Hervormde gemeente Duisburg-Ruhrort
GEESTELIJK
EB
LEVEN..
srs&s asrsyss's ■r'Ti" moc,en riiden om het ,eest bij te »°n™Maar
Zingende zusjes en Cross-quarlet
op tournee in Zuid-Spanfe
DEZE WEEK IN EEN WOELIGE WERELD
ZONDAGSBLAD
ZATERDAG 30 JUM 1962
Wie is de auteur
HET „SCHOT" WAS RAAK
Onlangs bespraken we de uitgave van het Nederlands
Bijbelgenootschap van een bijbel met verwijsteksten
e lay-out. Twee dagen later kwamen
Ze waren er die zondag zo goed als allemaal. En som-
migen van hen hadden bg elkaar zo'n slordige honderd
uitgever van de Nieuwe Engelse Vertaling, Oxford dat hadden ze er best voor over. Want dat wilden ze dan
vro-g: MWe hel>" we* eens met eigen ogen aanschouwen, hoe hun dominee
University Press opbelde. De
h*n A- „,IC.. j„ ---■»• »«i «'gcu ugcn aaiisiuuuwiii uue uun nominee
oen ae juiste titel, de uitgever en de prijs. Maar zeel hjii i
u me een? wie moeten wc opgeven als de auteur?" e* vo°r elkander had gebracht. En toen ze het hadden
gezien zeiden ze goedkeurend: Het „schot" is raak geweest.
Dat sloeg op de synodale zinspeling bij de bevestiging van
j opgeven als de auteur
Er stond achter dat het echt is gebeurd. Het was een
domme vraag, zijn we geneigd te zeggen. Maar in
wezen draait het in de theologie juist om deze vraag-
Wie is de auteur. God of de mensen?
Natuurlijk de Bijbel is niet uit de hemel komen vallen.
En in deze tijd van ruimtevaart zeggen we erbij:
Gelukkig maar, want dan kon het wel eens een boek
ders dan Petrus
Het behoeft dus niemand te verbazen dat er mensen
zijn geweest die in de Bijbel niets anders zien dan
een verzameling werken waarin mensen hun idee van
God naar voren brengen.
De Bijbel is een menselijk boek. maar daarmee is
lang niet alles gezegd. Geen boek heeft zoveel men
senlevens totaal veranderd als de Bijbel. Geen boek
heeft zoveel invloed gehad op de cultuur als juist de
t-v-. ---- misschien allemaal nog menselijk te
heeft eigen kerk en contactcentrum
ds. T. Schot tot predikant van de Nederlands Hervormde
Gemeente te Duisburg-Ruhrort op 30 april 1961. We doen
een „schot" op de Ruhr, heette het toen.
Bijbel. Dat
verklaren zijn...
Maar dan zegt de christen ..en toch De Bijbel
spreekt van zichzelf als een openbaring van God.
Woorden die aan Mozes worden toegeschreven worden
in een ander verband aan de Heilige Geest toege
schreven. De Bijbel is het boek van God. Hij heeft
dit boek niet gedicteerd, het is dwars door de mensen
en hun karakters en cultuur heengegaan, maar toch
is het het Boek van God. God spreekt er in. God
spreekt er door tot de mens. In de Bijbel spreken
geen mensen over God. maar spreekt God over en
tot de mensen.
Maar juist daarom kan niemand bewijzen dat de Bijbel
Gods woord is. Geestelijke dingen worden niet door
het verstand verstaan, maar moeten door het geloof
aanvaard worden. In onze tijd wordt ontzaglijk veel
geschreven over het gezag van de Heilige Schrift en
hoe we dat gezag moeten doorgronden. Daar ligt ge
loof ik juist onze fout. Gezag kan niet doorgrond wor
den. zeker niet goddelijk gezag. Gezag moet aan
vaard worden, ook het gezag van de Bijbel.
Dc grote vraag voor de kerk is of zij op het Woord wil
staan, maar daarom juist uiteindelijk boven het
Woord uitstijgt, of dat zij zich onder het Woord wil
•tellen. Daar is onze plaats.
