Uw probleem is het onze Ds. A. Kruyswijk promoveert op „Geen gesneden beeld Monseigneur dr. Rinkel stimulerende kerkvorst Ds. Mulder promoveert op „Ra'al in het O.T WK Mfe Een woord voor vandaag Prof. Berkouwer ovei taak en toekomst Supralux I. (Van onze kerkredactie) i Gezangverzen aU: „O Heer Jesu. I God en mense..." en ..O Kind, ons Hedenmiddae is aan de Vriie «eboren. sluim'rend in de kribbe..." nivercitoit J<do;>r de Generale Synode der Gere formeerde kerken in Nederland. Apel doorn. 1961 1962. aanvaard voor he'. Voorlopig Gezangboek dier kerken.) bevatten elementen van een ongeoor loofde actualisering van heilshistori sche feiten en verraden daarin de in vloed van een onbijbels levensbesef. I De liturgische formulieren van d Gereformeerde kerken in Nederland, zoals deze zijn vastgesteld door de Ge nerale Synoden van Leeuwarden. 1955/ 1956. en Assen. 1957/1956, vragen op verschillende punten om een revisie in bet belang van hun leesbaarheid de eredienst. Universiteit gepromoveerd tot j doctor in de theologie ds. A. Kruyswijk, gerefpredikant te Franeker en beroepen predikant te Enschede. Ds. Kruyswijk pro-| moveerde by prof. dr. N. H. Rid derbos op een dissertatie ge titeld: ,,Geen gesneden beeld. Paranymfen waren de heren drs. P. Bukman te Haarlem en mr. J. Hollander te Rijswijk (Z.H.), beide zwagers van de promoven dus. Het proefschrift van da. Kruyswijk. dat bij T. Wever te rra- neker van de pers kwam beslaat 264 pagina's en ontleent zijn titel aan de ver. tiding die men veel al geeft van het tweede gebod van de Dekaloog (Ex 20:4 en Deut. 5:8) Met dit gebod houdt de studie van ds. Kruyswijk zich bezig, waarbij hy zioh beperkt tot het gebied van het Oude Testament zelf. Nadat de auteur zich in het eerste hoofdstuk bezig gehouden heeft met het beeld, aan het einde waarvan hy vaststelt, dat de con clusie*. die getrokken konden worden na de bespreking van het beeld van de mens. in het algemeen ook voor het go denbeeld kunnen gelden, bespreekt hy ln het tweede hoofdstuk de oudtesta mentische teksten waarin het verbod van beeWen tot uitdrukking komt. Daarbij vraagt uiteraard de meeste aandacht het tweede gebod van de De kaloog. dat niet alleen de scherpste formulering geeft, maar dat bovendien, van fundamenteel belang moet worden geacht. In het derde hoofdstuk komt aan de orde de vraag hoe het volk Is raël in de practijk op het gebod ge reageerd heeft. In het vierde hoofdstuk wordt enigszins ingegaan op de mens- vormige wijze waarop ln het Oude Tes tament over God gesproken wordt. Als tegenhanger daarvan houdt de schrijver zich dan in het vijfde hoofd stuk bezig met de schepping van de mens naar het beeld van God. In het slothoofdstuk wordt dan de vraag on der ogen gezien waarin men de achter grond en de bedoeling van het verbod van beelden zal hebben te zoeken. Een samenvatting in het Engels, een beknopt tekstregister en een literatuurlijst com pleteren het geheel. Aartsbisschop oud-katholieken De schrijver Hoogmis voor jubileum (Van een onzer verslaggevers) Vanmorgen is in de oud-katho lieke kathedrale kerk van Sint Gertrudis te Utrecht een pontifi cale kerkdienst gehouden met een hoogmis, opgedragen door mgr. dr. A. Rinkel aartsbisschop van de oud-katholieke kerk in Neder land. Dit geschiedde ter gelegen heid van het vijfentwintigjarig bisschopsfeest van mgr. Rinkel, die zondag gehuldigd wordt. Op 15 tuni 1937 ontving mgr. Rinkel in dezelfde kerk zijn wijding tot aarts bisschop. Voordien was hij pastoor te Amersfoort en hoogleraar aan het se minarie der oud-kathoiieke kerk aldaar. Nog tot na de Tweede Wereldoorlog is mgr. Rinkel het hoogleraarschap blijven vervullen. Geïsoleerd De oud-kathoiieke kerk heeft lange tijd een geïsoleerd bestaan gekend