„De mens" in brandpunt
bij chr. geref. jongeren
HOOFDPIJN
U was te negatief over
congres te Nijmegen
Ook Lutherse jeugd in
Hilversum bijeen
Tekort krachten sociale
arbeid appèl tot kerk
ASPRO
Een woord voor vandaag
Landdag in Velsen trok p:
5500 bezoekers
Meisjes doen niet onder
voor de jongens
s
Prof. Ruler tot ds Pop:
(Van ome kerkredactle) juist, bij zo'n eerste, wat officieel-theolo-
Onlangs hoeft ds. F. J. Pop inootoootlns. 16 neg.Uet te reage-
,,r j i- 'ren' Goed, de reformatie functioneerde
het blad „Woord en Dienst 4jn nauweiijks. Al moet lk z*g«n: in het fo-
sterfte teleurstelling doen blijken |nimge<*>rek ^^het^me echt méé, dat ik
roóms-katholioke denken voor d.
protestant nog geen plaats is. Hij zwaar had geaccentueerd Want we moe-
ontving een brief van prof. dr. A. vdtet: theologisch (ik rag niet kerke-
A «an Pnlar digabiinn gwab- of UJk) is de ontmoeting met Rome dé eigen-
A. van Rular, die nij nu ook af- !$jke Uak elfc poaitief element daarin
drukt. Prof. Ruler vond ds. Pop *ou ik willen benadrukken. Voor mijn
tea «oerotiof- Uii e^briif*- gevoel heb Je nu met Je reactie heel wat
te negatief. Hij schrijft. kleine p^tje* doodgetrapt. En zat er ln
Ik hete behoefte, op een en ander even je verslag niet een element van die hoog
te te geen. omdat ik wat g each rokken hartigheid, die ona protestantisme tegen-
ben van Je reactie. Ik ben het met Je over Rome nog steeds kenmerkt? Zie ook
een#: de hele sfeer was kolossaal massief heit Jongste schrijven van de Generale Sy-
rooms-katholiek en dat Ls een wereld,node over deze kwestie: daarover heb ik
waarin het voor ons moeilijk ademen is evenveel verdriet als over het vorige stuk
Maar als ik in Woord en Dienst m'n in- van de hervormde kerk over Rome. Ik
drukken had moeten weergeven, zou ik hoor dat een aantal Jonge theologen be-
Bondsdag in Hilversumse Expohal
gen ware*!, zodat het hele geval wat mas
saal rooms-katholiek moest worden, ik
zou mij ook afgevraagd hebben, waar het
toch wel aan zou liggen, dat zU leven,
denken, spreken, alsof wij er niet zijn.
Zou dat soms ook liggen aan de poverheid
van ome tegenwoordige protestantse po
sities en produktie ln theologisch opzicht?
Weten wij eigenlijk nog wel. wat de re
formatie was en wilde? Is ons tegen
woordige protestantisme soms dé (of ook
maar 'n) legitieme vorm van christendom?
Nemen wij Rome ook maar enigszins
serieus? Ik denk aan de vragen van het
ambt. het sacrament, de traditie, de kerk,
het goddelijk heil ln Christus! Er zit toch
enorm veel legitiems in de vragen die zij
aan ons stellen? Laten wij ons daar ook
maar enigszins door gezeggen?
En dan: dé oecumenische vraag ls toch
die van Rome en de reformatie! Is het
Vrije kerkvoogden
organiseren zich
In Leeuwarden is een Fries ..Comité
ter behartiging van de belangen der
vrije kerkvoogden" opgericht. Dit ge
beurde in een vergadering, waarin der
tig kerkvoogdijen van de Hervormde
Kerk vertegenwoordigd waren. Deze
kerkvoogdijen voeren een zogenaamd
vrij beheer en zijn nog niet aangepast
aan de nieuwe kerkorde.
Dit comité zegt, dat het zich niet wil
richten tegen de Vereniging van Kerk
voogdijen in de Hervormde Kerk in
Friesland; de vergadering besloot, dat
de ..vrije" kerkvoogden, die lid zijn van
de Vereniging van Kerkvoogdijen, dit
lidmaatschap zullen handhaven. Het co
mité is in de eerste plaats gericht te
gen de aanpassing aan de nieuwe kerk
orde en is bedoeld om de stem van
de ..vrije" kerkvoogden beter dan tot
dusver te doen horen en verstaan. Het
comité is samengesteld uit afgevaardig
den van de kerkvoogdijen van Anjum,
Drachten, Giekerk, Oudeschoot. Stegger-
da. Winsum en Zurich. Deze kerkvoog
dijen zijn van gemeenten, die tot ver
schillende modaliteiten gerekend kunnen
of we er niet zijn.