Hij houdt de hele wereld
in zijn hand
worden gemaakt. Hij
21e zeiden goedkeurend: Dat is
knap werk. En het waren niet al
leen de Hollanders, die zo spra-
ken. de Duitsers zeiden het even- ankerbei, die als ver
goed. misschien toch nog met een siering aan de mum
tikkeltje jaloersheid in hun stem, js bevestigd."
hun kerk ge
weest. die de Hollanders zo
prachtig hadden gemoderniseerd ds Schot heeft weten
ingericht. Jazeker, het „schot" beI.eill„,n mag wordcn
Wat de gemeente i
raak geweest.
,,Die dominee van ons", ver
telde ouderling A. van den Bos, (ouc.1Qlm
afkomstig uit Naaldwijk _..dje mlnder. Toch is
niets overbodigs. De
gezien. Tal van kerke
lijke centra
goede vaderland
het
tact centrum
voudig. Maar de in
richting is met zorg en
iet smaak geschied. Er
sfeer door de gordij-
door de stoelen,
de handen even goed
uit de mouwen als de arbei
ders." Hij zei: „Dominee Schot
heeft het gedaan, en ouderling P.
C. Nijhoff, het hoofd van de uwi
sohippersschool „Prinses Marij- door de kleur
ke", die twee. en niemand anders vioerbedekking. Hier
en niemand meer en hij keek moet de jeugd zich
vergenoegd de zaal rond, waar wel thuisvoelen.
nu gelegenheid is voor de jeugd, Voor zyn er spe.
de „vaste en de „varende om een welgevulde
zich te verpozen en bezig te zijn bibliotheek, die ruim
milieu dat hun vanwege 1200 boeken telt. „Maar
toch vertelde
Schot zouden we
onze boekerij nog graag
uitgebreid zien. Er zijn
er onder de bezoekers, sre,
die alle boéken al heb-
ben gelezen. Goede lec- WaüXSEr.
tuur zou van harte
welkom zijn."
In het jeugdcentrum heeft de
kcrkzaal is sober ran inrichting, monr er heerst sfe»
geschonken door de man. die de verbouwing verzorgde. Links op de 1
vaas, geschenk van de Deutsch Evangelische Gemeinde.
„Anderhalf Jaar geledei\ had
den we meegewerkt aan een
evangelisatie-campagne van
adbt dagen van de Youth for
Christ in Barcelona, en toen do
minee Antonio Martinez, voor
zitter van de Spaanse Youth
for Christ, in september '61 in
Holland was, vroeg hij ons:
„Kunnen jullie nog niet eens
komen?" We zeiden: „Dat is
best, maar dan willen we zin
gen in samenkomsten in het Zui
den van Spanje". Want kijk, in
de streek rond Barcelona heerst
nog een zekere vrijheid, maar
in het Zuiden is die vrijheid er
helemaal niet. Daar worden de
protestanten gediscrimineerd,
se worden zelfs gemeden in de
winkels, kortom er wordt in
alle opzichten «en koude oorlog
tegen hen gevoerd. En die men
sen, die verdrukten, wilden we
ons lierf brengen"
hun opvoeding moet „liggen".
Geschiedenis
En ouderling Gerard G. v. d.
Eyk, afkomsig uit Honselersdijk
zei: „Het is bijna niet te geloven,
dat we nu een eigen kerk bezit
ten."
H°voS "SteK- ieul:d'
Ruhrort ruimte heeft gevonden woont de leiding. Zij treedt op
voor het houden van kerkdiensten als gastheer en als gastvrouw,
en voor het organiseren van ker- Zij ontvangt de varende jeugd,
kelijke activiteiten, staat in de die een avond komt kijlgen. „En
Dr. Hammacherstrasze nummer ben de man dje er feitelijk
4. Zij dateert uit het begin van maar tc„ bectj(. armeen
&eTGritaSichteEi?°Sj o™. z° ,h°»rt
leefde, weliswaar zwaar ge- jeugd moet voor de jeugd wer
schonden, de jongste oorlog, werd ken, wij zorgen er wel voor dat
gerestaureerd, maar uiteindelijk de mogelijkheden om dat werk
voelde de Deutsch Evangelische te doen er zijn."