Men was min of- meer een vergeten groepje afgescheidenen van de rooms- katholieke kerk. In menig opzicht was men van die kerk nog niet los. Het jaar 1870 verbrak dit .solement. Het dogma van de onfeilbaarheid van de paus. heeft in diverse landen, inzonder heid Duitsland en Zwitserland, geleid tot een uittocht uit de r.k. kerk. Toen is ook in die landen een oud-katholieke kerk ontstaan. Het vas de ..kerk van Utrecht", zoals men de oud-katholieke gemeenschap gemakshalve noemde, die voor de wijding van nieuwe bisschop pen zorgde en sindsdien zijn de con tacten van de oud-katholieke kerk meer internationaal geworden. Naderhand is daarbij gekomen de in tercommunie met de anglicaanse kerk (1931) en de contacten met de oosters- orthodoxe kerken. En niet te vergeten de nauwere banden met de reformato rische kerken. Wanneer men constateert dat in zonderheid na 1945 deze contacten cn banden tussen de oud-katholieke kerk kleine gemeenschap als dee."de *Un ver.ltevifd, oud-katholieke kerk rust doorgaans o'. J®"; d nïlnLn lï' de schouders van enkele mensen een lening van mgr. Rinkel worden ge vrij omvangrijke taak. Temidden de kerken in Nederland heeft de oud- katholieke kerk een functie die te ver gelijken is met de plaats van Luxem burg in de Benelux. Naar inwonertal gering moet dit land desondanks wat bestuur en vertegenwoordiging aangaat, Adriaan Kruyswijk werd 29 apr 1926 te Vllssingcn, waar zijn vader. ds. P. N. Kruyswijk, thans te Bloemendaal, toen predikant was, geboren. Hij be zocht het Chr. Lyceum te Hilversum voor zijn kandidaats- en in 1956 voor zijn doctoraal examen. 8 okt. 1950 be vestigde zijn vader hem te Oosterzee (Fr.) in zijn ambt dat ds. Kruyswijk aanvaardde, sprekende over 2 Cor. 12: 9a. 12 juni 1955 bevestigde zijn vader hem in zijn tweede gemeente te Frane ker. waar ds. Kruyswijk intrede deed met 1 Sam 3:10b. Deze zomer hoopt ds. Kruyswijk in zijn derde gemeente te Enschede intrede te doen. Ds. Kruys wijk was kerkvisitntor ln de classis Franeker, is voorzitter van de afd. Fra neker van het Ned. Bijbelgenootschap cn maakte vijf Jaar deel uit van het bestuur van het consultatiebureau voor alcoholisme te Leeuwarden. Stellingen Aan zijn proefschrift heeft ds. Kruys wijk een negentien stellingen toege voegd. waarvan wij enkele overnemen: De mening, dat in de Raad van Ge- nève een verzoek is behandeld van Calvijn. om in de doodstraf voor Ser vet een verzachting aan te brengen j met betrekking tot de wijze van te rechtstellen. mist voldoende grond. Het door de Kerkorde van de Ge reformeerde kerken in Nederland, vastgesteld door de Generale Synode Assen. 1957/1956. artikel 6. voorge schreven speciale onderzoek naar de gaven van godsvrucht en ootmoed bij her. die. zonder een theologische op leiding te hebben ontvangen, tot het praeparatoir examen wensen te worden toegelaten, is slechts aanvaardbaar in dien ook bij hen. die naar art. 5 be roepbaar gesteld willen worden, naar de aanwezigheid van deze gaven een dergelijk onderzoek wordt Ingesteld. (Van onze kerkredactle) Het was i -ren een drukke dag in het Woestduincentrum, want onmiddellijk na de promo tie van ds. A. Kruyswijk, promo veerde ook de Vlaardingse predi kant ds. M. J. Mulder. Hij schreef een proefschrift getiteld: „Ba'al ln het Oude Testament" en dong daarmede onder leiding van prof. dr. W. H. Gispen naar de doctorale waardigheid. B ij deze promotie waren de plaatselijke collega's van ds. Mulder de gereformeerde predikanten ds. H. J. Kouwenihoven. en ds. Jph. Lever paranymfen. Martin Jan Mui- dor. die zyn proef schrift opdroeg aan zijn vrouw, schreef een studie die 211 pagina's beslaat. Hy werd geboren 25 december 1923 te Ter Aar (Z H Zijn vader was werkzaam als stationschef bi) de