Kanttekening
Ds. Pop voegt de volgende kanttekening
toe: ..Ik stel er prijs op. dat de lezers van
Woord en Dienst de brief van professor
Van Ruler onder ogen krijgen, ik wil er
slechts enkele kanttekeningen bij maken.
Ten eerste ligt het mij ver. de door mU
bepleite bekering (me-tarvoia) of verlos
sing uit de structuren
tend van de
behoeve
WÊ spijt het
druk maakte i
heid te lijden.
Ten tweede heb lk ln de commissie voor
het ambt leren Inzien, hoezeer de pro
blemen van ambt. traditie, kerk. enz. bin
nen het reformatorisch denken en bele
ven nog geen laatste antwoord hebben ge
kregen Of de vragen, die Rome ---
daarbij stelt. Juiste en legitieme vragen
zijn. zou lk vooralsnog willen betwijfe
len.
Ten derde heb lk mijn negatieve re
Sschreven vanuit een pijnlijke teleui
tg; ik had wellicht tevoren te hoge ver
wachtingen van de nieuwe Inzichten in
de r.-k. theologie; zij bleken meer geslo
ten dan ik gedacht had."
de bondsdag van de Bond van
Christelijke Gereformeerde Jon
gerenverenigingen gisteren te
Hilversum gehouden prijkte
een eigenaardig mensachtig fi
guurtje: de afdruk van een primi
tieve tekening, aangetroffen in de
grotten van Andalusië en daterend
uit de prae-historie. De tekening
stelt een mens voor die achterom
kijkt: de vragende mens. Aan die
vragende mens was ditmaal de
bondsdag gewijd: vanwaar
waarlangs waarheen?
Bondsvoorzitter ds. J. H. Velema
te Apeldoorn, die in de Expohal eni
ge duizenden jongeren mocht verwel
komen, zette in een rede uiteen dat
de mens ziahzelf een raadsel is ge
worden. Hij heeft het onmogelijke
gepresteerd. Desondanks blijft de al
lesbeheersende vraag: wat is. de
mens?
Er bestaan drie verhoudingen waar
mee de mens te maken heeft. Hij is
allereerst gericht op God, al wil hij het
misschien zelf niet. Masr zomin een vis
buiten het water zijn vrijheid beleven
kan of het kost hem het leven, zomin
kan de mens het buiten God stellen.
Zelfs het verzet tegen God ls er een
bewijs van hoezeer de mens God no
dig heeft.
Bliksemactie
voor eigen
Hieraan bestaat grote behoefte Sinds
le fusie van de bonden is gebleken
diat dit jeugdwerk grondiger en breder
aangepakt moet worden.
Maar een jeugdcentrum stampt men
niet zomaar uit de grond. Er is veel
geld nodig (ds. Velema dacht: ander
halve ton). Verwacht kan worden dat
de a s. generale synode zich niet onbe-
1 tuigd zal laten, temeer omdat er door
jeugdcentrum ag-st?'dsamx s;
J verschijnen. Maar dan moeten de jonge-
tonen, dat zij er ook zelf iets voor
r heteben.
(Van een onzer verslaggevers)
De tweede verhouding betreft de om
gang met de naaste. De mens is een
..gezellig" wezen; hij kan niet buiten de
naaste.
Ten derde heeft de mens met zichzélf
te leven. En het is een voortdurende
strijd om met zichzelf klaar te komen.
in Friesland, evenals elders in het land,
langzaam en vrij moeizaam. Allerlei
factoren spelen hier een rol: geestelij
ke. materiële, historische en persoon
lijke. In Friesland lijn reeds verschei
dene kerkvoogdijen aangepast aan de
nieuwe kerkorde. Bij die aanpassing
verleent de provinciale kerkvoogdij
commissie steun en bemiddeling. Een
belangrijk aantal kerkvoogdijen
rechtzinnige zowel als vrijzinnige is
echter nog niet aangepast. In de ge
meenten. waar de kerkvoogdijen ziin
aangepast, maken de kerkvoogden als
ouderling-kerkvoogd deel uit van de ker- i
keraad. Zij worden daardoor ook betrok-1
ken bij de zorg van de geestelijke be-j
langen van de kerk. Verder maakt de
kerkorde het mogelijk, dat de kerkvoog
den ook het beleid van de kerk mee
bepalen in de hogere organen, tot ln
de synode toe.
In de verschillende kerken
wordt wel veel over de ene kerk
gesproken maar in de practijk
blijkt over de inhoud van de een
heid nog geen overeenstemming
te bestaan. Aldus Ds. J. A. Ros
kam in zijn referaat voor de 75ste
bondsvergadering van de Ned.