Gemeinde toch meer voor een
nieuw kerkgebouw. Dit jeugdcentrum is tevens een
„Er waren vertelde ds. Schot punt van ontmoeting. „Mijn ge-
veel gegadigden, de Deutsch meente is groot. Ik bestrijk een
Evangelische Gemeinde had het gebied met een straal van zestig
makkelijk kunnen verhuren voor kilometer. Er zijn er onder de
tant te zijn We hebben diensten DM 10 000 Per iaar- En ki^k- dat gemeenteleden, die 's zondags
bu^ooui, 52 X;W8 ssssss. -srs
kerkgebouw zochten en de Duit- wonen. Dat doen ze graag. Voor-
se kerkeraad heeft vermoedelijk al onder de hier gevestigde
gedacht: We kunnen die dominee Westlandse tuinders is er een be-
Schot toch niet in de steek laten, geerte om ter kerke te gaan. En
en ik kreeg een prachtig aanbod, na de dienst komen we bij elkaar
Deze kerk blijft het eigendom van om onder het genot van een kop-
„En de spontaniteit in de dien- de Deutsch Evangelische Gemein- ie koffie te praten over de ge
sten was groot. Spanjaarden zijn dc maar jk heb er tien jaar lang beurtenissen uit de afgelopen
spontane mensen, ze uiten zich de beschikking over onder zeer week.
op een luidruchtige manier,. Als gunstige voorwaarden, we hoeven j&a. omdat de ggzuinait hpn kin
hun gevraagd werd zich te geven -een huur te betalen, we hebben deren meebrengen hébben we te-
aan.de Here, dan antwoordden ze |ues zo maar a
juichend. Onze indruk is, dat de sief eiectriciteit
daar gCht Wij zijn met
kleine, vochtige kelders,
ook hébben we, naar Spaanse
mooie kerken ge-
maatstaven.
Spontaniteit
geen huur te betalen, we hebben
alles zo maar voor niets, inclu-
verwarming."
„Dat was dus het aanbod: een
ruimte voor het houden van kerk
diensten en een ruimte
jeugdwerk.
als contactcentrum. Maar er dien-
de wel een en ander te gebeu- ?az?£
iirpl waf ffptim.
Nieuwe stijl
jtijkc «lor*, zei nu
al* men met grote Mi
preek had aangehoord
an deze keerd: Jo Koekkoek, Marcel v. d.
terugge- Lende. Frans Tromp en Hans
Schenk, beter bekend als het
Cross-Kwartet, en de Zingende
Zusjes Verhey, Marry (mevrouw
Koekkoek) en Thea (mevrouw
Schenk). Terug van een reis, tij
dens welke ze per busje zeven
duizend kilometer aflegden en
waaraan ze een schat van herin
neringen bewaren.
Hartelijk
CROSS-KWARTET IN SPANJE
De Zingende Zusjes in een dienst
ergens in het zuiden van Spanje.
gingen we naar een hotel. En
vonden dat dan zo jammer, dat die ,twee
ze ons levensmiddelen aanboden, Pen
brood en kaas. Ook de predikan
ten leven onder zorgelijke om
standigheden. We zijn bij een do-
bezoek geweest.
hun geloof, blij met wat
zitten. In de samenkomsten was
sfeer, warmte. Omdat in Spanje
tot laat wordt gewerkt, moesten
onze diensten veelal ook laat in
de avond beginnen. Nooit is dat
voor het bezoek een bezwaar ge
weest. Merkwaardig was, dat de
..kerkgangers" kinderen mee- worden opgeknapt, de vloeren be-
brachten. De hele avond zaten ze le8<*t hadden gordijnen nodig
te luisteren met kinderen op de om afscheidingen te maken, we
knie. En na afloop van de dienst wasten dus, dat er geld op tafel
werden we uitgeleide gedaan door diende te komen om de moderm-
de hele gemeente. We hadden s«r'n8 te financieren, maar we
eens een samenkomst in een ka- 2eiden toni: Laten we maar ïn-
peiletje. dat was ingericht in een eens beginnen, gewoon beginnen,
boerderij. In de dienst waren ze- ®n f.r °P vertrouwen, dat het met
ventig bezoekers en veel vliegen. de f'nanciering gaat. De gemeen-
En onder de bezoékers 1,of l","f
zondagsschool, die geleid"
wordt door mijn vrouw. De jong
ste leerling is tweeëneenhalf jaar.