Ned. Spoorwegen. Ds. Mulder bezocht het chr. lyceum te Zutphen en het chr. gymnasium te Zutphen en het chr. gym nasium te Utrecht cn studeerde aan de Vrije Universiteit, waar hij door de oor logsomstandigheden eerst in 1945 als stu dent kon worden ingeschreven. In 1949 kandidaat geworden, werd hy 18 dec. van dat jaar door zyn promotor te Sprang in Vijf Russische kerken willen bij wereldraad I*' Ds. Mulder zocht ons een beeld te ge ven. van wat het Oude Testament over Ba'al leert. Daartoe heeft hij een uitvoe rige exegese gegeven niet slechts van de plaatsen waar deze naam gebruikt wordt, maar ook van alle plaats- cn personen namen in het O.T. die met Ba'al zijn samengesteld. Hij behandelt achtereen volgens de gegevens in de boeken Riohte- ren, Samuel, Koningen, Kronieken, Jere- mia, Hosea en Zefanja, behandelt dan do samenstellingen als „Ba'al Pe'or, Ba'al Berit, Ba'al Zebub, en deze naam in per sonen. en plaatsnamen. In een vierde hoofdstuk wordt gehandeld over het vrou welijke artikel en worden nog een aantal opmerkingen gemaakt over bepaalde god heden die men in verband met Ba'al brengt. In het laatste hoofdstuk volgen de conclusies. In zijn proefschrift schijnt ds. Mulder wel vooorgoed af te rekenen met de over heersende gedachte van voor 1929 dat Ba'al geen speciale godheid ls maar een i soort verzamelnaam. Ba'al kan-nameiyk look heer, en zelfs echtgenoot betekenen. [Ds. Mulder toont aan aat Ba'al in som- Imige momenten van de geschiedenis van Israel zelfs gebruikt werd voor de naam |van God. Het Nederlandse equivalent is I immers „Here". Ds. Mulder wUst er overigens met na druk in zijn conclusies op dat in het Oude Testament Ba'al geen god, maar alleen I afgod is, die niet met onze Here verge- leken kan worden. Maar het woord heeft een geschiedenis doorgemaakt. Ook Is rael heeft te maken gekregen met het syncretisme. Was het eerst een woord dat I kennelijk zonder meer ook op God be trekking kon hebben, al spoedig kregen de profeten zich te verweren tegen deze naam. omdat hij meer en meer de eigen naam werd van een heel belangrijke godheid, die vergelijkbaar is met Zeus. Wie hem leert kennen, zoekt achter die volop van zich doet spreken. Hij heeft iets overgehouden van het hoogleraarstype. van de docent, van de man die weet te onderrichten. Er zijn van hem ook diverse bundels preken uitgegeven. En wat minder bekend is: deze zeer muzikale bisschop heeft een aantal missen en kerkliederen gecompo neerd. Maar er zijn kerkleiders die in alle rust hun gang gaan. maar wier be stuur niet minder krachtig is. Tot de zulken behoort mgr. Rinkel. Als men overziet wat hii inzonderheid terzake van de contacten met buitenlandse ker ken cn in de oecumenische beweging heeft gedaan, komt men onder de in druk van het vele dat mgr. Rinkel verzette. Wij herinneren aan het bezoek dat hij onlangs aflegde bij de patriarch van Konstantinopel. Het feit dat ortho doxen en anglicanen op vele punten uit elkaar gaan, maar dat de oud-katholie ke kerk met beide kerken een nauwe band onderhoudt, wijst al op de verant woordelijkheid der oud-katholieke kerk. Zusterkerken BIGBEN - de enige plastic regenjas met garantie onmisbaar voor uw vakantie! van 6.90 tot 15.75 den, die voor een deel aanleunen tegen ,,de kerk van Utrecht". Nagenoeg alle thans residerende oud-katholieke bis schoppen in Europa zijn door mgr. Rinkel gewijd. En ten laatste geldt deze verantwoor delijkheid ook ten opzichte van de pro testantse kerken. Dat mgr. Rinkel reeds vóór 1940 In de oecumenische beweging functies vervulde, verklaart waaron oud-katholieke kerk geen moment zelde zich aan te sluiten bij de Wereld raad van Kerken. Men wil daar temidden van in meer derheid protestantse kerken de voorre- formatorische elementen