Lutherse Jeugd Bond welke tij
dens het Pinksterweekeinde te
Hilversum werd gehouden.
Advertentie
Verstoord
Vele Lutherse jongeren volgden geïnte
resseerd het betoog van de spreker
waarin hij wees op het gevaar zich te
vreden te stellen met een enheid in in
actische samenwerking en organisatie,
ilangrijk blijft de door Luther voor-
?stane eenheid in Christus.
Ds. Roskam wees in 't bijzonder ook
op de mogelijkheid de Rooms-Katholieke
Kerk in het gesprek te betrekken zonder
daarbij de bestaande verschillen over
het hoofd te zien. Van het komende Va
ticaanse Concilie mag worden verwacht,
dat het gebruik van de landstaal in de
Nu zijn deze verhoudingen door de
sonde verstoord. Daarom kwanten de
vragen naar de oorsprong en bestem
ming van de mens altijd al voor.
Maar ln deee tijd zijn die vragen klem
mender geworden, Juist nu de mens op
zoveel andere vragen van wetenschap
en techniek het antwoord pasklaar
heeft.
De verstoorde veitooudingen hebben
geleid tot grote vereenzaming, ja tot
wanhoop. De mens, die vroeger ergens
in de omtrek van het leven meespeel
de. is in het midden komen staan door
zijn ontdekkingen. Maar wat helpen ont
dekkingen als men ze niet weet te ge
bruiken? Het leven in het atoomtijd
perk is feitelijk niet anders dan het
zich bedreigd voelen.
Deze ontwikkeling ls aan de kerk
niet voorbijgegaan. Ook daar bespeurt
men een zoekraken van de gemeen
schap.
Temidden van deze verstoorde verhou
dingen klinkt het evangelie, dat de mens
op de rechte wijze wil doen leven met
God, met de naaste en met zichzelf
Dat is ook de bedoeling van bet jeugd
werk.
Illustratie
De rede van ds. Velema werd op
suggestieve wijze geïllustreerd
door declamatie van gedichten uan
Revius en Marsman en door muziek
van Bach en Honegger.
Daarop hamerde namens de jeugd-
deputaten de heer K. Geleynse te
Wildervank. Deze riep ook op tot ge-
voor alle werkzaamheden der
synode, die in augustus te Santpoort
bijeenkomt.
Men luisterde voorts naar toespraken
a. van de heer Sapoleti van de Mo
lukse dhristenjongereiwereniging. n
declamatie van Rien van Beweren
Bas Molenaar, naar zang van Tiny de
Jong en naar een trio uit de Konink
lijke Militaire Kapel.
Advertentie
Dr. E. Emmen tot kerkeraden
Dr. E. Emmen, de secretarisl W(j «preken er veel over. wil weten
van de hervormde generale sy- ^^„"„"hree'uwend «kort d"mm-
node, heeft rich met een dringend Ln bestaat, Aan mensen, die dienst tot
appel gericht tot de hervormde iren werk^^d m^^l.^to «e
kerkeraden en predikanten inhet|een p^end bestaan voor zich en hun
blad „Woord en Dienst". Hij wtist gezin in deze dienst kunnen rekenen
hen op het schrijven dat deier
alle delen van het land tobt met tekort
aan mensen. De synode heeft gemeend
zich tot tolk van de schrijnende nood ♦-
moeten maken door aan predikanten, c
ri«Hingen en diakenen te vragen: wilt u
dagen verschenen is van de sy
node aan de kerkeraden over het
tekort aan krachten bij de sociale
arbeid en vervolgt dan:
Men kent de situatie. Wij verheugen ons
nog steeds ln talrijke mogelijkheden tot
het vinden van een levenspositie. Op de
terreinen van het bedrijfsleven, van het
onderwijs, in de zg vrije beroepen vin
den velen gemakkelijk hun weg. en de
verscheidenheid is groot-
De kerken spreken ln deze tijd intus-
eredienst zal worden bevorderd, de le
ken meer bij de arbeid van de Kerk zul
len worden betrokken, de prediking
worden geaccentueerd en bepaalde
men van volksvroomheid zullen worden
beperkt.
In verband met de jubileumbijeen
komst van de Ned. Luth. Jeugdbond in
september werden te Hilversum de huis
houdelijke zaken uitvoerig aan de orde
gesteld. Om de eigenlijke vergadering
te bekorten werd zaterdagmiddag in dis
cussiegroepen het gehele jeugdwerk on
der de loupe genomen.