de oudste twaalf. Als ze dertien
het z'in komen ze n'el meer. De jon-
bezoeken ze de grote-rnensen-
Ouderling Van den Bos vertelde
later: „Wat mevrouw Schot voor
de gemeente doet is bijna even
veel als wat de dominee doet.
Samen hebben ze hier hun taak
gevonden en in die taak een gro
te goodwill gekweekt. Steeds zien
we meer nieuwe gezichten in on
ze kerkdiensten."
Tweeledig
Aan ds. Schot is de geestelij
ke zorg toevertrouwd van de
schippers, die Duisburg-Ruhrort
aandoen en van de Nederlan
ders, die in een groot gebied
om de stad heenwonen. Dit is
in zijn kerkeraad tot uitdruk
king gebracht. Onder de ouder
lingen bevinden zich twee schip
pers, de lieren VV. Westerbeek,
aan boord van het motorschip
Dankbaarheid, en F. van Bu
ren aan boord van de motor
sleepboot Alexander.
„Deze beide schippers ver
telde ds. Schot zijn onze mobie
le ouderlingen. Zij werken op een
bijzondere wijze mee. Hun taak
iff>overal. Als ze bijv. in Mann
heim liggen werken ze daar. Om
dat ze mobiel zijn is het natuur-
De boekerij in het jeugdcentrum.
Links ds. Schot, naast hem
mevrouw Schot. Geheel rechts:
de heer P. C. Nijlioff, liet hoofd
van de schippersschool prinses
Marijke".
De kerk aan de Dr. Hammacher-
strasse 4 te Duisburg-Ruhrort,
uaar ds. T. Schot, predikant van
de Hervormde gemeente aldaar
nn een echte eigen kerkzaal
heeft en een jeugd- en contact-
lijk moeilijk regelmatig kerke-
raadsvergaderingen te houden.
Maar als ze weten dat ze op
een bepaalde dag in Duisburg-
Ruhrort zijn geven ze me een tele
foontje. Dan roep ik de anderen
ook bij elkaar. Het kan dus ge
beuren, dat er 's middags een
bericht uitgaat: vanavond kerke-
Onze schippersouderlingen doen
hun werk voortreffelijk. De bewij
zen zijn er. Sinds ze zijn beves
tigd is ook het schippersbezoek
belangrijk toegenomen."
Op pad
te liet zich van een goede kant
t hadden moeten lol zien. Aan vrije giften kregen we
DM 9.000 bij elkaar en de Her-
j- vormde synode sprong bij met
jto Ztag- DM 17 000 m de vorm van een
s„x,™ lening af te betalen in vijftien
jaren. Op dit moment gaat het
Het Cross-Kwaxtei er
ende Zusjes zijn weer
hebben in het donkere Spaanse
land hun liederen gebracht.
aan de Srhrifl wil
woordig drukken 1
.ndrr. JbfH
hoorde ik trnmin
vertegenwoord i grr
„pastorie" de vodden voor hebben de verdrukten verteld, dat ni_t H„8
nen hm eer. H.i he/nchi Hii toch de wereld in 7Kn ha„d nle} de minste reden
He jonge
reggen naar aanleiding
preek.
