abonnee Voor het aanbrengen van bovenstaande nieuwe abonnee heb Ik dus rerh» op eigen naam en adres s '9ste bondsvergadering die op de Ernst Sillem-hoeve te Laage Vuursche werd gehouden onder voorzitterschap van ds. D. W. Veldkamp. Bij de beaprcking bleek dat het nood- kerkeraden zich nog voorstel kunnen be- consequenties daarvan. Daarom werd besloten m het najaar een bezinningsconferentie te beleggen opdat het voorstel in dc gemeenten daarna nog eons grondiger ken worden voorbe reid. Het zal dan volgend jaar opnieuw aan de orde worden gesteid. Op deze tweede en laatste dag van de bondsvergadering hebben de afgevaar digden bovendien aandacht geschonken aan het pensioenfonds van dc predlkan- het vrouwenwerk. goed getuigenis heeft verkre- ran de Heer gaven hééft ontvan- het Woord te brengen, na over- van I 'cg me' het Comité (het moderamen van dc bond) en goedkeuring van de bonds- de bevoegdheid kan ontvangen het Woord ten te bedienen. Tevens werd besloten dat door het Co mité erkende evangelisten in de Vrije Evangelische Gemeenten het Woord mo gen bedienen maar niet met de taak van herder en leraar mogen worden belast. In de loop van deze bondsvergadering werd ook nog de vergadering gehouden 1 van de ..Vereniging voor gemeenschap-} pelijkc zending van de Vrije Evange lische Gemeenten", meestal Samosir- zending genoemd. Ook in deze vergade ring kwam een statutenwijziging aan de orde. Tijdens de vergadering sprak, dc zepdingszuster Annie Capon, die met verlof uit Singapore terug is. een kort woord. Zij werkt daar onder de Chine- praeses. mej. Joke C. H. M. van der Laan het woord in deze samenkomst. Zij lichtte de dames in over de werk zaamheden van de V.V.S.V.U., die voor een deel ook op praktisch-sociaal ter rein liggen. Bidstond Aan de avond van de eerste V.U.-dag kwam men samen In de Grote kerk tc Dordrecht, waar de bidstond voor de Vrije Universiteit werd gehouden. Voor ganger was prof. dr. G. c. Berkouwer. Voor ziin prediking koos de hoog leraar Colcssenzen 3 15 als tekst „De vrede van Christus tot welke gij immers in één lichaam geroepen zijt. regere in uw harten, en weest dankbaar." Tegenover dc nervositeit der wereld en de bedreiging der machten, wordt de christen opgeroepen tot dankbaarheid voor wat hij dagelijks van zijn God ont vangt. De zin van het leven wordt in die dankbaarheid openbaar. „Het numerieke rendement is lager uitgevallen dan wij ons in 1957 hadden voorgesteld. Van de 240 studenten die zich toen lieten inschrijven hébben thans tien het ingenieursdiploma behaald, dat wil zeggen binnen de vijf jaar." Aldus de waarnemend rector magnificus van de Eindhovense Technische Hogeschool prof. dr. ir. A. van Trier, woensdag in zijn rede tot de eerste tien geslaagde ingenieurs die aan de Technische Hogeschool te Eindhoven hun op leiding genoten. „Dat zit zo" een boek boor devol met ongelooflijk handige wenken is niet in de winkel te koop. pensioenfonds. Het is in werkelijkheid een voorzieningsfonds analoog aan het rUks burgerpensioenfonds, waarin ook niet het noodzakelijke kapitaal nodig volgens economisch-wiskundige wetten aanwezig is. maar waarachter het ge hele Nederlandse volk staat. Zo zyn dc gemeenten ook garant voor dit fonds. Het vrouwenwerk van de bond gaf een overzicht van het werk van het afgelo pen jaar. De presidente mevrouw J. van Vliet wees de afgevaardigden er nog eens in het bijzonder op dat dit werk geen eigen bond maar een werk voor alle vrouwen van de Vrije Evangelische Ge meenten is. ook voor de vrouwen die in de verstrooiing leven. Nederland heeft een grote interkerkelijke