van de chris telijke kerk. die door de hervorming op de achtergrond zijn geraakt, accen tueren. Maar tevens zien welke reforma torische „waarden" voor de oud-katiho- lieke kerk onontbeerlijk zijn. Bij de viering van het zilveren bis schopsjubileum van mgr. dr. Andreas Rinkel zullen al deze facetten naar vo ren komen, mede door aanwezigheid van bisschoppen en kerkleiders uit schillende landen. Zodoende werd Ba'al e naam die iets weergaf schande. aar ds. Mulder Intrede preekte met Hand. 4 12b. De promovendus heeft in de verschillende gemeenten die hy diende tal van depute a tsehappen vervuld. Tij dens zlin verbiyf in Heerde had hij na mens de classis Apeldoorn zitting ln het bestuur van de „Ds. J. C. Stikkelstlchting" alsook in het prov. comité Gelderland van Vyt kerken ln de Sowjetunie hebben j de V U. Momenteel is ds. Mulder lid van verzocht lid te mogen worden van de het colleee van generale zendmpdeputa- Wcrcldraad van Kerken, zo is in Genève ten. Ds. Mulder had ln zyn studententijd bekendgemaakt. Het zijn de Evange- zitting in de redactie - liseh-Lutherse Kerk van Letland, de gica" en als predikant Armeen* Apostolische Kerk. de Evan- van de Kerkbode v Kc'.icch-Lutherse Kerk van Estland, de van Noord-Brabant Orthodoxe Kerk van Georgle en het Verbond van Evangeliach-Christclyke Baptisten van de Sowjetunie. Het het ambt bevestigd, dat hy aanvaardde oeianK van u«c sprekende over 2 Cor. 4:5. In 1953 ver-iaUes het jahwisme (de verering trok ds. Mulder naar Heerde. Tijdens zyn ware God, red.) niet opgegaan is in de verblijf aldaar slaagde hij in 1955 voor Ba'.ilsdienst en dat Jhwh (de Here) niet lijn doctoraal examen. 26 juni 1958 be-,lot Ba'al verworden is. is te danken vestigde ds. C. v. d. Giessen van Drachten aan het wondere ingrijpen van Jhwh hem in ziin tegenwoordige gemeente. door middel van zyn profeten. Wie zich verdiept in Ba'al en zijn d.enst en in de ..Vox Theolo- _j Sprang in die i de Geref. kerken _n Limburg. In do t „Menigerlei genade" verschenen van invloeden en achtergrond daarvan in het O.T.. komt onder de indruk van de over macht van Jhwh en van het geloof en de moed van zijn getuigen om. dwars tegen de macht van Ba'al en zyn vereerders in, te prediken en te tonen, dat de God_ Israel de enige, ware God Ba'al traal comité van de Wereldraad zal deze verzoeken in behandeling nemen op zijn jaarvergadering, die van 7 tot 17 augustus in Parijs zal worden gehouden. Zoals bekend werd de Russische Ortho doxe Kerk lid van de Wereldraad op de derde assemblee van de raad. die het vorig jaar in New-Delhi ls gehouden. zijn hand enkele preken. Proefschrift Op het eerste oog lijtot het Stellingen In zijn stellingen brengt ds. Mulder onder andere naar voren: Op grond van de bijbelse gegevens is Maria's Davidische afkomst niet te handhaven. Artikel 29 van de Nederlandse Geloofs- I belijdenis is eenzijdig geformuleerd naar de ideële zijde van de kerk. waar- vreemd 1 bij de verbondsgedachte in de kerkfor- - - matie. die by de reformatoren een plaats had. niet voldoende wordt uitge< dat ds. Mulder een heidense afgod Baal als onderwerp voor zijn proefschrift heeft gekozen. Het eerste gevolg is dat zijn werk een tamelijk beperkt en wat tech- - nisch karakter zou krijgen. Maar wie zijn I de wederdopers, maar verklaart)® exegese van de vele plaatsen waar dede toenmalige kerkelyke situatie. Inaam Ba'al in de bijbel voorkomt volgt.!# Artikel 84 - Tweede congres voor ontdekt al spoedig dat ds Mulder eer. 