(D*. G. N. Lammen»)
hartelijkheid van al die
met wie we in contact zijn geko
men. De streek
Een tachtig kilometer had hij af
HU toch de wereld in Zijn hand ÏSL-"?.,
dit bedrag
leggen om te kunnen preken, beurt. En misschien hebben zij Hii rei- Hot m»d»i»v»n
als de wee 7.0 .mbeeaanbar SDaanse mensen een ha.rt onder J „"cl,.medeleven
we optraden En als de weg zo orabega'aniba,
werd. dat hij de motor niet ver
der kon gebruiken, ging hij t«
Maar wat ze hadden gaven HMNH
ons. We logeerden veelal bij pro- voet verder, wel vier
testanten, doch als hun huis te de akkers. In het Zuiden
1 gasten te herbergen Spanje kost het veel om protes- in Zijn band.
weerwil van alles, toch blljmoe- *fn da& stapte er een schipper
dig voorwaarts kunnen gaan. Im- binnen. Hij keek eens rond en
Hij houdt de hele wereld zei: Ik heb nog een stuurrad,
daar kan best een kamp van
Die gemengde gemeente, schip
pers enerzijds en „vaste" ge
meenteleden anderzijds had
een moeilijkheid. De twee zo
geheel anders gerichte groepen
moesten elkander leren ver
staan. Toen heb ik tot mijn ical-
ouderlingen gezegd: Jullie gaan
eens met me mee als ik de
schippers bezoek, en tot de
schippersouderlingen heb ik ge
zegd: Ik neem jullie mee naai
de tuinders. Dan leer je elkaar
kennen en begrijpen. Dat is no
dig, want de gemeente moe\
één zijn."
Het huisbezoek van een predi
kant, die een gebied heeft dal
zich kilometers diep uitstrekt
baart soms wel eens zor
gen. „Per jaar rijd ik zo'n 40.000
kilometer. Maar het vreemde
is, dat je hier niet op afstanden
let. Ik zeg tegen mijn vrouw:
Kom, ik ga even naar Jansen
of naar Pietersen, maar dat be
tekent dan, dat ik wel een ze
ventig, tachtig kilometer heb te
rijden."
Vorige week zondag is dat nieu-
10e centrum officieel geopend.
En ze waren er allemaal. Tot
zelfs uit Holland toe. Om te
zien, hoe ds. Schot het voor el
kander had gekregen. Ze zei
den: Mooi werk van onze domi
nee. We hebben een eigen kerk. 1
Iets langer dan een jaar ge
leden plaatste de synode een
„schot" in de Ruhr. Het ,fchot"
is raak geweest.
Algerije via stembus naar onafhankelijkheid - Graad
meter in Japan - Waarheen Roeanda-Oeroendi
HET grote fel» van de afgelo
pen week is wel geweest
de volkomen ineenstorting van
de OAS al» tegen bet onafhan
kelijk worden van Algerije ge
richte terreurorganlsatt:. De
militaire die-hards als ex-ge-
nermal Gardv namen dc benen
en de mialelde Europese bevol
king in het gebied van Oran
bleven met de brokken zitten.
Het Is begrijpelijk, dat deze
groep zich niet erg happy voelt
en de naderende onafhankelijk
heid van Algerije met angat in
het hart tegemoet ziet. Zij
heeft bepaald niet naar de
gunsfetn van de moslims ge
dongen en de OAS-leider in Al
giers, Snstnl. vertelde dan ook
een waarheid als een koe. toen
hij zei. dat de mohammedaan
se nationalisten totdusver bij
zonder lankmoedig tegeoo\-er
de dood en verderf /aaiende
Europeanen waren geweest.
Instelling
Men vraagt zich echter af.
ot de mohammedanen deze
lankmoedigheid ook kunnen op
brengen. als de onafhankelijk
heid eenmaal een feit is. dat
De AlgerUnen hebben hun na
tionale vlaggen al te voorachjjn
gehaald. Spoedig zullen ze over
al openiyk wapperen
door niets en door niemand
herroepen kan worden, ook niet
door generaal De Gaulle en de
Franse strijdkrachten, die voor
lopig nog op Algerijns gebied
Slegerd zullen blijver. De
ropeanen voelen nu pas, dat
zij volledig afhankelijk zullen
worden van de mohammedaan
se meerderheid. Maar het is
de vraag, of zij zich ook al vol
doende realiseren, dat zij een
heel andere instelling tegen
over de tien miljoen moslims
van Algerije aan de dag zullen
moeten leggen, wil er van een
werkelijk vreedzame samenle
ving tussen de beide bevol
kingsgroepen sprake kunnen
Eenheid
De uitslag van het referen
dum van 1 juli a.s. staat al bij
voorbaat vast. Niet omdat er
met stembiljetten geknoeid kan
worden of iets van dien aard.