De voorzitter ds. C. Schröder. Amstel
veen. moest wel constateren dat mo
menteel een zekere lauwheid onder de
kerkelijke Jongeren leeft maar dat an
derzijds de positieve deeteame aan de
bezinning in deze bondsvergadering veel
goeds beloofde voor de toekomst.
Vele jongeren bezochten op zondag
morgen de kerkdienst welke door de
plaatselijke predikant ds. G. Fafié werd
geleid.
Na een wandeling door de Radiostad,
werd bi de bondsvergadering een nieuw
huishoudelijk reglement aanvaard, af
scheid genomen van de aftredende
bondsbestuurders mej. I. Speklé. en dc
heren J. B. Manger en H. A. Klomp,
terwijl als nieuwe bondsbestuurders
werden geïnstalleerd: da. J. J. W. Gun
ning. en de h eren H. M. Franssen en
C. N. Schmidt.
Een keurig verzorgd bondsdiner ba-
sloot het stimulerende aamensijn.
Vrij-evangelische
jeugd hoorde
opdracht
(Van een onzer medewerken)
In Bussum kwamen de vrij-evange-
llsche jongeren voor hun zestiende
toogdag bijeen. Daar waren ongeveer
300 jonge mensen bijeen uit geheel
Nederland om in gemeenschap het
feest van de eenheid ln Christus te
vieren. De dag werd geleld door de
Goudse predikant ds. M. Nljkamp.
Deze bondsvoorzitter sprak de
ningsrede uit. Hij zei dat de "activiteit
geenszins mag verslappen, maar juist
groter moet worden. We moeten
realiseren dat de boodschap, die we
de Here hebben ontvangen
'Aspro' bevat alles
om u snel van uw
pijn af te helpen.
Veilig en verantwoord.
2 'ASPRO'1 -en
Urfsntióeeh fit.'
hage-C. en J. J. Rebel te Haarlem-N.
hielden elk een korte toespraak, respec
tievelijk over de vragen vanwaar, waar
langs en waarheen.
Centraal «telde ds. Eerland. dat er
maar één antwoord is. nameiijk Jezus
Christus ons op de goede weg
brengt; wie bij God wil uitkomen, moet
bij Hem beginnen.
Je bent pas edht mens wanneer Je
een afdmik van Jezius in het leven
staat", zei ds. Rebel. Dan komt het
op trouw, op werken in geloof
Gods
Er gingen op deze bondsdag tele
grammen uit naar H. M. de Koningin
en H.K.Hk Prinses Wilhehnina. alsme
de naar de zieke vice-bondspreeidente.
Ds. Velema herinnerde aan de bllk-
semaktie, die bestemd is voot het eigen
Jeugdcentrum dat men wil stichten.
déze zaak tot een levend onderwerp in
uw gemeente doen worden, wilt u Jonge
mensen benaderen om de mogelijkheden
die hier liggen te overwegen door een
studie te kiezen, die uitzicht geeft op het
echte dienen van medemens en samen-
'^DfM zaak ls zo dringend, dat wij van
mening zijn dat dit appél ook ln een kerk-
sr.- ïïs
"jssï shrs.s tó- oüd,"'t
bedrijfsjeugd. personeelsfuncties, sport- d" wlJ, ,rlf. een
toiaSrT.fr JL*.. en evSpSSl.
I boden nit laatste Is ook het geval voor
de catechese, waar het onderwerp: Wer
ken Is dienen, zo geschikt aan de orde
Lriirrpn Hp knerp 1 *WU beseffen hoe persoonlijk de keuze
tl" 'van een beroep ls Dat moet ten allen tij
de gehandhaafd blijven. Maar wij weten
hoe weinig
Oud-kath. bisschoppen
naar Portugal
(Van onze kertcredactie»
De aartsbisschop van de Oud-Katho
lieke Kerk, dr. Rinkel, die binnenkort
zijn zilveren ambtsjubileum viert en d«
bisschop van Deventer, dr. J. Jans,
zullen eind van deze maand een bezoek
brengen aan Portugal. In de eerste
plaats zullen zij daar heen gaan in
band met de bisschopswijding van
C. R. Pereira, die bissahop wordt
de Katholiek Apostolische Evangelische
Kerk van Portugal, tevens zullen
daar oude contacten verdiepen.
Deze kerk organiseerde zich volgens
het blad ,.De oud-katholiek" omstreeks
1880 als autonome kerk na de afkon
diging van de r.k. dogma's van 1870 als
dus een scheuringsvrucht van het vorige
Vaticaanse concilie. De Anglicanen heb-
van het begin af aan belangstelling
deze kerk gehad. Deze kerk streeft
aansluiting bij de (oud-katholieke»
Unie van Utrecht.