vrouwenbond, zo zei zij. zodat het niet nodig is dat er nog eens een apart eigen bondje bij be hoeft te komen, maar door dit werk kunnen de vrij-evangelische vrouwen toch bereikt worden. De vergadering behandelde tevens nog een wijziging van het hnlshoudelilk re glement. Verschillende artikelen die be trekking hebben op de ambten werden In de komende maanden zal zij de Nederlandse gemeenten een bezoek brengen om over haar werk te spreken. Het secretariaat van de bond van Den Haag gc- deze bond, ik en Dnl- Gravenhage. i dc opzet van het I ds. A. J. Buurman Gezien het groeiende contact tussen de bewoners van het Nederlandse en het Duitse grensgebied achten B. en W van Enschede het van belang de jeugd zo vroeg mogelijk vertrouwd tc maken met de Duitse taal. B. en W. willen daartoe een proef nemen met lessen in het Duits bij het lager onderwijs. Voorlopig zullen zestig leerlingen var. de lagere school, verdeeld over twee groepen, buiten de normale schooluren les in Duits krijgen. I zoals het geval ls met de Franse cursus. Van de leerlingen zal tien gulden per 1 cursusjaar worden gevraagd. huishoudjam 69 tot 98 ct. extra jam 1.25 NEEMT ZWAARDEMAKER NEDERLANDS MEEST GEBRUIKTE WASMIDDEL I Eupen, Prof. Van Trier deelde mede dat er van jaar tot jaar een vergelijking is gemaakt met betrekking tot het studie verloop elders in het land. Deze ver gelijking heeft geleerd, dat de Technische Hogeschool Eindhoven niet ongunstig afsteekt tegen andere instellingen. Prof. Van Trier zeide: „Immers overal overtreft de gemiddelde werkelijke stu die duur de nominale tijdsduur aanzien-, lijk. Doch wij hadden gehoopt door intensief persoonlijk contact in de in structies en op de praktika en door soepele examenregelingen een vlot ver loop van de studie te bevorderen. Deze verwachting is niet in vervulling gegaan, maar wij hebben de moed nog niet opgegeven. In het thans achter ons lig gende jaar is in verschillende afdelingen het studieverloop van de eerstejaars studenten met zorg gevolgd ory te trach ten de diepere oorzaken van de studie vertraging aan het licht te brengen. Daarnaast wordt onder de bezielende leiding van de rector magnificus veel aandacht geschonken aan de problemen van didactiek en beoordelingsgewoonten." Prof. Van Trier merkte tot slot op dat het niveau van het afstudeerwerk van de geslaagde ingenieurs van uitstekend gehalte is. Namens de tien afgestudeer den sprak ir. J. van Nieuwland een dankwoord. Hij schetste de vijf jaren die aan dit moment waren vooraf gegaan als een voor de afgestudeerden onver getelijke tijd, maar ook als een periode die voor de Technische Hogeschool Eind hoven onherhaalbaar is. Dit waren im mers de jaren van opbouw en ontwik keling. De bijdrage van de studenten hiertoe was dat zij alleen al door zonder meer aanwezig te zijn de zorgvuldige beraming in de war stuurden omdat hun aantal ongeveer twee maal zo talrijk v/as. als werd verwacht. De tien ingenieurs zijn later in de middag door de wethouder van onder wijs en culturele zaken, de heer Th. van het stadhuis ontvangen. plc „Wij vormen een gemeenschap waarin t steeds nadrukkelijk wordt gezegd dat scf. de plaatselijke gemeente het hoogste gezagsorgaan is onder de onmiddellijke Hj leiding van de Heilige Geest. Links van ons staan de kerken die zich scharen rond een gemaakte beiydenis. die in uitspraak van woorden de intellectuele implicaties van het geloof probeert te tot omschrijven, een belijdenis die valselijk e wordt vereenzelvigd met het geloof Zar zelf, alsof geloof een formule ware die E onderschreven moet worden in plaats ,.q van een