Integendeel. Morgen zal blij
ken. hoe sterk onder de mo
hammedaanse bevolking het
verlangen naar volledige onaf
hankelijkheid leeft, ook al beeft
men In Parijs lang volgehou
den, dat de bevolking van Alge
rije geen nationale eenheid
vormt. In dc afgelopen jaren is
toch wel gebleken, dat die een
heid er wel degelijk Is. al moet
worden gezegd, dat zij hechter
Is geworden en meer op de
voorgrond is getreden als ge
volg van het lijden onder het
de Franse
Ja of neen
Het FLN heeft overal plak
katen opgeplakt en leuzen op
muren geschilderd. Die komen
alle neer op „Algerijnen stemt
ja" en .Voor onafhankelijk
heid en vrijheid". De meeste
van deze opschriften en aan
plakbiljetten zijn in het Frans
gesteld, omdat maar weinig
jonge moslims in dit land (dat
132 jaar onder Frans gezag
heeft geleefd» Arabisch kun
nen lezen en schrijven. Naar
schatting vier miljoen stemge
rechtigden. die op 6500 over
het gehele land verspreide
stembureaus hun stem moeten
uitbrengen, zullen een wit stem
biljet met „OUI" en een oran
je stembiljet met „NON" krij
gen om te antwoorden op het
voorstel. Algerije <te maken tot
een onafhankelijk land. dat zal
samenwerken met Frankrijk.
Bewaakt
De volksstemming, die een
nieuw hoofdstuk in de geschie
denis van Algerije zal inluiden,
staat onder toezicht van een
controle-commissie van zeven
man, waarvan de mohamme
daanse jurist Kaddoer Sa tor
voorzitter is. Overeenkomstige
commissies zijn benoemd in
elk van de 15 departementen
van het noordelijke gedeelte
van het land. De stembureaus
worden bewaakt door soldaten
van de 60.000 man tellende
plaatselijke mohammedaanse
strijdmacht, die geassisteerd
kan worden door Franse gen
darmes. In de zuidelijke depar
tementen zal wegens de moei
lijke verbindingen ook maan
dag gestemd mogen worden.
De buiten Algerije wonende
burgers mogen per post stem
men. In de afgelopen dagen
kwamen sl talrijke schriftelijk
Japan
Ook in Japan gaat men mor
gen ter stembus. Daar gaat
men de helft van de 250 leden
tellende Eerste Kamer kiezen.
De zittingsperiode bedraagt
zes jaar. Om de drie jaar
wordt de helft gekozen. Her-
wel het Hogerhuis betrekkelijk
weinig macht heeft. zijn de
verkiezingen van morgen wel
van belang als graadmeter.
Het Hogerhuis kan het aanne
men van wetten vertragen,
maar niet tegenhouden, omdat
het Lagerhuis zich niets van
eventueel verzet van de sena
toren behoeft aan te trekken.
9 Dit is het stembiljet, dat waar
schijnlijk door meer dan 90 pet.
van de Algerynse bevolking in
de bus zal worden gestopt.
Vergeefs
Geen van de wettelijk er lom-
de partijen is voor „NON" en
dc Europeanen, die tegen on
afhankelijkheid voor Algerije
zijn, erkennen vermoeid, dat
zij niet meer tegen fc; houden
valt. Het Is twijfelachtig. of
deze mensen in grote aantallen
zullen stemmen. Aan het begin
van deze week zochten de
autoriteiten nog vergeef* naar
krden voor de 70 stembureaus
in de Europese wijken van Al
giers en In Oran leek het er
enkele dagen geleden on
danks het staken van de ter
reurdaden van de OAS nog
op, dat er In het Europese do;l
van de stad helemaal niet zou
worden gestemd. Maar de mo
hammedanen zitten niet stil:
zij spannen zich over de hele
linie ln. hun overwinning zo
groot mogelijk te doen zijn en
haar te bekronen met een mas
sale stemmenzege.