'belangrijke kwestie heeft aangeroerd cn, zijn proefschrift een waardevolle bijdrage is tot de kennis van het Oude Testament. telefoon-zielzorg Van 17 tot 22 september zal m Bad Boll de tweede conferentie gehouden worden van mensen die betrokken zijn bij de telefoon-zielzorg, ioals die in veel grote steden, o.» Rcttcrdagn en Den Haas. de laatste jaren ontstaan t». Het zal een internationale conferentie zyn met vertegenwoordigers uit Groot- Brltannlë. Nederland. Duitsland. België, Frankryk, Zwitserland, Oostenrijk en Denemarken Het ziet er naar uit dat ook rooms-kathcliefce waarnemers de conferentie zullen bijwonen. Nationale conferentie ..Zusterhuip" De Nederlandse baptisten vrouwen-be weging ..Zusterhulp" houdt op 21 juni in de evangelisch-luterse kerk aan de Lutherseburgwal in Den Haag haar der tigste nationale conferentie waarin presidente mevr. H. Tijman-Schroder openingswoord zal spreken en tydens het huishoudelijk deel o m. een voorstel van het hoofdbestuur om de nationale confe rentie voortaan in het centraal gelegi Zwolle Berocpingswerk de „Officieuze uitgave de herziene kerkorde" van de Ge reformeerde Kerken in Nederland, voert noch in de wijze waarop het is geredigeerd, noch blijkens de plaats (III. Herderlijke zorg), waar het voor komt. overtuigende gronden aan tegen de organisatie door de kerkeraad van afzonderlijke kerkdiensten bij begrafe nissen. i Het is niet juist het boek Jona als een pleidooi voor de zending onder dc hei denen te beschouwen. niet te langniet te kort, nèt goed! Paulus is geen man die om de zaak heen draait. In al zijn brieven gaat hij recht op zijn doel af. Hij zegt precies wo-0* het op staat. Hij doet dit in zijn brieven aan de Corinthiërs, hij doet dit ook in zijn brief aan de Epheziërs. Als hij de mens voorhoudt hoe deze als Christen door het leven heeft te gaan, zegt hij: Legt daarom de leugen af en spreekt waarheid, ieder met zijn naasteomdat wij leden zijn van elkander. Ge raakt gij in toom, zondigt dan niet: de zon mag niet over een opwelling van uw toorn ondergaan", en dan gaat Paulus ver^ der: „En geeft de duivel geen voet" (Epheze 4: 27). Dat is kernachtig gezegd. Geeft de duivel geen voet. Zon er voor dat hij geen toegang krijgt tot het hart voor het ii fluisteren van allerlei boosheden. Houdt hem er buiten. Gee\ hem geen voet. Paulus kent de mens. Hij weet, dat de duivi op listige wijzen probeert de mens te overrompelen. Telker weer. Daarom de waarschuwing: geeft hem geen voet. VeeJ tegen hem, elke minuut van de dag. Het is een waarsch wing, die we ons steeds voor ogen hebben te houden. Legt leugen afspreekt waarheidzondigt niett het kwaad direct in de wortel aan: Geef de duivel geen voi Geref. evangelisatiecommUsies Het thema „Evangelisatie en toekomstverwachting", waarover prof. dr. G. C. Berkouwer refe reerde op de tweede avond van de conferentie van het Verband te Woudschoten, en waarover hij een forum presideerde dat de gehele volgende morgen in beslag nam, vormde stellig het rijkste gerecht dat de congresgangers kregen voorgezet. Ook het zwaarste. Want bijna nergens treft men in de theologie, in de praktische kijn op de betekenis van dit aardse leven en de verwachting der laatste dingen zóveel verschillen aan. ,V.n ~n „mer_ «jefc slechter de tekenen van het Koninkrijk Gods op gericht, de nuchtere en bljbelgetrouwL werker in de evangelisatie zal zich nied rjxai aan berekening schuldig maken. En ooRmX*! ze tyd niet projecteren op diverse „apo kalyptische teksten". Zy zullen „waken' en werken in de sfeer der verwachting f In de zekerheid dat „de tijd nabii is" Vergeet niet, dat in elke tijd de tekenei der tijden aktueel waren! De nieuwe heu mei en nieuwe aarde is geen kosmolorj 1 gisch projekt maar is déór waar de géi- Kaa rechtigheid is hersteld en alles wat herstel weerstond, is ontmaskerd e#3"1 bnu weggeruimd. Hier is het antwoord op de vraag wij ons mogen geven aan dit leven dat alles wordt gerelativeerd door hi „eschaton", het grote einde. ,rs.ie ïging r Het is