transformerende ervaring. En in de meeste lichamen rechts van ons en wordt het duidelijk feit, dat de plaatse lijke gemeente het grondbeginsel is van de christelijke gemeenschap, over- T schaduwd door een controle van elders, tier zodat dit feit so>ms vrijwel uit het ge- gra< zichtsveld verdwenen is." aldus dr. Bee Stafford.st kunt Hy meende dat de kerk ln de wereld 1 een schitterende tyd beleeft en dat er vaai een verbazingwekkend contrast is met de Gert geschiedenis. Hy zag het als een teken La van vooruitgang dat uit een chaos van^^ losse gemeenschappen een groeiende yj orde van onderlinge verbondenheid env:ej' samenwerking binnen de Wereldraad van Kerken te bespeuren !s. Maar hij D i wilde ook de gevaren in het oog houden :U.: 2 „Hoewel we ons met ons gehele hart D< geven aan het werk van de Wereldraad."Ball* tel liij, „moeten we zelf niet alleen ©Pde de hoede zyn voor deze gevaren, maarphiu ook anderen opwekken op hun hoede te zyn." Een van de gevaren zag hu in - het mogeiyke feit dat te grote aandacht wordt geschonken aan de organisatie.1*10"' Een vorm van organisatie is altyd nodig. „Maar een raad waarin van bovenaf wordt geheerst ls geen werkeiyke raaé_Ge' meer." Toch gaf deze spreker toe da(D°ez. het op het ogenblik ln de Wereldraad^11 H van kerken nog wel meevalt, „maai1*6 d er zyn wel tekenen die er op wyzen daPmal wc op onze hoede moeten zyn." genoi Een tweede gevaar zag dr. Stafford in het feit dat uniformiteit verward wordt met eenheid. Uniformiteit is een Cas kwestie van organisatie. De sprekeifciens waarschuwde zijn gehoor dat ln eer^jo j uniforme organisatie onderlinge verschil. en vaak veel scherpere conflicteir opleveren dan tussen onderling geschei- Lidi den lichamen, waartussen ruimte is orrkust i „af te koelen." - Het congres van deze Internationa', Council of Congregational Churohe'alle werd gisteravond geopend in de re Rex monstrantse kerk te Rotterdam. In ziji^vcn begroetingswoord deelde de voorzitter.. van de Remonstrantse Broederschar^ dr. ir. J. E. Carrière mede dat het d< Stuc eerste maal is dat deze organisatie oin de het vasteland van Europa vergadert -jy: Voorheen werden de bijeenkomstew steeds gehouden in de Verenigde Stater c of Engeland. Hij prees zich gelutókii dat nu Nederland als eerste Europesi land aan de orde is gekomen. CasL Er zijn ongeveer 550 deelnemers ePens. de bijeenkomsten zullen tot 12 juli durei<18 ja Deze organisatie is reeds 71 jaar ou Lido en omvat de kerkgemeenschappen diuiveli een con-gregationalistiseh karakter het e.ux< ben. Een belangrijke groep van dea^^. kerken is de Amerikaanse kerk die d j- regelrechte nazaat is van de zogenaam dc ..Pv^rimfathers" die Engelan£?„ er moesten ontvluchten, enige tijd in Leide^a"®'r woonden en toen van Delfshaven vei Stud trokken naar Amerika om daar eehetro nieuw leven te beginnen. In de aange Triar sloten kerken is het hoogste gezag cöardot plaatselijke gemeente. De theologie val de kerken die by deze wereldorganist tie zijn aangesloten loopt zeer ster Rijks uiteen van zeer vrijzinnig tot zeer orthde Oud dox. Het thema van de conferentie i Muse ..Het essentiële van het geloof." loonste 1 oktol „Als je zes jaar bent, ga je naar school!" Ik ver moed dat negen van de tien lezers het hun ouders nóg horen zeggen. In onze moderne beschaving zijn de meeste riten van onze voorvaderen, en var. an dere minder geciviliseerde vi'kerun geschrapt. We hebben geen „mannenbonden" meer waar elke jon gen op een gegeven moment Ud van wordt; we slaan of vijlen geen voortanden uit; we onderwerpen de kinderen niet aan bloedige folteringen; we fluiste