LÉFÉRENDUfA O'AUTODÉTERfAINATION
DU V JUllLET 1965
Voul^.-vous que i'Algérte devlenne un Ëtat irwlé-
rendant coopérar.t a vee la France dans fes conditions
^êfinies par les declarations du (9 mars 19621
Iedere Japanner kan op twee
Hogerhuisledcn stemmen, een
van de plaatselijke en een van
de nationale lijst, die gewoon
lijk een bepaald beroep, indus
trie, handel, een vakbond etc.
vertegenwoordigt.
Meerderheid
Op het ogenblik heeft de re
gerende Liberaal-democrati
sche partij van premier Haya-
to Ikeda in beide Huizen een
meerderheid. De grootste op
positiegroep vormen dc socia
listen. die met de hulp van an
dere groeperingen een derde
van het aantal zetels van bei
de Huizen bezetten. Het belang
van de verkiezingen van mor-
gen ligt dan ook hierin, dat zal
blijken of de socialisten in
staat zijn. samen met de ande
ren dat derde deel te consoli
deren. of dat de regeringspar
tij er in zal slagen, een twee
derden meerderheid te verove-
Grondwet
Hierdoor zouden dc liberaal-
demoeraten van Ikeda in staat
zijn. het Hogerhuis een motie
te doen aannemen voor een
herziening van dc Japanse
grondwet. Is dit laatste niet
het geval, dan zal de naoorlog
se grondwet met de omstreden
„oorlogsverbodsbepaling" ge
handhaafd bUjven. V:n is al
gemeen van oordeel, dat
Ikeda's partij haar meerder
heid kan behouden, maar een
tweederden meerd'-rheid acht
men onwaarschijnlijk. Winst
voor dc socialisten wordt even
min verwacht. Ook in do afge
lopen jaren is in de stemmen
verhouding tussen de verschil
lende partijen weinig verande
ring opgetreden.
Roeanda
Een derde belangrijke ge
beurtenis. die morgen plaats
vindt, is het onafhankelijk wor
den van het Belgische trustge-
bied Roeanda-Oeroendi, dat ten
oosten van Kongo is gelegen
en als gevolg van de gebeurte
nissen in dat buurland een ver
snelde politieke ontwikkeling
heeft doorgemaakt, welke
met name in het noordelijk ge
legen Roeanda met ernstige
onlusten gepaard is gegaan.
Het gaat er in deze gebieden
nu eens niet om. hoe Europea
nen en niet-blanken het met
elkaar zullen kunnen vinden.
Neen. het grootste probleem is
daar de historisch gegroeide te
genstelling tussen de Bahoe-
toe's, die ongeveer 80
de bevolking uitmaken
minder-
Watoebsi's, "die dus
heid vormen, maai ÏWi
kort in Roeanda-Oeroendi de
lakens hebben uitgedeeld.
Aanpassen
De tegenstelling tus9?n Wa-
toetsi's en Bahoctoe's betekent
voor de Belgen, die zich nog
in Roeanda-OerC'zndi bevinden,
niet dat zij als lachende der
den hun oude leventje kunnen
voortzetten. Ook zij zullen zich
aan de veranderde omstandig
heden moeten aanpassen, zoals
overal elders in Afrika, waar
de niet-bianken het voor het
zeggen krügen. Het is dan ook
begnjpelijk. dat België tot het
uiterste zijn best heeft gedaan
om te voorkomen, dat zijn
strijdkrachten zich reeds voor
het onafhankelijk worden van
het mandaatgebied zouden
moeten terugtrekken. Een der
gelijke terugtocht zou al niet
verantwoord 7.yn geweest met
het oog op genoemde tegenstel
ling tussen Watoctsi's en Ba
hoctoe's. Zij zou bovendien
hebben geleid tot een overhaast
vertrek van duizenden Belgen,
zonder wie Roeanda-Oeroendi
in nog groter moeilijkheden
verzeild zou zijn geraakt. Met
grote belangstelling wachten
we ook hier af, hoe de zaken
zich zullen ontwikkelen.