niet zó dat er een controveri Recreat is tussen het „oog hebben voor God" e iking 2 ..oog hebben voor de mensen". Dat ru Bevrijd op een vertekend Godsbeeld. Integerkref_ av deel. de bijbel wekt steeds weer op ti^)en j grote belangstelling voor de mens i rlands verband met het heil en de toekoms ,idber« Daarom is Paulus zo rusteloos in zi] Jesus zendingsijver. En houdt hy zich zo harts tochtelijk be-zig met Israëls uitverkn zing. In het toestromen óók der heid<L nen moet Israël eigen verkiezing lert verstaan. Want hier is een evidentie va man in Lucas 13 en de vele problem® L!d? Gods barmhartigheid. De vraag van d nieK van de voor óns nog vreemde toekom Luxor mogen zich tenslotte niet concentrer® anige c in een begeerte deze allen op te los« Rex (2 leven.-Het lévend getuigenis. In woot ird gri; maar dienen te resulteren in ons eig< rdag: I en daad. Wat niet eenvoudig is. Mai Studio alleen hier zijn de perspectieven. M m (18 dét getuigenis zullen we de Heer teg Trianor moet gaan. Enniemand mag ze hc gen: Ik blijf aan de kant staan wa: de Heer heeft m ij niet geroepen. Geopen Nadat op de morgen van de der otheek conferentiedag een forum, beslaande i 507 prof. dr. Berkouwer als voorzitter en jjg \e j_, Tegenwoordig is 1 logiserende tendens op het heden, óók i~ hi ont-eschato- meer instelling de theologie. En ii hoeverre beheerst deze ons eigen leven' Wie te zeer uit de gespannen verwachting van het eschaton leeft, zal de visio mun- di verwaarlozen. De vraag dient beant woord: Hoe staan we tegenover de we reld, de naaste en de „oogst"? Het niet-uitkomen van vele berekenin gen en ook Nieuwtestamentische spreken over de nabije wederkomst des Heren deed vele vragen rijzen. Albert Schweitzer zette in het begin 20st eeuw het theologisch denken op het spoor van de „tussentijd". Men hield zieh bezig met het probleem van de ..vertraging". En de zin van het voort duren van de tijd. Ook die beid op weg naar de „oogst". Waarom bevat het N. Testament geen geboden voor lange.duur? Omdat men leefde uit net '„de tijd is nabij". Alleen Lucas spreekt daar niet over, hoogstens als ci taat van derden en deze historicus schryft later de Handelingen. Toch bracht dit alles de oud-christelij ke Kerk blijkbaar niet in een impasse. Pe trus geeft aan de spotters antwoord op hun vraag waar de dag van Zijn toe komst blijft. Het uitblijven van de parou- ziet hij samenhangen met Gods lank- ediigheld. Parousie betekent niet: we derkomst, maar: weer present zUn! Waardoor het omhulsel wordt weggeno men, ook dat betreffende de zin van ons leven en levensroeping. Deze nieuwe realiteit is niet zó vreemd als we meest al denken. Wel in de zin van het onvoor stelbare dat er geen camouflage, con flict of zonde meer zal zijn, maar van uit de visio Deï (aanschouwing van God) de zin van het leven wordt doorlicht. Wereldvisie Vanuit dit daarom iemand in Lucas 13 bezorgd vraagt: Zijn er ook weinigen die zalig worden, en deze mens blijkbaar ver- otrust is over de weerstanden van het evangelie, klinkt hem het woord van Je zus tegemoet: Stryd gij om in te gaan. Dat antwoord is geen ontwijking; het klopt precies op de situatie en op onze roeping. Paulus ziet Gods roeping als een sti mulans die ons in beweging zet Daarom mogen we niet zeggen: We kunnen wel verkondigen maar we weten niet van de uitkomst. Johannes 6 zegt dat ze er heen „getrokken", feitelijk „gesleept" worden. Verkiezing en prediking zijn niet met elkaar in spanning. Juist Rom. 911 zegt dat de verkiezing niet wille keurig is ende prediking óók niet. Wy mogen ons niet innerlijk laten rem men door -een karikatuurbeleid der ver kiezing. De vragen die hier ryzen wor den overwonnen door het verstaan van de boodschap van de Heer in het beleven van