Jaarvergadering van
het Int. Ref. Verbond
Russische studenten
rijgen de kogel
Een Russische rechtbank heeft twee
Ll"rf.ecMU^HnH«nr IbiTdieisiandrter verWden is. be-
ge tracht hadden z.ch van een vliegtuig En voormj hoe weinig men de
omgeving, omdat het
meester te maken om daarmee
westen uit :e wijken. Volgens het blad
van de SowJet-Jeugdbeweging. Komso-
mnlakaja. dat dit zondag meldde zou het
doodvonnnis. waartegen geen beriep mo
gelijk is. door middel van de kogel wor
den voltrokken
Bij het incident dat zich In september
van het vorige Jaar voordeed, waren drie
jongalui betrokken. Kort nadat het vlieg-
zij zich bevonden
Armeense vliegveld Erevan, nabij
Turkse grens was opgestegen, hadden
de piloot rnet messen aangevallen
rioor de piloot
i ernstige
en in t
ereldwijde
Doodscnap is.
Geert Geukes uit Gouda verleende
medewerking door het spelen van enke
le trompetsoli. Na het zingen van h<'
bondslied sprak ds. A. J. Buurman u
's-Gravenhage over het onderwert
..Pinksteren het sein van God." Het sei
dat wij van God hebben ontvangen door
de genade van onze Here Jezus Christus
moeten wij doorseinen. We moeten
J I levenshouding in de wereld bepalen en
vele beroepen, waaraan als lichtende gelovigen tussen de
n staan.
Na de maaltijd werd er een wandel-
ztch op deze sociale beroe- rally met opdrachten gehouden
bereiden Daarom heeft de voor enkele parcoursen waren uitgezet
synode de vereiste informaties zo breed s~"*
mogelijk gegeven, want men vraagt in
deze tijd deskundige voorlichting. Voor
nader advies kan men zich wenden tot
de Commissie Werving en Plaatsing. Ma
liesingel 26, Utrecht (Tel. 030—15925».
(Van
kerk redactie)
In zijn brief aan de Corinthiers legt Paulas vast hoe de mens
in het leven zal staan, wie hij is en wat hij is. Feitelijk geeft
hij de mens een taakomschrijving. Maar in die taakomschrij
ving staat God centraal. Zonder God betekent de mens niets, j
Noch wie plant, noch wie begiet betekent ietsmaar God Die t
de wasdom geeft. Maar de wasdom volgt op het begieten.
De mens heeft een taak. Wie plant en wie begiet staan gelijk
alleen zal elk zijn eigen loon krijgen naar zijn eigen werk. En
dan schrijft Paulus: „Gods medearbeiders zijn wij (1 Corinth e
3:9). Hierin ligt de verantwoordelijkheid van de mens beslo- I
ten. Wij zijn Gods medearbeiders. Alles wat we doen doen we tALl
met Hem. De mens heeft te planten en te begieten, dat is zijn do
taak, de rest kan hij overlaten aan God. Moet hij overlaten L
aan God, zonder te vragen naar de afloop. Gods medearbei
ders zijn betekent werken zolang het dag is en in de zeker
heid, dat Hij het verder zal afmaken, leven. De mens heeft htrij
een opdracht. Wie gelooft in Hem, Die Zijn zoon heeft gege- f
ven voor ons, weet dat hij niet maar zo in het leven staat. P Z1-
Hij is Gods medearbeider. rre"
jlken
ien i
(Van een onzer medewerkers)
Voor de zevende maal werd in
Velsen een interkerkelijk evange
lisatie-landdag gehouden die
meer mensen trok dan ooit. Dit
maal kwamen ruim 5500 bezoe
kers naar het bosrijke terrein om
te luisteren naar zes sprekers.
Ds. J. A. Visser van Amsterdam hield
zijn gehoor voor, zulks naar aanleiding
van Openbaring 13, dat allen, die niet
ingeschreven zijn in het Boek des Le
vens, aan de Antichrist ten offer zullen
vallen. Spréker zag in dat hoofdstuk van
de Bijbel het in uitzicht gestelde een-
heidsstreven van de tegenwoordige tijd.
Ook op geestelijk terrein. Die eenheid is
er en kan niet worden gemaakt. In deze
tent zijn we bijeen en één in de Naam
van Christus, een eenheid niet van men
en of door hen gemaakt, maar door God,
gegeven op de Pinksterdag, een eenheid
als vrucht van de Heilige Geest. In dat
hoofdstuk komt een getal voor, een ge
tal eens mensen 666. We moeten kiezen
tussen 666, de drieënige Satan, en 777 de
Drieënige God. Neutraliteit is er niet.
Ds. G. Brucks van de Europese Evan
gelische Zending. Spreker ging uit
het schriftwoord in Johannes 16 ve
8, 9. De Heilige Geest moest komen.