ren hen niet de bezweringsformules van de stam in. Daar voor in de plaats is de school gekomen met Ot en Slen, Hoeveel en waarom? en met Kun je nog zingen, zing dan mee! Of hoe die heilige boeken der Kennis en der Weienschap thans mogen heten. Sta me overigens toe dat ik blijf zweren bij Jan Ligthart en de zijnen. Begon zijn „Nog bij Moeder" zelf niet met regelen, die deze inleiding krachtig onderstrepen? „Dit is het boek van Ot en Sien. Die spelen aldoor nog bij Moe Het volgend jaar gaan ze misschien Naar school cn de bewaarschool toe!" ..Als je zes jaar bent, ga je naar school! keuze van de school alleen bepaald wordt door de afstand van het woonhuis. Of het een christelijke, hervormde, gereformeerde, openbare, rooms katho-. lieke, dalton of montessorischool is laat al te ve len Siberisch. Beseft men feitelijk wel welk een bij zondere invloed de juffrouw en cie meester op het kind hebben? Beseft men tevens hoe verwarrend en ook hoe noodlottig het ka i zijn wanneer thuis en school er averechtse meningen op na houden? Maar ja wat wil men? Alleen reeds het oversteken van Br wordt zo vaak herhaald onderdehand zoeken de ouders dan uit naar welke school ze hun hummel zullen zenden. Ik weet trouwens niet of hedendaagse ouders zich daar zo bijster druk over maken en ik wilde wel dat ze meer aandacht aan dat vraagstuk gaven. Ik hoor al 'n kwart eeuw méér dan me lief is dat de i dat jaar speelt de geschie- het behoort iet straks leerplichtige Anno 1909 want "Mig CJB mijn ouders ondenkbaar dat hun zoon ergens anders zijn opleiding zou aanvangen dan op een hervorm de school. Die waren toen echter niet zo heel 1 al rijk in de stad aan de Maas. Er scheen er feitelijk maar één in aanmerking te komen: een half uur van ons huis verwijderd. Een half uur lopen dan. want fietsen deden kleine jongetjes toen nog niet. en de tramlijnen liepen te ongunstig om ook maar in aanmerking te komen, terwijl van auto's heS^oen maal geen sprake was. Stel je voor: met de nu Jen naar school belachelijke gedachte! Leek Alleen: hoe moest zo'n zesjarige dan ter besteilnxJ der plaatse komen? Er zat niets anders op dfag hem 's morgens te brengen en 's middags weer u, te halen. En dus werd er ergens zo'n bellekiiw-fj tweede meisje, duvelstosjaagster opgetromme.^*^ dat als één van haar taken de begeleiding van h schoolkind kreeg. Hup, daar ga je dan. Een grifft doos, een sponzendoos, een trommeltje met twaalfuurtje: daarmee is je uitrusting compleet. I geef Jantje, Pietje, Sientje, Net of hoe ze allema heten mogen want beUekinderen wisselen zo o De vij geveer ééns per maand: ze hebben ook geen zin «rdag 1 ke dag tweemaal zo'n onmetelijke afstand af te ldit eers gen en dienstjes zijn er in die dagen te over ztfrijden een handje en pas op voor de paarden, de trantlassen- de fietsers, en alle duizend-en-een gevaren, die tenkla^c ongetwijfeld op zo'n wereldreis bedreigen. Ik t. grijp opeens waarom hedendaagse ouders zo aii'J thisch staan tegenover de school hunner kindeixj^ff'. en enkel op de nabijgelegenheid der onderwijsinstf.^^P1^ r 1 tegenwoordig bel^.as^y. fcoloklas Daar gaan we dan. Uit het westen naar het o< De ini ten, balorig tegen de zon in. En waar komen '5 verer terecht? In een school, die uitgerekend precies aand Ir de rand van de volkswijk ligt. Hij staat er nog i.Y.C.B als je op de speelplaats staat, zie je daar de huiz«n de VI zee oprijzen: woning naast woning; één hoog, U Voor boog. drie hoog. Zo ontstaat de derde band metLiev- volkswijk voor uw WIJKPREDIKA^rt te

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1962 | | pagina 2