onze verantwoordeiykheid t.a.v. de naaste. Wanneer intussen van Jezus Christus gesproken wordt als een skan- dalon. is dat vanuit de verkondiging en de resistentie, daardoor opgeroepen. Geen berekeningen Zegt de prae-chiliast dat de toekomst domlni Van Swlgchum, Vollenhov* Wierslnga, Jonkers en Gosllnga als dr kundige assistenten vele vragen ni beste weten had beantwoord, sloot de namiddag ds. P. B. Suurmond ln kapel deze laatste „Verband-oonfei tie" al biyft het devies: Tot vol| Jaar. Want de struktuur van werk moge zUn veranderd en geheel kerkelijke banen zyn geleld; de confer# I ties gaan. evenals al het werk, ong I wyzlgd dóór. BOEKENHQFll Scaramouche, door Rafael Sabat Onverkorte uitgave. In Kramers ketreeks. Omslag R. van Giffen. Ui., ga/ve V. A. Kramers. 's-Gravenhag« De Rode Pimpernel, door Barones Orczy. Vertaling E. van der Gheijn Oms'.ag R. van Giffen. Dertiende dr In Kramers pocketreeks. Uitgave A. Kramers, 's-Gravenhage. Amsterdamse vertellingen, door Jusl v$n Maurik. bewerking H Hardon. Kramers pocketreeks. Omslag J. Olie Jz. Uitgave V. A. Kramei 's-Gravenhage. De beste gedichten van J. H. Speq hoff, verzameld en ingeleid door Greshoff. In Kramers pocketreeks. UI gave V. A. Kramers, 's Gravenhage. Handelsrekenen voor het praktijke» men door W. J. Bosboom en P. J. Ho kelom. Deel II. Uitgave H. Stam N.) Haarlem. Winnetou en de goudzoekers, doi Karl May. Vertaling C. H. Schaap. J serie Karl May-pockets voor zoon en U der. Prisma-boek. Uitgave Het Spectni Utrecht. De zwarte mustang,' door Karl M« Vertaling Fle Zegerlus. In serie Kr May-pockets voor zoon en vader. Pr) ma-boek. Uitgave Het Spectrin Utrecht. Vn wil ik Tietjerk. Bedankt voor Oldebroek: J. Jon- gerden te Bruchem en Kerkwyk; het beroep H __lhout. Ook oude gewone bakstenen, waarvan ik een ondermuurtje zou kun nen maken om daarop de schutting te zetten, zodat het hout niet spoedig zal vergaan. Wat vindt u ervan ei moet ik zo'n muurtje metselen ver moet het in de grond zitten en wai is de samenstelling van het materiaal. d,„ promotl- fantnrdr «r.t« d.t l""" s"-"'" moct' En hoe deel cement zand. Metselen op andermans grond is niet toegestaan. U moet dus rekening houden met de scheidslijn. De bov< delen verwarmde kamer zo lang er nog ge stookt moet worden of zelfs als het kan. met een verwarmingslamp boven de kooi. Geef haar behoorlijk zangzaad. de houten schutting moet wat kracht%foer. elke dag Hoe faltpapier wordt bevestigd. De asfalt- plaats haar. dc Prov Kerkverg. Z.H. krimpen'aan de IJssel: Lexmond. GEREF. KERK Bedankt voor Koudekerk aan de Rijn: H A'ting uit Uithoizermeeden. Bcroephaarstelllnir: De classis Woerden heeft na onderzoek beroepbaar verklaard naar art. 6 van de kerkorde: de heer J. 1 F ter Hart te Woerden; adres: Lelystraat 21. tel- 03480—3164. GEREF. KERKEN (VRIJGEM.) Aangenomen naar Pernis: kand. BH opponent dr. F. L. Bos. Vlaardingse collega van ds. Mulder. Ni hem brachten enkele hoogleraren van de men wU op dexe promotie xowel als op de promotie van ds. Kruyswijk nog terug. Advertentie Hoek JKKSïSdSi het Sl-Kommc^iji; Gees .1 inreken en uidena net 1 Wetg|nge.Sauwerd CHR. GEREF. KERK Tweetal te Ede: C. v. d. Weele Je ..de vrouw in de gemeente". Voorts «r zang en declamatie door mevr. Vwaellnk-Lengkeek. M. Vlietstra te IJmuiden. I Beroepen te London en Michigan: (Ont Can.); C. Verhage te Hilversum-C. spijkers moet u niet bovenop inslaan, maar aan de zijkanten, zodat regenwa ter niet kan indringen. Vraag: Onze kanarie een pop is verkouden en piept vaak op haar borst. Nu heeft zij eerst in een onver warmd vertrek gestaan, maar toen het zo koud was. heb ik haar in de woon kamer gezet, waar de kachel brandt en waar ook het mannetje staat. Maar dat staat er altijd en is