Hoe werkt die Geest? Individueel. Wordt
vervuld met de Heilige Geest. Een ge
lovige wordt geleid door die Geest.
Gods Geest werkt in het gezin. Hoe
staat het bij U thuis? zo vroeg de spre
ker. Heerst daar de sfeer van de Heilige
Geest? Dat wil God. Het mag niet zo
zijn. dat door het vele werk, ook gees
telijk werk, het gezin, de kinderen ver
waarloosd worden. Gods Geest doet U
verantwoordelijk daarvoor zijn. Als der
de punt zei spreker, dat de Geest werkt
in de gemeente, als heilige gemeenschap
leven in de overwining. Het isLst
daarom noodzaak, dat wij bidden, dat de F
Geest blijft waken in de gemeente. F
Ds. G. Toornvliet van BloemcndaaL M
Ds. Toornvliet schilderde uit het boek hj
Jozua de val van Jericho. De muren
rondom die stad waren hoog en niet in-l
neembaar. Zes dagen moest het volk Is
raël zwijgend om die stad trekken. Hunr
onmacht uitte zich in dat zwijgen. Op
7e dag moest men 7 maal rondtrekke
Steeds achter de Alk. Dan moesten
juichen, nog voor de muren vielen.
Hoofdstuk 11 van de Hebreeër brief
zegt orjs, dat door het geloof de muren
Jericho zijn gevallen. Zo zijn t
ons leven. Muren van onge-
Bondsdag (vrijgemaakte) geref .meisjes
(Van een onzer medewerkers)
Onder grote belangstelling
heeft gisteren de Bond van (vrij
gemaakte) Geref. Meisjesvereni-
gingen in Nederland zijn bonds
dag gehouden Deze „feestdag",
zoals dit ook in de toespraken
naar voren werd gebracht vond
plaats in de Zuiderkerk. Als spre
kers traden op de bondspresi
dente T. Kunnen, prof. J. Kamp
huis en dr. P. Jasperse te Leiden.
Sinds 1918 kunnen we constateren dat
2 vrouw een grotere rol heeft gekregen
ln de maatschappij. Deze zin behelst de
Inhoud van het openingswoord van de
bondspresidente. „Gelukkig heeft de
vrouw dit met beide handen aangegre
pen. We mogen dankbaar zijn dat er
bondsdagen zijn. zoals deze. waarin de
ionge vrouw een groot aandeel heeft.
Wanneer meisjes en jongens zich inte
resseren voor het politieke en maatschap
pelijke leven dan zal het meisje zeker
niet onderdoen voor de Jongen.
Na de bondspresidente kwam prof. J.
Kamphuis aan het woord. In zijn fel, doch
niettemin boeiend betoog, sprak hij ov
net onderwerp: „Het jaar der vreugc
1892." In dat jaar kwamen twee kerki
bijeen en verenigden zich tot de Gerefor
meerde Kerken. Vooral met Pinksteren
wordt er gesproken over de toekomst.
Laat ons een gemeente van toekomst zijn.
meende de spreker. God laat in deze tijd
het woord van de vereniging roepen.
Vereniging is roeping.
Ouderen hebben ons de scheidingen
bezorgd redeneert men nu gemakkelijk.
Nu zijn de brokken voor de jeugd. Maar
gelukkig kent deze jeugd het wacht
woord „vereniging". Wij willen vandaag
een avondmaal, een hemel. Maar er
wordt weinig gesproken over het jaar
1892. vervolgde deze hoogleraar. Waar-
daar nooit meer op. Voor-
Ds. F. A. den Boeft
met emeritaat
Naa:
De afdeling Nederland van het Inter- al krijgt dit betekenis, als men c
nationaal Reformatorisch Verbond zal op
23 juni op de Witte Hei ln Huis ter Heide
zijn jaarvergadering houden. Daar ral
onder meer spreken de heer B. Zylstra
de Verenigde Staten, de adjunct-
secretaris van het I.R.V.. over „Refor
matorisch leven in Noord-Amerika".
Middags ral dr. L. Coenen, predikant
te Neviges in Duitsland, spreken over
de kerkelijke situatie aldaar.
V
dere leeftijden kunnen er grote presta-
ties worden bereikt, wanneer we denken
De Gaulle en Adenauer. Hij achtte
van grote waarde dat een meisje
dat later de taak van huisvrouw moet
vervullen, zich ontwikkelt tot een re
presentatieve verschijning. Goede lei
ding kan niet gemist worden. Het gezin
is nog steeds de cel van de samenleving.