eraan gewend. Wat moet ik eraan doen, dat zij beter wordt? Zou het, als het weer koud Wijft. wel raadzaam zijn haar weer achter te zetten? Ook heeft zij - de lekker verf en lak moet het hout van de schutting daar in bevestigd worden? Antwoord: Inderdaad zult u er goed te laten rusten. U zult dan moeten beginnen met een rij bakstenen in de grond ie verwerken. Deze stenen moeten over- dwars komen te liggen met de boven kant gelijk aan de grondoppervlakte. Hierop worden dan bakstenen (muur stenen) gemetseld over de lengte. Af hankelijk van de lengte moeten er en- atmci kele houten klossen met bouten in de kaal k je Ik haar al cxtra voegen worden verankerd met asfalt- - *t._ i nagel» Al» dit gedaan ia kunt u b«- ginnen met de houten schutting. De ge- voegde planken moeten zowel aan de 1 onderkant als aan de bovenkant met latten aan de liggende planken worden j bevestigd. Deze latten worden dan me: I flinke draadnagels bevestigd aan de houten klossen. U zult begrijpen, dat er zeker op iedere meter lengte een hou ten klos moet zijn aangebracht. De spe- I cie voor het metselen van de bovenste steenlaag op de onderste moet bestaan schijnt, op een tochtvrije plaats voor het raam in het zonnetje. Zo lang het diertje niet behoorlijk in de veren zit. moet u voorzichtig zijn met kou en Vraag: Wij hebben een dwergpin cher (reu) van ongeveer vier maanden. Wij borstelen hem iedere dag; wassen doen we nooit. Zijn vacht is prachtig glanzend. Hij is nog niet ingeënt tegen Sinds enkele maanden bemerken dat hij wormpjes heeft. Wat is h) aan te doen? Hij ziet er gezond uit. Antwoord: In elke dierenhandel k u wormcapsules kopen, die de p< kunnen worden toegediend en die 1 pijnloze en doeltreffende uitwerk hebben. Handel precies volgens voorschrift en pas op met jonge diet want zij kunnen er erg ziek van den! verder moet u rustig Afwachten. 1 goede voedering, warmte en zon het diertje op verhaal komen. Vraag: In mijn diensttijd bij de kregen wij zondags een rijs| de hondenziekte. Als voedsel krijgt hij 's morgens 1 a 1% tarweboterham met doggy of chappy (hondenbrood) weekt in warme thee. groente. o.a. bladgroente, bietjes recht, dat rotmok genoemd werd. K u mij aan het recept helpen? Antwoord: Voor de laatste wereldi mi/t/iairê loS werd dikwijls rotmok opgedit nat was riist met ervoerheen een tamine, maar dat helpt niet. Nu hebt u eens geschreven over insmeren met vaseline, maar dat durf ik niet. Hebt u misschien een ander middeltje? Door dat zij zo kaal voor tocht. voeding krijgt hij niet, zoals spruiten, bonen of kool. en 's avonds krijgt hij weer 1 1V4 tarweboterham. Hij ruikt enigszins. Is hiertegen iets te doen? Antwoord: Als de hond goed gezond behoeft u zich over het „honde- Antwoord: Uw kanariepop heeft een aandoening aan de luchtwegen. Mis schien is ze reeds dood als u het ant woord leest. Is dit echter niet het ge val, dan adviseren wij u in ieder ge val haar warm te houden, dus in een is zij erg vatbaar ]ucktje- n;et bezorgd te maken. komt bij elke hond voor. Heeft u er veel last van. dan vraagt u eens in een dierenhandel naar een hiervoor in de handel zijnd middeltje. Bedenk vooral, dat een hond een vleeseter is. Vraag: Wij hebben een mooie gecas- treerde zwarte kater, twee jaar oud. handel verkrijgbaar. en beetje zout HP 2Vt dl geul bouillon. 55 gram boter. 50 gr. blo soms 1 eierdooier, wat citroensap wat fijne peper. Tegenwoordig eet r echter veel bami en nasi goreng. Vraag: Het leidingwater in onze meente is zeer onsmakelijk. Is b in met norit verbetering te brengen" Antwoord: U kunt de smaak van leidingwater verbeteren door onder de kraan een noritfiltertje te han| voor vijf of zes gulden teg

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1962 | | pagina 2