De invloed van de vrouw in het gezin
Ls ook voor de buitenwereld van groot
belang.
verdeeldheid. We kunnen
het geloof door de Heilige Geest
muren omverhalen. Dat is de kracht
Pinksteren. Weg die muren var
deeldheid: er is één Heiland, Die
stierf; Zijn oloed reinigt ons e:
Geest, Die ons leidt. Pinksteren getuigt
van Jezus, van Zyn overwinnende
kracht. In Jezus hebben we een mach
tige Heiland.
Ds. Jac. van Dijk van Nijkerk getuig-
e van de Heilige Geest als Levend-i
kende Geest en wel naar aanleiding
hoofdstuk 37 van het Boek Ezechiël. In
dat hoofdstuk wordt een doodsbeende- -
renveld beschreven. Ofschoon dat been-
derenveld betrekking heeft op' het volk
Israël, mogen wij toch de inhoud van
toepassing brengen op ons geestelijk le-;
ven, dat zo vaak doods is. Zullen deze
beenderen levend worden, zo vraagt
God aan Ezechiël, en hij antwoord, He-i
Gij weet het of anders gezegd; ïklnrf
weet het niet. Dan mogen we weten,*>v
dat God dood levend maakt, door Zyn
Geest. En wie dat weet, laat dat be
merken in zijn leven.
Evangelist Th. Dikkes uit Leiden
trekt de consequenties van de rede
Petrus uit Handelingen 2 ook voor zijnLnbi
toehoorders. Die naar Petrus luisterden^
op die bewuste Pinksterdag waren 1
slagen in het hart en vroegen: Wat n.
ten wü doen? Bekering, dat is het ant-
woord. Zich wenden tot Christus. 3000F
zielen werden toen zalig en toegevoegd
tot de gemeente. Behoort U al tot de ge-
meent e van Christus? zo hield spreker j
zijn gehoor voor We mogen de Heiligs
Geest niet bedroeven, maar Hem
binden, dat is Jezus aanvaarden.
Evangelist Jb Klein Haneveld van
degravcn vroeg als laatste spreker
deze landdag zijn gehoor de ketenen t
van de zonde te laten vallen. In Hande-)e
lirig 12 wordt beschreven, dat Petrus in S
de gevangenis zit, gebonden aan ketenen Iroti
in een hopeloze toestand, ter dood ver
oordeeld, in een dodencel. Van Godswo-
wordt hij verlost. Hij wordt wakker le.
gemaakt, moest haastig opstaan. Zijn ke-t i
tenen vallen af en wordt verlost. Zolgsu
roept Christus een ieder om haastig o( iptp
in der we—te
Hem te
verlost te worden.
inwerking spreekt.
De lezing, die dr. Jasperse 's middags
hield en die door de NCRV werd uitge
zonden, zal zeker in de smaak zijn ge
vallen. Hij schetste hierin de gang van
de mens die voor dit leven een door de
drie perioden van opgaan, klinken en
verzinken gaat Maar volgde dr. Jasperse
hieraan toe. Men moet de grenzen hier
niet te nauwkeurig nemen. Ook op an-
prediker te Groningen-Helpman.
nemens met emeriaat te gaan. Ds. Den
Boeft werd 2 december 1896 geboren en
aanvaardde 3 september 1922 zijn ambt
bij de Gereformeerde Kerk van Krui-
ningen. In 1926 was hij predikant te
Amersfoort en in 1930 vertrok hij naar
Rotterdam-Kralingen, waar hij in 1944
met de vrijmaking meeging. Ds. den
Boeft die toen ook predikant werd
van Kralingseveer, nam dn de vrijge
maakte kerken een vooraanstaande
plaats in. Hij diende deze kerk in de
voornaamste deputaatschappen (hoge
overheid, zending, geestelijk verzorger
militairen, correspondentie met de bui
tenlandse kerken). Hij was ook lid van
de Generale Synode dezer kerk in En
schede in 1945. In 1946 vertrok hij naar
Helpman. Ds. Den Boeft had ook zit
ting in het verband van vrijgemaakte
evangelisatiecommissies, was vice-voor-
zitter van de vrijgemaakte Mannen
bond en voorzitter van het Gerefor
meerd Politiek Verbond, als ook resur-
ve-leger-predikant. Hij kon zich in de
loop der jaren met de gang van zaken
in zijn Kerk al minder verenigen en da!
leidde ertoe dat hij begin maart I960
zich weer met de Gereformeerde Ker
ken in Nederland verenigde. Hij werd
toegelaten tot de gemeenschap v
Gereformeerde Kerk van uron
Helpman en door de classis Groningen
in volle rechten tot het ambt.
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen te Harderwijk: J. Jongerden
te Bruchem en Kerkwijk; te Heterenl"-
(toez.): P. Posthouwer te Goudswaard
(Z.-H.U
Aangenomen naar Anna-Paulowna-let
Wieringerwaard: A. M. A. Hellendoorl 8
te Utrecht.
GEREF. KERK
Ds. Den Boeft dient de kerk
man als hulpprediker. Hij is
mens zich zo mogelijk te zijner tijd
het westen des lands te vestigca
Help-
Aangenomen naar Rhoon: A. Griffioen
te Ens (N.O.P.).
Bedankt voor Pernis (vac. J. H.
Halsema): D. Kloppenburg te Broek
der Akkerwoude.
Bedankt voor Emmeloord: L. W. Munl'
te Utrecht-Z.
Benoemd tot hulpprediker te Nijmegen:
Joh. Meijnen, em. pred. en hulppred. t«
Velp.
CHR. GEREF. KERK
Itati
Tweetal te Amsterdam-Z. (vac. G. Bil sie
kes): M. Draijer te Drachten en C. dei
Hertog te s-Gravenhage-W. )e'
Bedankt voor Woerden: C. den HertoL..
te 's-Gravenhage-W.voor 's-Gravenhage-
Rijswijk: H. W. Eerland te Amersfoort."
BOND VRIJE EVANG. GEM.
Benoemd tot evangelist voor de bin
nenlandse zending: H. Raven, voorgan
ger-evangelist te Zaandam.
ijn en deserteurs va»
ngenlegioen aangehouden,.
Zij hadden zich verborgen aan boor
van een Duits vrachtschip dat maanda |n
de haven van Edinburgh binnenliep. D tóJC
deserteurs negen Duitsers, een Oos
tenrijker en een Zweed zouden
Algerije aan boord van het schip zij: (1
gegaan.
enkele parcouraenteHHHH|
door de stichting „Sport en Spel'
Amsterdam en waaraan enkele prijzen
waren verbonden.
Ds. Nijkamp sprak het slotwoord
wees de jongeren op het grote voorrecht
te mogen genieten van het geluk en de
blijdschap die God ons geeft, maar dat
we dat niet voor onszelf mogen houden,
k,„ "blijven spreken v«n <lien«t «»n de5?«F, door moeten «even «an snderen.
medemens, maar in «ebreke blijven de £pnn,'eï" h" lhsma van da"
weken te banen om door de daad tan «e,tiende bondadog
mensen velerlei nood te lenigen? Mogen
wij voorrang vragen in kerkerasdsverga-
Bi Sideringen' voor de bespreking van dit beroepskeuze zuilen tal «kee^tijd onge-
'de' drie overvallers kwam hiertij jbrandende onderwerp? De vele
het leven, terwijl de twee andere, e
gegevens jtwijfeld de onderwerpen die hier aan de
II dis wij hebben toegezonden bevatten een orde zijn, een gewichige rol mogen spelen
I, neb aantrekkelijke onderwerpen, die en de kerk zal toch zeker ingevolge haar
beenbreuken opl"«pan De piloot die bijl ook de gesprekken in de gemeente x*r roept»*
het gevecht in de lucht negen messteken zullen dienen Het is bovendien nu de die aan het leven van de medemens
had gekregen, overleefde de landing, maar tUd omdatr~»- xjl —n «er
moest 51 dagen ln een ziekenhuis door-1 UI Jong^
brengen.
•ij hopen een groot aan-1 de opbouw van de samenleving op bijzon
het voorbereidend on-|dere en deskundige wijze dienstbaar mag
derwüs"met succes zal beëindigen. Bij del zijn.
3 MAANDEN GARANTIE
OP GEBRUIKTE AUTO
Een garantie waar u wat aan hebt.
Nu de Volkswagen-organisatie besloten
heeft de verkoop van goede, gebruikte Volks
wagens zelf ter hana te nemen spreekt het
boekdelen dat een van de belangrijkste prin
cipes, waarop deze verkoop gegrondvest is,
de garantie is.
Bif elke gebruikte Volkswagen die ubi] een
VW-dealer koopt, krijgt u dan ook een ga
rantiebewijs voor 5.000 km of drie maanden.
Elk onderdeel, dat In die térmijn een gebrek
vertoont, wordt geheel gratis vervangen.
Bovendien ontvangt u ook nog een cheque,
die u recht geeft op een uitgebreide, gratis
servicebeurt, né 500 km. Dit Is een garantie
zoals u nergens zult vinden dit is volwaar
dige Volkswagengarantie. U koopt dus
zekerheid. En zeker is zeker. Let daarom bij
aankoop van een gebruikte VW op neven
staand embleem.